| |
Scala Biograferne / Scala Biografer, København |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
Scala
Biograferne omkring 2000. Foto: Thomas Hauerslev
SCALA BIOGRAFERNE / SCALA BIOGRAFER
Axeltorv 2
Åbnet 9. marts 1989
Lukket 30. juni 2001
Genåbnet 25. maj 2007
Lukket 1. november 2009
Adressen på kanten af Axeltorv mellem Jernbanegade og Vesterbrogade har
en lang forhistorie med forlystelsesetablissementer under forskellige
navne, bl.a. National, Scala og sammensat som ’National Scala’. Dette
står der mere om i kapitlet omkring
Scala-Bio, der frem til 1964 lå i
bagbygningen til det nye Scala-kompleks, som er opstået i støvet af det
tidligere stormagasin Anva, med en ny bygning med stort samme udformning
som den forrige med lyst puds og store glasfacader i ånden fra National
Scala. Selv to små kupler i glas ud mod de to hjørner til Axeltorv havde
man genskabt i mindet om gamle dage. Herudover bestod taget af et løftet
glasloft og terrasse udenfor den øverste foyer, der bagved indeholder
biograferne med foyeren strækkende sig omkring en stor rotunde midt i
huset, hvor glaselevator fører folk helt fra discotek i kælderen op til
biograferne på toppen. Et slogan som biograferne i øvrigt også benytter.
Der er også rulletrapper mellem etagerne ud mod Axeltorv. Oppe for enden
af disse på tredje sal ligger billetsalget umiddelbart til venstre med
plakater henover, mens der er bar i modsatte side. Bagved er der ad et
par trappetrin indgang op til salene bagved. De mindre sale 4 og 5
strækker sig hhv. bag billetsalget og baren mod en bred gennemgang,
hvorfra der også er adgang til de tre store sale bagerst i huset med sal
1 i midten flankeret af 2 og 3 på hver side. Sal 1 er udstyret med 400
røde Quinette-stole med vægge i sort-guld og mørkeblåt loft. Det brede
lærred har et flot, lysegråt fortæppe. Sal 2 og 3 har hver 230 pladser.
Her er Quinette-stolene blå, mens væggene er grå og loftet mørkeblåt som
i den store sal. I disse to sale er der også grå fortæpper. Væggene i
sal 4 og 5 er sorte, mens de 88 stole i hver sal her er violette. Alle
sale er belagt med grå gulvtæpper og den amfiteatralske opbygning giver
samtidig et fantastisk udsyn fra alle pladser undtagen ude i siderne fra
de første rækker i sal 1. Fra gaden er der indgang til Scala fra tre
sider under glasoverdækkede indgangsbaldakiner. Fra Axeltorv er der
tilmed et billetsalg yderligere til biograferne lige under den første
rulletrappe. Man har naturligvis lagt ud med EDB-salg, så dette er en
mulighed. Billetsalget her nedlægges dog kort tid efter. Der kommer
store filmplakater på facaden mod Axeltorv.
Scala er ejet af brødrene Strecker, Kai Ginsborg og Bent
Fabricius-Bjerre, Sandrew-Metonome, der også driver
Dagmar. Butikker,
restauranter, barer og fitnesscenter på toppen strækker sig ind over den
gamle bagbygning, der i det store hele består uforandret i sit ydre.
Købssum incl. ombygning er projiceret til at beløbe sig i 300 millioner
kroner, men ender med at koste Scala-Hallerne I/S 400 millioner, før
dørene kan slås op. Man forventer at dagligt 10.000 vil lægge vejen
forbi til en forventet årsomsætning på 350 millioner kroner.
|
Læs
mere her:
Galleri Scala Biograferne, november 1989
Galleri Scala Biografer 2007
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Jørgen Strecker forklarer et års tid forinden, at planerne med bygningen
ikke er at tjene en forfærdelig masse penge. ’Vi er rige’ forklarer han
og ’hvad er det sjove ved at sidde i Nyhavn og pjaske i vandet med
fødderne’? Det er udfordringen ved det hele ligesom at bestige Mount
Everest. Bent Fabricius-Bjerre var også velhavende, men havde en klar
ambition om at skaffe mere forlystelsesliv til centrum og dermed udvide
sit lille biografimperium. Årtiet forinden var han kortvarigt involveret
i
Kinopalæet, men det kom der intet ud af. Nu så mulighederne meget
bedre ud i Scala også selvom, det blev dyrt. Og dyrt blev det.
