| |
Nora
Bio, København |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
Nora
Bio som Elgiganten den 6. oktober 2021. Foto: Thomas Hauerslev
NORA BIO
Nørrebrogade 217 (nr. 231 siden 1937)
Åbnet 13. april 1935
Lukket 2. april 1977
Nora Bio blev tegnet af Arthur Wittmaack og Vilhelm Hvalsøe som seneste
skud på stammen i deres snart lange række af københavnske
biografpaladser. Den gamle Café Petersdal indrettet i en endnu ældre
gård fra 1801 måtte lade livet sammen med et par butikker og adskillige
lejligheder fordelt på to etager ovenover og et baghus, der strakte sig
vinkelret bagud. Biografen når kun lige akkurat at blive færdig til
åbningen. Morgenen forinden stod stilladserne stadig og tårnede sig op
foran indgangspartiet og lærredet var endnu ikke sat op.
• Gå til stoleplan
Nora Bio
Biografen åbner med en rimelig bred og ganske dyb indgangsportal i et
tilbageskudt forhus med to sidebygninger, der skråner ind mod
biografindgangen, der er trukket flere meter tilbage fra fortovet ud mod
Nørrebrogade. Det var således en biograf, der virkelig tiltrak
opmærksomhed. En høj og bred baldakin strækker sig yderligere lidt
udover. Ovenfor er der et uafbrudt vinduesparti med ’Films Teater’
stående henover. Etagen er indrettet til inspektørbolig. Øverst på
bygningen er der malet et stort motiv, hvor man kan se storbyskorstene i
baggrunden foruden et tydeligt Eiffeltårn. Over på huset rejser Nora
Bio sig i neonlysende kæmpebogstaver med god luft imellem.
Indgangspartiet har stribevis af plakatskabe på siderne, mens
billetkontoret i glas er placeret for enden foran indgangsdørene på hver
side. Et vindfang skråner herefter nogle trin op mod venstre. Foyeren på
tværs inde bagved er malet i vinrøde farver og indrettet med grønne
hvilebænke påført læderbetræk foruden flere store udstillingsskabe og en
lækker chokoladekiosk samt telefonboks som det moderne slagnummer.
Loftet var dekoreret med to loftsmalerier af Anton Hansen.
Salen blev beskrevet som lignende en Zeppeliner og venstredrejet bag
foyeren i forhold til indgangspartiet. Den 920 kvadratmeter store
funkissal uden balkon var indrettet med 1.184 dybtrøde stole, hvor
udvalgte sæder var udstyret med teleslynge. Stolene var efter forlydende
de smukkeste såvel som de mest behagelige, teaterverden endnu havde set.
Der var seks udgangsdøre i højre side. Biografen overgår
Colosseum som
den største udenfor centrum. Lærredet havde grønt fortæppe dekoreret med
sølvmotiver af Thor Bøgelund, men prosceniet var ellers ikke pyntet
særligt op. Faktisk ligner det til forveksling et fremtidigt tv-apparats
billedfelt med dens buede rundinger. Loftet var hvælvet af akustiske
årsager og indirekte belyst af skrånende, gule overvægge, der gav
Zeppeliner-virkningen. Der var ti meter til loftet og ofret mange penge
på et effektivt ventilationsanlæg. Operatørrummet var udstyret med to
topmoderne Bauer-maskiner og et sindrigt linsesystem, der efter sigende
kunne projicere et endnu større billede på lærredet end øvrige biografer
af tilsvarende størrelse. Der er desuden opsat som første sted i
Skandinavien opsat et tone-smalfilmsapparat til skoleforestillinger og
særarrangementer, som biografen kommer til at afholde rigtig mange af.
Man går så højt op i det, at biografens direktion selv planlægger at
foretage filmoptagelser rundt om i landet og vise dem forud for det
ordinære program. Opførelsen af biografen stod i 750.000 kroner, mens
inventar og udstyr løb op i yderligere 170.000 kr. I pressen betegnes
den nye biograf som ren luksus.
