| |
Lys-Teatret Harmonia (1912) / Thalia-Teatret (1914) / Kosmorama (1921) |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk med kinotekniske detaljer af
Thomas Hauerslev |
Dato:
20.05.2020
Opdateret 24.05.2023 |
Kosmorama
på Torvet, sommeren 2000. Foto: Thomas Hauerslev
Lys-Teatret Harmonia (1912) / Thalia-Teatret (1914) / Kosmorama (1921)
Søndertorv 3 (siden Torvet 3)
Åbnet 26. december 1912
Lukket 6. maj 2018
I et gammelt hus på Südermarkt, Søndertorv 3, drev Ferdinand Wonsmos
gæstgiveri med forretninger i kælderen og havde inde bagved en mægtig
restaurant ved navn Kolossæum, hvor hovednummeret var det årlige
maskebal til fastelavn. I 1900 lader han det gamle hus rive ned for at
opføre et nyt, relativt smalt men langstrakt hus i fire etager ved
arkitekt H. Holler, hvor Kolossæum nu føres ud til gaden med et
festlokale bagved.
I januar 1903 købes huset af J. Kahlke, der omdøber stedet til Flora.
Han sælger nøjagtig et år senere etablissementet videre til Heinrich
Haase, der allerede i juni bytter Flora ud med et gæstgiveri i Flensborg,
hvorfra hr. Sørensen nu vender til Haderslev. Ikke længe efter sælger så
han Flora videre, denne gang til den velhavende Hans Michael, der
bosætter sig i ejendommen, mens Sørensen fortsat driver stedet. I
oktober 1906 køber Michael et hus ud mod Klosteret, et vejstykke omme
bagved til venstre med henblik på nedrivning for at skabe en ny
indkørsel til gårdhaven bag Flora, der var opstået efter nedbrydningen
af det gamle Kolossæum. Her havde den gode restauratør nemlig tænkt sig
at opføre en helt ny sal. Allerede i november samme år viser han film
for et begejstret publikum i sin lille festsal, sådan som Concordias
koncertsal overfor havde gjort kort forinden og ser store perspektiver.
Det kommer ikke helt til at gå, som han oprindelig havde tænkt. Huset ud
mod Klosteret bliver stående, i stedet benyttes den allerede
eksisterende portpassage i forhuset ud mod Søndertorv, der fører ind til
et par øvrige baghuse, som Michael også ejer. Bag restaurant Flora
opføres nu i foråret 1908 en rummelig og højloftet sal med galleri båret
oppe af smalle søjler, men først i november 1912 ansøger Michael om
tilladelse til at indrette salen som biograf med 224 pladser. Han fik af
sikkerhedshensyn kun tilladelse til at opstille 200 på gulvet.
I de tyske tegninger indgik ’kinomatografisk teater’ og ’kosmorama’ som
den generelle betegnelse over indretningen af disse sale med levende
billeder, men dette bliver i første omgang til Lichtspiel-Theater
Harmonia, i de dansksprogede annoncer Lys-Teatret Harmonia i direkte
oversættelse af det jævnligt benyttede tyske biografnavn i filmens
barndom. Senere blev Harmonia faktisk til Kosmorama efter en tid som
Thalia-Teatret. Der havde allerede forud indtil 1915 ligget en biograf
ved navn Kosmorama i Gravene, mens Selskabet Harmonien siden 1850 havde
holdt til i Goskierstrasse 19, Gåskærgade og fra 1910 benyttet salen her
på Søndertorv som større samlingssal, men også restauranten havde
skiftet navn fra Flora til Harmonia. Huset i Gåskærgade blev i 1936 selv
udvidet med en stor teatersal, der delvist overtog forestillingerne fra
Teatret på Gammelting ved Nørretorv, da det nedbrændte i 1937, men det
er en ganske anden historie.
|
Læs
mere her:
•
Kosmorama (1906)
•
Teater med Levende Billeder /
Biograf-Teatret / Haderslev Biograf-Teater
•
Teatret
•
Central-Teatret
•
Palads-Teatret
•
Kino-Palæet / Kino (1925)
•
Bio 25 / Slotsbio
•
Garagebio / Cinema Paradiso
•
Kosmorama 6100
Kosmorama, Haderslev
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Kosmorama
på Torvet, sommeren 2000. Foto: Thomas Hauerslev
Der var i 1912 ingen foyer i tilknytning til biografen her på Søndertorv,
der drives på Hermann Feders bevilling. Fra passagen trådte man direkte
ind i den sandfarvede sal, hvor billetsalget var placeret umiddelbart
indenfor døren med scene og lærred akkurat bagved. Den forhenværende
indgang fra forhuset via den oprindelige lille sal blev afspærret.
