| |
Nørreport Bio, København |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
Nørre Voldgade 80,
Nørreport Bio som Irma den 23. september 2021. Foto: Thomas Hauerslev
NØRREPORT BIO
Nørre Voldgade 80
Åbnet 7. december 1938
Lukket 26. marts 1981
Knud Valdemar Rassow havde gennem tre år været teaterdirektør for Dagmar
Teatret, som nu i 1937 skulle rives ned. I stedet fik han en
biografbevilling. Han var ikke den første, der havde skiftet Dagmar ud
med en biografdirektørstol, men nu blev han den sidste. Han var kun 56
år gammel, men det blev af mange betegnet som ’hans sidste chance’. Han
havde forud bla. haft en mindre karriere som filmskuespiller og før da
på teaterscenen, hvor han debuterede.
• Gå til stoleplan
Nørreport Bio
Byggeriet af en ny biograf lige overfor Nørreport Station var blevet
forsinket en måneds tid efter påbegyndelsen i foråret 1938. Havde
opførelsen fundet sted i dag, var der tilstødt langt flere forsinkelser,
da man gjorde forskellige fund. To forhuse måtte lade livet til fordel
for et nyt forhus i seks etager. Under udgravningen stødte man på nogle
gamle kanaler, der oprindelig havde ført vand fra Peblingesøen op til
voldgravene omkring Rosenborg Slot. Der måtte derfor støbes med beton
fem meter længere nede af hensyn til pillerne og grundmuren, så det hele
ikke risikerede at blive undermineret. Bagved havde der ligget
forskellige småbygninger og endnu tidligere en større ejendom, hvor der
havde været garveri. Underjorden var her fyldt med gamle garvekar, som
endte på Bymuseet. Også dette areal måtte omhyggeligt funderes, før
biografsalen kunne opføres.
Forhuset kommer til at rumme en række kontorer og lægeklinikker m.v. I
stueetagen indrettes automatcafé og chokoladebutik i to lejemål til
højre for biografindgangen, der sker gennem en fire meter bred
indgangsportal. En buet baldakin rager godt udover fortovet med et lille,
lysende bio-skilt ovenover og bred premiereplakat på undersiden med
spilletiderne. Reklameskiltet blev senere ført helt ned under som
streamer over indgangen. De første år lyser ’Nørreport’ og kæmpe ’bio’-
bogstaver herunder vinkelret ud fra bygningens fire etager ovenfor og
syner dermed på lang afstand. Det kunne ses helt til Jarmers Plads.
|
Læs
mere her:
Nørreport Bio,
København
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign |
Nørreport
Bio fylder godt op i baggården. Her set fra porten fra Rosengården den
18. november 2021. Foto: Thomas Hauerslev
Indvendigt er der udhængsskabe på hver side ned mod gaden. Væggene er
hvide med små lamper, der lyser op mod loftet. Mosaikgulvet skråner let
opad mod billetsalget med to kasser placeret for enden femten meter inde.
Til højre herfor fører et par glasdøre ind til en 90 kvadratmeter stor
foyer på tværs og altså i forlængelse af forhuset med chokoladekiosk
nede i den bagerste ende. Der er desuden et stort spejl og figur. Der er
nedgang til toiletter i højre side. Trappen op til balkonen er placeret
umiddelbart bag billetkontoret. I foyerens venstre side er der to
indgange til salens gulv med store udhængsskabe imellem. Væggen er
pyntet med træpaneler. Den blomsterprydede foyer er ydermere udsmykket
med et maleri af Christian Bogø, der forestiller bogervæbningen, som i
røde galleuniformer med fuld musik marcherer ind gennem Nørreport
hundrede år forinden, i 1838. I relief over de to indgangsdøre til salen
svæver amoriner med filmstrimler i hænderne. Disse er udført af
billedhuggeren Finn Wandahl. Biografens kontrollører er i fuld
uniformering i olivengrønne farver. Man har ikke haft plads til at
indrette garderober, hvilket direktionen stærkt beklager. Foyeren er med
andre ord ikke kæmpestor, men den er særdeles hyggelig.
Bagved skråner salen let nedad bagtil med to midtergange ned mod første
brede række. Herefter er der kun en enkelt midterrække yderligere ned
mod en indsnævring af salen, hvorefter de forreste tretten rækker kun
har sidegange. Der er her tre udgange i hver side, mens der i den
bredere, bagerste del blot er to udgange mod højre. Balkonen rummer
plads til 171 tilskuere også med nedgang i højre side, mens der er 607
pladser på gulvet. I alt er Nørreport Bio udstyret med 788 dybtrøde
stole fra Odense Stolefabrik, der alle er ens. Man fandt dem ligefrem
vidunderlige. Der er teleslynge på udvalgte sæder. Efter nogle måneder
udstyres salen med et højttaleranlæg, der kan berette om resultater ved
vigtige sportskampe. Så kan man til enhver tid vælge biografen fremfor
radioen derhjemme.
Opgangen til operatørrummet finder sted fra gården til højre og der
gøres allerede ved åbningen klar til tonefilm med AEG Klangfilmanlæg.
Salen er en ganske høj med indirekte belyst, kraftig rund loftshvælvning
malet i hvidt med en grøn nuance, der går igen på det markante
proscenium med fortæppe, der ligeledes er holdt i lysegrønne nuancer.
Salen minder betragteligt om
Grøndals Teatret, som Bunch også har tegnet
året forinden. Udformningen er således for at opnå den bedst mulige
akustiske virkning efter den tids forhold. Der er tillige et udmærket
ventilationsanlæg. Salens vægge har mandshøje, brune træpaneler af
Oregon-pine og lyse overvægge, der med den indirekte belysning giver et
gyldent skær.
|
|
Åbningen finder sted onsdag den 7. december 1938 med danmarkspremiere på
”Dronning Victoria” instrueret af Herbert Wilcox. Filmen kom fra
udlejningsselskabet Fotorama, som er flink til at give nye biografer en
god film som åbningspremiere. Biografen er indviet dagen forinden, hvor
der var fornemt besøg af selveste statsminister Stauning i selskab med
alle byens prominente borgere og filmens spidser. Der gives de vanlige
åbningstaler fyldt med stærkt rosende ord og bedste håb for fremtiden.
