| |
Imperial Bio, København |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
Imperial
Bio den 4. oktober 2021. Foto: Thomas Hauerslev
IMPERIAL
Ved Vesterport 4
Åbnet 3. november 1961
I de gode gamle dage ved filmens og biografernes oprindelse blev der
smækket lærred op nærmest fra den ene dag til den anden. Først som
’markedsgøgl’ som man i tiden ofte uretfærdigt benævnte det nye
underholdningsmedie; siden i ofte små lokaler, der ikke oprindelig var
indrettet til formålet. I starten krævede det blot politimesterens
velvilje. Siden blev biografbevillinger udstedt først af
Justitsministeriet og siden Kulturministeriet før ophævelsen i 1972. Da
man efter nogle år begyndte at indrette biografer i eksisterende
bygninger, gik det fortsat relativt hurtigt med opførelsen. Der var
mange steder i København, som var egnet til at sanere, rive ned og
genopbygge. Siden blev det vanskeligere og vanskeligere. Efterkrigstiden
havde for en stund givet begrænset adgang til byggematerialer og disse
var en periode meget bekostelige. Ikke sjældent skete det, de
efterhånden relativt få nye biografbevillinger, der blev udstedt, måtte
vente adskillige år på at blive omsat til virkelighed.
• Gå til galleri
Imperial
Bio, 1983
• Gå til galleri
Ombygning af Imperial Bio, 1988
• Gå til galleri
Imperial
Bio, 2000
• Gå til galleri
Ombygning
af Imperial Bio til Dolby Atmos
• Gå til galleri
Imperial
Bio, mandag 8. marts 2021
• Gå til Imperial Bio
Området fra Vesterport Station ud mod søerne var der ikke rørt ved i
mange år. Det lå som en oase fra svundne tider med bassiner, der blev
brugt til at filtrere vandet fra Skt. Jørgens Sø over til vandværket i
Studiestræde og videre ud til forbrugerne. Der var lave barakbygninger
med tømmerhandel inde i gården og bazarforretninger, hvor Imperial
kommer til at ligge. Området ved de små bassiner op mod Nyropsgade havde
huset remiserne til Københavns anden Hovedbanegård. Til højre for det
nye banelegeme havde det nuværende
Palads Teater rejst sig i 1918 efter
at have holdt til nogle år netop i selve
banegårdsbygningen, der lå
omtrent ud til den nuværende banegrav. Lidt længere ude ad Gl. Kongevej
over kommunegrænsen til Frederiksberg var
Kino-Palæet allerede åbnet
samme år som Palads i 1918. Den blev i 1959 erstattet af en
helt ny biograf trukket noget længere tilbage om bagved det nyopførte
Codan-højhus.
Det var dette område parallelt med det første stykke af Gl. Kongevej,
der først nu bliver stort set fuldstændig nedrevet i 1950’erne og
60’erne og erstattet af alle de bygninger, vi kender i dag.
Mercur-bygningen, der også rummer en
sal, var kommet til i 1956. Der kom
mange nye kontorarealer i bygningerne omkring Nyropsgade i disse år, men
ikke særlig mange lejligheder bortset fra det 300 meter lange
Vestersøhus opført mellem 1935 og 1939 som vægtigste undtagelse. For
enden af Vestersøgade kom det høje Scandic til i 1967 som noget af det
sidste nybyggeri helt ned mod Gl. Kongevej. Hotellet var oprindelig
åbnet som et Sheraton-hotel og har bl.a. været benyttet som lokation i
”Olsen-Bandens store kup” i 1972.
I en uharmonisk firkant mellem Vester Farimagsgade, Herholdtsgade,
Nyropsgade og Gl. Kongevej stod de gamle bygninger for fald som de
sidste ud mod banegravslegemet. Her havde der siden 1954 rumsteret
planer om indretning af et nyt kæmpeteater. Man benævnte hele firkanten
’teatergrunden’ og i 1955 skiftede stykket af Gl. Kongevej netop fra
Nyropsgade op stationen navn til ”Ved Vesterport”. Samme navn havde også
en bygning opført i 1931-32 mellem Vesterport Station og Vesterbrogade.
Det nye gadenavn ville tilføre det kommende byggeri ekstra bevågenhed.
To år senere var man gået bort fra idéen om et levende teater på
teatergrunden. I juli 1956 havde man udviklet tanken om en storbiograf
indrettet med
Cinerama-formatet, som var kommet til verden i USA i 1952.
Den nye sal med den mest moderne teknik skulle have plads til 2.000
gæster. Biografsalen skulle løftes op i byggeriet, mens stueplanet
skulle bestå af et overdækket butikstorv. Hele byggeriet skulle stå klar
i 1958 og desuden rumme plads til 200 biler på et gennemløbende bildæk
på første sal med indkørsel fra Nyropsgade. Desuden skulle der være
plads til 50 biler i en underjordisk garage. Fra bildækket på første sal
kunne bilister med reserveret billet gå direkte ind i biografsalen.
’Hele byggeforetagendet bærer præg af bilismens tidsalder’, skrives der.
Der indrettes desuden et stort hotel og en række kontorer. Summen for
hele herligheden var anslået til at løbe op i 50 millioner kroner. Ved
udgangen af 1959 er prisen steget til 60 millioner.
Arkitekten for projektet er Otto Frankild. Han har i 1956 netop
færdiggjort teatersalen i Københavns Handelsstands Klub af 1841 ved
siden af i Vester Farimagsgade. Det er den bygning og sal, der snart
bliver kendt som Mercur navngivet efter husets hotel, der netop er åbnet
med 85 elegante værelser. Det nye hotel Imperial bliver endnu større og
endnu finere. Bygningen bliver i seks etager.
|
Læs
mere her:
Imperial Bio
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle
& Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911
- 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store
Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer, "Dette
er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70
|
Panacolor
Dimension 150
|
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Imperial
Bio den 4. oktober 2021. Foto: Thomas Hauerslev
Udvendigt bliver Imperial-bygningen alle dage præget af hotellet, der
med sin italienske, mørke marmorfacade og frontparti ud mod Vester
Farimagsgade, firkantens korteste side, løber med opmærksomheden.
Årsagen består til dels i, at byggeriet blev færdiggjort i to etaper.
Byggeriet blev påbegyndt som planlagt i 1956, men kun en del åbnede til
tiden. Det var hotellet, der åbnede som forventet i foråret 1958 ud mod
Vesterport og så hele fløjen op langs Herholdtsgade. Udover hotellet
rummer denne første etape også en del kontorer. Hele denne del af
byggeriet står i tyve millioner kroner. Resten af bygningen skulle efter
den oprindelige plan have stået færdig ved udgangen af 1958. Her
tilstøder så den ene forsinkelse efter den anden. En af de primære
årsager er uklarheden om brugen af det projekterede teaterrum. Et
storteater af en slags var klausul for byggetilladelsen.
I sommeren 1959 tages der efter mange overvejelser og uenigheder
beslutning om at ændre hele det resterende byggeri radikalt. Siden de
oprindelige planer for grunden var tegnet, havde man som nævnt fået en
ny sal i Mercur lige ved siden af. Desuden var Falkoner Centret åbnet
med både teaterscene og en stor,
velbesøgt biografsal, ligesom det nye
og større Kinopalæet vil stå færdigt ved årets udgang. Allerede i
foråret 1959 havde man således udtrykt stærk bekymring for, om et nyt
kæmpe biografteater med plads til 2.000 gæster nu kunne blive rentabelt.
Man benævnte det oftest stadig ’teater’, idet planerne var at kombinere
driften, så der også skulle optrædes på scenen.
Egentlig var det blot en storbiograf, der nu var på tegnebrættet. Tv var
på dette tidspunkt i 1959 allerede begyndt at trække publikum væk fra
biograferne og billetsalget dermed dalende. Måske var området mættet af
biografer? Man forsøgte derfor, om man kunne ændre det ufærdige byggeri
til kun at bestå af butikslokaler, kontorer og en udvidelse af
hotelkapaciteten med fastholdelse af planen om det åbne bildæk hele
vejen rundt på bygningens første sal. Biler var en højprioritet på dette
tidspunkt. Huset ville således også rumme en servicestation i Nyropsgade.
Den øvrige del af bygningen vil blive opført i samme marmorfacade som
hotellet og fløjsiden. Hjørnet ved Vesterport vil få den buede runding,
mens hjørnet længere nede ad Gl. Kongevej, nu kaldet ’Ved Vesterport’,
bliver med en lille kant. I de helt oprindelige planer var
hovedindgangen til huset placeret her, da det er bygningens spids.
Sidst i 1959 har man atter skiftet mening og synes nu at have fundet en
rimelig løsning for alligevel at opføre en biograf i Imperial-bygningen.
Man havde endnu det nye, smarte Cinerama i tankerne, selvom der ikke var
indgået nogen aftale. Den nye model bliver stort set også den endelige
løsning og disse planer således slutresultatet for, hvordan biografen og
resten af bygningen kommer til at tage sig ud. Biografen vil blive
bygget som amfiteater med plads til mellem 1.400 og 1.600 gæster. Der
ender med at blive nøjagtig 1.521 pladser. Salen var nu tiltænkt at
kunne rumme koncerter, mens man definitivt havde opgivet tanken om en
teaterscene. Der bliver dog indrettet garderobe for optrædende gæster.
Otto Frankild er fortsat tilknyttet projektet og har udarbejdet alle de
indledende planer, men uenighederne fortsætter. Frankild forlader derfor
det resterende byggeri i foråret 1960 og biografen færdiggøres af
arkitekterne Svend Aage Hansen og Jørgen Høj.
Den umage firkant viser sig at være aldeles perfekt for indretningen af
biografsalen, der med sin praktiske vifteform placeres inde midt i huset.
Bilerne kom som planlagt op på et bredt vogndæk rundt om biografsalen i
første etages højde. Der bliver plads til 300 og ikke kun 200, ligesom
en underjordisk parkering får plads til knap 100. De fleste
parkeringspladser i området kom dog ned under jorden udenfor biografen
længere oppe ad Nyropsgade.
Folkeligt Oplysnings Forbund (FOF) havde allerede i 1958 fået
bevillingen til biografen for næsen af Henning Karmark på ASA. Han havde
nogle år forinden heller ikke haft held til at få en ny storbiograf
placeret dér, hvor Royal Hotel kom til skråt over for det nye Palads,
omtrent hvor det oprindelige Palads Teater kortvarigt havde haft hjemme.
FOF ansætter Jørgen Nielsen som ny direktør. Han kommer fra en stilling
som direktør på United Artists. Det er den reklamebevidste Nielsen, der
får gennemtvunget hovedparten af de synlige spor af biograf, Imperial
overhovedet udstyres med udefra. Hele vejen gennem projektfasen er
biografen tænkt som et slags kongeligt teater uden de store prangende
nødvendigheder i at gøre opmærksom på sig selv.
Imperial Bio står nu endelig færdig og klar til indvielse i november
1961. På toppen af taget omkring det runde hjørne til Vesterport står
Hotel Imperial i store bogstaver. Der er intet biografskilt her. På
afstand kan man dog se biografens navn i lysende smalle, lodrette røde
bogstaver på sorte firkanter bevægende sig fra 2. sals højde ned til
indgangspartiet placeret lidt nede ad vejen Ved Vesterport. Fremtoningen
er langt fra de fede neonbogstaver foran
ROXY-biografen på Godthåbsvej.
