biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt | Pioner
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
Todd-AO | Blow-Up
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Omnimax
Showscan
Cinema 180
Sensurround
"Windjammer"
CinemaScope

NYHEDER

2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
Store Lærreder
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Gensyn med "Alle Tiders Race" i 7OMM
Festival Rapport fra GIFF 70 i Gentofte Kino

Tilbage til forsiden
Skrevet & fotograferet af: Thomas Hauerslev Dato: 27.05.2021
Filmoperatør Jan Niebuhr byder velkommen ved A indgang og checker gæsternes billetter.

Enhver snak om filmens snarlige død er et stærkt overdrevet rygte. I denne digitale tidsalder gælder det om at have "noget andet" at vise publikum. Noget andet? Det er f.eks "7OMM Med 6-sporet stereofonisk magnetlyd".

-,
og det er lige dét som Gentofte Kino's direktør Sune L Thomsen har gjort noget ved. Det er tæt på et lille filmmirakel, at der nu igen er mulighed for at se 70mm film i København. Takket være Sune's ambitioner og virketrang kunne publikum fornøje sig med seks filmtitler på en weekend præsenteret i 70mm i den elegante funkisbiograf Gentofte Kino. Det er første gang siden 2009, at en regulær filmfestival af denne slags er rullet over et filmlærred i København. Gentofte International Film Festival (GIFF-70) er etableret som en årlig tilbagevendende festival, der hylder det store filmformat.

Om GIFF 70 siger siger biografdirektør Sune Lind Thomsen.

“Filmfestivalen GIFF-70 er en hyldest til de store film og filmskabere, og kommer i kølvandet på Gentofte Kinos succes med Christopher Nolans storfilm "Tenet", som biografen har vist hen over sommeren [2020] i 70mm. 70mm-formatet er det bedste analoge filmformat med en helt enestående autenticitet og dybde i billedet. Det er et must for alle filmentusiaster og helt unikt for publikum generelt at opleve film i 70mm.

Vi havde oprindelig tænkt os at lancere festivalen i januar, men pga pandemien, har vi været nødt til at flytte festivalen til maj måned. Vi glæder os til at hvad det danske publikum siger til denne mulighed. Ambitionerne er store med et højt kunstnerisk niveau og på sigt, er det målet at få folk til at rejse ind fra udlandet for at se film i 70mm i Gentofte Kino.”

7OMMM festivalen startede fredag aften med Quentin Tarantino's "The Hateful Eight" (2015), og fortsatte lørdag med "Dunkirk" (2017) af Christopher Nolan, "Mit Afrika" (1985) af Sidney Pollack og "Joker" (2019), af Todd Phillips. Søndag startede kl 10 med den populære "Interstellar" (2014) af Christopher Nolan. Kino blev løbende "klædt på" til 70mm flere uger i forvejen. Billetsalget startede i slutningen af ​​april, da festivaldatoen endelig lå fast. Facebook og Kino's nyhedsbreve blev brugt til at reklamere for festivalen. Ugentlige Facebook opdateringer om plakater, 70mm kopier og den dejlige DP70 projektor. Originale danske plakater blev hængt op i foyeren, en firesidet folder i A4 format kunne hentes gratis i billetkontoret. Ugen forinden var der også en helsides annonce i Politiken's filmtillæg.

• Gå til Gentofte Kino præsenterer 70mm filmfestival
• Gå til gallery Gentofte Kino, Storkøbenhavn
 

Læs mere her:

Gentofte Kino præsenterer 70mm filmfestival

PDF: GIFF 70 Program folder

Galleriet Gentofte Kino, Storkøbenhavn

DP70, Todd-AO filmprojektoren fra Philips Cinema - nu i Gentofte Kino

Gentofte Kino indviet som 70mm biograf med Danmarkspremiere på "Tenet"

Det er NO TIME TO DIE for Kino og Sune!

Biografmuseet's Historie om 70mm film og De Store Formater

70mm Film i Danmark

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem med 6-sporet, stereofonisk lyd

 

Sune Thomsen på scenen byder gæster velkommen til åbningen af GIFF 70 fredag aften i fuld spotlight og passende konferencierstil.

