| |
Gensyn med "Alle Tiders Race" i 7OMM
Festival Rapport fra GIFF 70 i Gentofte Kino |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet
& fotograferet af:
Thomas Hauerslev |
Dato:
27.05.2021 |
Filmoperatør
Jan Niebuhr byder velkommen ved A indgang og checker gæsternes billetter.
Enhver snak om filmens snarlige død er et stærkt overdrevet rygte. I
denne digitale tidsalder gælder det om at have "noget andet" at vise
publikum. Noget andet? Det er f.eks
"7OMM Med 6-sporet
stereofonisk magnetlyd".
-, og det er lige dét som Gentofte Kino's direktør
Sune L Thomsen har
gjort noget ved.
Det er tæt på et lille filmmirakel, at der nu igen er mulighed for at se 70mm film
i København. Takket være Sune's ambitioner og virketrang kunne publikum fornøje
sig med seks filmtitler på en weekend præsenteret i 70mm i den elegante
funkisbiograf Gentofte Kino.
Det er første gang siden
2009, at
en regulær filmfestival af denne slags er rullet over et filmlærred i København.
Gentofte
International Film Festival (GIFF-70) er etableret som en årlig
tilbagevendende festival, der hylder det store filmformat.
Om GIFF 70 siger siger biografdirektør Sune Lind Thomsen.
“Filmfestivalen GIFF-70 er en hyldest til de store film og
filmskabere, og kommer i kølvandet på Gentofte Kinos succes med
Christopher Nolans storfilm "Tenet", som biografen har vist hen
over sommeren [2020] i 70mm. 70mm-formatet er det bedste analoge
filmformat med en helt enestående autenticitet og dybde i billedet. Det
er et must for alle filmentusiaster og helt unikt for publikum generelt
at opleve film i 70mm.
Vi havde oprindelig tænkt os at lancere festivalen i januar, men pga
pandemien, har vi været nødt til at flytte festivalen til maj måned. Vi
glæder os til at hvad det danske publikum siger til denne mulighed.
Ambitionerne er store med et højt kunstnerisk niveau og på sigt, er
det målet at få folk til at rejse ind fra udlandet for at se film i
70mm i Gentofte Kino.”
7OMMM festivalen startede fredag aften med Quentin Tarantino's
"The Hateful Eight" (2015), og fortsatte lørdag med
"Dunkirk" (2017)
af Christopher Nolan, "Mit
Afrika" (1985) af Sidney Pollack og
"Joker" (2019),
af Todd Phillips. Søndag startede kl 10 med den populære
"Interstellar" (2014)
af Christopher Nolan. Kino blev løbende "klædt på" til 70mm flere uger i
forvejen. Billetsalget startede i slutningen af april, da festivaldatoen
endelig lå fast. Facebook og Kino's nyhedsbreve blev brugt til at reklamere
for festivalen. Ugentlige Facebook opdateringer om plakater, 70mm kopier og
den dejlige DP70 projektor. Originale danske plakater blev hængt op i
foyeren, en firesidet folder i A4 format kunne hentes gratis i
billetkontoret. Ugen forinden var der også en helsides annonce i Politiken's
filmtillæg.
• Gå til
Gentofte Kino
præsenterer 70mm filmfestival
• Gå til gallery
Gentofte Kino, Storkøbenhavn
|
Læs mere her:
Gentofte
Kino præsenterer 70mm filmfestival
PDF: GIFF 70 Program folder
Galleriet
Gentofte Kino, Storkøbenhavn
DP70, Todd-AO filmprojektoren fra Philips
Cinema - nu i Gentofte Kino
Gentofte Kino indviet som 70mm
biograf med Danmarkspremiere på "Tenet"
Det er NO TIME TO DIE for Kino og
Sune!
Biografmuseet's Historie om
70mm film og De Store Formater
70mm Film i Danmark
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem med 6-sporet, stereofonisk lyd
|
Sune
Thomsen på scenen byder gæster velkommen til åbningen af GIFF 70 fredag
aften i fuld spotlight og passende konferencierstil.
GIFF 70 begyndte fredag aften med en 70mm præsentation af "The Hateful
Eight" i betagende Ultra
Panavision 70 med næsten 90 solgte billetter.
Inkluderet i billetten var der en drink til alle. Hvis man ikke ville have
alkohol kunne et alternativ også arrangeres. Covid-afstandsregler taget i
betragtning syntes publikum heldigvis at nyde showet. Filmoperatør Jan
Niebuhr stod i døren og kontrollerede billetterne. I den store
biografsal kunne man høre en sagte summen fra de forventningsfulde gæster.
