| |
ROXY,
Frederiksberg |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
"ROXY"
den 7. oktober 2021. Foto: Thomas Hauerslev
ROXY
Godthåbsvej 14
Åbnet 26. december 1928
Lukket 30. november 1976
Roxy Teatret blev tegnet af arkitekterne Svend Møller og Georg Ponsaing
og erstatter et gammelt, tilbagetrukket hus med værksted og beboelse på
første sal. Biografen åbner 2. juledag 1928 med ”Marokkaneren”
instrueret af Howard Hawks. Ni dage forinden har
Napoli på Falkoner Allé lukket
sine døre og det er Anna Mogensen, der tager bevillingen med til den nye
storbiograf, hvor man i forsalget reklamerer med 1.000 siddepladser. Der
var nu kun 970, men det er omkring fire gange flere end i den forrige og
den nye biograf er de fleste overlegen. Faktisk er man ovenud stolt over
det nye Roxy, der er opkaldt efter biografen af samme navn i New York,
der var åbnet året forinden. Størrelsen blegnede også på Godthåbsvej i
sammenligning med denne, for New Yorker-biografen rummede hele 5.920
pladser. Anna Mogensens søn, Ajaccio, bliver inspektør. Han havde
forinden været på studietur i USA og sendt billeder hjem til sin mor fra
forskellige biografer. Roxy var den største og den flotteste, så det var
den, der blev forbilledet. Sønnens usædvanlige navn kom i øvrigt af, at
faderen var på Korsika, da han modtog telegram om sin søns fødsel.
Ajaccio er den største by på øen og i øvrigt Napoleons fødeby.
• Gå til stoleplan
Roxy
Man lover publikum, at de ’altid vil finde førsteklasses film’ i det nye
Roxy og skuffede sjældent. Som kapelmester for en tid havde direktionen
hyret et timands orkester ledet af Arnold Nielsen, der indleder hver
forestilling med en ouverture, mens orkestret langsomt steg op fra den
nedsænkede orkestergrav. Det var sandelig fornemt på Godthåbsvej!
Salen er indrettet med hele fjorten udgangsdøre på gulvet, hvorved
biografen kan tømmes på blot ét minut. Stolene er gråblå, mens dørene er
malet i en kraftig rød farve og prydet med guldornamenter. Et
farvestrålende proscenium indrammer smukt det for tiden ganske store
lærred. De forreste rækker er billige børnepladser med tilsvarende
billigere træstole. Balkonen og ti sideloger bæres af sorte søjler og
taget er rundbuet. Et kraftigt ventilationsanlæg blæser luft ind nedefra.
Det er velegnet til at fjerne tobaksrøg, men i det lange løb ikke så
behageligt for publikum at sidde i. Operatørrummet er placeret helt oppe
under taget.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Biografsalen ligger bag to ældre forhuse, der først kan rives ned i
1934, idet en manufakturhandel først da kan opsiges til fraflytning.
Derfor udstyres biografen med hele to foyerområder, der indrettes med
bløde sofaer, hele to iskage- og konfektureudsalg samt stort springvand
ligesom på Manhattan (og øvrige københavnske storbiografer). Den
bagerste, brede foyer umiddelbart foran salen som del af
salskonstruktionen er permanent, mens den forreste sammen med indgangen
klemmer sig ind en anelse tilbagetrukket mellem forhusene og
nabobygningen til højre. Der er midlertidig trappe op til balkonen i
venstre side. Roxy ligner de første år dermed slet ikke den biograf, man
siden møder, men også i 1928 var der indgangsportal med billetsalg
placeret i midten mellem indgangsdøre på hver side med den ydre foyer
strækkende sig bagved. Over taget på de gamle huse er der placeret et
stort Roxy-skilt. Der er i 1928 en lille gård mellem forhusene og salen.
Åbningsprogrammet er på plakaten til den 3. januar og allerede fire dage
senere venter den næste premiere. Det er denne gang den tyske
”Lykkebarnet” med Lya Mara. En uge senere er der endnu en amerikansk
premierefilm i form af ”Gretchen”, der har den ellers populære Adolphe
Menjou i den mandlige hovedrolle, men denne gang må man nøjes med tre
spilledage. Fra den 17. januar er ”Lykkens dronning” med Richard Dix den
seneste nye film fra Paramount.
