| |
Metropol / Metropolteatret, København |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
"Strøget"
/ Frederiksbergade 16 den 20. oktober 2021. Foto: Thomas Hauerslev
METROPOL / METROPOLTEATRET
Frederiksberggade 16
Åbnet 25. marts 1923
Lukket 17. juli 1927
Ny biografsal og foyer:
Åbnet 1. december 1927
Lukket 9. januar 1980
Disney. Juleshow. Sig disse to ord hver for sig eller sammen og enhver ældre
københavner med en nostalgisk filmsjæl vil få Metropol i tankerne. ’Metropol på
Strøget’… Ja, på Strøget endte den sine dage, hvis man glemmer den misforståelse,
der herskede gennem fem år mellem 2005 og 2010, hvor
Palladium på Vesterbrogade
tog det gamle navn til sig. Men fair nok, Metropols historie på Strøget begyndte
heller ikke dér. Det gjorde den såmænd i Mikkel Bryggers Gade, hvor
Empire Teatret skiftede navn til Metropolteatret i 1914. I 1922 fandt man et nyt hus,
hvor man planlagde at indrette en større sal. Kun på grund af en håndfuld nye
biografbevillinger samme år endte lokalet i Mikkel Bryggers Gade med at blive
til Grand Teatret efter Metropolteatret holdt flyttedag. Selvom Metropol
hundrede år senere nærmest fremstår som én lang Disney-historie, skete der mangt
og meget, før Mickey Mouse dukkede frem på lærredet.
• Gå til stoleplan
Metropol
• Gå til Metropol Teatret,
København
Metropolteatrets nye adresse i 1923 er på hjørnet af Kattesundet. Skulle man
flytte over i et eksisterende hus på Strøget, fandt man ikke et, der var kønnere.
’Varehuset Frederiksberggade’ er opført i fire etager i 1907-08 af Anton Rosen
og et af de smukkeste eksempler på art-nouveau i København hvis ikke dét
smukkeste. Rosen havde også tegnet Paladshotellet (Palace) og dermed
biografsalen i Mikkel Bryggers Gade. Inspirationen til varehuset er hentet fra
Berlin og det åbner da også med tyske ejere for lånte penge i Frederiksberg Bank
den 18. marts 1910 med sine mange vinduespartier i stuen og på første sal mellem
kraftige søjler, der øverst er prydet af figurer udført af Valdemar Andersen
ligesom hjørnet med sine ornamenter og den store tagkuppel med spir.
Før varehusets åbning havde bygningen stået færdig nogen tid og var midlertidigt
udlejet til øvrige formål. Der var bl.a. i oktober 1908 åbnet et illusionsteater
under navnet ’Arkadia’, hvor man også viste film. På åbningsdagen består
filmdelen af ”Rejsen til Månen” og ”Æbletræet” og det samlede program varer en
lille times tid. Entréen koster 25 øre og babyer har ingen adgang. Forhåbentlig
kunne de læse, så de ikke gik forgæves. Ved juletid sås et længere filmprogram
bestående af ”Den lille pige med svovlstikkerne”, ”Sneen falder” og billeder fra
Palæstina m.m. Den samlede forestilling er af mindst en times varighed og
foregår uden pause lige til kl. 23. Interessen for illusionsteatret svinder
hurtigt ind. Filmforestillingerne ophører allerede i begyndelsen af 1909 og
resten af teatret lukker i maj efter blot få måneders virke. En indisk fakir
rejser videre til Stockholm og efterlader en tom sal.
En del af bygningens etager var beregnet til kontorer og den øverste ligger en
anelse tilbagetrukket. På hjørnerundingen kommer der nu porcelænsforretning med
udsigt op til kuplens indre, der indeholder nøgne damer i fire forskellige
skønmalerier. Der er elevator hele vejen op gennem huset. Flere af de store
vinduer fungerede som kæmpe udstillingsmontrer og lokkede med alt godt til
fruerne. Varehuset var indrettet med elegant tesalon til borgerskabets fineste
damer, hvor et femmands orkester hver dag underholdt med levende musik.
Derudover tog varehusets indre sig ikke nær så nydeligt ud som sit ydre. Det var
nærmere spartansk og rodet, selvom huset rummede det hele: Glas, lamper og
køkkeninventar i kælderen, herreekvipering og parfumer i stuen, kjoler og
silkevarer på første sal samt rejsebureau og vekselkontor, hatte og
damekonfektion på 2. sal. Udover porcelæn også legetøj og sengetøj på 3. sal.
Der er ansat en personalestab på 400 personer. Planen er at konkurrere direkte
med Magasin du Nord og Illum.
Efter to år måtte varehuset dreje nøglen om med et tab på to millioner kroner.
Folk var ikke begejstret for at gå derind. Huset stod herefter tomt et par år,
før varehuset genåbnes i mere beskedne rammer, hvor en stor del af etagerne
ovenfor udlejes til øvrige formål. Det gamle navn dur stadig ikke og huset
lukker atter sine døre. Nu kommer der i stedet andre småforretninger. En af dem
hedder Hector Sko og Frederiksberg Bank får snart dæket sit tab ind. Efterhånden
går det så godt for Hector, at skogrossisten i 1919 køber hele huset for tre
millioner. Hector udvider forretningen til hele stueetagen med indgang fra det
runde hjørne, mens en filial af Arbejdernes Landsbank rykker ind på hele
førstesalen. Der indrettes kontorer på etagerne ovenfor, som udlejes til anden
side.
Allerede i efteråret 1921 sælger Hector huset videre. Skoene får lov at blive i
reduceret størrelse, men nu rykker Metropolteatret ind i venstre side af
bagbygningen og overtager hovedindgangen på hjørnet. Først november året efter
er Hector ude af de kommende biograflokaler, men Metropol åbner mindre end fire
måneder senere, søndag den 25. marts 1923. Håndværkerne havde travlt og nåede
også knap nok at blive færdige. Ved indvielsen er malingen så frisk, at man
dårligt kan ånde i salen, der ved åbningen har plads til 531 tilskuere. Salen
ligger kun i stueplanet og er dermed ganske lavloftet. Tilsvarende er lærredet
ganske småt og udsynet bestemt ikke alt for godt, idet der ikke er nogen
hældning i salen. Arkitekterne bag indretningen af biografsalen er Albert
Oppenheim og Viggo Jacobsen.
