| |
Cinema I-II-III, København
CINEMA I-II-III / CINEMA I-V / CINEMA I-VI /
CINEMA 1-8 / CINEMA |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
CINEMA I-II-III / CINEMA I-V / CINEMA I-VI /
CINEMA 1-8 / CINEMA
Vesterbrogade 2
Åbnet 29. juni 1974
Lukket 31. maj 1992
Året efter Anders og Henrik Sandberg har åbnet Danmarks første multibiograf
ABCinema med to sale på Rådhuspladsen, har de i rekordfart fået stablet endnu en
på benene. Denne gang med tre sale, som ABCinema også allerede er udvidet til.
Sandberg har dermed nu seks sale omkring Rådhuspladsen. Den nye biograf bruger
romertal i stedet for bogstaver og kaldes derfor Cinema I-II-III. Den er
beliggende på Vesterbrogade 2 direkte overfor
Palladium. Cinema I-II-III har
indrettet sig i nogle forhenværende restaurationslokaler i Richshuset, der er
tegnet af Alf Cook-Clausen og opført i årene mellem 1934-36. Det er en af de få
art deco-bygninger i Danmark. Den har sit navn efter kaffeerstatningsfirmaet
C.F. Rich & Sønner, der har hovedsæde i huset frem til 1969. Bygningen prydes af
et stort antal neonreklamer og sine berømte vejrpiger over termometeret på
tårnet ved hjørnet af Rådhuspladsen.
Åbningen finder sted lørdag den 29. juni 1974. De tre sale har hhv. 163, 120 og
108 pladser og er holdt i farverne rød, grøn og blå. Om disse kan der dårligt
tales om arkitekttegninger. Biografens foyer var i princippet indrettet som i
ABCinema. Salene var til gengæld noget mindre end dennes og så vistes filmene i
både sal I og II med spejlteknik og periskoprør ligesom B-salen i ABCinema.
• Gå til galleri Cinema 1-8, 1984
• Gå til galleri Cinema 1-8
Plakater, Facade og Teknik i 1980erne
• Gå til galleri
Lysbilleder fra ABCinema+D & Cinema 1-8
Sal I åbner med ”Sugarland Express” med Goldie Hawn. Den er instrueret af Steven
Spielberg, som også åbnede ABCinema med ”Duellen” året forinden, så det var vel
ganske passende. I sal II vises Hal Ashbys ”Den hårde straf” med Jack Nicholson.
Sal III var helliget de frække strimler, som man i henhold til lejekontrakten
ikke måtte vise ovre på den anden side af Rådhuspladsen. Første film i denne sal
var den amerikanske ”Pornoskolen”. Man tænkte nok, at her kunne man slippe
afsted med hvad som helst. Salen var nemlig i hele biografens levetid aldeles
forskrækkelig. Fra nogle pladser var det umuligt at se hele lærredet, da en
kiosk lå i vejen for operatørrummet bagved, som derfor blev indrettet temmelig
aparte. Det var utvivlsomt en af byens ringeste forevisningslokaler, men på
dette tidspunkt kaldte man såmænd de små biografsale for ’lækre’.
Forestillingerne startede dagligt fra kl. 12 til kl. 22.30.
Indgangspartiet var ved åbningen lidt mere gammeldags indrettet med solidt træ,
men det blev hurtigt moderniseret til mere imødekomne glasdøre. Der var mange
udstillingsskabe fyldt med plakater og billeder. Indenfor til venstre er der
placeret en bar, der eksisterer gennem hele biografens levetid. De sidste år
sælges billetterne også herfra. Der er placeret slikautomat og en automat til
varme drikke. En relativt smal gang fører op til billetsalget til venstre for
sal I med indgang hertil bagved. Toiletterne ligger foran mellem baren og
billetsalget, men flyttes nogle år senere ned i kælderen, mens billetsalget
rykkes op foran sal I. Sal II ligger klods op ad denne med adgang til højre. Her
er der også indgang til sal III, som man når frem til via et kortere, snoet
gangsystem.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Tegning
af Cinema I II III. Indretning af 3 biografer i stue-etagen. Stueplan
100:1. Ejendommen Paraplyen, Rådhuspladsen 16m V. Matr.nr.67, Vestervold
Kvater
Dato: 01.12.1973
Arkitekter: Holger Pind & Tage Pind og B. Weinrich
Biografen bliver fra største dag endnu en kæmpesucces for Sandberg. Hurtigt står
filmselskaberne i endnu længere kø, for at give deres film premiere her.