GIFF 70 begyndte fredag ​​aften med en 70mm præsentation af "The Hateful Eight" i betagende Ultra Panavision 70 med næsten 90 solgte billetter. Inkluderet i billetten var der en drink til alle. Hvis man ikke ville have alkohol kunne et alternativ også arrangeres. Covid-afstandsregler taget i betragtning syntes publikum heldigvis at nyde showet. Filmoperatør Jan Niebuhr stod i døren og kontrollerede billetterne. I den store biografsal kunne man høre en sagte summen fra de forventningsfulde gæster. 70mm filmfans og det lokale biografpublikum i almindelighed fandt deres pladser. Unge David Brynskov og hans far Martin havde kørt hele vejen fra Aarhus for at se 70mm igen. Deres tidligere 70mm eventyr har også bragt dem til Krnov i Tjekkiet og Karlsruhe i Tyskland. Kl 18:30 tog Kino's direktør Sune ordet, og bød publikum velkommen til GIFF 70. Fra scenen foran lærredet fortalte han anekdoter om sidste øjeblikes panik for at fremskaffe de nødvendige og specielle objektiver til "The Hateful Eight". Desuden skulle konceptet med en pause i filmen også forklares. Med disse ord startede 70mm festivalens første forestilling efter en gedigen applaus fra publikum.

Overture begyndte imens lyset langsomt blev dæmpet i biografsalen. Det bordeauxfarvede fortæppe gled majestætisk til side så man fik et glimt af det hvide lærred lige før det ikoniske CINERAMA-logo tonede frem. Det var Tarantino's anerkenende hilsen til '60ernes roadshow-æra og i den ånd som han har produceret filmen i. Ennio Morricone's musik spillede og forteksterne kom til syne en-for-en. Nu skulle vi alle på eventyr. Ind imellem kunne man se nogle hvide flashes i bunden af lærredet. Det var billedstregerne der kikkede frem. Maskepladen i DP70 maskinen er for stor. Efter ca 2 timer var der 20 minutters pause i filmen, så publikum kunne strække benene og forsyne sig selv med drinks og slik fra biografbaren og billetkontoret i foyeren.
 

 
Firesidet GIFF 70 festival folder i A4 format og farver kunne hentes gratis i billetkontor og foyer i ugerne op til festivalstart.

Billedkvaliteten i "H8" levede desværre ikke helt op til tidligere Ultra Panavision 70 forestillinger, som jeg har set. Billedet var ikke helt skarpt, og lyset var lidt gult at se på. Forteksterne i "Hateful Eight" er udendørsbilleder i et snelandskab med kridhvidt sne som mange kender fra en solskinsdag i Alperne. Det var det desværre ikke i Kino. Jeg sagde ikke noget på vej hjem i bilen, men blev overrasket over kommentarene fra min egen familie, som alle har set mange 70mm film, og ved hvordan det skal se ud. Masser af lys, og helt skarpt. Næsten som at kikke ud af et vindue. Det kunne Kino's præsentation af Ultra Panavision 70 desværre ikke helt leve op til. Billedet manglede kontrast og den klassiske "larger-than-life" skarphed, man normalt forventer af 70mm. Måske har det noget med de anvendte objektiver at gøre? Ihvertfald en opgave til to-do listen.

Det andet problem er underteksterne, der bliver vist med den digitale projektor. I "gamle dage" blev undertekster præget/graveret ind i selve 70mm kopien af firmaet Titra i Bruxelles (BE). Meget små hvide bogstaver, der gjorde dem lette at læse. Fordi bogstaverne havde samme størrelse som undertekster til 35mm film, så de ca. 20% mindre ud i 70mm, hvilket igen fik 70mm-billedet til at se større ud på det samme lærred. Denne teknik findes desværre ikke længere, og i dag projiceres undertekster digitalt synkroniseret med 70mm projektoren. Det giver mening, og det er sandsynligvis også billigere.

De digitale undertekster, der bruges i Kino (-, og i Imperial Bio), er dog ikke min favorit. Teksterne er vanskelige at læse på grund af bredden. En simpel sætning som f.eks "og du ligger død bag mig, John" fylder en tredjedel af lærredbredden! Det er alt for meget. Man har en fornemmelse af at skulle dreje hovedet for at læse teksterne - hvilket for mig fjerner fokus på historien. Bogstaverne er meget store og gule! Jeg syntes, at de valgte typer og farver reducerer æstetikken ved 70mm film, når bogstaverne er store og samtidigt ser lidt discountagtige ud. Det er jo ikke det, der er meningen med det hele.