|
Læs
mere her:
Metropol Teatret, København
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Det er Sophus Madsen, der nu ejer og driver Metropol, ligesom han er
bevillingshaver til Palads, som han også ejer. På slæb har han forfatteren
Walter Christmas, der uheldigvis er indehaver af Metropol-bevillingen. Ham står
der så rigeligt om i Mikkel Bryggers Gade-kapitlet, så det springer vi let og
elegant over her. Han dør det efterfølgende år, men bevillingen overgår da til
hans enke, Ella Christmas, der herefter årligt hæver 25.000 kr., mens Madsen
sørger for, der fortsat kommer penge i kassen. Ikke nok med det skal Metropol nu
også trækkes med en dobbeltbevilling, idet direktør Christensen for
Victoria Teatret længere nede ad gaden er blevet husvild, efter hans lejemål blev opsagt
i foråret 1923. Sophus Madsen havde grundlagt Dansk-Svensk Film i 1912 og var de
første år særdeles flittig leverandør til netop Victoria. Madsen starter siden
International Film, som ender med at koste ham dyrt. Han var begyndt sin
karriere som varieté-impresario og blev af nogen betragtet som både hensynsløs
og brutal i sin fremfærd, mens han for andre var vennernes ven; venlig og
generøs, altid parat til at hjælpe en ven i nød. Han lå i åben krig med
Constantin Philipsen, som han mente havde bedraget ham, da denne opførte
Kino-Palæet
på Gl. Kongevej lige over kommunegrænsen til Frederiksberg. Dette kan der læses
meget mere om under Kino-Palæet og Palads. I alle tilfælde er Madsen en (oftest)
dygtig forretningsmand og har modsat mange andre temmelig god forstand på film
og filmkunst.
Forretningsmanden Madsen har set potentiale i at udnytte den fantastiske
placering på Strøget, varehuset aldrig fik draget nytte af. Mikkel Bryggers Gade
var som beskrevet i dennes kapitel et mindre elegant sidestrøg endnu i starten
af 1920’erne og Madsen kunne godt tænke sig at tjene endnu flere penge på en
større sal, end han via Christmas’ bevilling havde adgang til. Problemet med
strøgbygningen var bare, at den var konstrueret med en forfærdelig masse
indvendige søjler. Det var lige før, planerne om at indrette biograf blev
opgivet igen. Åbningen blev udskudt næsten et halvt år. Den perfekte løsning
krævede en rekonstruktion af de indvendige sidevægge med forstærkede søjler. Det
får man ikke gjort i 1923 og resultatet bliver derfor ikke meget bedre end den
nye Palæ-biograf, der også netop var åbnet i Store Kongensgade og fik en ganske
kort levetid. I 1923 ville Madsen sikkert ønske, han aldrig var flyttet. Der kom
overhovedet ikke flere siddepladser ud af den nye placering.
Fra hjørneindgangen bliver billetsalget placeret i en rund lobby, der er
udstyret med en mængde elektriske glødelamper foran en smal, langstrakt sal ud
mod Kattesundet, der har bronzefarvede vægge og en relativt dæmpet vægbelysning
bag gule skærme. Der er udgange på hver side foran ved lærredet til venstre ud
mod Kattesundet og til højre gennem gård og portpassage til Vestergade. Over
indgangen og nedad Kattesundet er der i alle år store reklamebannere af
skiftende karakter, der giver godt blikfang, når man kommer fra Rådhuspladsen,
mens biografen er noget mere usynlig fra den modsatte retning.
Åbningsfilmen er en smuk, autentisk naturfilm med titlen ”Kuldens søn” optaget
helt oppe nær Polarcirklen. Den vises i dobbeltprogram med Chaplins plejebarn,
Jackie Coogan, i komedien ”En glad gut”. Det er to familievenlige film henvendt
til et publikum, biografen om nogen ville få i tale få år senere. Pressen og
publikum er særdeles glade for filmene. Abstraherede man fra lugten af maling og
det lidt dunkle farvevalg, var der ganske pænt i den nye sal. Filmene spiller
til den 9. april.
Metropolteatrets repertoire op gennem 1920’erne er relativt alsidigt og
underholdende. Der vises film fra alle lande. Der er ikke nogen, der skiller sig
bemærkelsesværdigt ud. Blandt de mest succesfulde er titler som ”Politiets helt”,
”De døde skibes ø” og ”De fortabtes ø”, der alle har Milton Sills i hovedrollen.
Det var åbenbart behageligt at fortabe sig til den nydelige hr. Sills på
strøglærredet, hvor man ofte skiftede program. Westerns var sjældent på plakaten.
Man formoder et overvejende kvindeligt publikum særligt i eftermiddagstimerne.
Det var romancer, lystspil og let dramatik, man helst ville se her. Den film fra
perioden, der huskes bedst i dag, er såmænd Buster Keaton-komedien ”The
General”, der ved sin danske urpremiere hed ”Krig og kærlighed”. I 1927 blev det
kun til ni spilledage, men den tog da revanche adskillige årtier senere i bl.a.
Rialto.
Fire år efter åbningen gennemgår biografen den store forandring, Sophus Madsen
havde tænkt fra start. Biografen lukker den 17. juli 1927 med Charles Murray i
”Hjerter er trumf”. Omdannelsen varer længere, end det oprindelig tog at
indrette biografsalen i det tidligere varehus. Den kunne finde sted, idet banken
var fraflyttet kontorlokalerne ovenover. Samtidig havde man endelig fundet en
fornuftig løsning på de praktiske udfordringer i forbindelse med
etageadskillelserne.
|
|
Der åbnes først igen torsdag den 1. december med lystspillet ”Mr. Eversharps
fejltrin”, der har Reginald Denny i hovedrollen. Den runde lobby med
billetsalget består, men bag denne er der nu indrettet en lidt bredere foyer
foran salen, hvor man har fjernet hele første etage og lagt nye dragere ind over
loftet, der holder de øvrige etager på plads. Man har nu et langt mere harmonisk
rum, der også skal vise sig langtidsforsikret i forhold til senere årtiers
widescreen og
CinemaScope. Der er endnu ikke bygget balkon, selvom der er
udfærdiget tegninger.
Salens nye loft er malet blåt i dekorativt mønster, mens væggene er som pressede
korkfelter i brungule farver. Et nyt ventilationsanlæg fungerer rigtig godt.
Sæderne er i ruskind med rødt betræk. Der er samtidig kommet et helt orkester
foran lærredet fremfor den enlige pianist. Man sammenligner den nye sal med
Alexandra Teatret på Nygade, hvilket dog endnu i 1927 falder ud til Alexandras
fordel. Der bliver plads til 557 gæster i den nye sal og det er atter Viggo
Jacobsen, der har forestået indretningen, hvor udgangen til gården i højre side
er sløjfet til fordel for flere udgangsdøre mod Kattesundet. Fra lobbyen træder
man nu to trin op til foyeren, der er udstyret med chokoladekiosk og pyntet med
springvand og relieffer af billedhugger Max Nielsen. Med den let forhøjede foyer
er der en lille hældning på salens bagerste rækker. Problemet med udsynet forbi
damernes hatte er dog langt fra løst. Over indgangen og Hector ud mod Strøget
indrettes nu et mælkeri, hvor man kunne nyde en let frokost.
Den nye biografsal bliver mere populær end den forrige. En tidlig ”Tarzan”-film
i 1928 med Frank Merrill, der er sammenklippet af fem timers amerikansk
føljetonfilm, vises i fire uger fra december, hvilket er rekord i biografen.
