| |
Palladium / Metropol (2005), København |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
Palladium
omkring 2000. Foto: Thomas Hauerslev
PALLADIUM / METROPOL
Vesterbrogade 1
Åbnet 17. august 1979
Lukket 6. juni 2010
Pressen skrev vemodigt om den smukke, gamle Palladium-biograf ved
udgangen af 1976, da dørene var lukket for sidste gang. Den 19. august
1979 er tristesse afløst af festlig gensynsglæde, da Palladium slår
dørene op i den nye industribygning, der herefter kendes som
’Industriens Hus’. Genåbningen fejres med en gammel Fy og Bi-film,
”Filmens helte”, i nyredigeret og forlænget udgave med nykomponeret
musik af Ole Høyer. Der var også scener fra andre af duoens gamle farcer.
Filmen vises i sal 1. Christopher Plummer som Sherlock Holmes i ”Mord på
beregning” placerer sig i sal 2, mens en af den tidligere biografs
succeser genoptages i sal 3. Det er ”Getaway – vild flugt” med Steve
McQueen og Ali MacGraw. I annoncerne prydes toppen af Palladium-navnet
tre gange under hinanden.
Palladiums filmdistribution var i 1978 blevet lagt ind under ASA-Panorama
og Niels Jørgen Nielsen kunne derfor hellige sig opførslen af den nye
multibiograf med tre sale. Ligesom den gamle blev den nye hurtigt
betragtet som en af byens bedste. Industriens Hus blev arkitekt Erik
Møllers projekt i sin let reviderede udgave, der havde bygningen trukket
lidt væk fra Tivoli og Pantomimeteatret, hvilket blev hovedårsagen til,
at projektet nu endelig blev godkendt af Københavns Kommune efter års
tovtrækkerier. Biografens nye indgang sker enten midt i bygningen eller
fra en husets sider gennem en arkade med butikker og opgange til
kontorer på etagerne ovenfor. Det nye Palladium er placeret i kælderen
bagved og trukket lidt længere mod højre i forhold til den oprindelige
biograf. Indgangen fra arkaden er flankeret af en stor Irma-forretning
til højre. På venstre side indrettes senere et populært konditori.
Umiddelbart til højre for dørene er der fine udhængsskabe, ligesom der
er et vinkelret udhængsskab midt i indgangen fra fortovet gennem et
fremskudt dørparti med vindfang ind mod arkaden. Ovenfor pryder
Palladium i lysende bogstaver. Arkaden var allerede åbnet måneden
forinden, hvor de første butikker havde slået dørene op. Husets facade
mod Rådhuspladsen er overstrøet med lysreklamer.
|
Læs
mere her:
Metropol 2005, København
Metropol i København
Lukker
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle
& Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911
- 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store
Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer, "Dette
er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70
|
Panacolor
Dimension 150
|
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Palladium
1979, åbning
Hele foyeren fra trappen og ned er belagt med et fint, mønstret
gulvtæppe, der let matcher gulvbelægningen i den tidligere biograf. For
enden af første trappeparti når man et mellemplateau med toiletter inde
bagved til venstre, mens billetsalget er placeret til højre. Over
nedgangen prydes væggene af aktuelle filmplakater. Der er pyntet op med
blomster. Flere søjler bærer foyeren, men salene er naturligvis helt fri
for dem. Sal 3 ligger umiddelbart nedenfor det næste parti trapper til
venstre, mens sal 2 ligger lige fremme. Den nedre foyer strækker sig om
bagved til højre og nogle trapper længere nede til højre for sal 2, er
der et stort glasparti med dør ud til en stenbelagt terrasse med masser
af grønt, der vokser sig større med årene. Terrassen benyttes ikke de
første mange år. Til højre er der indgang til den store sal 1. Adgangen
til operatørrummet sker fra gården, mens sal 2 og 3 deler deres
operatørrum. Fremviserne i sal 1 er de relativt nye maskiner fra den
forrige biograf. Salene er udstyret med tidens bedste lyd, Dolby Stereo.
Udgangen fra sal 1 fører ad stenbelagt trappe op til Vesterbrogade, mens
den almindelige udgang for sal 2 og 3 går bag om sidstnævnte op til
plateauet ved toiletterne og billetkontoret. Der er nødudgang gennem
parkeringskælderen under Industriens Hus, der ligger i forlængelse af
biografen. I både sal 2 og 3 er bagerste række med god benplads, mens
sal 1 har logepladser på hver side af operatørrummet, der er bygget ind
i salen.
