| |
Grøndals Teatret / Grøndal Bio, København |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
GRØNDALS
TEATRET / GRØNDAL BIO
Godthåbsvej 231
Åbnet 6. august 1937
Lukket 11. oktober 1984
Grøndals Teatret – ofte blot kaldt Grøndal – åbnede fredag den 6. august
1937 med premieren på den østrigske ”Syngende ungdom”. Skuespiller og
teaterdirektør Aage Garde er bevillingshaver til den nye storbiograf
opført i højloftet portalbue-stil med plads til 800 gæster.
Biografen er tegnet af arkitekt Erik Bunch og resultatet bliver taget
vældig godt imod. I Politiken kaldes den ’overordentlig smuk og
tidssvarende’. Biografen har et let skrånende gulv og er delt op i
plateauer med behagelige, skindbetrukne røde stole. Bagerst på gulvet er
der to mindre rækker i hver side. Herefter tre partier med to
midtergange, der munder ud i en række med ekstra god benplads, hvorefter
en enkelt midterrække fører ned mod prosceniet. Korkplader og mineraluld
på de olivengrønne vægge betyder, at akustikken skulle være virkelig
god. De 626 pladser er placeret på gulvet, mens balkonen har 174 pladser.
Døre og paneler er nøddebrune, mens loftet er hvidmalet. Der er fire
udgangsdøre i hver side. Prosceniet og fortæppet er kanelfarvet og er
det eneste lidt kedelige at se på i den ellers vellykkede sal, noteres
det, selvom det er dekoreret med motiv af antiloper og fantasitræer.
Ligesom mange andre biografer i tiden har den indirekte vægbelysning med
et behageligt, gulligt skær både på bagvæg og sidevægge. I loftet er der
opsat lysekroner. I tilknytning til biografens foyer er der et lille
spisested ved navn ’Bali’, mens der er danseskole i kælderen under
biografen. Over det kalkstensbeklædte indgangsparti lyser biografens
navn i grøn neon. Der er to små plakatskabe på hver side af
indgangspartiet til billetsalget, hvorfra man nogle meter inde i
bygningen træder ind til en tolv meter lang og lys, gummibelagt foyer
med kiosk.
• Gå til stoleplan
Grøndals Teatret
Wienerfilmen vises i ti dage og det er på denne tid et tegn på fin
succes. Som så mange andre er åbningen markeret med en premierefilm, men
ellers er det ikke hensigten, Grøndals Teatret skal fungere som
premierebiograf. Den får dog én til af slagsen allerede den 1. oktober
og det er tilmed igen en musikfilm. Filmen er denne gang engelsk og har
titlen ”Jazzprinsessen”. Igen er det med succes og ti dages spilletid.
Allerede den 18. oktober får biografen en finsk premierefilm, som også
får publikum. Snart følger sporadisk både amerikanske og europæiske
premierefilm mellem det øvrige repertoire bestående af titler, der har
været vist forinden i biografer længere inde mod centrum. Grøndals
Teatret viser film i alle genrer, men det er især familiefilmene, der
gør sig godt i denne biograf. Tilsvarende har ungdomsfilm og musikfilm
et stort publikum her. Det hele blev også godt rammet ind allerede med
åbningsfilmen.
Under krigen daler antallet af nye film i Danmark drastisk og
forsyningskæden holder primært centrumbiograferne mætte, mens
brobiograferne må nøjes med de ældre film. De fungerer fortsat godt og
da udvalget af film i den lette genre er stort, er det intet problem for
Grøndal at lokke publikum til. Det lykkedes Garde under hele krigen at
klippe samtlige indslag med Hitler ud i de tyske ugerevyer. Således kom
man under hele 2. verdenskrig aldrig til at se Hitlers ansigt i denne
biograf. Efter afslutningen vender premieretiderne tilbage den 14. maj,
hvor der blændes op for ”Hold Back the Dawn” (”Det må ikke blive morgen”)
med Olivia de Havilland, Paulette Godard og Charles Boyer. Filmen bliver,
som de fleste andre på dette tidspunkt, utrolig populær.