I 1929 bliver Jørgen S. Jørgensen leder af Metropolteatret i en alder af 28 år,
mens Sophus Madsen trækker sig ud. Jørgensen er ud af en biograffamilie. Hans
far, Ingvar Jørgensen, er direktør for
Triangel Teatret og har nu også
investeret i Metropolbygningen, som han køber af hr. Madsen. Biografen kalder
sig herefter blot ’Metropol’. Den unge Jørgensen har forud arbejdet for Skaarup
Film. I 1931 starter han sit eget distributionsselskab, Gloria Film, som bliver
en betragtelig succes. Tre af hans søskende kommer også ind i branchen; den ene
som medindehaver af Triangel, de to andre i spidsen for hhv. Gefion og Centrum
Film. En del af Glorias film kommer naturligvis op i Metropol. I november 1934
overtager han selve bevillingen til biografen efter Ella Christmas og må derfor
opgive direktørposten i Gloria Film. Jørgensen har ligesom Madsen et højt
kunstnerisk ambitionsniveau, men filmene skal ikke være kunst for kunstens
skyld. De skal også underholde. Det gør de som regel altid i Metropol, der i
1930’erne bliver mindst lige så populær som Alexandra Teatret. Grand Teatret og
Kinografen rangerer under de to blandt strøgteatrene.
|
|
Mens hele Danmarks opmærksomhed i august 1929 er rettet mod de nye amerikanske
tonefilm, der er kommet op i Roxy,
Colosseum og
Palads, sker der noget helt
andet og næsten lige så sensationelt i Metropol. Her bliver Walt Disneys
”Steamboat Willie” præsenteret som rosinen i pølseenden i Metropols
premieretitel ”Spejderdrengen” den 19. august 1929. Det var et familievenligt
program med korte dokumentarfilm om danske spejderdrenges rejse til England samt
en fransk handlingsfilm i samme stil. Det var allerførste gang, man stiftede
bekendtskab med Mickey Mouse i Danmark. Successen var øjeblikkelig. Efter få
dage stod Disney-tegnefilmen øverst på programmet som lokkemad, mens hovedfilmen
med meget små bogstaver blev placeret nederst i annoncen selv under reklamen for
spejderfilmene. Året efter blev endnu en Mickey Mouse-tegnefilm vist i Metropol.
Det forekom egentlig kun naturligt, biografen på Strøget siden blev hjemsted for
Disney i Danmark.
Spejderfilmen vises kun en uge, hvor den erstattes af den tyske ”Hendes
majestæts løjtnant” med Georg Alexander. Den vises som planlagt sidste dag
søndag den 8. september, men forlader aldrig operatørrummet. Her går der om
aftenen under sidste forestilling ild i filmen, som spreder sig til hele lokalet
på grund af en operatør, der har røget sig en cigaret, hvilket naturligvis var
strengt forbudt, idet filmene på dette tidspunkt var ekstremt brandfarlige
nitratfilm. Operatøren kom slemt til skade, men blev reddet ud af en kollega.
Belært af mange frygtelige biografbrande rundt om i verden og nogle nok så
alvorlige i Danmark, er rummet sikret uden direkte tilgang til salen. Adgangen
sker endda separat via baggården med indgang fra parallelgaden bagved. Ilden når
derfor ikke at sprede sig yderligere. Dagen efter skulle der have været premiere
på ”Susi bliver voksen” med Anny Ondra, men den kopi futter også af. Efter blot
en enkelt filmløs mandag kunne man forbavsende nok allerede igen vise film om
tirsdagen, hvor der i hast er hentet en reservepremiere ind til lejligheden. Det
bliver ”Den russiske primadonna” med Esther Ralston, der dog kun får tre
spilledage. Fjorten dage senere har man fået tekstet en ny ”Susi”-kopi.
|
|
Jørgensen havde været hurtig til at sætte Mickey Mouse øverst på reklamesøjlen,
da han så, hvordan publikum tog imod den kække mus. Det lykkedes endda en Mickey
Mouse film ”The Haunted House”, ”Spøgelseshuset”, at blive totalt forbudt
tilbage i 1931, men da censor efterfølgende blev gjort til grin i pressen,
ændrede han holdning og gjorde kun filmen forbudt for børn under 16 år.
Premieren fandt da sted kort efter i Metropol, hvor filmen blev en del af et
tegnefilmsprogram suppleret med aktuelle ugerevyer og var hermed det allerførste
af sin slags i Danmark. Samleprogrammet med titlen ”De to fra tuschflasken” fik
premiere den 19. marts 1931 og spillede hver hele time fra kl. 14 til kl. 21. I
eftermiddagstimerne indeholdt det to Max Fleischer- tegnefilm og to ’tilladte’
Mickey Mouse-tegnefilm. Ved de tre sene aftenforestillinger vistes så også
”Spøgelseshuset”. Programmet var dermed tilladt for alle indtil kl. 19 og
forbudt for børn herefter.
Film henvendt til børn havde generelt trange kår i begyndelsen af 1930’erne,
hvis hovedpersonen ikke lige bar navnet Mickey Mouse. Metropol måtte således
tage et par familievenlige programmer af efter blot to dage, bl.a. Mark
Twain-filmatiseringen ”Huck Finns hændelser”.
Den 11. november 1933 havde Metropol premiere på et ”Jazz-show”, der bestod af
syv kortfilm. Som titlen antyder, var der jazzfilm med Duke Ellington, Louis
Armstrong og Cab Calloway, men både Pluto og Mickey Mouse var også repræsenteret
i ”The Klondike Kid” og én af titlerne var ”De tre små grise”, altså atter en
film fra Walt Disney. Igen så direktør Jørgensen, hvordan det netop var disse og
særligt den sidste, der tog publikum med storm, selvom man primært henvendte sig
til voksne. I Metropol spillede programmet i ni dage, men Kinografen få meter
væk tog filmen på programmet en uges tid senere og huggede til med ”De tre små
grise” som slagnummer og vupti… filmen spiller her helt frem til den 4. marts
for fulde huse dagen lang.
Kinografen var allerede kommet Metropol i forkøbet to år tidligere, da man her
den 5. december 1931 havde premiere på ”Mickey Mouse latterprogram”, der bestod
af fem korte Disney-film, heraf tre med Mickey Mouse. Der turde man godt.
Filmene er populære og spiller til nytår. Kinografen gentager derfor succesen
med et fastelavnsprogram i februar 1932, hvor der vises seks tegnefilm over hele
fastelavnsugen. I juni sætter man blandingsprogrammet ”Sommer i by - Mickey
Mouse på spil” op, hvor der vises seks nye tegnefilm og en ekstra farce med Karl
Dane. Atter var der glimrende succes. 2. juledag 1932 er der premiere på hele
syv nye kortfilm i Kinografen, der lanceres udelukkende med titlen ”Mickey
Mouse”. Endnu råder tilfældighedernes spil, så det er atter Kinografen, der fra
13. marts 1934 kan lægge sal til ”Det muntre show”, som er endnu et
blandingsprogram af tegnefilm og øvrige kortfilm, som man tager op en uge efter
at have afsluttet ”De tre små grise” i Jazz-showet. Det går forrygende godt.
