| |
Palæteatret / Palæ, Aalborg |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
11.12.2024 |
Palæteatret / Palæ
Boulevarden 18
Åbnet 28. oktober 1915
Lukket 26. maj 1983
Mellem Boulevarden og Skolegades Vandgyde, som i dag er Bleggårdsgangen
på hjørnet af Sankelmarksgade, opfører murermester Andreas Lauritzen
efter tegning af arkitekt Jørgensen i 1915 en både markant og elegant
fireetagers bygning i røde mursten med Palæteatret som den absolutte
hovedattraktion, der stråler i gyldne bogstaver over hjørnerundingens
halvbue med to søjler nedenunder mellem indgangsdørene. Store
plakatvinduer lokker på hver side af bygningen. Indenfor findes
billetkasser på hver side af et vindfang og her bagved en særdeles
rummelig forhal med søjle i midten. I et afsnit til højre findes
konfektureudsalget desuden med mulighed for at købe cigarer direkte fra
en forretning i hjørnet, hvor man kan pulse og gnaske løs før indgang
til salen, der kun gives i pauserne for ikke at forstyrre. Film bliver
efterhånden taget helt seriøst. En række behagelige hvilesofaer er
opstillet rundt om i foyeren, der er pyntet med paneler og smukke
portrætter af filmens største hjerteknusere. Bag vestibulens bagvæg
findes et toilet, som placeret for neden af en bagvedliggende trappe
ikke umiddelbart står i forbindelse med biografen, men indlemmes siden.
I den modsatte ende mod Sankelmarksgade fører en smal trappe op til et
rummeligt operatørrum, som bølger sig let og elegant ud over salen, der
fremstår særdeles højloftet og dekoreret i felter.
Ved den i sig selv højt placerede billedramme findes orkesterplads foran
prosceniet. Salen er holdt i enkle linjer uden større farvepragt men
bred og tilstrækkelig lang til at være overordentlig moderne indrettet
som kun få nybyggede biografer, hvilket kommer den til gavn sidenhen.
Kun loftet er pyntet med et større stukarbejde og smuk frise rundt om. I
venstre side går tre udgangsdøre ud mod gyden. Bagtil findes de
reserverede og ekstra fine pladser inddelt i seks hævede loger samt fire
rækker med ekstra fin polstring og mellemgang. Foran en tværgang findes
seks rækker af samme kvalitet her uden midtergang foruden fem uden
polstring. I alt råder pragteksemplaret Palæteatret ved åbningen over
296 pladser. Enkelte private gæster kan endda sidde på taget uden dog at
følge med i filmen, hvor der her er opløftet gårdhave.
|
Læs mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det sensationelle
filmsystem
Mine damer og herrer, "Dette er
Cinerama"!
"Windjammer" i Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70
|
Panacolor
Dimension 150
|
Sensurround
High-Impact
biografdesign |
Palæ
fra Rialto Cinema Group, 1973
Det hele går løs torsdag den 28. oktober 1915, hvor man har grund til at
være stolt over det, der annonceres som Skandinaviens bedst ventilerede og
smukkeste billedteater. Premieren byder på ”Guldmageren”, hvor dørvogtere i
ildrød kappe tager imod gæsterne. Filmen er produceret i Marseille af Léon
Ernest Gaumont i fire afdelinger om en moderne guldmager, der på gamle
alkymisters teorier forsøger at at skabe sig en forgyldt tilværelse med
undertitlerne ”Det hemmelighedsfulde slot”, ”Skyggen på vinduet”, ”En
rædselsfuld nat” og ”Ved morgengry”. Sindsoprivende spændende skal den være
men svær at identificere som en samlet film instrueret af Louis Feuillade
med René Navarre og Renée Carl på rollelisten – to af fransk films i tiden
mest populære navne fint matchende foyerens billedgalleri og en i hvert fald
velvalgt titel for guldmager Lauritsen at lægge ud med. Programmet har
måneden forinden været en succes i hovedstadens enorme
banegårdspalads og
vises efter champagnedåb i Palæteatret kl. 16, 17, 18, 19, 20, 21 og 22.