Biografen har endnu ikke den udprægede ungdomsprofil, der kendetegner den fra
sidst i årtiet og frem til lukningen. Første premiere efter åbningsprogrammet er
således det seriøse drama ”Manden i midten” med Jack Lemmon, som man nærmere
havde forestillet sig i en biograf som Dagmar. Men allerede fra biografens
første måneder bliver de mindre sale ikke kun effektivt benyttet til
premierefilm og repremierer men også til film flyttet over fra øvrige
storbiografer. Således kan biografen tage ”stjernetegns”-film nr. 2, ”I tyrens
tegn” på plakaten den 16. august, efter Saga havde vist filmen i fire uger.
Filmen var overhovedet ikke udspillet og den holdt sig på plakaten i Cinema
I-II-III helt til begyndelsen af februar året efter. Året efter overtager
biografen eksempelvis også ”Det tårnhøje helvede” fra
Imperial og holder den på
plakaten det meste af sommeren. En del af tiden i følgeskab med ”Der må være en
sengekant”, indslaget i Palladiums serie-pendant til sengekantsfilmene, hvor
denne nu var flyttet lige over gaden. To uger efter fik stjernetegns-film nr. 3,
”I tvillingernes tegn” igen samme tur fra Saga og denne holdt sig frisk til
januar 1976. Derudover benytter Sandberg sig snart også af at flytte filmene
frem og tilbage mellem sine biografer i centrum, hvilket skaber nogen forvirring
blandt publikum. Mange af filmene i biografen er amerikanske titler fra C.I.C.
og Columbia-Fox. De uartige i sal III tager Dansk-Svensk Film sig af.
I 1976 nyder biografen stor succes med endnu et stjernetegn samt ”Taxi Driver”
og ”Silent Movie”. Sandberg havde derfor brug for endnu flere biografsale til
sine succesfulde eventyr. Allerede den 15. oktober 1976 havde man sagt
midlertidigt farvel til pornofilmene i sal III. Den vendte dog tilbage en måned
efter i ”Miss Beethoven åbner sig”, der allerede lukkede i igen den 17. december.
Efter tre en halv uge med ”Missen der drømte” tog biografen definitivt afsked
med pornofilmene den 24. februar 1977. Dem havde Sandberg fundet et nyt hjem til
i Studio 1-2, der var åbnet to måneder forinden længere nede ad Vesterbrogade
ved siden af Saga. Igen to mindre sale bygget efter samme princip som Cinema-biograferne.
Her blev den ene sal helliget pornofilmen, mens den anden spillede ordinære
film. Få år senere overtog pornoen dog hele repertoiret her.
|
Holger Pind - Tage Pind
Arkitekter M.D.A.L./M.A.A.
Nørrevoldgade 23, 1, 1358 Kbh. K
Tlf 11 81 47
B. Weinreich
Arkitekt M.D.A.L./M.A.A.
Vesterbrogade 6D, 1620 Kbh. K
Tlf. 11 04 92
|
I marts 1977 har Cinema I-II-II sammen med ABCinema premiere på
”Chicago-ekspressen” med Gene Wilder og køerne foran billetsalgene er alenlange.