Programmet er på plakaten helt til 29. april og sættes op igen i ni dage i juli.
Kinografen er altså først med regulære tegnefilmshows i Danmark, men nu ser
Jørgensen i Metropol ikke længere passivt til. Den 10. december 1934 er der
premiere på ”Metropols Juleshow”, der består af fem Disney-tegnefilm samt
musikkortfilmen ”Tiger Rag”. Endnu har man ikke helt frigjort sig fra at
kombinere tegnefilm med musikgenren og give de voksne en ekstra krog, hvis
tegnefilmene alene ikke skulle lokke tilstrækkeligt. Kinografen har ikke opgivet
af den grund og sætter sit eget nye muntre show op, der har titler som ”Jack og
Bønnestagen” og ”Den standhaftige tinsoldat” på programmet sammen med
Oswald-tegnefilm o.a. Kinografen kan denne gang slet ikke stå distancen i
forhold til Metropol og spiller kun sit program i fire dage, mens Metropol
holder sit juleshow på plakaten til 1. januar. Kinografen viser siden
tegnefilmshows fra andre distributører, men det er slut med dem fra Walt Disney.
De kommer alle dage herefter op i Metropol, der får større og større succes med
dem, som årene går. Man nåede højdepunktet i 1939 med over 130.000 besøgende på
Strøget, hvor programmet spillede helt til 9. januar med filmen om tyren
”Ferdinand” som det mest populære indslag. Ferdinand talte nemlig dansk! Ofte
får Metropols juleshows premiere allerede november og i hvert fald ikke gerne
senere end første uge i december. Ellers er man nødt til at vise programmet et
godt stykke ind i januar som kompensation. Publikum stod i kø hvert eneste år.
|
|
Metropol's
første juleshow i 1934
På dette tidspunkt kunne man endelig lave programmer direkte henvendt til børn.
I annoncerne skriver Metropol nu kækt: ’Børn, tag jeres forældre med i
biografen’. Metropols juleshow varede fra 1934 altid kun omkring 45 minutter
plus reklamer og en evt. forfilm samt kort ugerevy, men man kom altid ind til en
billig penge og børnebilletterne var ekstra reduceret i pris. Det blev et
nødvendigt og kærkomment indslag i julehandlen, at man også lagde vejen forbi
Metropol. For mange børn blev det ikke rigtig jul, hvis man ikke havde set
Juleshow i Metropol. Der var forestilling hver fulde time fra kl. 14 til kl. 21
eller 22. Kun sjældent havde man en anden film på programmet til sidste
forestilling og ofte spillede man før kl. 14 på hverdage, hvilket var helt
usædvanligt i tidligere tider. Om søndagen kunne man i årtier først vise film
fra kl. 16. Hvor Mickey Mouse var det størst trækplaster de første år, blev det
efterhånden Anders And, som fik hovedrollen i de fleste af Metropols juleshows.
Danmark – og dvs. Metropol – var det eneste sted i verden, hvor man havde den
tradition med juleshows fra Walt Disney i biografen. Ikke så mærkeligt blev
direktør Jørgensen ved siden af også skandinavisk repræsentant for Walt Disneys
’Merchandising Divison’, som det allerede tidligt hed i amerikanske termer. Han
blev også en personlig ven af Walt Disney himself.
Traditionen med ”Metropols Juleshow” holdt ved med blot enkelte undtagelser helt
frem til biografens sidste jul i 1979. De fleste år vises nye film, der ikke før
har været oppe i Danmark, men der er sommetider gengangere blandt nogle af de
mest populære. Særligt filmene med juletema som ”Juletræet pyntes”, der var på
programmet mange gange siden 1951 eller ”Julemandens værksted” produceret i
1932, der blev vist første gang i 1954. En anden klassiker var den evigt
populære ”Tårnuret skal renses” med både Anders And, Mickey Mouse og Fedtmule,
der havde danmarkspremiere i Kino-Palæet i 1938 og en del af Metropols Juleshow
første gang i 1941.
|
|
Da DR mange år senere fra 1967 byder ind med deres timelange juleshow ”Fra alle
os til alle jer”, holder Metropol ufortrødent fast i sit. I 1941, ’42 og ’43
måtte man nøjes med tidligere viste kortfilm, da der ikke kom nye fra USA.
Amerikanske film var til sidst helt forbudt, så det var ganske utroligt, man
overhovedet fik lov til at vise juleshow i 1943. Det gjorde man så heller ikke i
1944, hvor man i stedet måtte ty til ”Nøddebo Præstegård”. Børnene var givetvis
lykkelige, da showet vendte fornyet tilbage i 1945, men i 1947 var alle filmene
atter genbrug og det gentog sig også siden, at kun en enkelt film eller to var
helt nye. Børneårangene skiftede naturligvis også, så hvad gjorde det? Man viste
gerne de allerbedste fra Disneys solide tegnere og særligt filmene fra 1930’erne
og 1940’erne var topklasse.
I 1950 blev børnene nu atter snydt for deres juleshow, for her havde man i
stedet sat den nye ”Askepot” op i november. ”Askepot” blev en kolossal succes og
spillede frem til 18. april, men det at snyde børnene for deres juleshow var
ikke populært, så det gjorde man ikke én gang til. Fra 1951 var der stensikkert
juleshow hvert år. Oppe i 1970’erne blev der også vist tegnefilmshows på andre
tider af året, ligesom man havde gjort i 1930’erne. Flere somre endda med
rimelig succes men intet kunne tilnærmelsesvis måle sig med tilstrømningen i
december. I julen 1950 havde man godtet sig gevaldigt i Bristol (det tidligere
Kinografen), hvor deres juleshow dette år ikke overraskende havde rekord, da man
en enkelt gang var fri for direkte konkurrence. Metropol med den længere
”Askepot” kunne umuligt nå lige så mange daglige forestillinger, som når man
startede nyt program hver time.
|
|
I 1930’erne begynder Metropol for alvor at få succes og flere film vises over en
måned. Det gælder bl.a. den tyske ”Ariane” med Elisabeth Bergner og Fritz Langs
”M” med Peter Lorre. Den 19. oktober 1931 er der premiere på ”Gloria” med
Brigitte Helm og Gloria bliver som nævnt også navnet på Jørgensens import- og
distributionsselskab, hvis første premiere er den første russiske tonefilm
”Vejen til livet” den 12. marts 1932. Filmen kommer op i både Metropol,
Colosseum og Triangel. Sidstnævntes indehaver har også penge i sønnens nye
filmselskab. Efter stumfilmsdagene hvor det nu også kunne være øret og ikke kun
øjet, der afgjorde en films succes, er det danske publikum i 1932 helt åbne for
indtryk fra hele verden. Filmen blev en succes og spillede 2½ uge i Metropol.
Det går lige så godt, da 1930-filmatiseringen af ”Stille flyder Don” får
premiere den 25. juli.