Derudover er der en del strølys fra den digitale projektor. En hvid tåge - eller klat - af hvidt lys på lærredet, hvor underteksterne er placeret. Lyset ødelægger kontrasten i billedet og er simpelt hen bare forstyrrende. Der være en bedre måde at gøre dette på? Biograferne Kino Mir 70 i Krnov og Schauburg i Karlsruhe har lignende systemer med diskrete hvide undertekster og UDEN forstyrrende strølys. Billedkvalitet og undertekster kunne forbedres til næste gang, inden vi skal besøge Minnie's Haberdashery i Ultra Panavision 70 igen på Gentofte Kino's fine CinemaScope lærred.

• Gå til Biografmuseet's Historie om 70mm film og De Store Formater
• Gå til 70mm Film i Danmark
 
 
Alle sejl var sat til, for at gøre GIFF 70 til en helt særlig oplevelse. Her er et udsnit af plakaterne på gaden.

Kino åbnede i marts 1938, mange år før widescreen-systemer som CinemaScope og Todd-AO blev introduceret. Kino er designet til filmforevisning i "Academy" formatforholdet 1,37,1. Siden åbningen er Kino naturligvis tilpasset til CinemaScope. Det buede lærred er ca 12 meter bredt, og projektionsafstanden er ca 35 meter. Det er ca tre gange lærredets bredde. Nogle vil måske hævde, at Kino ikke er velegnet til 70mm fordi lærredet er for småt. Velegnet eller ej, du skal bare sætte dig tættere på lærredet som vi gjorde - på tredje række, hvis billedet skal være større. Dette gælder iøvrigt også alle de andre filmformater.

At tilpasse en god ældre eksisterende biograf til 70mm formatet er ikke nogen ny idé. Dette skete med mange danske biografer i 60'erne. Faktisk var omkring halvdelen af ​​de ca. 70 danske 70mm installationer ganske som Kinos. 70mm fungerer også godt fra de bagerste rækker i biografen med et flot og skarpt billede med masser af lys. Kino tog den nye 70mm installation i brug i august 2020 med Danmarkspremiere på "Tenet" i 70mm. Det er kun rosende ord til overs for Sunes virketrang og bestræbelserne på at vise 70mm i Kino. At give publikum en sjælden mulighed for at se rigtig film i en biograf er unikt. Ikke kun det, men 7OMM!

Den første GIFF 70mm festival i Gentofte Kino sluttede søndag den 23. maj med en eftertragtet forestilling af Blake Edward's klassike komedie "Alle Tiders Race". Ikke eftertragtet i forhold til hvor mange billetter der var solgt, men eftertragtet for dem, der faktisk have købt billet. Søndag eftermiddag tog min datter Maria og jeg igen plads midt for på tredje række. Det var igen Jan Niebuhr der stod i døren for at kontrollere billetterne. Jeg ville gå op i operatørrummet for at sige hej til operatørerne Alan og Orla, men døren var låst, og Sune ville ikke have besøgende 15 minutter før forestillingen.

David og hans far havde allerede taget plads i biografen, ligesom Erik Hamre, den tidligere direktør for Kino. Morten "Mr. Dancan" Jacobsen, som også har været gæst i Karlsruhe sad et par rækker tilbage og fik sig en "morfar" inden filmen. Bag os sad Per Tofte Nielsen, filmoperatør i Cinemateket og filminstruktør Simon Wasiolek ("Diamantpigen"). Det var et overvejende modent publikum, som sikkert havde set filmen før - ligesom jeg selv. Sune introducerede showet, og fortalte bl.a. om de manglende farver, og at farverne nok var bedre på en BluRay. Men nu var vi her for at se film, og ikke TV. Denne gang gik Sune ikke på scenen med en mikrofon og spotlight, men holdt sig lidt forsigtigt på gulvet foran. Vi var en lille kreds blandt publikum, der mente, at stilen  burde fastholdes på scenen. Et tegn på en snigende festivaludmattelse måske?
 
 

Det klæder den store filmkatedral på Gentoftegade med 70mm på "kluden".

"Alle Tiders Race"
havde Danmarkspremiere på Kinopalæet's CINERAMA lærred den 9. juni 1966 og spillede helt frem til 21. august 1966. Oprindeligt blev Super Technirama 70 kortfilmen "Shellarama" vist som forfilm. "Alle Tiders Race" er en meget sjov film med fremragende præstationer af Jack Lemmon, Natalie Wood, Peter Falk og Tony Curtis. Et fantastisk musikscore af Henry Mancini og vidunderlige scenerier hele vejen igennem. Det var den dyreste komedie, der hidtil var produceret, da den kom ud midt i '60erne. Film som "Race" produceres ganske enkelt ikke længere. Forhenværende direktør i Gentofte Kino Erik Hamre udtrykker det sådan her:

Uanset om fokus er på Oscar, Bodil, Robert eller GIFF70 er formålet at skabe interesse for den mest resourcekrævende kunstart, det er lykkedes menneskenes børn at skabe igennem millioner af år. GIFF70 er en manifestation af kolossale dimensioner fordi en biograf som Gentofte Kino ikke selv burde kunne genskabe muligheden for at blive centrum for en sådan fleredages event.