Alle de særlige tiltag illustreres ved, at biografen drives af
Arbejdernes Oplysningsudvalg, siden Arbejdernes Oplysningsforbund (AOF)
og dermed på socialdemokratisk bevilling med tidligere folketingsmand
Robert Lundberg som direktør. Man havde i oktober året forinden fået
bevilling til en ny storbiograf i kvarteret omkring Hillerødgade og
Nørrebro Station. Blandt gæsterne til åbningsforestillingen ses den
senere statsminister Jens Otto Krag. Så stor var interessen forud, at
Thorvald Stauning havde holdt tale ved rejsegildet en bidende kold
januardag blot tre måneder forinden.
Robert Lundberg åbner Nora med den britiske ”Jernhertugen” fra Kosmo
Film, der har George Arliss i hovedrollen. Man har indrykket store
annoncer i dagbladene adskillige dage forud. Filmen bliver en strålende
succes og vises i elleve dage. På premieredagen var alt udsolgt mange
timer i forvejen. Presset på noteringen var så stort, at man mente at
kunne have solgt fem gange så mange billetter. Anmelderne finder filmen
god, men understreger i forskellige vendinger, at englænderne fortsat
har meget at lære af amerikanerne…
|
Læs
mere her:
Nora Bio, København
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Nora Bio oparbejder et glimrende samarbejde med Kosmo Film og siden
øvrige mindre distributører, der med succes får deres film op i denne
kæmpebiograf, selvom de ikke nødvendigvis spiller så længe. Det er med
nutidige øjne ganske fantastisk, hvor stort et publikum, der rent
faktisk kunne mønstres i en storbiograf som Nora til film fra disse
mindre selskaber. Ikke fordi de var mindre, men fordi filmene ofte var
’kulturfilm’, dvs. ’artfilm’ i dag. Noras premieretitler med sociale
temaer var ofte omdrejningspunkt for dramatiske skæbnehistorier.
Herudover kunne man også finde helt almindelige spændingsfilm på
programmet eller en god amerikanske komedie ikke at forglemme alle de
danske lystspil og dramaer. Apropos at forglemme blev en af biografens
allerstørste succeser det første år netop ”Forglemmigej” med den
italienske tenor og skuespiller Beniamino Gigli, der var kolossalt
populær i Danmark.
Selvom Nørrebro-borgerne var glade for deres storbiograf, var anmelderne
jævnligt efter den og stak til biografens partipolitiske tilhørsforhold.
Man havde skiftet ”Jernhertugen” ud med en traditionel spændingsfilm ved
premieren den 24. april på Sherlock Holmes-filmen ”En studie i rødt” med
Reginald Owen. Efter denne sås en svensk premiere på ”Brændinger”. Begge
blev distribueret af Skandinavisk Film. Den 13. maj var der premiere på
en tysk film med titlen ”En mand af folket”, hvor anmeldere pointerede,
at biografens ledelse selv havde navngivet den. Denne film kom fra det
lille selskab Nordlys, der havde accepteret Nora-direktionens forslag i
stedet for en mere direkte oversættelse. Filmen blev senere omdøbt til
”Hvis jeg var chef” i øvrige biografer, der passede bedre til
originaltitlen ”Wenn ich König wär”. Den handlede om en bilmekaniker,
der for en dag får lov at boltre sig som generaldirektør på en fabrik og
naturligvis redder den fra fallit. Visse gik så langt som at kalde
ledelsesdriften for aldeles skandaløs med denne affaldsdynge af en film,
man beskyldte for at have udpræget nazistiske tendenser. Ved de forrige
film var biografen beskyldt for at nære kapitalistiske tilbøjeligheder.
Det var ikke nemt at være Nora Bio.
Fem dage efter skifter man program til atter en danmarkspremiere fra
Kosmo. Denne gang ovenikøbet en Buster Keaton-film med titlen ”Greven af
Paris”. Denne måtte vel siges at være noget mere afslappet end de
foregående programmer uanset politiske tilhørsforhold. Det siger på sin
vis også sit om biografens slingrende filmvalg, så deri havde anmelderne
måske ikke uret, selvom man helt forsømte at bedømme filmene på deres
egen præmis. Man fandt ”Greven af Paris” sindssvagt morsom og den var
biografens største succes de første måneder. Herefter kom et
danmarkspremiereprogram fra endnu et lille selskab, Atlas, som bestod af
”Luftens vovehals” med Richard Talmadge og ”Præriens helt” med Tom
Tyler. Altså igen noget helt andet, tredje eller fjerde.
