| |
Folketeatret – Camera 2 – Filosoffen / Biocenter Odense / Biocentret |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.02.2023 |
Biocentret
i november 1991. Foto: Thomas Hauerslev
Folketeatret – Camera 2
– Filosoffen / Biocenter Odense / Biocentret Ny Vestergade 18 (i dag
Filosofgangen 19)
Åbnet 21. august 1948 Lukket 14. september 1995
Folketeatret er en karakteristisk bygning fra 1895 opført i
romantisk schweizerstil af arkitekt Emil Schwanenflügel, der også stod bag
adskillige øvrige, markante bygningsværker i Odense lige før
århundredeskiftet. Huset opføres ved Odense å på hjørnet af Ny Vestergade
og Filosofgangen, der endnu blot havde karakter af gangsti. Ny Vestergade
var – som navnet antyder – også relativt nyanlagt i 1886. Folketeatret var
tiltænkt udelukkende at fungere som sommerteater med 476 pladser, men
selskabet bag teatret gik konkurs. Sæsonen efter blev driften forandret
til helårsbrug, hvorved navnet skiftede fra Odense Sommertheater til
Odense Folketheater. Serveringsteatret var særligt kendt for at have
lanceret fællessangen ”Sejle op ad åen” digtet af Lauritz Stephan til
melodi af Emilius Carl Wilhelmi netop i forbindelse med indvielsen. I
årene efter blev der spillet stribevis af revyer, operetter og
folkekomedier på teatrets skrå brædder. Forhuset var ved
åbningen indrettet med kælderrestaurant, vestibuler og smålokaler samt
galleri med sidesaloner. Der var søjlegang opført i træstuk hele vejen
rundt om teatersalen, som var inddelt i loger og bænkerækker. Til højre
for teatersalen lå en veranda med køn rosenhave ned mod åen, som i 1904
fik en musiktribune, hvor der nu om sommeren var musikalsk underholdning
til serveringen. Da Filosofgangen blev udvidet til en gennemkørselsvej
henover et stykke af åen, opførtes i 1933 i stedet en sidebygning, der
under navnet Rosenhaven fremover fungerede som danserestaurant. Der var
indgang til højre for hovedbygningen og desuden adgang fra Filosofgangen.
Den 1. maj 1944 beslaglagde tyskerne begge bygninger og brugte
dem som soldaterhjem under navnet Deutsches Haus. I maj 1945 forsvandt to
bogstaver fra muren, der nu frydefuldt proklamerede ’Deutsche aus’.
Herefter benyttedes lokalerne en rum tid af Røde Kors for russiske
flygtninge. I 1948 er vi nået frem til biografæraen. Der var
allerede i foråret 1946 diskussion om at omdanne det misrøgtede teater til
biograf i ni ud af årets tolv måneder, hvor man mellem juli og september
således fortsat skulle spille sommerteater som i gamle dage. I efteråret
blev planerne vedtaget, men problemerne var mangfoldige. Under
genopretningen opdagede man eksempelvis, at det gamle teater var kraftigt
angrebet af husbukke og kradse midler måtte til. Ved hjælp af kæmpeslanger
fra en maskine opsat i gården blev der pumpet giftgas ind i alle krogene.
Biografen tog det gamle teaternavn til sig, men blev i
folkemunde kendt som ’Flodbio’ og hed aldrig andet. Alternative navne kom
der ellers rigeligt af siden. Rosenhaven var atter blevet restaurant, før
den efter en tid som udstillingslokale, bl.a. for en kæmpe modeljernbane i
1952, blev til bilforretning i 1956 og siden byggemarked, før det levende
scenerum vendte tilbage i 1982 for egnsteatret Banden. |
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Folketeatret
facade 30. august 2023. Foto: JG, biografmuseet.dk
Ved
biografåbningen lørdag den 21. august 1948 var der plads til 550 gæster i
salen, der som første program bød på ”Manden med pilefløjterne” med bl.a.
Roddy McDowall på rollelisten. Kinomaskinerne i operatørrummet kom fra
Western Electric, som også Kino-Teatret havde fået installeret nyeste model fra året forinden.
