| |
Kosmorama (1905), Århus
|
Tilbage
til forsiden
|
Skrevet
af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
24.03.2024 |
Kosmorama
åbningsprogram 16. april 1905
Kosmorama (1905)
Guldsmedgade 9
Åbnet 16. april 1905
Lukket 30. september 1912
På Frederiksgade kan man henover flere dage i november 1896 opleve Edisons
Fonograf gengive levende billeder ved hjælp af en ’kinetofon’, men et år
senere gives i oktober 1897 nu på Hotel Dagmar ved hjørnet af Guldsmedgade
og Tangen ved Lille Torv ’ægte kinematografiske billeder’, hvor det i
Stifts-Tidende med stor henrykkelse forklares, at ’kinematografen er et
lille apparat, der sender legemsstore, ’levende’ billeder frem paa et
udspændt lærred.’ Salen er temmelig stor og har forud i 1895 været benyttet
af Berlins Kaiser-Panorama til udstilling af kæmpebilleder. Det anbefales
stærkt at se den morsomme virkning, når folk går snart hurtigt, snart
langsomt og ligeså, når døre åbnes og lukkes, tog kommer kørende og andre
helt almindelige dagligdagsfunktioner.
Et halvt år senere er teknikken yderligere forbedret, da der i påsken 1898
er premiere på Kinoptikon i Haandværkerforeningens store sal på Paradisgade
3, som bliver den flittigst benyttede adresse for filmprogrammer i den spæde
barndom. De nye, levende billeder er, som Jyllandsposten forklarer, ’Edisons
nyeste kombination af optik, mekanik og fotografi, hvorved det er blevet
muligt at fremstille billeder af livet i bevægelse, saasom jærnbanetog i
fart, folkeliv paa gaden, ridende, kjørende, dansende, alt som levende.’
Endvidere vises i programmet også ’en betydelig og udsøgt samling fine
lysbilleder.’ Programmet hentet fra
Kjøbenhavns
Panorama vises henover tre
uger til op mod tre daglige forestillinger. Haandværkerforeningens sal deler
spændende historie med det nuværende Øst for
Paradis, som uddybes i
kapitlerne om Paradisgade 9, mens det daværende Hotel Dagmar blev revet ned
allerede omkring 1903 på grund af vejudvidelse.
Omkring 1900 er visningerne gået hen og blevet relativt hyppige rundt om og
finder nu også sted fx i Polyhymnia på Kannikegade og Forsamlingsbygningen
på Østergade med ”The American Wargraph” – ’saa livagtig, at man næppe tror
sine egne øjne’ – siden gentaget i nyt program ovre hos håndværkerforeningen.
Desuden vises film på Kasino i Rosenkrantzgade, hvor bl.a. populære
programmer fra Cirkus Varieté i København bliver et tilsvarende hyppigt
tilbagevendende indslag i Aarhus’ helt nye varietéteater, der senere
kortvarigt er i funktion som fast biograf. Andre visninger har fundet sted
hos Frelsens Hær på Nørregade og selv Handels- og Kontoristforeningen lægger
flere gange både før og siden lokale til. Fra efteråret 1900 kan man for
første gang se film på Aarhus Ny Theater skråt overfor det gamle i
Polyhymnia og i maj 1901 vises de første film optaget i byen på den store
træpavillon Vennelyst foruden samme sted ved fotograf Hermansen i april 1906
akkurat før, han åbner sit Fotorama.
|
Læs
mere her:
Folketeatret, Århus
Park Teatret, Risskov
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det sensationelle
filmsystem
Mine damer og herrer, "Dette er
Cinerama"!