Sal 1 rummer 447 pladser, mens der er 214 sæder i sal 2 og sal 3 har
plads til 99. Mystisk nok har man valgt at lade en vældig bred
mellemgang løbe hele vejen ned gennem den store sal, der hermed stjæler
alle de bedste udsynspladser. Salen er vældig bred og man føler derfor
altid, man sidder en anelse eller endog langt til siden, uanset hvor man
får billet. Man sidder nu godt undtagen på de første rækker ude i
siderne. Sal 1 og 2 har en umådelig god hældning. Alle salene incl.
stole er holdt i brune farver matchende gulvtæppernes brun-gule mønstre.
Det var pænere, end det måske lyder.
Hvor man ikke havde sparet på komforten i salen, så var der tilgengæld
sparet noget på udenoms bekvemmeligheder i foyeren. Der var hverken bar,
garderobe eller chokoladekiosk og da slet ikke længere nogen restaurant,
ligesom børne- og hundeparkeringen i den forrige biograf naturligvis var
gået i sig selv årtier forinden. I stedet var der opsat automater med
drikkevarer, slik og chokolade på foyerens endevæg bagtil. Den store væg
foran sal 3 er fyldt med lærredsplakater til de kommende film mens den
tilsvarende foran sal 2 har almindelige plakatrækker. Efter kort tid
opsættes spilleautomater langs væggen ind til sal 1, men de forsvinder
relativt hurtigt igen.
På premieredagen er der godt fyldt i den store sal til gensynet med
Fyrtårnet og Bivognen. Der var endnu mange nostalgiske sjæle derude, men
tiden var så afgjort løbet fra stumfilmene og i særdeleshed fra Fy og
Bi. ”Getaway” er på plakaten i 2½ uge, mens ”Filmens helte” allerede
takker af halvanden uges spilletid. Sidst i oktober genoptager man
”Mazurka på sengekanten” og den går endda så godt, at den kommer op igen
siden, hvor man lægger an til en regulær kavalkade. Den holder inde
efter fem stykker, da folk nu lader til at være blevet udmattet. Endnu
kan repremierer godt gøre sig gældende og Palladium får en række
udenlandske repremierer, der fungerer bedre. Bl.a. kommer ”Borte med
blæsten” op ikke mindre end tre gange mellem 1985 og 1989 og den
voldsomme western ”Soldier Blue” var en særdeles stor succes i sommeren
1980, hvor den holdt sig på plakaten i 2½ måned.
Biografens største succes i 1979 er sjovt nok ”Lavine-ekspressen” med
Robert Shaw og Lee Marvin. Den gik så godt, at også den kunne præstere
en repremiere siden. Årets næststørste succes var dansk og involverede
ingen senge, men en eminent Allan Olsen i titelrollen på Morten Arnfreds
stilfærdigt formidable ”Johnny Larsen”. Den vandt fire Bodilstatuetter.
Ellers er Palladiums force øjensynligt endnu de spændingsmættede. Med
Frederik Sundram var Palladium på sin vis allerede forlovet med
Nordisk Film og efter halvandet års drift overlader Nielsen i januar 1981
biografen til Nordisk Film på forpagtningsaftale og flytter selv til
udlandet, hvor han bliver resten af livet. Både ”Johnny Larsen” og de
ligeledes danske ”Verden er fuld af børn” og ”Sådan er jeg osse” i
februar 1980 delte Palladium med Palads. Det blev snart en flittigt
brugt konstellation, så der skete for så vidt ikke de store forandringer
ved overtagelsen i 1981. Foråret 1980 gav også John Carpenters ”Tågen”,
som fungeredes upåklageligt begge steder. Biograferne harmonerede
åbenbart godt sammen, selvom man egentlig må formode, de tiltrak det
samme publikum. Fra maj viser begge biografer ”Velkommen mr. Chance” med
Peter Sellers til forrygende succes. Langt hovedparten af Palladiums
film kommer fra ASA-Panorama-Palladium udlejningen, men C.I.C. og United
Artists leverer også en enkelt hver.
|
|
Palladium,
vinter 1981. Foto: Thomas Hauerslev
Fra og med januar 1981 kommer Nordisk Film også på banen med film fra
egen distribution. Således får man premiere på Al Pacino i ”Cruising”,
som deles med Nygade og i februar er Walter Matthau en gevaldig succes i
Reginas ”Den vilde flugt”. Både Cinema Film og Warner-Metronome samt
Columbia-Fox kommer nu også inden for dørene. Ja, faktisk dem alle.
