| |
Aabenraa Teater / Kino-Teatret / Kino / Kinorama, Aabenraa |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato: 14.04.2023 |
Aabenraa Teater.
Aabenraa Teater / Kino-Teatret / Kino / Kinorama (Aabenraa)
Havnegade 12 (fra 1947 H.P. Hanssensgade 12)
Åbnet 26. december 1923
Forsikringsinspektør, løjtnant A.P. Andersen får i foråret 1923
tilladelse til at opføre en bygning på den nye Havnegade med teater
indrettet som både levende scene og til ’fremføring af lysbilleder’,
altså film. Han har navnlig taget bestik af Horsens Ny Teater (fra
1909). Murene opføres af ’gode fuldbrændte sten i kalkmørtel’ og farves
udvendigt med gulligt puds. Taget er af røde, hollandske teglsten.
Forhus og sal opvarmes både ved varmluftsanlæg og centralvarme. Selve
salen indrettes med 298 parketpladser på let skrånende gulv samt 100 på
en for tiden mægtig balkon, i alt 398 klapstole i træets lyse
naturfarver. Væggene er indrammet i felter med forgyldte lister. I den
store kælder under scenen er der foruden fyrrum også omklædningsrum og
garage, mens der i den modsatte ende under foyeren forefindes toiletter
i hver side og en særdeles rummelig garderobe i midten. Arkitekterne
Kampmann, Kierulff & Saxild har tegnet teaterbygningen, der finjusteres
af lokalarkitekt Jep Fink på vegne af ingeniørfirmaet. Fink har forud
med succes indrettet flere af byens større rum og kommer efterfølgende
til at færdiggøre den nye biografsal på Storegade, hvor
Metropol nu
bliver til Biografen.
• Gå til
De Gamle
Biografer i Aabenraa
• Gå til
8mm film om Aabenraa
Kino Teater
Aabenraa Teater overtager funktionen fra det tidligere
Stadt Theater i
Vestergade, som i 1922 blev solgt tilbage til tyskerne, der nu som
Deutsches Haus ikke har i sinde at benytte det som hidtil, ligesom
biografforestillingerne, der indtil da havde fundet sted i huset
sideløbende med teaterforestillingerne, var blevet hjemløse. Det levende
teater viste i denne tid sine forestillinger i
Folkehjem på Haderslevvej,
hvor tilrejsende teaterselskaber var benovet over den altid store
tilstrømning men mindre imponeret over faciliteterne bag scenen, der var
nemlig ikke nogen. Nu havde man endelig fundet en ny bevillingshaver til
biografforetagendet, nemlig Andersen selv, mens teaterdirektør Jacob
Jacobsen i oktober kunne beskue de nye forhold og uden forbehold
erklærer, at det bliver ’det smukkeste og bedst indrettede teater i de
sønderjyske landsdele.’
|
Læs mere her:
•
Kosmorama (1907)
•
Kosmorama (1908)
•
Kolosseum
•
Hotel Stadt Hamborg – Teater med
Levende Billeder
•
Metropol-Teater / Metropol
Lysbilled-Teater / Metropol Kino-Teater / Metropol-Biografen /
Biografen
•
Germania-Lichtspiele (Germania-Lysbilleder)
/ Johannsen’s Kino-Teater / U.T.-Lichtspiele (U.T.-Lysbilleder) /
U.T.
•
Theatret (Stadt Theater) / Teatret /
Theater-Bio
•
Biografen – Folkehjem
De Gamle
Biografer i Aabenraa
8mm film om Aabenraa
Kino Teater
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911 -
2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det sensationelle
filmsystem
Mine damer og herrer, "Dette
er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70
|
Panacolor
Dimension 150
|
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Aabenraa
Teater set fra scenen i 1923. Foto: Hejmdal, public domain
En forsænket musiktribune foran den stilfulde sceneåbning indrammes af
en kraftigt profileret indfatning, der dekoreres på kønneste vis. Ved
biografforestillinger afskærmes scenerummet på siderne, mens et lærred
hejses ned fra loftet fire meter inde på den dybe scene og således med
ganske god afstand fra 1. række, hvilket på denne tid gør alle pladser
lige attraktive. Over facadens indgangsdøre i glas flankeret af
tempelsøjler lyser teaternavnet i guldbogstaver. Billetkontoret er
placeret til venstre indenfor i vestibulen. Bagved er der fra den
kvadratiske foyer adgang direkte til salen, mens brede trapper i hver
side fører op til balkonen og ved siden af tilsvarende trapper ned.