Den 6. august 1934 har Metropol sammen med en række brobiografer premiere på
Gloria Films ”Caricoca” (”Flyv ned til Rio”). Det er en dansefilm med Dolores
del Rio i hovedrollen samt de endnu relativt ukendte Fred Astaire og Ginger
Rogers. Jørgensen inviterer smart alle byens danselærere og lærerinder i
biografen og filmen bliver en fænomenal succes. Den 25. marts 1935 gentager man
succesen med ”Continental”, der nu har Astaire og Rogers i hovedrollerne og
filmens glansnummer som dansk titel i stedet for en oversættelse af ”The Gay
Divorce”. Den 1. marts 1936 bliver ”Top Hat” biografens største film til dato og
denne gang har man den helt alene som premiere. En kæmpe reklamestander med
Ginger Rogers og Fred Astaire tårner sig op over hjørneindgangen og filmen vises
til 22. april. Der er i begyndelsen udsolgt dagen i forvejen, hvilket er ret
usædvanligt på den tid, hvor bestilling og salg oftest foregår samme dag.
Allerede to måneder senere slår ”En gentleman kommer til byen” med Gary Cooper
den forrige succes og vises i over to måneder. Fred Astaire og Ginger Rogers
danser siden ufortrødent videre i både ”Flåden danser” og ”Swing Time” til
stribevis af udsolgte huse. Det er efterhånden sjældent, en film kun vises en
uge eller kortere i Metropol. Ofte kan de nu holde sig på programmet tre-fire
uger eller endnu længere. Fra 2. juledag 1938 og helt til den 16. marts 1939 kan
man se ”Du kan ikke tage det med dig” med James Stewart, Jean Arthur og Lionel
Barrymore.
I 1937 introducerer Metropol gavekort, som man kan købe til almindelig
billetpris og fik ganske pæn succes med idéen, der blev benyttet sporadisk af
andre, men ellers døde ud igen, før det blev relanceret af biograferne oppe i
1990’erne. I 1940 producerer Jørgensen som formand for Biografteaterforeningen
en reklamefilm, der skal få hattedamerne til at lægge deres høje hatte fra sig
under forestillingerne og i julen 1943 indsamler Metropol ved en forestilling
3.788,75 kr. til fordel for de fattige. Direktør Jørgensen runder beløbet op til
4.000 kr. Det var nu ikke et nyt påfund. Andre biografer havde gjort tilsvarende
tidligere og Jørgensen også ved andre godgørende formål. Allerede i 1940 var
byens fattige børn inviteret ind til ”Gullivers rejse (til Lilleputternes
land)”. Altid en sympatisk tanke. Ikke mindst under krigen, hvor Jørgensen selv
kort efter måtte flygte midlertidigt til Sverige i 1944.
|
|
Også Metropol ramtes af sabotage under krigen. Det skete natten til den 28.
november 1943 efter sidste forestilling af den tyske ”13 stole”. Der var mange
sod- og røgskader samt brændte stolerækker og tæpper bagerst i salen. Man regnede med, biografen
tidligst kunne genåbne efter jul. Efter nogle nødtørftige reparationer kunne man
genåbne efter blot to uger, så børnefamilierne alligevel lige akkurat kunne nå
at få deres juleshow, der ellers var blevet aflyst. To måneder forinden var der
også opstået ildebrand hos Hector, hvor 12.000 par sko og kæmpelagre af
skosværte gik op i røg. En del ledninger til biografens operatørrum brændte ved
den lejlighed, hvilket afstedkom flere aflysninger.
Først mandag den 8. juli 1946 lukker biografen for en gennemgribende
restaurering efter de skader, der var påført under krigen og den almindelige
slidtage. Det var vanskeligt at skaffe materialer i de år. Der genåbnes søndag
den 1. september med ”Carmen”, der havde Viviane Romance og Jean Marais i
hovedrollerne. De nye stole reducerer antallet af pladser til 494. Række 21 er
ægte sofarække med brede dobbeltsæder uden armlæn. Denne og de bagerste seks
rækker er af noget finere kvalitet end de første tyve rækker. To midtergange
lidt ud mod siderne fører ned mod sofarækken, hvorefter der kun er sidegange op
mod lærredet. Der er syv udgangsdøre mod Kattesundet. De kommende år kigger
Jørgensen sig om efter en ny placering til et større biograflokale. 494 pladser
er i underkanten. Et tilsvarende kæmpe biografprojekt på Amagertorv med plads
til 1.200 gæster er vist frem for offentligheden i 1946, men byggeriet bliver
aldrig realiseret og Metropol bliver i øvrigt liggende.
I 1938 var Metropol blevet ’snydt’ for premieren på ”Snehvide og de syv dværge”,
der var kommet op i Kino-Palæet i stedet. Filmen blev vist med danske stemmer,
som folk var ualmindelig begejstret for, men en uge i marts 1939 havde man i
Metropol dog vist filmen i originalversion med de amerikanske stemmer.
”Pinocchio” gik også Metropols næse forbi, da denne i 1950 kom op i Palads.
Forklaringen var naturligvis, at både Kino-Palæet og Palads var meget større end
Metropol. Juleshow hver time kunne naturligvis præstere sit, men de længere film
kunne aldrig nå samme salgstal og da slet ikke med under 500 personers kapacitet
pr. forestilling. Alligevel lykkedes det Metropol at få premiere på ”Bambi” den
3. marts 1947. Den spillede helt til den 2. oktober, hvilket var ny rekord. Året
efter fik ”Dumbo” premiere den 25. juni 1948, hvor distributionen endda var
flyttet fra Gloria til det amerikansk kontrollerede RKO. ”Dumbo” varede også kun
64 minutter og måske havde man ikke anset den som helt så potentielt stor i
Danmark. Ikke desto mindre var køerne henover sommermånederne atter betragtelige
på Strøget. Den flyvende elefant spillede indtil den 3. oktober, hvilket var
kortere end ”Bambi” men stadig forrygende.
Øvrige trækplastre i efterkrigsårene er James Stewart i den elskede ”Det er
herligt at leve” og de franske ”Djævelen i kroppen” og ”Forargelsens hus” som
særligt store succeser fra det europæiske kontinent. En ung svensk instruktør
ved navn Ingmar Bergman kunne opleves med filmen ”Tørst” fra den 14. juli 1950.
