| |
Kosmorama (1912), Århus |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
02.05.2024 |
Kosmorama
annonce med Chaplin som Mesterbokser og Somme-slaget
Kosmorama (1912)
Store Torv 11
Åbnet 1. oktober 1912
Lukket 24. marts 1954
Købmand, byråds- og bestyrelsesmedlem Mikael Johansen får i 1912
overdraget bevillingen til at drive Kosmorama i Aarhus som plaster på
såret efter at være gået glip af en åbenbart temmelig god stilling som
’Kgl. Vejer og Maaler’, mens den forrige bevillingshaver omvendt får
frataget sit indtægtsgrundlag, hvad ikke alt for mange i byen forstod
logikken i. Forretningen anslås på dette tidspunkt kun at indbringe
10-12.000 kroner i årlig profit mod væsentlig større afkast blot få år
forinden, men Johansen aner større potentiale og får tilladelse til at
flytte fra hjørnet af Guldsmedgade og Klostergade herover til Store
Torv, hvor man for over 100.000 kroner har opkøbt manufakturhandler
Sophus Nielsens store ejendom ombygget i 1880 med rokokofacade, der
strækker sig ned langs Maren Smeds Gyde, hvor butikslokalet mod torvet
var kraftigt udvidet allerede i 1897. Det støder bagved op til et
gammelt pakhus, der senere forandres til butik. Den nye bevillingshaver
allierer sig med et konsortium om driften og det er ikke et hvilket som
helst men akkurat A/S Fotorama aktuelt repræsenteret ved grosserer (samt
’kejserlig russisk vicekonsul for Aarhus og Vejle amter’) Martin Peter
Drescher, som i forvejen driver byens to øvrige biografteatre og
ligeledes dette, der har finansieret købet og forandringerne.
Johansen er udmærket bekendt med Fotorama, idet han fem år forinden var
blandt de fem investorer, der overtog fotograf Hermansens lille biograf-
og filmimperium, som var startet med indvielsen af
Fotorama i Aarhus
Teaters sidefløj. Sammen med Johannes Hansen havde han dog trukket sig
ud af bestyrelsen i april 1910, sidstnævnte for at overtage bevillingen
til Frederiksbjerg Biograf-Teater her i første omgang efterfulgt af
Det Ny Teater – begge ejet af Fotorama. De næste knap tyve år har Fotorama
ikke blot i princippet men de facto monopol i byen.
Udvendigt mødes man foran Kosmorama af de to store butiksvinduer, som nu
i stedet for varer er nærmest overbroderet med billeder og plakater.
Over indgangen i midten er der opsat en lille, halvrund baldakin i
kobber, som bliver siddende gennem samtlige år. Indenfor i vestibulen
sker billetsalg gennem et tremmebur i glas og træ som et lille
kunststykke i sig selv og videre fremme i salen bryder hvide søjler
væggenes mørkere felter. Lokalet har højt til loftet, som stråler smukt
med tre prismelamper, men forekommer i øvrigt lidt sammenklemt med to
ganske små balkonafsnit på hver side af maskinrummet over
indgangspartiet med plads til omkring 25. Totalt kan salen rumme 312
gæster. Den strækker sig bagud mod en gård, hvortil der ved åbningen er
udgange i bygningens gavl, mens gyden mod højre giver rigtig fin plads
til køen af længselsfulde gæster. Ombygningen står i 30.000 kroner
orkestreret af arkitekt Thorkel Møller, mens et lille orkester i sig
selv får plads nede omkring lærredsfeltet, når det går stort for sig.
’Provinsens smukkeste og mest stilfulde biograftheater’, erklærer
Jyllandspoten, mens det ikke altid filmbegejstrede Stifts-Tidende går så
vidt at kalde det nye Kosmorama for ikke blot smagfuldt men hele
Skandinaviens smukkeste.
