biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt | Pioner
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
Todd-AO | Blow-Up
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Omnimax
Showscan
Cinema 180
Sensurround
"Windjammer"
CinemaScope

NYHEDER

2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
Store Lærreder
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Aarhus Scala, Århus

Tilbage til forsiden
Skrevet af: JG, biografmuseet.dkDato: 02.05.2024
Kø i dagtimerne til Aarhus Scala og Aarhus Teater (AarhusArkivet)

Aarhus Scala
Kannikegade 3

Åbnet 26. december 1955
Lukket 30. april 1981

Allerede i september 1946 foreligger tegninger til et nyt Fotorama i Aarhus Teater i forbindelse med, at også caféen oppe på føreste sal i den anden side af huset forandres til prøvescene. Planen er at opføre en helt ny bygning omme bag teatret, der selv er indehaver af biografbevillingen, hvor man praktisk kan kombinere en ny sal til at fungere i kombination med en ny musikscene for Aarhus By-Orkester (som i 1983 skifter navn til Aarhus Symfoniorkester). Der skal dog gå mere end otte år, før en række gamle huse på grunden rives ned i 1954. På den anden side langs Skolegade trækkes den nye bygning i 1955 en anelse ind i forhold til det eksisterende fortov, men flugter med det nuværende fortov i forlængelse af teatrets mure langs Kannikegade, hvor Fotorama er placeret. Byggeriet kommer til at stå i tre millioner kroner og det bliver provinsens næststørste biograf kun trumfet af Regina-Teatret. Det gamle navn lægges på hylden, fremover er Aarhus Scala (eller Århus Scala, som man også skriver) sidestillet med Aarhus Teater foran og repertoiret lige så sobert som inde på de skrå brædder.
 
Læs mere her:

Biografer på biografmuseet.dk

Biografer Oversigt

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Biografpremierer 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

7OMM Film og De Store Formater

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

"Windjammer" i Cinemiracle

CinemaScope | VistaVision

Super Technirama 70 | Panacolor
Dimension 150
| Sensurround

High-Impact biografdesign
 
Scala Bio i tilbygning bag Aarhus Theater i tegning fra 1946

Salen har 817 pladser fordelt på 27 rækker indrettet i elegant funktionalisme, som man kalder det, med udvendige mure opført af røde mursten matchende teatrets, mens de indvendige vægge er foret med akustiske tæpper og beklædt med teaktræ. Tæpperne kan hejses op, når der gives koncert og man således opnår den nødvendige genklang. Herudover er der supermoderne belysning ved Poul Henningsen i form af spirallamper, der bugter sig ned gennem salen med opgang fra foyeren akkurat midt i rummet ved række 14. Også stolenes ryglæn og bagstykke er forsynet med et akustisk materiale men ellers identiske. Kun netop omtalte stolerække skiller sig ud, da der foran hvert sæde er anbragt en smal hylde ganske enkelt beregnet til anmeldere, som her kan have deres notesblok liggende foran sig – eller biografgæster til disse lidt mere bekostelige stolepladser kan placere eksempelvis et program foran sig og tilsvarende partituret, når det drejer sig om koncerter.
 
 
Scala i 1957 med den særdeles moderne foyer og stor garderobe (lokalhistorisk arkiv)

Arkitekt for det udvendigt nærmest trekantede, tragtformede byggeri er Christian Frederik Møller og det mest bemærkelsesværdige er så afgjort indretningen, idet salen ydermere kommer med en amfiteatralsk stigning på gulvet, man aldrig har set nogetsteds i landet. Skuer man frem, leder den nærmere tankerne hen på de senere CinemaxX-komplekser. Idet den store scene ofte skulle give plads til orkestrets mange medlemmer, gøres det store biograflærred ligeledes hejsebart, mens tre store højttalere bagved kan rykkes helt om bag den dybe scene. Hvor rummet er højest, er der nitten meter op til loftet. Fra salen er der ydermere direkte adgang til radiostudier og tilbygningen rummer desuden en lang række kontorer, kantine etc. Udvendigt er en af de oprindelige billedhuggere – nu 82 år gammel – fra teatrets opførelse i 1900 hentet ind til at lave dekorative skulpturer i den oprindelige arkitekt Kampmanns ånd henover vinduerne.
 