Man har nu også noget at have det i. Alle er enige om, at det er en
virkelig tilfredsstillende biograf, Erik Bunch har frembragt sammen med
bygherren, Anthon Melbye.
”Dronning Victoria” er på plakaten i fire uger og det tegner dermed godt
for den nye storbiograf, der fra start har vind i sejlene. Efter et par
dage er man dog nødt til at aflyse første eftermiddagsforestilling på
grund af byggestøj fra forhuset, der endnu ikke er helt færdigt. Den 5.
januar 1939 skiftes der ud med en ny danmarkspremiere denne gang fra
MGM. Det er ”En falden engel” med James Stewart og Margaret Sullavan,
som vises i 2½ uge. En indbrudstyv, der huserer i de københavnske
biografer i denne tid, tømmer ikke blot biografkassen, men løber også
med Margaret Sullavan eller i hvert fald udstillingsbillederne med
hende. Man kan herefter formentlig konstatere, at tyven er en mand.
Efter Stewart og Sullavan følger to amerikanske premierefilm fra
Columbia, som dog klarer sig ringere. Den 2. februar 1939 kommer en
svensk film på plakaten. Det er ”En kvindes ansigt” med Ingrid Bergman,
der ligesom ”Dronning Victoria” bliver en vældig succes. Denne endda
større endnu, da den holder sig på plakaten i knap otte uger. Nørreport
Bio bliver meget hurtigt en af Damernes foretrukne biografer med sin
perfekte placering lige ved Danmarks travleste station som begyndelsen
eller afslutningen på en eftermiddags-shoppingtur. Lige så glimrende
placeret er den for et aftenbesøg med station og sporvognslinjer lige
udenfor døren.
Biografens repertoire de første år er i en helt anden genre end dem,
biografen bliver kendt for sidenhen. 1939 slutter lige så glimrende, som
det begyndte. Den 13. oktober er der premiere på den finske ”Pigen Silja
– 18 år”, som er på plakaten helt til jul, hvor en norsk succesfilm med
titlen ”Elis kærlighed” får premiere. Titlerne taler alle deres tydelige
sprog.
Den 6. februar 1940 har man undtagelsesvist overtaget en film fra byens
øvrige biografer. Det er ”Det ligger i luften” med George Formby, der
har spillet en uge i Colosseum og to uger i
Rialto med støt stigende
daglige kasser. Nu kommer den ind til centrum, hvor jublen bryder helt
gennem taget og filmen er på plakaten i over to måneder. Faktisk lige
frem til den 11. april, hvor tyskerne har invaderet Danmark to dage
forinden.
Der er tre store krigskapitler i den københavnske biografhistorie. Det
ene er tyskernes overtagelse af Dagmarhus og dermed
Dagmar-biografen den
28. august 1943. Det andet er schalburgtagen af
Kino-Palæet natten til
den 31. marts 1944. Det tredje er kapitlet om ”Landevejskroen” i
Nørreport Bio.
|
|
Den svenske landevejskro er omdrejningspunktet i en hyggefilm med den
umådeligt populære svenske skuespiller Edvard Persson i hovedrollen, som
havde haft premiere i Carlton og Colosseum den 29. januar 1940. I
Carlton var den blevet vist et par uger, men Colosseum havde været nødt
til at tage den af med store kasser efter blot én uge og tog den på
programmet igen to gange. Første gang allerede fem dage senere og så
atter tre dage i marts. Folk var bare slet ikke færdig med at more sig
over den og Nørreport Bio havde derfor taget den på programmet fra den
12. april efter George Formby. Der var ikke helt så mange premierefilm i
cirkulation som tidligere og Rassow tænkte, at det jo fungerede så
strålende med Formby, så hvorfor ikke også Persson? Han havde næppe
forestillet sig det videre forløb.
Nørreport Bio – der snart i annoncerne blot kalder sig ’Nørreport’ –
begynder hurtigt at skrive ’10. spilleuge’ og så fremdeles og talte
ugerne i premierebiograferne med i det samlede regnestykke. Det ændrede
dog ikke ved, at filmen fortsatte og fortsatte… og fortsatte.
Naturligvis var besøget dalet efter nogle uger, men så rygtedes det
hvorfor og folk begyndte at vende tilbage og se filmen igen og igen. Det
berettes dog, at salen efterhånden var væsentlig mindre fyldt end
rapporterne fra billetsalget lod fortælle. Forklaringen var den, at
tyskerne som bekendt havde dikteret skrappe krav i forhold til omfanget
af tyske film, som skulle programsættes. Almindelige biografer skulle
vise et antal hvert kvartal, som steg gennem krigsårene, mens
premierebiograferne i begyndelsen som minimum skulle skifte programmet
ud med en tysk titel hver tredje gang. Der stod til gengæld ikke noget
om, hvor længe der skulle gå imellem, da premierefilm naturligvis
sommetider kunne hænde at være på programmet en god rum tid.
Rassow nægtede af princip at vise tyske film og hvad gjorde man så? Man
lod da bare være at skifte program! På det første år, var der solgt
450.000 billetter til den i Nørreport plus 100.000 billetter i de øvrige
københavnske biografer forinden. I løbet af det næste halve år blev der
solgt yderligere 155.000 billetter. I alt 605.000 nåede altså at løse
billet til det svenske lystspil, der dermed slog alle hidtidige rekorder
med 705.000 billetter i København. Det var mange flere, end der var
indbyggere. Ingen film havde nogensinde spillet i en dansk biograf så
længe. Rekorden forud besad
Panoptikon, der havde vist deres sidste
program ”Menneskehedens svøbe” i knap ni måneder, før biografen lukkede
i april 1927. Den var i øvrigt tysk.
Rassow forklarer i oktober 1941, at nu var filmen trods alt løjet så
meget af, at han er nødt til at skifte program og at det også havde
været lige ved henover sommeren, men så havde den taget endnu et opsving
i august. Han beretter om en ung mand, der med sikkerhed havde været
inde og se filmen 31 gange, et fødselsdagsselskab på 98 foruden en ældre
herre, der var gået forgæves adskillige søndage i træk, hvor altid han
først dukkede op i sidste øjeblik. Der var også én, der bare skulle have
31 billetter og det var helt ligegyldigt hvornår… Sandheden var nu her i
oktober, at der viste sig det problem, at Justitsministeriet ikke havde
opført Nørreport Bio som premierebiograf og tyskerne var efterhånden
mere end vrisne over, at biografen dermed halvandet år inde i krigen
ikke havde vist én eneste tysk film, som ellers var deres bedste
propagandavåben udover ugerevyerne, som biograferne ikke slap for.