Ligesom City-Biograf vedbliver Palæ at spille alle ugens dage fra kl. enten
16 eller 17.
Programmerne kommer alle fra Kinografen med aktualitetsbilleder fra Gaumonts
ugerevy, men siden blandes posen under forskellige bevillingshavere med
andre distributører, hvoraf nogle giver Palæteatret danmarkspremiere på
relativt ubetydelige film. Som i de andre af Aalborgs biografer er det
danske film, der for alvor sætter palæet på den anden ende med kø langt ned
ad Boulevarden, hvor man ligger i behagelig afstand til alle de andre, der
har presset sig sammen indenfor en radius af 150 meter omkring Bispensgade
og Østeraagade i forlængelse af Boulevarden, der i 1910-12 var skåret gennem
mange af byens gamle huse for at forbinde havnen med byens nye banegård fra
1902. Klubhavens Biografteater er placeret et godt stykke ovre på den anden
side så langt ude af Vesterbro, at det var lige før, at kragerne vendte i
det, der siden bliver Vesterbro Teater, men den daglige leder herfra, der i
begyndelsen står for Palæets programlægning, hvad Lauritzen ikke har en døjt
forstand på.
|
|
Tegning
af Palæ fra Rialto Cinema Group, 1973. Gengivet med tilladelse.
Da murermesteren dør i december 1919, sælger enkefru Kirstine pr. 1. maj
1920 for en halv million kroner bygningen incl. Palæteatret til et
konsortium bestående af fhv. hotelejer Kjeldgaard samt bagermestrene
Niels Christensen og Vilhelm Børsholt, der som byrådsmedlem får
bevillingen puttet i egen lomme, hvor enkefruen forud ikke kunne vide
sig sikker for længere end et år ad gangen. Fra 1922 får Palladium-filmene
med Fyrtårnet og Bivognen instrueret af Lau Lauritzen uden gamle
familierelationer danmarkspremiere i Palæteatret med garanti for
trafikkaos i hvert fald på fortovet i konkurrence med tilsvarende
forstoppelse længere nede mod havnen i oktober, hvor Chaplin møder op i
Kino-Teatret med ”The Kid”.
Samme år er bevillingerne lagt ind under Justitsministeriet, hvilket
ikke får betydning for Børsholts værste konkurrenter (Gee nu i City,
Beck i Fotorama og Sahl p.t. Kino-Teatret), der alle har opnået en sådan
på livstid, mens han og Vesterbros ejer troligt må søge amtsmanden hvert
tredje år og som herefter beslutter sig efter at have indhentet
erklæring fra byrådet. Fortsat dygtigt ledet har han dog intet at frygte
og i juli 1924 benyttes en uge på at pudse herligheden op. Udvendigt
opsættes et lysende baldakinudspring over indgangen og salens trægulv
pålægges løbere.
|
|
I
Palæ bliver der leget med grammofonplader også i forbindelse med det
nyeste udstyr fra Nordisk Tonefilm, der installeres i januar 1930. 2.
juledag fejres højtiden med Palladiums første talende frembringelse, som
er endnu en sand publikumsbasker med den populære duo Fy & Bi i en
genindspilning af ”Han, hun og Hamlet”. ’Det ungdommelige publikum
morede sig, saa huset var ved at vælte’, skriver Amtstidende om
premieredagens begejstringsrus.
I juli 1933 flyttes operatørrummet nedenunder med direkte adgang fra
Sankelmarksgade, hvor så i stedet logepladserne rykker ovenpå og drager
nytte af balkonen, som den allerede ser ud endda med plads til flere
gæster end tidligere. Vinduerne heroppe dækkes blot til af gardiner. Ved
gennem annoncesalg at skille sig af med 170 slidte stole og føje flere
til, kommer Palæteatret op på 308 herefter sikret i forhold til
brandfare med reservetrappe ført ned fra balkonen til venstre for
maskinerne. Det er en særdeles velfungerende biograf, der allerede
kalder på mere.