Der er heller ingen baldakin men et aflangt lysskilt, der skiftevis
enten reklamerer med filmens titel eller biografens navn. Sommetider
opsættes en bred reklamestreamer over det tolv meter lange parti
glasdøre. Det er placeret inde bag et hundrede kvadratmeter stort
fortovsbelagt indgangsparti med et par søjler imellem helt ude ved gaden
og yderligere et par i enderne. Først mange årtier senere kommer en stor
lærredsplakat ud på hjørnet foran bildækket mod Vesterport Station.
Denne giver i tiden herefter biografen langt bedre blikfang. Nielsen
sætter dog allerede tidligt ofte den lange, smalle stramerplakat op på
facaden helt over husgavlen, men det krævede hver gang en særlig
tilladelse. Herudover er der i hver side kun et par små, smalle lysskabe
til billeder og et til plakat. Til højre mellem indgangen og det ene
parti udgangsdøre har man sjovt nok valgt at indrette en separat butik,
som biografen først overtager midt i 1990’erne og omdanner til salgssted
for det nye, populære bland-selv-slik samt popcorn og sodavand.
|
|
Imperial
Bio 1983. Foto: Thomas Hauerslev
Hvad den mangler i sit ydre, kan biografen imponere med i hele sit
indre. Elegancen fra tiden omkring 1960 bevares gennem mange år. Det
syner lige fra, man træder ind i den ekstravagant store foyer, til man
når op i den smukke og alligevel så afdæmpede biografsal. Den rummelige,
lavloftede vestibule er ligesom passagen ind til foyeren dekoreret med
blå marmorfliser på væggene. Her er der i venstre side fire smalle
udhængsskabe til fotos. Billetsalget er også i blå marmor og placeret
ligefremme til venstre med fire salgssteder. Over de lave billetluger er
salens 33 rækker inddelt i rækkeorden med de forskellige priskategorier.
Røde lamper lyser, når en kategori er udsolgt. Dette system bruger man
helt frem til 1993, hvor billetsalget moderniseres. En periode kom de
sjældent i anvendelse, men bedre tider vendte heldigvis tilbage. Til
højre for de fire salgssteder, der senere blev reduceret til tre, fører
den mørke marmorpassage forbi to fine udhængsskabe indbygget i væggen på
hver side. Herefter når man ind til den store og omvendt særdeles
højtloftede nedre foyer. Foran den overdådigt smukke bladguldbelagte og
let buede foyergavl på venstre side bag billetkontoret, er der opsat
kaktusser. Denne smukke, lidt aparte afrunding var i bygningens
allertidligste planer tiltænkt som hovedindgangen til biografen, der
skulle ske fra det omkringliggende butikstorv. Guldvæggen bliver mange
år senere på det skammeligste ødelagt. Man må på et tidspunkt opsætte
snorværk for at holde nysgerrige på behørig afstand af guldvæggen. Et
ægtepar blev afsløret, da manden havde taget sin hobbykniv frem og var
begyndt at snitte i den. Nogle år senere fandt man ikke længere snorene
nødvendige. Kaktusserne med deres torne blev stående som fin
afskrækkelse. Måske var de så stødende, at de senere blev skiftet ud med
nogen meget mindre. Femten år senere er de ganske små og tyve år efter
er de blevet til smågrønt.
Gulvet består overalt i både nedre og øvre foyer af lyse marmorfliser.
Væggene ved siden af guldvæggen, der strækker sig to etager op i åbent
rum, er malet i en mosgrøn farve. 3 x 2 halvtykke, blå søjler holder
biografens gulv på plads ovenover. Yderligere to rækker med hhv. fire og
fem søjler går gennem gulvet i den øvre foyer foyer, hvor de i
stueplanet ender i en møbelforretning. Loftet er hele vejen igennem
smukt og afdæmpet oplyst af indirekte lys placeret i grønne, cirkelrunde
former i inddelte loftskapitler. Hele den nedre foyer er lige over 400
kvadratmeter stor.
En kiosk med Toms-chokolade og iskager har et lille udsalgssted bagerst
i et indhug indrettet med trævægge under en stor lærredsplakat på
endevæggen, der reklamerer med biografens næste store premiere. Det er
den, der sommetider får lov at supplere over indgangsfacaden og siden
kommer ud mod stationen på premieredagen. Der er kun ét salgssted i
kiosken, hvilket naturligvis er alt for lidt for det sliklystne
publikum. Overfor chokoladekiosken findes toiletter. På den modsatte
gavl ud mod den ydre foyer og billetkontoret, bliver der nogen tid efter
åbningen gjort plads til endnu en stor lærredsplakat, der reklamerer for
en kommende film. Denne plads er tom, hvis man ikke har nogen plakat
klar. Da kunne der godt se lidt bart ud, men folks blik var som regel
altid rettet den anden vej eller op mod den øvre foyer, så det gjorde
ikke alverden. I alle dage udsmykker man gerne fra loftet med balloner
eller plakater. Det sker ofte i forbindelse med særarrangementer, men
det kan også blot være til en almindelig premiere. Desuden er der tit
udstillinger i det store foyerområde. Selv biler er der snildt plads
til.
Både nedre og øvre foyer er udstyret med behagelige og særdeles
tidstypiske læderstole af Børge Mortensen i afdæmpet rødt sat sammen i
sofaarrangementer. På hver side af indgangspartiet i højre side op mod
det øvre areal, er der to glasvægge. Oprindeligt var de bare, men da en
gæst med for megen fart på ned ad trappen ikke opdager glasvæggen og
styrter lige ind i den, sørger man herefter for både stole foran og
plakater opsat i en eller anden form. På dette sted kontrolleres
billetten. Før man går op ad den særdeles brede, vifteformede trappe til
den øvre foyer, som spreder sig over hele 670 kvadratmeter, støder man
på to udgangsdøre i hver side, der fører ud mod hhv. Ved Vesterport og
Nyropsgade. Her kan man ofte møde publikum på vej ud fra den tidligere
forestilling. De går ned langs trappens to sider, mens man går op i
midten. Der adskilles med snore. Hermed støder man på biografens eneste
alvorlige skavank. Arkitekterne har aldrig frigjort sig for tanken om
salen som teater og selv ved indretningen, har man haft repertoiret fra
Tre Falke Bio (i logo ’3 Falke Bio’) i tankerne.
|
|
Imperial
Bio set fra 6. sal i Imperial Hotel. Foto: Thomas Hauerslev
I Kinopalæet havde man allerede året forinden taget ved lære af fejlene
ved en alt for lille foyer i Tre Falke. Det havde man i Imperial også
imødekommet med den overdådige foyer, men man havde forestillet sig
programmet som Tre Falkes helaftensfilm med én aftenforestilling
suppleret med én eftermiddagsforestilling om søndagen. De fine
garderober bagerst i hver side af øvre foyer vidner om det samme. Man
havde ikke tænkt på problemet, når der var to aftenforestillinger eller
de daglige fire, som det blev til, når der ikke vises helaftensfilm. Man
benyttede nemlig de samme døre som både ind- og udgang. Kun
udgangsdørene i selve salen nærmest lærredet førte direkte ud og det så
til bildækket, som man skulle sno sig omkring for at nå ned til
udkørslen mod Nyropsgade. Som bildæk var det naturligvis ikke beregnet
til biografgæster, selvom de vidtløftige tidlige planer havde tænkt
direkte indgang også herfra. Denne udgang bliver derfor kun brugt forud
for store arrangementer som eksempelvis gallapremierer, hvor det er
nødvendigt, publikum ikke blander sig i det kommende arrangement. Man
kan også komme ud på bildækket via de øvrige adgange til salen på et
mellemplateau. I alt er der fire dobbelte indgangsdøre i hver side.
Kontrolløren tager som nævnt imod billet mellem glaspartiet i nedre
foyer og der åbnes ofte i god om aftenen og i weekenden, hvor baren
opført i træ på 1. sal holder åbent. Mellem baren og garderoberne i hver
ende er der også her opsat røde læderstole i sofaarrangement. Der findes
på første sal yderligere fire toiletter, to i hver side. Man kan gå hele
vejen rundt om den øvrige foyer forbundet af en gangbro med fint udsyn
til foyerområdet nedenfor. Små udstillingsskabe lokker også her med de
kommende attraktioner. Normalt åbnes der først hertil, når sidste
forestillings publikum har passeret forbi. Et snorværk holder indtil da
også publikum adskilt her. De seneste år hvor der er færre pladser i
salen og typisk længere tid afsat mellem forestillingerne, tages først
imod billet helt oppe ved opgangene til salen. Ofte endda kun indgang i
den ene side, hvis besøget er småt og personalet dermed begrænset.
Ved Imperials åbning er man med sine 1.521 pladser ikke byens største
biograf. På dette tidspunkt er Saga på Vesterbrogade størst med over
2.000 pladser, mens World
Cinema i Cirkusbygningen også endnu er lige
akkurat større. Der er ingen balkon i Imperial, så alle pladser er
placeret ’på gulvet’ i den amfiteatralske opbygning, sådan som man
allerede fornemmer det i foyeren direkte nedenunder. Sæderne bagud har
en hældning på 15 cm. pr. række. Gulvet er belagt med lyse tæpper og der
fra start ingen trin i selve salen. Imperials lærred er stort, men det
er ikke Danmarks
største og bliver det aldrig. Lærredet måler ved
åbningen 8 x 17 meter. Tæppet i lysegrå silke er kun en tand mørkere end
væggene. Fortæppet kører altid ind mellem forfilm og hovedfilm, hvilket
i mange år (indtil fortæppet sløjfes) afstedkommer sjove kommentarer fra
publikum om, at ’filmen allerede er slut’. Den rummelige scene med fem
trin op benyttes ofte ved arrangementer.
Der afholdes gennem alle år mange store gallavisninger i Imperial.
Dronningen har været her, prins Henrik kom jævnligt og prinserne
sidenhen ofte. Bodil-prisuddelingen har også fundet sted her med årtiers
mellemrum. Fortæppet belyses både fra loftet og scenen og giver en
effekt af sommerfugl, mens sidevæggene har spøjse og højtragende
totempæle med indirekte lys. Disse fungerer også som højttalere. Når
filmen starter, dæmpes lyset gradvist. Ved en tiltrængt justering i 1985
ændres dæmpningen fra næsten totalt nede ved lærredet til næsten
uforandret lysstyrke ved bagvæggen, hvilket giver en formfuldendt
effekt. Det er en yderst elegant funktion, som man desværre ikke
benytter længere. Udover et almindeligt ventilationsanlæg afkøles
oversiden af det 1.000 kvadratmeter store, bølgende turkisblå
aluminiumsloft af en luftstrøm, der sikrer, at loftets temperatur altid
ligger ca. 10 grader under salens temperatur. Ved udsolgte
forestillinger ’blev der nu alligevel fandens hedt’, som Jørgen Nielsen
siden udtrykte det. Umiddelbart før hovedfilmen begynder, kimer en
klokke, der kan høres i hele biografen. Det er et tegn fra operatøren
til piccolo og kontrollør om at sikre, at dørene, der automatisk lukker
i, faktisk også gør. Til publikum er det signal om, at ’nu begynder det’
eller ved pauser, hvor klokken er ekstra praktisk og benyttes flere
gange, at ’nu fortsætter det’, hvis man vil nå at få det hele med.
De 1.521 specialdesignede, uldbelagte stole er udformet i samarbejde
mellem arkitekt og stolefabrik og har relativt smalle armlæn, som man må
dele med sidemanden. Stolene i tre røde nuancer er placeret på 33
rækker. Af disse er tre rækker med ekstra god benplads, nemlig række 12,
21 og 28. Stolenes farver afgrænses også af disse rækker fra en mørkere
rød på de forreste elleve rækker til en orangerød på de bagerste seks.