Aabenraa Teater åbner 2. juledag 1923 kl. 20 med A.W. Sandbergs danske
version af Charles Dickens’ ”David Copperfield” fra 1922 og salen
debuterer dermed som biograf. Det bliver en helt forrygende succes,
premiereaftenens forestilling var udsolgt længe forinden. Nøjagtig tre
år senere er der danmarkspremiere på ”Lykkehjulet” med Fy & Bi.
Allerede kort tid efter åbningen indførte Teatret tvungen
garderobeafgift på 25 øre til samtlige forestillinger, hvilket kunne
holde den ordinære, stærkt afgiftsbelagte billetpris kunstigt nede, mens
en markant del af indtægterne nu kom direkte fra garderoberne. Der var
også mindre indtægter fra omvandrende chokoladesalg, men dette dog
begrænset, da publikum ikke kunne tvinges til at fylde sig med søde
sager. Distributørerne følte sig snydt for en procentdel af
entréindtægten. Teatret her var jo såmænd et rigtigt teater, så en
garderobe helt naturligt forekommende, sådan som publikum forventede det
i de levende teatre og enhver større biograf og denne nye sal var endog
meget stor. Praksis med at opkræve tvungen afgift blev imidlertid
erklæret ulovlig i 1924, hvor direktør Andersen fik en sag på halsen
anlagt af skattedepartementet. Garderoberne blev ikke nedlagt af den
grund og eksisterede usædvanligt nok helt frem til den store sals
lukning i 1985. Den blev dog næppe længere benyttet på den tid, men
skilt og forhæng var der endnu!
|
|
Aabenraa
Teater sal og balkon i 1923
Fra den 8. februar 1930 er Teatret tidligt med på tonefilmen, da der her
blændes op for Al Jolson som ”Den syngende nar”, der i København et
halvt år forinden havde fået folk til at stå i kø fra Nørrebros Runddel
op til Colosseum-biografen. Anlægget er også amerikansk. I juli 1931 var
det tæt på oversvømmelse, da vandet var løbet over sine bredder nede ved
havnen og nu stod helt op til teaterbygningen.
Ny direktør fra 1936 er Holger Hennings, som i 1941 ændrer navnet Kino-Teatret,
sommetider annonceres blot som Kino. Løjtnant Andersen ejer fortsat
bygningen. 2. juledag 1939 indvies et nyt tonefilmsanlæg, mens et tolv
kvadratmeter stort lærred erstatter det gamle.
Allerede i krigens år har Kino-Teatret en danmarkspremiere helt for sig
selv, da ”Hans hemmelige model” med Alida Valli fra ASA har
danmarkspremiere her den 20. marts 1944, tre måneder før denne i
København får premiere i Colosseum. Senere følger adskillige splinternye
film i den store sal oftest fra mindre distributører som Rex og Simonex.
Også det amerikanske Criterion gør sig gældende, ligesom Palladium
udover sine danske titler giver en tysk danmarkspremiere fremme i 1964,
som man deler med
Kino i Odense, over et år før ”Fuglekræmmeren” med
Ilse Werner når forbi Nora i hovedstaden.
|
|
Aabenraa
Teater under opførelse. Foto:
Hejmdal, public domain
Havnegade skifter i 1947 navn til H.P. Hanssens Gade efter den danske
politiker, der var født i 1862, to år før man mistede Slesvig og Holsten.
Han spillede en stor rolle særligt under genforeningen og havde før da i
1914 opfordret dansksindede mænd til ikke at flygte fra tysk
militærtjeneste under devisen ’Gør din pligt og kræv din ret’ – retten
til at være dansk. Ikke alle i det officielle Danmark var lige
begejstret for Hanssens tilgang til historien, da han i 1919 nu som
minister i Zahles radikale regering havde været fortaler for, at Danmark
kun skulle have den del af Slesvig tilbage, der ved fri afstemning
tilkendegav sit danske tilhørsforhold. I Aabenraa fik han sit navn
mejslet om ikke i mursten, så i hvert fald på vejskilte for eftertiden
på den store hovedfærdselsåre gennem byen, ligesom han fik rejst et
mindesmærke over sig.
2. juledag 1956 blev Kino-Teatrets nye
CinemaScope-anlæg indviet med
Walt Disneys ”Lady og Vagabonden” og opgaven varetaget af et par
nyindkøbte Bauer-maskiner, der fungerer upåklageligt de næste mange
årtier. Den 7. marts 1955 er der livlig danmarkspremiere sammen med
Palladium i København på Rock Hudson i ”Den store læge”.