Operatørrummet lå placeret i den modsatte ende, sådan som det lod til at
være kutyme her i Haderslev og blev både aflukket og brandsikret.
Åbningen finder sted 2. juledag. I juli 1913 gives nu tilladelse til at
opsætte 221 klapstole, men så skulle alle døre også holdes åbne og
haspet under forestillingerne.
Fra januar 1914 er navnet Thalia-Theater eller på dansk Thalia-Teatret,
efter ledelsen i november 1913 er overtaget af C. Kollerbohm. Nu
tilføres teatret 76 permanente siddepladser på galleriet ved
etableringen af en trappeudgang henover lysapparatrummet, der ved samme
lejlighed har fået opsat en ny fremføringsmaskine. Samtidig bliver der
indsat ekstra klapstole på tværs langs væggene på gulvet, der således
fremover rummer plads til 245 og dermed i alt 321 tilskuere, men der er
fortsat ingen foyer. Billetsalget sker fremdeles inde i selve salen,
hvilket gør det besværligt for balkongæsterne, der skal ud i gården og
ind i porten, hvor der trappe op. Biografen er byens største, solidt
plantet her bag Søndertorv, der endnu er byens helt centrale
samlingsplads.
Thalia-Teatret viste ligesom Harmonia forud altid en længere
’ugeoversigt’ identisk med de senere så berygtede propaganda-ugerevyer,
hvor Wochenschau i nazi-redigering blev præsenteret som ’Dansk
Film-Avis’ for alle landets biografgængere under 2. verdenskrig.
Allerede fra 1914 præsenterede man flittigt krigsreportager, langt flere
her syd for grænsen frem til 1920 end længere mod nord og er i 1916
under en årelang forsyningskrise en tid den eneste biograf i byen, der
har lov til at vise film.
|
|
Prevost
70mm maskine i Kosmorama
2 på Torvet, sommeren 2000. Foto: Thomas Hauerslev
Thalia lukker i januar 1918, da Kollerbohm køber
Teatret på Gammelting
ved Nørretorv, der i sin tid flyttede biografforestillingerne den
modsatte vej til Søndertorv. Nu flyttede biografen på sin vis tilbage
igen, men den 9. september 1921 genåbnes Thalia nu under navnet
Kosmorama. Salen var blevet lettere restaureret af arkitekt Bløcher i
1920, men dengang fik man ikke lov at genåbne. Biografen på Torvet 3
havde dermed stået tom i 3½ år.
Det var en tidligere bankfilialbestyrer fra Esbjerg med rod i
regnskabsbøgerne, der efter en tid som både rejseagent, skibsreder og
kreaturhandler havde benyttet overgangsordningerne i forbindelse med
genforeningen til at opnå bevilling i Haderslev, hvilket ikke huede de
eksisterende biografer, der udover Teatret på Gammelting bestod af
Palads-Teatret i Bispegade og
Biograf-Teatret på Jomfrustien. Gustav
Forum havde allerede i oktober 1919 forsøgt at opnå tilladelse til at
genåbne Thalia-Teatret men i første omgang fået afslag grundet
indretningen. Efter genforeningen påberåbte han sig fortsat i besiddelse
af en tysk biografbevilling og opnåede faktisk en dansk, da han fik
overbevist både politimesteren og byrådet om, at lokalet her faktisk var
at foretrække, såfremt det blev sat yderligere sikkerhedsmæssigt i
stand, nu renoveringen var tilendebragt. Som kompromis etableres en ny
balkonudgang henover klosterhusets tag.
Genåbningsprogrammet bød på den svenske ”Erotikon” af Mauritz Stiller og
der er fortsat plads til 321 tilskuere, så selve komforten var i hvert
fald ikke anderledes end forud. I eftertidens skriverier er Forum
beskyldt for mangt og meget, bl.a. at have drevet både Kosmorama i
Esbjerg og flere andre sønderjyske biografer forud, men intet af dette
synes at have noget på sig. Han har dog haft penge i indtil flere.
Tværtom skulle den trinde Forum have været en særdeles afholdt skikkelse
og tabet stort, da han uventet døde i januar 1930, hvorefter Kosmorama
overtages af revisor O. Olsen.