"Windjammer" i Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70
|
Panacolor
Dimension 150
|
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Kosmorama
på hjørnet af Guldsmedgade og Klostergade (public domain)
Omkring 1904 er der tyndet lidt ud i engagementerne rundt om, men dette
efterår har Constantin Philipsen i september indrettet, hvad han kalder et
Kosmorama på Østergade i København,
der har helliget sig de levende billeder
som eneste beskæftigelse. Naturligvis bliver det landets næststørste by, der
kommer til at slå dørene op for det næste af sin slags. Den planlagte
indvielse lørdag den 15. april 1905 må dog udskydes til søndag, da
maskineriet gør knuder og således kommer Philipsens nye kollega Ole Olsen
ham i forkøbet ovre i hovedstaden, hvor
Biografteatret er åbnet selvsamme
lørdag. Kasino har i øvrigt været flittig lige til det sidste med nye film i
varietéprogrammet gennem hele marts og viser også film længe efter
Kosmoramas åbning. På Guldsmedgade er hovedattraktionen en flok røvere,
der overfalder og plyndrer et tog i Mexico. Iført jakkesæt og høj hat tager
Philipsen personligt imod og letter publikums lommer for enten 25 eller 50
øre for en reserveret plads, hvilket ikke er småpenge i 1905. Det var dog
ikke ukendt, at man tidligere måtte af med op mod en krone for et da til
gengæld noget længere program. Der gives sædvanligvis forestilling hver hele
time med start mellem 16 og 21 på hverdage samt fra kl. 14 til 22 på søn- og
helligdage og løjerne varer godt en halv times tid. Salen er med sine 140
pladser ikke enormt stor, men noteres værende både smuk og hyggeligt
indrettet med tre udgange til gaden og to i reserve. Røverfilmen fandt man
åndeløst spændende, mens øvrige scenerier fra Barcelona benævntes som
værende dejlige og der var masser af sjov at hente i en strimmel om at få
ild på komfuret ved hjælp af petroleum. Klavermusik ledsager nede foran
lærredet.
Kosmorama er placeret i en helt nyopført fireetages bygning med indgang
akkurat på hjørnet af Klostergade, hvor de tiltænkte
butiksvinduer på begge sider er fyldt med billeder og plakater. Philipsen er
en snedig forretningsmand, som efter starten i København på sigt lader andre
om at drive sine etablissementer, der skyder op som paddehatte rundt om i
landet. Sommetider bliver de straks solgt videre, andre gange er det en
lejer, der mod behørig og betydelig afgift får lov at agere biografdirektør.
I atter andre situationer er det Nordisk Musikforlag, der agerer udadtil med
Philipsen i en væsentlig birolle som pengemand.
Her i Aarhus bliver det Niels Edvard ’le Tort’, en tryllekunstner og berejst
gøgler, født i Trørød og nu bosat i Charlottenlund nord for København med
det borgerlige navn Jacobsen, der fra juli 1905 dagligt udover en kontantsum
på 8.000 kroner som minimum frem til maj 1906 afregner 200 kroner til
Philipsen på ugentlig basis. Kosmorama står på dette tidspunkt ofte halvtomt,
så han skal lægge alle kræfter i at trylle et større publikum frem og
forpligter sig samtidig til at aftage Kosmoramas franske strimler fra Pathé
Frères. Trods alle disse udfordringer står han formentlig med en årsindtægt
på op mod 35.000 kroner. En svimlende sum solidt plantet i foret efter nu
hundredevis af udsolgte huse og utallige ekstraforestillinger, thi
politimesteren indtil videre har nægtet alle andre biograflystne at få en
fod indenfor i Aarhus med den motivering, at ’man ikke havde moralsk ret til
at paaføre ejeren af det nuværende Kosmorama konkurrence.’
|
|
Kosmorama
på hjørnet af Guldsmedgade og Klostergade i 1906. Public domain, fotograf
Thomas S. Hermansen.
’Et underligt standpunkt for en aarhusiansk embedsmand at indtage overfor en
københavnsk forretningsmand’, mener Demokraten, der er af den overbevisning,
at byen sagtens kan bære tre kosmoramaer, hvilket tilmed vil afstedkomme en
forbedring i forhold til alle de ’tarvelige billeder’, som ifølge denne avis
glider henover lærredet. En købmand var gået videre op i systemet til
justitsminister Alberti, der holdt med politimesteren, ’at man selvfølgelig
ikke kunne give tilladelse til flere’ – det kunne den anløbne minister dog
godt et år senere i det langt mindre Skive.