På Storegade er Biografen ophørt ved udgangen af marts 1963, da
bygningens ejer i 1957 havde mistet biografbevillingen og dermed forsøgt
at få sat huslejen gevaldigt i vejret, hvilket afstedkom, at Biografen i
1963 flyttede på Folkehjem, mens den gamle sal blev til moderne
supermarked. I maj 1966 lukkede så allerede det nye biograflokale, uden
den aldrende Demuth fandt erstatning.
Tilbage i 1963 var også Kino-Teatret kommet i farezonen, da den
ligeledes alderstegne Andersen havde fået samme gode idé og udbudt
bygningen til salg uden nogen garanti for fortsat biografdrift. Mange
frygtede, Aabenraa pludselig ville stå helt uden biograf, hvilket i fald
godt kunne bebrejdes det håbløse bevillingssystem. Man var allerede ofte
ganske filmløs, når der fra tid til anden fortsat blev spillet teater på
scenen. En ny biografbevilling udstedes, da Demuth opgiver sin, hvorved
også kommunen lufter sin interesse. Lejemålet i Kino-Teatret stod i
første omgang til at udløbe i august 1966, men blev via afgørelse i
boligretten forlænget til februar 1967 mod en vis lejeforhøjelse. Hele
byen fulgte spændt med, om det mon blev nødvendigt at opføre en helt ny
biograf, men det gjorde det ikke, selvom også Hennings valgte at frigøre
sig for biograflivets genvordigheder.
Den gamle løjtnant var på dette tidspunkt død og datteren, fru Kirsten
Petersen erklærede sammen med sine to søstre, at man naturligvis ikke
var interesseret i en standsning af driften i den mellemliggende periode,
inden bevillingsspørgsmålet var afgjort. Herved blev Hennings faktisk
siddende i direktørstolen selv flere måneder efter, hans bevilling i
teorien var udløbet. Det blev fru Kirsten Petersen, der blev ny
biografdirektrice og fortsatte virket sammen med sin mand, Werner.
Kino gennemgår straks i sommeren 1967 en tiltrængt modernisering med 373
nye stole, nye farver, gulvtæpper, ny scene og beklædning på væggene.
Nyere stole på en del af de bedste pladser havde man allerede fået fra
Biografen i Storegade, da den lukkede i 1963, en behagelig polstret
fornøjelse i forhold til de dengang 40 år gamle træstole, men nu blev de
alle udskiftet. Et nyt lydsystem blev opsat af Dansk Biograf Teknik. Man
havde også tænkt på at installere
Todd-AO-maskiner, men var blevet det
frarådet fra flere sider og fandt i øvrigt, at salen var for lille! Det
opfriskede rum indvies med Axel Strøbye og Ghita Nørby i ”Min kones
ferie”. 1970’erne glider man fredsommeligt igennem.
Theater-Bio genopstår i den gamle teaterbygning bag Vestergade i 1977, men bliver
ingen alvorlig konkurrent, da Kino til stadighed tilbydes de mest
attraktive titler.
Lige før jul 1983 åbnes en ny Kino 2 med 105 pladser på den gamle scene
med en ny filmmaskine fra Italien. Lærredet i den store sal blev rykket
nogle meter frem, hvorved de første rækker blev fjernet. Der var
herefter 350 pladser i Kino 1 incl. balkonsæderne. Adgangen til den nye
sal skete helt udefra ved en tilbygning nede for enden til højre for
scenen.
I marts 1985 sælges bygningen for 2½ mill. kroner til Arbejdernes
Landsbank, der vil indrette den store sal til banklokale, mens Kino 2
samt alt udstyr fra den oprindelige sal overtages af Jens Peter
Matthiesen og frue, der i forvejen driver
Kosmorama 1-2 og
Kino i
Haderslev. I de tre måneder, der går, før den store sal lukker for
ombygning, driver Matthiesen dem begge og lægger ud med sønderjysk
premiere på Bille Augusts ”Tro, håb og kærlighed”.
Det nye direktørpar ønsker fortsat to sale og finder snart ud af at
indrette Kino 3 i kælderen under scenen i de oprindelige omklædningsrum.