I september 1930 udvides lysapparatrummet, som man fortsat kaldte det,
da der installeres tonefilmsudstyr. Blandt de første film ses og høres
Marlene Dietrich som ”Den blå Engel”. En lille foyer er det nu også
blevet til i det oprindelige venteværelse, men den vokser sig først
større syv år senere.
Den handelsuddannede landbrugs- og automobilforhandler udi
Ford-modeller, Svend Wæver, bliver ny direktør i 1935, mens familien
Michael fortsat giver sit besyv med i nærved samtlige spørgsmål, hvilket
lod til at volde en del besvær. Mest besværet var man måske af den
børnehave, der lå i en endnu fjernere bygning allerbagerst i gården, som
fortsat var i restauratørfamiliens ejerskab. Passagen ud mod gaden
forsynes nu med en spøjs lysreklame-tromle, der med et omfang på fem
meter drejer rundt og reklamerer med det aktuelle program. Der er
desuden de vanlige billedskabe på hver side af indgangspartiet og hele
vejen ind gennem portpassagen. Yderligere flugtveje havde man
midlertidigt glemt alt om i de mellemliggende år.
I efteråret 1937 gennemgår Kosmorama sin hidtil største forandring, da
salen vendes den modsatte vej. Et nyt operatørrummet placeres i højre
side på dispensation, da der ikke var højt nok til loftet, hvor der før
var trappeopgang og til venstre herfor udvides foyeren ind i den gamle
restaurant, mens en lejlighed ovenover sløjfes til fordel for ny opgang
til udvidet balkon. Begge balkonsiderne bliver stående, mens enden
ganske enkelt pilles ned og flyttes over, hvor der før var lærred. Sjovt
nok sænkes loftet på dette tidspunkt af sikkerhedshensyn, hvilket gør
afstanden fra balkon til loft temmelig lav. Loftet hæves igen syv år
senere, da man skræller det gamle tag helt af og således løfter salen
2,65 meter, hvilket er omtrent halvanden meter højere end oprindelig.
Det nye proscenium bliver fornemt stort med et for tiden enormt lærred
og smukt oplyst fortæppe. Der er fremover 286 pladser på gulvet, mens
der i den nye balkonopbygning bliver plads til 70 gæster, i alt 356.
Alle stole er helt nye.
|
|
Kosmorama
på Torvet, sommeren 2000. Foto: Thomas Hauerslev
I sensommeren 1943 nedrives et hjørne af klosterhuset for at kunne
forlænge biografsalen fire meter, ligesom der lægges helt nyt gulv med
en anelse hældning foran det nye proscenium. Lærredet hæves og får
knaldrødt fortæppe. Hele den eksisterende bagbalkon blev (atter) revet
ned og genopført forlænget udover salen, mens resterne af sidelogerne
endnu bestod uforandret. Alle udgange erstattes af nye og der kommer
direkte flugtvej fra både balkon og gulv mod Klosteret. Der indrettes
også nye toiletter og for første gang levnes plads til en chokoladekiosk.
Med den større foyer forsvinder restauranten helt og bliver til butik,
bl.a. trikotageforretning, som siden skrumper til blot en kiosk.
Den nye sal fik 369 pladser på gulvet og 128 på balkonen, i alt 497.
Stolene var atter nye, denne gang fra Odense Stolefabrik betrukket med
hørlærred og opsat forskudt, så udsynet var bedst muligt. På balkonens
forside og salens bagvæg påsættes en akustisk regulering af glasuld og
perforerede plader. Nye fremvisningsmaskiner og tæppespil kom fra
Dansk
Kinematograf Fabrik, mens toneanlægget stammede fra
Bang & Olufsen.
Arkitekterne Ivar Christensen og Erik Engelstoft stod for ombygningen og
det var ingen hemmelighed, at krigen bar en stor del af skylden for den
hurtige afvikling at byggeriet. En fornyet bevilling til Wæver var
faktisk betinget heraf, selvom salen ikke var sikker nok til ligefrem at
kunne benyttes som tilflugtsrum.
Genåbningsprogrammet 26. november 1943 bød på ”Som du vil ha’ mig” med
Marguerite Viby og Ebbe Rode, som blev leveret af Palladium, der netop i
krigsårene benyttede biografen som jysk fjernlager for deres mange film
fremfor at have dem samlet ét sted. Palladium havde handlet med
Kosmorama i årevis og gav trofast en række af deres film sønderjysk
premiere i byen.