Oprindelig var de kun påhæftet de tyske film, men nu skulle de vises
foran alle programmer.
Sidste selskab i ”Landevejskroen” fandt sted den 7. oktober 1941 efter
76 spilleuger, men blev ikke erstattet af en tysk film, men endnu en
svensk, nemlig ”Fristelse” efterfulgt af repremiere på den amerikanske
”Han, hun og leoparden” og flere svenske eller amerikanske film. Først
15. december 1941 viste Nørreport bio en tysk film, ”Kvinder til Golden
Hill” og det var da en repremiere. Selv når biografen fik puttet de
obligatoriske tyske ind mellem det øvrige repertoire, blev de pillet
lige så hurtigt af igen. Da biografen i februar 1942 gav den tyske ”Unge
mennesker” fra 1938 repremiere, stod der blot i annonceteksten ’med den
svenske filmsstjerne Kristina Sönderbaum’. Der var ingen hentydning af
filmens tyske ophav. Nørreport Bio gjorde alt for at slippe af med de
tyske film så hurtigt, som overhovedet muligt. I juli 1942 afløste ”Tre
piger om Schubert” Katharine Hepburn og Cary Grant-lystspillet ”To
mennesker gør sig fri”, der havde spillet i knap tre måneder for blot at
blive afløst én dag efter af en anden tysk med titlen ”Lov mig intet”,
der også spillede blot én dag etc. Mærkeligt nok fik Rassows omgåelse af
de tyske film under besættelsestiden aldrig nogen konsekvenser.
|
|
Hvid
bygning med gråt tag midt i billedet. Nørreport Bio, set fra Kosmopol
15. maj 2024. Foto: Thomas Hauerslev
Fortællingen om ”Landevejskroen” består som den mest berømte
biografanekdote fra krigsårene. I provinsannoncer ved en repremiere på
filmen 15 år senere kunne man læse, hvordan 1,5 millioner havde set
filmen i Nørreport Bio. Det var ikke sandt, men så mange billetter var
der da solgt på landsplan. Ikke mange film kan være med i den klub.
Efter krigen består programmet gennem nogen tid af amerikanske film. Det
er krigsfilm og lystspil. I august er der premiere på den danske komedie
”Panik i familien” sammen med fire brobiografer. Det er første gang man
deler premiere med andre og det sker ikke ofte siden, men biografens
repertoire er ved at skifte karakter. Det skete vel egentlig allerede
ved ”Landevejskroen” og Formby-komedien før denne, at Rassow opdagede,
han kunne få endnu flere ind til bredt favnende titler, selvom hans mere
kunstnerisk anlagte repertoire også havde fungeret mere end glimrende.
Alexandra Teatret var flyttet over til en større sal på Nørregade og
Grand havde efterhånden også fået et større kvindeligt publikum til den
genre, Nørreport havde lagt ud med. Derfor lagde Rassow sig snart
mageligt i slipstrømmen på repertoiret i
Palads, hvor man til de bredere
titler sidst i 1940’erne desuden manglede Kino-Palæet efter
schalburgtagen selv efter tilkomsten af den nye kæmpebiograf
Saga, der
heller ikke havde problemer med at fylde sin store sal. I 1946 er
samtlige premierer engelske eller amerikanske og det samme gør sig
gældende i 1947 på nær en enkelte fransk, ”Oberst Chabert” med Raimu.
Tobaksrygning har været forbudt i Nørreport lige fra åbningen, så det er
ikke det, der forårsager en ulykkelig brand om formiddagen den 28.
december 1947, hvor salen bliver fuldstændig raseret. Branden er værre
end den, der lukker Odeon-biografen i 1958. Man mener, der er sket en
kortslutning i de tekniske installationer bagerst i salen, der justerer
lyd og belysning og som herefter har spredt sig til træværket. En
vinduespudser havde set sort røg stige op fra en ventilationskanal og
tilkalder brandvæsenet. Man er bange for en gaseksplosion og sprænger
derfor alle udgangsdørene inden slukningsarbejdet går i gang. Bygningens
jernbetonskonstruktion sikrer, at ilden ikke har bredt sig, men
indvendigt er ødelæggelsen total. De bagerstre stolerækker er helt
brændt væk og kalkpudset på væggene havde slået revner over alt på grund
af den kraftige varmeudvikling. Fortæppet var en forkullet klud, men
lærredet var mærkeligt nok ikke brændt. Kun operatørrummet står stort
set ubeskadiget, ligesom foyeren også klarer frisag.
|
|
En uge før jul havde man haft premiere på Basil Deardens engelske ”Never
Give Up”, som fortsat var på plakaten ved branden. Filmens titel tager
man som et positivt tegn. Loftet males nu helt hvidt. Der er endnu 788
pladser og nye stole kommer atter fra Odense Stolefabrik. På gaden er
forretningerne ved siden af blevet til en bodega, der en del år også
tilbyder smørrebrød med udeservering. Allerede den 21. februar 1948
fortsætter programmet, hvor man slap. Efter denne vises ”Aladdins
eventyr” til en måneds fortsat succes og den ene tage den anden. Der er
stribevis af populære engelsksprogede film på Nørreports
premiereprogram. Filmene holder sig ofte på plakaten tre-fire uger ad
gangen og sommetider længere endnu. Enkelte gange er man nødt til at
tage en film af efter blot få dage, men det er sjældent.
I 1949 er den største succes Victor Mature i kriminalfilmen ”Dyrekøbt”
og ved juletid overtager man Carol Reeds ”Den tredie mand” fra Palladium
og holder den på plakaten helt til 16. marts 1950. Den 15. december 1950
er der premiere på John Fords ”My Darling Clementine” og i 1951 viser
man den danske film ”Nålen” med Ebbe Rode sammen med en bunke øvrige.