Det er de også i maj, når ”Rocky” med Sylvester Stallone har premiere. I 1977
åbnede således en D-sal i ABCinema og om aftenen, torsdag 30. juni 1977, åbner
to nye sale i Cinema I-II-III, der hermed udvider navnet til Cinema I-V. Sal IV
har 122 pladser og åbner med ”Raketbase 3”, der har Burt Lancaster øverst på
plakaten. Sal V med 90 pladser viser det erotiske franske drama ”Hos Madame
Claude” med Klaus Kinski. Salene er placeret i tidligere kontorlokaler på første
sal og der er trappeadgang til højre for sal II og III. De nye sale havde ikke
samme hældning som sal I og II, men var dog milevidt bedre end den famøse sal
III og faktisk helt til at holde ud. Lærrederne var fortsat ikke store og der
var stadig ikke højt til loftet, idet lokalerne kun optog én etage.
I marts 1978 afholder biografen over nogle dage en nogenlunde velbesøgt nordisk
filmfestival med særlig fokus på film for unge. I april har ”Saturday Night
Fever” med John Travolta premiere i ABCinema, der dog må dele den med Nordisk
Films Tivoli Bio. Cinema I-V får den over til sig i september, hvor den stadig
trækker tusindvis af unge publikummer i månedsvis. Henover sommeren har masser
af unge også været i biografen og moret sig sammen med Burt Reynolds, der gør
grin med sheriffen, Jackie Gleason, i ”Det vilde ræs” eller de har set
”Djævlebandens hævn”, der er en lidt mere voldsom men genrebeslægtet film. I
august er der også premiere på ”Thank God It’s Friday”, som er disco med Donna
Summer. Lige pludselig har biografen skabt sig en helt ny og klar profil, som
vil holde ved stort set lige til lukningen fjorten år senere. Det lader sig
naturligvis også kun gøre, fordi Hollywood samtidig har opdaget, hvor mange
penge, de kan tjene på de generelt billigt producerede ungdomsfilm. Dem kommer
der utallige af de efterfølgende år.
I 1978 overtager Sandberg de tre storbiografer Imperial,
Kinopalæet og
Tre Falke.
De to biografer ved Rådhuspladsen samt, i begyndelsen, Studio 1-2 fungerer
herefter som praktiske aftagere for de titler, der har spillet på de store
lærreder og som der fortsat er gode penge i. Tidligere var det ikke altid,
filmene kom over til øvrige biografer i centrum, når de sluttede i Imperial og
Kinopalæet. Nu og for eftertiden gør de det næsten altid.
Slå-på-tæven-komedierne med Bud Spencer og Terence Hill finder eksempelvis et
stort publikum i Cinema-salene gennem årene. Nogle af filmene starter i
Kinopalæet, men lever længe efterfølgende på Vesterbrogade. Det gælder ”Pas på,
politiet kommer”, ”Lige eller ulige” og ”Vi holder med flodhestene”. Efter
Kinopalæets lukning får de alle premiere her. Clint Eastwood-film som ”Bankekød
til slemme drenge” er også lige noget for Cinema I-V og i 1979 gør film som
”Delta-kliken” stor lykke. Da Cheech og Chong-filmen ”Op i røg” i oktober rykker
over fra ABCinema, fortsætter den på Vesterbrogade i over fjorten måneder. I
1978 var også dette års nye stjernetegns-film som vanligt rykket fra Saga til
Cinema I-V og i september 1979, hvor tiden med danskproducerede frække film var
slut, holdt krigsfilmen ”Gennem krigens helvede” fra Warner-Metronome samme
flytteprocedure. Herefter lukkede skodderne så også snart til. Krigsfilmen
spillede blot i tre dage på sin nye adresse. Seks dage længere fik ”Den 5.
musketer” overflyttet fra Saga i januar 1980. Ellers flyttede man nu og
fremefter stort set udelukkende film rundt indenfor den enkelte biografkædes
respektive biografer. Både Saga,
Nygade og Alexandra var i 1979 udvidet fra en
til tre sale.
|
|
Sandberg kaldte på dette tidspunkt deres biografer for ”København's
Stjernebiografer” og lå tydeligvis i åben ’krig’ med Nordisk Film Biografer, som
var i færd med at udvide deres ombyggede Palads. Det var året forinden nået op
på 12 sale, hvilket var en verdensrekord. Nu var man ved at åbne yderligere fem
sale i kælderen i Palads op til efterårsferien 1979, så man nåede op på
astronomiske 17 sale. Nordisk havde desuden Tivoli Bio med tre sale.