70mm filmfans og det lokale biografpublikum i almindelighed fandt deres
pladser. Unge David Brynskov og hans far Martin havde kørt hele vejen fra Aarhus for at se 70mm igen. Deres tidligere 70mm eventyr har også bragt dem til
Krnov i Tjekkiet og Karlsruhe i Tyskland. Kl 18:30 tog Kino's direktør Sune
ordet, og bød publikum velkommen til GIFF 70. Fra scenen foran lærredet
fortalte han anekdoter om sidste øjeblikes panik for at fremskaffe de
nødvendige og specielle objektiver til "The Hateful Eight". Desuden skulle konceptet
med en pause i filmen også forklares. Med disse ord startede 70mm
festivalens første forestilling efter en gedigen applaus fra publikum.
Overture begyndte imens lyset langsomt blev dæmpet i biografsalen. Det bordeauxfarvede fortæppe gled majestætisk til side så man fik et glimt af det
hvide lærred lige før det ikoniske
CINERAMA-logo tonede frem.
Det var Tarantino's anerkenende hilsen til '60ernes roadshow-æra og i den
ånd som han har produceret filmen i. Ennio Morricone's musik spillede og
forteksterne kom til syne en-for-en. Nu skulle vi alle på eventyr. Ind
imellem kunne man se nogle hvide flashes i bunden af lærredet.
Det var billedstregerne der kikkede frem. Maskepladen i DP70 maskinen er for
stor. Efter ca 2 timer var der 20 minutters pause i filmen, så publikum
kunne strække benene og forsyne sig selv med drinks og slik fra biografbaren og billetkontoret i foyeren.
|
|
Firesidet
GIFF 70 festival folder i A4 format og farver kunne hentes gratis i
billetkontor og foyer i ugerne op til festivalstart.
Billedkvaliteten i "H8"
levede desværre ikke helt op til
tidligere Ultra Panavision 70 forestillinger, som jeg har set. Billedet var ikke
helt skarpt,
og lyset var lidt gult at se på. Forteksterne i "Hateful Eight" er
udendørsbilleder i et snelandskab med kridhvidt sne som mange kender fra en
solskinsdag i Alperne. Det var det desværre ikke i Kino. Jeg sagde ikke
noget på vej hjem i bilen, men blev overrasket over kommentarene fra min
egen familie, som alle har set mange 70mm film, og ved hvordan det skal se
ud. Masser af lys, og helt skarpt. Næsten som at kikke ud af et vindue.
Det kunne Kino's præsentation af Ultra Panavision 70 desværre ikke helt leve op til. Billedet manglede kontrast og den
klassiske "larger-than-life" skarphed, man normalt forventer af 70mm.
Måske har det noget med de anvendte objektiver at gøre? Ihvertfald en opgave til
to-do listen.
Det andet problem er underteksterne, der bliver vist med den digitale
projektor. I "gamle dage" blev undertekster præget/graveret ind i selve 70mm
kopien af firmaet Titra i Bruxelles (BE). Meget små hvide
bogstaver, der gjorde dem lette at læse. Fordi bogstaverne havde samme
størrelse som undertekster til 35mm film, så de ca. 20% mindre ud i 70mm, hvilket
igen
fik 70mm-billedet til at se større ud på det samme lærred. Denne teknik
findes desværre ikke længere, og i dag projiceres undertekster digitalt
synkroniseret med 70mm projektoren. Det giver mening, og det er
sandsynligvis også billigere.
De digitale undertekster, der bruges i Kino (-, og i
Imperial Bio), er
dog ikke min favorit. Teksterne er vanskelige at læse på grund af bredden.
En simpel
sætning som f.eks "og du ligger død bag mig, John" fylder en tredjedel af
lærredbredden! Det er alt for meget. Man har en fornemmelse af at skulle dreje
hovedet for at læse teksterne -
hvilket for mig fjerner fokus på historien. Bogstaverne er meget store og gule!
Jeg syntes, at de valgte typer og farver reducerer æstetikken ved 70mm film, når
bogstaverne er så store og samtidigt ser lidt discountagtige ud.
Det er jo ikke det, der er meningen med det hele.
Derudover er der en del strølys fra den digitale
projektor. En hvid tåge - eller klat - af hvidt lys på lærredet, hvor underteksterne er
placeret. Lyset ødelægger kontrasten i billedet og er simpelt hen bare
forstyrrende. Der må være en bedre måde at gøre dette på? Biograferne
Kino Mir 70 i Krnov og Schauburg i Karlsruhe har lignende systemer med
diskrete hvide undertekster og UDEN forstyrrende strølys. Billedkvalitet og
undertekster må kunne forbedres til næste gang, inden vi skal besøge
Minnie's Haberdashery i Ultra Panavision 70 igen på Gentofte Kino's fine
CinemaScope lærred.