Fabricius-Bjerre havde strengt taget aldrig involveret sig i noget, han
tabte penge på, men eventyret med Scala endte med at slå en rød streg
henover den rekord. I begyndelsen gik det vældig godt. ’En satsning på
livsstil’ lød avisoverskriften på åbningsdagen i Politiken. I artiklen
kan man læse, hvorledes Ole Kerndal fra det selvejende Institut for
Center-Planlægning forklarer, at ’folk rykker længere og længere ud af
byen til nye centre i omegnen. Derfor bliver det enten-eller for Scala’…
’Rammer man bare lidt ved siden af, bliver det svært.’
Biografen åbner torsdag den 9. marts 1989. Tilstrømningen til det nye
Scala er så stor, at folk lukkes ind i hold og det er ikke alle
biografgæster, der har købt billet forud via forsalg fra Dagmar, der når
ind til første forestilling. Åbningsprogrammet består af ”The Accidental
Tourist” med William Hurt i sal 1, ”Working Girl” med Melanie Griffith i
sal 2, ”Tucker – en mand og hans drøm” med Jeff Bridges i sal 3 og
”Young Guns” med Emilio Estevez i sal 4 foruden en ekstra kopi til sal 5
om aftenen, hvor der i denne sal kl. 16 er repremiere på Bille Augusts
”Pelle Erobreren”. På kort sigt er ”Young Guns” den største succes af
åbningsfilmene, mens ”Working Girl” vises længst. Det er en sjov
kombination af profilerne for Dagmar og
Cinema 1-8 med et stænk af
Palladium, der bliver Scalas varemærke. Scala ender med helt at opsluge
Cinemas repertoire, da denne lukker i 1992.
• Gå til galleri Scala Biograferne,
november 1989
• Gå til galleri Scala Biografern,
København, juni 2001
• Gå til galleri Scala Biografer 2007
Den 25. marts 1989 tager Clint Eastwood en sidste tørn som ”Dirty Harry
i Dødsspillet”, som man har premiere på solo. Det samme gælder ”Tequila
Sunrise” med Mel Gibson og Michelle Pfeiffer tre uger senere.
Allerstørste film i åbningsåret bliver igen Mel Gibson, denne gang
sammen med Danny Glover i ”Dødbringende våben 2”, som man har
kæmpesucces med helt alene fra den 11. august. Det var den bedste film i
serien, der solgte 244.000 billetter på landsplan, hvilket var 100.000
flere end den første, der havde haft premiere i
Imperial, før serien
blev ’hot’, men i 1992 solgte nr. 3 hele 433.000 billetter, hvor man her
delte premieren med Palads (og Dagmar!), hvilket siger lidt om den
underkapacitet, toeren var udsat for. ”Batman” med Jack Nicholson som
Jokeren bliver intet megahit i Danmark, men sælger dog en kvart million
billetter. I oktober er der premiere på James Camerons flotte
science-fiction film ”Dybet” og ved juletid finder dette års største
filmromance sted ”Da Harry mødte Sally” i Rob Reiners glimrende
instruktion baseret på Nora Ephrons excellente manuskript og lige så
fremragende improvisationer af Meg Ryan og Billy Crystal.
|
|
Biografoversigt
med syv biografer.
I februar 1990 er man ene om premieren på Birger Larsens ”Lad isbjørnene
danse” med Tommy Kenter og efter et generelt mat andet kvartal får man
sin gyldne stund den 10. august med ”Pretty Woman” sammen med Dagmar.