Det er den første danske siden 1945 og flopper gevaldigt. Herefter
holder Nørreport sig atter til de amerikanske og britiske og som
tidligere en fransk film sådan cirka hvert femte år. I julen 1951 er
”Herligt forelsket” med David Niven det helt store nummer og vises knap
to måneder. Det er nærmest til en afveksling, for ellers består
programmerne udelukkende af spændingsprægede titler.
I marts 1952 dør Rassow efter nogen tids sygdom 75 år gammel og
biografen videreføres herefter midlertidigt af hans søn, Helge. Han har
hidtil har fungeret som inspektør og i praksis stået for det hele det
seneste års tid. Han søger selv bevillingen blandt 42 ansøgere, men den
går i august til Foreningen Norden, der kommer til at drive den de næste
29 år. Det var i denne tid populært at give biografbevillinger til
foreninger i stedet for som pensionsordninger for ældre teaterfolk.
Biografen er en af byens allermest attraktive og alligevel overvejer
Anthon Melbye, der fortsat ejer huset, at omdanne biografen til teater.
Det er så moderne for tiden, men det sker (heldigvis) aldrig. Helge
Rassow fortsætter som ny direktør og kommer godt ud af det med den nye
bevillingshaver. Han fortsætter den stil, hans far allerede var slået
ind på med et gedigent, spændingspræget repertoire af rimelig kvalitet,
som både pressen og publikum oftest er godt tilfreds med.
I 1953 er den største succes den knaldspændende ”Havet sletter alle
spor” med Jack Hawkins og sidst på året vises som noget nyt en
børnefilm, nemlig den schweiziske ”Heidi”. De fleste dage dog kun om
eftermiddagen, men den er på plakaten i fire uger. Herefter kan man fra
tid til anden se familiefilm i Nørreport omkring jul eller i
efterårsferien, hvor det dog oftest film for raske drenge. ”Heidi og
Peter”, der nok mest er for pigerne, kommer i en fortsættelse op mod
julen 1956. På et tidspunkt begynder man også at supplere
premierefilmene med de mest oplagte repremierer. Det er ligesom under
krigen, men repremierefilmene er nu altid amerikanske, fx ”Herfra til
evigheden” eller ”Shane – den tavse rytter”. En film som ”Tabte
horisonter” har allerede haft repremiere i biografen flere gange.
|
|
Verdenshistorie
i april 1964 med danmarkspremiere på ”Agent 007 – Mission: Drab” med
originaltitlen ”Dr. No”. Få havde sikkert troet at film om Agent 007
kunne ses helt frem til 2022 - and beyond!!!
I oktober 1954 er der endnu en kæmpesucces. Det er Elia Kazans ”I
storbyens havn” med Marlon Brando, som vises i hele tre måneder. Det er
ny premiererekord. Nørreport får derfor også premiere på Brando i ”Vild
ungdom” i februar 1955. For første gang i ti år er der atter en svensk
film på plakaten dette år, nemlig ”Sømandstøsen”, som er instrueret af
Ingmar Bergman. Den blev ikke velmodtaget af biografens publikum, der
hellere ville se noget solid spænding, men måske følte ’Norden’ behov
for at tækkes bevillingsnævnet, der snart skal se på forlængelsen.
Bergman følte sig altid meget bedre tilpas i
Metropol og der var
åbenbart ikke slet længere et romantisk publikum til Nørre
Voldgade-biografen som femten år forinden.
Mens man kører en række repremierer, installeres der i forsommeren 1957
CinemaScope i Nørreport forud for premieren på Raoul Walshs
”Læderhalsene”, der vises med fire-sporet magnetlyd. Der er premiere den
19. juli. De første to rækker fjernes og antallet af siddepladser falder
dermed til 750. Der skabes ved samme lejlighed en lidt større scene. Der
er allerede opsat widescreenlærred og nu kommer der to nye fortæpper i
hhv. gult og grønt. Der tilmed gong-gong til pauserne, men krigsfilmen
vises forkortet og dermed uden pause til fordel for to
aftenforestillinger.
I foråret 1958 emigrerer Helge Rassow til Canada for ikke længere at
betale den høje danske skat. Foreningen Norden ansætter som ny direktør
Jens Maegaard, der gennem et år havde været direktør for
Strand Teatret
i Hellerup samt en 25 år lang karriere forud som inspektør i Metropol.
Han skulle dermed have den fineste forstand på biografdrift og publikum.
Største film i 1958 er ”High Society” med Bing Crosby, Grace Kelly,
Frank Sinatra og Louis Armstrong. En anden kæmpesucces er Nicholas Rays
mesterværk “Vildt blod” med James Dean i sin sidste rolle. Sidst i
oktober overtager man David Leans fremragende krigsfilm ”Broen over
floden Kwai” fra Saga.
I 1961 bliver der skudt mod Nørreport Bio og Foreningen Norden. Ikke i
bogstaveligste forstand men i forhold til repertoiret, som mange mener,
har bevæget sig fra det sobre til det tarvelige. Man tager alene afsæt i
antallet af spilleuger for at afgøre en films kunstneriske succes. Gid
det også var såvel i dag. Det er titler som ”Autostradaens lokkeduer” og
”Den sorte slavinde”, der falder folk for brystet. Man antyder, det kun
er de nye franske ”Lemmy”-film med Eddie Constantine, der kan holde sig
på plakaten længere end blot en lille uges tid. Man har glemt en titel
som krigsfilmen ”De nøgne og de døde” med Aldo Ray, der spillede fra
julen 1959 og 3½ uge ind i det nye årti, men ellers var der nu noget om
snakken. Repertoiret havde rigtig nok på det seneste bestået af en række
tyske spændingsfilm, der ofte får premiere i amerikansk-synkroniserede
versioner mellem det velkendte amerikanske repertoire, der ikke længere
helt holdt niveauet. Ved juletid 1961 får John Fords ”To mand red ud”
med James Stewart nu fin succes og spiller i fem uger og i februar er
der premiere på ”Hajen” med Paul Newman, som dog kun holder sig på
plakaten i to. Bedre går det i Nørreport, når man lokker med kontante
titler som ”Bær ham ud, Lemmy!”, der får følgeskab af stribevis af
øvrige i samme slå-på-tæven genre.