 
Scala i 1957 med en hældning som i senere tiders CinemaxX (lokalhistorisk arkiv)

Indgangen til Scala sker i aftentimerne fra Kannikegade ligesom dengang Fotorama åbnede tilbage i 1906 og det er den gamle, smalle biografsal, der nu som fremover danner rum for en forhal, der i dagtimerne fungerer med tre billetkasser til både biograf, koncertarrangementer og Aarhus Teaters forestillinger fra det ombyggede Fotoramas tidligere indgangsparti til højre for hovedindgangen. Fra kl. 18 og på søn- og helligdage fungerer et separat billetsalg kun beregnet til Scala. I foyeren bagved er der udover en uundværlig chokoladekiosk opsat mosaikker af billedhugger Mogens Bøggild, mens et mellemstykke er besat af hvilestole med adgang til en række nye toiletter samt montre i skæve linjer med udstillinger for førende århusianske firmaer. De vældige foyerområder med indirekte belysning på tværs inde under selve salen er spækket med garderober og en stribe spejle til at tjekke kjole, frisure eller habit. Operatørrummet er forsynet med Phillips-maskiner og 4-sporet magnetlyd og Aarhus Scala er fra åbningen i stand til at vise film i både widescreen og scope.
 
 
Scala 1956 tværsnit

Scala fortsætter i Fotoramas ånd fra tidligere tider og helliger sig fremover særligt et europæisk kvalitetsrepertoire, der sidst i 1950’erne og op gennem 60’erne har rigeligt at byde på også helt eksklusivt. Som aftenens åbningsfilm pryder ”Det store håb” fra Italien med engelske Lois Maxvell (siden kendt som Miss Moneypenny) fra filmselskabet Criterion. Allerede om eftermiddagen har man dog kl. 16 vist den farvestrålende udgave af ”Junglebogen” fra 1942 for de yngre generationer. Året efter er det naturligvis Aarhus Scala, der byder på ”Chopins ungdom” i polske klæder som danmarkspremiere den 27. maj 1956 og musikken spiller videre på guitar i ”Fire glade musikanter” fra 23. juli, mens Heinz Rühmann trækker i kjole som ”Charleys tante” 13. august.

I 1957 er samhørigheden med teatret fortsat tydelig, da ”Figaros bryllup” er på lærredet i noget så usædvanligt som en version fra Østtyskland den 30. marts. Tre uger senere gælder det ”Sommer i Napoli” igen på tysk og med masser af musik men noget lettere i betrækket. Det gælder også ”Helten fra Texas” med Joel McCrea den 27. september, det behøvede jo ikke være kunst og musik alt sammen.
 
 
Scala bag Aarhus Theater tegning 1955

I 1959 er der lagt op til et par store numre med ”Familien Trapp i Amerika” fra den 11. april, der relaterer sig til en senere, noget mere betragtelig succes, nemlig ”The Sound of Music”. Premieren deler Aarhus Scala med Kinografen i Aalborg og Kino-Palæet i Horsens, hvor derimod premieren i 3 Falke Bio forsinkes med et år på grund af en anden kæmpesucces af samme kaliber, ”South Pacific”. Sidst på året får en lidt usædvanlig Disney-tegnefilm julepremiere her, nemlig ”Tornerose”, som også må stille sig i kø ovre på Frederiksberg, hvor 3 Falke tager den på programmet efter Trapp som 70mm-attraktion. Den kopi tog Europa Bio sig af oppe i Aalborg her ved juletid. Som forfilm vises en halv times billeder fra ”Grand Canyon” og fra Disney kommer mere af denne slags fremme i april 1960 ved ”Den hvide ørken” endda i næsten almindelig spillefilmslængde på 72 minutter. Det er denne gang ni dage før den vanlige Disney-biograf Metropol på Strøget tager den på sit program. I tilgift får man nu noget at vide om ”Hverdag i Japan” eller sådan lød i hvert fald titlen om unge kvinders dykning efter perler, men filmen vinder da en Oscar. Et halvt år forinden havde der ganske apropos været ”Tyfon over Nagasaki” fra 1. juni med Danielle Darrieux og Jean Marais.