Garry Marshalls ’Askepot’-historie med Julia Roberts og Richard Gere
vises helt til den 29. august året efter. Samme år bliver Jan Boye
Thomsen, der forud har ledet Husum Bio og
BioCity i Høje Taastrup, ansat
som daglig leder af de nye biografer, som han tog sig kærligt af og i
1993 får biografen tvillinger. Bag sal 4 og 5 bygges på tværs to sale
med hver 72 pladser. Herved klemmes foyeren lidt sammen og billetsalget
rykkes en anelse, men der er nu stadig god plads. En ny bar strækker sig
i højre side med sliksalg bagved fremfor til venstre ved siden af
billetsalget. I årene inden har repertoiret kantet sig lidt væk fra det
alt for kunstnerisk anlagte og man har koncentreret sig om
kærlighedsfilm og mere ordinære spændingsfilm foruden et storværk fra
tid til anden. Blandt de bedste film ses ”Måske uskyldig” med Harrison
Ford, Martin Scorseses ”Goodfellas”, Oliver Stones ”JFK” og Clint
Eastwoods ”De nådesløse”. Store underholdningsbrag tæller Steven
Seagal-film og Bruce Willis i eksempelvis ”The Last Boy Scout”, som man
ikke deler med andre.
Efter lukningen af Cinema 1-8 i 1992, der på dette tidspunkt var
amputeret til seks sale, bøjer Nordisk Film af og lader Palads være med
på film sammen med Scala og nu kan man således sovses ind i begge
biografkæder til ”Bodyguard”-romancen med Whitney Houston og Kevin
Costner.
I 1993 tager Henning Schou sig af dagligdagen efter Jan Boye Thomsen og
fra 1995 er det Lone Korslund, der tager sig af repertoiret. For
filmselskaberne var det udmærket med de nye kombinationsmuligheder
mellem biograferne. I virkeligheden var det Nordisk, der havde mest at
vinde, mens Scala ikke opnåede mange virkelig store succeser efter 1992.
Kvaliteten haltede det også mere og mere med, men det kan nok primært
bebrejdes Hollywood. Fra dansk side var Ole Bornedal i 1994
leveringsdygtig i et ægte kvalitetsgys, der samlede fulde huse, nemlig
”Nattevagten” med en ung Nikolaj Coster-Waldau og en stærkt spillende
Ulf Pilgaard. Fra 1995 er langt de fleste premierer sammen med Palads.
Enkelte deler man alene med Dagmar, hvor man her kan stråle sig i
verdens bedste film ifølge brugerne på IMDb, nemlig ”En verden udenfor”
med Tim Robbins og Morgan Freeman med premiere den 28. april 1995. En
del titler får move-over fra Imperial, men disse går sjældent særlig
godt i Scala, når de først har forplantet sig hos Nordisk, hvis nye
fælles telefonbestilling har gjort det nemmere for publikum, men
vanskeligere for Scala at holde fast i sit publikumssegment. I 1996 er
den største succes David Finchers skræmmende ”Seven” i første halvår,
mens Nicolai Windings Refns ”Pusher” markerer sig stærkt i det andet.
|
|
Scala
Biograferne Bio 3, med fortrinlige blå Quinette sæder på buede rækker og
smukt gråt fortæppe. Foto: Thomas Hauerslev
I 1998 bliver de tre største sale THX-godkendt, så lyden kunne man ikke
ønske sig bedre. Dette år er ”Titanic” lang tid på plakaten trods
premiere i Imperial forud. Den 13. november er der premiere på Jim
Carrey i ”The Truman Show”, der får en fænomenal start, men alligevel
tages af plakaten efter ’blot’ to måneder, mens
Grand og Palads
fortsætter længere. To uger senere er der en rigtig sjov film på
plakaten, da ”Vild med Mary” med Cameron Diaz, Ben Stiller og Matt
Dillon gør underværker, men lige meget hjælper det i det store billede.