Om morgenen den 18. maj 1946 bliver salen raseret af en voldsom brand på
grund af rygning. Foyeren bliver også svært beskadiget. Kun
operatørrummet slipper fri, idet det var adskilt af en brandsikker mur.
Det var især biografsalens korkisolation, der viste sig at blive et
selvforstærket bål. Da branden indtraf, viste man den utroligt populære
”Greven af Monte Christo” som helaftensfilm. Greven overlevede altså og
det gjorde tilladelsen til rygning i biografsale også, selvom emnet
atter var oppe til diskussion. Park
Teatret var udbrændt nogle år
tidligere og Nørreport Bio også svært beskadiget kort efter åbningen.
Ligeledes havde der været adskillige andre brande rundt om i hele landet.
Tæt ved Grøndal således også i
Vanløse Bio.
Biografen genåbner først den 15. november med premiere på George Cukors
”En kvindes ansigt” med Joanne Crawford. Her er det Erik Stengade, der
har forestået det nye rum med udsmykninger af Mogens Lorentzen. I den
nye biograf bliver der 781 pladser. Man har beholdt stilen med de røde
stole og lagt røde gulvtæpper på. Ellers er biografsalen holdt i et mere
simpelt look end tidligere og malet i lyse farver med nye motiver på
siderne af prosceniet. Nye store hjørnelamper og den indirekte
loftsbelysning gør det ud for lyset i en lidt mørkere sal, hvor især
udgangspartierne beskrives som lovlig dunkle. Over facadens
indgangsparti har biografen fået en baldakin. I 1950’erne kommer Grøndal
med på en del af bropremiererne på en række populære danske film. Det er
fortsat disse, der tiltrækker det største publikum.
Aage Garde dør i september 1955 og det bliver nu filminstruktøren Alice
O’Fredericks, der får bevillingen efter at have ansøgt om
biografbevilling gennem tolv år. O’Fredericks er især kendt for de
samtidige filmatiseringer af Morten Korchs romaner og ”Far til fire”-filmene,
men har en lang karriere bag sig. Den strækker sig helt tilbage fra
1934, hvor hun instruerede sine første film sammen med Lau Lauritzen jr.
Ved sin tiltrædelse i august 1956, hvor biografen har gennemgået endnu
en modernisering med nyt lydanlæg og en opgradering til at kunne vise
CinemaScope, er hun i selskab med sin filmstjerne, Lille Per, i form af
Ole Neumann. Den lille charmetrold skaber naturligvis opmærksomhed
omkring begivenheden. Ingen grund til at nævne de mange danske ASA-film
i Grøndal, der vises under hendes ledelse.
På nær nogle få københavnerpremierer viser biografen ikke længere særlig
mange udenlandske premierefilm. Der er dog et lille intermezzo omkring
1965-66. Her vises eksempelvis ”Pas på strisserne” i den populære
engelske ”Carry on”-serie. Det går så godt, at distributørerne Dansk-Svensk
og Europa Film forsøger sig med nogle flere, der også fungerer ganske
hæderligt. I november således endnu en af biografens populære musikfilm.
Denne gang ”Fang mig, hvis du kan” med den engelske popgruppe The Dave
Clark Five. Intet overgår dog biografens succes med de danske
folkekomedier.
O’Fredericks var svækket af gigtsygdom, der til sidst fæstnede hende til
en kørestol. Hun havde forestillet sig en mere stilfærdig tilværelse som
biografdirektør, men fortsatte alligevel instruktørgerningen helt frem
til sin død i februar 1968. På grund af det svigtende helbred og sine
mange filmopgaver var biografdriften i det store hele uddelegeret til en
daglig leder. Første mand var Svend Borch og siden Ejner Johansen. Da
Johansen dør i 1967, overtages denne post af Haagen Fritz-Petersen, som
også overtager bevillingen, da O’Fredericks dør året derpå.
Fritz-Pedersen kommer fra Bristol på Strøget og iværksætter endnu en
lille modernisering af biografen.