Den nye sal bliver lidt mindre end scenesalen ovenfor og har tilmed lidt
bedre benplads på rækkerne mellem de blot 54 stole. Biografdirektør
Christensen fra Gråsten havde forinden fået blod på tanden og afsøgte
muligheden for selv at indrette ny biograf i byen, men det blev
Matthiesen, der kom i hus med sin. Den gamle Bauer årgang 1957 blev i
februar 1986 flyttet ned i den nye kælder-kino. Åbningen blev et par
måneder forsinket, da man måtte foretage nogle yderligere udgravninger
for at få plads til det hele.
|
|
1986 bliver med en fremgang på 60% i forhold til året forinden et rigtig
godt Kino-år, selvom publikum her som nogle af de eneste sagde nej tak
til Walter og Carlo i ”Yes – det er far”, hvis humor ikke rigtig faldt i
sønderjydernes smag. Den blev ellers lanceret som Aabenraas første
danmarkspremiere nogensinde, hvad den i forhold til det tidligere
beskrevne bestemt ikke var. På disse kanter er man endnu langt mere til
tysk humor i form af Otto Waalkes, hvis nye ”Otto”-film man i 1987
strømmer til på disse kanter, importeret af Preben Calender Christensen
fra den nye biograf i Tønder og udlejet gennem Constantin Film uden
overhovedet at få premiere på Sjælland. Traditionelle, danske Morten
Korch-strimler, der lå tæt op ad de tyske hjemstavnsfilm, var man dog altid
glad for også hernede i det gamle grænseland.
I januar 1987 var begge sale blevet udstyret med Dolby Stereo og de
næste mange år driver Matthiesen sine biografer i al fredsommelighed.
Kino i Haderslev måtte han desværre skille sig af med i februar 1986,
men herefter var der sideløbende drift med to sale i hver by frem til
generationsskiftet. I Haderslev overtages Kosmorama i 2006 af Torben
Jølnæs, mens Per Matthiesen bliver ny direktør for Kino i Aabenraa. I
2007 overtager han Kosmorama i Sønderborg, hvorved biograferne i 2009
føres sammen i navn til Kinorama. Nogle år senere bliver filmene
digitale.
I Ugeavisen Aabenraa kan man i juni 2018 læse en superspændende artikel,
der fortæller om Per Matthiesen, der nu har købt hele ejendommen, hvor
Arbejdernes Landsbank hidtil holdt til med en drøm om, at den gamle
teatersal kan blive genindrettet som biograf efter 30 års bankudlån. Den
havde nu i 2018 allerede stået tom i flere år. Datteren har neglesalon i
forhuset, mens gamle Kino i forklædning som Kinorama fortsat hygger om
sit stampublikum i sine to sale omme bagved, der i dag har plads til 80
i ’den store’, mens lillebror, nu sal 2, er nået ned på 41 sæder.
’Salen er her stadig og oppe under loftet er alle de gamle stuklofter,
så det kunne blive rigtig godt’, forklarer Per Matthiesen
glædesstrålende, ’men det ligger ude i fremtiden og er ikke noget, der
kommer til at ske lige med det samme’, lyder det i forlængelse heraf.
Dette skal ses i lyset af, at Per Matthiesen og fru Anitta da i
Sønderborg netop havde åbnet et spritnyt Kinorama i shoppingcentret
Borgen i februar 2018 med fuld luksus over hele linjen til en pris af 15
millioner kroner alene i inventar. Folk fra hele Sønderjylland strømmer
fortsat i 2023 hertil, så man er udmærket bevidst om, at man stjæler
kunder fra sig selv. En række gammelt interiør fra den tidligere biograf
i Sønderborg blev indtil videre opmagasineret i H.P. Hanssens Gade. Som
svar på coronanedlukningen foranstaltede Matthiesen et Drive-In biograf-arrangement
i Rødekro med ”Klovn – The Final” henover tre dage i april 2020. Denne
by har været uden biograf lige siden 1964.
Indtil videre er der endnu intet nyt fra vestfronten om den gamle sals
genkomst, men alt godt kommer som bekendt til den, der venter. Ud mod
H.P. Hanssens Gade står facaden så smuk som for hundrede år siden.
• Gå til
Kosmorama (1907)
• Gå til
Kosmorama (1908)
• Gå til
Kolosseum
• Gå til
Hotel Stadt Hamborg – Teater med
Levende Billeder
• Gå til
Metropol-Teater / Metropol
Lysbilled-Teater / Metropol Kino-Teater / Metropol-Biografen /
Biografen
• Gå til
Germania-Lichtspiele (Germania-Lysbilleder)
/ Johannsen’s Kino-Teater / U.T.-Lichtspiele (U.T.-Lysbilleder) /
U.T.
• Gå til
Theatret (Stadt Theater) / Teatret /
Theater-Bio
• Gå til
Biografen – Folkehjem
|
|
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om De Gamle
Biografer i Aabenraa
|
|
|
|
|
|
|
|
• Gå til Aabenraa
Teater / Kino-Teatret / Kino / Kinorama (Aabenraa) |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:14:33 |
|
|