| |
Bio Aabyhøj / Astra, Åbyhøj
|
Tilbage
til forsiden
|
Skrevet
af: JG, biografmuseet.dk. Teknik: Thomas Hauerslev |
Dato:
02.05.2024 |
Bio
Aabyhøj i 1936 (lokalhistorisk-arkiv)
Bio Aabyhøj / Astra
Silkeborgvej 261
Åbnet 24. januar 1936
Lukket 20. november 1986
I foråret 1935 får Aabyhøj sogneråd tilladelse af Justitsministeriet til
at genopslå en bevilling om biografdrift, hvilket havde været nægtet
byen de seneste fire år, idet man forud havde misligeholdt en bevilling
om biografdrift i Aabyhøj Forsamlingsbygning på
Odinsvej, hvis sal
herefter blot benyttes netop som dette, et forsamlingshus. Allerede i
1920’erne havde man ønsket sig en rigtig biografbygning og det er den
betingelse, der nu stilles som klausul for de ansøgere, der måtte kunne
tænke sig at tage fat her udenfor Aarhus centrum. Det er der kun tre,
der tør.
Den ene af disse er den velhavende, fhv. hotelejer Christian Frederik
Christensen som opfører en ny bygning på Silkeborgvej nær hjørnet til
Thorsvej ikke langt fra Odinsvej ovre på den anden side, hvor han selv
får privatbeboelse på første sal, mens der indrettes tre butikker
nedenunder med biografindgang mellem de konfekturekiosken og
’Bio-Kiosken’, der solgte aviser og blade, mens en cigarhandler
okkuperede forretningslokalet længst mod venstre. Her har også
Christensen eller nærmere den unge lokalarkitekt Bering Bryld ladet sig
inspirere en smule af Regina, da han bag et vindfang indretter en
cirkelrund vestibule med billetsalget placeret i et glasbur i midten og
her bagved en bredere foyer med smukt springvand og moderne toiletter.
Let skrånende mod venstre fortsætter salen med indgang i midten til to
finere logeafsnit i hver side igen ikke ulig Regina med forenden en sort
billedramme indhyllet af et gyldent, bølgende fortæppe. Væggene er
matgrønne og stolerækkerne polstret med matrødt læder og fløjl i en
meget smuk farvevirkning’. ’Et hypermoderne filmsteater’ skriver
Demokraten som overskrift til sin begejstrede reportage. I alt rummer
salen 321 pladser fra Odense Stolefabrik opstillet amfiteatralsk med tre
udgange mod gården til venstre og udgangspassage gennem port til gaden
til venstre i forhuset. Det relativt store operatørrum over foyeren er
indrettet med BOFA tonefilmsanlæg og to stk. kinomaskiner af mærket
Nitzsche Matador 1. De udskiftes senere med Bauer B12. Pris for
byggeriet cirka 200.000 kroner.
|
Læs mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det sensationelle
filmsystem
Mine damer og herrer, "Dette er
Cinerama"!
"Windjammer" i Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70
|
Panacolor
Dimension 150
|
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Bio
Aabyhøj med åbningsprogram
Som åbningsfilm og aarhuspremiere fredag den 24. januar 1936 ses
Jeanette MacDonald som ”Letsindige Mariette”. En meget sigende titel i
forhold også til de herrer, der kommer til at efterfølge
hoteldirektøren, som allerede går bort i september 1937. I første omgang
videreføres Bio af enkefru Mary med svigersønnen Carlo Cramer som
hjælpende højrehånd. I maj 1939 køber Cramer biografen af sin svigermor,
som bliver urolig, da det går op for hende, at svigersønnen ikke
umiddelbart kan overtage bevillingen, der først skal opslås ledig. Han
får den dog og tiltræder som direktør pr. 15. juli 1940. Kedeligt,
kedeligt, men det bliver snart meget mere underholdende.
