 |
Biografmuseet's Formål:
"At dokumentere i tekst, illustrationer, video og
billeder, alle danske biografer, som historien nu har udviklet sig
igennem mere end 100 år - fra den første "Kosmorama" i 1904 til den
sidste nye superbiograf."
• Forord |
Ris & Ros
• Ansvar |
Kontakt
|
BIOGRAFER
• Skematisk Oversigt
• København |
Omegn
• Nordsjælland
• Vest, Midt & Syd
• Bornholm
• Møn, Bogø
• Lolland & Falster
• Fyn, Thurø, Tåsinge
• Langeland & Ærø
• Sydjylland |
Øst
• Midt-Vest |
Nord
• Rejsebiograf, Drive-In og Open
Air
PIONERBIOGRAFER
•
Kjøbenhavns Panorama Kinoptikon
• Panoptikons
Kinoptikon
•
Panorama Hafnia
•
Kinoptikon
•
Odeon Teatret
• Kalender
7OMM FORMATET
• Historie |
Biografer
• Film |
Maskiner
• 3 Falke Bio
• Kinopalæet
• Imperial Bio
FILM & SYSTEMER:
1952 Cinerama
1953 CinemaScope
1953 Widescreen
1954 Panavision
1954 VistaVision
1955
Todd-AO
1957 Ultra
Panavision 70
1958 Cinemiracle
1959 Super
Panavision 70
1959 Super
Technirama 70
1961 Sovscope 70
1963 7OMM Blow-Up
1966 Dimension
150
1970 IMAX / Omnimax
1972 Pik-A-Movie
1974 Cinema 180
1974 Sensurround
1984 Showscan
2018 Magellan 65
NYHEDER
• 2027 | 2026 | 2025
• 2024 |
2023 |
2022
• 2021 |
2020 |
2019
• 2018 |
2017 |
2016
• 2015 |
2014 |
2013
• 2012 |
2011 |
2010
• 2009 |
2008 | Arkiv
BIBLIOTEK
• Premierer 1911-2020
• Filmannoncer
• Biografdrift Annoncer
• Film- og Kinoteknik
• Teknikkalender
• Store Lærreder
• Holger Pind
• Stoleplaner
• Interview |
Farvel
• Filmfestival
• Det Store Udland
• Olsen Banden
• Indhold |
Søg
• Din historie |
|
|
Åbnet 1. januar 2005
Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder
forbeholdes.
|
 |
Besøg også in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store
filmformater
in70mm.com
|
| |
City-Biograf / City Biografen / City, Aalborg |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
11.12.2024 |
City
Bio Aalborg (Aalborg Stadsarkiv)
City-Biograf / City Biografen / City
Bispensgade 16
Åbnet 8. november 1908
Lukket 31. januar 1985
Søndag den 8. november 1908 åbnes Aalborgs nyeste biograf omme bag det
nyopførte Bispensgade 16 af tidligere direktør Anders Møller Sahl fra
Kosmorama på Algade 33, der er ophørt tilbage i januar. Placeringen er
interessant, for allerede inden da forlød det i oktober 1906, at netop det
monumentale byggeri på Bispensgade i fire etager incl. kvist med beboelse og
forretninger i stuen muligvis skulle indeholde biograf. Akkurat i midten er
der portindgang til gården, hvor et blueprint fra 1907 angiver en større
bygning i to etager omme bagved til nærmere bestemt brug. ’Eventuelt
badeanstalt’, står der nedenunder. Den tror vi ikke en døjt på. Bygningens
ejere er et konsortium bestående af bl.a. købmand Steensen og direktør R.
Hegelund, som er herrerne, der i juli 1908 får tilladelse til at opføre
City-Biograf. De øvrige interessenter er Christian Fode, Kauffeldt, Steensen
og Vorbech.