• Gå til Biografmuseet's
Historie om 70mm film og De Store Formater
• Gå til 70mm Film i Danmark
|
|
Alle
sejl var sat til, for at gøre GIFF 70 til en helt særlig oplevelse. Her
er et udsnit af plakaterne på gaden.
Kino åbnede i marts 1938, mange år før widescreen-systemer som
CinemaScope og
Todd-AO blev introduceret. Kino er designet til
filmforevisning i "Academy"
formatforholdet 1,37,1. Siden åbningen er Kino naturligvis
tilpasset til CinemaScope. Det buede lærred er ca 12 meter
bredt, og projektionsafstanden er ca 35 meter. Det er ca tre gange lærredets
bredde. Nogle vil måske hævde,
at Kino ikke er velegnet til 70mm fordi lærredet er for småt.
Velegnet
eller ej, du skal bare sætte dig tættere på lærredet som vi gjorde - på tredje
række, hvis billedet skal være større. Dette gælder iøvrigt også alle de andre
filmformater.
At tilpasse en god ældre
eksisterende biograf til 70mm formatet er ikke nogen ny idé. Dette skete med mange
danske biografer i 60'erne. Faktisk var omkring halvdelen af de ca. 70
danske 70mm installationer ganske som Kinos. 70mm fungerer også godt fra de bagerste rækker i biografen med et flot
og
skarpt billede med masser af lys. Kino tog den nye
70mm installation i brug i august 2020 med
Danmarkspremiere på "Tenet"
i 70mm. Det er kun rosende ord til overs for Sunes virketrang og bestræbelserne på at vise 70mm
i Kino. At give publikum en
sjælden mulighed for at se rigtig film i en biograf er unikt. Ikke kun det, men 7OMM!
Den første GIFF 70mm festival i Gentofte Kino
sluttede søndag den 23. maj med en eftertragtet forestilling af Blake
Edward's klassike komedie "Alle Tiders Race". Ikke
eftertragtet i forhold til hvor mange billetter der var solgt, men
eftertragtet for dem, der faktisk have købt billet. Søndag eftermiddag tog min datter Maria og jeg
igen plads midt for på tredje række. Det var igen Jan Niebuhr der stod i
døren for at kontrollere billetterne. Jeg ville gå op i operatørrummet
for at sige hej til operatørerne Alan og Orla, men døren var låst,
og Sune ville ikke have besøgende 15 minutter før forestillingen.
David og
hans far havde allerede taget plads i biografen, ligesom Erik Hamre, den tidligere direktør
for Kino. Morten
"Mr. Dancan"
Jacobsen, som også har været gæst i Karlsruhe sad et par rækker tilbage og
fik sig en "morfar" inden filmen. Bag os sad Per Tofte Nielsen,
filmoperatør i
Cinemateket og filminstruktør
Simon Wasiolek ("Diamantpigen"). Det var et
overvejende modent publikum, som
sikkert havde set filmen før - ligesom jeg selv. Sune introducerede showet,
og fortalte bl.a. om de manglende farver, og at farverne nok var bedre
på en BluRay. Men nu var vi her for at se film, og ikke TV. Denne gang gik
Sune ikke på scenen med en mikrofon og spotlight, men holdt sig lidt
forsigtigt på gulvet foran. Vi var en lille kreds blandt publikum, der
mente, at stilen burde fastholdes på scenen. Et tegn på en snigende
festivaludmattelse måske?
|
|
Det
klæder den store filmkatedral på Gentoftegade med 70mm på "kluden".
"Alle Tiders Race" havde Danmarkspremiere på
Kinopalæet's
CINERAMA lærred den 9. juni 1966 og spillede helt frem til 21.
august 1966. Oprindeligt blev
Super
Technirama 70 kortfilmen "Shellarama" vist
som forfilm.
"Alle Tiders Race" er en meget sjov film med fremragende
præstationer af
Jack Lemmon, Natalie Wood, Peter Falk og Tony Curtis. Et fantastisk musikscore af Henry
Mancini og vidunderlige scenerier hele vejen igennem. Det var den dyreste komedie, der hidtil var produceret, da den kom ud midt i
'60erne. Film som "Race"
produceres ganske enkelt ikke længere. Forhenværende direktør i Gentofte
Kino
Erik Hamre udtrykker det sådan her:
Uanset om fokus er på Oscar, Bodil, Robert eller GIFF70 er formålet at skabe
interesse for den mest resourcekrævende kunstart, det er lykkedes
menneskenes børn at skabe igennem millioner af år.