I juni 1936 overtager den handelsuddannede Johannes Drost fra
Kino-Teatret
i Slagelse bevillingen til Palæteatret og søger straks om tilladelse til
at udvide balkonen, der i september 1936 føres længere ud over rummet i
jernbeton. Trappen tilføres tre trin, så der kommer hældning over det
eksisterende gulv. De 102 nye stole på balkonen er bredere, men
Palæteatret da totalt nået op på 377 pladser, hvor stoleopsætningen ikke
forandres sidenhen på nær, at der fjernes en række og en stol i venstre
side, da der kommer
scope på plakaten tyve år senere, hvor salen
herefter har 358 sæder og tværgangen en ekstra lækker af slagsen
udstyret med sofaer – disse dog først fra 1963.
Uden at holde lukket gøres klar til smartere tider med et revideret
billetsystem, der for første gang involverer nummererede pladser i Palæ,
ligesom Palads Teatret har fået det fire år forinden dengang under stort
kaos. Det sker fra den 18. september med Myrna Loy som ”En kvinde i
nettet” med Spencer Tracey på tyvejagt. Allerede i 1937 er publikum hver
som én lykkeligt vidende om, hvor godt det går for Palæ og da ikke
mindst ved juletid, hvor ”Nøddebo Præstegaard” fra Nordisk Film siden
1934 har været fast inventar. En tyv savner midler til sine sidste
juleindkøb og aflægger natligt visit på Boulevarden uden at være blevet
inviteret, hvor personalet lillejuleaften erfarer, at billetkassen er
lettet for 25 kroner i byttepenge. Politiet tilkaldes og det er ikke
sidste gang.
I oktober 1940 dør direktøren uventet og efterlader sig sin hustru af
andet ægteskab, fru Rigmor Drost, der efter vanlig spænding om udfaldet
får overdraget bevillingen dermed heldigere stillet end den forrige
enkefrue. Foyeren pyntes om fortsat med masser af plakater og
hvilesofaer.
Udgangsforholdene fra oven er samme år til nærmere inspektion, hvor man
igen er heldig, at en bredere trappe til de mange ekstra publikummer
teoretisk kunne føres udenfor, hvor fortovet allerede er ekstra bredt.
Brandinspektøren erklærer sig dog tilfreds med de nuværende forhold, når
bare der er ½ time mellem forestillingerne, hvilket altså er temmelig
længe, skulle vi hilse at sige. Om det bliver overholdt på sigt, er vist
sin sag og op til politiet at afgøre. Herfra vendes tommelfingeren op
efter inspektion. Som hyppige gæster er man fra den kant godt hjemmevant.
|
|
I
oktober 1941 er der netop indrettet nye, moderne toiletter i foyeren
foran det gamle trappe-wc, men det er sket upraktisk med mulighed for
blufærdighedskrænkelse set fra vestibulen i direkte blik ind mod
herretoilettets urinaler. Ikke underligt erklærer fru Drost sig enig med
arkitekten, at man nok heller sporenstregs må opsætte en ekstra væg
akkurat indenfor efter et besøg af denne gang Rigspolitiets kreds nr.
48’s underafdeling, Beværter-Næring & Sundhedspolitiet.