Salen havde fået en helt ny balkon med 150 pladser og var holdt i blå
farver med skyer i loftet, der skjulte varmluftsindblæsningen. De blå
stole var leveret af Odense Stolefabrik og ligeledes fortæppet var blåt,
gjort af sammenbragte tøjstykker på grund af efterkrigstidens varemangel.
Selv kontrollørerne var i blå uniformer med guldstriber. En chokoladekiosk
blev placeret ved indgangen til salen, mens der var garderobe på første
sal mellem stuen og balkonen, som lå placeret ½ etage længere oppe.
Arkitekterne bag ombygningsprojektet var Ivar Christensen og Erik
Engelstoft i nært samarbejde med Vagn O. Kyed, der siden 1932 havde stået
bag mange projekter i og omkring Odense. Flot tog det sig ud indvendigt,
men facaden blev betragtet som noget blodfattig. Skiltet på taget var end
ikke kommet på plads ved åbningen, man havde forestillet sig noget i neon.
Folketeatret får utallige danmarkspremierer gennem årene og har
succes på film fra alle lande, amerikanske som danske og øvrige
europæiske, mens planerne om revyteater gik i glemmebogen. Blandt teatrets
hovedleverandører er distributørerne Teatrenes-Films-Kontor med stribevis
af ekstremt populære danske Saga-produktioner, Dirch Passer-film og meget
andet godt, der kunne tænde de røde lygter aften efter aften. Blandt
amerikanske kommer ”Duel i flammer” med Alan Ladd op her som første sted i
landet den 15. marts 1961 og særligt International Pictures giver en række
af sine europæiske titler danmarkspremiere her i teatret, en del af dem af
særlig lødig karakter. Mandag den 30. juli 1956 kan Folketeatret indvie
sit helt nye
CinemaScope
udstyr med Odense-premiere på John Wayne i ”Ingen vej tilbage”, uden der i
denne forbindelse måtte afgives sæder for det større lærred.
Odense Kommune er lige fra åbningen bevillingshaver med tidligere
skuespiller på teatret, Karl Jørgensen som direktør, mens alle byens
øvrige biografer drives af private aktører. Ved Jørgensens død i 1966
ansættes Bjørn Feldballe Petersen fra Bio Fredericia som ny
leder. I det efterfølgende, særdeles begivenhedsrige år blev der
installeret nyt
Todd-AO
anlæg til
70mm, en ny
Cinemeccanica Victoria X og Cinemeccanica C/65 model, ’det
fuldtransistoriserede anlæg for optisk og magnetisk lydgengivelse’, som
fuldautomatiseres i 1970. Kommunen levnes på sigt en fordel i at
kunne disponere bredt, ikke mindst i forhold til en direkte interaktion
mellem kommunen og ministeriet, da man som den første i landet i november
1967 af kulturminister Bodil Koch får særbevilling til at indrette en
kunstbiograf. I København endte
Kinopalæet også med at få dispensation til tre sale, men disse blev
aldrig til noget. I Odense skulle den nye ’art-cinema’ indrettes
i den tidligere garderobe, der nu ikke længere blev benyttet, ud fra den
betragtning, at så mange eksperimenterende film aldrig fik en chance i
byens store sale, selvom Folketeatret viste nok så mange endda. Her på de
gamle gulvtæpper kunne der blive plads til en smal sal, 6 meter bred og 13
meter lang med 80 pladser fordelt på 11 rækker, siden afkortet en smule
til 64 stole. Det er alt sammen meget lig den nuværende og endnu mindre
sal 5 i Dagmar i København,
der først kom til verden nogle år senere.
|
|
Biocentret
i november 1991. Foto: Thomas Hauerslev
Kommunen havde allerede
ansøgt om tilladelse tidligere på året, men var tvunget til at sende
bevillingen i udbud. Man havde ikke forestillet sig andre ansøgere til en
så lille biograf, men havde forregnet sig i forhold til de bittesmå byer
med minimalt publikumsunderlag, så fra biografen i Sdr. Nærå
meldte direktør Eskild Mosegård Christensen sig på banen. Han endte i
stedet med at få tilladelse til at indrette
Imperial på Dalumvej, som
åbner med en kæmpesal den 9. december 1969. Således kommer
’Camera 2’ til verden tirsdag den 23. april 1968, nøjagtig fem år før
ABCinema officielt åbner
som Danmarks første multibiograf med to sale på Rådhuspladsen i København.