Konkurrencen mellem de to kæder var benhård i centrum af København. Man delte
kun yderst sjældent film og kun de absolut allerstørste og da helt givet med en
vis misbilligelse. Disse titler omfattede eksempelvis James Bond-filmene og ”E.T.”.
Cinema I-V tog tilsvarende skridt til en udvidelse omend en mindre en af slagsen.
Her kunne man således fredag den 12. oktober 1979 kalde sig Cinema I-VI. Der var
bygget endnu en sal. Denne gang på førstesalen til venstre for sal 4 og 5. Onde
tunger lader vide, det var et ombygget kosteskab. I virkeligheden var det endnu
et kontor, endda en filmdistributørs kontor, der havde ladet livet. Den nye sal
fik 57 pladser og var således biografens mindste. I 1980 var de største film
”10” med Bo Derek og Dudley Moore og Monty Pythons ”Life of Brian”. I 1981 var
det Cheech og Chongs næste projekter ”Så du røgen?” og ”I røg og hamp”, ”Den blå
lagune” med Brooke Shields, ”To tosser bag tremmer” med Richard Pryor og Gene
Wilder samt ”Røven af 4. division” med Bill Murray.
I 1982 blev foyeren lidt større. Der var bestemt ikke særlig god plads til de
mange gæster, når salene kunne melde udsolgt. Man fik hugget det bagerste hjørne
af naboforretningen og dermed skabt mere plads foran billetsalget. Der blev
opsat nogle hårde træbænke; ikke noget med sofaer til denne biografs publikum.
Der blev desuden pålagt et nyt blåmønstret gulvtæppe i hele foyeren og man kunne
se trailershows for nye og kommende film.
Mandag den 29. marts 1982 forsvandt romertallene. Nu hedder biografen Cinema 1-8
og er blevet udvidet med yderligere to sale. De er placeret i naboejendommen med
adgang via en nyopført trappe i foyerens venstre side og har hhv. 90 pladser i
sal 7 og 100 pladser i sal 8. Ved samme lejlighed indrettes en chokoladekiosk,
der drives af Toms til erstatning for automaterne og der etableres direkte
adgang til Burger King, som ligger i stueetagen under de nye sale. I 1980’erne
indgår restaurantkæden og Sandberg et stort samarbejde med rabat på måltider ved
fremvisning af biografbillet og tilsvarende. Det tiltrækker virkelig mange
gæster og de otte nye sale spiller for fulde huse. Cinema 1-8 er på dette
tidspunkt sammen med Palads de bedst-omsættende biografer i landet. Biografen
blev modsat Palads aldrig et slaraffenland for spillemaskiner, men pladsen var
også sparsom. Kun nogle enkelte fik plads i foyeren.
|
|
”Varme drenge” kører for fulde huse fra sommeren 1982 og indtil sidst i februar.