Censuren tager det ikke længere så
tungt.
Først i april 1963 indtræffer Nørreports næste revolutionerende kapitel.
Den 5. april denne måned er der danmarkspremiere på
”Agent 007
– Mission: Drab” med originaltitlen ”Dr. No”. Det er en lille agentfilm
blandt mange med et frisk ansigt i hovedrollen, Sean Connery. Filmen
bliver en nydelig succes og er på plakaten i tre uger. Ingen vidste
endnu, hvad der ventede forude. Filmen sælger ganske enkelt nærmest
flere og flere billetter, som tiden går. Resten af året fordrives med
amerikanske og europæiske spændings- og gyserfilm af lidt tvivlsom
karakter, men der er nu publikum i Nørreport til næsten alt. Den
genoplivede Dr. Mabuse vender eksempelvis tilbage ved flere lejligheder.
Man behøver ikke vente alt for længe på næste topsucces, for den kommer
allerede til jul, hvor der er premiere på Bond film nr. 2, ”Agent 007
jages” eller ”From Russia with Love”, der har dansk premiere blot to
måneder efter verdenspremieren. Filmen vises i Nørreport fra den 20.
december frem til den 2. februar, altså dobbelt så lang tid som den
første. Efter denne følger endnu et eventyr med ”Lemmy og dynamitpigen”.
Op mod julen 1964 kunne man få spoleret sin nattesøvn med ”Den nat
Triffiderne kom” og i juledagene er det atter Bond-tid. Denne gang
”Agent 007 contra Goldfinger”, som er den oprindelige, lange titel på
opus 3, som bliver en gevaldig succes. Denne gang spilles helt til den
4. april, så der er atter doblet op. Direktør Maegaard bliver af
branchen selv kaldt ’Mr. Goldfinger’. Den sidste film sælger over
170.000 billetter i Nørreport og er den største succes de seneste syv
år.
Bond og Lemmy afregner kontant (som en titel også lyder) og endnu en
agentserie OSS 117 dukker op, men glider snart stille og roligt ud igen
i Danmark. Den 17. december 1965 er der verdenspremiere på ”Thunderball”
– ”Agent 007 i ilden”, hvor spillerummet nu strækker sig helt til 17.
april 1966. James Bond-filmenes stadigt voksende succes bevirker, at
stribevis af spændingsfilm når at få provinspremiere, før de når til
København. Filmselskaberne ventede hjertens gerne i månedsvis, til Bond
var udspillet. Tænk på den fantastiske trailerkørsel!
|
|
I julen 1966 er der ingen ny Bond men noget, der er næsten lige så godt.
Her får en italiensk film instrueret af Sergio Leone med en stadig
relativt ukendt Clint Eastwood i hovedrollen sammen med Lee Van Cleef
premiere med titlen ”Hævn for Dollars”. Måneden forinden havde samme
instruktørs ”En nævefuld dollars” haft premiere i
Platan og overrasket
ganske eftertragteligt. Den nye spaghettiwestern-genre er født og
domineres snart af Django-film og diverse efterligninger, men Leones
film var selvfølgelig bedst.
Den 11. september 1967 er turen kommet til ”Du lever kun to gange”, men
nu får Nørreport ikke længere lov til at holde Bond-premiere alene. For
første gang nogensinde må man dele en udenlandsk film med en anden
storbiograf, nemlig
Kinopalæet og den efterfølgende Bond-film viser man
slet ikke. ”I hendes majestæts hemmelige tjeneste” kommer kun op i
Saga. Kinopalæets tilkomst trækker naturligvis mange tænder ud af Nørreports
indtægtsmuligheder og det bliver i 1967 kun til to måneders spilletid på
Nørre Voldgade. De senere Bond-film kommer atter op på Nørreport og på
et tidspunkt kommer Imperial også med i premiereselskabet, så der nu er
tre kæmpesale til rådighed. Det er snart som i vore dage, men Nørreport
kan glæde sig over, der helt op til midt i 1970’erne fortsat er en del
fine snapse at nyde. Allerede i 1968 kan man hilse på ”Den gode, den
onde og den grusomme” fra mester Leones hånd.
|
|
Nørreport
Bio har premiere på deres
70mm anlæg den 11. maj 1970 med den flotte
"Romerrigets Fald", der MANGE år senere blev genindspillet som
"Gladiator". Premieredato fremfundet af "Todd-AO Research Center",
Malling v/Hr. Hauberg.
I december 1968 lukker
biografen i tre uger op til jul for en gennemgribende modernisering. De
gamle stole var fuldstændig slidt op og erstattes af nye, røde stole.
Antal sæder røres der ikke ved, Nørreport har fortsat brug for så mange
som muligt. I operatørrummet installeres to Victoria 10-maskiner med
stereo magnettone og dermed
Todd-AO.
Nørreport kan nu vise
film i 70mm,
hvilket dog først sker fra den 11. maj 1970, hvor der er repremiere på
”Romerrigets fald”. I 1968 genåbnes lørdag den 21. december med William
Holden i ”Djævlebrigaden”.
Maegaard dør 63 år gammel i marts 1969 og herefter bliver
programlægningen noget svingende, da man gennem nogen tid mangler en
direktør i spidsen. Pressen holder vågent øje med udviklingen og i Land
og Folk hugger man til i anmeldelsen af ”Syv vilde engle” i oktober.
Spaltepladsen benyttes til at lange ud efter Foreningen Norden i stedet
for at anmelde filmen, som kaldes et af de stærkeste voldsorgier, man
hidtil har set. Filmen var dog tilladt af voksencensuren, der endnu
kunne svinge saksen eller totalforbyde. Anders Bodelsen blander sig i
kritikken af repertoiret. Da Johan Jacobsen i marts 1970 endelig kan
sætte sig i direktørstolen på Nørre Voldgade, får han både læst og
påskrevet, hvorledes han bør vige bort fra tidligere tiders håbløse
repertoire og nærmere lade sig inspirere af Brusendorffs forvandlinger
ti år forinden i Carlton. De skulle så bare vide, hvad der kom til at
ske dér få år senere, men det er jo en anden historie. Jacobsen havde
tidligere ledet Triangel Teatret fra 1954 til 1966 og havde en lang
karriere bag sig indenfor filmbranchen, så han havde de bedste
forudsætninger.