Februar byder på en lille premiere mere og ellers fylder Roxy op med
tidens øvrige populære titler og biografen er voldsomt populær. Køerne
strækker sig altid godt ned ad Godthåbsvej. I marts er der et regulært
hit med Hans Adalbert Schlettow, der til orkesterledsagelse skaber
”Forår i Heidelberg”. Flere nye film følger og allerede i sommeren 1929
sker der nye, skelsættende ting i Roxy, der skaber rystelser hele vejen
gennem den danske biografbranche. I juni har Anne Mogensen sluttet
kontrakt med Western Electric om installationen af moderne, amerikansk
tonefilmsapparatur. Prisen lød på 90.000 kroner. Et svimlende beløb i
1929.
|
|
På nær forsøgsvise danske tonefilmsvisninger med kortfilm, er det hermed
Roxy, der bliver den allerførste biograf i landet til at vise tonefilm i
spillefilmslængde og det bliver end ikke nødvendigt at holde lukket én
eneste dag i den forbindelse. Torsdag den 1. august 1929 er der således
premiere på ”Fox Movietone Follies 1929”. Der er to ekstranumre, hvoraf
det ene er med Al Jolson, der synger og danser. Hovedfilmens handling
var strengt taget ligegyldig, men det var en revyfilm med stribevis af
musikalske indslag, så der var rigeligt brug for at imponere med alt,
hvad det nye tonefilmsanlæg kunne præstere. Den samlede danske
filmbranche var mødt op foruden kongehuset, der havde reserveret hele to
rækker. Orkestret var ikke afskediget endnu; de indleder fortsat med
deres ouverture, men det var så også deres eneste arbejdsopgave. Tre
dage forinden var ”Fox Movietone Follies 1929” åbnet i Palladium i
Stockholm som europapremiere. Det forhindrede ikke folk i at bestille
billet fra både Sverige og Norge via telefon og telegraf og alle
billetter blev solgt til forhøjet pris.
Almindelig skepsis havde fyldt avisspalterne flere år forud ud fra
betragtningen, at filmen var født stum, mens den talende scene hørte til
på det rigtige teater. Nu måtte man vænne sig til, at lyden rent faktisk
kom ud af skuespillernes mund og at det rent faktisk var et jazzorkester,
der spillede deroppe på lærredet. Lyden kom ikke længere fra den vante
orkesterplads foran scenen. Som en filmkritiker sarkastisk kommenterede,
var der nu kommet lydfilm, farvefilm og fjernsynsfilm og kun én mangel
bestod og det var, at filmene ikke var gode. En anden umiddelbar
reaktion var, at når der nu blev talt deroppe på lærredet, så var
teksterne overflødige og hvor mange publikummer kunne egentlig forstå
det engelske sprog eller endnu værre, hvis det var amerikansk-engelsk.
For slet ikke at nævne alle øvige fremmedsprog. At undertekster på film
ville blive lige så naturligt, som mellemtekster havde været det, lå
ikke lige til at begribe.
Helt op til premieren i Roxy og en rum tid derefter var der fortsat stor
tilbageholdenhed med at tro på tonefilmen som den blivende og
altdominerende film. Det var ikke kun Charles Chaplin, der så med stor
skepsis på nyskabelsen og de næste mange år stædigt vedblev at holde
sine film så godt som stumme og kun benytte lyd som staffage eller til
at illudere effekter som i ”Moderne tider” så sent som i 1936 eller
fjollesnak i ”Byens lys” fra 1931. Mange anså de to kunstformer som
sidestillede og rigtig mange antog fejlagtigt, at stumfilmen ville
forblive og tonefilmen forsvinde igen som en anden døgnflue. Den
emigrerede, danskfødte Carl Brisson blev spurgt, om stumfilmens dage er
talte. ”Ja, absolut!” lød det korte svar med henvisning til, at filmene
i London nu alle var talefilm og stumfilmene kun eventuelt udgjorde
forfilm til disse.
Ikke mange år forinden havde et så stort filmnavn som amerikanske D.W.
Griffith, der havde instrueret ”En nations fødsel”, bekendtgjort, at
talefilmen kun var noget midlertidigt og folk ville forstå, at
’stumfilmen’ var den ’naturlige’ film. Tale hørte kun til på den levende
scene. Biografernes orkestre ville gøre det ud for musikken og han så
hundrede år frem, hvor han rimeligvis antog, biograferne stadig
eksisterede. Til den tid ville biograferne have indtil flere store
orkestre tilknyttet, så der kunne afveksles musikalsk alt efter stilart.