På sidste række hakkes salen ind af småsøjler, der afgrænser rækken i
etaper med fire sæder i hvert afsnit. Ved en senere ombetrækning får
alle sæder samme farve. Stolene bliver stående indtil den første
ombygning af salen, der finder sted i 1988. Om aftenen er der
individuelle priser, mens der om eftermiddagen altid er enhedspris og
oftest unummerede billetter. Trods de mange rækker er benpladsen
rimelig. De fire opgange til salene fra den øvre foyer er angivet A+B,
C+D, E+F og G+H. Hver opgang deler sig yderligere op til salen, hvor man
ved at følge bogstavet allerede fra billetten nemt finder sin plads i
salen. Det er vældig smart og fungerer praktisk og godt.
Da operatørrummet er færdigt, bliver det uden Cinerama, men det er i
princippet designet til at kunne rumme det ved en eventuel udvidelse,
hvor projektion i så fald krævede tre operatørrum. Det fornemt udstyrede
operatørrum kan vise både 16mm, 35mm og 70mm og har
Todd-AO lydsystem
med Bang & Olufsen ’BOFA’-forstærkere. Siden bliver biografen også
digital som den allerførste i landet.
16mm-maskinen blev benyttet ved
særforestillinger og til et par enkelte premierer på novellefilmen ”En
ny virkelighed” i 1963 og børnefilmen ”Operation Kirsebærsten” i 1972.
Filmene spillede hhv. fire og fem dage. 70mm-installationen har helt
givet været den bedste investering, man nogensinde har gjort. Det
eksisterer nemlig endnu og bliver særligt efter overgangen til digitale
film med endnu større vigtighed benyttet som eksklusiv
tiltrækningskraft, når man her kan
præsentere en ny film i det
oprindelige kæmpeformat. Meget mere om det herunder. I begyndelsen var
der to operatører på arbejde ad gangen. Siden kunne man klare sig med
en. Læs meget mere
teknisk detaljeret om Imperial Bio gennem alle år i
øvrige kapitler på biografmuseet.dk.
|
|
FOF’s landsformand, Paul Honoré, kan sammen med Jørgen Nielsen med
stolthed vise biografen frem for et indbudt publikum onsdag den 1.
november kl. 19.30. Det er en gallaforestilling med herrerne i smoking
eller mørkt tøj og massiv projektørbelysning på biograffacaden. På
scenen er der velkomsttaler og Svend Methling fremsiger en prolog
skrevet af Mogens Dam. Det havde man alle dage benyttet ved åbningen af
et nyt biografteater og selv her i 1961 var det fortsat god skik.
Herefter vises Otto Premingers storfilm ”Exodus” med Paul Newman i Super
Panavision 70 og Technicolor med seks-sporet stereofonisk lyd. Filmen
varer 3½ time, så der er indlagt pause med forfriskninger. Åbningsfilmen
var ingen tilfældighed. Udover at filmen naturligvis passede perfekt som
den storfilm, den i enhver henseende var, så kom den fra United Artists,
hvor Jørgen Nielsen selv havde været direktør. En yderligere forpremiere
gives i filmens ånd om torsdagen, den 2. november, for Mosaisk
Trossamfund.
”Exodus” blev en succes som forventet, selvom man havde håbet på endnu
flere gæster. Allerede den 10. december 1961 var man nødt til at skifte
program. Det var alle dage et paradoks for biografen, at man ikke altid
kunne skue hunden på håret, i forhold til hvor lang tid filmen spillede
omsat til filmens reelle succes på lærredet. Man er fuldstændig afhængig
af publikumsinteressen og prisgivet, hvis det ikke går som forventet. I
tidligere tider kunne man så endda ty til repremiererne, der ofte var
sikre kort. For multibiograferne, der kom til fra 1970’erne, forholdt
tingene sig markant anderledes, men for de store énsals-biografer stod
der meget på spil. Også derfor er Imperial den eneste, der i den
henseende har overlevet uforandret frem til i dag og det også kun som
resultat af mange heldige omstændigheder. ”Exodus” måtte vinke farvel
til Imperial søndag den 10. december, hvor den danske produktion
”Gøngehøvdingen” skulle op. Søndag var normalt ikke benyttet som
premieredag siden filmenes første årtier, med mindre 2. juledag faldt
denne ugedag. Nitten dage efter premieren nåede man gæst nr. 50.000, der
vil blive modtaget af Dirch Passer og modtage en ’gøngestol’ på scenen.
Naturligvis et reklamenummer idet man overhovedet ikke ville være i
stand til at identificere den nøjagtige gæst.
Imperials første rigtigt store succes kom den 8. oktober 1962, hvor der
var premiere på ”West Side Story” i 70mm. Filmens distributør, Jørgen
Nielsens afløser på United Artists, Poul E. Pedersen, havde i februar
ringet Nielsen op og fortalt, at Tre Falke havde takket nej til den.
Nielsen ville gerne se filmen øjeblikkeligt. Det kunne han komme til i
Stockholm samme aften, så han drog afsted i bil og nåede rettidigt frem.
Filmen spillede 4½ måned. Tænk, hvad Tre Falke med sine traditioner for
’long-runnere’ kunne have fået ud af den? I Imperial blev musicalen
afløst af en ny dansk strimmel. Denne gang var det folkepensionisterne
på spil i ”Støvsugerbanden”, der på morsomste vis satte fokus på den
stigende alderdomskriminalitet i stedet for den i tiden omdiskuterede
ungdomskriminalitet. Der kommer flere danske film på plakaten de
kommende år, bl.a. ”Don Olsen kommer til byen” med Buster Larsen og
Dirch Passer samt flere alvorligere film. Pensionistbanden støvsugede
publikums pengelommer gennem to måneder.
Imperials inspektør hed Poul Hansen. Han blev i jobbet helt frem til sin
pension i 1990, der endda var ufrivillig. Om ham er der spændende ting
at berette. Som helt ung mand under 2. verdenskrig, var han agent for
England og involveret i planlægningen af invasionen ved Normandiet i
1944. Poul Hansen havde således et helt særligt forhold til den mægtige
krigsfilm ”Den længste dag”, da den fik danmarkspremiere i Imperial
efter ”Støvsugerbanden” den 29.april 1963. Den spillede helt forrygende
godt og var på plakaten i tre måneder. Filmen fik yderligere tre
repremierer siden, muligvis på kraftig opfordring fra Hansen. Den
spillede vældig godt hver eneste gang. Ved den sidste repremiere i juni
1984 gik han naturligvis med liv og sjæl op i dekorationen af en helt
særlig udstilling i forbindelse med markeringen af 40-årsdagen. Filmen
tog sig fantastisk ud på Imperials lærred.
Da man den 27. januar 1964 har premiere på den japanske ”Harakiri”, som
er en usædvanlig premiere for biografen, virker oplevelsen så rystende
på flere publikummer, at de besvimer. I mindst ét tilfælde måtte der
tilkaldes ambulance. Scener af den karakter med de brede samuraisværd
havde man ikke før set mage til. Al omtale er som bekendt god omtale og
filmen vises i 3½ uge. Den afløses af den første film i serien om ”Den
Lyserøde Panter” med Peter Sellers. Her gik det ikke nær så vildt for
sig. Også denne bliver en stor succes og får adskillige efterfølgere.
Med baggrund i ”Harakiri” får Imperial sig tilmed en vaskeægte
samuraifilm. Det er ”Yojimbo” (”Livvagten”) af Akira Kurosawa med
Toshirô Mifune i hovedrollen, der kommer op i 1965.
For ballet- og 70mm-elskere ventede en godbid den 7. april, da den
engelske ”En aften med den kongelige engelske ballet” får premiere til
en uges visninger i Imperial. Her ser man verdensstjernen Nureyev i
’Sylfiden’ og øvrige balletscener. Modtagelsen var blandet, men det var
også de vanlige filmanmeldere, der havde taget plads i stolene og ikke
nødvendigvis balletsagkyndige. Nogle var ved at falde i søvn, mens andre
faldt i svime. Det meste af filmen var i det smalle ”Academy”-format,
men i sidste akt bredte lærredet sig ud i 70mm pragt til filmens sidste
parti.
Fra 29. april 1964 er ’verdens største film’, som man havde udråbt, på
plakaten. Det er
"Cleopatra" med Elizabeth Taylor, der i anledningen
selv er kommet til byen. Så stor var filmen nu heller ikke, men den var
i hvert fald dyr. Den spillede halvanden måned i Imperial og så var den
i øvrigt i 70mm. Lidt stor var den så alligevel, selvom den i Jørgen
Nielsens erindring var ’det værste lort’, han havde vist. I Danmark blev
de fremtidige repremierer forvist til
Rialto, hvor filmen solgte ganske
godt. Det var også den film, Rialto lukkede med i sommeren 1980. På
verdensplan nåede filmen i det lange træk at tjene sig hjem.
Imperials repertoire gennem den første halvdel af 1960’erne var generelt
en sjov blanding af store helaftensfilm og moderigtige komedier i tidens
ånd, gerne den lidt pikante. Fra 1965 sås også nogle mere usædvanlige
engelske film som Sidney Lumets ”Højen” med Sean Connery og Roman
Polanskis ”Chok” med Catherine Deneuve. I foråret havde man været ude at
køre med ”Den gule Rolls-Royce” og sidst på året var der flyverhistorie
med ”Disse prægtige mænd i deres flyvende maskiner eller hvordan jeg
fløj fra London til Paris på 25 timer og 11 minutter”. Hermed titlen i
sin fulde længde, der er næsten lige så lang som selve filmen, som
præsenteres i 70mm. Julen 1965 byder på biografens hidtil største succes
med ”The Sound of Music”, der vises næsten et halvt år.
Mens der synges i alperne, afholder biografen en række midnatsvisninger
om lørdagen på Bent Christensens ”Naboerne”. Disse finder sted hver
lørdag i perioden mellem 4. marts og 4. juni 1966. Filmen får regulær
premiere den 6. juni og er på plakaten halvanden måned. Med disse tager
Jørgen Nielsen hul på en række mere spektakulære midnats-events, som man
med et meget senere ord sagtens kan kalde dem. I de oprindelige planer
for biografen skulle salen da også benyttes alternativt.
|
|
Der blev vist forskellige kunstfilm i samarbejde med galleriejer Svend
Hansen om det amerikanske undergrundsmiljø i New York. Den 8. marts 1969
viser Imperial således Paul Morrissey og Andy Warhols ”The Chelsea
Girls” i split-screen, der året forinden var for stærk for
filmfestivalen Cannes, hvor den blev forbudt. Det er tre timer og
tredive minutters svælgen i obskøniteter. Hvor biografer visse steder i
USA blev stormet af politiet og idømt store bøder, var det i Imperial
primært kontrolløren, der kom på overarbejde. Han var sandsynligvis ikke
helt på bølgelængde med den hippie-ungdom, der for en stund havde
indtaget salen. I Danmark havde censuren overraskende nok tilladt
filmen, men det var også lige før ophævelsen af voksencensuren. Samme
dag censor havde givet grønt lys, startede forsalget i biografen og der
var udsolgt allerede et par timer senere. Som nødplan havde man ellers
planlagt, at man for ti øre kunne melde sig ind i en forening, hvorved
man for en given billetpris kunne afholde visning som en lukket
forestilling. Det var nemlig fuldt tilladt. Den tidligere forbudte
motorcykelfilm ”De vilde engle” blev eksempelvis vist i sådanne lukkede
filmklubber, før den efter voksencensurens ophævelse fik ordinær
premiere.