Foreningen Nordens direktør, Ole Harkjær, blander sig overraskende nok i
debatten og henstiller overfor Jacobsen, som ikke får en ærlig chance.
Efter de vanlige spændingsfilm, som biografen tjener sine penge på, har
han booket den svenske ”Boghandleren som holdt op med at bade” med Allan
Edwall instrueret af Jarl Kulle. Det må man da sige, var en radikal
fornyelse, der om noget bragte tankerne tilbage til ”Landevejskroen”,
men kunne en sådan film sælge bare ti billetter i Nørreport anno 1970?
Naturligvis kunne den ikke det og Foreningen Norden blev naturligvis
stiktosset. De fik, hvad de havde bedt om og det var selvfølgelig slet
ikke det, de i virkeligheden ville have. Forretningen skulle naturligvis
køre som hidtil. Boghandlerbutikken står tom i ni dage og så siger
direktør Jacobsen op som kulmination på en formodentlig ganske ophidset
diskussion. Han lover dog at blive indtil, man har fundet en afløser.
Kort efter tiltræder Børge Slot som direktør. Han har år forinden ledet
Scala-Bio, før han etablerer Panorama Films distribution sammen med Just
Betzer. Han burde om nogen kunne sin metier.
Allerede den 26. december 1970 får Slot en virkelig stor succes, der kan
måle sig med Bond og tidligere højdepunkter. Faktisk får Nørreport nu
sin største premieresucces nogensinde målt på antal spilledage. Denne 2.
juledag får Ralph Nelsons western ”Soldier Blue” med Candice Bergen og
Peter Strauss premiere til formidabel succes. Pressen elsker dens
kritiske indstilling til genren, som er vendt helt på hovedet i forhold
til så godt som alle tidligere westernskildringer af cowboyhelte overfor
de blodtørstige indianere og publikum er lige så begejstret. Filmen er
på plakaten helt til den 20. juni 1971. Gæst nr. 100.000 blev modtaget
med blomster den 4. maj. Filmen var i mange år berygtet som den mest
barske western, der nogensinde har været vist. Den får adskillige
repremierer i øvrige biografer, men kommer sjovt nok ikke op i Nørreport
igen.
Den 6. marts 1971 forsøger Slot at dele sol og vind lige ved at
tilfredsstille både pressen og Norden, der gerne vil blæse og have mel i
munden på samme tid. Det får han ganske heldigt lejlighed til ved at
kunne sætte Flemming Quist Møller og Jannik Hastrups ”Bennys badekar” på
plakaten om eftermiddagen. Det er en dansk tegnefilm i
novellefilmslængde, der regnes som et hovedværk indenfor genren. Filmen
kommer fornuftigt nok også op i
Camera på Sdr. Boulevard, men det bliver i Nørreport, den får størst
succes og er på plakaten her i knap 2½ måned. Den 17. maj skiftes ud med
”De fire klovner”, der er et samleprogram med Gøg & Gokke, Buster Keaton
og Charley Chase. ”Soldier Blue” spiller kontinuerligt om aftenen og fra
7. juni på fuldt program de sidste to uger.
|
|
Nørreport
Bio skitser, 1938
Er der ikke længere så mange agenter på plakaten i Nørreport, kommer der
i stedet spioner. Det er såmænd næsten også det samme. Derudover kommer
der flere politifilm og i denne genre får Nørreport sit næste scoop. Det
sker den 14. februar 1972, hvor ”French Connection” med Gene Hackman får
premiere til fænomenal succes og vises i 3½ måned. I løbet af de første
to måneder lagde 80.000 vejen forbi biografen. Historien om Jimmy Doyle
er så god, at den får en fortsættelse, der nok er lidt mere mat i
sokkerne, men som dog også formår at trække pænt til huse tre år senere.
I maj 1972 opsættes et nyt og større lærred, der måler knap 5 x 10
meter. Den 20. september 1972 får Sam Peckinpahs ”Køterne” med Dustin
Hoffman premiere og er endnu et pletskud med seks ugers spilletid. Den
afløses af Clint Eastwood i John Sturges ”Joe Kidd”.
Nørreports titler i 1970’erne må konstateres at være bedre end de fleste
i 1960’erne, så Børge Slot var givetvis en mere kyndig filmmand end de
foregående. Alligevel havde Foreningen Norden indkasseret solide
overskud alle år, hvor andre biografer allerede var begyndt at skrante.
Kinopalæet havde eksempelvis allerede underskud i 1970 og Imperial og
Palads havde efterhånden også problemer. Sidstnævnte kunne heldigvis
trække på ”Olsen-banden” gennem hele det nye årti op til forandringen
til multibiograf, som ændrede alt. Også for Nørreport Bio men endnu har
man gode dage på Nørre Voldgade med en række bundsolide film fra de
store distributører.
Julen 1972 giver Nørreport en tyvekomedie med titlen ”Fire uheldige
helte”, der har Robert Redford på plakaten. Den bliver en fin succes.
Man har forinden vist et spin-off på ”Syv mænd sejrer” med ”Syv mænd går
til angreb”. Yderst middelmådig film; masser af penge i kassen. I
februar 1973 er der atter en politifilm med succes på plakaten i form af
”Distrikt 87 Boston City” med Burt Reynolds og i april kan man se
Charles Bronson i ”Mechanic – menneskejægeren”. Den første klarer sig
pænt i tre uger, mens Bronson kan trække publikum til i halvanden måned.