Udvendigt pryder CITY i et mosaikgulv, der sammen med skabe siden oplyses af
lysreklamer over facaden, som med tiden bliver større og større, ligesom en
senere baldakin får vokseværk med plakater og billeder hele vejen ind gennem
porten her midt i Cityhus, der fremme i 1937 har City Bio stående i en rund
bue henover. Også en cigarforretning til venstre har gennem nogle år
filmudstilling i vinduet. Henover en mindre gårdsplads fører nogle trapper
op til en indgangsportal med billetkasse. Bagved ligger en ottekantet foyer
smykket i guld og orientalske farver med opgang til balkon og et helt
igennem elektrisk maskinrum.
|
Læs mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
Stumfilm, Tonefilm og
nye Systemer
7OMM, Storformat, Film- og Lydsystemer
Historien om 70mm og De Store
Formater
•
CinemaScope
|
Widescreen
•
VistaVision
| Todd-AO
•
"Windjammer" i
Cinemiracle
• "Dette er
Cinerama"!
•
Vises "i
Sensurround"
High-Impact
biografdesign
|
City
Biograf i 1908
Salen strækker sig skrånende mod højre akkurat som den oprindelige tegning
angiver holdt i lyse farver pyntet med kalkstuk. Udover hvad der måtte
foregå oppe på lærredet, er loftet den største attraktion ligeledes med
stukornamentering og en stjernevrimmel af elektriske pærer. Med god plads
mellem rækkerne findes bare 126 stole på gulvet, mens den klejne balkon
pyntet med fløjl og silke rummer 23 blødt betrukne sæder. I alt findes 149
siddepladser, men publikum må gerne stå op, hvorved biografen i praksis
rummer mange flere, hvad der bagved og i siderne er gjort plads til.
På programmet første dag ses den italienske flåde i ”Fremtidens søslag” samt
et tilsvarende italiensk renæssancedrama om Giordano Brunos martyrdød på
bålet (her kaldet ”Giordono Bruno”), som i øvrigt lader til at være
premiere. Desuden ses ”De fortryllede hoveder” og afslutningsvist en
ustyrlig morsom strimmel om mesterdetektiven Sherlock Holmes spillet af en
engelsk bulldog.
Ejerskabet er sin sag men den daglige ledelse lagt i hænderne på den
handelsuddannede Sophus Madsen født her i Aalborg, som i mange år har haft
flair for det tekniske med endnu større sans for det kunstneriske. Fra maj
1898 stod han bag Arena
Teatrets allerførste filmforevisninger i Tivoli.
Siden rejste han rundt med noget, der ligner cirkusforestillinger, som han
bl.a. præsenterer i Slagelses Casino-teater i efteråret 1905 en hel del år
før også dette en kort periode fungerer som
regulær biograf. Sine erfaringer
bringer han med sig hjem til Aalborg Varieté og Koncertsal på
Frederikstorvet, der ved direktør Schandorph sammen med Beier på
Apollo i
Bispensgade konkurrerer med de de regulære biografer ved også at vise film,
som Madsen da stod for i førstnævnte. I juni udvides balkonen ind over salen,
der med en fiksere rækkeopstilling og skrånende gulv nu har 69 pladser,
hvorefter biografen herfra råder over 195 sæder.
Sommeren 1911 byder på flere indvendige forandringer, som åbenbarer sig,
da City genåbner efter to måneders sommerferie og ombygning søndag den 6.
august som ’ikke alene Aalborgs men vistnok Danmarks smukkeste og
eleganteste Biograf-Teater.’ Damerne har fået kurve til deres hatte og i
salen er der proppet en ekstra stolerække ind bagerst, idet publikum efter
nyt politidiktat fra april ikke længere måtte stå op. Således er City nu
oppe på 207 – og det er alt for få.
Da Sophus Madsen får status af direktør, har han selv penge i foretagendet,
hvor Sahl fornuftigt nok ikke blander sig i dispositionerne, idet Madsens
næse for film er helt exceptionel. I 1912 starter han sideløbende Dansk-Svensk
Film med tanke på at udvikle kendskab til broderlandets frembringelser, som
han de kommende år hiver mange kunstneriske succeser hjem fra. Idéen har han
tumlet med lige siden 1900, hvor han efter Arena udover sine akrobatiske
indslag også har handlet med film i både Norge og Sverige. Trods navnet
nøjes han slet ikke med disse, men finder også perler fra resten af
kontinentet og de første er såmænd tyske og franske og slet ikke svenske.