Åbningsrepertoiret den 1. oktober består af et sammensat program med
bl.a. ”Elefantdressur i Indien”, som lod til at være det mest
interessante indslag; herudover ”Costello som dukkedoktor”, ”Det gode
sejrer” og ”Frederik Buch som støvlepudser”. Lidt lystspil, lidt drama,
ikke noget særligt at skrive hjem om. ’Kosmorama synes noget
stedmoderligt behandlet’ noterer Stifts-Tidende sig i februar 1913, som
mere end antyder, at Fotoramas to øvrige foretagender får væsentlig
bedre film. De danske af slagsen endda så gode og eksportbare, at de
’synes paa vej til at sætte vort smør og flæsk i skygge’, som det stolt
tilføjes en måned senere. Tre år senere har verdenskrigen allerede sat
sine tydlige spor, ’selv Gaumonts ugerevyer er ret stereotype’, så man
var nok mere kritisk og hungrende for den udvikling, der endnu tog sin
tid. Italienske komedier noteredes som værende skrækkelige, med fransk
humor gik det bedre – den amerikanske har man kun lige taget hul på for
alvor med Chaplin. Hvad angår Valdemar Psilander… ’det er jo en nydelig
mand og han kan se helt distingveret ud, men kunde det nu ikke snart
være nok med de unge forførte piger med tilbehør.’
Helt galt kan det dog ikke være, for ved juletid yder biograferne som
tilbagevendende tradition gennem mange år et beløb til de fattiges jul.
Det er gerne fastsat efter omsætning og ud fra denne regnestok kan man
både i i 1917 og 1918 erfare, at Kosmorama nu omsætter for dobbelt så
meget som Fotorama og Biograf-Teatret på Banegaardsgade. Det ændrer sig
de kommende år, hvor Regina-Teatret åbnes på Fotoramas egen bevilling
den 1. januar 1921. Herefter ser man ikke sjældent film blive
overflyttet fra Regina eller komme op igen senere i Kosmorama, hvis den
har vist sig som en god forretning ovre på Søndergade.
Mikael Johansen dør den 31. august 1931, hviket betyder, at bevillingen
herefter for første gang overgår til rendyrket velgørenhedsarbejde og
således ikke længere kun andrager en mindre procentdel, sådan som det
var blevet pålagt den nu afdøde købmand i 1912. Drescher havde også lagt
billet ind foruden Fotorama-direktør Oluf Jensen, der i stedet får ført
bevillingen til Regina over på sine hænder fire år senere (og hvor
Drescher atter bliver ’snydt’). Nu står ’Ahl-udvalget’ under Aarhus
Lærerforening for driften af Kosmorama motiveret af de nye tiltag for
trængende børn, som foreningen har søsat året forinden, nemlig
oprettelsen af en ny ’svagbørnskoloni’ ved Ahl Hage på halvøen Halsnæs
få kilometer sydvest for Ebeltoft, som indvies i oktober 1934 for penge
optjent via biografdriften. Denne fortsætter i sin oprindelige form dog
fra 1979 ved Foreningen Aarhuskolonien i stedet for selve
Lærerforeningen. I 1944 besættes kolonien i øvrigt af tyskerne og i 1945
tager tyske flygtninge ophold, før børnene får den tilbage i 1946.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Kosmorama
på Store Torv i efteråret 1930 med Hr. Tell og Søn (Fy og Bi) på
plakaten (public domain)
1932 starter for øvrigt med noget ganske andet, nemlig tonefilmens noget
sene ankomst her i teatret. Først onsdag den 16. januar taler billederne
på Store Torv. Hvor det i Regina er amerikanske Western Electric, der
koster Fotorama-selskabet forbasket mange penge at holde ved lige uden
tilstrækkelig valuta for pengene i forhold til de stribevis af nedbrud,
man kunne notere sig, havde man til Biografen året forinden indkøbt det
tyske Klang Film-system og Folketeatret fået Zeiss-Ikon alt imens
Kosmorama fortsat holdes hen med stumfilmsrester. Her går man til sidst
den danske vej med Bang & Olufsens nyeste frembringelse, som både i pris
og kvalitet står fuldt på højde med de udenlandske systemer, men helt
super duper bliver lyden vist aldrig.
Til en begyndelse var det end ikke selve foreningen, der var gået ind i
projektet som organisation, men tre separate medlemmer, nemlig formand
for kolonien, overlærer Johannes Riber, der sammen med fru Vigild og hr.
