| | Vanløse Bio / Bio Vanløse, København | Tilbage til forsiden
| Skrevet af: JG, biografmuseet.dk | Dato: 01.10.2021 | Vanløse Bio. Foto: Thomas Hauerslev
VANLØSE BIO / BIO VANLØSE Jernbane Allé 38 (nr. 44 siden 2006)
Åbnet 3. marts 1962 Lukket 31. august 2002
Ny sal: Åbnet 24. marts 2006 Lukket 13. juni 2018
Den nye Vanløse Bio åbner for offentligheden lørdag den 3. marts 1962. Det er direktør Christian Gottschalch, der hermed flytter sin bevilling fra den gamle biograf på den modsatte side af gaden over til en ny, flot bygning med plads til 774 gæster. Det er over dobbelt så mange, som der kunne sidde i de gamle lokaler. Hvor den gamle biograf viste aldrig en spritny film, kan den nye åbne med en danmarkspremiere, nemlig ”Vagabondernes konge” af Michael Curtiz i VistaVision og Technicolor. Lydanlægget blev benævnt som aldeles fortræffeligt.
• Gå til galleri Vanløse Bio, maj 2000 • Gå til galleri Vanløse Bio Rives Ned
Den nye biograf er et murstensbyggeri, der også indeholder bibliotek og ungdomsklub. Biografen har indgang midt i huset med biografsalen til venstre med bagende og operatørrum helt ud mod gaden. Det er arkitekt Jens Houmøller Klemmensen, der har tegnet den nye biograf, der også har billetsalg til gaden med plakatskabe og biografens navn strålende over indgangen. Bagved strækker foyeren sig ind med chokoladekiosk i højre side og indgang til biografens gulvplan til venstre. Salen er ligesom Nora Bio udstyret med knaldrøde lænestole og grønt fortæppe. Salens vægge i elegante linjer og lyse, gule farver er udstyret med træpaneler fra gulv til loft og tre udgangsdøre i hver side og en bred midtergang. Trappen op til balkonen er særdeles rummelig. Der er fråset lovlig meget med pladsen her, hvor kvadratmeterne ikke rigtig bliver udnyttet, men de store vinduer ud til gaden giver en masse lys. Balkonens sæder bliver i øvrigt aldrig udskiftet, men står uforandret helt til biografens lukning 40 år senere. De seneste mange år stod balkonen oftest ubenyttet hen. Allersidste dag kunne det konstateres, at man fortsat sad ganske udmærket i dem, men benpladsen var at afgjort at foretrække nede på gulvet, der på dette tidspunkt også havde fået skiftet alle sæderne ud med røde luksusstole fra Imperial. Her kunne balkonen slet ikke være med. | Læs mere her:
Galleri Vanløse Bio, maj 2000
Galleri Vanløse Bio Rives Ned
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i Cinemiracle
CinemaScope | VistaVision Super Technirama 70 | Panacolor Dimension 150 | Sensurround
High-Impact biografdesign | Vanløse Bio i 1962, gulv
Gottschalch fortsætter programmerne med generelt underholdende, familievenlige titler og, nå ja, vel også fortsat en mere skrækindjagende film fra tid til anden med tanke på gyserfilmen, der afsluttede den forrige biografs virke og man kommer også sporadisk med på bropremiererne på danske film. Således eksempelvis ”De fem i fedtefadet” i efterårsferien 1970, men man kan også noteres for en engelsk agentfilm sammen med Aladdin, Nora og Platan i maj 1965 med titlen ”Agent i underverdenen” og flere øvrige danske titler som ”Mordskab” og ”Nøglen til Paradis”. Den første med Marguerite Viby blev biografens længst kørende succes med halvanden måned på programmet. Der var enkelte danske premierefilm yderligere af den mindre bemærkelsesværdige slags. I 1970’erne kan man også se et par søndagsprogrammer som københavnerpremiere, bl.a. ”Tarzanpigen Gungala” fra Italien.