Det gik mere end glimrende og de næste årtier blev Metropol nærmest husbiograf
for Bergman med forrygende succes blandt det voksne publikum. Filmene tæller
”Sommerleg”, ”Sommeren med Monika”, ”Jomfrukilden”, ”Ansigtet”, ”Djævelens øje”,
”Som i et spejl” og ”Stilheden” som den allerstørste i 1964. Dette endda kun et
udpluk. Egentlig en ganske ejendommelig afstikker med de ofte gravalvorlige
Bergman-film midt i Metropols overvejende lystige repertoire. Et fransk
mesterværk som René Cléments ”Forbudte lege” får premiere i Metropol den 16.
september 1953 fremfor mere oplagte biografer som Grand, Dagmar eller Carlton.
|
|
Metropol's
sidste program
Den 26. december 1951 får ”Alice i Eventyrland” premiere og hermed er
grundstenen lagt til alle de fremtidige 2. juledagspremierer på Disney-film. Det
var naturligvis også ganske hensigtsmæssigt med trailerkørsel på juleshowet op
til en ny film i en højtid, hvor børnene alligevel havde fri fra skole. De år
der ikke er ny Disney-premiere, er der oftest repremiere på en tidligere
klassiker i stedet. Allerede julen i 1952 er der således gensyn med ”Snehvide og
de syv dværge”. Julen 1953 giver danmarkspremiere på ”Peter Pan”, der dog helt
besynderligt ikke går specielt længe denne første gang. Kun fem uger holder den
sig på plakaten.
Fra 5. juli 1954 må ”Prinsessen holder fridag” holde en mere end det, nemlig en
meget lang ferie. Det er endelig lykkedes at få tilladelse til at opføre en stor
balkon med 259 pladser, der også strækker sig ind over foyeren nedenunder. Der
er kommet to helt nye og moderne filmmaskiner i det omdannede operatørrum og
lærredet er udvidet til at kunne vise film i CinemaScope. Foran lærredet pynter
nu et stort, gult fortæppe. Til gengæld forsvinder 37 pladser på gulvet, da man
fjerner de to forreste rækker på grund af det nye bredformat. Ligeledes
forskydes ti rækker i forhold til hinanden i salens forreste del for at
imødekomme den manglende hældning og skabe bedre udsyn. Hermed bliver der plads
til 716 gæster i det renoverede Metropol. Biografen kommer ikke til at ændre sig
siden.
Med udvidelsen bliver der endnu mere trangt i den nedre foyer og foran
billetsalget. Særligt i december med juleshow hver fulde time. Som aflastning
for det eksisterende billetkontor indrettes et ekstra i højre side af den runde
vestibule delvist under trappen op til første sal. Det ekstra salgssted benyttes
normalt kun i forbindelse med juletravlheden. I foyeren kommer der en stor
lærredsplakat op mellem de to indgangsdøre til salen på gulvet over en bred,
sort lædersofa. Herudover er der ingen indvendige udstillingsskabe.
Balkonfoyeren indrettes med træpaneler, der strækker sig næsten til loftet. Her
installeres også et par behagelige sofaer og der bliver adgang til flere
toiletter.
Der genåbnes den 14. september 1954 med en mexicansk film med titlen ”Nettet”
hvis yndige, unge hovedrolleindehaver vækker stor begejstring. Den forøgede
kapacitet gør nu Metropol endnu mere eftertragtet blandt udlejerne. Første jul
giver et gensyn med ”Bambi”, mens man den 25. april 1955 kan holde premiere på
Alfred Hitchcock-filmen ”Skjulte øjne” med James Stewart. Fra 31. august kan der
meldes om udsolgt aften på aften til Simone Signoret i den velkomponerede
franske thriller ”Rædslernes hus”. Metropol har nu publikum til alle slags film.
Julen 1955 står i Lady og Vagabondens tegn.
I 1959 får ”Tornerose” premiere 2. juledag i provinsen, men i København må man
spejde længe efter den nye Disney-tegnefilm. Der blev skrevet en del i medierne
om det temmelig uhyggelige eventyr, der var i CinemaScope. Mange havde måske
glemt, at ”Snehvide” også var rimelig uhyggelig. Man forventede, den nye 12-års
censurgrænse ville passe til en film som denne, der var blevet forbudt for børn
i Sverige, ligesom eksempelvis ”Fantasia” også oprindelig var det i Danmark. Her
måtte man i København i alle tilfælde vente tre måneder, før filmen kom op i Tre
Falke Bio og den var blevet tilladt for alle. ”Tornerose” blev siden vist som
repremiere i Metropol tre uger i foråret 1973. Den var aldrig en særlig stor
succes herhjemme.
Jørgen S. Jørgensen dør efter længere tids sygdom 59 år gammel i januar 1960.
Hans hustru, Karen Jørgensen fører biografen videre på midlertidig bevilling.
Hector forsøger, om man kan vinde de tabte lokaler tilbage men uden held. Man
får dog udvidet lidt på første sal og i en periode ført navnet rundt om facaden
til Kattesundet. I 1961 overtager skuespilleren Johannes Meyer driften efter
nogle år som bevillingshaver til Regina i Aarhus. Meyer var da allerede 77 år
gammel og svækket efter et fald. I praksis blev det derfor hans tyve år yngre
kone, Oda Erika Sedlazcek Meyer, der tog sig af alt det daglige, mens hr. Meyer
blot viste sig med sin stok fra tid til anden pavestolt af sin strøgbiograf. Da
han dør i 1972, fortsætter Oda Meyer driften.
|
|
Det er ikke kun Disneys tegnefilm, der går godt i Metropol. Spillefilmene fra
selskabet begynder også at gøre væsen af sig, ligesom nogle af Disneys tidligere
så populære naturfilm finder et nyt publikum. Oftest dog stadig gerne i form af
kortere forprogrammer. Blandt langfilmene bliver den hidtil mest populære ”Hop
med professoren”, som spiller fra 1. juli 1961 helt til den 23. oktober. Disney
kunne snart selv køre hele biografen. Efter juleshowet er der premiere på den
kære ”Hund og hund imellem”, der i 1995 får langt større succes, da den får
repremiere som ”101 dalmatinere” direkte oversat fra originaltitlen. Ved
danmarkspremieren går den glimrende i Metropol, men skuffer generelt på
landsplan. Hele næste sommer vises ”Forældre-fælden” i over fire måneder fra maj
til september og med så mange store Disney-succeser, er det svært at klemme
mange andre film ind i repertoiret. Sammen med juleshowet i 1962 vises til den
sene aftenforestilling ”Levende begravet” efter Edgar Allan Poe. På den måde var
der fyldt i salen alle timer hele dagen lang. Filmen havde allerede haft
premiere den 27. oktober, men publikum strømmede fortsat til. Herefter hjemsøges
biografen af gyserfilm fra tid til anden. Egentlig kan man undre sig over,
Metropol ikke oftere satte den sidste 21-forestilling af til en voksenfilm eller
måske endda spillede kl. 22. Man var immervæk færdig før klokken slog ti. Der må
have været tilstrækkeligt besøg til, at fru Meyer har været tilfreds. Måske
ville hun gerne glæde personalet med tidligt fri den ene gang om året. I julen
1964 hedder årets succesrige Disney-premiere ”Da kongen var knægt”.
