| |
Royal Teatret, Thisted |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.04.2024 |
Royal
Teatret under Hotel Royal set fra Skovgade
Royal Teatret, Thisted
Store Torv 5 / Rådhusstræde 6
Åbnet 1. maj 1927
Lukket 19. december 1983
Thisteds fornemme Hotel Royal fra 1829 har indgang på Torvegade 1, der
skråner op mod højre fra Store Torv og på dettes enemærker indrettes i
1927 et nyt biografteater. Salsfløjen ligger på den anden side af det,
der oprindelig var en fin have langs Rådhusstræde ret op fra Store Torv
mod Skovgade opført i 1885 som badeanstalt og senest restaureret i 1920.
Store Torv er gennem mange år biografens officielle adresse, selvom
indgangen sker fra det smalle Rådhusstræde, som her får nummer 6 i 1977.
Strædet har en lille hældning mod Skovgade, hvilket kommer salen til
gavn.
Som åbningsfilm 1. maj 1927 er valgt King Vidors ”Den store parade” og
biografen selv modtages tilsvarende med lidt af en paradeforestilling.
’En hyggelig sal med gule vægge og hvide piller’ lyder det allerede i
forbindelse med malerarbejdet , hvor resten på åbningsdagen indvendigt
gerne skulle fremstå i lilla, lysegrønne og grå farver. Den forekommer
dog lovlig smal i forhold til længden og mærkeligt nok heller ikke så
høj som Palæ Teatret i Skovgade fra 1919 og så er den tilmed langt fra
helt færdig, for arbejdet har været ramt af en murerlockout. Ikke desto
mindre slås dørene op til annonceret tid. Ligeså ’virker det lidt
underligt, at der kun er gang ved den ene side. Men saa er man til
gengæld fri for den tunge, klodsede balkon’ med henvisning til
træskelettet i Kosmorama, der ikke er til megen nytte, da konstruktionen
kun rummer få siddepladser. Her var hensigten i tidernes morgen, at man
stod op til de relativt korte programmer af en halv times varighed. Nu
varer filmene rask væk op mod to timer, det umiddelbart efterfølgende
program endda næsten 2½, ”Ben-Hur” med Ramon Novarro.
Royal-Teatret afløser med sine 248 faste pladser det førnævnte, aldeles
udtjente men dog næsten lige så store og i hvert fald væsentlig bredere
Kosmorama, der afvikler sine sidste forestillinger dagen forinden. 40
pladser er reserverede sæder med ekstra god polstring, mens 16 rækker
udgøres af tilsvarende smukke stole udformet af fabrikant Kortegaard af
samme model, der hidtil fandtes i Kosmorama på de fineste rækker. Når
murerne gør deres arbejde helt færdigt, vil salen være yderligere prydet
af flotte gipsrelieffer mellem lyskonstruktionerne.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Royal
Teatret i 1927
Ligeledes roses den flotte indgang fra Rådhusstræde og den helt igennem
moderne forhal med sine elegante fliser noteres som et kolossalt plus i
sammenligning med den tidligere biografs beskedne forstue, ’hvor man tit
stod i fare for at blive trykket flad’. Omvendt skulle man helst ikke
være alt for høj; i hvert fald ikke, hvis man skulle træde af på
naturens vegne, for over disse to båse og billetkontoret er
operatørrummet placeret på et indskudt plateau med separat indgang fra
gården. Der er så lavt på toiletterne, at lamperne sættes op på væggen
fremfor i loftet. Brandfare inde i salen er så heldigvis udelukket, idet
loftet er af jernbeton, som det forklares. Ovenover er der hotelværelser.
Der findes nødudgang bagerst mod hotellets gård, mens tre officielle
døre fører ud i strædet. Der er desuden installeret centralvarme,
hvilket er endnu et plus i karakterbogen i forhold til Kosmoramas gamle
kakkelovn.
Det er Kosmoramas Johannes Sørensen, der i 1927 har forestået
indretningen af den nye biograf. Han beholder den mærkværdigvis kun i to
år, før han føler trang til luftforandring. Så sent som i juni var han
ellers styrtet byen rundt med sit kamera under armen og har sågar haft
en danmarkspremiere i april, men nu i juli har han altså opgivet sin
bevilling. Boghandler Karl Georg Kaas Pors har forretning ved siden af
hotellet ud mod Store Torv og overtager Royal i september 1929, selvom
han ikke har været indstillet som nr. 1 til bevillingen, hvortil der kun
var tre ansøgere. Også han er filminteresseret og desuden ivrig
sejlsportsmand, hvilket i sommeren 1926 betyder, at han har foreviget
”Festligheder i Thisted Havn” i forbindelse med rundskuedagen, der bød
på forskellige konkurrencer i havnebassinet. Det lod til at være
adgangsbilletten, selvom strimlen blot er 1½ minut lang. På den anden
side er han fint (ud)dannet med virke hos franske boghandlere i Paris
såvel som Strasbourg og her i Thisted afholder han litterære aftener med
Bodil Ipsen og Poul Reumert, så nogen kunne se udsøgt filmkunst for sig
ved valget af netop ham.