Dansk filmproduktion involverer han sig også i.
|
|
City
Biograf med udvidet balkon i 1911
I september 1912 drister Madsen sig til at annoncere med, at City-Biograf er
byens eneste, der drives af Aalborg-folk, hvilket er korrekt for konsortiets
vedkommende, men virket bringer ham ofte til København, hvor han efterhånden
solidt polstret i september 1915 mander sig op til selveste Constantin
Philipsen om sammen med sine allierede at overtage
Palads Teatret i den
gamle hovedbanegård. På det tidspunkt har han allerede gennem godt et år
haft personlig bevilling til
Metropolteatret i Mikkel Bryggers Gade og må
derfor opgive at varetage den daglige ledelse i Aalborg. Filmene af hans
vedbliver selvfølgelig at få premiere i City, som han fortsat har økonomisk
interesse i. Ny forretningsfører bliver hr. Burmester, der frem til oktober
1915 har ledet Klubhavens Biograf-Teater og herfra en periode desuden stået
for det praktiske vedrørende filmleverancer osv. til
Palæteatret.
I
juli 1920 får Sahl tilladelse til at flytte bevillingen over til
Kompagnihuset på Østeraagade, der bygges om for at rumme
Kino-Teatret
med 554 pladser. Egentlig står City da til at blive nedlagt, for der vil
ikke blive tale om en sjette biografbevilling, lyder det fra byrådet. I
stedet får Biograf-Teatret allerede beliggende på Østeraa mulighed for
at overtage den større City-Biograf, hvilket på sin vis var glimrende
for konsortiet, som dermed fik den højest tænkelige husleje for en
bygning placeret i en baggård. I oktober sluttes under den gamle ledelse
af med en rask amerikaner i form af ”Barpigen fra Alaska” med Dorothy
Phillips søndag den 24. oktober. I starten af december går konkurrentens
Edvin Berndtsson i gang med en modernisering af foyeren, der suppleres
med nyt billetsalg i en vestibule trukket ud foran i gården, hvor
retiraderne i øvrigt endnu befinder sig.
|
|
City
Biograf facade i gården, 1920 med udvidet forhal trukket ud i gården
Hegelund & Co. står fortsat som ejer af City-Biograf, der fortsætter
uden at skifte navn 2. juledag. Første program under ny direktion bliver
”Maud – en genganger fra de døde” med Jack Holt, som får
københavnerpremiere nogle måneder senere i
Biorama, hvis direktør Ingvar
Jørgensen her i Aalborg er i konsortium med Alfred James Gee. Han er
hidtil Biograf-Teatrets bevillingshaver, men nu i spidsen for City, der
ledet af Berndtsson fortsætter traditionen fra Østeraa som værende først
i landet med de amerikanske film fra Universal. Det er heroppe, filmene
beviser sit værd uden altid at opnå tilsvarende succes i København, hvor
de oftest nøjes med at blive sat op i den beskedne Østerbro-biograf.
Også den næste i City er en danmarkspremiere nytårsdag, ”De sminkede
læber” med Louise Lovely.
Efter nogle år glider Bioramas distribution af Universals titler ud i
sandet, da Jørgensen koncentrerer sig om biografdrift. Han kommer højt
på strå med det langt større
Triangel Teatret og trækker sig tilsvarende
ud af Aalborg for i stedet at investere i sønnens Metropol nu placeret
på Strøget, som senior køber af Sophus Madsen. Biografhistorien hænger
sammen som ærtehalm. City savner dog ikke amerikanske film, for her får
man i stedet noget, der ligner Aalborg-monopol på titlerne fra
Paramount, hvilket bestemt ikke stiller biografen ringere. Da så Sophus
Madsens filmsnapse flytter over i Apollo, som i september 1924 er
omdannet til Palads Teatret, har Kino-Teatret også brug for, hvad
Paramount kan levere af spændende sager, men City får som hidtil de
fleste, bl.a. Cecil B. DeMilles første filmatisering af ”De ti bud”, der
kommer op i april 1925.
