| |
Aarhus Scala, Århus
|
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
02.05.2024 |
Kø
i dagtimerne til Aarhus Scala og Aarhus Teater (AarhusArkivet)
Aarhus Scala
Kannikegade 3
Åbnet 26. december 1955
Lukket 30. april 1981
Allerede i september 1946 foreligger tegninger til et nyt Fotorama i
Aarhus Teater i forbindelse med, at også caféen oppe på føreste sal i
den anden side af huset forandres til prøvescene. Planen er at opføre en
helt ny bygning omme bag teatret, der selv er indehaver af
biografbevillingen, hvor man praktisk kan kombinere en ny sal til at
fungere i kombination med en ny musikscene for Aarhus By-Orkester (som i
1983 skifter navn til Aarhus Symfoniorkester). Der skal dog gå mere end
otte år, før en række gamle huse på grunden rives ned i 1954. På den
anden side langs Skolegade trækkes den nye bygning i 1955 en anelse ind
i forhold til det eksisterende fortov, men flugter med det nuværende
fortov i forlængelse af teatrets mure langs Kannikegade, hvor
Fotorama
er placeret. Byggeriet kommer til at stå i tre millioner kroner og det
bliver provinsens næststørste biograf kun trumfet af
Regina-Teatret. Det
gamle navn lægges på hylden, fremover er Aarhus Scala (eller Århus Scala,
som man også skriver) sidestillet med Aarhus Teater foran og repertoiret
lige så sobert som inde på de skrå brædder.
|
Læs mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det sensationelle
filmsystem
Mine damer og herrer, "Dette er
Cinerama"!
"Windjammer" i Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70
|
Panacolor
Dimension 150
|
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Scala
Bio i tilbygning bag Aarhus Theater i tegning fra 1946
Salen har 817 pladser fordelt på 27 rækker indrettet i elegant
funktionalisme, som man kalder det, med udvendige mure opført af røde
mursten matchende teatrets, mens de indvendige vægge er foret med
akustiske tæpper og beklædt med teaktræ. Tæpperne kan hejses op, når der
gives koncert og man således opnår den nødvendige genklang. Herudover er
der supermoderne belysning ved Poul Henningsen i form af spirallamper,
der bugter sig ned gennem salen med opgang fra foyeren akkurat midt i
rummet ved række 14. Også stolenes ryglæn og bagstykke er forsynet med
et akustisk materiale men ellers identiske. Kun netop omtalte stolerække
skiller sig ud, da der foran hvert sæde er anbragt en smal hylde ganske
enkelt beregnet til anmeldere, som her kan have deres notesblok liggende
foran sig – eller biografgæster til disse lidt mere bekostelige
stolepladser kan placere eksempelvis et program foran sig og tilsvarende
partituret, når det drejer sig om koncerter.
|
|
Scala
i 1957 med den særdeles moderne foyer og stor garderobe (lokalhistorisk
arkiv)
Arkitekt for det udvendigt nærmest trekantede, tragtformede byggeri er
Christian Frederik Møller og det mest bemærkelsesværdige er så afgjort
indretningen, idet salen ydermere kommer med en amfiteatralsk stigning
på gulvet, man aldrig har set nogetsteds i landet. Skuer man frem, leder
den nærmere tankerne hen på de senere
CinemaxX-komplekser. Idet den
store scene ofte skulle give plads til orkestrets mange medlemmer, gøres
det store biograflærred ligeledes hejsebart, mens tre store højttalere
bagved kan rykkes helt om bag den dybe scene. Hvor rummet er højest, er
der nitten meter op til loftet. Fra salen er der ydermere direkte adgang
til radiostudier og tilbygningen rummer desuden en lang række kontorer,
kantine etc. Udvendigt er en af de oprindelige billedhuggere – nu 82 år
gammel – fra teatrets opførelse i 1900 hentet ind til at lave dekorative
skulpturer i den oprindelige arkitekt Kampmanns ånd henover vinduerne.
|
|
Scala
i 1957 med en hældning som i senere tiders CinemaxX (lokalhistorisk arkiv)
Indgangen til Scala sker i aftentimerne fra Kannikegade ligesom dengang
Fotorama åbnede tilbage i 1906 og det er den gamle, smalle biografsal,
der nu som fremover danner rum for en forhal, der i dagtimerne fungerer
med tre billetkasser til både biograf, koncertarrangementer og Aarhus
Teaters forestillinger fra det ombyggede Fotoramas tidligere
indgangsparti til højre for hovedindgangen. Fra kl. 18 og på søn- og
helligdage fungerer et separat billetsalg kun beregnet til Scala. I
foyeren bagved er der udover en uundværlig chokoladekiosk opsat
mosaikker af billedhugger Mogens Bøggild, mens et mellemstykke er besat
af hvilestole med adgang til en række nye toiletter samt montre i skæve
linjer med udstillinger for førende århusianske firmaer. De vældige
foyerområder med indirekte belysning på tværs inde under selve salen er
spækket med garderober og en stribe spejle til at tjekke kjole, frisure
eller habit. Operatørrummet er forsynet med Phillips-maskiner og
4-sporet magnetlyd og Aarhus Scala er fra åbningen i stand til at vise
film i både
widescreen og
scope.