I maj 1944 ansøges om tilladelse til at sprængtryksikre både vindfang og
balkon, sådan som to af de fire udgangsdøre er blevet det, mens to er
spærret af. Det sker alt sammen efter en lang række schalburgtageangreb
i byen, men ikke ligefrem fordrende for publikums sikkerhed. Den 1.
august 1944 påbegyndes en ombygning, der tilsvarende bringer en bredere
smedejernstrappe op til balkonen, mens foyeren får større billetkontor
stadig på hver side af vindfanget. Chokoladekiosken rykkes frem nu
synlig akkurat indenfor dørene til højre og dermed hygiejnisk flyttet
lidt væk fra toiletterne ligeledes med vokseværk. Den bagerste dør ind
til salen mures til for sammen med et forsænket loft at skabe sofanicher
i mere intim stil, sådan som hjørnet lod at tiltrække sig opmærksomhed.
Det hele står færdigt i september.
Hvor mange andre i byen måtte lægge hjernerne i blød for at finde plads
til deres brede lærred, er det i Palæteatret som antydet en smal sag for
Drost, der uden besværligheder placerer et bredt fortæppe i rødt og
lilla foran et nu syv meter bredt lærred, da direktricen i juni 1959
uden største behov i forhold til repertoiret tilfredsstiller tidens krav,
hvor også filmmaskinerne udskiftes.
Ved udgangen af august 1962 vælger Rigmor Drost at lade sig pensionere
fra sit Palæ og udlejer herefter til prokurist Poul Christensen Rahbek,
der får det nye kulturministeriums bevilling til at fortsætte driften.
Han kommer til Aalborg efter flere år som filmansætter hos ASA og nyder
vældig godt af et fortsat glimrende samarbejde ikke mindst, da Palads
Teatret lukker et halvt år senere. Snapsene derfra deles herefter med
City, som man bliver bonkammerat med. En første danmarkspremiere-succes
har han efter blot to dage på jobbet mandag den 3. september med Merry-produktionen
”Den rige enke”, hvor Rigmor Drost… undskyld, Maria Garland har
hovedrollen. Som hidtil spilles fortsat altid om eftermiddagen foruden
19 og 21.
Velkommen til Det nye Palæ 2. påskedag 1963, hvor Rahbek dørene op til
en forandret sal i forhold til farver med væg og loft malet blåt i tre
nuancer. Stolene er delvist udskiftet med omtalte lækkerbisken af en
sofarække og her springer farver i øjnene af alle mulige slags.
Børnerækkerne foran har fået påført ekstra slidstærkt betræk, de
bagerste stole flyttet op på balkonen mens resten kommer med bedre
polstring og luftfriskningsanlægget med afsæt i den eksisterende
konstruktion helt tilbage fra 1915 gevaldigt justeret.
|
|
Bygningen,
som den ser ud den 20. juli 2010. Foto: Thomas Hauerslev
Palæs 50 års dag i 1965 fejres med Erik Ballings ”Landmandsliv”, der
allerede i ugevis har kørt for udsolgte huse. Begivenheden er forinden
markeret med nye gulvtæpper og til premieren på ”Næsbygårds arving”
instrueret af Alice O’Fredericks den 17. december samme år er tilmed
maskinerne udskiftet med garanti for endnu bedre billedkvalitet.
Herefter forestår opsætningen af en helt ny facade, der også udadtil gør
Palæ til et moderne centrumteater, som Stiftstidende udlægger den
trækasse, der som om nogen har savnet
Vesterbro Teater smyger sig rundt
om vinduer, billedskabe og dørparti ikke ulig
Kinografens nye udseende
ude i Vejgaard.
Fortsat nyder palæet masser af succes… med deraf følgende problemer. Fra
fredag den 18. marts 1966 skaber byens besofne ungdom flere aftener i
træk store problemer for ASA-filmen ”Kvindedyr”, der som del af et
længere kørende udvekslingsprogram med Sverige har fået premiere, nok
mest fordi instruktørens navn er Henning Carlsen. I København havde den
fungeret udmærket i
Nygade, der altid stod model til lidt af hvert, men
Aalborgs unge ikke kunne kapere, hvad der i virkeligheden var en svensk
kunstfilm, hvilket man ikke kunne læse af den danske titel, der vel også
var noget bombastisk i forhold til blot ”Kattene” hvis direkte oversat.