I juni 1975 går hr. og fru Gottschalch på pension og sælger biografen til den 40-årige Jørgen Hougaard. Den nye direktør har ingen tidligere erfaring med hverken film- eller biografbranchen og i det historiske lys har det sjældent været nogen fordel, selvom der naturligvis findes undtagelser. Eksempelvis ægteparret Therese og Søren Meinertsen, der i begyndelsen af 1980’erne fik løftet Park Bio op af mudderet. I 1975 var Vanløse Bio sjældent mere end halvt fyldt, men den nye direktør mener stadig, han har en god chance. Han vil holde profilen og holde sig fra grov vold og porno og holder også sit løfte. Titlerne under Hougaard lader dog at henvende sig overvejende til den spændingshungrende mandlige del af publikumssegmentet. Han forsømmer muligvis familierne og børnene undtagen om søndagen. | | Vanløse Bio i 1962, balkon
Mindre end halvandet år senere sælger Hougaard biografen videre. Nu kommer biografen i hænderne på en endnu yngre mand, nemlig Niels Kaisou, hvis far allerede er garvet biografdirektør, så han har naturligvis haft den bedste lærermester. Det er allerede den 24-årige biografdirektørs tredje biograf, eftersom han også her sidst i 1976 driver det nærliggende Grøndals Teatret samt knaldbiografen City Bio sammen med sin far på Vesterbrogade, som han mere eller mindre helliger sig, da faderen erhverver den mere respektable Gentofte Kino. I foråret 1977 udskifter han fremviserne med nyere udstyr fra Nora Bio efter denne biografs lukning. Siden rykker Kaisou billetsalget ind i foyeren, hvor det slås sammen med kiosken, der forbliver uforandret, mens det gamle billetsalg bliver lagerrum. Kaisou bytter om på navnet og kalder biografen Bio Vanløse.
Kaisou har mange jern i ilden og udvider sit lille biografimperium med indtil flere biografer rundt om på Sjælland de efterfølgende år. Det er dog biograferne i København, der fungerer bedst for ham. City Bio har sit helt specielle publikum og det kan man også sige, Grøndals Teatret har haft med særlig fokus på de danske titler. Bio Vanløse har derimod sit trofaste lokalpublikum og de har nu gode muligheder for at se en række forskellige film i Vanløse. Som årene går, udvider Kaisou repertoiret og spiller gerne tre film hver aften og endnu flere i weekenden, hvor der naturligvis fortsat altid er børnefilm på programmet. Langt op i 1980’erne genererer biografen efter sigende ganske store overskud. I City Bio har man alle dage haft danmarkspremierer, men Kaisou får også nye film i Vanløse fra mindre distributører, som de ikke har kunnet afsætte andre steder. Allerede i december 1980 kan man såmænd se tyrolersjov i ”Uden trusser i Alperne” to år før, Saga sætter filmen på programmet og reklamerer med ’premiere’, hvad der var løgn og latin. | | Særligt efter City Bios lukning forbarmer Kaisou sig over de smådistributører, der nu ikke kan finde afsætning på Vesterbrogade og viser premieretitler som ”Politirekrutterne”, ”Gadens uskrevne lov” og ”Double Target” m.fl. Det var titler fra Junomedia og Alliance Film. Førstnævnte havde en kort biografdistribution, der mest fungerede som reklamevindue for de efterfølgende videoudgivelser. Sidstnævnte distributørs ældre filmkopier, som Kaisou i forvejen havde stående efter selskabets ophør, er flere gange biografens redning, da de store distributører lukker fuldstændig af for filmene til Vanløse. Sagen var den, at Kaisou har tabt en del penge på alle de øvrige biografeventyr og dermed haft svært ved at betale filmleje til tiden. Det har helt sikkert kostet en del blod, sved og tårer. Manden var myreflittig og arbejdede velsagtens i døgndrift. Der huserede i årevis rygter om, at han kunne drive to biografer på én og samme tid ved at lade filmene starte på forskellige tidspunkter. Man kan naturligvis dårligt tro på det, for hvad nu hvis en film knækkede eller stod uskarpt? I alle tilfælde er det da en meget god (røver)historie.
I 1991 afsøger bygningens ejer, Dansk Vinterbyg, muligheden for at omdanne biografen til et butikscenter med otte forretninger og to mindre biografer på den gamle balkon, men det blev ikke til noget. Dette år viste biografen bl.a. Kaspar Rostrups ”Dansen med Regitze”, hvor man for en sjælden gang kunne opleve, at der var udsolgt til sidste plads. Selv balkonen måtte tages i brug! I 1991 gav biografen et overskud på 425.000 kroner, men i julen 1992 er Kaisou tvunget til at lukke på grund af problemerne med udlejerne. I januar bliver han tvunget ud af biografen, der overtages af førnævnte Meinertsen, som heldigvis får løftet biografen igen med deres glimrende forhold til de stygge distributører. Biografen genåbner dermed den 5. marts 1993 med Kevin Costner og Whitney Houston i ”Bodyguard”. Biografens lydanlæg bliver skiftet ud og foyeren frisket op i nye farver. Der kommer stor facadeplakat op over indgangen i Imperial-størrelse og en permanent hænger på balkontrappen. Meinertsen får god assistance fra Jim Dane, der som daglig leder også står for programlægning etc. i Park Bio. | | Vanløse Bio i maj 2000 med stole fra Imperial Bio. Foto: Thomas Hauerslev
I 1998 skiftes alle de gamle sæder ud med nye fra Imperial, der kun havde haft dem stående i ti år og der kom ny gulvbelægning. Der var 554 pladser i den ombyggede sal, der nu ledes af Svend Erik Devantier. Lørdag den 31. august 2002 finder de sidste forestillinger sted i den gamle sal. Denne dag vises ”Winnetou – præriens søn” fra 1963 kl. 14, ”Titanic” med Leonardo DiCaprio og Kate Winslet kl. 16, ”Den eneste ene” med Sidse Babett Knudsen kl. 19.30 og ”Moulin Rouge” med Nicole Kidman kl. 21.40. Der var 170 gæster til sidste forestilling. Hele dagen havde emmet af en på samme tid hyggelig og nostalgisk stemning. Det var formentlig fuldstændig, som da Henning Sprogøe nogle år forinden afholdt mindeforestilling i Vanløses oprindelige biograf på den anden side af gaden, der nu gennem årtier havde fungeret som frikirke.