I Imperial blev kun til den ene visning af ”The Chelsea Girls”. Det var
vist rigeligt, men det har helt sikkert været en interessant, bizar
oplevelse. Både Nielsen og galleriejer Hansen syntes om idéen at være
landets største art-cinema for en aften. Man gentog samarbejdet i juni
med ”Echoes of Silence”, der vistes flere gange de efterfølgende uger
natten til søndag. Denne var en mere fredsommelig dokumentarfilm om
kunstnerlivet i New York. Det var den prisbelønnede dokumentarist D.A.
Pennebakers ”Monterey Pop” fra 1968 også. Den blev vist adskillige
gange, da den lidt forsinket kom til Danmark i 1971 i kølvandet på
Woodstock-festivalen, der havde fundet sted sommeren i forvejen. Mere
syret blev det sidst samme år, da Frank Zappas ”200 Motels” kom dugfrisk
til Danmark blot fjorten dage efter premieren i New York.
Excentrikere var der i det hele taget mange af på den tid. En af dem var
Simon Spies, der fik sit domæne i netop Mercur-bygningen ved siden af
Imperial. Han var flittig gæst i biografen. Udover vanen med at købe en
billet til sin stok tog han også gerne stolerækken foran i brug til sine
ben. Benpladsen var som nævnt ikke dårlig i biografen, men ligefrem god
var den heller ikke. En af biografens kontrollører var notorisk kendt –
eller berygtet – for at tjekke salen i tide og utide for uvorne
elementer, unge som gamle. Spies og andre fik at vide ’at man ligger
ikke på stolene. Man sidder på dem’. Spies replicerede, at ’hvis han
ville, så kunne han købe hele biografen blot for at have den fornøjelse
at fyre ham’. Kontrollørens ord er i øvrigt nu om dage ved at miste sin
gyldighed, men det er en helt anden historie. Måske startede Spies i ren
irritation og i hvert fald som provokation sin egen biografdrift i 1971.
Her fik han fik lov til selv at navngive sin første film, der fik den
hovedrystende (sjove) danske titel ”Fire frække numser fik et gok”. Den
gode Spies kan man fornøje sig meget mere med i kapitlet om Mercur, som
nu blev permanent biograf en del år.
De tidstypiske film man kunne opleve i Imperial sidst i 1960’erne,
tæller Anne Bancroft og Dustin Hoffman i Mike Nichols ”Fagre voksne
verden”. Der blev også plads til mere kunstneriske udfordringer i
franske film som Claude Lelouchs ”Lev for at leve” med Yves Montand og
Deneuve i Jacques Demys farvestrålende ”Pigerne fra Rocherfort”. I
krigsfilmstraditionen fik Guy Hamiltons ”Slaget om England” premiere i
biografen som en af årtiets sidste, den 3. oktober 1969. Det var
generelt film som disse, der fungerede bedst. Det nye årtis første
succeser var således ”Patton – Pansergeneralen” med George C. Scott og
den amerikansk-japanske ”Tora! Tora! Tora!”.
Biografen blev efter ”Monterey Pop” og Frank Zappa også vært for andre
store musikoplevelser, hvor den betydeligste,
”Elvis: That’s
the Way It Is”, spillede på fuldt program to uger i maj 1971. Endda i 70mm som den
sidste premierefilm i dette format i årtiet. En midnatsvisning af filmen
mange år senere for en stort set udsolgt sal i anledning af 25-års
mindedagen for Elvis’ bortgang, fik biografens direktør, Morten Anker
Nielsen, til at valse syngende ud af salen. Publikum havde været mere
end henrykt af begejstring. Stemningen var på højde med den, der måtte
have indfundet sig 33 år forinden. Her i 2002 var det kun en 35mm-kopi,
der blev vist, men oplevelsen var fortsat unik.
I 1972 hvor bevillingssystemet ophæves og de første multibiografer
lander på tegnebrættet, har Imperial svært ved at få økonomien til at
hænge sammen i det daglige. Der mangler ganske enkelt de storfilm, man
havde så stor glæde af særligt op til midt i 1960’erne. Filmene kunne
ofte ikke længere klare mere end en uge på plakaten. I januar 1972 blev
Delbert Manns filmatisering af ”Jane Eyre” taget af plakaten efter blot
fire dage, hvilket var helt usædvanligt. Den var lavet som tv-film, men
fik biografpremiere i Danmark, sådan som det skete for en del film i
dette tiår. Distributøren forsøgte med en ny titel (”Kvinden i tårnet”)
i Merry en måned senere, men her spillede den kun i to dage.
Det så noget broget ud for biograferne, så det var kun på høje tid, man
var sluppet af med forlystelsesafgifterne og det tåbelige
bevillingssystem. Eksperimenterende film begynder at fylde i Imperials
regulære programmer og kan slet ikke fylde den store biografsal, der nu
længe har været Danmarks næststørste. Det er snart repremiererne, der
trækker flest folk til biografen, så disse kommer der flere af de
efterfølgende år. ”De ti bud” og ”Navarones kanoner” vises i Imperial
for første gang, mens der bliver gensyn med både ”Exodus”, ”The Sound of
Music” og som nævnt ”Den længste dag”. I 1972 har man også James
Bond-kavalkade i Imperial. Det er første gang, agent 007 ses på lærredet
her, men siden bliver Imperial fast premierebiograf.
Pr. 1. januar 1973 sælger FOF biografen til Preben Philipsen. Jørgen
Nielsen fratræder som direktør og bliver daglig leder af
Dagmar for
Henning Carlsen. Philipsen havde i forvejen Rialto-biografen og har i
løbet af 1972 udvidet med købet af Kinopalæet, en biograf i Herning, tre
i Odense foruden biografer i Søborg og Hillerød. Med Imperial og
Kinopalæet i København har han hermed to af byens største biografer. I
juli 1973 råder han desuden over to biografer i Lyngby, en i Roskilde og
en i Ålborg. Man kalder sig internationalt ’Rialto
Cinema Group’ og
laver fremsynede brochurer på engelsk, der præsenterer kædens biografer
med skitser for fremtidens udvidelser. ’Vist er jeg en renlivet
kapitalist’, udtaler Philipsen på dette tidspunkt. Det er dog stadig en
brydningernes tid og Philipsen får aldrig realiseret sine planer om at
udvikle biograferne. En større ombygning af Søborg-biografen til to sale
skrinlægges. Få år senere er både denne og den ene biograf i Lyngby
lukket.
Den 15. april 1974 får Imperial sin første reelle succes i det nye årti.
Det sker med Paul Newman og Robert Redford i George Roy Hills ”Sidste
stik”, der vises helt frem til den 21. november. Filmen skulle egentlig
have haft premiere i Rialto, men Philipsen havde brug for at positionere
Imperial og man må sige, det lykkedes. Det er hidtidig spillerekord. I
marts 1975 får biografen endnu en stor succes i form af ”Det tårnhøje
helvede”, der atter placerer Newman øverst på rollelisten, selvom flere
af de øvrige stjernenavne reelt har mere spilletid på lærredet. I filmen
medvirker også Steve McQueen, William Holden, Fred Astaire og Faye
Dunaway m.fl. Det er en af årtiets mange store katastrofefilm.
Filmen man officielt betragter som historiens første rigtige
blockbuster, har premiere i USA denne sommer. Det er Steven Spielbergs
”Dødens gab”, der ved premieren i USA kommer op i et rekordstort antal
biografer og bliver set af 67 millioner amerikanere. Det er cirka hver
fjerde, hvilket ville modsvare et dansk besøgstal på omkring 1¼ million
gæster. Man når i Danmark ’kun’ op omkring 800.000 billetter, men den
skaber naturligvis lang kø foran Imperial. Nu må man endda for første
gang nogensinde dele en premiere med en anden biograf, nemlig Tre Falke.
”Dødens gab” skabte efter sigende bekymring ved strandene lange tider
frem, men også i biografmørket slog rædslen igennem. Her blev en yngre
kvindelig gæst i Imperial så forskrækket, at hun kom i klemme mellem
stolene. Hun kom heldigvis fri igen, men det var vist lidt af en
operation. Forhåbentlig gik det kun ud over sæderne, men hvordan det
overhovedet kunne lade sig gøre, er et vældig godt spørgsmål. Måske
havde hun spjættet så meget, at sædet havde rykket sig bagud og halsen
dermed kommet i klemme mellem nabosædet?
På baggrund af den succesfulde lancering af Torben Nielsens roman
”Nitten røde roser”, der blev til filmen af samme navn, som fik premiere
i august 1974 i Alexandra og Kinopalæet, indgår Philipsens Constantin
Film og Rialto-gruppen i januar 1976 et økonomisk samarbejde med Jørgen
Lademanns forlag. Det skal styrke biograferne og skabe grundlag for
yderligere filmproduktion, der således i 1977 udmunder i filmen ”Terror”
også på romanforlæg af Nielsen. Erik Crone ansættes til at stå i
spidsen, mens Lejf Bernt pr. 1 april 1976 ansættes som direktør for
biograferne øst for Storebælt.
Alan J. Pakulas ”Alle præsidentens mænd” bliver den største film efter
hajen. Genindspilningen af ”King Kong” gør sig udmærket julen derpå. I
februar kommer Clint Eastwood på Imperials lærred i ”Dirty Harry renser
ud”, efter de to første i serien har haft premiere i Kinopalæet. Tre
uger senere rykker ”Terror” så ind i to måneder. Der bliver solgt
273.000 billetter på landsplan. Det er noget mindre end ”Nitten røde
roser”, der havde præsteret 394.000 billetter. Da Imperial for første
gang blander sig med Nørreport
Bio og Kinopalæet i James
Bond-premiererne med ”Spionen der elskede mig” den 12. august 1977, er
Imperial den første til at hoppe fra efter tre uger. Her sælger
Kinopalæet flest billetter henover to måneder, mens den originale
Bond-biograf Nørreport viser filmen suverænt længst med 3½ måneds
spilletid. Imperial får dog siden overhalet, da begge de to øvrige
biografer er lovligt undskyldt fremme i august 1981, hvor ”For Your Eyes
Only” bliver en af seriens største succeser på dansk jord. Både
Nørreport og Kinopalæet er tidligere dette år blevet ofre for
udviklingen.
|
|
Sidst i 1977 begynder man at vride sig i hænderne. Både i Imperial og
hvad angår kædens øvrige biografer samt med hensyn til filmproduktionen.
Den seneste film var ”Hærværk” med Ole Ernst, som kun lige akkurat
runder 200.000 solgte billetter. Særligt denne film taber man mange
penge på. Den bliver dog ikke vist i Imperial. Et par katastrofefilm
under havoverfladen har i stedet trukket lidt ved Vesterport. Det er den
håbløse, italienske ”Kæmpeblæksprutten” med John Huston om sommeren og
så den meget bedre amerikanske ”Drama i dybet” med Robert Shaw i
efteråret. Den sidste bliver en gedigen kæmpesucces. Det er dog julens
film, der, ligesom ”Dødens gab” to år forinden, har den gnistrende
gejst, der er kimen i storbiografer og blockbusters DNA. Her får George
Lucas’ første udspil i rumsaga-eventyret premiere og hedder på dette
tidspunkt ”Stjernekrigen”. Den spiller i fire måneder, men
underpræsterer dog i Danmark i forhold til mange andre lande. En
betragtelig del af den halve million solgte billetter, filmen kan
noteres for i Danmark, har den indkasseret ved senere repremierer og i
den redigerede udgave fra 1997.