’Kunne man ikke tilkalde politiet og få fjernet urostifterne?’, spørger
Stiftstidende, hvortil direktøren svarer, at han ikke synes om at have
politiet stående (vagt) ved sin biograf hele tiden. Løsningen blev den
simple at pille filmen af plakaten før tid, hvilket var noget, Palæ
aldrig havde gjort før på netop den baggrund. ”Fodboldpræsten” fra 1951
hentes ind som erstatning; Jørgen Reenberg kunne vel nok tale drengene
til ro som i filmen. Den efterfølgende fredag lyder en danmarkspremiere
på ”Dyden går amok” instrueret af Sven Methling. ’Den kan formentlig
ikke få urostifterne til at gå amok også’, spørger Rahfeldt sig selv
lettere bekymret.
Direktørens unge søn bliver selv berømt den 13. oktober 1969 her for det
gode, hvor 13-årige Mads Rahbek har hovedrollen som Dick i
filmatiseringen af Enid Blytons ”De 5 og spionerne”. Børnefilmen er
fortrinlig til målgruppen, selvom pressen ikke synes om den. De kunne
heller aldrig lide ”Far til fire”. I Aalborg bliver filmen en moderat
succes for øvrigt produceret af Just Betzer, der året forinden har
stiftet produktionsselskabet bag, nemlig Panorama, der også påbegynder
en distribution af udenlandske film. Også han er Aalborg-kendt som
operatør i Palads Teatret frem til lukningen i 1963 for herefter at
blive produktionsleder på ASA, hvis titler han siden bringer ind under
selskabet med fælles udlejning. Han og Rahbek kender dermed hinanden
særdeles godt.
|
Rialto Cinema Group - Danmarks første biografkæde
|
Bagsiden
af bygningen,
som den ser ud den 20. juli 2010. Foto: Thomas Hauerslev
Et år senere spiller hele to danmarkspremierer fra Panorama samtidig, da
fortsættelsen ”De 5 i fedtefadet” fra mandag den 20. oktober får selskab
af en tysk ”Sexy Baby” kl. 21. Mange andre af Panoramas titler kommer op
i Palæ, hvis ikke i City, hvor de to fortsætter det udvidede parløb ved
også at reklame i hinandens biografer nogle år senere. I juli 1972 har
Rialto ved Preben Philipsen overtaget
Bio i Herning og ansætter Rahbek
til også at lede denne foruden
Grand i Odense. Rialto får samtidig en
halvpart i Palæ.
I februar 1973 konstaterer brandvæsenet ved et hovedeftersyn af byens
biografer, hvilket som en gentagelse af tidligere tider stiller
konkurrenten Fotorama overfor større problemer, at de nyere loftsplader
i foyeren her i Palæ er af brandfarlig skumplast og beder straks Rahbek
om at få dem pillet ned. Direktøren nægter i første omgang, idet
pladerne skal være godkendt af boligministeriet. Det viser sig at være
rigtigt, men kun gældende bygninger indtil to etager, hvor palæet rummer
fire, hvad angår foyerområdet. Efter utallige genoptagelser af ”Nøddebo”
er den gamle traver vist for sidste gang, da en ny indspilning af
historien instrueret af Peer Guldbrandsen får premiere 22. november
1974.
Den 15. december 1976 overtages både Rialtos halvpart og resten af huset
af Saga Film i 50% forening med Rahbek, der fortsætter som direktør.
Sammen slår de sig på lejligheds- og værelsesudlejning af de
overliggende etager, man nu gerne vedkender sig. Efter direktøren får
mere at gøre med at drive pensionat og varetage husets øvrige
forretningslejemål, træder Kai Altenov Nielsen ind som driftsleder af
Palæ på en forpagtningsaftale fra 1. januar 1979. Han filmdebuterede som
12-årig tilbage i 1955 med en lille rolle i ”Far til fire på landet”, en
ASA-film, naturligvis, men kommer ellers med handelsskoleeksamen, et job
som tjener og forskellige jobs i filmbranchen frem til 1975, hvor Rahbek
hentede ham ind som vellidt inspektør.