Førstnævnte med et par suspekte titler som ”Junglebrigaden” og ”Tiger
Joe”, der nu ikke var så ringe, som man skulle tro, men de havde nok
præsenteret sig bedre andetsteds. Særligt den første solgte dog rigtig
mange billetter i Palladium og 52.000 på landsplan. Det er tydeligt,
Nordisk nu bruger Palladium flittigt som kombinationsbiograf samtidig
med, man forsøger at finde den rette stil. Man gør det i det store hele
rigtig godt.
En romantisk film som ”Gæt, hvem der ligger under sengen” med Goldie
Hawn beviser, at komedier sagtens kan sælge i biografen. Lidt sværere
var det for Robert de Niro i ”Raging Bull”, som flere så i Dagmar. Dette
var en ganske usædvanlig premiere på kryds af de vanlige
forretningsgange, idet Dagmar på dette tidspunkt var ejet af Bent
Fabricius-Bjerre. Senere deler Nordisk flere film med denne biograf,
ligesom man heller ikke tager det så tungt i forhold til
Grand. Den 3. juli 1982 er der premiere på ”Kineseren” i sal 2. Den har Charlie Chan
på plakaten og der er udsolgt til første eftermiddagsforestilling midt i
sommerheden. Denne lægger kimen til en lang række Chan-film fra
Constantin Film allerede før, han bliver et stort navn i vesten. De
fleste af disse finder dog vej til
CINEMA 1-8. En anden sommergyser er
”Scanners”. Ligesom de to Cinema Film en lidt voldsom en af slagsen for
Palladium, men instruktøren hed dog David Cronenberg og filmen blev
vældig omtalt. Den med hovedet, der eksploderer…
Efter blot et års tid havde Niels Jørgen Nielsen tænkt på at bygge den
store sal om til to biografer. Biografen var også så vel bred, at det
sagtens kunne lade sig gøre, men med lukningen i 1981 af øvrige
storbiografer, finder Nordisk nu, der snildt vil være brug for
Palladiums store sal. Man har endnu ikke overtaget
Imperial, men
Palladiums store sal fredes hermed og får lov at bestå uforandret i
størrelse. I stedet forbedres foyerforholdene med en regulær café som
erstatning for de trælse automater. Der kommer nu aldrig nogen egentlig
chokoladekiosk i den nye biograf, men foyeren bliver nu atter et
hyggeligt mødested, som i de gamle Palladium-dage. Efterhånden som også
Dagmar renoverer sine café-områder, bliver det en intern konkurrence
mellem biograferne om at have den hyggeligste og bedste af slagsen.
Palladiums bygges derfor også om siden.
De første år bibeholder man den anlagte stil. Det er spændingsfilm, der
fylder mest på programmet. Biografens status som upmarket-biograf venter
endnu forude, men den 18. december 1981 har man en film, der giver mere
end blot en forsmag. Det er ”Den franske løjtnants kvinde” med Meryl
Streep og Jeremy Irons, der vises sammen med Grand. Grand spiller meget
længere, men i Palladium opnår man en fornem succes med fire måneders
spilletid. Gulvtæppet må fjernes på trappepartiet op mod arkaden. Nogen
havde smidt en stinkbombe og den kunne man desværre lugte
eftervirkningerne af temmelig længe.
Ligesom i Palads et par år forinden, er der opstået betragtelig ventetid
i premierekøen. Således må Steven Spielbergs ”Jagten på den forsvundne
skat” vente helt til den 15. januar 1982 med at se et dansk
premierelærred. Det var i særdeleshed fordi, der skulle gives plads i
Palads Teatrets store sal, hvor man først skulle have overstået de
sidste to Olsen-banden film i henholdsvis oktober og december 1981. Det
betød, at danskerne måtte vente syv måneder på at se første eventyr med
Harrison Ford som Indiana Jones. Filmen kom op her som et af de sidste
steder i verden. Til gengæld gik det bragende godt. I Palladium var
filmen på plakaten i fire måneder, mens Palads spillede den i hele
seksten. Filmen blev set af en halv million mennesker og det var
umådelig godt i 1982. En anden succes dette år blev Milos Formans
”Ragtime” med James Cagney i sin sidste rolle samt Tobe Hoopers
Spielberg-producerede ”Poltergeist” i en ganske anden genre ved udgangen
af oktober. Filmen var så god, at man skulle tro, det var Spielberg
selv, der havde stået bag kameraet.