Der kommer flere og flere film op i Scala, der skifter program
hyppigere, men publikum bliver der modsat færre og færre af. I 1999 er
biografens repertoire 95% ungdommeligt og bevæger sig støt og roligt
nedad i målgruppe. Man skal ikke kimse ad Lukas Moodysons fantastiske
ungdomsfilm ”Fucking Åmål” og at det faktisk lykkes Scala at få så stort
publikum til dette svenske vidunder, at den kunne holde sig på plakaten
i 2½ måned. Men det var så årets bedste film i biografen målt på
kvalitet sammen med den nuttede, kække kris ved navn ”Babe”. Den
spillede blot kun i fire uger. ”You’ve Got Mail”, opdateringen af ”Den
lille butik” med James Stewart, var nu også sød med Tom Hanks og Meg
Ryan, men ikke særlig forskellig fra ”Søvnløs i Seattle” nogle år
forinden. En kæmpesucces i Susanne Biers ”Den eneste ene” deles også med
både Dagmar, Palads og Palladium. I 2000 er programmerne ved at være
virkelig ringe. Dette år får ”Battlefield Earth” med John Travolta
premiere og det samme gør Wes Cravens usle ”Scream 3”. De bedste film
spiller adskillige andre steder og Scala får ikke meget ud af dem. I
oktober åbner så tilmed CinemaxX på Fisketorvet.
På sigt var det netop svært med placeringen af Scala. Man ramte ikke ved
siden af, men man ramte heller ikke rigtigt. Af årsager det er umuligt
at finde en forklaring på, har placeringen lige overfor Tivoli, en af
byens allerbedste placeringer tæt ved Hovedbanegården, aldrig været en
succes ret længe ad gangen. Det blev Scala heller ikke. Scala
Biograferne fik nogle kæmpesucceser, hvor de største blev delt med
Dagmar. Hovedsageligt blev de så store, idet Nordisk Film Biografer af
før nævnte konkurrencemæssige årsager nægtede at vise film sammen med
biografen de første år. Det kostede nogle distributører hovedbrud og
resulterede også i World
Cinemas kortvarige genopståelse i
Cirkusbygningen lige overfor, men Scalabygningen som helhed mistede
hurtigt publikums interesse. Man havde satset på alle aldersgrupper.
Både de unge og de smarte men også et mere velfunderet publikum. I
biograferne qua filmvalget og med udmærkede restauranter på etagerne
ovenover, mens dem i stuen skulle være ’nemme og hurtige’. Dyrere
tøjmærker og forretning med ure og sølv signalerede i andre retninger.
|
|
Charlie
Chaplin stod i foyern. Bowler og stok var købt på aution. Foto: Thomas
Hauerslev
Ét af de helt essentielle problemer var udluftningssystemet, som aldrig
fungerede godt. Således sivede friturelugten fra stueetagen op til
etagerne ovenfor, hvilket en del gæster ikke fandt så attraktivt.
Biograferne i dag begår den samme fejl, hvis de tror, det modne publikum
lader sig tilfange af popcornsdunsten. Scala havde også tilranet sig et
mere uønsket klientel, der havde søgt fra kældrene i Palads over i Scala
og tilsvarende overtog man den mest forhutlede del fra Cinema, da denne
biograf lukkede sine døre i 1992. Til sidst blev Scalas forskellige
lejemål opsagt uden andre rykkede ind og øvrige skiftede ejer
ustandselig. Discoteket blev til Professor Olsens Spilleland, men var et
virkelig tarveligt sted. Kun den indonesiske restaurant ’Mata Hari’
holdt ud alle dage fra 1989 indtil man var tvunget til at lukke, da
huset skulle rives ned. De lavede i øvrigt helt fantastisk god mad til
billige penge. Det var selvfølgelig også derfor, den kunne eksistere så
længe.