|
|
City
Biografens første tonefilm 12. februar 1930
I kamp om størrelsen, som det hele handler om også i Aalborg, planlægges
samme år en yderligere udvidelse af balkonen for bagtil i venstre side
at rage ud over den nye forhal. Ved samtidig at rykke operatørrummet
tilbage bag trappeopgangen over højre side giver det foroven en gevinst
på 38 sæder, hvilket betyder, at 245 kan få plads i City Biografen, som
den nu kaldes, hvor de fjerne pladser i det ophøjede faktisk bliver
mægtig populære al tid fremover. Som udelukkende filminteresseret
forekommer det besynderligt, idet man fra bagerste rækkes yderste stole
nærmest overhovedet ikke kan se lærredet. Pladserne tjente vist helt
andre formål.
Palads Teatret er først med tonefilm i julen 1929, men straks i det nye
år følger Palæ og City i raske skridt, hvor det bliver Petersen &
Poulsens danske opfindelse fra Nordisk Tonefilm, som installeres. I
denne forbindelse bliver operatørrummet bragt up to date, så det følger
de nyeste vedtægter, hvad angår brandfarlighed, hvorved der bliver
direkte adgang fra en udvendig trappe, hvad i øvrigt
Fotorama-Teatret
bedre placeret kan leve op til. Denne må
derfor i efteråret med pengene fra kistebunden købe sig ind i Kino-Teatret,
som langt større var mere hensigtsmæssig at forandre. Første talende
film i City skulle have været ”Fingeraftrykket” med Harold Lloyd fra
onsdag den 12. februar som endnu en danmarkspremiere fra Paramount, men
den må man vente lidt på i Aalborg, for i stedet at hilse på Mary Eaton
som ”Miss America” kl. 17, 19 og 21 – biografens foretrukne spilletider.
Først i 1937 når City Biografen op på de 387 pladser, den herefter råder
over i sine velmagtsdage. Det sker ved at udvide salen gevaldigt meget
længere end nogen troede muligt nemlig hele tolv meter, hvor halvdelen
af en bagvedliggende værksteds- og beboelsesbygning rives ned. Uden
samtidig at være blevet spor bredere, er det fremover en langstrakt
affære. En ny reserveudgang fører gennem baghusets gård til venstre ud
mod Jomfru Ane Gade, der endnu ikke er faldet igennem som Syndens Hule.
Salen står bagtil med den eksisterende ornamentering med vægge og loft i
lyse farver. Stolene er alle stofbetrukne og i operatørrummet har et
helt nyt tonefilmsanlæg erstattet Petersen & Poulsen, der hurtigt kørte
træt. Åbningsfilmen onsdag den 8. september 1937 bliver ”Kongen og
korpigen” med Joan Blondell og denne gang som danmarkspremiere.
Hvad der endnu mangler i stor stil, er noget så elementært som toiletter
i foyeren, mr. Gee. Først i april 1948 gives tilladelse til at indrette
sådanne indendørs fremfor den herskende rutetrafik i baggården, hvorfor
man i øvrigt heller aldrig havde foretrukket de længste film. I den
retning er det pudsigt, at City bliver frontløber, når det kommer til
den tekniske udvikling. Det er her, man ser Vincent Price folde sig ud
tredimensionelt under farefuld ledelse af ”Vokskabinettet”, som også
bliver den eneste af slagsen, der overhovedet gør sig bemærket, når man
tager de økonomiske briller på. De farvede glas blev aldrig populære og
installationen hurtigt pakket sammen for at blive parkeret i kælderen
sammen med flere af direktørens gamle optagelser fra byen. Endnu mere
utroligt lykkes det at installere
widescreen som første sted i centrum,
efter Kinografen i Vejgaard havde taget dem alle på sengen i juli 1954.