|
|
I 1983 er ”Officer og gentleman” med Richard Gere og Stallones ”First
Blood” blandt de store hit, men igen er det Meryl Streep, der får flest
gæster indendørs med ”Sophies valg”. Filmen slog rekord i Palads, hvor
den var på plakaten 3½ år, men selv i Palladium bliver det til knap syv
måneder. Det er Palladiums rekord! Ikke dårligt klaret af verdens bedste
skuespillerinde. Selv den gamle biograf havde ikke en film på plakaten
så længe. Palladium begynder nu at blive særligt populær blandt
kvinderne og til stævnemøder blandt forelskede par, eller nogen, der
kunne gå hen og blive det, hvor man mageligt kan synke ned i Palladiums
behagelige sæder. I november overrasker Regina Film med ”Jerilee – på
farlige veje”. Et ganske ringe B-produkt med Pia Zadora, der formår at
holde sig på plakaten i intet mindre end tre måneder. I 1984 er det ”Tid
til kærtegn” med Jack Nicholson og Shirley MacLaine, der opnår
næststørst succes målt på spilletid med fem måneder, mens ”Yentl” med
Barbra Streisand slår den med to uger ekstra. Den første solgte dog
langt flere billetter. På nær ”Jerilee” viser Palladium alle de nævnte
film sammen med andre og det forbliver sådan, Palladium kommer til at
fungere fremover. Modsat Imperial får man ikke mange selvstændige
premierer på større film. Nogle udmærkede mellemvarer finder dog vej til
alle tider.
Nordisk Film er blevet udvidet i 1983 med hele Sandberg-koncernen og de
største film rykker Nordisk derfor over til start i Imperial med senere
move-over til Palads og/eller andre af biograferne, der nu også tæller
ABCinema og Cinema 1-8. Således bliver Palladium ’snydt’ for nogle af de
største, man kunne have fået i forhold til fordelingsnøglen forud.
Sundram var jo som bekendt en knalddygtig mand, der forstod at placere
titlerne rigtigt målt på den samlede skala. Palladium kom nu ikke til at
sulte. På nær i enkelte sommermåneder blev biografen aldrig udsultet,
sådan som øvrige af kædens biografer måtte siges at blive det,
efterhånden som færre og færre gik i biografen op gennem 1980’erne og
fortsat ind i 1990’erne. Man vedblev da også at tjene rigtig gode penge
på den.
Pressen bebrejder som altid biograferne for deres repertoirer, men for
Palladium gør man regning uden vært, for Palladium holder stort set
altid den samme høje standard, man altid har præsteret. I 1983 havde
Information således kåret biografen som byens bedste multibiograf. Også
selvom man denne sommer viste Stanley Kubricks
”Rumrejsen år 2001” i
35mm og ikke i 70mm Super Panavision, som plakaten lod fortælle. Det nye
Palladium kunne ikke vise 70mm.
1985 er ikke Palladiums lykkeligste år. En af bedste film er ”Frækkere
end politiet tillader” med Eddie Murphy. Såmænd både i omsætning og
indhold. Først sidst i september er der endnu en film, der kan fylde
biografens største sal, nemlig ”Pale Rider” med Clint Eastwood. Bedre
går det op med jul, hvor ”Tilbage til fremtiden” får premiere og snildt
kan matche Murphy. Februar 1986 giver en kæmpestor succes med John
Boormans ”Regnskovens hemmelighed” og i august ses ”Top Gun” med Tom
Cruise, der skulle have haft premiere i Imperial, hvis man ellers her
var sluppet af med en afrikansk farm, men det gjorde man ikke. Robert
Redford trækker mange til ”Leg med ild” i oktober og Mickey Rourke og
Kim Basinger måneden efter endnu flere til frække lege i ”9½ uge”.
Allerstørst bliver det i februar 1987, hvor den australske
krokodillejæger ”Crocodile Dundee” slår alle forventninger og rekorder.