Der kom også snart premierefilm fra større selskaber som Fotorama og
MGM, men man holdt fast i filmene fra de små distributører, som alle fik
en hæderlig chance i Nora. Flere af dem var givetvis tilbudt øvrige
biografer i centrum forinden, men snart var det som om, Nora blev fleres
førstevalg og det gode samarbejde med smådistributørerne holdt ved.
Desværre lukkede adskillige af dem relativt hurtigt på grund af den
manglende succes. Særligt var det vanskeligt at afsætte filmene rundt om
i provinsen. Det var samtidig svært at tjene alle pengene ind i den
store Nora-biograf, der alt andet lige ikke kunne vise filmene alt for
længe ad gangen, når man hver aften havde knap 1.200 sæder at fylde.
Nogle af de mest bemærkelsesværdige og succesfulde premierefilme i Nora
fra mindre selskaber sidst i 1930’erne tæller titler som den tyske
antikrigsfilm ”Krigens ansigt” fra Baltic Film den 21. juni 1935 og den
ligeledes tyske ”Verdens Herre” fra samme distributør den 7. oktober.
Titlen og handlingen om en menneskabt maskine, der lader til at have
destruerende kræfter, kan man tygge lidt på i dag. Der kommer endnu nye
filmselskaber til, bl.a. Bavaria Film, som ikke overraskende har
planlagt at specialisere sig i tyske titler. Nora får atter vanskeligere
ved at samle et publikum til dem og Bavaria når kun at udsende et par
stykker. Den sidste hed såmænd ”Krak”.
Efterhånden blev det de store amerikanske selskaber, der tog over og
Nora kom med på en del store bropremierer på amerikanske film fra MGM.
Amerikanske fællespremierer i brobiograferne var relativt sjældne i
begyndelsen, hvor det oftest var danske film, der kom op alle steder på
én gang. I 1935 sås nu i adskillige biografer ”Det brogede slør”,
”Sequoia” og ”Den anden kvinde” med William Powell og Myrna Loy.
Skandinavisk Film kunne nu også være med, da de gav den tyske ”Den er
kriminel” med den vanvittigt populære Anny Ondra premiere i både
Odeon,
Park,
Roxy og Nora. Selv den svenske ”Kanske en gentleman” med Adolf
Jahr gav selskabet bropremiere fire steder foruden i Nora. Den første
danske fællespremiere var man med på, da ”Fange nr. 1” med Christian
Arhoff kom op den 16. september 1935.
|
|
To
billetter fra 20. december 1953. Fra Jonas Præstekjær's samling
Nora vedholdt at være premierebiograf, men pressen var lige så vedholden
med at råde biografens ledelse at tilstræbe en rolle som reprisebiograf
fremfor premierebiograf. Man mente sig bedrevidende på samme måde, som
Windsor i pressen efter deres åbningspremiere-fiasko i 1933 blev rådet
til at holde sig fra premierefilmene og i stedet hengive sig til
repriserne, hvad Windsor rent faktisk gik hen og fik stor succes med.
Det var jo trods alt finere at vise de film, der forinden havde været
vist i eksempelvis
Alexandra Teatret. Mente man. Nora gik
’Nørrebro’-vejen og tilstræbte snarere et familievenligt repertoire
krydset med den nærliggende Colosseums mere spændingsmættede stil.
En uge før biografens et-års fødselsdag gik der halvvejs inde i Lau
Lauritzen og Alice O’Fredericks ”Week-end” ild i filmen og folk måtte
evakueres, hvilket skete hastigt gennem udgangsdørene men i ro og orden.
Operatøren kom ikke til skade, men filmens ene akt gik tabt til
flammerne. Åbenbart fik operatøren reddet resten ud og selv slukket
ilden, før brandvæsenet nåede frem. Der var efter sigende anrettet
betydelig skade på rummet, som dog planlagde at spille igen dagen efter.
Det var mandag i påskeugen, så der var alligevel nogle lukkedage
efterfølgende og 2. påskedag kunne man afholde premiere på det engelske
drama ”Tilbage til livet”.
Biografen giver forestillinger for nødlidende børn allerede i 1936 i
form af indtægterne fra en midnatscabaret og gentager det ofte siden.