Disse spåede han også til primært at være melodramaer, eftersom de
historiske film måtte være udpint på dette tidspunkt. Griffith havde
ikke forestillet sig den tekniske udvikling, men det tog rigtig nok også
mere end hundrede år at få gjort filmene digitale.
|
|
ROXY
i 1928
Kun 16 dage efter den danske premiere i Roxy var der premiere i både
Colosseum på Jagtvej og
Palads på Axeltorv på henholdsvis ”Den syngende
nar” og ”Show Boat”. Det blev nu Colosseum og i særdeleshed Roxy, der
for alvor fik publikum og kritikere til at forstå, at de stod overfor
noget nyt, stort og uomgængeligt. Man var allerede på premiereaftenen
klar over, at talefilmene teknisk kun bevægede sine spæde barndomsskridt
og at der skulle mange forbedringer til. I Roxy var ”Follies” utekstet,
mens man i Colosseum havde forsynet ”Den syngende nar” med tekster i
billedfeltet, hvilket publikum afgjort også først skulle vænne sig til.
Både Colosseum og Roxy havde filmene på plakaten i over tre måneder,
hvilket i sig selv var helt uhørt, men der var udsolgt stort set hver
aften begge steder. Allerstørst succes fik Colosseum med over 180.000
solgte billetter, men Roxy lå ikke meget under. Der var i sandhed
indvarslet nye tider.
Det tog en rum tid for publikum helt at vænne sig til de nye tilstande.
Alligevel kunne Roxy også ved deres næste film notere umiddelbar succes
og begejstring. Filmen var en farce med titlen ”The Cocoanuts”. Den fik
i Danmark premiere som blot ”Cocoanut” og er siden også kendt som ”Hotel
Kokosnød”. Allerede nu var publikum ved at vænne sig til den megen
dialog og havde ingen problemer med hverken forståelsen eller teksterne.
Det hjalp nu også, at der på lærredet var noget helt nyt på spil: Det
var første gang, Marx Brothers viste sig i Danmark.
Distributørerne benyttede nu endnu mere flittigt Roxy som
premierebiograf. Det er bestemt ikke alle film, der fungerer lige
fantastisk, men premiererne fandt ofte sted om mandagen. Så kunne man i
tilfælde af publikumssvigt nå at skifte program op til weekenden, hvor
særligt søndag var den suverænt bedste dag. Her havde de fleste fri.
Nøjagtig et år efter tonefilmsdåben er der premiere på ”Fox Follies
1930”. Den havde trods ’100 små søde Fox-girls’ ikke meget med den
første at gøre og hed da også ”Happy Days” på amerikansk, men succesen
var ikke til at tage fejl af. Tre ugers spilletid opnåede denne og det
var biografens hidtil næstbedste resultat. Roxy var i det hele taget
vældig begejstret for revyfilm og stort set hele repertoiret de første
år bestod af film i den lette genre, gerne med en vis kunstnerisk dybde,
mens det var relativt sjældent med spændingsfilm og westerns.
I 1932 er den mest succesfulde film en fremtidsvision med titlen
”Sensationer 1980”. Maureen O’Sullivan er med og spiller ’LN-18’. Helt
givet en mægtig interessant film og den var på plakaten i tre uger
dengang for mange år siden. Fra 1933 kommer der også en del danske
premierefilm på programmet ved de fælles bropremierer, hvor man hidtil
hovedsageligt har vist amerikanske og tyske titler.
|
|
ROXY
i 1934
I 1934 bygger Roxy som planlagt om og holder lukket knap to måneder i
sommeren fra den 18. juni til og med den 8. august. Man kan nyindrette
sig fordelagtigt efter de nye tonefilm og i endnu højere grad konkurrere
om publikums gunst. I det nye forhus, et lyst murstenshus i fire etager,
er indgangen rykket hen i midten med en noget bredere indgangsportal og
neonbaldakin over store udstillingsskabe på hver side af billetkontoret.