To’eren kommer sommeren efter. Denne sommer i 1983 sker det uventede, at
Sandberg ud af det blå sælger hele sin kæde til
Nordisk Film
Biografer. Herefter
bliver delingerne af film mellem biograferne mere nænsom og glidende indenfor
den udvidede biografkæde.Palladium har Nordisk også fået part i og
Dagmar og
Grand plus de mindre art-biografer må kæmpe en hårdere og hårdere kamp om
filmene. Det vedrører dog ikke rigtigt repertoiret i Cinema 1-8, der ufortrødent
fortsætter den ungdommelige linje, hvor filmchef Helle Schmidt nu booker de
hotteste film til biografen: I foråret 1984 er ”Footloose” med Kevin Bacon et
hit og det samme er ”Outsideren” med et stjernehold af unge skuespillere, der
vender tilbage på Cinema 1-8’s lærreder de kommende år: Ralph Macchio i de
succesfulde ”Karate Kid”-film, Rob Lowe i eksempelvis ”Kliken fra St. Elmo” og
”Youngblood”, Patrick Swayze i ”Dirty Dancing” og ”Ghost”, Emilio Estevez i den
voldsomt populære ”Breakfast Club” m.fl. og så naturligvis Tom Cruise. I
september 1984 er der premiere på ”Politiskolen” med Steve Guttenberg, som får
en sværm af fortsættelser efter sig i efterhånden ringere og ringere kvalitet.
Tom Hanks får på samme tid for alvor skabt sig et navn i ”Polterabend for
viderekomne”.
Sideløbende kommer der også med flere actionprægede film på programmet. Her
tager biografen med de otte sale til rådighed over efter Saga, der op til
lukningen i 1985 næsten udelukkende spiller porno. Da
Colosseum på Nørrebro også
er lukket i 1983, får den fortsat populære karatefilm-genre hjemme i Cinema 1-8
minus de få titler, der finder ned i City
Bio frem til dennes lukning i 1987,
her dog hovedsageligt i dobbeltprogrammer af ældre dato. Jackie Chan-filmene
sælger sporadisk ganske mange billetter i Cinema 1-8 og man introduceres for
sorte ninjaer, ligesom Chuck Norris bliver en fast del af repertoiret.
Midt i 1980’erne begynder videomarkedet mærkbart at suge liv ud af
biografpotentialet for actionfilmene i B-genren. De efterfølgende år bliver
Cinema 1-8 langsomt men sikkert nærmere et udstillingsvindue for distributørerne,
der efterfølgende kan udleje eller sælge tusinder af videokassetter ekstra på
baggrund af filmenes synlighed i biografen. Dette er man helt klar over på
Nordisk Film Biografers kontor i Palads på Axeltorv. Man vælger også at takke
nej til en række film. Det har man naturligvis altid været nødt til på grund af
begrænsningen i sale og pladser. Nu bliver kampen mellem biograf og distributør
tegnet tydeligere op, for Cinema 1-8 har omkring 1987-1988 efterhånden plads til
næsten det hele, hvis man ellers ønskede det. Filmene sælger færre og færre
billetter i Cinema 1-8 og kvaliteten daler tilsvarende. Filmene overflyttet fra
Imperial, som man oftest nu deler med Palads, kan man sagtens være bekendt, men
titler som ”Chefens kone”, ”Terminus” og ”Noget i klemme” sidst i 1987 er ren
tredje sortering. Julen 1987 reddes af ”Dirty Dancing” og året efter klarer
Bruce Willis ærterne i ”Die Hard”.
|
|
Vesterbrogade
2 den 23. september 2021. Foto: Thomas Hauerslev
Da biografen fejrer Danmarks første biografdag med alle film til 10 kr. lørdag
den 29. oktober 1988, bliver biografen som de fleste øvrige bestormet af ivrige
biografgæster. Så meget at billetkontorets front faktisk bliver presset flere
centimeter ind. Heldigvis kommer ingen til skade, selvom nogle gæster skal
hjælpes ud fra presset.
I april 1989 er ”Høj pistolføring” med Leslie Nielsen det store hit, men der
bliver længere og længere mellem snapsene. Man har 31. marts lukket ABCinema på
den anden side af gaden. Bent Fabricius-Bjerre har få uger forinden, den 9.
marts, åbnet de nye Scala-biografer i det genopståede, stort set helt nyopførte
Scala, der gennem årtier havde huset stormagasinet Anva. Det betyder forstærket
konkurrence, hvor distributørerne nu i mange tilfælde foretrækker Scala som
premierebiograf fremfor Cinema 1-8. For Nordisk Film Biografer er svaret ganske
enkelt det, at man ikke viser film sammen med Scala. Man har altid fra tid til
anden vist film sammen med Dagmar, når det drejede sig om mere sobre danske
titler eller højprofilerede kunstneriske titler, hvis man ikke kunne holde dem
alene i ABCinema eller Palladium, men nu spidses albuerne yderligere. Scala vil
man ikke gøre undtagelser med. Warner-Metronome, der styres af Fabricius-Bjerre,
svarer til dels igen ved at beholde mange af filmene i sine to egne biografer.