|
|
Scala
1956 tværsnit
Scala fortsætter i Fotoramas ånd fra tidligere tider og helliger sig
fremover særligt et europæisk kvalitetsrepertoire, der sidst i 1950’erne
og op gennem 60’erne har rigeligt at byde på også helt eksklusivt. Som
aftenens åbningsfilm pryder ”Det store håb” fra Italien med engelske
Lois Maxvell (siden kendt som Miss Moneypenny) fra filmselskabet
Criterion. Allerede om eftermiddagen har man dog kl. 16 vist den
farvestrålende udgave af ”Junglebogen” fra 1942 for de yngre
generationer. Året efter er det naturligvis Aarhus Scala, der byder på
”Chopins ungdom” i polske klæder som danmarkspremiere den 27. maj 1956
og musikken spiller videre på guitar i ”Fire glade musikanter” fra 23.
juli, mens Heinz Rühmann trækker i kjole som ”Charleys tante” 13.
august.
I 1957 er samhørigheden med teatret fortsat tydelig, da ”Figaros bryllup”
er på lærredet i noget så usædvanligt som en version fra Østtyskland den
30. marts. Tre uger senere gælder det ”Sommer i Napoli” igen på tysk og
med masser af musik men noget lettere i betrækket. Det gælder også
”Helten fra Texas” med Joel McCrea den 27. september, det behøvede jo
ikke være kunst og musik alt sammen.
|
|
Scala
bag Aarhus Theater tegning 1955
I
1959 er der lagt op til et par store numre med ”Familien Trapp i Amerika”
fra den 11. april, der relaterer sig til en senere, noget mere
betragtelig succes, nemlig ”The Sound of Music”. Premieren deler Aarhus
Scala med
Kinografen i Aalborg og
Kino-Palæet i Horsens, hvor derimod
premieren i 3
Falke Bio forsinkes med et år på grund af en anden
kæmpesucces af samme kaliber, ”South Pacific”. Sidst på året får en lidt
usædvanlig Disney-tegnefilm julepremiere her, nemlig ”Tornerose”, som
også må stille sig i kø ovre på Frederiksberg, hvor 3 Falke tager den på
programmet efter Trapp som 70mm-attraktion. Den kopi tog
Europa Bio sig af oppe i Aalborg her ved juletid. Som forfilm vises en halv times
billeder fra ”Grand Canyon” og fra Disney kommer mere af denne slags
fremme i april 1960 ved ”Den hvide ørken” endda i næsten almindelig
spillefilmslængde på 72 minutter. Det er denne gang ni dage før den
vanlige Disney-biograf
Metropol på Strøget tager den på sit program. I
tilgift får man nu noget at vide om ”Hverdag i Japan” eller sådan lød i
hvert fald titlen om unge kvinders dykning efter perler, men filmen
vinder da en Oscar. Et halvt år forinden havde der ganske apropos været
”Tyfon over Nagasaki” fra 1. juni med Danielle Darrieux og Jean Marais.
Danmarkspremierer følger i en lind strøm op gennem 1960’erne også med
lystigere sager som ”Liget, der blev væk” på fransk med Nadja Tiller og
man kan se Jacques Tati folde sit talent ud i tilsvarende franske, men
noget mere akavede størrelser som ”Playtime”. Danske film spiller også
til premiere, men hører til blandt de mindre mindeværdige som
eksempelvis Annelise Meineches ”Sytten” efter Carl Erik Soya. Ole
Søltoft er med og så ved man jo nok, hvad klokken er slået.
|
|
Aarhus
Scala operatørrum februar 1956 med kinomaskiner fra Philips (AarhusArkivet)
Planer om atter at forandre husets rammer endda ganske gevaldigt spøger
længe og i mange varianter. En af plan omfattede sidst i 1960’erne
art-cinema i kælderen, hvis man kunne få tilladelse, men det kunne man
ikke, da brandmyndighederne stillede sig på tværs. En anden gik på at
skære Scala-salen midt over i to, mens en tredje i november 1972
omfatter børneteaterscene og minibiografsal i ét som supplement til en
større.
By-Orkestret finder i 1973 tilbage til sin tidligere adresse på
Amaliegade, arbejdernes gamle forsamlingsbygning, der på dette tidspunkt
kalder sig Aarhus Kongreshus og så har man da fra biografens side én
mindre at slås med. Alle beslutninger udsættes i første omgang frem til
1975 – hvor der dog året forinden er givet tilladelse til studiosalen
nede i kælderen. Dog ikke som biograf men ny forsøgsscene for teatrets
yngre kræfter, altså eleverne.