Der arrangeres også forestillinger til andre godgørende formål. Man er
sit ansvar meget bedvidst, men det var nu en gerning, som mange
biografer i byen også udførte. Så gode var de sociale foranstaltninger
virkelig ikke dengang og biograferne trådte ofte hjælpende til. Nora Bio
holder således i årevis forestillinger hver 14. dag for arbejdsløse,
ligesom man jævnligt benytter biografen til politiske møder. Der
afholdes også foredrag og koncertarrangementer med eksempelvis unge
solister, hvor biografen gerne kvit og frit lægger sal til. Violinisten
Wandy Tworek spiller under krigen og Holger ’Fællessanger’ Hansen er
også på besøg.
Oplysningsforbundet var mere end glade for de mange sociale og
kulturelle indslag, men mindre begejstret for Robert Lundbergs linje i
det almindelige biografrepertoire. Han fratræder derfor som direktør
sidst i 1939. Justitsministeriet overvejer at give ham en bevilling til
Istedgades Biograf, der bliver til den nye
Casino, men den går i
stedet til Emanuel Gregers. Ib Kolbjørn bliver ny direktør for Nora, som
han leder frem til 1961.
Som krigen nærmer sig skrumper også antallet af premierekopier fra
udlandet og det er snart kun de danske film, der kommer op i mere end en
enkelt københavnsk biograf. Derfor fordeler de nye film fra de
amerikanske selskaber sig også snart næsten udelukkende mellem
centrumbiograferne, mens brobiograferne viser dem siden. Derfor falder
premiereantallet også hurtigt i Nora omkring 1940, hvor der efter
krigens begyndelse kun er en enkelt westernpremiere fra Paramount med
titlen ”Geronimo - den røde hævner” og et par tysk premierefilm fra
Palladium i 1941 så uskyldigt lydende som ”Ung pige i huset” og ”Flodens
børn”. Fra sverige sås ”Melodien fra Den Gamle By” og i 1942 ”Styrmand
på eventyr” og et par stykker yderligere. Kun en enkelt dansk
bropremiere kunne Nora samles til i 1943 og atter en lidt større i 1944
i form af ”Biskoppen” med Ib Schønberg. Det betød dog ikke manglende
succes for Nora, der havde forrygende gode tal gennem alle krigsårene.
Lykken var nu stor her som alle andre steder, da man den 14. maj 1945
kunne fejre befrielsen med ”En af vore maskiner savnes”, der samlede
fulde huse gennem fire uger. Man fortsætter rask væk med endnu et
krigsfilmsprogram, der består af Frank Capras veldrejede amerikanske
propaganda-dokumentar ”Nazisterne går til angreb” i serien ”Why We
Fight” samt en tilsvarende engelsk med titlen ”Royal Air Force’s
kystkommando”. Efter denne skiftes til et mere lystigt premiereprogram
med titlen ”Vi charmører”, der har Judy Garland og Mickey Rooney i
hovedrollerne.
|
|
Efter disse veksler Nora mellem øvrige, nyere film, der har spillet
andre steder forud og som der fortsat er godt med publikum til. Med
mellemrum er Nora atter med på danmarkspremierer, men det er næsten
altid sammen med øvrige biografer, nu kopierne igen tilflyder landet i
et højere antal. De udenlandske premierer er oftest skandinaviske eller
engelske lystspil, hvis det ikke er amerikanske musicals. Dem kunne man
som bekendt godt lide i Nora. Blandt Noras danske premierer ses film som
”De pokkers unger og ”Diskret ophold”. De få solopremierer af mere
intellektuel karakter, som fortsat finder vej en sjælden gang, fungerer
stort set aldrig og tages altid af efter tre-fire dage. Det sker for en
håndfuld franske i 1947-48 fra Atlantic Film og en en sjælden russisk,
som man atter har forsøgt sig med. Det bliver denne gang en enlig svale.
I 1950’erne er det Morten Korch og Far til fire-filmene, der trækker
fulde huse til Nora som i så mange andre københavnske biografer. Der
vises også en del øvrige danske film fra ASA foruden en række danske
film fra Nordisk og enkelte fra Palladium og øvrige. Derudover bliver
udenlandske premierer en sjældenhed bortset fra nogle få norske og
svenske. Efterhånden som danskerne er begyndt at tilgive tyskerne,
kommer der flere af slagsen til landet igen foruden naturligvis film fra
Østrig. De fungerer alle dage bedst i provinsen og særligt i Jylland,
hvor mange af dem får danmarkspremiere. Nogle kommer aldrig til
hovedstaden, mens andre finder vej til Casino på Istedgade. Nora tager
også en del af dem fra sidst i 1950’erne. Det fortsætter på samme måde i
begyndelsen af 1960’erne. Danske film fungerer altid rigtig godt, men en
sjælden amerikansk premiere fra United Artists gør ikke noget væsen af
sig og tages lynhurtigt af plakaten. En film med twist og rock’n’roll
trækker noget bedre et par år efter.