Konkurrenten får dermed eksempelvis ”Pretty Woman” helt for sig selv i 1990.
Filmen blev dette års største publikumssucces med 874.000 solgte billetter.
Columbia-Fox giver også Dagmar og Scala nogle fællespremierer uden Nordisk. Det
er på sigt ikke sundt for nogen af parterne og slet ikke for Cinema 1-8, der
bliver taberen i spillet.
Det var da allerede besluttet at lukke Cinema 1-8 sammen med ABCinema og den
stærkt tabsgivende Tivoli Bio, der i 1986 var blevet omdannet til børnebiograf.
Forskellige bygningsklausuler og økonomiske interesser gjorde, at ABCinema og
Tivoli Bio lukkede først. Det skete ved udgangen af hhv. marts og april 1989,
mens Cinema 1-8 overlevede tre år længere. I april 1990 får ”Det er mig der
snakker” succes, men ellers tynder det ud med premierefilm. Så meget, så man i
sommeren 1990 indgår en aftale med Nordisk Film Distribution om at vise en del
af deres potentielle vhs-hits som biografpremiere – uden afregning af filmleje:
Det forøgede videosalg skulle være distributørens gevinst! En af de fire film i
aftalen, ”Hold fingrene fra Kate”, klarer sig ok, de øvrige flopper. Julen 1990
reddes denne gang af Macaulay Culkin i ”Alene hjemme”, der tegner sig for
biografens sidste store succes.
Sidst i januar 1991 bider man i det sure æble og viser ”Harley Davidson and the
Marlboro Man” fra UIP med Mickey Rourke. Den havde haft premiere i Scala to
måneder tidligere, men man tager den som move-over. Så viste man den da heller
ikke simultant, men det var tydeligvis en disposition, man ikke var glad for.
Det var samtidig lige så tydeligt, hvilken vej det bar hen. Den 9. december 1991
havde man skilt sig af med de sidst tilkomne biografer, salene 7 og 8 placeret i
lejemålet ved siden af. Herefter kaldte biografen sig blot ’Cinema’. Det var
meget tamt.
I 1992 har biografen kun otte premierefilm i de sidste fem måneder, biografen
eksisterer. Man har stort set droppet at skifte program og lader hellere filmene
fortsætte længe efter, de burde være taget af plakaten i erkendelse af, det
kunne være hip som hap. Sidste premiere er den absolut forglemmelige flyverfilm
”Vind eller dø” med Michael Paré fra Constantin Film, som får premiere den 8.
maj 1992. Den 31. maj viser biografen film for sidste gang. Programmet består
udover førnævnte af ”Dobbelt slagkraft”, ”My Girl”, ”Sommetider vender de
tilbage”, ”Hook” og ”Terminator 2”.
Baren ud til gaden forsøger man at udnytte henover sommeren, men ellers står
biografen tom et års tid. Hele herligheden, undtagen sal 3, bygges herefter om
til restaurant-pubben Rosie McGee, der blev liggende på adressen indtil februar
2020, hvor man lukkede sine døre. Lokalerne blev overtaget af Proud Mary Pub. I
sal 3 findes fortsat The Scottish Pub.
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til
København's
Stjernebiografer
|
|
|
|
|
|
|
|
• Gå til
CINEMA I-II-III / CINEMA I-V / CINEMA I-VI / CINEMA 1-8 /
CINEMA |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:30:38 |
|
|