|
|
City-Biograf
nu ledet af Alfred James Gee med danmarkspremiere 2. juledag 1920
Mr. Gee er still going strong, men pensioneret og har ikke haft meget
med biografen at gøre i det daglige, da Edvin Berndtssons dør samme juni
måned. Det får 35-årige Mamie Daisy Gee, da hun indsættes som godkendt
bestyrer i november. Navnet har hun fra sin mor Daisy Gilfort, som Gee
har giftet sig med i december 1900 efter at have gjort hendes fars
bekendtskab i Tivoli, hvor denne optrådte som linedanser, alt imens han
selv baksede med sine film. Frk. Gee er uddannet balletdanser fra Det
kongelige Teater, har selv stået på Pantomimeteatret og undervist hele
tre balletskoler, da hun flytter til Aalborg.
Stolene står foran udskiftning og med paradoksalt endnu bredere
CinemaScope, når den smalle sal ned på 354 sæder, hvor balkonens
kyssepladser til stor fortrydelse for mange bliver elimineret. Fra
mandag den 22. august 1955 vises således ”Ingen vej tilbage” med John
Wayne fra Warner endda for City noget så sjældent som en
helaftensforestilling kl. 16 og 20. 2½ år senere er City fra 1. januar
1958 den første i midtbyen til for anden gang at bryde den
selvbestaltede blokade, langt de fleste af landets biografer har
tilsluttet sig mod amerikanske filmselskaber grundet filmlejen, som i
Aalborg senest er smuldret to måneder forinden, da
Scala åbner langt ude
af Hobrovej med ”Carmen Jones”. På Bispensgade vises ”Martin og Lewis på
tyvejagt” altså Dean og Jerry.
Mellem 1963 og 1964 forandres alt inventar fra gadens neonreklamer til
baldakin og billedskabe, mens foyeren får en omgang til. Inde i salen bliver
rækkerne opstillet forskudt af hinanden og antallet af stole reduceret
yderligere til 306. Bispensgade er på vej til at blive gågade, hvilket sker
i 1965, hvor den således tager form efter Strøget i København derovre med
eneret på Disney-tegnefilmene i Metropol, hvor mesterens her i byen oftest
har været vist i Palads. Denne nærmeste konkurrent er lukket under
ulykkelige omstændigheder i marts 1963, men mutters alene på gaden er der
ingen grund til krokodilletårer, da City nu kan få ”Frk. Nitouche” fra
Teatrenes Films-Kontor. Annelise Reenbergs senere nytårsdarling med Lone
Hertz og Dirch Passer runder 60.000 solgte billetter henover 15 uger. Det er
City Biografens største succes nogensinde og slår samtidig byens rekorder
fra samme selskabs ”Styrmand Karlsen” og ”Den gamle købmandsgaard”.
Nytårsforestillinger havde City i sig selv kørt frem til 1962 denne dag på
året kl. 16 og 20.
|
|
I 1967 har Mamie Gee selv en lille rolle oppe på eget lærred, da hun
medvirker i ”Onkel Joakims Hemmelighed”, som får danmarkspremiere 24.
november siden bedre kendt som ”Nyhavns glade gutter”. En meget lille,
jovist, men dog en rolle, da restaurationen, hvor en række scener er optaget
on location ejes af en gammel veninde. Sidst i 1960’erne forandrer meget
sig, da censuren afskaffes, mens Mamie sætter mere ind på eftermiddage for
at drosle ned sent om aftenen, hvor det i weekenden efterhånden går livligt
for sig i nabolaget. City havde alle dage haft bevilling til højeste
afgiftsklasse og spiller fortsat mindst tre forestillinger. Fra december
1971 tages således også lørdag formiddag i brug for i stedet at give afkald
på ugens midnatsforestilling. Mødre på strøgindkøb kan aldeles praktisk
parkere ungerne til ”Far til fire” i halvanden times tid. Året derpå
forsvinder de sidste restriktioner i bevillingssystemet, men direktricen
fortsætter samme spor som hidtil og gør sig de bedste anstrengelser for
repertoiret, selvom det snart begynder at halte med tilkomsten af
multibiograferne. Papa er da gået bort forinden i august 1970, 92 år gammel.