Nu i april 1906 er det medlemmer
af bestyrelsen for Aarhus Theater, der ønsker at indrette biograf i
teatercaféen på første sal eller restaurationen i venstre side af bygningen
og man stiller sig lidt mere åben. Samtidig er lokalfotograf Thomas Sørensen
Hermansen på vej med en række lokale filmoptagelser. Måneden forinden har
han startet Dansk Kine foto Film-Industri og forenet med teatret opstår nu
Fotorama, som slår dørene op for et betalende publikum på Bispetorvet den 1.
juli. Et par uger senere i april får også isenkræmmer Peter Ehrenreich
bevilling til at oprette biografteater i bydelen Frederiksbjerg syd for
banegraven i sin ejendom på hjørnet af Bruunsgade og Jægergaardsvej. Dette
åbner den 11. november.
Fortsat referer Amtstidende gladeligt til Kosmorama som ’Det lille teater i
Guldsmedgade’ og fokus er afgjort skærpet, hvor man en tid har startet ny
forestilling hver halve time, men halter ofte efter ved at vise de samme
programmer, der allerede har kørt i Fotorama. Frem mod jul 1905 havde man
vist ”Hønen med guldæggene”, ’en smule naiv, men som følge deraf lige til at
gaa i børnene’, som Demokraten dengang noterede sig. Dansen om guldkalven
var vitterlig en vanskelig og følsom sag.
Tolv måneder senere er hele bygningskomplekset til salg for intet mindre end
435.000 kroner og le Tort, altså Jacobsen, regner skam med at kunne udrede
pengene, men tingene er ved at smuldre for ham. I København har han samtidig
overtaget Biografteatret på Vimmelskaftet, som Olsen endnu har bevilling til
og Jacobsen kommer således galt afsted, da Olsen mister denne i oktober
1907, mens et agentur på salg for Storbritannien af levende billeder fra det
nystiftede Nordisk Films Kompagni, han selv har været med i bestyrelsen for,
løber ud i sandet. Da isbjørnen, der nu har etableret sig i Valby, samme
efterår tilmed nøjes at handle med Hermansens Fotorama udvidet med
Frederiksberg Biograf-Theater, er Jacobsen tvunget til at finde andre
forsyningskilder.
|
|
Kosmorama
afslutningsprogram på Guldsmedgade
Det lader da også til, at i hvert fald nogen blandt publikum er begyndt at
finde de sammensatte programmer lovlig trælse – både her i Kosmorama,
Fotorama ’og lignende anstalter’. ’Lad os tage det sidste program i
Kosmorama’ lyder det fra en læser og tidligere så ivrig biografgænger i
Jyllandsposten sidst i november: ”Faarene klippes”… ’meget ordentligt selvom
det for os danske er en begivenhed, der ikke sætter fantasien i særlig
voldsom bevægelse. ’Saa var der en troldmand, hvor der pludselig optræder
ret tarvelige danserinder paa de mærkeligste steder. Naa men lad gaa, det
kan maaske glæde børnene. Men så kom der noget, der hed Kvindelune. For det
første var den paagjældende dame paa ingen maade saa dejlig, at man kunde
tænke sig, at en bademester skulle blive saa sterbens verliebt ved det
første syn af hende. En bademester ved de store badesteder maa yderligere
antages at have en forfinet smag, og den paagjældende saa ud som en ølfed,
tysk, meget jævn, ikke helt ung pige.’