Der er nye forretninger på hver side og i stedet for skilt på taget
kommer der nu et kæmpe, lodret Roxy-skilt i røde bogstaver med gult
neonlys på sort baggrund, senere hvid, strækkende sig fra første til
tredje sal. Skiltet kan ses på lang afstand. Når man kigger nærmere på
ejendommen i dag, ses tydeligt et lille vinduesparti yderst til højre,
der skiller sig lidt ud. Det var den oprindelige biografindgang, der nu
blev til selvstændig butik, før den nogle år efter blev slået sammen med
naboforretningen.
Den nye, store foyer bag indgangsportalen og billetsalget har
kuppelformet loft i blåt og guld og overalt stråler sort marmor. En ny
trappe op til balkonen er også her placeret i venstre side med stor
konfekturekiosk ved siden af. Toiletterne er flyttet ned i kælderen. I
salen kommer ovenlyset fra champagnefarvede lyskugler og prosceniet
flankeres af venetianske krystalrørsgitre, hvis stråleskær skaber helt
nye farvesymfonier og lyseffekter. Det er de oprindelige arkitekter, der
står bag ombygningen. Roxy genåbner den 9. august med Gustav Fröhlich og
Camilla Horn i ”Dansen om millionen” og der var udsolgt til sidste plads.
På ti-års dagen for den første tonefilmspremiere får ”Fox Follies 1929”
repremiere i Roxy og vises i ni dage. Orkesterouverturen måtte man denne
gang undvære. Man kunne tydeligt se, hvor meget der var sket med
filmmediet siden da. Skuespilpræstationerne fremstod næsten latterlige
med de mange grimasser og gestikuleren, men sangene var så friske som
altid. Publikum var glade for gensynet.
Først efter krigen begynder Roxy også at have film på programmet, der
for alvor huskes i eftertiden. De mange revy- og lystspil fornøjede
samtiden, men er sjældent set siden. I 1948 kan man give ”Mænd uden
fædreland” med Humphrey Bogart premiere og fik en fin succes ud af det.
Der vises også en ny Marx Brothers med titlen ”En nat i Casablanca” og
Bogart vender tilbage på lærredet sammen med Lauren Bacall i ”At have og
ikke have”. Det er fortsat sjældent, en film er på plakaten i mere end
to uger, men det hænder fra tid til anden, man når op på tre. Desværre
var de tyske syngespil og i særdeleshed svenske komedier ikke længere så
populære, nu publikum atter kunne vælge og vrage mellem talrige
amerikanske film, hvor der var en pukkel at tage af efter års
udelukkelse og delvise filmblokader, der nu også delvist fortsatte efter
krigen i diskussion om filmlejeprocenterne. I Anna Mogensens sidste år
var der i det hele taget kvalitetsmæssigt en række pænt solide film på
plakaten omtrent samtidigt med at også Bodil Ipsen for en stund fik
løftet repertoiret i Odeon på Nørrebro. De gode efterkrigsår benyttes
til endnu en modernisering af biografen.
I 1951 overtager Ajaccio Mogensen bevillingen efter sin mors død. Det er
omtrent samtidig, repertoiret skifter karakter, men i virkeligheden
følger det nok nærmere udviklingen i forhold til filmimporterne. Man
viser film fra alle distributører. De tidlige år dog fraregnet Skaarup
Film, som man lagde sag an mod i forbindelse med et filmlejeforskud på
en premieretitel, som selskabet alligevel ikke var i stand til at
levere. På svenskerfronten er der omvendt i 1951 ikke smæk for
skillingen på lærredet men tærsk i avisspalterne i forbindelse med ”Min
søster og jeg” med Sickan Karlsson, hvor en anmeldelse bærer
overskriften ’svensk returgods’. Anmelderen mente, at
distributionsselskabet ASA mindst burde kunne afsætte to Morten
Korch-film til svenskerne i bytte. Herefter holdt man sig længe til nye
amerikanske film, men blandt disse var da også ”Englen og den lovløse”
med John Wayne og mere succesfuldt ”Når enden er god” med Paulette
Goddard og James Stewart.