Den nye indretning omkring prosceniet egnede sig strålende til kommende
tiders
widescreen og ikke mindst
CinemaScope, som man kunne vise fra den
25. juli 1955 på en Bauer B12-maskine med Perspecta Sound. Første film i
bredformat var ”Den sidste kommando” med manuskript af Samuel Fuller
efterfulgt af Richard Burton i ”Men jeg så ham dø”, de to første
scope-film på dansk jord.
|
|
Kosmorama
på Torvet, sommeren 2000. Foto: Thomas Hauerslev
Palladium gav Kosmorama to udenlandske danmarkspremierer solo i 1955,
Guy Hamiltons ”Flugtens nat” med John Mills den 16. september og en
endnu større blot et par uger senere i form af Sophia Loren og Anthony
Quinn som Attila i ”Barbarernes konge” den 3. oktober. Disse var nu
begge kun i widescreen. Årene derpå følger også andre distributører
Palladiums eksempel og benytter Kosmorama som premierebiograf.
Kosmorama lukker den 19. august 1964 for at genåbne 17. oktober med
70mm-anlæg og Prevost-kinomaskiner i et helt nyt operatørrum over
balkonen. Det var første biograf i Sønderjylland med
Todd-AO og
åbningsprogrammet er ”South Pacific” med Mitzi Gaynor. Et sæt nye stole
var atter kommet til, da balkonen bagtil blev udvidet som erstatning for
sidelogerne, der nu blev fjernet helt og aldeles til fordel for et endnu
større lærred på 8 x 3,8 meter. 28 sæder var tabt på balkonen og 30
vundet men på grund af de forsvundne balkonpiller langs siderne på
gulvet, kan der rent faktisk nu blive plads til 513. Wæver har på dette
tidspunkt købt hele forhuset af familien Michael for at kunne føre sine
planer ud i livet. Fra 1. april 1968 vises David Leans
"Doctor
Zhivago" i
70mm, siden bl.a. Blake Edwards’ ”Alle tiders race” fra den 27. oktober
1972.
I 1966 er man med på automatmoden, da der i foyeren opstilles en kaffe-,
suppe og chokoladeautomat til varme drikke, mens billetsalget føres ud i
en udvidet vestibule i den bagerste del af den gamle portpassage, da der
nu er anden udgang fra gården bagved.
Direktør Wæver dør pludseligt i september 1969 blot en uge efter sin
bror Knud, hvorefter driften overtages af sønnen, før bevillingen i
marts 1970 overgår til Jens Peter Matthiesen, der fire år forinden havde
overtaget Kino i Nyborg efter tre år som direktør for
Aarup Bio. Han renoverer salen i 1971, der reduceres til 462 pladser med en del nye
stole i den store sals bagerste sektion, men foyeren bliver aldrig ført
helt ud til Torvet. Arkitekt H.J. Christensen forestår arbejdet både her
i 1970 og ved den næste ombygning. Fem år senere lejer Matthiesen
Kino-Palæet
i Nørregade og fremme i 1985 overtager han tillige
Kino i Aabenraa.
|
Kosmorama har bl.a. vist "Jordskælv" i 70mm. Sidstnævnte
oven i købet
"i
Sensurround" hvilket medførte klager fra naboerne over
larmen.
|
Kosmorama
på Torvet, sommeren 2000. Foto: Thomas Hauerslev
Gennem 1970’erne tynder det ud i de danske succesfilm på disse kanter,
mens årtiets udenlandske træffere tæller ”Det tårnhøje helvede” og ”The
Godfather”, der blev set af 8.000.
I sommeren 1981 bygges balkonen om til sal 2 med 122 pladser, som åbner
den 2. august, hvor der skal være plads til et mere seriøst repertoire,
som Matthiesen har stor lyst til at vise, hvis det ikke var fordi
pengepungen særligt i Kino længe havde fået ham vænnet fra de tanker. Nu
kunne det måske bedre svare sig. Sal 1 har herefter 223 pladser, da
operatørrummet til den store sal nu atter er flyttet nedenunder placeret
inde i selve salen, mens indgangen rykkes ud til højre.