I 1999 havde Scala-komplekset givet et underskud på 56 millioner kroner
og det var ikke første gang med minus bundlinjen. Det havde der altid
været. Planerne går på at indrette et hotel. Ved årsskiftet 2000-01 er
Scala A/S blevet solgt til den amerikanske engrosvirksomhed Cargill,
ingeniørrådgivningsfirmaet D.A.I. og Jens Jordan (tidligere direktør for
Nordisk Film), som oplyser, at der ’må ske omfattende ændringer for at
gøre ejendommen attraktiv og økonomisk rentabel’. Faconen tænkes at være
den samme, man benyttede i forbindelse med Sagakarréen, der var blevet
revet ned og erstattet af et nyt hotel-, butiks og lejlighedsbyggeri.
Scala Biograferne opgiver driften lørdag den 30. juni 2001. ’De nye
planer harmonerer ikke med biografdrift’, forklarer direktør for
Sandrew-Metronome, Bo Christensen. Man har også mærket åbningen af
Cinemaxx på Fisketorvet i oktober året forinden, hvor Michael Obel her
udtrykte stor overraskelse over, det nye storcenter direkte eller
indirekte kostede Scala livet. Forud for lukningen kører Scala en
kavalkade af store biograftitler, bl.a. nogle af biografens største
succeser og allersidste dag viser man aldeles passende Peter
Bogdanovichs mesterværk ”Sidste forestilling” kl. 21.30.
Fabricius-Bjerre har på dette tidspunkt nu gjort, hvad Ole Kerndal år
forinden havde spået nok ville være sikrere. Han havde indrettet en ny
multiplexbiograf med elleve store sale i Lyngby bag Magasin og lige
overfor Lyngby Storcenter, hvor parkeringsmulighederne var glimrende.
Oplandet var enormt og fra august samme år kunne man nu spare den lange
vej ind til Københavns centrum og se film i en biograf indrettet efter
tidens mest luksuriøse standarder. Den nye biograf fik navnet Kinopalæet
– givetvis inspireret af Fabricius-Bjerres
første biografeventyr – og
blev en kæmpesucces. Det er den fortsat i dag, hvor Nordisk Film
Biografer har overtaget driften nu under navnet ’Nordisk Film Biografer
Lyngby’.
|
|
Nyt
lærred og nye stole i Scala Biografer Bio 1 fra 2007. Foto: Thomas
Hauerslev
Netop som man skulle tro, det alt sammen var forbi, genåbner Scala
Biograferne sandelig som ’Scala Biografer’ fredag den 25. maj 2007. På
dette tidspunkt står hele huset nærmest hen som et spøgelseshus med
tomme forretninger overalt. Kun enkelte restauranter (bl.a. førnævnte)
er i funktion i stuen, mens så godt som alt på etagerne ovenover står
gabende tomt. Kun fitnesscentret med separat indgang fra gaden kan man
motionere i. Nogle lukkede forretninger har stadig tøj hængende her og
der, men der er ingen til at sælge det. Tilsvarende er der åbent ind til
flere restauranter på etagerne ovenfor men ingen mad at spise.
Det er fire pakistanske brødre, Daniel, Imran, Sharaz og Usman Aziz, der
har taget chancen med biografen, som skal vise Bollywood-film, altså
film fra Indien med lokal flora og dvs. masser af sang og dans. Med
mindre det var en actionfilm. Så var der kun en smule sang og oftest
ingen dans. Man åbner i første omgang kun med den store sal, hvor der
lægges ud med ”Cheeni Kum”. Tyrkiet havde fået en dansk hjemstavn
primært i Park Bio på Østerbro. Hvorfor skulle det indiske publikum ikke
også være interesseret i hjemlandets produktioner, som der immervæk var
omkring 800 af om året? Filmene fik nu premiere simultant i Danmark og
Indien, hvilket var det smarte. Premiererne var ikke beregnet på et
dansk publikum, men alle er naturligvis velkomne og de fleste har
mulighed for at følge med, da de vises med engelske undertekster.