Knud Børge Lundberg bliver forretningsfører for AOF og direktør for Nora
Bio i 1961. Han havde arbejdet som operatør i sin ungdom og var søn af
biografens første direktør, som efternavnet også antyder. Lundberg
junior forbliver direktør for biografen lige indtil lukningen.
Nora Bio lukker søndag den 23. juni 1963 efter sidste forestilling for
en større ombygning, der har været planlagt gennem et par år.
Ombygningen løber helt frem til august og foretages af Holger Pind som
hans biografprojekt nr. 101. Herefter kan salen i endnu videre omfang
benyttes som teater og koncertsal og give de optrædende kunstnere lidt
bedre forhold end forud. Teater bliver der nu aldrig rigtig noget af.
Den væsentlig større scene og to nye sofarækker reducerer antallet af
pladser til 1.029, der alle opstilles amfiteatralsk. Der er fire
indgangsdøre og to midterrækker ned gennem de bagerste elleve, mens en
enkelt midtergang fører videre ned til scenen. I alt er her nu 36
rækker. Moderniseringen har været nødvendig, så biografen fortsat kan
stå distancen i konkurrencen med de øvrige biografer. Således
installeres DP70-maskiner til
Todd-AO i operatørrummet, der tidligere
har været opsat i
Villabyernes Bio.
Genåbningen finder sted den 12. august med premiere på det danske
lystspil ”Sikke’n familie” og resultatet kaldes for intet mindre end et
mirakel. Altså biografen, ikke filmen. Salen er malet i nye farver, der
skal give en gunstigere rumvirkning og der er ny akustisk beklædning på
væggene. Loftet er sænket betragteligt, hvilket giver et bredere
salsindtryk. Lærredet er rykket frem på den fremskudte scene og der er
indrettet to mindre rum på hver side i forlængelse af sidegangene. Der
er også opsat nyt fortæppe, men ellers har man været nødt til at spare
på materialerne, idet der faktisk på dette tidspunkt er byggestop i
Danmark. Alligevel er det også lykkedes at renovere toiletterne og
foyeren domineres nu i den ene ende af en ny glasvægsmosaik af Preben
Hornung, der om aftenen belyses udefra. Anton Hansens to loftsmalerier
er bevaret men nu oplyst af nye, moderne belysningselementer.
Indgangsdørene i glas er ført helt ud til gaden og der bygges tre små,
nye billetkontorer hver især på skrå i samme stil som
Saga på
Vesterbrogade.
|
|
Nora
Bio den 6. oktober 2021. Foto: Thomas Hauerslev
Biografen fremstår med andre ord som helt ny, selvom den er 28 år
gammel. Tanken var at omsætningen kunne forøges så betragteligt, at der
indenfor 4-5 år kunne opføres et helt nyt forhus i 8-10 etager med
kontorer til AOF’s oplysningsarbejde og skole for medarbejderne. Ved
genindvielsen holder kulturminister Julius Bomholt tale og
statsministerens frue, skuespillerinden Helle Virkner, fremsiger en
prolog af Sigfred Pedersen. Før filmforevisningen underholder Wandy
Tworek atter i selskab med Per Thielmans strygeorkester og Preben
Uglebjerg m.fl. Før hovedprogrammet gives en halv time lang forsmag på
”Mytteri på Bounty” i 70mm, der ugen efter kommer op i
Tre Falke. Den må
man som almindeligt publikum endnu glæde sig lidt til i det
moderniserede Nora.