Den 1. maj 1978 kaster Lademann håndklædet i ringen og indgår et
samarbejde med Anders og Henrik Sandberg. Reelt overtager Sandberg
driften af en del af Lademanns biografer, heriblandt Imperial. Man har
fra Lademanns side ikke lagt skjul på, at idéen med som forlag at
involvere sig i biografdrift skyldtes en storstilet plan om at sælge
biografbilletter med rabat i en bogunion. Idéen havde imidlertid ikke
fået opbakning fra Filminstituttet. I dag findes der som bekendt en
landsdækkende filmklub i form af Biografklub Danmark. Lademann var
ganske enkelt for tidligt ude. Bekendtskabet med de mange biografer har
kostet dyrt. Sandberg råder i København og på Frederiksberg snart over
både Tre Falke, Kinopalæet, Imperial foruden
ABCinema og
CINEMA I-V
(siden Cinema 1-8) samt Studio
1-2. Med sine store biografer kombineret
med de mindre sale kan man ubesværet ’rykke filmene nedad’. Man har
længe gjort det på tværs af biografkæderne, men nu bliver det mere
stringent. Hvor ”Stjernekrigen” efter Imperial blev rykket over i
Grand
(tro det eller ej!), bliver filmene nu kun flyttet over til egne
biografer, dvs. enten de to Cinema-biografer eller til Studio. En
sjælden gang med mellemstop i Tre Falke.
Sandberg kører Imperial som ’populærbiograf’. Der tages overhovedet
ingen chancer med film af kunstnerisk tilsnit. Premieretitlerne i 1978
er spændingsprægede og består af ”Fanget i dybet” med Charlton Heston
(dansk titel inspireret af succesen året forinden), ”Brændemærket” med
Dustin Hoffman, ”Mission Capricorn 1” med Elliott Gould, ”De vilde gæs”
med Richard Burton, ”Hård hud over hele kroppen” med Burt Reynolds og
flere ”Rædsler i dybet”. I december vises endda en karatefilm. Julen
1978 står i Navarones-tegn med ”Styrke 10 fra Navarone” og ”Drengene fra
Brasilien” fungerer fint i januar 1979. Senere dette år hitter John
Carpenters ”Maskernes nat” og Bond er på programmet igen i august i ”Moonraker”.
I oktober kommer den fantastiske ”Alien – den 8. passager” med verdens
bedste trailer (den med ægget, der klækkes) og den forrygende slaglinje
’i rummet kan ingen høre dig skrige’. Nu har biografen også fået
installeret Dolby-Stereo. Overgangen til endnu et nyt årti markeres med
Donald Sutherland i ”Bjørneøen”.
Sommetider hænder noget særligt som søndag den 22. maj 1979, hvor
biografen får besøg af bokseren Muhammad Ali, der med filmklip og til en
billetpris mellem 100 og 130 kr. fortæller om sit liv. En film blot med
titlen ”Ali” om bokseren, får siden premiere i Imperial, hvor den vises
i to dage i oktober 2003.
Biografen er der ved udgangen af 1970’erne stort set ikke rørt ved i det
forgangne årti. 1960’ernes karakteristiske, store foyer ser helt ud som
i 1961. Det samme gør salen bortset fra nyt betræk på sæderne. I
perioden mellem 1980 og 1983 er biografens største film
stjernekrigsfortsættelsen ”Imperiet slår igen” i august 1980, ”USS
Nimitz – Forsvundet i Stillehavet” i julen 1980, ”Rekrut Benjamin” med
Goldie Hawn i det sene forår 1981 og så ”For Your Eyes Only” i august
samme år. ”Ud at køre med de skøre” tiltrækker mange fra efterårsferien
frem til december. Som den mest delikate rosin i pølseenden kommer
Steven Spielbergs ”E.T.” på langt visit fra 2. juledag 1982. Denne viser
man sammen med Palads.
Imperial led ikke helt som Kinopalæet. ”Søulvene kommer”, som skulle
have haft premiere i efteråret 1980, fik endda premieren flyttet hen til
Kinopalæet på grund af den nydelige succes med andet udspil i
stjernekrigssagaen. Sandberg prioriterede i større og større grad
Imperial som deres foretrukne premierebiograf. Det blev omvendt den onde
spiral for biografen lidt derfra på Gl. Kongevej, der til sidst kun
havde B-film på programmet eller i hvert fald de allermindste. Alligevel
var der mange måneder, særligt om sommeren, hvor det var mere end svært
at få publikum inden døre også oppe ved Vesterport. De før så lukrative
repremierer trak bestemt heller ikke som tidligere efter videofilmens
ankomst. I USA var sommermånederne årets bedste periode, men i Danmark
gik det som det plejede og dvs. aldrig særlig godt, når der ikke var
nogen store film at se. Her gemte man fortsat premiererne til efterårs-
og vintermånederne. Først i dag med simultane verdenspremierer ser
billedet helt anderledes ud. Derfor rumsterede Sandberg i 1982 med
skumle planer om at omdanne Imperial til multibiograf. Virkeligheden
fortalte jo, at man tjente gode penge særligt i ABCinema og Cinema 1-8,
mens man på årsbasis tabte penge i de store sale. Her havde man allerede
taget konsekvensen og skilt sig af med først Tre Falke og siden lukket
Kinopalæet i februar 1981. I foråret 1983 lå tegningerne til at omdanne
Imperial til fem sale klar. To pænt store sale skulle indrettes i
bagerst i den gamle sal, mens to mindre skulle placeres i den øvre
foyer.
Nordisk Film Biografer, der ejer
Palads og Tivoli Bio, køber i juni 1983
ganske overraskende hele Sandbergs biografkæde minus pornobiografen
Studio, som man ikke vil forbindes med. Købet til en sum i omegnen af
100 millioner kroner begrundes især med, at man ikke ønsker Imperial
bygget om. Nordisk mener, Københavns centrum på dette tidspunkt er
rigeligt forsynet med sale og at man på sigt vil få brug for kapaciteten
i Imperial. Efter få år skal det sandelig også vise sig, at man får ret.
Planerne om ombygningen af Imperial skrinlægges øjeblikkeligt og tages
aldrig frem igen. Nordisks største forandring af biografen de første fem
år handler om, at der i sommeren 1984 monteres rækkelys på stolene. De
oprindelige lys i gulvet var umulige at udskifte, efterhånden som
pærerne gik. Samme år blev der desuden lagt nye gulvtæpper i salen.
Den 23. april 1984 fik Imperial sin første 70mm-premiere gennem mere end
et årti. Det skete med ”Brainstorm” med Natalie Wood i sin sidste rolle.
Det var ikke den mest oplagte film at give det fornemme format revanche
med, men der kom flere endnu. Allerede året gav man ”2010 – den anden
rumrejse” premiere i kæmpeformat, men den nåede kun den originale
”Rumrejsen år 2001” til sokkeholderne i besøgstal. I november 1984 var
der derimod mange udsolgte huse til Milos Formans
"Amadeus", der dog i
35mm var klemt ind til blot én uges spilletid. Man lagde ud med en
gallapremiere af de helt store med fornemt besøg af både filmens
instruktør og Tom Hulce, der havde hovedrollen. Hvad publikum ikke alle
nåede i Imperial, kunne de indhente i ABCinema, hvor filmen spillede
videre i knap 1½ år. Den havde også premiere i Dagmar.
Imperial-bygningen rummede flere luftfartsselskaber. Bl.a. lå
Pan-American på hjørnet ud mod Vesterport Station. Det var her, der i
sommeren 1986 blev sprængt en bombe, der kostede en forbipasserende
cyklist livet. Nogle år tidligere havde der også været rædsel omkring en
mulig bombe i skraldespanden ved busstoppestedet, der i mange årtier lå
dumt placeret lige foran biografens indgang. Det var sidst i september
1979, hvor biografen viste ”Strisser-bisse” med Jean-Paul Belmondo. I
begyndelsen af 1980’erne rykkede enkelte spillemaskiner ind i den nedre
foyer foran glaspartierne på hver side af indlukningsstedet. Spillene
var aldrig særlig flittigt benyttet i denne biograf, men blev stående i
over ti år. Der kommer også tv med trailershow i foyeren.
Mange kendte instruktører og skuespillere har naturligvis gæstet
biografen gennem årene udover førnævnte. Ove Sprogøe var en kær gæst, der typisk indfandt sig præcis kl. 14 til første forestillings start.
Nogen kommer desuden ganske incognito som Sylvester Stallone, der med
halstørklæde sidst i september 1988 lægger vejen forbi for at se ”Coming
to America” med Eddie Murphy. Han spørger til, hvordan Rambo-filmen have
gået forinden. Han vidste, ”Rambo III” havde haft premiere her. Stallone
er ingen høj mand og billetsælgeren, der ikke umiddelbart genkendte ham,
svarede, at ’jo den havde havde da gået meget godt, men folk ville nu meget
hellere more sig’, sådan som de gjorde til Murphy-filmen, der trak fulde
huse. Stallone svarede, at ’det kunne han da godt forstå’. Ophidset var
instruktøren Sydney Pollack til gengæld 2½ år forinden, da han
overværede testvisningen af
"Mit
Afrika" op til den storstilede
gallapremiere, hvor Klaus Maria Brandauer også var tilstede. Han kunne
høre, det gamle lydanlæg havde 25 år på bagen.
|
|
”Mit Afrika” bliver det helt store vendepunkt i Imperials historie.
Filmen, der som bekendt er baseret på Karen Blixens ”Den afrikanske
farm” med Meryl Streep og Robert Redford, bliver biografens største
succes nogensinde. Den vises i 70mm fra 21. februar til 30. oktober 1986
og tages kun af plakaten, idet man har haft held til at bryde den
indgåede aftale med filmens distributør, UIP. Det skete ved, at man fik
installeret 70mm i A-salen i ABCinema, hvor kopien så kunne rykkes over.
Der var ellers indgået en filmlejeaftale om bundgrænsetal, hvor filmen
over en uge skulle under et vist beløb, før man kunne tage filmen af
plakaten. Det skete aldrig. Selv i de varmeste sommeruger stod et ældre
folkepensionistpublikum i kø længe før dørene åbnede for at få rabat til
første eftermiddagsforestilling mandag til torsdag kl. 13.45. I
weekenden kom det almindelige publikum i pænt antal til forestillingen
kl. 17.00 og alle aftener trak 20.15 forestillingen. Kun hverdagene kl.
17 kunne være lidt stille. Fra premieredagen spilledes oprindeligt kl.
14, 17 og 20, men da var programmet så stramt, at man var nødt til at
give mere luft. De første måneder var der stribevis af udsolgte huse og
vi taler immervæk fortsat om 1.521 siddepladser til rådighed. Til
allersidste visning sad der over 700 i Imperial. Lige omkring en million
så filmen på landsplan og Imperial var den biograf i verden, filmen
havde solgt suverænt bedst. Imperial var på dette tidspunkt blevet
Danmarks største biograf(sal).
I ABCinema gik ”Mit Afrika” kun to uger i 70mm og i Imperial erstattedes
farmen af ”Aliens – det endelige opgør”, James Camerons mesterlige
opfølger til Ridley Scotts originale film. Med denne kunne man se faren
ved at køre den samme film nærmest som teaterforestilling uden skift
gennem en hel sæson og tilmed for et ganske andet publikum. Det yngre
publikum var vænnet fra Imperial og søgte pr. automatik over i biografer
som Palads og Cinema 1-8, hvor man også allerede havde givet film som
”Top Gun” og ”Cobra” premiere. Film, der ellers var planlagt til
premiere i Imperial. Resultatet var derfor et temmelig skuffende
spilleforløb for sci-fi mesterværket. Ved juletid 1986 var det helt
katastrofalt, da John Badhams i øvrigt søde ”Nr. 5 lever” blev på
programmet hele tre uger for nærmest nul mennesker. ”Nr. 5” var ingen
”E.T.”. Personalet sad og sænkede slagskibe, mens de drømte sig tilbage
til bedre tider i Afrika.