Situationen i Odense skilte sig trods alt ud, men det gør velsagtens alle
nyskabelser. En stor del af det overskud, kommunen gennem alle år
genererede på biografdriften, blev i forvejen kanaliseret over til driften
af Odense Teater. Efter åbningen af Camera 2 skulle det formodede overskud
på Folketeatrets drift fremover benyttes til at dække det forventede
underskud, der særskilt måtte blive ved at drive art-cinema. Det
nye navn er valgt med forbillede i
Camera-biografen, der siden oktober 1965 havde været navnet for
Boulevard Teatret på Sdr. Boulevard i København, som også lægger navn til
det fortsat eksisterende udlejningsselskab i dag tilhørende
Grand Teatret. Camera 2
åbner med Jan Troells ”Her har du dit liv” på plakaten sammen med
kortfilmen ”Knud” af Jørgen Roos om polarforskeren Knud Rasmussen. Trods
størrelsen er der plads til to 35mm-kinomaskiner samt et 16mm-apparat i
operatørrummet. Der vises ikke reklamefilm. Der er på dette tidspunkt
indrettet en ny hovedindgang til begge biografer i mellembygningen til
højre foran Rosenhaven. Tre år senere indrettes grillbar i
foyeren, der ved samme lejlighed renoveres med nye toiletter og i 1974
kommer en tredje sal til verden, hvor den oprindelige balkon nu bliver til
’Filosoffen’ med plads til 105 gæster. Hvor det havde kostet 110.000
kroner at indrette Camera 2 i 1968, løb prisen op i 400.000 kroner for
Filosoffen, hvis første program er ”Vore bedste år” med Barbra Streisand
og Robert Redford. Den store sal, der nu har 360 pladser, viser da
”Skolepige-sex og frække drenge”, så det er sammen med de kunstneriske
strimler i Camera 2 noget af et sammensurium . Alle sale med deres
individuelle navne deler fortsat samme foyer og billetsalg. En oktoberaften i 1975 under en western med Gene Hackman bliver en kontrollør
skudt i maven med et oversavet haglgevær i forbindelse med et væbnet
røveri mod Folketeatret og dør efterfølgende på Odense Sygehus.
Gerningsmanden fanges 2½ døgn senere efter en intens menneskejagt. På det
store lærred tæller nogle af årtiets danmarkspremierer Steve McQueen og
Dustin Hoffman i ”Papillon” samt ”Alien – den 8. passager” med Sigourney
Weaver. Folketeatret fik Dolby Stereo CP50 anlæg i 1980. I oktober 1976 bliver Folketeatret, Camera 2 og Filosoffen bragt sammen
under annoncer for ’Biocenter Odense’ men fortsat mange år endnu med deres
separate navne herunder og folk gik alligevel fortsat blot i Flodbio.
Udvendigt flyttes dørene nogle år senere tilbage til den oprindelige
teaterindgang med navnet Biocentret under en ny baldakin. Facaden er på
dette tidspunkt blå og hvid omkring indgangspartiet, mens resten af
bygningen fremstår nymalet i matbrun og hvid.
• Gå til mere om Biograferne i Odense
i '80erne
I 1988 fejrede
biografen 40 års jubilæum bl.a. med Lone Hertz og Dirch Passer i ”Frk.
Nitouche” og i december samme år var der premiere på en knap to timer lang
dokumentarfilm med titlen ”Engang i Odense var der…” om byens historie
gennem århundredet. Filmen havde haft danmarkspremiere tidligere på
måneden i Koncerthuset og blev herefter vist gratis i Ny Vestergade kl. 11
i juledagene og genoptaget en måneds tid senere.
|
|
Biocentret's
70mm maskiner fra Cinemeccanica i november 1991. Foto: Thomas Hauerslev
Samme år var
Gråbrødre Biografen kommet
til i oktober, men selvom Grand
var lukket året forinden, var der efter manges mening fortsat alt for
mange siddepladser i byen. Som kommunal biograf blev man i denne tid ikke
længere levnet de samme filmiske godbidder som forud. Teatrets tidligere
så succesrige leverandører af film var for længst lukket og Biocentret var
afhængig af film, der primært ikke fandt plads i Kino og
Fønix. Den sidstnævnte
havde man en tid drevet på forpagtning, før også denne blev overtaget af
Nordisk Film
Biografer.