I 1972 overtager Kai Kaisou Grøndals Teatret, da
biografbevillingssystemet ophæves. Han erhverver sig også
Vester Bio på
Vesterbrogade og omdøber denne til City Bio, mens Grøndals Teatret
fremover kaldes Grøndal Bio. Kaisou erhverver siden også
Gentofte Kino.
Den 26. december 1974 har både City og Grøndal premiere på komedien
”Hærens skøre gutter” med Terence Hill. Den bliver vildt populær og er
en af Grøndals største succeser i mange år. Den markerer samtidig
biografens sidste premierefilm og er endda kun en københavnerpremiere.
Den 20. september har ”Pigen og drømmeslottet” haft danmarkspremiere som
den sidste.
Kaisou senior lagde primært kræfterne i City Bio og overdrager 60 år
gammel i 1976 ledelsen af den evigt grønne Grøndal til sin 23-årige søn,
Niels. Sønnike er formentlig mere på bølgelængde med biografens fortsat
ungdommelige publikum. Junior imponerer farmand med at sælge 531
billetter til sit første eftermiddags-dobbeltprogram, der i biografens
ånd bestod af en ”Far til Fire”-film og så en ”Tarzan”-strimmel. Desuden
køres på med de vanlige midnattere i weekenden. Der er fortsat mange
danske film på programmet, selvom man nu må holde sig til repremiererne.
Disse er der publikum til, lige indtil videoen vinder indpas i folks
hjem nogle år senere. Det indtræffer så i begyndelsen af 1980’erne og
Niels Kaisou ser sig nødsaget til at lukke biografen i 1982 på grund af
stærkt svigtende tilskuertal. Lukningen finder sted den 1. juli og den
sidste film er naturligvis dansk. Det er ”Flådens friske fyre”.
Biografen er på dette tidspunkt meget nedslidt. Kaisou har ikke ofret
meget på den. Han tager i øvrigt al brugbart inventar med sig, incl.
filmmaskinerne, som han benytter i en af sine øvrige biografer. Kaisou
havde i 1976 også erhvervet
Vanløse Bio. Herefter overtager han først
driften af City Bio og ved faderens død desuden Gentofte Kino foruden
adskillige øvrige biografer rundt om på Sjælland. Siden involverer
Kaisou sig for en periode i biografdrift i
Faaborg.
Biografen genåbnes af en medborgerforening et års tid senere, den 14.
august 1983. Det er tanken, stedet skal fungere som kulturhus med
kombineret teater, kor, discodans og biograf. Biografen var ellers på
nippet til at blive omdannet til supermarked, sådan som man har set så
mange andre steder. Denne genåbningsdag vises ”Gummi Tarzan” for børnene,
mens der til aftenprogrammerne med start nogle dage senere er planlagt
en længere kavalkade af forskellige mere eller mindre kendte udenlandske
titler. Altså et generelt andet repertoirevalg. Operatørrummet har fået
nyt udstyr overtaget fra den ene sal i
Broadway på Vesterbrogade, der
netop var lukket. Det løber trods lokal opbakning til initiativet
desværre ikke rundt for den nye sammensatte kreds af biografledere.
Publikum kom slet ikke i det nødvendige omfang på grund af det stærkt
reducerede antal ugentlige forestillinger. Man ser sig derfor nødsaget
til at lukke igen i 1984. Det sker torsdag den 11. oktober med Francis
Ford Coppolas ”Dommedag Nu”. Allersidste livstegn er fællessang i
biografen med Erik Grip og Ebbe Kløvedal Reich lørdag den 9. februar
1985. Denne gang er lukningen desværre definitiv, selvom der nogle få år
senere gøres et sidste forsøg på at nå til enighed med kommunen om en
rimelig husleje for lokalerne, der henstår i forfald.
I 1992 blev det besluttet at rive den medtagede biograf ned for at gøre
plads til en boligblok med ældreboliger. Det skete i april 1993 og
ældreboligerne ligger der nu den i dag i al sin tristesse.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
|
|
|
|
|
|
|
|
• Gå til Grøndals
Teatret / Grøndal Bio |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:13:00 |
|
|