I foråret 1987 har man endnu ikke helt fået fodfæste, men nu begynder
filmene dog at gå bedre igen. Særligt Eddie Murphy kan trække godt til i
”Golden Child”. Den 8. maj får man sig en regulær kæmpesucces. Her får
Oliver Stones ”Platoon – kamppatruljen” premiere og spiller helt til den
23. juli. Så får ”Dødbringende våben” premiere og selvom den ikke måler
sig økonomisk med fortsættelserne, fungerer den fint. Det er en udmærket
sommer for biografen og lærredet bliver skiftet i september. Denne måned
får ”Frækkere end politiet tillader 2” premiere og bliver en regulær
megasucces. For første gang siden ”Mit Afrika” kan der meldes totalt
udsolgt med alle røde lygter tændt. Det gentager sig sidst i oktober, da
”De uovervindelige” med Kevin Costner og evigt populære Sean Connery
fylder salen. På dette tidspunkt begynder premiererne at stå i kø og
alle film er limiteret, dvs. med fast spilleperiode. Man vil ikke
risikere, ikke at kunne slippe af med en film som affæren med ”Mit
Afrika”. Det betyder så samtidig, at man efterhånden ofte må tage film
af med meget store omsætninger. Det er derfor altid en ekstra bet, hvis
det nye program ikke fungerer. På dette tidspunkt er biografen blevet en
kæmpesucces for Nordisk. Man er ikke bleg for at omtale den som sit
’flagskib’. En tilsvarende betegnelse havde Sandberg vist aldrig
benyttet. Måske forstod de den i virkeligheden aldrig. Måske genfandt
biografen først sin sjæl her sidst i 1980’erne?
Nordisk tog i hvert fald konsekvensen sommeren efter, hvor man lukkede
søndag den 12. juni efter et halvt år med endnu to storfilm, der tiltrak
det voksne publikum. Det skete i særdeleshed med Bernardo Bertoluccis
”Den sidste kejser” og Philip Kaufmans ”Tilværelsens ulidelige lethed”.
Begge gik forbavsende godt. ”RoboCop” i et kortvarigt intermezzo havde
ikke havde imponeret og Richard Attenboroughs apartheid-film ”Et råb om
frihed” var trods fem ugers spilletid en fiasko, hvor antallet af
uafhentede billetter slog rekord. Det var ellers en film til tiden.
Michael Ciminos mere beskedne mafiahistorie ”Sicilianeren” afsluttede
første kapitel i Imperials historie.
|
|
Imperial
Bio under ombygning i sommeren 1988. Foto: Thomas Hauerslev
• Gå til galleri
Ombygning af Imperial Bio, 1988
Der genåbnes den 15. juli 1988 med Paul Hogan i ”Crocodile Dundee 2”.
Den første havde væltet øvrige københavnske biografer året forinden, så
toeren kom naturligvis op i Imperial. Den blev biografens første rigtige
sommer-blockbuster. Man spiller fortsat først fra kl. 14. Alle andre
rundt om havde i årevis åbnet dørene kl. 11.30 eller endnu tidligere,
men hvad spilletider angår, var tiden gået i stå i Imperial. Den nye sal
fik 1.179 pladser. De oprindelige plantegninger over salen var, som
vinden blæste. Der var ingen, der vidste, salen faktisk indeholdt 1.179
pladser, før en billetsælger havde været oppe at tælle dem én for én, da
de alle var sat op. Det var blot få timer før første forestilling. De
plansæt der var solgt billetter til i forsalg, passede ikke med
virkeligheden. Nogle pladser manglede i salen. Andre manglede på
billetarket. Det var kaos, men det var sommer, vejret var godt, folk var
glade og det blev taget i stiv arm.
Den renoverede biografsal blev taget godt imod, selvom der var begået en
brøler, da man havde overmalet salens vægge med hvid plasticmaling.
Denne dækkede kaklerne på væggene, som ellers var fyldt med huller, der
havde en lydisolerende virkning. Der blev først rådet bod på dette ved
endnu en ombygning ti år senere. Til gengæld var benpladsen forbedret
betydeligt. Der var nu 1,10 meter mellem rækkerne, der i antal blev
reduceret fra 33 til 26. Den første brede række 12 blev sløjfet, så der
nu kun var to brede mellemgange, der blev rækkenumrene 18 og 22. Disse
to rækker var alle dage de nemmeste pladser at sælge, selvom
billetprisen altid om aftenen var 5 kr. dyrere her. Senere blev
intervallet fornuftigt nok udvidet til 10 kr. Så var den billigste
billet lidt nemmere at have med at gøre. Imperial blev altid bebrejdet
at have byens dyreste billetpriser, men i kortere perioder kunne de
forreste rækker faktisk være billigere end nogle af nabobiograferne. De
nye, røde stole var brede, franske Quinette stole af virkelig lækker
kvalitet. Der blev også lagt nye, røde guldtæpper i hele salen, ligesom
der kom nyt fortæppe. Lærredet var blevet beskidt ved al støveriet i
forbindelse med arbejdet og måtte allerede udskiftes på ny. Man havde
overvejet at få salen THX-certificeret, men det var på dette tidspunkt
for dyrt. Det skete derfor først ti år senere, hvor skiltet med stolthed
blev sat op ved billetsalget i foyeren.
I foyeren blev der her i 1988 indrettet en ny bar foran guldvæggen med
runding omkring hjørnet over til væggen foran toiletterne. Man overtager
selv driften af baren, ligesom man overtager kiosken fra Toms. Den øvre
bar bliver også shinet op, men benyttes nu sjældnere. Til ”Mit Afrika”
havde der en periode været gratis Kenya-kaffe, men ellers kunne man
faktisk ikke få noget at drikke til en almindelig
eftermiddagsforestilling på hverdage. Det blev der nu i 1988 lavet
grundigt om på, hvor et bredere chokoladeudvalg kombineret med nyt
is-sortiment og drikkevarer, kolde som varme, kunne fås i den nye café.
Derudover beholdt man den gamle kiosk uforandret. De gamle lædersofaer
ryger ud og erstatte af nye sofa-arrangementer i øvre foyer.
Masser af succesfilm fulgte efter ”Crocodile Dundee 2”. Ved juletid 1988
var det ”Hvem snørede Roger Rabbit”, der trak vanvittig godt og ”Fisken
de kaldte Wanda” væltede huset i 1989. Her var der gensyn med John
Cleese og Michael Palin samt Kevin Kline og Jamie Lee Curtis i topform.
En mandlig gæst oppe i årene døde helt bogstaveligt af grin under en af
forestillingerne. Det er selvfølgelig ikke at gøre grin med, men en
bedre måde kunne man da ikke ønske sig at komme herfra på. Latterbrølene
til denne film blev formentlig først overgået af premieren på ”Klovn:
The Movie” mere end tyve år senere. Her får man en grineoplevelse, man
simpelthen ikke kan få andre steder end i en kæmpe biografsal med plads
til over 1.000.
Til premieren på Bond-filmen ”Licence to Kill” i juli 1989 har Imperial
som noget helt eksklusivt et særligt lysshow til aftenforestillingerne
gennem hele weekenden. Alle seks aftenforestillinger disse dage er
udsolgt. Fredag og lørdag er der ekstra midnatsforestilling. Filmene
starter kl. 19, 21.30 og så 24 fredag og lørdag nat. Selve filmen varede
133 minutter. Dertil kom så reklamer og trailers, der varede nøjagtig 15
minutter. Det levnede gennem hele spilleperioden normalt to minutter,
men så kom altså oveni det lysshow, der i sig selv varede knap fem
minutter. Selvom reklamerne startede umiddelbart efter sidste rulletekst
var løbet over lærredet ved foregående forestilling, blev både 21.30 og
24 forestillingerne naturligvis forsinket. Det var nu tider dengang.
1989 var et super år for Imperial. De sidste år i årtiet sluttede, sådan
som man havde lagt ud de første fem fra 1961. Måske endnu bedre.
De nye 1990’ere lagde noget mere blødt fra land. En af de sidste film i
1989 havde været den fornemme danske ”Dansen med Regitze” med Ghita
Nørby og Frits Helmuth. Det var første gang i flere år, en dansksproget
film havde haft premiere i biografen. Den sidste havde været Erik
Ballings ”Midt om natten” i 1984. Nordisk havde selv produceret og man
havde også forenet de populære komikere Søren Pilmark og Per Pallesen i
en komedie, der hed ”Camping”. Den ville Nordisk partout også have op i
Imperial, selvom det var det værste makværk. Resultatet var som
fortjent. Filmen blev sablet ned og på premiereaftenen sad der fire
mennesker til 21-forestillingen i Imperials kæmpesal. Heldigvis skulle
den kun gå en uge. Hvorfor i al verden man sidst samme år bookede en
film af næsten samme kaliber med titlen ”Casanova”, må gudere vide.
Resultatet var næsten lige så stygt. Bedste film i 1990 blev Bruce
Willis i ”Die Hard 2” efterfulgt af Eddie Murphy i ”Nye 48 timer” og
Sean Connery i ”Jagten på Røde Oktober”. Mest revolutionerende havde
"Lawrence af Arabien" fået repremiere den 3. juni, hvor den spillede i
restaureret, utekstet originalversion med originaltitlen indtil den 28.
juni. Tilmed var det i 70mm, hvor BOFA-forstærkerne kom på pension. Nu
var der premiere på Dolby Stereo 70mm. Det var der forbavsende mange,
der gerne ville opleve. Biografen fik en del presseopmærksomhed. Svundne
tider var som genfundne. Til sidste forestilling var alle pladser solgt
på nær ti.
I foråret 1991 stod succeserne atter og ventede på stribe. Tredje del af
”Godfather”-sagaen skuffede måske nogen, men publikum var der rigeligt
af. Den blev efterfulgt af Anthony Hopkins i ”Ondskabens øjne”, der
overraskede alt og alle. Det dog intet at regne for næste igen, der var
”Danser med ulve” med Kevin Costner, som trak næsten fuldt hus hver
aften i månedsvis. Selv eftermiddagsforestillingerne var voldsomt
velbesøgte. Denne var en helaftensfilm og man var nu endelig begyndt
også at spille film allerede fra omkring kl. 12. Man kunne derfor med
denne også nå op på tre daglige forestillinger. Efter lidt over tre
måneders spilletid blev det sågar til en repremiere i efteråret. Det var
immervæk usædvanligt i 1991. Årets anden kæmpesucces var også lettere
sensationel. Den fandt sted den 8. november, hvor action-sci-fi
mesterværket ”Terminator 2” med Schwarzenegger havde premiere i CDS
digitallyd. 12.926 mennesker så filmen over premiereweekendens tre dage
i Imperial og filmen slår alle hidtidige rekorder i omsætning.
Besøgstallet modsvarer en belægningsprocent på 78,3, hvilket er ganske
exceptionelt. Filmen er på plakaten lige til jul. Herfra og hele januar
køres Jim Abrahams ”Hot Shots” i ”Højt at flyve”-genren. Der er igen
fuld tryk på alle forestillinger og endnu en kæmpesucces er i hus. Der
grines højlydt i salen og på direktørgangen.