Selv med reduceret sædeantal går Nora Bio sværere tider i møde op gennem
1960’erne, hvor publikum får vanskeligere ved at løsrive sig fra
tv-kassen derhjemme. Det hjalp ikke tilstrækkeligt, at man havde fjernet
tv-illusionen i Noras egen sal. Det nye forhus bliver også kun ved
drømmene og i Noras sidste levetid fremtonede facaden væsentlig mere
mat. I 1967 har man givet tilladelse til indretningen af en bistrobar i
forbindelse med biografens indgangsparti, men flyttes over i
sideforretningen til højre. Over vinduerne på første sal sås nu kun de
to velkendte teatermasker, der ikke længere jublede som i fordums tid,
men Nora Bio lyser alle dage over bygningens top.
Filmene skiftede også karakter op gennem 1960’erne til i overvejende
grad at bestå af populære titler, danske som amerikanske og hvad der
ellers havde tiltrukket publikum i centrumbiograferne forinden. Der var
fortsat danmarkspremierer på programmet efter moderniseringen i 1963 og
man deler nogle østrigske film med Casino, som der ikke kom ret mange
til hverken det ene eller det andet sted. Ellers vedblev det snart med
kun at være premiererne på danske film, der kunne trække folk til, men
dem blev der også længere imellem. Snart bestod de udenlandske premierer
af titler, filmselskaberne ikke kunne afsætte i midtbyen og det betød i
mange tilfælde også, at der ikke var særlig mange penge i dem og slet
ikke til at fylde Noras store sal. Filmene endte med kun at spille en
fire-dages tid og de fleste var tysksprogede. Ofte satte man dem op om
mandagen. Fungerede de ikke, kunne man altid nå at skifte dem ud med en
mere indbringende repremiere i weekenden, der var ugens bedste dage.
Dette princip var ikke nyt. Sådan havde man tænkt fra biografernes side
lige siden filmens barndom. (Mandag) den 3. marts 1969 var der premiere
på katastrofefilmen ”Bombe ombord” fra ASA Film, som egentlig var
produceret til tv. Det var den sidste amerikansk-producerede
solopremiere og den gik præcis som skildret ovenfor.
De efterfølgende år deler man en lille håndfuld premierefilm med
Merry og den ene tillige med
Platan. Det var en karatefilm, som var temmelig
ulig Noras øvrige repertoire. Man kunne dog notere et
midnatspremiereprogram på en tysk gangsterfilm fra Obel med titlen
”Gangsterkrig” den 24. februar 1973, som ingen anden københavnsk biograf
havde orket at vise forud. Selve damarkspremieren havde fundet sted i
Rudkøbing fire år forinden. Den 6. april har man et tilsvarende program,
hvor den tysk-israelsk producerede ”Deadlock - dødens by” fra Cinema
Film vises en enkelt sen aften. Hvorfor denne ikke havde regulær
premiere i København er et af de mere uopklarede spørgsmål, men
filmselskabet undlod besynderligt nok ved flere lejligheder at sætte
sine film op i storbyen. ”Deadlock” var to år forinden kommet op i
Palads i Odense.
Allersidste egentlige premiere er også sidste bropremiere i traditionel
forstand på en udenlandsk film. Det er den tyske ”Forår på Elmehøj” den
3. maj 1976. Søndag den 6. marts 1977 har Nora et nyt tegnefilmshow med
Søren Spætte og Tom & Jerry. Biografen sælges på dette tidspunkt til en
købmand for tre millioner kroner. Sidste spilledag finder derfor sted en
måned senere, hvor ”Alt på et bræt” med Dirch Passer, Preben Kaas og
Jørgen Ryg er på programmet lørdag den 2. april kl. 19 og 21. Selvsamme
lørdag kan man i aviserne læse annoncer om nedrivningsmaterialer og
1.000 brugte stole ved henvendelse til biografen fra mandag den 4.
april. Fremviserne rykkede ud til
Vanløse Bioo, men de slidte stole var
svære at slippe af med.
Supermarkedet åbner som Favør og eksisterer i små tyve år. Efter et par
år med tomme lokaler genåbner gamle Nora som Elgiganten og fik en helt
ny glasfacade. Forretningen har udover den oprindelige inspektørbolig på
første sal også inddraget de omkring liggende butikker. Bagved står den
gamle sal som en kæmpekolos, der skiller sig markant ud fra husene
omkring sig. Udefra ligner den måske ikke den gamle Zeppeliner, men folk
med kendskab til gamle biografbygninger ved nok, hvad man står overfor.
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn,
Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø,
Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
Nora Bio, København
|
|
|
|
|
|
• Gå til Nora Bio |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:13:02 |
|
|