Det var herefter definitivt forbi med 70mm. Nu gik
man omvendt den smalle vej på Torvet, hvor man da kunne vise 16mm. Sal 1
viser nu film fra Phillips PF20 med spoletårn og Dolby-Stereo, mens sal
2 indrettes med Sparkær-Stereo. Scankino udførte det tekniske arbejde,
kort før firmaet lukkede. Der åbnes i den store sal med Goldie Havn som
”Rekrut Benjamin”, mens den nye viser Lone Hertz i ”Tomas et barn du
ikke kan nå” kl. 19 og mindre seriøst dokumentarfilmen ”Av, min hotdog”
Kl. 21. Herefter er det titler som Erik Ballings ”Midt om natten” og
Blixen-historien ”Mit Afrika”, der tegner Kosmoramas efterfølgende
største succeser i hhv. 1984 og 1986. Begge disse var på plakaten i ni
uger.
I 1990 indrettes efter møje og besvær ny café med kombineret billet- og
sliksalg i foyeren, der ni år efter indretningen af sal 2 længe havde
set lovlig 70’er-agtig ud. Året efter er ”Danser med ulve” som så mange
andre steder i landet årets største film, i Haderslev med seks uger på
programmet.
I juli 2000 bliver sal 2 moderniseret med relativt nye stole og en ny
lounge foran, mens helt nye stole med justerbare sæder fra Skele
opsættes i et nedsænket gulv i sal 1, der samtidig får større lærred. En
enkelt gammel Prevost-maskine blev fortsat anvendt til reklamefilm i sal
2. Begge sale blev siden udstyret med Dolby Digital og Dolby CP500
processor, hvor der også vises film i 3D. Ombygningen var færdig i
august og kostede to millioner kroner.
|
|
Kosmorama
på Torvet, sommeren 2000. Foto: Thomas Hauerslev
I 2006 sælger Matthiesen Kosmorama til Torben Jølnæs, der har en
biograffortid i Odder,
Hornslet og
Hadsten. Herefter foretages kun
småforskønnelser, mens Jølnæs sonderer terrænet for en ny og moderne
biograf i tidens ånd. Det lykkes alt sammen, da han går i kompagniskab
med Claus Thygesen, der forud har ledet
Nordisk Film Biografer
Kolding.
Gamle Kosmorama lukkede således den 6. maj 2018 efter sammenlagt mere
end hundrede års biografvirke. Den 23. maj 2018 åbnede
Kosmorama 6100
med fire sale på Jomfrustien ikke langt fra byens
2. biograf tilbage i
1907.
En del gammelt udstyr fra Kosmorama var i 1994 udlånt til en udstilling
på Gl. Dok i København. I januar 2019 sælges ud af alt det gamle
inventar fra stole og borde til skilte med
’kommer her i teatret’,
lamper, højttalere og andet guld fra fordums tider. Selv popcornmaskinen
var der afsætning til. Den gamle bygning blev to år senere solgt til et
ejendomsselskab, der ombygger huset til tretten nye
lejligheder. Facaden
var erklæret bevaringsværdig og vil ikke blive forandret.
Direktør
Svend Wæver (f 1890) (49-69)
J Peter Matthiesen (69-00)
70mm Maskiner
Prevost
Billet telefon
Haderslev 34 78 (49-50)
Haderslev 2 34 78 (54-69)
04 52 34 78 (78-83)
74 52 34 78 (89-91)
Pladser
513 (49-64)
507 (68-69)
462 (78-79)
223 (82-91)
• Gå til
Kosmorama (1906)
• Gå til
Teater med Levende Billeder /
Biograf-Teatret / Haderslev Biograf-Teater
• Gå til
Teatret
• Gå til
Central-Teatret
• Gå til
Palads-Teatret
• Gå til
Kino-Palæet / Kino (1925)
• Gå til
Bio 25 / Slotsbio
• Gå til
Garagebio / Cinema Paradiso
• Gå til
Kosmorama 6100
|
|
Tegninger
|
|
Kosmorama,
længdesnit 1943
|
|
Kosmorama
1943 |
|
Kosmorama
balkon 1943 |
|
Kosmorama,
projektion i sal 1+2, 1981
|
|
Kosmorama
1, 1981 |
|
Kosmorama
2, 1981 |
|
Restaurant
Harmonia og indgang til Lys-Teatret Harmonia på Torvet 3 i Haderslev,
senere Thalia og Kosmorama. Postkort 1912
|
|
Harmonia
i Haderslev nu som Thalia-Teatret med balkonloger i 1914
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn,
Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø,
Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om Kosmorama, Haderslev
|
|
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Lys-Teatret Harmonia (1912) / Thalia-Teatret (1914) / Kosmorama (1921) |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:14:38 |
|
|