I 1910 er det Kinografens danske og udenlandske titler, der fylder op i
Kosmorama og det skorter fortsat på originaliteten for også Kinografen
finder det belejligt at plagiere Fotoramas produktioner, ligesom Nordisk
Film har yndet. Jacobsen tyr i 1911 endda til at genoptage populære
Fotorama-titler, som han godt kan få, når de er udspillet på Bispetorvet,
men i foråret 1912 støder han panden mod en mur, da byrådet med ny
politimester i spidsen vil have direktøren bosat i byen. En lille lejlighed
var ikke tilstrækkeligt og nu havde han tilmed taget fast ophold i London,
forlød det. Egentlig havde han vist blot forsøgt at tjene en god skilling på
børsspekulation derovre. Det forgangne år er hans skatteindbetalinger dog
faldet med 80% i forhold til rekordåret 1907, selvom et overskud for
Kosmorama i 1911 lød på 30.000 kroner. Nu har andre også fingrene langt nede
i kagedåsen, for hvad værre er, mener man, har Jacobsen allieret sig med et
konsortium fra Horsens, der herefter ejer halvdelen og i praksis driver
butikken. Han var ikke bedre stillet af, at det var daværende
justitsminister Alberti, der personligt og trods modstand havde forlænget
hans bevilling til Aarhus-kosmoramaet mod, at han dengang frivilligt afstod
Biografteatret i København.
Da ’udlændingen le Tort’ ikke vil flytte hjem og denne gang står uden hjælp
fra de højere magter, også han var gået til, udløber engagementet definitivt
pr. 1. oktober 1912. Demokraten finder det nu synd for ’den al tid uheldige
Le Tort’ og lufter i øvrigt tanker om urent trav, mens en forbavsende
alvidende læser under signaturen ’observatør’ i Amtstidende påpeger, at
Jacobsen nu er blevet uretmæssigt kuppet hele to gange.
Kosmoramas nye bevillingsindehaver, købmand Mikael Johansen vil omvendt
hellere end gerne flytte – væk fra det gamle butikshjørne – men også han
allierer sig ufortrødent med et dog ’lokalt aktieselskab’ om et nyt og
væsentlig større Kosmorama på Store Torv. Ejeren af bygningen på
Guldsmedgade klager herefter også sin nød til justitsministeriet over
afgørelsen i håb om en ekstrabevilling, idet kosmoramaet i sig selv trækker
folk til husets øvrige forretninger og kaster godt med penge af sig, men her
er der fortsat ingen hjælp at hente. Længe må Aarhus nøjes med sine tre
biografer, selvom byen sagtens kunne bære flere. Mange er fortørnet over at
organisationer, der støtter gode formål, rask væk tilsidesættes. Omvendt må
Johansen som pris for bevillingsgevinsten slippe et par procent af sin
omsætning til velgørenhedsarbejde. Hvem det lokale aktieselskab var..? Det
var såmænd konkurrenten Fotorama!
Sidste program mandag den 30. september har været på plakaten i fire dage
med forestillinger uafbrudt fra kl. 16 til 23 og består af en række helt
korte film, hvor man frem til da som regel har haft mindst én større
hovedattraktion på plakaten. Det nye Kosmorama starter i øvrigt op på samme
facon og overtager også en del af personalet, bl.a. den nuværende inspektør.
I de sidste dage sælges ud af de gamle bænkerækker med klapsæder ’passende
til forsamlingshuse ell. lign.’ Biografpublikummet var allerede (lidt) bedre
vant.
Forskellige butikker flytter ind i det gamle Kosmorama på Guldsmedgade, som
i 2. verdenskrigs sidste måneder rammes af et voldsomt angreb med
brandbomber natten til den 22. februar 1945. Det var en schalburgtageaktion
begået af Petersgruppen orkestreret alene med hensigt at sprede skræk og
rædsel i befolkningen. Flere mennesker omkommer i flammerne, da de ikke når
at redde sig ud. Ruinen både af denne og flere øvrige hærgede bygninger på
gaden bliver stående længe efter og rives først ned så sent som i 1960. Siden da er man herefter gået ind i Føtex på hjørnet, hvor der engang var
Kosmorama.
|
|
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om Kosmorama (1912),
Århus
|
|
• Gå til Kosmorama
(1905), Århus |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:33:46 |
|
|