Den 16. juli 1965 har Metropol premiere på sin allerstørste film nogensinde. Den
kommer ikke overraskende fra Disney og det er naturligvis ”Mary Poppins”. I dag
en lidt bedaget juleklassiker men ved fremkomsten et overflødigshorn af
humoristiske og musikalske indslag. Børnene havde rigeligt svært ved at blive
siddende i den time, et juleshow varede og det kan sandelig ikke have været
nemmere med ”Mary Poppins”, der med reklamer fyldte lige knap 2½ time. Ikke
desto mindre er filmen på programmet helt til den 11. maj 1966. Juleshowet får
presset sig ind om eftermiddagen og tidlig aften, men efter jul overtager Mary
Poppins kommandoen igen. I efteråret tager man en Disney-spillefilm op, der et
tiår forinden havde haft premiere i World Cinema, nemlig ”En verdensomsejling
under havet” med Kirk Douglas og James Mason som Kaptajn Nemo. Denne fandt også
et fornyet publikum henover to måneder og fik repremiere atter ti år senere.
I julen 1968 får biografens næststørste succes premiere, nemlig den største
tegnefilmsucces i Metropol nogensinde. Det er filmatiseringen af Rudyard
Kiplings ”Junglebogen”, der begejstrer alle og enhver. I øvrigt den sidste film,
Disney selv er personligt involveret i, før han dør i 1966. Filmen vises helt
til den 4. juni 1969. Walt Disneys død betyder en afmatning i produktionerne fra
studierne i Burbank og det kommer man til at mærke i Metropol. Fra at være en af
Københavns førende biografer sidst i 1960’erne kæmper biografen ti år senere for
livet. Der er dog ikke mange, der rent faktisk når at opdage det, selvom alle
tegn har været tilstede.
Oda Nielsen var lige så lykkelig for sin biograf, som Jørgen S. Jørgensen havde
været for sin og afgjort Sophus Madsen før ham, selvom hans bevilling knyttede
sig til Palads. Metropol var reelt blot et investeringsobjekt, han formentlig
modstræbende havde været nødt til at skille sig af med, da hans øvrige
forretninger gik dårligt. Op gennem 1970’erne hvor også Bergmans produktion
skrumpede ind, da han havde set sig sur på den svenske stat, blev det svært at
finde en linje i Metropols repertoire. De større film stod heller ikke længere i
kø og ventede. Metropol mistede strengt taget sin position på nær i julemåneden
og omkring de regelmæssige repremierer på tegnefilmene. Nogle Disney-spillefilm
droppede man helt at sætte op i Metropol. De fandt i stedet vej til eksempelvis
D.S.B. Kino og Triangel, så man havde fra udlejers side heller ikke altid den
største tiltro til filmenes formåen. Andre kom også op med års forsinkelse som
en udmærket Disney-version af den tyske børnedetektivhistorie ”Emil og
detektiverne” filmet on location i Berlin i 1963 men først premiereført i
Danmark i 1968, hvor Metropol tog sig af den i ni dage. Man havde også vist den
første tyske version af filmen tilbage i 1932. Det var den anden børnefilm
dengang, der kun spillede to dage jf. ”Huck Finns hændelser”. Man forstod
egentlig godt tilbageholdenheden. Omvendt kunne snart sagt alt lade sig gøre
umiddelbart efter ”Mary Poppins”. Et fortsat eventyr om en folkevogn med navnet
”Herbie” begyndte i 1968 med dansk premiere i september 1969.
|
|
Metropol
operatørrum med Chefoperatør Willy 1977. Foto: Jan Niebuhr
Metropol trådte ind i 1970’erne med den første danske repremiere på ”Peter Pan”.
Belært af de dårlige erfaringer i 1953 havde man ventet hele 16 år med at give
den en chance mere. Nu gik det pludselig meget bedre og Metropol holdt den denne
gang på programmet i hele tre måneder. Man nåede endnu en repremiere i 1977 og
eventyret kom op yderligere et par gange i andre biografer sidenhen.
Som mange øvrige biografkapitler fortæller, åbner 1970’erne sig for film af en
helt anden genre, ingen før havde troet mulig. I marts 1970 kunne man i Metropol
se en rædselsfuld italiensk film med originaltitlen ”Orgasmo”, som på dansk kom
til at hedde ”Dejlig enke i farlig trekant”. Titlen løj ikke, men passede sig
skidt til den store strøgbiograf, selvom filmen nu ikke havde meget med
pornografi at gøre. Nogle dage senere hed programmet ”Hvem vil købe min kone”.
Også en italiensk sekundafilm hentet op fra skuffen. Den var produceret i 1965
og havde godt nok Marcello Mastroianni i hovedrollen. Skulle det endelig være
sydeuropæisk, var franske film alle dage mere succesfulde i Metropol. Efter
thrillerfilmene i 1950’erne, kunne man flere gange opleve Louis de Funès’
raserianfald på hjørnet af Kattesundet. Det var såmænd endnu disse komiske film,
der fungerede allerbedst i 1970’erne udenfor Disney-sæsonen. Man var som
tidligere nævnt atter begyndt at vise tegnefilmshows om sommeren, som man havde
gjort det 40 år forinden. I sommeren 1970 deler Mickey Mouse dagens timer med
”MASH”, som bliver en fin succes men først senere en egentlig kultfilm. Ellers
bød året på titler som ”Libertinerklubben” og ”Frihed til at elske”.
Enkefru Meyer var som sin nære kollega, enkefru Madsen i Nygade Teatret ikke sen
til at springe ud i pornobølgen. Fru Madsen havde aldrig haft fine fornemmelser
i Nygade Teatret. Da Alexandra Teatret flyttede over i den nye storbiograf på
hjørnet af Gl. Torv, havde man taget filmkunsten med sig. I Metropol havde man
dog sit ry at tænke på. Alligevel kunne man allerede den 15. juni 1971 se den
danske Palladium-produktion ”Hvorfor gør de det?” helt frem til den 3. oktober.
Den havde haft premiere i Palladium i januar, men for turisterne og pengepungens
skyld tog man den op igen midt i juni på Strøget med engelske undertekster. Oda
Meyer havde formentlig ikke troet, den kunne spille 3½ måned. Man havde netop
vist ”Et døgn med Ilse” den foregående halvanden måned som premierefilm. Den var
vist også lidt uartig.
I julen 1971 fik ”Aristocats” premiere og var på programmet frem til maj. Denne
sommer var der ”Olympiade Show” på programmet primært med Fedtmule og de frække
film året forinden var glemt for en stund. Næste sommer vises Disneys
”Jubilæums-show” over hele sommeren, men da har man forinden nået at
programsætte en pornofilm. Endda med en forfilm i 3D med titlen ”Drømmesex”.