Pors lægger ud 30. september 1929 med Lya Mara i ”Den blodrøde cirkel”
og har nogle måneder efter æren af at vise en af de første tonefilm på
markedet – her imidlertid kun stumfilmsversionen af ”Den syngende nar”,
hvor dog ’teatrets koncertanlæg vil ledsage scenen, hvor Al Jolson
synger Sunny Boy med originaloptagelser fra tonefilmen’, som det
forklares. Der var nu også andre udmærkede musikstykker og den rørende
film bliver en dundrende succes, men endnu større en måneds tid senere,
hvor den vises på ægte, splinternyt tonefilmsanlæg ovre i Palæ-Teatret.
Først i september sættes nye, danske apparater op her i teatret, hvor de
første storfilm bliver successtykkerne ”Drømmenes vals” og ”Atlantic” på
tysk. Nogle år senere sælger Pors sin boghandel og helliger sig
biografen, der går så godt, at der må gelænder op langs fortovet for at
holde styr på køen af ivrige biografgæster.
|
|
Royal-Teatret
i tværsnit med værelse ovenpå
Efter krigen er det fru Thomsen ovre i Palæ-Teatret, der får sit at slås
med. Pors har ellers været hurtig til at vise de nyeste UFA-film fra den
tyske distributør, der nu har fået sæde i Danmark. I 1943 indkøbes dog
ikke tysk, men et atter nyt, såkaldt supersymfonisk anlæg til 15.000
kroner fra Bang & Olufsen med 20 nye højttalere opsat rundt om i salen,
som man praler med. Efter krigen arrangerer Pors tilmed en lang række
koncerter med Aksel Schiøtz, ligesom han i årevis er medlem af
bestyrelsen for Turistforeningen og endnu en gang forlænger
Justitsministeriet i 1948 hans bevilling for fem år. Det sker dog på
betingelse af, at han indenfor to måneder har fundet et egnet lokale,
der kan godkendes som biograf. Hotellet har nemlig tænkt sig at omdanne
underetagen ud mod Rådhusstræde til værelser i stil med dem foroven og
det kommer på at tale at flytte biografen over på et helt andet hotel,
nemlig Phønix.
Planerne bliver bare ikke til noget, hvilket irriterer byrådet gevaldigt.
Her har man håbet på, at en misligholdelse vil betyde, at bevillingen
ville blive ledig og at man derefter selv kunne opsnappe den. Man havde
følt sig aldeles overbevist, for hotellets disposition havde baggrund i,
at Pors tilbage i 1946 var idømt 14 dages hæfte for vold mod sagesløs
person og for desuden at have solgt ståpladser, hvad man år tilbage
havde benyttet aldeles flittigt her i byen. En juliaften i 1945 var Pors
så tilmed kommet i skænderi med sin vært, hoteldirektør Lørup og nægtet
ham adgang til et rum i forbindelse med biografen, hvor der var
opmagasineret sengelinned, hvilket resulterede i, at de kom i slagsmål.
Pors havde klemt hoteldirektørens ben i en dør og tildelt ham spark.
Senere havde Pors, ifølge Lørup, stået i baghold for at slå ham ned med
et bræt iklædt store søm, men angrebet var blevet afværget af en
stuepige. Pors, på den anden side, fastholdt, at det var ham, der var
blevet overfaldet. At bevillingen ville blive ham frataget, herskede der
ingen tvivl om, da det i øvrigt heller ikke var første gang, Pors havde
solgt de nu bandlyste ståpladser, men sådan gik det altså slet ikke.
Da Pors på forbavsende vis når til enighed om forlænget lejemål,
udskiftes 110 af de mest udtjente stole og det nye årti bliver den ene
succeshistorie efter den anden. I 1951 sælger Royal-Teatret eksempelvis
150.000 billetter med Morten Korch-filmen ”Mosekongen” som topscorer og
i september 1958 foreligger der i Thisted Byråd atter ny meddelelse fra
justitsministeren om, at man endnu en gang har forlænget Pors’ bevilling
med fem år. ’Det vil igen sige, bemærkede borgmesteren, at man fra
Justitsministeriets side fortsat er indstillet på at blæse os et langt
stykke.’
|
|
Royal-Teatret
mod gården med lille trappe op til operatørrum
At Pors så udmærket følte en iskolde brise, bemærkedes ved, at han i
eksempelvis 1960 i Aarhus søger bevilling til landets største
provinsbiograf, Regina-Teatret, men får den naturligvis ikke, da han er
én blandt nærmest en million. Lykkeligvis kører det fortsat rigtig godt
i Thisted også med filmene fra Disney og store Hollywood-produktioner
som den nye udgave af ”Ben-Hur” nu med Charlton Heston, ”South Pacific”,
”West Side Story” samt mange andre gigantfilm. Fremme i julen 1964 er
det deja-vu, da en atter ny hoteldirektør Knud Lyne Hauvig stiller i
udsigt, at lejemålet halvandet år senere skal ophøre, da også han nu har
til hensigt at inddrage biografen til nye værelser. En
handelsorganisation havde endda tilbudt at købe stedet for 1,5 millioner
kroner med henblik på at indrette supermarked. Det kunne have set helt
sort ud for Thisted, for i sommeren 1965 lukker Palæ-Teatret sine døre,
men så ved nytårstid 1967 støder Kino til med 500 pladser og endnu en
gang havde hoteldirektøren ikke ført sine planer ud i livet.