Danmarkspremierer følger i en lind strøm op gennem 1960’erne også med lystigere sager som ”Liget, der blev væk” på fransk med Nadja Tiller og man kan se Jacques Tati folde sit talent ud i tilsvarende franske, men noget mere akavede størrelser som ”Playtime”. Danske film spiller også til premiere, men hører til blandt de mindre mindeværdige som eksempelvis Annelise Meineches ”Sytten” efter Carl Erik Soya. Ole Søltoft er med og så ved man jo nok, hvad klokken er slået.
 
 
Aarhus Scala operatørrum februar 1956 med kinomaskiner fra Philips (AarhusArkivet)

Planer om atter at forandre husets rammer endda ganske gevaldigt spøger længe og i mange varianter. En af plan omfattede sidst i 1960’erne art-cinema i kælderen, hvis man kunne få tilladelse, men det kunne man ikke, da brandmyndighederne stillede sig på tværs. En anden gik på at skære Scala-salen midt over i to, mens en tredje i november 1972 omfatter børneteaterscene og minibiografsal i ét som supplement til en større.

By-Orkestret finder i 1973 tilbage til sin tidligere adresse på Amaliegade, arbejdernes gamle forsamlingsbygning, der på dette tidspunkt kalder sig Aarhus Kongreshus og så har man da fra biografens side én mindre at slås med. Alle beslutninger udsættes i første omgang frem til 1975 – hvor der dog året forinden er givet tilladelse til studiosalen nede i kælderen. Dog ikke som biograf men ny forsøgsscene for teatrets yngre kræfter, altså eleverne.

Efter Regina-Teatrets balkon i 1973 bygges om til Regina II, er Aarhus Scala herefter provinsens største biografsal i pladser og kan nærmest på mærkværdigvis holde sig godt kørende på et repertoire af fortsat overvejende sydeuropæiske kvalitetsfilm og tilsvarende nordiske, hvor Jan Troells dobbeltsaga ”Udvandrerne” og ”Nybyggerne” bliver blandt de største succeser. Også en amerikansk titel som Peter Bogdanovichs mere løsslupne ”Du er toppen, professor” med Barbra Streisand og Ryan O’Neal hæver sig gevaldigt i mængden blandt Altman, Fellini og Warhol som Scalas faktisk allerstørste succes til dato.
 
 
Aarhus Scala officiel biografindgang fra Kannikegade august 1977 (AarhusArkivet)


Dette giver teaterdirektør Henrik Bering Liisberg noget at grunde over og i august 1974 beslutter han, at ansvaret for Scalas repertoire lægges i hænderne på Mogens Betzer fra Royal Cinema, som ellers har lagt fra land i oktober 1973 med et noget mere hårdt repertoire med en god del titler fra broderen Justs filmselskaber. På samme tid har Folketeatret svinget sig i lianerne uden ret megen stringens i sit repertoire, men lægges nu tilsvarende ind under Edvin Feldballe Petersen fra kommunens Regina, så i det stille er århusbiograferne gelinde ved at knytte bånd igen, men som Palads Teatret beretter året forinden, tager det sin tid.