Fredag den 24. marts 2006 genåbner biografen med det oprindelige navn, Vanløse Bio, efter flere års ombygning med genindspilningen af ”Fun with Dick and Jane” med Jim Carrey og ”Good Night and Good Luck” med David Strathairn. Kunstneren Henning Larsen har tegnet biografens nye facade, der er flyttet hen til biografens gamle gavl ud mod gaden. Her er der nu i stedet en lang, åben glasfacade med Vanløse Bio lysende henover og indenfor billetsalg samt kiosk. I tilknytning var der indrettet både italiensk restaurant og Vanløse Bryggeri-café. Her var der springvand med vandløb ind til caféen, næsten som man så det i gamle biograffoyerer knap hundrede år forinden. Der blev opsat en stor kobberkedel som kærlig hilsen til Vanløses gamle bryghus i kvarteret. | | Det nye kulturhus er officielt åbnet i december året forinden. Den nye sal ligger reduceret bagved og har kun 238 pladser incl. 30 love-seats på bagerste række, men lærredet er tværtom blevet 50% større i forhold til tidligere men uden fortæppe. Den nye biograf har en kraftig amfiteatralsk hældning med ni rækker, bred midtergang og god benplads overalt. Fremvisningerne foregår fra det samme, gamle operatørrum, der har fået nyt apparatur i form af en Ernemann-maskine. Der er en ny tilbygning til venstre for den gamle sal og rundt bagved, således bygningen åbner sig op mod metrostationen på den anden side.
Den nye biograf ledes af Jens Dahmani, men kommer ikke særlig godt fra start. Efter stadigt vigende publikumstal må man flere gange lukke. Første gang i maj 2012, hvorefter der først blev genåbnet i januar 2014. Interesserede parter i at overtage blev skræmt langt væk, når de forhørte sig hos etablerede kræfter i branchen, der frarådede dem at stifte bekendtskab med biografen, der nærmest havde fået en forbandelse hængende over sig. Ingen lod længere til at kunne få den til at fungere, hvilket egentlig er højst besynderligt, den glimrende placering taget i betragtning.
Biografen bliver digitaliseret som alle andre i starten af 2010’erne og kan således vise film i 4K og 3D. Udover det almindelige repertoire viser man enkelte tyrkiske og indiske film, men disse samler ikke mange tilskuere i Vanløse. Det bliver typisk kun til en enkelt spilledag eller to. Sidste daglige leder af biografen er Babar Raja. Biografen lukker onsdag den 13. juni 2018 med ”Rampage Out of Control”. Filmen havde da været programsat i en måneds tid, men der havde været adskillige lukkedage imellem. Man kunne ikke få flere nye film, da der ikke var betalt filmleje og til sidst duede ’nøglen’ til ”Rampage” så heller ikke længere. Biografen drejede nøglen om og gik konkurs.
I 2023 er der pizzeria i den bagerste del af den oprindelige sal og senere foyer, i stue og kælder til højre herfor Butcher’s Lab workout reception i stuen med trappe ned til et åbent rum, den tidligere restaurant, hvor det skrånende loft fra Bio anno 2006 tydeligt ses. Yderst til venstre er der trappe op til Loop workout i den nye sal, mens forreste del omkring den gamle scene er blevet til flugtvej. ”Kop og Kande” har længe bredt fra den foyeren anno 1962 og bagved til højre mod Lindehøjen. | | | | • Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt • Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd • Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster • Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø • Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord • Gå til mere om Vanløse Biografteater | | | | | | • Gå til Vanløse Bio / Bio Vanløse | | Gå: tilbage - op Opdateret onsdag, 20 november 2024 16:12:21 | | |