I foråret 1983 er den helt gal på Boulevarden, da Saga Film under
konkurs ledes fra et advokatkontor i København, mens Rahbek har bosat
sig langt væk i Spanien. I 1977 var Bio 5 kommet til som streng
konkurrent og Scala blevet et biocenter med seks sale, hvor alle de
store distributører helst sætter filmene op. Den 26. maj viser Palæ de
to allersidste film, ”Holly – vild af begær” kl. 17 og 21 med
nordafrikanske ”Ørkenrotter” placeret midt imellem kl. 19. Altenov havde
set for sig, at Palæ ville kunne klare sig i konkurrencen udelukkende
ved selv at lade sig splitte op i to. Ejerskabet var ikke til at hugge
eller stikke i, men det havde jo sin forklaring.
Kort før lukningen klager lejerne i bygningen over larmen fra salens
ventilationssystem, der berømmet i fordums tid nu hoster og sprutter af
den anden verden. Nogen er derfor glade, da det straks efter lukningen
lyder, at der ikke vil blive drevet biograf igen. Altenov kommer til en
anden af Saga-selskabets halvparts-biografer, nemlig
Hvidovre Bio 1+2, som Arne Hübertz Knudsen via sin distribution for nuværende placeret i
Thisted akkurat fik holdt udenfor Sagas konkurs året forinden. Endnu
overlevede Palæ-Kiosken, som var vokset ud af cigarforretningen men i
dag for længst borte.
Til en begyndelse skitseredes muligheden for at etageopdele salen for
ovenpå at indrette en lille lejlighed eller kontor, hvor man i det
fjerne aner omridset af en biograf i ministørrelse. Stueetagen er
evident som forretning på grund af den gode beliggenhed i forhold til
udstillingsvinduer. I begyndelsen flytter Skousen ind, hvor
operatørrummet bliver til kantine, mens trappenedgangen fra balkonen
sløjfes og dametoilettet bliver rengøringsrum. Kiosk, billetsalg og
vindfang fejes ud. Med den anden dør ind til salen reetableret står her
et par rummelige lokaler, der med skiftende lejemål og længere perioder
uden har rummet forskellig virksomhed siden da. Herudover fremstår
bygningen med alle sine oprindelige kendetegn, efter baldakinen er
pillet ned, bl.a. med sine tre udgangsdøre, ligesom man på resten af
murværket tydeligt aner døren fra balkonen. Også døren ind mod det
forhenværende operatørrum består.
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om Biograf-Teatret |
Kosmorama |
Fotorama |
Aalborg Bioscope-Teater /
Biograf-Teatret |
Klubhavens Biografteater /
Klub-Biografen / Vesterbro Teater / Vesterbro Biografteater / Vesterbro
Stumfilmteater |
City-Biograf / City
Biografen / City |
Apollo / Palads
Teatret |
Fotorama-Teatret |
Haandværkerforeningen |
Kino-Teatret / Fotorama |
Kinografen Vejgaard /
Kinografen |
Vesterbro Bio / Astoria /
Metropol |
Bio Boulevarden |
Scala Bio / Scala bio center |
Europa Bio /
Symfonien |
Aalborg Hallen (Cinemiracle
& "Windjammer") |
Teater Bio |
Porno Cinema |
Bio 5 |
Cinema 180, Tivoliland |
Biffen |
BioCity / Nordisk Film
Biografer Aalborg Kennedy |
Biffen
Nordkraft |
Nordisk Film Biografer
Aalborg City Syd |
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Palæteatret / Palæ,
Aalborg |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:34:35 |
|
|