Til en start efterlades publikum noget i vildrede, da det nydeligt påklædte teaterpublikum risikerer at finde et fejlplaceret guldkorn i Scala, hvor Roger Moore optræder i spændingsdramaet ”Guld” distribueret af Nordisk Film med handlingen placeret langt fra Paris helt nede i Sydafrika. Desuden adskilligt andet af samme karat fra bror Betzers Kinorama, ASA og Panorama, der fra august 1974 leverer premieretitler som ”Massakren i Rom”, ”Detroit 9000” og ”Loven er mit våben”. Det lød jo unægtelig noget anderledes end blot ti år forinden. Bunden skrabes i 1978 med Piper Laurie som ”Ruby” eller den italienske rumfilm ”Star Crash”, hvor man nok aner forbilledet og helt fornedrende får Wes Cravens ”Slagterbanden” premiere her. Endda bizart nok fra Camera Films distribution, som selv Mogens Steen Kruse ikke kunne få sig selv til at booke i Palads, mens Betzer formentlig anede så stort potentiale, at Royal faktisk var for klejn. I hvert fald er der danmarkspremiere halvanden måned før Nørreport og Palads i København.
 
 
Scala Bio i længdesnit

Det skal apropos Afrika syd for Sahara blive lidt bedre igen med Bud Spencer og Terence Hill i ”Vi holder med flodhestene” 2. juledag 1979 og ”Terror i ungdomsfængslet” fremme i november 1980 med Ray Winstone såmænd meget bedre end den lyder, men da var dommen allerede afsagt også for Aarhus Scala. I august har man nemlig vedtaget at bygge om til to sale – vel at mærke teatersale. Til forandring af begge de store scener henover tre år afsættes 22,6 millioner kroner, men løber dog op i 24. Teaterchef Jacob Kielland afviser i februar 1981 ikke, at der vil blive biograf igen, når de to nye sale står klar efter ombygning i september 1982, men ’hvad denne beslutning bliver, vil naturligvis bl.a. afhænge af biografsituationen’, som han udtaler til Stifts-Tidende. Den gamle sal bliver strengt taget vendt om, så den nye Scala sal 1 med 368 pladser får scene stødende op til bagenden af Aarhus Teaters tilsvarende, mens Scala 2 i den gamle retningsform nedenunder bliver til Stiklingen med 156 pladser. Nede i kælderens lave studiosal fjernes tre eksisterende søjler, hvilket efterlader rummet noget mere harmonisk.
 
 
Ombygning af Scala 1981-82

Teatret råder herefter over fire scener, men hvad biografdrift angår, er tæppet gledet ned for sidste gang efter en 75 år lang karriere med levende billeder indenfor bygningens mure. Sidste program indenfor murene den 30. april 1981 byder på Erik Clausens ”Cirkus Casablanca”, der da har været på plakaten i to måneder. Nøjagtig samme film har den 15. marts også lukket Kinopalæet i København efter en knap så lang men lige så glorværdig karriere i dettes forskellige skikkelser.

I 2016 genopstår Aarhus Scala som biograf for en aften om end det ikke længere er i samme rammer, da Fritz Langs hovedværk ”Metropolis” fra 1927 vises tirsdag den 19. januar i samarbejde med Øst for Paradis og ledsages i øvrigt af et foredrag om dengang Scala viste film.
 
 
  

Fra Scalas Repertoire

 
Københavnerpremiere i Palladium 7. september 1964 - 15. oktober 1964. "I går og I dag - og I morgen" (A) ("Ieri, Oggi, Domani"), Palladium, Italien/Frankrig 1963

 
 
 
"Star Crash"s instruktør Luigi Cozzi i "Profondo Rosso" filmforretningen i Rom, 2006. Foto: Thomas Hauerslev
 
 
  

• Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt
• Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord
• Gå til mere om Fotorama-Teatret / Fotorama, Århus
 
 
  

• Gå til Aarhus Scala, Århus
 
Gå: tilbage - op
Opdateret søndag, 01 september 2024 15:58:29