Efter Regina-Teatrets balkon i 1973 bygges om til Regina II, er Aarhus
Scala herefter provinsens største biografsal i pladser og kan nærmest på
mærkværdigvis holde sig godt kørende på et repertoire af fortsat
overvejende sydeuropæiske kvalitetsfilm og tilsvarende nordiske, hvor
Jan Troells dobbeltsaga ”Udvandrerne” og ”Nybyggerne” bliver blandt de
største succeser. Også en amerikansk titel som Peter Bogdanovichs mere
løsslupne ”Du er toppen, professor” med Barbra Streisand og Ryan O’Neal
hæver sig gevaldigt i mængden blandt Altman, Fellini og Warhol som
Scalas faktisk allerstørste succes til dato.
|
|
Aarhus
Scala officiel biografindgang fra Kannikegade august 1977 (AarhusArkivet)
Dette giver teaterdirektør Henrik Bering Liisberg noget at grunde over
og i august 1974 beslutter han, at ansvaret for Scalas repertoire lægges
i hænderne på Mogens Betzer fra Royal
Cinema, som ellers har lagt fra
land i oktober 1973 med et noget mere hårdt repertoire med en god del
titler fra broderen Justs filmselskaber. På samme tid har
Folketeatret
svinget sig i lianerne uden ret megen stringens i sit repertoire, men
lægges nu tilsvarende ind under Edvin Feldballe Petersen fra kommunens
Regina, så i det stille er århusbiograferne gelinde ved at knytte bånd
igen, men som Palads Teatret beretter året forinden, tager det sin tid.
Til en start efterlades publikum noget i vildrede, da det nydeligt
påklædte teaterpublikum risikerer at finde et fejlplaceret guldkorn i
Scala, hvor Roger Moore optræder i spændingsdramaet ”Guld” distribueret
af Nordisk Film med handlingen placeret langt fra Paris helt nede i
Sydafrika. Desuden adskilligt andet af samme karat fra bror Betzers
Kinorama, ASA og Panorama, der fra august 1974 leverer premieretitler
som ”Massakren i Rom”, ”Detroit 9000” og ”Loven er mit våben”. Det lød
jo unægtelig noget anderledes end blot ti år forinden. Bunden skrabes i
1978 med Piper Laurie som ”Ruby” eller den italienske rumfilm ”Star
Crash”, hvor man nok aner forbilledet og helt fornedrende får Wes
Cravens ”Slagterbanden” premiere her. Endda bizart nok fra Camera Films
distribution, som selv Mogens Steen Kruse ikke kunne få sig selv til at
booke i Palads, mens Betzer formentlig anede så stort potentiale, at
Royal faktisk var for klejn. I hvert fald er der danmarkspremiere
halvanden måned før
Nørreport og
Palads i København.
|
|
Scala
Bio i længdesnit
Det skal apropos Afrika syd for Sahara blive lidt bedre igen med Bud
Spencer og Terence Hill i ”Vi holder med flodhestene” 2. juledag 1979 og
”Terror i ungdomsfængslet” fremme i november 1980 med Ray Winstone
såmænd meget bedre end den lyder, men da var dommen allerede afsagt også
for Aarhus Scala. I august har man nemlig vedtaget at bygge om til to
sale – vel at mærke teatersale. Til forandring af begge de store scener
henover tre år afsættes 22,6 millioner kroner, men løber dog op i 24.
Teaterchef Jacob Kielland afviser i februar 1981 ikke, at der vil blive
biograf igen, når de to nye sale står klar efter ombygning i september
1982, men ’hvad denne beslutning bliver, vil naturligvis bl.a. afhænge
af biografsituationen’, som han udtaler til Stifts-Tidende. Den gamle
sal bliver strengt taget vendt om, så den nye Scala sal 1 med 368
pladser får scene stødende op til bagenden af Aarhus Teaters tilsvarende,
mens Scala 2 i den gamle retningsform nedenunder bliver til Stiklingen
med 156 pladser. Nede i kælderens lave studiosal fjernes tre
eksisterende søjler, hvilket efterlader rummet noget mere harmonisk.
|
|
Ombygning
af Scala 1981-82
Teatret råder herefter over fire scener, men hvad biografdrift angår, er
tæppet gledet ned for sidste gang efter en 75 år lang karriere med
levende billeder indenfor bygningens mure. Sidste program indenfor
murene den 30. april 1981 byder på Erik Clausens ”Cirkus Casablanca”,
der da har været på plakaten i to måneder. Nøjagtig samme film har den
15. marts også lukket
Kinopalæet i København efter en knap så lang men
lige så glorværdig karriere i dettes forskellige skikkelser.
I 2016 genopstår Aarhus Scala som biograf for en aften om end det ikke
længere er i samme rammer, da Fritz Langs hovedværk ”Metropolis” fra
1927 vises tirsdag den 19. januar i samarbejde med
Øst for Paradis og
ledsages i øvrigt af et foredrag om dengang Scala viste film.
|
|
|
|
Fra Scalas Repertoire
|
|
Københavnerpremiere
i Palladium 7. september 1964 - 15. oktober 1964. "I går og I dag - og
I morgen" (A) ("Ieri, Oggi, Domani"), Palladium, Italien/Frankrig 1963
|
|
|
|
"Star
Crash"s instruktør Luigi Cozzi i "Profondo Rosso" filmforretningen i
Rom, 2006. Foto: Thomas Hauerslev
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om Fotorama-Teatret /
Fotorama, Århus
|
|
|
|
• Gå til
Aarhus Scala, Århus |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:33:50 |
|
|