Den 24. oktober 1951 er der premiere på biografens hidtil største succes
siden revyfilmene. Det er den polske ”Kvindelejren Auschwitz”, hvor
publikum var forfærdede over historien, der var optaget on location. Det
var en af de allerførste holocaustfilm og var på plakaten i Roxy i hele
fem uger. Alligevel skylder Mogensen penge væk til højre og venstre. I
alt henved en kvart million kroner i 1953. Selv staten har ikke fået
deres afgifter og han bliver derfor sat under administration. Direktøren
forklarer det med overtagelsen af bevillingen sammen med en restgæld for
ombygningen og de varme somre for tomme sale og de generelt dårlige
tider for biograferne (?!). Han garanterer, at alle vanskelighederne nok
skal overvindes, men to år senere er man lige vidt trods det, at han har
solgt ejendommen. De talrige økonomiske problemer har imidlertid ikke
haft indflydelse på distributørernes vilje til fortsat at give biografen
danmarkspremierer. Dem er der lige så mange af som hidtil.
Mogensen mister sin bevilling i sommeren 1956 og i januar 1957 beslutter
justitsminister Hækkerup blandt 31 ansøgere at give den til Harry
Frandsen fra Fasan Bio. I 1929 havde Frandsen været direktør for Fox,
der gav Roxy sin første tonefilm, så han havde naturligvis et helt
særligt forhold til netop denne biograf. Der bliver ikke foretaget så
meget i forbindelse med overtagelsen bortset fra den helt naturlige
installation af
CinemaScope, hvorefter antallet af siddepladser er
reduceret til 903 ved fjernelsen af de forreste rækker. Programmæssigt
vælger Frandsen i begyndelsen at følge sit tidligere Fasan-repertoire,
der for så vidt også matcher Anna Mogensens gamle profil. Således ses en
overgang flere svenske og tyske film. Nogle af dem går hæderligt, men de
fleste må hives af plakaten efter få dage, sommetider blot to. Det
gjaldt såmænd også de engelske og amerikanske på dette tidspunkt. Den
største udenlandske premieresucces viser sig igen at være polsk og denne
gang om Warszawa-opstanden i 1944. Det er Andrzej Wajdas ”De 63 dage”,
der er på plakaten i knap tre uger i marts 1958. Samme år er der også
endelig en rimelig amerikansk succes, da man sammen med
Park deler
premieren på ”Anastasia” med Ingrid Bergman og Yul Brynner.
I 1959 er Roxy eneste premierebiograf på ”Jailhouse Rock – Med knyttede
næver”, der har Elvis Presley i hovedrollen. Den vises en uge. Efter
denne følger de næste år en del tyske lystspil med musikalske indslag.
Oppe i 1960’erne begynder der at blive længere mellem premieresnapsene,
men i 1965 bliver biografen væltet af sin allerstørste nogensinde siden
åbningen og det er slet ikke en premierefilm. Nej, det er såmænd de to
første James Bond-film, der får folk til at valfarte til. Man lægger ud
med nr. 2, ”Agent 007 jages”, der vises i fem uger fra den 17. maj.
Samtidig viser Atlantic den første Bond-film
”Mission: Drab”. Den 21. juni bytter man simpelt hen kopi og i Roxy spilles nr. 1 nu i ni uger
yderligere. Køerne har aldrig været længere på Godthåbsvej. Det er de
populære udenlandske film og de danske, der fungerer. Premierefilmene er
der ikke megen grin ved midt i 1960’erne. Det skulle da lige være
bortset fra ”Elvis i det vilde vesten”, der vises fire uger fra den 18.
oktober 1965.
|
|
I 1966 rager den nu 73-årige Frandsen uklar med bevillingsloven, idet
han året forinden har ansat direktør Poul E. Pedersen fra
udlejningsselskabet United Artists som inspektør og det var ifølge loven
forbudt at have direkte forbindelse med en repræsentant for virksomheder
for produktion eller udlejning af film. Forholdet bliver straks bragt
til ophør, ligesom Frandsen udtræder af Biografrådet og fratræder
formandsposter i Fællesrepræsentationen for Danmarks biografteatre samt
Biografteaterforeningen for København og Omegn.
Gøg & Gokke var gået hen og blevet umoderne i 1960’erne, men Harry
Frandsen havde år forinden hygget sig og drukket en øl med Oliver Hardy
under et af hans besøg i København. Som stor fan tager han chancen og
sætter to af deres hidtil aldrig herhjemme viste spillefilm op i et
dobbeltprogram 2. juledag 1967. Også Chaplin og Buster Keaton havde
vundet fornyet respekt og nu kom tiden til den mest kendte filmduo
nogensinde. Således får ”Fulde af fup” og ”Ta’ tyren ved hornene”
premiere og holder sig på plakaten til den 14. januar 1968. Nogle
måneder senere får man også fornøjelsen af Louis de Funès i ”Seks
strissere vælter New York”. Herudover bliver de nye titler generelt mere
slagkraftige. Der er primært spændingsfilm på repertoiret omkring 1970.