Mandag den 1. og tirsdag den 2. december 1980 fejres familiens 75-års
biografjubilæum, hvilket nok må siges at være sensationelt og ligeså
billetprisen, der i anledningen er sat ned til 75 øre. De næste år går det
også drastisk nedad med besøgstallet, hvor også det engang så populære
Palæ
er lukket i maj 1983 efter en deroute med sit repertoire. Dette finder
herefter vej til City, hvor man i forvejen havde reklameret for hinandens
titler, ligesom begge havde udvist særlig interesse for ASA-Panoramas film
og udviklet en vis overenskomst om ’how to survive’. Det bliver i City Obel
Film, der får den tvivlsomme ære at runde af med ”Zombiernes by”, som nogle
dage deler plads med ”Sommersex i St. Tropez”, før den sidste knalder ud som
slutprogram på begge aftenforestillinger torsdag den 31. januar 1985.
Et par måneder i forvejen var der i en helt anden ende af spektret besøg af
Bodil Udsen i ”Min farmors hus”, men ved juletid havde Citys sidste
danmarkspremiere på denne årets mest respekterede premieredag været en gang
tysk ”Skolepigesex med kærlig hilsen” frk. Gee, som alligevel med stor
værdighed tager sin pension fra biografbranchen.
Lukningen skyldtes et tilbud om at indrette biografen til discotek, hvilket
kunne ske ved at etageopdele salen eller rive den helt ned for at bygge nyt.
Der går et par år, før musikken flytter indenfor de eksisterende mure hægtet
sammen med Jomfru Ane Gade 10 og indgang herfra, hvor Zwei Grosse Bier Bar i
dag fester løs. Balkonen blev taget ned, ligesom forhallen og operatørrummet
forsvandt i gården.
|
|
City-Biograf / City Biografen / City, juli
2010
|
|
Bortset
fra CITY skiltet i fortorvet i porten, kan man ikke se, at her lå en biograf. Foto 20.
juli 2010: Thomas Hauerslev
|
|
CITY
Biografen står der stadig og er idag et diskotek. Biografen var lang og smal
og uegnet til CinemaScope. "Ryan's Daughter" havde Aalborgpremiere i CITY,
og er aldrig vist i 70mm i Aalborg, selv om der eksisterede to 70mm kopier i
sin tid. Foto 20. juli 2010: Thomas Hauerslev
|
|
Inde
i gården ses CITY's plakatrammer. Foto 20. juli 2010: Thomas Hauerslev
|
|
Porten
i Bispensgade 16 vidner om den biografmæssige fortid. I gulvet ses et flot
"CITY" skilt stadig. Foto 20. juli 2010: Thomas Hauerslev
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om Biograf-Teatret |
Kosmorama |
Fotorama |
Aalborg Bioscope-Teater /
Biograf-Teatret |
Klubhavens Biografteater /
Klub-Biografen / Vesterbro Teater / Vesterbro Biografteater / Vesterbro
Stumfilmteater |
Apollo / Palads
Teatret |
Fotorama-Teatret |
Haandværkerforeningen |
Palæteatret / Palæ |
Kino-Teatret / Fotorama |
Kinografen Vejgaard /
Kinografen |
Vesterbro Bio / Astoria /
Metropol |
Bio Boulevarden |
Scala Bio / Scala bio center |
Europa Bio / Symfonien |
Aalborg Hallen (Cinemiracle
& "Windjammer") |
Teater Bio |
Porno Cinema |
Bio 5 |
Cinema 180, Tivoliland |
Biffen |
BioCity / Nordisk Film
Biografer Aalborg Kennedy |
Biffen
Nordkraft |
Nordisk Film Biografer
Aalborg City Syd |
|
|
|
|
|
|

• Gå til
City-Biograf / City
Biografen / City, Aalborg |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 28 maj 2025 17:51:54 |
|
|