Nedgangen i biografbesøg på landsplan har man ikke mærket meget til i
Imperial. I bundrekordåret 1992 føler man dog endelig også her, at der
ikke er nogen store succesfilm at vælge mellem. Bedst sælgende film er i
70mm og det er ”Hook” med Robin Williams. Så blev det altså heller ikke
større det år. Denne sommer er der ellers nu gensyn med ”Spartacus” i
70mm, men den trækker langt fra så godt som ”Lawrence”. I efteråret
kommer ”Far and Away” med Kidman og Cruise på programmet i storformatet.
I foråret 1993 installeres Dolby Digital til premieren på ”Vi lever” den
23. april og i sommeren moderniseres billetsalget, mens Ron Frickes
”Baraka” får premiere i 70mm. Det er her omkring, man begår fadæsen og
gør ’guldet’ sort på bagvæggen bag caféen i foyeren. Det var nærmest en
dødssynd.
|
|
Til ”Jurassic Park”, med premiere den 17. september 1993, blev der gjort
alverden for maksimal opmærksomhed. Filmen var med ny digital DTS lyd og
spillede de første fire uger kun i Imperial. Der var udsolgt dage i
forvejen og man spillede som noget helt exceptionelt
filmen døgnet rundt hele weekenden fra kl. 11.30 om fredagen til 21.30
søndag aften. Der var start kl. 11.30, 14.00, 16.30, 19.00, 21.30,
24.00, 02.30, 05.00 og så en kort pause til at rydde op før opstart igen
kl. 09.00. Bedst besøgte forestilling i nattetimerne og den tidlige
morgen var 02.30 natten til lørdag, hvor lidt over 200 dukkede op, mens
det laveste antal på omkring 40 var til forestillingen kl. 05 den
efterfølgende nat. Det var dermed selvfølgelig ikke ligefrem fordi, det
kunne svare sig med disse visninger, men reklameværdien var ubetalelig.
Selve indgangsfacaden var pyntet op med store dinosaurer-bannere op
langs siderne og der var sat levende lys op om aftenen. De stod den ene
aften lovlig tæt på dinoerne, hvor den ene brød i brand og måtte slukkes
med lidt hurtig assistance. 17.944 gæster så filmen denne weekend i
Imperial. Schwarzeneggers rekord i åbningsweekenden var allerede
sønderbanket. Et år forinden havde en pyroman sat ild til en
håndklædeautomat i den øvre foyer. Her gik det heldigvis kun ud over
håndklædet bortset fra, hele toilettet blev sodet godt og grundigt til.
Eftermiddagsforestillingens publikum forlod salen i god ro og orden og
de fleste blev og fortsatte med at se filmen til ende, da brandvæsenet
havde sagt god for det. Resten af dagen var der dog betydelige
forsinkelser i afviklingen af forestillingerne.
Imperial havde vist ”Søren Brun og hans venner” og den første ”Lucky
Luke”-tegnefilm tidligt i 1970’erne, hvor man sporadisk satte børnefilm
på programmet uden nogen synderlig logik. Selv en kavalkade med ”Far til
fire”-film var blevet vist. Tegnefilm havde man derudover aldrig gjort
sig i bortset fra ”Heavy Metal” for voksne i 1982. Alle Disneys film
havde man i årevis kun vist i Palads. Først i 1990’erne kom de også ind
i varmen i Imperial. Man troede faktisk ikke rigtig, det ville blive en
succes. Man havde nemlig kørt ”Quark på julesjov” i julemåneden 1987.
Heldigvis kun til eftermiddagsforestillingerne mens ”Predator” fortsatte
om aftenen. ”Quark” var et spin-off med den elskede bifigur fra
”Valhalla”, men den korte film på 45 minutter havde intet at gøre i
Imperial. For første gang nogensinde kunne man ved flere lejligheder
kunne notere forestillinger, hvor der overhovedet ikke blev solgt én
eneste billet. Disney var som bekendt noget ganske andet. ”Den lille
havfrue” og ”Skønheden og udyret” havde fungeret strålende i Palads i
hhv. 1990 og 1992, så i 1993 forsøgte man sig med ”Aladdin” i Imperial.
Det var ikke nogen dum tanke. Både de dansk-versionerede
eftermiddagsforestillinger og aftenforestillingerne i originalversion
solgte fortryllende. Endnu mere fortryllende blev det året efter, da
”Løvernes konge” i 1994 virkelig imponerede. Man kunne nogle dage notere
omkring 800 til 21-forestillingen. Det var altså godt gået af en
tegnefilm! Eller skulle man sige ’animation’? I 1995 er ”Pocahontas” dog
ikke stor nok med så mange pladser til rådighed.
|
|
Sidst i årtiet kommer endnu en film, teenagepiger og langt over en
million andre danskere har glædet sig til. Det er James Camerons
”Titanic” med Leonardo DiCaprio og Kate Winslet. Nu var det ikke
nødvendigvis noget at glæde sig til, at Titanic gik ned endnu en gang.
Ej heller selvom den i Imperial ville synke i 70mm. Som den velkendte
skrøne fortæller, kender alle jo historien, så hvem gider se en film med
kendt udgang? Tidligere Titanic-film havde enten solgt so-so eller
direkte skuffet. Camerons version var selvfølgelig helt anderledes. En
kærlighedshistorie var det egentlige omdrejningspunkt for luksuslinerens
forlis og så havde den mageløse special-effects. Det var en luksuriøs
oplevelse på Imperials store lærred, hvor der var mange udsolgte
forestillinger fra premieredagen den 23. januar 1998. I dette tilfælde
tjente den danske distributør formuer på filmen, for som Lejf Bernt, nu
på Constantin Film, sagde, så behøvede han jo dårligt nok annoncere for
den. Alle danskere talte om filmen, som blev den mest sælgende på dansk
jord siden 1950’erne med 1.430.000 billetter. På grund af kontraktlige
forpligtelser måtte den endda tages af plakaten i Imperial allerede den
12. marts, men den kom på igen en måned fra den 24. april og efter blot
én uge i yderligere en uge plus flere spredte visninger herefter. I 2012
fik den repremiere i ”Director’s Cut”. Imperial er skabt til en film som
denne.
Den 8. juni 1998 lukker biografen efter sidste forestilling på den
lunkne spændingsfilm ”Hard Rain”. Salens døre males blå og der kommer
nyt blåt fortæppe, som ikke helt harmonerer med biografens øvrige
udtryk. Nordisk Films isbjørn bliver nu projiceret på fortæppet og den
gamle sommerfugleeffekt forsvinder. Caféen i foyeren bygges om og ligger
herefter kun foran buevæggen. Søjlerne og væggene i nedre foyer males
grå. De gamle, runde indirekte lys i loftet forsvinder og erstattes af
et enkelt rundt lyselement samt forskellige små lysprojektører. I øvrige
foyer udskiftes sofaerne og baren moderniseres, ligesom der kommer en ny
endevæg i pænt, gråt design. Flere grønne planter end tidligere skaber
lidt liv i de fortsat lyse foyerområder. Den nye sal får 1.102 pladser
på 24 rækker. Der genåbnes den 10. juli til sci-fi-braget ”Armageddon”
med Bruce Willis, der bliver en kæmpesucces. Folk kan dette år ikke få
nok af katastrofer på det store lærred.
I 2001 står storfilmene i kø sidst på året. I juni har en sjælden
repremiere i form af Billy Wilders ”Ingen er fuldkommen” fundet
repremierevej til Imperial under originaltitlen ”Some Like It Hot” i
markering af Marilyn Monroes 75-års fødselsdag. Filmen introduceres hver
aften og vejret udenfor er dårligt i den uge filmen vises. Filmen bliver
en forbavsende succes. Biografejere som distibutører og millioner af
fans glæder sig på dette tidspunkt i ellevild begejstring til ikke blot
starten på hele ”Harry Potter”-universet men også Peter Jacksons længe
ventede filmatisering af Tolkiens ”Ringenes Herre”, som bliver til tre
helaftensfilm. ”Harry Potter og de vises sten” får premiere som den
første. Det sker den 23. november. Allerede på dette tidspunkt ligger
folk i telt på gaden ude foran biografen for at sikre sig billet som de
allerførste til ”Ringenes Herre – Eventyret om Ringen”, der får premiere
den 19. december. Noget kan man siden takke billetsalg over nettet for.
Fortsættelserne til begge får premiere i rap de efterfølgende to år.
Mens Hobbit-fans herefter må væbne sig med tålmodighed i ni år, før
denne roman filmatiseres, kan ”Potter”-fans glædes over en ny hvert år
de næste tre og dernæst yderligere fortsættelser i 2007, 2009 og 2010.
Når forstykket til ”Ringenes Herre”, den korte ”Hobbitten”, så i 2012 og
2013 blev til tre helaftensfilm i sig selv, siger det noget om, hvor
meget man har måttet skære væk i ”Ringenes Herre”-historierne. I årene
uden hverken den ene eller den anden var biografdirektørerne næsten
grædefærdige. Filmene solgte millioner af billetter. Den første ’ring’
solgte alene over 1,3 millioner, hvilket var det næstbedste i Danmark
siden 1976, hvor Danmarks Statistik begyndte at notere billetsalg.
Biograferne oplever en genopblomstring op gennem 2000-tallet, hvor der
naturligvis er brug for de helt store sale. 3D-filmene får også
betydning med eksempelvis James Camerons ”Avatar” som den allerstørste
succes, men der kommer også andre til. Efterhånden mister 3D-filmene
atter deres tiltrækningskræft. Især i Danmark går de efterhånden sløjt,
men der er generelt rigeligt med blockbusters mange år frem. Særlige de
genopfundne superhelte fungerer godt.
I 2003 gennemgår foyeren en større ombygning. Det gamle billetsalg rives
ned og flyttes over i højre side, hvor sliksalget havde holdt til efter
at have forvist de tidligere islandske sweatre. Hermed får biografen et
nyt og meget bredt indgangsparti, idet hele partiet med fortovsfliser
inddrages og dørene flyttes ud til gaden. Hermed forsvinder noget af
foyerens klassiske elegance. Udgangspartiet bagved bliver en del af
indgangen og det er lettere rodet, når mange gæster går ud på denne side
samtidig med, køen til næste forestilling holdes samme sted. Udenfor
fjerner man både det gamle lysskilt og det lodrette biografskilt. Det
lodrette erstattes af et nyt, der ganske ulæseligt blot skriver
’biografen’ med en isbjørn øverst. Der kommer også nyt skilt op over
indgangspartiet med isbjørn, Nordisk Film Biografer og Imperial. Det nye
billetsalg fungerer selvfølgelig rimeligt, men der er nu 117 forskellige
rabatordninger at holde styr på og ekspeditionstiden er ufattelig meget
længere, end den var i gamle dage. Efter kort tid begynder flere og
flere at købe billetter over nettet, da dette bliver en mulighed og der
opsættes også billetautomater ved siden af. På et tidspunkt lukker man
for billetsalget om eftermiddagen og henviser til baren. Siden sker det
også til aftenforestillingerne undtagen ved travle premierer. På et
tidspunkt lukkes billetsalget permanent og rives til sidst ned. I
venstre side indrettes et nyt sliksupermarked fra gaden og helt ind til
caféen, som forbliver hvor den er i en opgraderet udgave med flere
luksusprodukter udi øl og kaffe. Dermed forlænges ekspeditionstiden også
her, når man kan forsyne sig med det hele; også chokolade, popcorn og
sodavand. Selve slikbutikken har adgang gennem en smal dør i en nyopført
væg, der føres igennem den sidste del af den oprindelige marmorvæg ved
billetsalget. I salen udstyres armlænene på de atter nye stole i salen
med kopholder, sådan som man også har det i Cinemaxx.