De nye spaghettiwesterns kommer også på besøg, selvom genren primært får
hjemme i Platan. Efter voksencensurens ophævelse skifter tiderne
hurtigt. Frandsen er imidlertid ved at være en ældre herre og en
nostalgisk sjæl. Da han får chancen for en kavalkade med gamle film
noir-krimier fra MGM, slår han straks til. To af dem bliver endda
forsinkede danmarkspremierer. Det drejer sig om ”Postbudet ringer altid
to gange” med Lana Turner og John Garfield samt ”Gangsterens sidste
offer” ligeledes med Turner. De programsættes blot hhv. fire og tre dage
i september 1970, hvilket er lidt synd. Kavalkaden var nemlig ganske
velbesøgt. Efter disse ses ”Pigen på koraløen” med en ung Helen Mirren i
en af sine første filmroller. Der var dygtige damer på lærredet i Roxy.
Det bliver også Frandsens sidste rigtig fine stund.
Frandsen driver Roxy frem til 1972. Efter ophævelsen af
biografbevillingssystemet overtager Ove Brusendorff Roxy den 1. oktober
og driver den sammen med Carlton, som han har haft gennem en årrække.
Brusendorff er ligesom andre aktører også interesseret i en hel lille
kæde af biografsale og erhverver tilsvarende Nørrebros Bio, som han
omdøber til Hjerter Dame. Han skiller sig allerede af med Roxy i august
1974. Hans plan var at lade Roxy fungere som move-over biograf for
Carlton suppleret med ældre, folkelige programmer i biografens gamle
ånd. Det var tiden bare ikke til og profilen blev da også anderledes og
flakkende. Brusendorff ender i stedet med at supplere med premierer, der
formentlig af den ene eller anden grund ikke blev plads til i Carlton.
Hans første er noget så usædvanligt som en historisk film fra Rumænien
og i øvrigt den største rumænske succes nogensinde. Et voldsomt men flot
fotograferet helaftensepos på knap 3½ time med titlen ”Det sidste
korstog”. Den spillede faktisk i halvanden uge. Herefter er der en ny
western og en fræk film med titlen ”Damer fra himlen”. I november
forsøger man sig med endnu en historietime i form af ”Antonius og
Cleopatra” med Charlton Heston. Man forstår godt, hvis publikum var
forvirret.
Fra 1. august 1974 hedder ejerne Hanne og Robert Tung og Poul Svejstrup
og med disse skifter programmerne atter karakter. Der er familiefilm om
eftermiddagen i weekenden, men ved midnatstid blander pornofilm sig med
karatefilm i dobbeltprogrammerne og i september er der pludselig atter
et historisk premiere-indslag med titlen ”Tyrannen”, der denne gang
foregår i 1700-tallets Rusland. Der er dog tale om en italiensk-engelsk
produktion med Oliver Reed i hovedrollen. Foyeren omdannes og gøres åben
for publikum også selvom man ikke skal i biografen med café, behagelige
borde og stole. Det lokkede dog ikke tilstrækkeligt. Publikum forsvandt
praktisk talt fuldstændigt.
Ved udgangen af 1974 skifter Roxy atter ejer. Nu overtages biografen af
Carl Gustav Fonstein, der også driver Scorpio Film. Her har man en
pornografisk film med titlen ”Jeg så Jesus dø”, der nu praktisk kunne
finde en premierebiograf. Hvad der ikke lykkedes for Jens Jørgen Thorsen
før 1992 efter flere årtiers endeløse avisartikler og tumult, kunne nu
pludselig udfolde sig på Godthåbsvej fra den 31. januar 1975. Filmen var
næppe særlig god og blev trods ejerskabet kun vist i ti dage, men den
kom atter op i august. På dette tidspunkt havde Fonstein fået en anden
knippelgod idé. Han ville lave striptease på scenen efter sidste
forestilling og således kunne man for en halvtredser fornøje sig efter
ordinær biograftid. Der var bare det lille problem, at det var ulovligt
at smide alle kludene, hvad de unge frøkener vist afgjort gjorde og
Fonstein havde slet ikke fået tilladelse til sine natlige udskejelser.