GIFF70 er en manifestation af kolossale dimensioner fordi en biograf som
Gentofte Kino ikke selv burde kunne genskabe muligheden for at blive centrum
for en sådan fleredages event.
At direktør Sune har bestemt at første festival skulle indeholde THE GREAT
RACE vidner om hans fokus på livsglæden. Blake Edwards herlige
“lagkagekomedie” fra midten af tresserne er stadig i stand til at få
lattermusklerne til at komme på overarbejde. Vel er kopien 55 år gammel, men
vis mig lige et menneske i en tilsvarende alder uden små skavanker.
Helhedsindtrykket er dog stadig overvældende skønt, og de verdenskendte
skuespillere hvoraf i hvert fald de 2 hovedrolleindehavere må have kunnet
lide samarbejdet, da de jo allerede 6 år tidligere havde glæden af hinanden
i INGEN ER FULDKOMMEN af Billy Wilder. Her tager de så meget “urin” på
hinanden, at man ikke kan undlade at beundre deres mangel på
selvhøjtidelighed. Skulle dette farverige værk snart igen kunne ses i 70mm
på dansk jord, så vil jeg da på det allervarmeste rekommandere en sådan
oplevelse!
|
|
Blake
Edwards herlige
“lagkagekomedie” fra midten af tresserne er stadig i stand til at få
lattermusklerne til at komme på overarbejde.
Det var et meget
velkomment gensyn med en klassisk komedie i det herlige 70mm format.
"Alle Tiders Race" markerede afslutningen på 2½ dag fyldt
med 70mm film i den gamle biograf på hovedgaden. Sidste gang "Race" kørte i 70mm i
København var en hel uge i 3 Falke Bio i juli 1980. Denne 2021 visning i Kino er derfor
den første offentlige
forestilling i 40 år i
København. 70mm kopien kørte fint og der er stadig nogle få farver tilbage (især
i forteksterne), men
ikke mange. Naturligvis kan en 70mm kopi fra 1966 ikke
forventes at have de samme farver som en ny film.
De manglende farver til trods, var det alt i alt et meget behageligt Panavision 70-look. Hvad
"Race" manglede i farver, blev heldigvis rigeligt opvejet
med de fleste grin fra publikum. Det var weekendens sjoveste film. Fremragende underholdning. Maria og jeg grinede
lystigt af den hysteriske dialog og alle de visuelle gags. 2 timer og 40 minutter rendyrket slapstick
dedikeret til Gøg og Gokke. De manglende farver betød ikke meget for den
nostalgiske biografgænger, for hvem farver kan være en
distraktion. Hvad der talte var, at være til stede og opleve denne
sjældne og absolut autentiske film oplevelse. Det havde slet ikke
været det samme med en ny farverig digital DCP kopi.
Et enkelt klagepunkt var de
uldne lodrette masker under den første halvdel af filmen. Per nævnte dette for personalet under pausen, og i anden halvdel var
afmaskningen på plads.
Den mindst succesrige af de seks film i denne weekend måske (hvis man talte
antallet solgte billetter på eBillet), men langt den mest
tilfredsstillende for mig og de af
os, der var tilstede. Et meget skarpt billede på lærredet, og meget fint lys og
ikke mindst en
imponerende lydside fra de gamle magnetlydspor. Det var virkelig en sjælden oplevelse
at se den på det store lærred, og et godt eksempel på Sunes ambition om at præsentere
den autentiske biografoplevelse.
Ifølge
Kino's Facebookside gik lørdagen også meget godt med "Mit
Afrika", som den film, der solgte flest billetter. I løbet af
weekenden udtrykte flere af Kino's venner deres
taknemmelighed over initiativet og ser frem til næste års festival.
Mere end 31 kilometer 70mm film fik den gamle
DP70 maskine tygget sig igennem på
48 timer. På trods af de få skæve, der er nævnt
her, ser det ud til, at GIFF 70 fik en god start og at festivalen er
kommet for at blive. Jeg
håber, at det lokale publikum tog godt imod initiativet og støtter op om
det i tilstrækkeligt omfang, så initiativet kan fortsætte i mange år. Vi er mange i ind- og udland, der ser frem til at komme
med på endnu en "Globetrotting" kamerasafari til den næste 7OMM festival i 2022.
|
|
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:16:36 |
|
|