I 2004 bliver Imperial som landets første biograf digital. Udstyret
installeres til premieren på ”I, Robot” med Will Smith. Der er to
forpremierer den 18. og 19. august, der begge indledes af Jakob
Stegelmann. Der går adskillige år, før alle film vises digitalt, men den
ridsefri fremføring imponerer naturligvis og man sidder febrilsk og
kigger efter den mindste ridse, der af gode grunde ikke kan være der.
Lige så overrasket eller snarere vemodig bliver man mange år senere, når
man i Imperial kan se det gode gamle filmformat 70mm og rent faktisk få
øje på en lillebitte ridse. Fra julen 2007 vises samtlige reklamer
digitalt og fra 2009 kan man vise film i 3D digitalt. I 2011, hvor
biografen kan fejre 50 år, kan digitale film ydermere vises i 4K. I
sommeren 2012 bliver operatøren afskaffet i biografen, da alle 35mm-film
nu er digitale. På nær 70mm-forestillingerne foregår filmafviklingen
herefter fra Palads på Axeltorv.
Man begynder at vise operaforestillinger om formiddagen i transmissioner
fra de store udenlandske scener. Disse er ofte særdeles velbesøgte og
konceptet holder ved. Desuden viser biografen alle former for
særarrangementer. Firmaer kan leje sig ind og afholde arrangementer med
eller uden filmforevisning. Muligheden har alle dage eksisteret og været
benyttet, men særligt omkring år 2000 og herefter bliver biografen
rammen om andet end den helt traditionelle biografdrift. Tilkomsten af
Cinemaxx på Fisketorvet i oktober 2000 fravrister Imperial sit monopol
på solopremierer i centrum af København. Man er ganske enkelt nødt til
at være innovativ for at holde på på publikum. Det betyder både noget
med hensyn til programmet men også i fokus på særforestillinger, som
ekspanderer i antal. Også det kære gamle 70mm får fornyet vind i sejlene
et stykke oppe i det nye årtusinde, hvor man ellers havde opgivet troen
på genopstandelse. Det skete først med en 70mm-festival og siden med
regulære danmarkspremierer på nye film i storformatet.
I 2008 afholdes således
den første 70mm-festival. Man gør sig de
ihærdigste anstrengelser for at sammensætte og skaffe kopier til et
bredere program med de bedste klassikere. Der lægges ud fredag den 25.
april med ”The Sound of Music”. Jørgen Nielsen, der i 1982 på dette
tidspunkt var kommet til Fox, fik sat sin gamle film (som han hadede
lige så meget som ”Cleopatra”) op i Imperial i ny kopi. Der var ikke
kommet et øje og Nielsen sagde, at nu var det helt slut med den film i
Danmark. Det var det så ikke helt alligevel. Til den første visning kom
der ikke mange, men om lørdagen sad der 800. Filmen er fortsat i dag
særdeles populær på tv ved juletid. De øvrige film i kavalkaden er
”Rumrejsen år 2001”, ”Dr. Zivago”, ”Lawrence of Arabia”, ”Cleopatra”,
”Baraka” samt ”Titanic” og ”Hamlet” (1996), der ikke tidligere havde
været vist i Imperial eller for den sags skyld i 70mm herhjemme.
Året efter gentager man succesen med ’The
Second Annually 70mm Film Festival’, som man morsomt kalder den. Man gentager visningen af
”Titanic” og supplerer med ”Mit Afrika”, ”Patton”, ”Hello Dolly”, ”Fame”
og ”The Abyss” samt ”Poltergeist”. De sidste tre sidste i rækken har
aldrig været vist i Danmark i storformat, men desværre er især
”Poltergeist”-kopien både falmet og slidt. Succesen er ikke nær så stor
som året forinden og festivalen gentages derfor ikke igen.
I efteråret 2013 bliver Imperial atter bygget om og får nyt 3D lærred.
Det er ca. 18 meter bredt og går fra væg til væg. Hermed forsvinder det
elegante fortæppe for stedse. Det er et stort savn, selvom man med det
imponerende store lærred i endnu videre omfang kan konkurrere med
eksempelvis Cinemaxx. Det nye sølvlærred til 3D giver ikke samme lys som
de gamle. Den store scene må også vige pladsen, ligesom de forreste
rækker forsvinder. Hele lydsystemet udskiftes i samme ombæring og man
får installeret Dolby ATMOS. Man er herefter verdens største
ATMOS-biograf. Der er masser af højttalere i begge sider, på bagvæggen
og sågar i loftet og der kommer nyt blåt lysshow i loftssiderne, der
skifter til rødt bag totempælene, som man heldigvis ikke rører ved.
Stolene udskiftes også endnu en gang. De nye stole har meget bredere
armlæn med plads til den største sodavandsmodel, mens sæderne er
smallere uden plads til den bagdel, der følger med for mange store
sodavand. Sæderne er ikke nær så gode som de tidligere men dog af
rimelig kvalitet. Der pålægges nye gulvtæpper i salen i ganske nydeligt
mønster. Antallet af siddepladser reduceres nu til 1.002 fordelt på 21
rækker. Da den ene sofarække nogle år senere får recliners, falder man
under de magiske tusind og har nu ’blot’ 998 pladser. Det er stadig et
formidabelt antal siddepladser for en biografsal, men magien er langsomt
ved at forsvinde. Der genåbnes den 25. september 2013 med et
koncertprogram, hvorefter der vises forskellige science-fiction af nyere
dato samt flere koncertfilm. Først den 3. oktober er der et normalt
premiereprogram, da ”Kvinden i buret”, som den første i rækken af
”Afdeling Q”-film, får premiere.
|
|
Imperial
Bio THX Ultimate. Foto: Thomas Hauerslev
70mm udstyret er intakt og i takt med, at digitaliseringen giver stort
set samtlige biografer premiere på samtlige film på samme tidspunkt, er
70mm noget, man har helt for sig selv i København. Det i hvert fald
indtil
Gentofte Kino også får det installeret i 2020. I Imperial kan man
i 2010’erne få unikke oplevelser med Christopher Nolans mesterværker
"Interstellar" og
"Dunkirk" og senest i 2020
"Tenet", mens også Kenneth
Branaghs version fra 2017 af
"Mordet i
Orientexpressen" kan ses i dette
format. Det samme gælder Quentin Tarantinos overvurderede
”The Hateful
Eight”, der kan opleves i en helt særlig udvidet ’road show’-version i
70mm fra den 4. januar 2016. Det er to dage før, den får premiere i
CinemaxX og tre dage før alle øvrige. Det er en sjælden eksklusivitet,
Imperial hermed benytter sig af atten år efter, man har haft den sidste
helt store solopremiere i centrum med ”Titanic”, der som nævnt ligeledes
var i 70mm. I 2019 vises
"Joker" med Joaquin Phoenix i formatet fra den
3. til den 29. oktober. En indsigelse mod de nuværende visninger af 70mm
fra og med 2010’erne må være, at kopierne i sig selv er utekstet. De
danske undertekster vises nu digitalt. De står ofte med små, gullige og
gnidrede tekster, som kan være vanskelige at læse. Samtidig er den gule
løsning afgjort ikke særlig køn at se på. Man kan åbenbart ikke få det
hele.
Som supplement til det at give publikum noget særligt har man de seneste
år haft events på klassikere. Også dem der ikke er i 70mm. Det gælder fx
flere Chaplin-film. Særligt visningen af ”Byens lys” var mindeværdig. I
filmens ånd fik damerne alle en rød rose med hjem. Efter visningen kunne
man således i bybilledet se røde roser i vinduerne på byens busser eller
i taxier, der kørte nyforelskede par hjem. Publikum til denne
forestilling havde virkelig været alt mellem 7 og 87 og der blev klappet
efter filmen. Det var et af de få øjeblikke…
Op til coronanedlukningen i 2020 var det virkelig sløjt i biografen. En
Scorsese-kavalkade blev afskåret midt i forløbet og der sad vitterlig
ikke mange til ”Cape Fear” i den uge, den spillede fra 5. til 11. marts.
Oprindelig var den en flot succes i 1992, men nu kunne hverken den eller
”Goodfellas” trække. Sidstnævnte havde endda ikke været vist i biografen
tidligere. Man havde netop i februar 2020 fået malet biografens
foyerområder. Den gamle buede væg fik fjernet alle udvækster og blev
malet mørkebrun med et guldbladsbelagt isbjørne-logo i midten. Lidt guld
vendte tilbage. De øvrige vægge og søjler og lyselementer males også
brune. Ellers er det afdæmpede spots, der gør det ud for belysningen og
der bliver nu lovlig mørkt. Biografen tager imod sit publikum i en
decideret ulykkelig stemning, når der ikke er mange gæster til
forestillingerne. Det nedrevne billetkontor har skabt yderligere rum ud
til gaden, som savner anvendelse.
Ved årsskiftet 2020/21 går man i gang med en sidste skønhedsbehandling,
som står klar, når biografen genåbner. Fornyelsen skal samtidig være med
til at markere
Imperials 60-års fødselsdag. Biografens 25-års fødselsdag
var ikke blevet fejret synderligt, mens 50-års dagen i 2011 omvendt blev
markeret flot i avisannoncerne. Man blev desuden mødt af en kæmpe
fødselsdagshilsen på den store marmortrappe op til den øvrige foyer. I
2021 opgraderes salen nu til
THX Ultimate
Cinema, der består af to 4K
dual-laser projektorer og et RealD Ultimate-lærred med endnu skarpere
farver og efter sigende enestående akustik. Området omkring lærredet er
malet sort, så kontrasten virker endnu stærkere. Allerede i
foyerområderne vil publikum bemærke store forandringer. Her er stilen
ført tilbage til noget, der kan minde om den simple storhed fra
1960’erne. På sin vis er det ægte retro.
Udhængsskabene er alle væk på nær få nyere lysskabe. På de åbne vægge
pryder nu filmaktuelle plakatmotiver, som muligvis vil fungere som
permanente. Caféen ude i foyeren er nu helt væk og ført ind som del i
slik-afdelingen. Her er der åbnet lidt yderligere op, så lokalet ikke i
samme grad lukker omkring sig selv. Foyerens smukke marmorfliser på
gulvet er fortsat de samme. På trappeopgangene til salen har de fået
fine blå tæpper over sig. Nye stole og borde i elegant, simpel stil gør
det ud for siddekomforten i øvre foyer, hvor senere lædersofaer også er
fjernet igen. I nedre foyer er der nu opsat bredere blå
stolearrangementer, der i design minder om en tilbagevenden til
tidligere tider. De matcher tæppefarverne på opgangene til salene og
strækker sig i separate elementer helt ud i indgangspartiet. Man har
beholdt den væg, der skaber en lille gang ind til stueplanets toiletter,
men ellers er de små finurligheder til højre, der fremviste Imperials
historie, hvor slikkiosken oprindelig lå placeret, borte. Nye lamper
hænger fra loftet i usædvanligt design. Det tager sig elegant ud, det må
man indrømme. Den omdannede foyer er mere klar end nogensinde til at
tage imod et festligt stemt biografpublikum.
Imperial-salen er fortsat meget, meget smuk. Man savner fortæppet og
denne væsentlige del af elegancen, men selve filmoplevelsen fås ikke
bedre i nogen anden biograf noget andet sted i verden. Hvor lykkeligt,
en biograf som Imperial mod alle odds stadig eksisterer i 2021. Alle bør
sende Nordisk Film Biografer en stor tak for at have holdt hånden under
den biograf i snart 40 år.
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn,
Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø,
Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
Imperial Bio
|
|
|
|
|
|
• Gå til Imperial
Bio |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:13:01 |
|
|