Fremme i august 1950 idømmes Cramer i Aarhus Kriminalret en bøde på 200
kroner for at have overfuset et par betjente på jagt efter en
spritbilist med ord som ’idioter’ og ’skiderikker’, men i sikker havn
lyder der i oktober en forlængelse af bevillingen fra
Justitsministeriet. Fire år senere bliver det endnu mere farverigt.
Til en start sker der det for så vidt ganske usædvanlige, at en ellers
velrenommeret biografarkitekt falder i unåde hos Cramer, som i starten
af 1954 har hyret
Holger Pind til at foretage en række forbedringer af
foyer og sal, hvor sidstnævnte skal forlænges med nogle meter til en ny
scene med større lærred til kommende tiders film i bredformat, mens et
af butikslokalerne delvist omdannes til garderobe med bøjlestænger og
hattehylder for biografteatrets gæster mod betaling, hvortil Cramer
siger, han har hyret ekstra personale. Ved billetsalget ophænges
revideret tavle med prisliste for sæderne alt efter placering i salen
incl. skat og garderobe, selvom der dog kun er plads til overtøj for
omkring 200 gæster svarende til to tredjedele af salens stole. Ved siden
af operatørrummet over foyeren indrettes desuden en lille loge ekstra.
Det skulle stadig være nok så fint ude i Aabyhøj, men snart konstaterer
man, at kun omtrent 5% af de besøgende rent faktisk benytter sig af
muligheden, så garderobedamen har ikke meget at bestille, hvis hun
ellers er til at få øje på. Cramer har fået kolde fødder og Pinds
honorar på 6.850 kr. sat for højt, da Pind, ifølge Cramer, ikke i
tilstrækkelig grad har ledet ombygningsarbejdet og desuden foretaget
fejlberegninger omkring scenen, hvorved indkøbte materialer måtte
kasseres. Sådan bliver sagen i hvert fald udlagt som optakt til endnu et
af de retsmøder, Cramer deltager så ivrigt i – nu fremme i august 1956.
I dette tilfælde har han dog i hvert fald selv anlagt sagen.
|
|
Astra
i sommeren 1954. AarhusArkivet
Inden da har der været meget mere action på drengen. Allerede i april
1954 har Cramer igen givet den gas ude på asfalten og var denne gang i
et mislykket overhalingsforsøg kørt ind tværs over både cykelsti og
fortov og torpederet en mur, hvilket tog livet af bilen men heldigvis
ingen andre. Nu skulle han ikke igen nyde noget af de idioter og
skiderikker, så han tager sammen med konen benene på nakken, prajer en
taxa, der kører fruen på sygehuset, mens han selv okser hjem og gemmer
sig nede i kælderen under biografen. Med politiet i hælene må
ordensmagten herefter bruge vold for at sprænge døren ind til
kælderrummet, da Cramer nægter at låse op. En spiritusprøve viser
herefter, at han er påvirket i ’middelsvær grad’. Selv hævder han ’kun’
at have fået syv genstande. Fru Vera har fået nok og lader sig separere.
Næste store nummer fra Cramers side præsenterer han fire måneder senere
i august. Nu var ombygningen tilendebragt, men så var der alt det med
den nye prisliste vedrørende betaling for dit og dat. Her har han
indregnet sig den gevaldige ekstrabetaling, der vedrørte samtlige
billetkategorier uanset behov for at smide overtøjet selv på en hed
julidag. Dog kunne der være svalt i biografen, for et velfungerende
ventilationsanlæg var kommet til og Cramer bestemt ikke bleg for også at
opstille en masse løse bænke efter forgodtbefindende. Her tager han
eksempelvis 1,50 kr. for en børnebillet – men afregner kun
forlystelsesafgift af den normale tarif, som i dette tilfælde lød på 85
øre og sammenlagt i hvert fald ikke for flere, end teatret oprindelig er
indrettet med, altså de 321 – uanset. Selv den lille ekstraloge solgte
han billetter til – og fik påbud om, at også dét var strengt forbudt.