Forestillingerne forløber efter sigende hyggeligt, men trækker sjældent
det helt store publikum undtagen måske lige på åbningsaftenen. En uge
senere er der ny premierefilm. Fra juli 2008 vises også film i sal 2 og
3. Man havde fra start meddelt, man på et tidspunkt ville supplere
Bollywood med Hollywood og der bliver faktisk sat et program sammen med
amerikanske film og produceret stort reklamebanner, der blev sat op ude
på den forkølede facade. Det holdt sig ikke kørende mange dage, så man
gentog det aldrig igen. Filmene var alle udpinte travere af relativt ny
dato og dermed aldeles uinteressante i øjeblikket, hvor de var
tilgængelige i videoformaterne. Herefter holdt man sig udelukkende til
de indiske og enkelte pakistanske, der fik sneget sig med ind.
• Gå til galleri Scala Biografer 2007
|
|
Scala
Biografer ender deres dage i 2012. Her ses Bio 1, 2 og 3 på øverste
etage i Scala bygningen under nedrivning den 16. maj. Foto: Thomas
Hauerslev
De nye biografer fik en chance, idet Ejendomsselskabet Centerplan havde
overtaget bygningen i 2006 og udlejede, hvad de kunne til stærkt
reducerede huslejer. Man havde planer om et nyt højhus, men projektet
faldt til jorden, da selskabet gik konkurs i 2008 i kølvandet på
Roskilde Banks krak. Herefter overtages Scala af Ejendomsselskabet
Norden.
I foråret 2009 er det tyndet voldsomt ud på toppen af Scala, hvor man
fortsat benytter både baren og sliksalget bagved. Fra den 27. marts
vises der en tid slet ingen film, men den 3. juli er der atter ny
Bollywood-titel på programmet. Man indskrænker sig til kun at vise film
i weekenden fra fredag til søndag. Den 17. oktober er det sidste udkald.
Denne dag får biografens definitivt sidste film premiere med den
stemningspassende titel ”Blue”. Det var nu dog en adventurefilm om en
skjult skat i et sunket skib. Sidste forestilling fandt sted søndag den
1. november 2009. Herefter opgav man driften. Længe efter var der
fortsat sodavandsflasker i baren, popcorn og chokoladevarer i kiosken,
borde og stole stod der endnu, som ventede man en gæst når som helst,
men endnu et afsnit havde overgivet sig til spøgelseshuset. I 2010
bliver husets sidste lejere sagt op og bygningen rives ned i marts 2012.
På YouTube findes interessante og vemodige klip fra huset både før,
under og efter lukningen med opdagelsesrejser ind i mange af de forladte
lokaler, før bulldozeren svinger sit greb mod Scala, hvor bagbygningen
denne gang ryger med i faldet. Alt forsvinder og efterlader et dybt hul
i jorden. Alt dette kan også ses på YouTube.
I årene opfører ejendomsselskabet Norden det nye Axel Towers, der består
af fem tårne på mellem seks og seksten etager. De nye bygninger står
færdig i 2017 og rager længere ud over Axeltorv end Scala forud, men til
gengæld gives der tilbage i de mange rundinger. Mange finder de nye
tårne moderne og elegante. De sætter i hvert fald et præg på København,
men Tivoli kunne nu godt have fortjent et smukkere modspil på den anden
side. Hvor ville det også være pragtfuldt med en helhedsløsning, der
inkluderede hele området fra Rådhuspladsen ned til Hovedbanegården og op
mod Vesterport, forbi Palads Teatret og frem til Jarmers Plads.
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
|
|
• Gå til galleri
Scala Biograferne, november 1989
• Gå til galleri Scala Biografern,
København, juni 2001
• Gå til galleri
Scala Biografer 2007 |
|
• Gå til
Scala Biograferne / Scala Biografer |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:31:04 |
|
|