I 1990 overlader Feldballe Petersen den daglige drift til Ole
Nielsen fra Cafe Biografen
og Gråbrødre men ved lukningen af sidstnævnte to år senere, går man nu
sammen med Nordisk Film om fælles drift af alle biografer undtagen Cafe
Biografen i Brandts Klædefabrik. Kommunen er nu trådt helt ud af
biografeventyret. Samme år støves 70mm-apparaturet af til en planlagt
repremiere på ”Dr. Zivago”. Der annonceres med start mandag den 23. april,
men forestillingerne aflyses. Publikum må vente til 1992, hvor Ron Howards "Far and Away" vises i
storformat efter Imperial i
København, siden Ron Frickes "Baraka" og
Stanley Kubrick's gode gamle
”Spartacus”, der nu præsenteres i uklippet originalversion.
Biocentret spiller ligesom Fønix sidste gang torsdag den 14. september
1995, hvor ”Braveheart”, ”French Kiss” og ”Fjenden i dybet” blev de sidste
tre film på plakaten. Dagen efter åbner
Metropol Biograferne i
banegårdscentret. Ved lukningen var der 348 stole tilbage i den store sal.
Herefter blev Biocentret til Teaterhuset, hvor der i 1997 nu
atter var levende teater i begge bygninger med Den Fynske Opera som ny
aktør i den gamle rosenhave. Camera 2 vendte halvt om halvt tilbage til
sit tidligere virke, men Filosoffen på den gamle balkon blev der ikke
pillet ved. Den blev stående og benyttedes af Odense Film Festival, der
før digitaliseringen så utallige film igennem her i salen i
udvælgelsesprocessen forud. Lokalerne tilhørte nu Teater
Momentum. ’Vi er jo et teater, men vi synes da lige så godt, vi kunne
bruge biografen, når nu den var her’, som teaterleder Jens Svane
Boutrup fortalte Fyens Stiftstidende i 2006. Der er på dette tidspunkt 80
pladser i den korte men brede balkonsal. Teatret kalder den selv for ’Den
Røvsmalle Biograf’, hvilket handlede mere om, at det var smalle film, der
blev vist end en reference angående rummets udseende og dermed ikke at
forveksle med den gamle, smalle Camera 2. |
|
Folketeatret, 22. marts 2024. Foto: Thomas Hauerslev
Den egentlige
genåbning fandt allerede sted den 8. december 2005 med en række
kunstvideoer. Fra 2006 blev der sporadisk vist art-film som i gamle dage
på 35mm, eksempelvis Christian Braad Thomsens ”Karen Blixen – Storyteller”
og Lars von Triers ”De fem benspænd”. Der kom nu typisk kun 15-20 gæster
pr. forestilling, så det var ikke nogen alvorlig konkurrence for Cafe
Biografen i klædefabrikken, der i forvejen har vist disse film i ordinært
program. I 2022 står Folketeatret atter øverst med sorte
bogstaver på den gamle facadebygning, nymalet i orangegult og hvidt. Der
er indgang til begge teaterhuse omkring hjørnet fra Filosofgangen. Den
Røvsmalle Biograf fungerer fortsat, siden 2007 blot som filmklub for de
absolut smalleste, helst mest obskure titler. Der er i tilknytning en
’møgbillig bar’. Virket er i dag omtrent som
Husets Biograf i
Rådhusstræde i København.
biografmuseet.dk's
trivia: Civilingeniør dr. tech. V L Jordan havde beregnet akustikken. Der var
blandt andet placeret nogle specielle dybtone absorbenter. Stolene var fra
Odense stole- og møbelfabrik.
70mm Maskiner
Victoria X
Billet telefon
Odense 2680 (49-55)
09 12 26 80 (58-83)
66 12 26 80 (90-91)
Pladser
550 (54-55)
565 (59-64)
557 (68-69)
360 (82-83)
348 ( -91)
|
|
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn,
Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø,
Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
|
|
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Folketeatret – Camera 2 – Filosoffen / Biocenter Odense / Biocentret |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:33:02 |
|
|