Der var ingen nødudgang eller what so ever.
|
|
Astras
facade som den så ud i oktober 2003. Foto: Thomas Hauerslev
Man ser nok for sig, hvordan også denne historie ender – i retten, hvor
han nu idømmes en bøde på 500 kroner og det var vel i første omgang
endda billigt sluppet. I juni 1955 afholder Aabyhøj
Handelsstandsforening præmiekeglespil og skydning på Frederikshøj Kro
under stor tilstrømning. Ved denne lejlighed bliver biografdirektør
Carlo Cramer udnævnt til ’årets kegle- og skyttekonge’. Især den første
lader vi lige stå et øjeblik.
Cramers bevilling udløber i juni 1955 og hvor underligt det end lyder,
følte hverken politimesteren eller sognerådet anledning til at anbefale
en fornyelse og den samme konklusion når man pudsigt nok også til i
Justitsministeriet, selvom Cramer ikke forstår et kuk af det hele. Han
er dog smart nok til at fortsætte med at drive filmklub i stedet og kan
arrangere stribevis af ganske almindelige biografforestillinger, der
endda også på fiks vis annonceres, selvom det også var over grænsen af
det tilladte. Helt lukket bliver den nemlig først den 8. september 1956
på grund af den fortsatte uenighed om lejemålet. Statens Filmcentral
havde da allerede gennem sin Aarhus-afdeling i nogen tid siden juni haft
en aldeles midlertidig bevilling, hvorved Bio i den mellemliggende
periode er ledet af frk. Elise Eilschou Schmidt. Hun har personligt haft
en uudnyttet bevilling til biografdrift, som i sig selv er udløbet, men
den får hun delvist fisket op igen, da nabokommunen har overtaget en ny
og godt på til at opføre Vest
Teatret et godt stykke længere ude af
Silkeborgvej i Brabrand med hende som direktør.
|
|
Astras
foyer som den så ud i oktober 2003. Foto: Thomas Hauerslev
Allerede den 9. maj 1956 havde typograf Ejnar Lund fået bevilling ud af
nu 16 ansøgere til Aabyhøj gældende fra 8. juli og såmænd en grund på
hånden for en helt ny biograf, men det ville jo være tosset i disse
’fjernsynstider’. Lund har intet forhåndskendskab til biografbranchen
men dog sin snusfornuft og den fortæller ham det bedst at komme overens
med den besynderlige Cramer. Lund har dog – til formentlig Cramers
gevaldige irritation – haft besøg henover sommeren af netop Holger Pind
om mulighederne for en splinterny biografbygning.
Sådan skulle det selvfølgelig ikke være. Bio var jo endda netop bygget
om og i det mindste parat til at springe ud af starthullerne også med
CinemaScope, når blot nyt apparatur kom på plads, nu man var
forhåndsparat med sit fine, brede lærred på 10 x 4 meter med et antal
resterende pladser lydende på 308. I november når de stridende parter
overens om en pris på 315.000 kroner for hele molevitten, 20.000 kr.
mere end hans første bud. Der er genåbning 7. december 1956 med den
første danske farvefilm ”Kispus”, hvor billetsalget er flyttet ud i
siden.
’Bio Aabyhøj’ var ikke det fedeste navn i byen, så et halvt år senere
forandres Bio pr. 3. juli 1957 til nu at hedde Astra – det latinske ord
for stjerne – eller Astra Teatret, som nu pryder med store bogstaver
henover den smalle baldakin, mens indgangsforholdene har fået en
ansigtsløftning med nye lysreklamer og blidere farver. Her lyder første
program på ”Den tavse verden” med Jacques Cousteau under havets
overflade kl. 19 og 21. Fire dage senere suppleres med mere pikant
fransk ”Ungkarleliv” kl. 21 – ’vittig og munter’, som annoncerne skrev.