De efterfølgende par år er det de nye Bond-film, der sikrer biografen
sine bedste omsætningstal og der er sommerkavalkade med de gamle, mens
Charles Bronson i ”Manden uden nerver” bliver en langvarig succes i
marts 1975 med over to måneders spilletid. Ved juletid gentager Bronson
sine succesdage i Nørreport med ”Streetfighter”. Han har så godt fat
her, at man i sommeren 1976 skifter Bond ud med Bronson og kører en
kavalkade med ham i stedet. Særligt ”Stone Killer” bliver en gevaldig
succes ved denne lejlighed. I efteråret bliver den danske ”Strømer” med
Jens Okking en succes og trækker godt helt til jul, hvor ”Den røde
pirat” med Robert Shaw fylder salen godt op.
|
|
Den 1. april 1977 er der premiere på ”Manden med milliarderne” med
Terence Hill, der viser sig overraskende populær. Denne sommer er der
den 30. juni repremiere på ”Den store flugt” med Steve McQueen, som
spilles helt til 12. august, hvor der er premiere på ”Spionen der
elskede mig”. Selvom Imperial og Kinopalæet er med, er den på plakaten
helt til den 1. december. Mandag den 19. december 1977 lukker man for
den sidste modernisering. Seks stolerækker udskiftes med nye sæder med
bedre benplads og antallet af stole falder til 644. Filmmaskinerne
bliver forsynet med et hulkortsystem, så operatøren nu kan starte filmen
fra salen og man sparer hermed en medarbejder. Der genåbnes 2. juledag
med Jens Okking i ”Skytten”. Filmen vises i hele to måneder, selvom den
også spiller i andre biografer. Den 20. marts 1978 er der en endnu
større succes, da Morten Arnfreds ”Mig og Charly” vises helt frem til
den 23. juli. Filmen har også premiere i
Tivoli Bio. Den 13. september
1978 deler man premieren på Walter Hills ”I storbyens nat” med Palads.
Filmen kommer fra Nordisks egen distribution.
Den 16. oktober tager man atter en dansk film på plakaten i håb om
succes, men fiktionsfilmen ”Hvem myrder hvem” fra Alliance Film om
atomkraftproblematik flopper gevaldigt, selvom man har den alene og
tages af efter en uges kørsel for næsten tom sal. Den skiftes ud med
Burt Lancaster i krigsfilmen ”Til sidste mand”, der passer noget bedre
til Nørreports gammelkendte stil. Fra den 11. december deler man ”Dødens
gab 2” med både Palads og Tre Falke og det kommer biografen til at måtte
vænne sig til. Fra Nordisk kommer ”Convoy” kørende den 26. januar 1979
og vises i to måneder sammen med Palads. Den bliver en gigantisk succes
på landsplan og sælger totalt mange flere billetter i Palads. Det
gentager sig med næste premiere, der finder sted 30. marts på Michael
Ciminos ”The Deer Hunter” ligeledes fra Nordisk, hvor både Palads og
Tre Falke igen er med på premieren. Palads har den som bekendt på programmet
i årevis, mens Nørreport viser den til 13. maj. Den 6. juli får Walter
Hills ”Krigerne” premiere og trækker vældig godt de næste fem uger, men
Tivoli Bio fortsætter med filmen i tre måneder efterfølgende og sælger
mange flere billetter. Det bevirker, at distributøren C.I.C. i endnu
højere grad foretrækker Nordisk og Sandbergs
Stjernebiografer til disse
ungdomsorienterede film, hvor de kan spille mange flere penge ind på
sigt, når filmene kan rykkes rundt mellem salene. I august 1979 er der
premiere på ”Moonraker”, der bliver biografens sidste Bond-film. Filmen
tages af plakaten den 8. oktober til fordel for en repremiere på
”Rædsler i dybet”. Der var ikke mange gæster de sidste dage og
skrækfilmen kommer der heller ikke nogen til.
Fra 12. oktober 1979 vises ”Atlantis – byen under havet”, som man har
solo fra Nordisk. Til 21-forestillingen vises ”En nævefuld dollars”.
Børnefamilierne flokkes dette år til Palads, mens eventyrfilmen vises
for en ganske tom Nørreport-biograf. Efter denne sættes ”Læderhalsene”
op igen og denne gang i ubeskåret version. Den 9. november giver C.I.C.
alligevel Nørreport premiere på den ellers fine ”Bande brødre” i håb om
at gentage succesen med ”Krigerne” fra om sommeren men uden det
forventede resultat. Den skiftes ud med ”Gigant edderkop invasion”, som
er en pinlig amerikansk katastrofefilm. Så er næste film klasser bedre.
Det er
"Ørneborgen", der tages op som repremiere.
Fra 21. december 1979 er ”Charley og Steffen” er en sørgelig
undskyldning for en fortsættelse af ”Mig og Charly” og det er bestemt
ingen god jul i biografen. Derouten fortsætter i 1980, hvor der ikke er
mange succeshistorier. Enkelte ganske gode film finder vej, hvor det er
Nordisk, der atter forbarmer sig over Nørreport et par gange og giver
premiere på Stuart Rosenbergs ganske effektive gyser ”Spøgelseshuset”
(”The Amityville Horror”) og ”Mad Max” med Mel Gibson, men formentlig
mest fordi Nordisks egne biografer ikke havde fornemmet den succes, der
var i vente. Herudover består filmene af mere tarvelige sekundaprodukter
som ”Angreb fra dybet”, ”Jaguar”, ”Power Play”, ”Skråt op med F.B.I.” og
”Supersonic Man” m.fl. Kvaliteten var som omkring 1960, men denne gang
kom der ingen og så dem. Der er dog en agtværdig repremiere på
”Papillon” i april, som vises i fem uger.
|
|
Den 27. juni 1980 viser man ”Emanuelle – erotikkens dronning”. Det
bliver biografens eneste flirt med den pseudo-pornografiske genre,
hvilket er imponerende nok i sig selv. Herefter kan man se Ruggero
Deodatos hårrejsende ”Kannibalmassakren”, der er en absolut drøneffektiv
”lost footage”-film, som den senere ”Blair Witch Project” er inspireret
af. Man gad nu vide, hvad Bodelsen og de andre kritikere ville have sagt
til denne ti år forinden. Filmen havde passet sig meget bedre til Sagas
repertoire i disse år, men i Nørreport bliver den en udmærket
sommersucces og biografens sidste film, der trak et større publikum
foranlediget af en bred lancering af distributøren Palladium Film, der
ellers aldrig gjorde sig i en filmgenre som denne. Man advarede bl.a.
med ’Garanteret Deres livs mest chokerende oplevelse’ og ovedrev for en
gangs skyld end ikke.