At direktør Sune har bestemt at første festival skulle indeholde THE GREAT RACE vidner om hans fokus på livsglæden. Blake Edwards herlige “lagkagekomedie” fra midten af tresserne er stadig i stand til at få lattermusklerne til at komme på overarbejde. Vel er kopien 55 år gammel, men vis mig lige et menneske i en tilsvarende alder uden små skavanker. Helhedsindtrykket er dog stadig overvældende skønt, og de verdenskendte skuespillere hvoraf i hvert fald de 2 hovedrolleindehavere må have kunnet lide samarbejdet, da de jo allerede 6 år tidligere havde glæden af hinanden i INGEN ER FULDKOMMEN af Billy Wilder. Her tager de så meget “urin” på hinanden, at man ikke kan undlade at beundre deres mangel på selvhøjtidelighed. Skulle dette farverige værk snart igen kunne ses i 70mm på dansk jord, så vil jeg da på det allervarmeste rekommandere en sådan oplevelse!

 
Blake Edwards herlige “lagkagekomedie” fra midten af tresserne er stadig i stand til at få lattermusklerne til at komme på overarbejde.

Det var et meget velkomment gensyn med en klassisk komedie i det herlige 70mm format. "Alle Tiders Race" markerede afslutningen på 2½ dag fyldt med 70mm film i den gamle biograf på hovedgaden. Sidste gang "Race" kørte i 70mm i København var en hel uge i 3 Falke Bio i juli 1980. Denne 2021 visning i Kino er derfor den første offentlige forestilling i 40 år i København. 70mm kopien kørte fint og der er stadig nogle få farver tilbage (især i forteksterne), men ikke mange. Naturligvis kan en 70mm kopi fra 1966 ikke forventes at have de samme farver som en ny film. De manglende farver til trods, var det alt i alt et meget behageligt Panavision 70-look. Hvad "Race" manglede i farver, blev heldigvis rigeligt opvejet med de fleste grin fra publikum. Det var weekendens sjoveste film. Fremragende underholdning. Maria og jeg grinede lystigt af den hysteriske dialog og alle de visuelle gags. 2 timer og 40 minutter rendyrket slapstick dedikeret til Gøg og Gokke. De manglende farver betød ikke meget for den nostalgiske biografgænger, for hvem farver kan være en distraktion. Hvad der talte var, at være til stede og opleve denne sjældne og absolut autentiske film oplevelse. Det havde slet ikke været det samme med en ny farverig digital DCP kopi.

Et enkelt klagepunkt var de uldne lodrette masker under den første halvdel af filmen. Per nævnte dette for personalet under pausen, og i anden halvdel var afmaskningen på plads. Den mindst succesrige af de seks film i denne weekend måske (hvis man talte antallet solgte billetter på eBillet), men langt den mest tilfredsstillende for mig og de af os, der var tilstede. Et meget skarpt billede på lærredet, og meget fint lys og ikke mindst en imponerende lydside fra de gamle magnetlydspor. Det var virkelig en sjælden oplevelse at se den på det store lærred, og et godt eksempel på Sunes ambition om at præsentere den autentiske biografoplevelse.

Ifølge Kino's Facebookside gik lørdagen også meget godt med "Mit Afrika", som den film, der solgte flest billetter. I løbet af weekenden udtrykte flere af Kino's venner deres taknemmelighed over initiativet og ser frem til næste års festival. Mere end 31 kilometer 70mm film fik den gamle DP70 maskine tygget sig igennem på 48 timer. På trods af de få skæve, der er nævnt her, ser det ud til, at GIFF 70 fik en god start og at festivalen er kommet for at blive. Jeg håber, at det lokale publikum tog godt imod initiativet og støtter op om det i tilstrækkeligt omfang, så initiativet kan fortsætte i mange år. Vi er mange i ind- og udland, der ser frem til at komme med på endnu en "Globetrotting" kamerasafari til den næste 7OMM festival i 2022.
 
 
   
   
Gå: tilbage - op
Opdateret mandag, 01 januar 2024 18:16:36