Og se, den slags går hen og bliver rigtig interessant for Astra ude i
fremtiden.
|
|
Astras
vestibule som den så ud i oktober 2003. Foto: Thomas Hauerslev
Lund er så dygtig til sit arbejde (eller Cramer været så elendig), at
omsætningen i Astra stiger til det femdobbelte, hvilket er unikt udover
det sædvanlige (eller tegn på gevaldige uregelmæssigheder forud som
ingen fik øje på). Som belønning går Astra i alle tilfælde sandelig hen
og positionerer sig også som premierebiograf i 1966 via Athena Film, som
han åbenbart kommer rigtig godt ud af det med. Således er der
danmarkspremiere 25. april 1966 på westerndramaet ”Skyd først – lev
længst!” med Tony Young og et år senere den 7. april spionfilmen
”Fribillet til helvede” med George Ardisson. Det må have gået strålende,
for allerede i juli er der atter en danmarkspremiere fra samme selskab,
denne gang ”Djævlebanden i Beirut” fra samme spionpærevælling i Italien,
der senere fik repremiere som ”Spioner dræber lydløst” og det gentager
sig sandelig i august nu med ”Koldt stål og varme piger i Casablanca” –
endnu mere spionpasta fra støvlelandet med missioner, der tydeligvis
stikker i alle retninger.
Jørgen Hoffman fra
Otterup Biograf udenfor Odense har selv gode
kontakter indenfor udlejningsbranchen fra sit tidligere virke som
filmansætter for ASA, Universal og Paramount, da han i april 1967 køber
Astra af en lettere sygdomsramt Ejnar Lund på betingelse af, at han også
kan overtage bevillingen, hvilket sker allerede i juni med officiel
virkning pr. 1. januar. Den nye direktør renoverer stolene og der kommer
nu Bauer U3 i operatørrummet, men gradvist føres repertoiret nu over i
det endnu mere spektakulære.
|
|
Astra
som squashcenter i 1987
Næste danmarkspremiere må man dog vente med til 3. januar 1977, men så
er tiden også inde for både ”Pigen og psykopaten”, en
spansk-venezuelansk affære med David Hemmings på deroute i en titel, der
ikke fungerer meget bedre for distributøren Tage Borg, da han halvandet
år senere får den op i
Colosseum i København under titlen ”Sadistens
grusomme lyster”. I Astra holder den sig på plakaten i fem dage. Hoffman
har allerede uofficielt sat Astra til salg året forinden, men det
formodes svært for ham at komme af med den, idet den er udset til at
falde for en udvidelse af Silkeborgvej.
Det bliver ikke spor nemmere at få film, da
Saga 1+2 åbner i
Trøjborgcentret i december, men ikke desto mindre findes ved samme
lejlighed nu netop en køber, der åbenbart kan se potentiale i både piger
og psykopater og her tænkes altså ikke på Hoffman, men fakta er, at
Astra pr. 1. februar 1977 overdrages til Christian Hjort for 1,5
millioner kroner, hvilket er pænt mange penge for bygningens stand. Her
konstaterer han snart, at der rent faktisk ikke findes en
pladsfordelingsoversigt over biografteatret og har således fået
brandmyndighederne på nakken. Denne meddeler, at den alderstegne sal er
af en sådan beskaffenhed, at der kun må opholde sig 150 personer i
rummet ad gangen, hvilket er langt færre, end der er sæder. Også logen
på balkonen er fortsat forbudt område. Det er både ret sigende og
egentlig ganske forbløffende, at Astra herefter går i en retning, der
bestemt ikke ligner den typiske provinsbiograf, men med færre sæder til
rådighed pr. forestilling måtte der vel tænkes nyt.