Først pr. 1. februar 1970 giver Pors frivilligt afkald på sin bevilling,
da han nu for alvor mærker presset – fra sin nye og større konkurrent.
Royal-Teatret overtages da af netop hoteldirektøren, der sløjfer et par
rækker, hvorved antallet af stole reduceres til 175 og der er herefter
to sidegange. Hauvig lægger ud den 9. marts 1971 med danmarkspremiere
som eneste sted i landet på det historiske drama ”Tintomara” fra Athena
Film baseret på et svensk romanforlæg. Publikum forstod ikke meget af
den og den blev heller ikke vist andre steder i landet, men holdt sig
dog på plakaten i en uge.
I oktober 1972 udlejer Hauvig biografen til Gunnar Obel, konkurrenten
ovre fra Kino, på et tiårigt lejemål. Obel kan nu fordele filmene bedre
mellem sine biografer, hvilket lod til at blive en fordel for Royal, der
shines gevaldigt op. Efter at have set tiden an med en
James Bond-kavalkade
foretages en gennemgribende restaurering af salen fra top til tå med
respekt for den gamle udsmykning. Royal genåbner denne gang med 172
pladser og Alfred Hitchcocks ”Frenzy”, ombygningen står i omkring
100.000 kroner.
|
|
Hotel
Royal med Royal Teatret i tegning september 1926
I december 1979 holdes lukket frem til jul for en udvidelse af både
toiletter og operatørrum, mens billetsalget flyttes over i den modsatte
side af foyeren, der hermed skrumper men samtidig tilføjes nye, bløde og
lækre tæpper på gulvet. Dørpartiet udskiftes og det samme gør fortæppet
suppleret med ny belysning. 2. juledag genåbnes dette år med Allan Olsen
som ”Johnny Larsen”. Før kontraktens ophør overdrager Obel i juni 1981
som led i en rekonstruktionsaftale i forbindelse med konkurs på baggrund
af sine store tab ved overtagelsen af
Alexandra i København begge sine
biografer til Per Horn. Han har det seneste halvandet år bistået Obel
med driften og forud været inspektørafløser for
Saga 1+2 i Esbjerg, hvor
han udover job som politiassistent opnåede en vis biograferfaring.
Hotellet er i øvrigt lukket i maj 1980 og genåbner først den 6. juni
1981 med et begrænset antal værelser efter istandsættelse og i 1982
drejes nøglen atter om for hoteldriften.
Mandag den 19. december 1983 bliver der også taget afsked med Royal-Teatret
og ”Dyrlægens plejebørn”. Samme film har vemodigt lukket flere andre
biografer, bl.a. Bio i Holstebro syv år forinden og før da
Tørring Bio i
1971. Allerede dagen efter går håndværkerne i gang med at pille indmaden
ud for at flytte inventaret over i Kino, der er ved at blive bygget om
til tre sale, hvor de to mindre skal være klar 2. juledag, mens den
store vil stå færdig et par uger senere med sidste nye Bond-film
”Octopussy” på plakaten. Samme kopi lukker så atter nogle uger senere
Phønix Teatret i Ikast.
Allerede i september 1983 havde Horn i samarbejde med bygningens
nuværende ejer ansøgt om tilladelse til at omdanne fløjen ud mod
Rådhusstræde til ny beboelse med ni lejligheder, heraf fem i foyeren og
den tidligere sal samt fire ovenover i de hidtidige hotelværelser, men
snart opkøbes bygningen af Thy Sparekasse, der i stedet omdanner salen
til møde- og samlingslokale også med inddragelse af foyeren og
eksisterer som sådan endnu blot skilt af en væg nede omkring lærredet.
Rådhusstræde virker ikke i 2024 længere som et hyggeligt stræde, man
ofte går igennem, men den nydelige fløj ligger der endnu fuldstændig som
for hundrede år siden. Udgangsdøren nede omkring lærredet ud mod
Rådhusstræde er fortsat i dag let genkendelig, resten er blevet til
vinduer i stil med dem, der allerede eksisterede, før biografen flyttede
ind. Malet i samme, gule cremefarver er det fortsat et kønt hus, men
Royal syner desværre ikke længere øverst oppe over gesimsen.
|
|
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
|
|
|
|
|
|
• Gå til Royal
Teatret, Thisted |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
08-01-2025 |
|
|