Filmen var oprindelig blot booket til Grand, men da man så tallene rundt
om i verden, kom Palads og Palladium også med på premieren. I ingen af
disse fik den premiere i den største sal, men blot den næststørste,
hvilket var en af årtiets største fadæser, for det stod soleklart,
filmen ville blive et megahit. Folk var ellevilde måneder i forvejen.
”Crocodile Dundee” fik premiere i sal 2, idet man havde lavet kontrakt
om at vise Jim Hensons ”Labyrinten til troldkongens slot” i sal 1 i
åbningsweekenden. De to skulle åbenbart partout have premiere samme dag,
men begge film kom fra samme selskab, så det var helt vanvittigt.
Stakkels Fanny Jørgensen, der var fulgt med fra den gamle biograf og nu
havde arbejdet 37 år for Palladium, måtte notere udsolgt i sal 2
allerede kl. 12 med kø langt op i arkaden. Folk gik forgæves, mens der
sad ti mennesker til troldkongens ensomme slot. David Bowie kunne i
dette tilfælde ikke hamle op med Hogan. Lørdag og søndag aften lykkedes
det at få byttet sal og fra om mandagen fyldte krokodillen sal 1 i
månedsvis. Filmen blev set af 800.000 i Danmark og blev Palladiums
største succes nogensinde målt på spilletid med 6½ måned på programmet.
|
|
Efteråret 1987 giver Stanley Kubricks ”Full Metal Jacket”, mens julen
byder på Bille Augusts ”Pelle Erobreren”. I januar 1988 får ”Wall
Street” med Michael Douglas fyldt den store sal og i februar gør samme
skuespiller næsten Hogan kunsten efter, da ”Fatal Attraction” vises i et
halvt år. Glenn Close bidrog betragteligt til denne films succes. I
april er der succesfuld move-over fra Imperial på ”Tilværelsens
ulidelige lethed”. På dette tidspunkt er det nye Palladium ved at være
moden. De mere ligegyldige spændingsfilm har man nu lagt bag sig. Man
kan fortsat sagtens more sig i biografen, blot kvaliteten er i orden.
Det var den afgjort og lidt til med Tom Hanks i Penny Marshalls
vidunderlige ”Big”, der får premiere i oktober.
I Palladium skulle filmene gennem mange år spoles tilbage på gammeldags
facon. Det betød, at ledelsen efterhånden blev lovlig optimistisk, når
man lagde programmer uden at tænke på de længere og længere reklamefilm
suppleret med flere trailers foran end tidligere. Således kunne ”Die
Hard” med Bruce Willis i julen 1988 ikke nå at starte til de angivne
spilletider i sal 1, hvilket gav en del ballade med utilfredse kunder.
Der blev snart bygget om i operatørrummet.
1989 giver biografen store titler med Hoffman og Cruise i ”Rain Man”
samt ”Mississippi Burning” på plakaten i månedsvis. Den første fordi man
ikke havde booket den i Imperial, hvad man burde have gjort og den
anden, fordi man erkendte det og tog denne af plakaten og flyttede den
enlige kopi over i Palladium for så også at sætte ”Rain Man” op her. På
dette tidspunkt var Ku Klux Klan-filmen med Gene Hackman vokset i
omsætning dag for dag og kom dermed også til at spille helt
tilfredsstillende. Heldigvis også for det for de øvrige af Palladiums
film i året gik faktisk temmelig skidt.
Sommeren 1992 er ulideligt lang med meget få gæster i varmen. Det har
skortet med gode varer på hylden, idet man venter på at lukke for en
ombygning af salene med nye sæder. Sidst i juli lukker salene
efterhånden med ”Basic Instinct” som sidste film søndag den 26. juli.
Lørdag den 15. august genåbnes med premiere på den svenske ”1939” med
Helena Bergström. Filmen fejler totalt, men der afholdes en stor
forpremiere på filmen. Ombygningen har stået på i flere uger, men bliver
først færdig i allersidste øjeblik. Salene har fået nye stole med
dobbelte armlæn og et fornuftigt farvel til midtergangene og dermed
udsigtsmæssigt mange flere gode pladser. Desuden nye lærreder, fortæppe
og gulvtæpper overalt og der er malet i nye, lyse farver. De nye stole
var desværre langt fra perfekte. De var ganske enkelt sat dårligt
sammen. Sæderne skvattede bogstavelig talt på gulvet, næsten før man
havde sat sig på dem. Det skabte en del furore og sved på panden. Den
svenske film åbner sal 1, mens ”Basic Instinct” genoptages sammen med
”Sidste træk” fra Imperial. De nye sale har plads til hhv. 403, 212 og
100 gæster.