Fonstein blev idømt en klækkelig bøde, men fortsatte på trods af dette
med sine shows. Da han så blev knaldet for anden gang, røg han
sporenstregs ud af biografen.
|
|
"ROXY"
den 15. november 2015. Foto: Thomas Hauerslev
Roxy overtages herefter af Ib Fyrsting, som i øvrigt havde skrevet og
instrueret ”Jeg så Jesus dø”, så han kendte udmærket den tidligere
direktør. Fyrsting lægger ud den 22. september 1975 med en
danmarkspremiere på en taiwanesisk film med titlen ”Hjertet har tusinde
ord”. Filmen distribueres af Oceanus, som Fyrsting muligvis selv var
involveret i. På premieredagen ser han, at biografen er blevet oversmurt
med gul maling og senere samme dag får han at vide, at både han og hans
børn vil blive slået ihjel. Fyrsting går til politiet og få dage senere
bliver den tidligere biografdirektør anholdt. Endnu en gang har Roxy
skabt overskrifter, man gerne havde været foruden. Den nye
biografdirektør var allerede på det kraftigste blevet advaret om at
involvere sig i Roxy fra samtlige branchefolk. Biografens renommé var
helt molesteret og der blev blot solgt 270 billetter hele den første
uge.
Hvis Fyrsting var pessimist, blev han således heller ikke skuffet, men
langsomt arbejdede det hele sig lidt op. Første søndag var der 70 i
biografen, nogle uger senere var tallet 315 og det blot om eftermiddagen
til børneforestillingen. 2. juledag får han en ganske nydelig succes og
atter fra Oceanus i form af en denne gang japansk film. Det var en
ganske voldsom karatefilm med titlen ”Den sorte drage”. Filmen har en
næsten lige så populær og teknisk bedre efterfølger, der får premiere i
marts 1976. Fyrsting havde lovet områdets beboere aldrig at vise
pornofilm og holdt sit løfte. Dog endte karatefilmene med at fylde
lovlig meget på repertoiret. De fungerede profilmæssigt væsentlig bedre
i en biograf som Colosseum, men Fyrsting var personligt begejstret for
de japanske film, som han fandt vældig eksotiske og det var
indiskutabelt dem, der holdt biografen i live. Hvad der ellers kunne
lokke i 1976, var danmarkspremieren i juni på den syv år gamle krimi
”Sexpolitiet i aktion” fra Scan-American.
Det er sigende, at Roxys allersidste premiere har just denne titel:
”Hjælp – jeg har arvet et bordel”. Det havde Fyrsting jo strengt taget
og filmen fra ASA-Panorama var netop et af de utallige tyske
1970’er-indslag i ’soft-geren’. Filmen spillede fra den 15. til den 25.
november. Den blev afløst af ”Sidste chance” med Eli Wallach og Ursula
Andress, men det var for sent. Roxy lukkede tirsdag den 30. november
1976.
’Roxy Supermarked’ overtog den gamle biografsal i 1978 med foyer og
naboforretninger og udgangsdørene blev muret til. Balkonen blev til
lagerrum, men sidelogerne blev stående uudnyttet over et nyt, nedsænket
loft. Den bagerste del af biografsalen ved lærredet blev revet ned. Der
var fortsat indgang i midten under baldakinen. I 1996 overtog Netto
forretningen med sine gule farver. Hermed forsvandt Roxy-navnet fra
supermarkedet, men bestemt ikke fra huset. Det enorme, lodrette Roxy-skilt
lyste fortsat, når mørket brød frem. Mange år senere er indgangen
flyttet helt over i venstre side og de gule farver dulmet til gråhvide.
Baldakinen sidder endnu i midten og sandelig om ikke det velholdte Roxy-skilt
45 år efter biografens ophør fortsat skinner med sit kønne lys. At
fjerne det ville nok også foranledige et ramaskrig, der kunne måle sig
med det oprør, der måtte rejse sig, hvis Irma-hønen pludselig holdt op
med at lægge æg ved Sortedams Dossering.
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
|
|
|
|
|
|
• Gå til
ROXY |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:31:01 |
|
|