Sommeren 1980 er en mærkelig en af slagsen. I
Grand får Peter Refn stryg
for at vise ”Caligula”, hvad han udelukkende gør for overlevelsens skyld
og filmen indspiller her 110.000 kr. de første fire dage. Det er store
tal i 1980 og uhørt store for en juli-måned. I
Imperial viser man sidst
på måneden ”Fredag den 13.” og
Alexandra har under Gunnar Obels ledelse
taget ”Ilse – hunulven fra SS” op igen. Pressen uddeler hug til højre og
venstre, men burde nærmere spørge sig selv hvorfor, det forholdt sig
sådan. Analyserede man i dybden kunne man se, at Alexandra,
Nygade og
Saga i desperation alle var ombygget til tre sale sommeren forinden ved
at dele balkonerne op i to sale.
Colosseum var lukket i foråret 1979
(men genåbner senere i 1980).
Metropol var lukket i januar 1980 og
Rialto havde netop opgivet driften ved udgangen af juni. Foreningen
Norden melder også ud, at man har tænkt sig at skille sig af med
Nørreport, som hermed også er i fare for at måtte lukke. Så sent som i
november forsøger Børge Slot at få biografen over på egne hænder.
|
|
Nørreport
Bio den 14. marts 2022. Billedet er taget fra balkonen imod lærredet.
Foto: Thomas Hauerslev
Efter kannibalerne kom ”Dirty Harry” op igen en uge, men herefter måtte
man dele den i forvejen lille gyser ”Når en morder ringer” med Palads.
Man formår at holde den på plakaten i knap tre uger formentlig i mangel
af bedre. Herefter er der en lille københavnerpremiere på
”Kæmpekrokodillen” og flere repremierer, før C.I.C. har Michael Caine på
toppen af plakaten til Nørreport i efterårsferie-filmen ”Øen”, der er en
pænt lanceret adventurefilm, som holder sig kørende i fire uger.
Herefter vises ”Dr. Zivago” i to. Palladium-selskabet har købt en pakke
gamle italienske film fra 1960’erne, der ikke har været vist forud i
Danmark og ”Kommando djævle” kommer op i Nørreport. Dybt at falde. Den
får følgeskab af den nye version af ”Nøddebo præstegård” om
eftermiddagen og siden kommer ”Ørneborgen” op igen til
aftenforestillingen i ugerne op mod jul. Her vises ”Heltene fra Iwo
Jima” fra 1949 med John Wayne som repremiere for første gang i
Nørreport, men der kommer ikke mange og ser den. Den erstattes af
repremiere på ”Ben-Hur”, som biografen heller ikke har vist forud. Den
ellevedobbelte Oscarvinder skiftes sidst i januar ud med den australske
spændingsfilm ”Dræb ham, han ved for meget”. Herefter vender Clint
Eastwood tilbage i ”Coogans Bluff”.
Biografens sidste premiere finder sted fredag den 6. marts 1981 med ”Han
ved, du er alene”, der har en meget ung Tom Hanks på rollelisten. Den
16. marts 1981 skiftes gyserfilmen ud med endnu en Clint Eastwood-film,
nemlig ”Flugten fra Alcatraz”, der havde haft premiere i Kinopalæet i
november 1979, men som ikke blev rykket over i øvrige biografer bagefter
og derfor kunne samle et lille publikum.
Torsdag den 26. marts 1981 er det slut. En avisstrejke er varslet til at
starte dagen derpå og bliver i øvrigt langvarig. Der havde været
underskud for længe. De sidste uger var der blevet meget tomt i
biografens udhængsskabe. Der var ikke flere kommende film at reklamere
med. Bortset fra spillemaskinerne i den ene side af indgangspartiet
lignede det hele ellers sig selv som i 1938 med udhængsskabene i hver
side, billetkontoret for enden og foyeren til højre med
chokoladekiosken. Trappen op til balkonen havde længe været spærret af
med en snor ved de fleste forestillinger. Der havde ikke længere været
behov for den. Biografen havde vist en del film de sidste år, man nok
kunne have været foruden, men man havde forsøgt sit bedste. Repertoiret
over 42 år kunne man godt være bekendt og Nørreport Bio skriver sig ind
i historien som en af byens mest markante biografer gennem tiderne.
Historierne om landevejskroen og James Bond kan gøre det alene.
|
|
Nørreport
Bio den 14. marts 2022. Billedet er taget fra balkonen imod lærredet.
Foto: Thomas Hauerslev
Efter lukningen kommer en del af de røde, velourbetrukne sæder til
Bio i
Næstved. Det var 230 stole fra de første rækker, der kun var foret med
træuld. Man blev lidt øm bagved i Næstved de efterfølgende år. En del af
de øvrige sæder endte i Nordjylland. Sofarækken var behagelig at sidde
på. Gad vide, hvor den endte?
I oktober 1981 køber Irma sig ind i biografen. Supermarkedskæden har
overtaget stribevis af nedlagte biografer rundt om i Københavnsområdet
og placeringen ved Nørreport Station er naturligvis ideel. Irma ligger
der af den grund endnu og har siden udvidet, da man knap tyve år senere
også inddrog bodegaen. Oprindelig skete indgangen til supermarkedet
gennem den gamle indgangsportal, hvor baldakinen blev stående nu med
Irmapigen malet på undersiden. Ved ombygningen blev baldakinen fjernet,
ligesom den øvrige skiltning på facaden. Her kunne man bagved for en
stund skimte aftrykket af oprindelige ’Nørreport Bio’-bogstaver over
bodegaen. Hele fronten får en ny glasfacade og indgangen flyttes over i
højre side. Indvendigt er det nu umuligt at se, her engang har ligget en
biograf. Der er opsat et løst loft over gulvplanet og den bagerste del
af biografsalen er omdannet til lagerrum. Hele toppen står der endnu.
Udefra kan man i højre side skue hele den oprindelige biografsal i dens
oprindelige form med udgangsdørene og trappen op til operatørrummet, der
stod ubenyttet hen i mange år.
|
|
Forslag til facade
|
|
Arkitekt Jens
Houmøller Klemmensen forslag til biografens indgang, der endte med at se
en smule anderledes ud.
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn,
Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø,
Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
Nørreport Bio, København
|
|
|
|
• Gå til
Nørreport Bio |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:30:55 |
|
|