Allerede før nedgangen til biografen ser man forandringerne.
Billetsalget var flyttet op i arkaden, hvilket gav lidt uheldige
mindelser om Broadway i passagen langt ude ad Vesterbrogade år forinden,
men folk skulle nu ikke længere risikere at stå i kø på trappen.
Billetsalget var med marmorplader og messingbelagt ved disken og tog sig
nydeligt nok ud og så alligevel som et fremmedlegeme deroppe i arkaden.
Det blev placeret på højre side af indgangen, foran de tidligere
plakatskabe. En helt ny og væsentlig flottere café er rykket over på
langsiden foran sal 1 med en mængde nye borde og caféstole. Baren er
bygget i samme materialer som billetsalget og inddelt i mindre båse med
slikposer på siderne. Sortimentet er kraftigt udvidet i konkurrence med
Dagmar, men der sælges nu også popcorn, som ikke helt harmonerer.
Ombygningen har kostet seks millioner kroner.
Lige knap to uger senere får Palladium en succes med Anthony Hopkins i
”Howards End”. I julen kan man se ”Alene hjemme 2”, men ellers er
Palladiums profil nu klart ’up-market’ og matcher i store træk
fuldstændig Dagmar. Det er en god disposition.
Scala har efterhånden gennem tre
år taget godt for sig af de retter, der tidligere ville være tilfaldet
Palladium, så man søger i stedet at finde behag blandt Dagmars publikum.
De kommende år ses succesfulde film som ”Et spørgsmål om ære” med Cruise
og Nicholson, ”De frigjorte” med Erik Clausen, ”En duft af kvinde” med
Al Pacino, ”Søvnløs i Seattle” med Meg Ryan og Tom Hanks samt Bille
Augusts ”Åndernes hus”. Den 25. februar 1994 får ”Resten af dagen” med
Anthony Hopkins premiere. Adskillige gange var der totalt udsolgt i den
store sal allerede ved første eftermiddagsforestilling. Filmen får nogle
af de bedste belægninger i biografen nogensinde målt om eftermiddagen.
Mange øvrige film gør sig dette år bemærket i kvalitet og på
spillelængde. Det gælder ”Philadephia” med Tom Hanks, Robert Altmans
”Short Cuts”, “Fire bryllupper og en begravelse” med Hugh Grant og
Quentin Tarantinos ”Pulp Fiction”.
I 1996 ses en hurtig afmatning og det skyldes mere manglen på attraktive
film end biografens formåen. Alligevel er udviklingen bemærkelsesværdig.
I sommermånederne må flere film udskiftes alt for hurtigt. Selv Stephen
Frears ”Mary Reilly” med Julia Roberts pilles af plakaten efter blot en
uge, men filmen var heller ikke god. Samme skæbne overgår flere andre.
Året ender som biografens hidtil ringeste. Året derpå går det heldigvis
lidt bedre igen, men biografens bedste dage lader til at være forbi.
Omkring årtusindskiftet er de bedste film titler som Susanne Biers ”Den
eneste ene” og romantiske komedier med Julia Roberts og Hugh Grant.
Palladium har nu kun sjældent en solopremiere, men spiller alle film
sammen med andre. Det er i mange år også de film, der har givet
biografen sine største succeser.
|
|
Palladium
omdøbt til Metropol. Foto: Thomas Hauerslev
Niels Jørgen Nielsen dør i 2014 og resterne af Palladium-selskabet
afvikles i 2017, hvor de sidste filmrettigheder afhændes til Det Danske
Filminstitut. Allerede i 2005 sælger Niels Jørgen Nielsen sine aktiver i
Palladium-biografen til Nordisk Film, men med den klausul, at man ikke
længere må benytte Palladium-navnet. Nordisk Film omdøber derfor
biografen til Metropol, som man også har gjort det i Aarhus, hvor Palads
har skiftet til dette navn og ligeledes i Aalborg med Astoria. Det er i
sig selv ironisk, idet det var
Metropol-biografen på Strøget, Nielsen
havde håbet at overtage tilbage i 1970’erne, da den forhenværende
Palladium-biograf stod til at skulle rives ned. Navnet var nu ikke
velvalgt. Den gamle Metropolbygning på Strøget havde blot få år forinden
fået navnet op over sig til minde om biografæraen, der var endt her i
januar 1980. Den 16. juli 2005 lukker Palladium for en sidste ombygning
og sælger ud af stolene fra 1992.