|
|
Bauer U3 maskine
betjeningsside. Foto:
Per Hauberg,
1975
Inde i centrums Royal havde
man set fidusen ved at spille børnefilm allerede tidligt på dagen, ja
sommetider fra kl. 11 og hvorfor ikke gå i den retning? Der går ikke
mange dage, før maskinen snurrer her lidt ude på Silkeborgvej allerede
fra kl. 10, men det er ikke børnefilm, der vises på hverdage men
bunduartige strimler. Det varer heller ikke længe, før Astra henover det
sene forår og tidlige sommermåneder kan præsentere en hel stribe
kødfulde danmarkspremierer på strimler fra Atlantic Film med titler som
”Pornodetektiven klarer alt”, ”Luksusluderens eventyr” og ”Den liderlige
kongres”. Om aftenen holdes oftest fat i helt almindeligt program kl. 19
og 21 eller lidt før, hvis der skulle knibes ekstra porno ind også
efterfølgende og i weekenden var der stadig børnefilm om eftermiddagen,
hvor operatøren måtte være ekstra påpasselig, at han fik sat den rigtige
”Søren Spætte”-film i maskinen. Det kan i øvrigt godt være, at Bauer-maskinen
er relativt i orden, men lydanlægget var efterhånden tudsegammelt og
skrattede af den anden verden, men omvendt blev der ikke snakket så
forfærdelig meget længere oppe på lærredet.
Allerede i 1978 kommer Poul Silassen fra
ABC Biograferne i Horsens til
Astra, men det ændrer intet i programlægningen. Det betaler sig
tydeligvis godt med alle disse knaldfilm, for nu udarbejdes der
tegninger for en ombygning til to sale dog noget ubehjælpeligt med en ny
sal 2 blot med 55 stole placeret i venstre side af det bagerste stykke.
Brandvæsenet afviser i denne ombæring helt at tage stilling til
projektet på grund af en række manglende detaljer i prospektet. I stedet
indrettes i 1982 ny grillbar i den gamle konfektureforretning og de
dyrebare garderober, ligesom en tilbygning til venstre i gården fremover
tilbyder højfjeldssol. Allerede i 1979 går Astra sommetider all-in med
et repertoire, der til samtlige dagens forestillinger helt og holdent
holder sig under bæltestedet, men det er først i det sidste leveår, der
stort set slet ikke vises andet. |
|
Bauer U3 maskinerne. Foto:
Per Hauberg,
1975
I februar 1984 har Tonny Morsø Christensen overtaget som sidste mand på
posten, før han smider håndklædet i ringen, da pornoen i al overvejende
grad er flyttet hjem i videomaskinerne. Fra kyndig side lød det også, at
Astra ganske enkelt var noget gammelt lort, der ikke var værd hverken at
besøge eller beskæftige sig med, men en stjerne blev slukket. Sidste uge
frem mod den 20. november lokker ”Frøken Erotikus” kl. 17.30 og 19, mens
”6 studiners sex-eventyr” trækker kl. 20.30 og 22. De tidligere
forestillinger er da allerede skrottet.
Allerede i februar 1987 godkendes forandringen af biografen til
squashcenter med tre baner kombineret med den næsten nye grillbar. De
næste mange år står forhallen som dengang, men i 2005 er huset forfaldet
i en grad, at man påtænker at bygge salen om til seks lejligheder i to
etager, men ender i stedet med at rive det ned i 2012 for i stedet at
opføre Rema 1000 supermarked og kontorer.
|
|
Bauer U3s
kabinet med 70mm filmbane. Foto:
Per Hauberg,
1975
Direktør
C Cramer (54-55)
Ejnar Lund (58-67)
Jørgen Hoffman (67-69)
Poul Sillasen (78-84)
70mm Maskiner
Bauer U3
Billet telefon
Århus 5 74 32 (54-64)
15 82 82 (68-69)
06 15 82 82 (78-84)
Siddepladser
321 (54-69)
308 (78-83)
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om Aabyhøj
Biografteater
|
|
|
|
• Gå til
Bio Aabyhøj / Astra, Åbyhøj |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:33:50 |
|
|