Den 27. august 1973 fik Bergmans
”Hvisken og råb” fra Nordisk Film premiere. Filmen var på programmet helt til
den 1. november. Det var også Nordisk, der den 18. marts 1974 gav Metropol
premiere på ”Rødt chok” med Julie Christie og Donald Sutherland. Den blev en
betragtelig succes og spillede i fem uger. Denne sommer er der ”Anders And og
Fedtmule slår sig løs” og i efterårsferien kommer folkevognen Herbie forbi med
”Herbie i højeste gear”. Ved juletid får Disney-tegnefilmen ”Robin Hood”
premiere.
|
|
Spolebord
i Metropol operatørrum 1977. Foto: Jan Niebuhr
Man er sluppet gennem 1974 med blot én uartig film i august, som faktisk ikke
trak særlig mange. Det gør ”Besat af erotik” heller ikke i maj 1975. Man har
taget Edith Piaf-filmen ”Piaf” af, men sætter den på igen efter fjorten dages
erotik. Spurven trak åbenbart bedre. Denne sommer kører ”Den store
Disney-karrusel” og året efter ”Anders And i det vilde vesten”. I sommeren 1977
går det imidlertid omvendt i forhold til to år forinden. Her tages ”Anders Ands
tryllerier” af efter blot tolv dage og erstattes af ”Liderlige lyster”. Den
afløses af flere film i samme genre før Herbie denne efterårsferie kører
racerløb i Monte Carlo. I julen tages ”Junglebogen” op igen til stor jubel, men
fra april 1978 og frem til efterårsferien er der kun pornofilm på programmet.
Herefter vises Disneys ”Peter og dragen Elliott”, men man forstår godt
frustrationen.
Da Juleshowet kommer op den 17. november 1978 fortsætter Peter og dragen i
Palads. Denne jul er der atter en ny tegnefilm på plakaten, men man må dele
”Bernard & Bianca” med Rialto på Frederiksberg. Filmen er også oppe i
omegnsbiograferne, der allerede gennem nogle år har vist samme juleshows som på
Strøget. Sommetider i forlængede versioner, der typisk først cirkulerer rundt i
landet efter jul med særskilt titelprogram. Disse blev eksempelvis i
københavnsområdet vist i Rialto 2 i Lyngby, Ballerup Bio, Ishøj Bio og BioTrio i
Høje Taastrup. Forældrene behøvede nødvendigvis ikke længere tage børnene med
ind til strøget. I 1978 lagde 70.000 vejen forbi Metropols juleshow. Det var
halvt så mange som i 1939. Om sommeren havde man dette år taget endnu et
sommerprogram op med titlen ”Mickey Mouse fødselsdags-show”, men opgav efter en
uge og overlod det til Palads. I stedet tog man den halvuartige, tyske
ungdomsfilm ”Summer Night Fever” op igen og fortsatte med lumre disco-rytmer i
tre uger yderligere. Dernæst var et kapitel i den tyske ”Skolepigesex”-serie på
programmet efterfulgt af ”Emanuelle i nonneklostret”.
Der var ikke meget Fred Astaire, Ginger Rogers eller Bergman over filmene
længere. Herefter gik det helt galt. I efterårsferien 1979 fik Palads lov at
komme med på repremieren på ”Dumbo”. Den 16. november har Metropol som vanligt
premiere på sit juleshow, men to uger senere hopper Palads også med på vognen og
viser fuldstændig samme program som ”Walt Disneys Juleshow”. Det betyder mere
end en halvering af billetsalget på Strøget. Det gentager sig 2. juledag, hvor
begge biografer i centrum viser ”Hund og hund imellem”. Onsdag den 9. januar
1980 kaster Oda Meyer håndklædet i ringen og lukker sin biograf fra den ene dag
til den anden. Hun giver aldrig Palads eller omegnsbiograferne (eller
distributionsselskabet) skylden, men det er naturligvis disse og især Palads,
der er årsag til Metropols ophør. Ikke at man kan bebrejde nogen det hændte. Det
er udviklingen. Siden får alle film premiere alle steder, hvilket Palads fyrre
år senere selv mærker så rigeligt til. I 1980 var det blot endnu et kedeligt
kapitel i historien om biografdøden, der fortsatte de kommende år, hvor
adskillige andre storbiografer måtte lukke for stedse. Oda Meyer dør 80 år
gammel i 1984.
Metropols dage kunne måske være endt anderledes. Det er ikke til at sige.
Allerede en del år forinden havde Palladiums Niels Jørgen Nielsen købt
Metropolbygningen, idet han frygtede at stå uden sin store Palladium-biograf,
når Industriens Hus skulle rives ned. I 1974 forsøger Henrik Sandberg også at
komme indenfor i håb om at kunne omdanne Metropol til tre sale, men Oda Meyers
lejemål løb helt til 1980 og hun havde på dette tidspunkt ingen planer om at
skille sig af med sin biograf. Nielsen får heller ikke brug for biografen, idet
der bliver plads til et nyt Palladium med tre sale, da Industriens Hus genåbner
i august 1979.
|
|
Cinemeccanica
Victoria 8 i Metropol operatørrum 1977. Foto: Jan Niebuhr
Palladium Film har kontor i Metropolbygningen, sådan som Gloria Film og øvrige
havde haft det tidligere. Efter Meyers pludselige lukning påtænker Nielsen at
genåbne hurtigst muligt. Det giver han i hvert fald udtryk for i pressen. Der er
imidlertid ikke foretaget nogen fornyelser gennem mange år og det ville dermed
kræve en større modernisering. I virkeligheden pønser Nielsen på at trække sig
helt tilbage. I januar 1981 overlader han den daglige drift af Palladium til
Nordisk Film Biografer og flytter udenlands. Allerede i november 1980 bliver al
inventaret i Metropol sat til salg. Den ene fremviser kommer ud til Colosseum,
mens de slidte stole sælges stykvis.
Der forhandles med Burger King om endnu en fastfood-franchise, der i så fald kun
ville ligge få meter fra deres hjørneplacering ved Rådhuspladsen. Dette glider
dog også ud i sandet, ligesom en idé om at omdanne salen til teater heller ikke
realiseres. I 1981 er det Nordisk Film Biografer, der rumsterer med planer om at
komme ind i biografen som udløber af den delvise overtagelse af Palladium. Man
låner hele Metropol-facaden til en kæmpe reklame for de to nye
”Olsen-Banden”-film, der kommer op i henholdsvis oktober og december.
I april 1983 sker der endelig noget, men desværre er det slut med Metropols dage
som biograf. Hele stueetagen og første sal omdannes til Hennes & Mauritz, der
åbner i november 1983. Nu er der ungdommeligt tøj, pladeforretning, hårsalon og
såmænd Riis sko i de gamle biograflokaler, hvor hele første etage er reetableret
i den gamle biografsal. Bagerst er der installeret rulletrappe og der er også
åbnet op til underetagen, der forhandler børnetøj.
I 2008 overtager New Yorker-kæden efter Hennes & Mauritz med samme tøjkoncept.
Hele bygningen er renoveret og ’Metropol’ funkler nu i store guldbogstaver
øverst på bygningens runding, hvor der i 1910 stod ’Varehuset’ og
’Frederiksberggade’ med småt nedenunder. Mange skænker den gamle biograf en
lykkelig tanke hver gang, man går forbi og drømmer sig tilbage til barndommens
tegnefilmseventyr.
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn,
Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø,
Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
Metropol Teatret, København
|
|
|
|
• Gå til
Metropol / Metropolteatret |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:13:02 |
|
|