De tre fine sale genopstår som Metropol den 26. august med Per Flys
”Drabet” i sal 1, ”Sviger-monster” med Jane Fonda i sal 2 og Gurinder
Chadhas ”Stolthed og brudgom” i sal 3. Det blev den rene luksus. Alene
toiletterne var noget af det smukkeste, man nogensinde havde set i en
dansk biograf med sort marmor. Der var funklende flot og rent. I foyeren
blev gulve og vægge også marmorbelagt i gråsorte nuancer. De gamle
plakatskabe blev alle fjernet og erstattet af nye, der virkede mindre
dominerende. Der kom tavler med særarrangementer, som fik en del
opmærksomhed i biografens sidste år, hvor salen også blev udlejet til
undervisning og øvrige arrangementer udenfor biograftid. Caféen blev
bygget om til et sliksupermarked bagved en fremskudt café, der stadig
holdt et fint sortiment med finere kaffebryg og kage, men fyldte dog alt
for meget i foyeren. På et tidspunkt forsøgte man også at sælge
sandwich, men de var svære at omsætte. Der lå også et velassorteret
konditori lige ovenfor trappen til højre. Caféen tager permanent
gårdhaven i brug med borde og stole under venlige parasoller. Metropol
anno 2005 er særdeles hyggelig at besøge og filmfremvisningerne altid
førsteklasses. Operatørerne gør en dyd ud af arbejdet altid med tanke
på, om det hele nu lige kan gøres en tand bedre endnu.
Omsætningsmæssigt bølger det alle steder disse år og Metropol mærker det
også. Biografen kommer pænt fra start og filmprofilen er som hidtil. I
sommeren 2006 vises noget så sjældent som en svensk filmkavalkade med en
del premierefilm fra Filmcompagniet. De gør ikke meget væsen af sig.
2007 er et decideret skidt år, mens 2008 reddes af film som ”Sex and the
City” og ABBA-musicalen ”Mamma Mia!”. Metropol er den helt rigtige
biograf til disse film, selvom de ikke ligefrem er mejslet i
kvalitetsgranit.
Biografen lukker i 2010. Industriens Hus skal bygges om igen og bliver
praktisk talt revet ned. Elementer i forbygningen består, men
biografsalene skal som forrige gang jævnes med jorden bagtil. Direktøren
for biograferne, John Tønnes, mener ikke, det denne gang kan svare sig
at genoptage et lejemål tre år senere. I stedet får man en klækkelig
godtgørelse, hvilket vist var en god handel set med biografens øjne.
Uheldigvis mister københavnerne og turisterne en af byens mest
epokegørende biografer.
Nordisk Film Biografers dygtige Teis Malm Nielsen designer en
afskedsplakat med Audrey Hepburn, der fælder en tåre. Det var umådelig
smukt. Man tager afsked med biografen med manér ved en række film,
publikum selv får indflydelse på at vælge. Herefter fyldes biografen de
allersidste dage med en succes, der spiller i samtlige tre sale. Det var
aldrig set forud, men det populære galleri fra ”Sex and the City” vender
tilbage i film nr. 2, der vises fra torsdag den 3. juni til søndag den
6. juni 2010. Sal 2 og 3 viser den samme kopi med samkørsel. Det havde
man kunnet længe, men det var vist den eneste gang, det rent faktisk
skete. Rigtig mange besøgte Metropol disse fire sidste dage. Det var en
god afslutning, når nu det skulle være.
De sidste forretninger i Rådhusarkaden lukkede først nogle måneder
senere og i efteråret gik nedbrydningen i gang. I dag er det nye
Industrihus opført med kolossal glasfacade på alle sider og tager sig
meget dominerende ud. Nogen finder bygningen køn. Det er som altid en
smagssag.
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge &
Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
Palladium (1938)
|
|
|
|
• Gå til
Palladium |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:13:03 |
|
|