Krarup Basse hver kastede hele 3.000 kroner ind i A/S Kosmorama. Det
ejes fortsat alt overvejende af A/S Fotorama, hvor den reviderede
biograflov har givet dette selskab gevaldige hovedbrud og årsagen til
den sene forandring udi lyd. A/S Kosmorama har i 1932 fået nyt
sidekontor i et klasseværelse på Finsensgades Skole og til direktør for
biografvirket havde man netop valgt skolelærer Krarup Basse, der også
avancerer til viceskoleinspektør.
Danske film kører atter godt i denne tid, ”Ud i den kolde sne” holder
sig på plakaten i ti uger – fra midt i sommervarmen 1934 til sidst i
september. Hans W. Petersen har hovedrollen og så medvirker den allerede
morderlig populære Ib Schønberg – pudsigt nok i rollen som taxachauffør
Peter Basse og to år senere med samme navn i ”Panserbasse” nu som
gadebetjent.
Efter Krarup Basses død i juni 1936 overgår stillingen i august til den
ivrigste deltager i engagementet, nemlig Johannes Riber. Han hapser i
1939 den navnkundige fru Johanne Torp, som med flid har arbejdet sig op
i Fotoramas mandsdominerede hierarki ovre i Regina, hvor hun blev ansat
som 16-årig kort efter åbningen i 1921 med rigeligt at se til i form af
biografdrift spredt ud over hele landet i alle mulige – og umulige –
bevillingskonstruktioner, hvilket jo også gjaldt selve Aarhus. Helt op
til 1971 har hun udlejerne i sin hule hånd og når at fejre 50 års
jubilæum i aktivt virke nogle år inden sin død. Det er i praksis hende,
der som inspektør leder slagets gang og således kvinde – og ikke mand –
for en række af de tårepersere, der gør salg af lommetørklæder til
noget, man burde beskæftige sig med i tilgift til chokoladesalget. Tænk
blot ’Love Story’, men nu forgriber vi os rigeligt vel på
begivenhedernes gang.
Allerede i 1938 kommer det på tale med en betydelig udvidelse af
Kosmorama, men i sine nuværende rammer er det vanskelige kår og man når
kun op på 325 pladser ved at rykke maskinerne i operatørrummet tilbage,
hvilket giver plads til to spritnye Bauer-maskiner fra Tyskland via
Dansk Kinematograffabrik i København. Filmene vil efter udskiftning af
lærredet også blive kønnere at se på både i form af et nyt, halv meter
bredere lærred men også fordi væsentlig større objektiver og
apparaternes hypermoderne buelamper frembringer smukkere billeder. Lyden
kan man åbenbart ikke umiddelbart forbedre og ligeledes er foyeren
fortsat alt for trang og billetkontoret håbløst forældet i forhold til
at håndtere de mange gæster. Kosmorama-bygningen ejes fortsat af A/S
Fotorama nu officielt repræsenteret ved Eduard Schnedler-Sørensen, der
dog fortsat danderer den i København på grund af sin bevilling til
Vesterbros Teater.
|
|
Kosmorama
i gamle rammer på Store Torv viser Greven af Monte Christo i februar
1946 (public domain)
Fremme i januar 1941 er det atter lige ved og næsten. ’Kosmorama-Teatret
skal være ombygget eller flyttet i nye lokaler i løbet af halvandet
aar’, lyder det fra Riber, for en anslået pris på 800.000 kroner. Det
var nemlig udstukket i maj 1940 som betingelse for en forlængelse af
bevillingen. ’Det bliver det nu næppe’, konstaterer Riber således i
umiddelbar forlængelse af sin udtalelse og får ret i sin formodning, da
det bliver helt umuligt under krigen. Her er biografdrift heldigvis en
guldrandet forretning, der overgår næsten al anden forlystelse således
også Kosmorama, der præsterer en gennemsnitlig belægning på 90% til
aftenforestillingerne! Det lykkes selv med den portion tyske film
programmet, man ikke kunne undslå sig, selvom der gjort blev mange
krumspring.
Modstandsbevægelsen gør også sit for ved utraditionelle metoder at få
tyske film til helt at forsvinde. En majaften i 1944 bryder en håndfuld
unge mænd ind i operatørrummet midt under ”Den gyldne stad”, der på
grund af sine sprudlende farver – den første af sin slags fremstillet i
Europa – var en kolossal succes til hundrede procents belægning.
Instruktøren Veit Harlan var til gengæld berygtet, det var bl.a. ham med
”Jud Süss” – og modstandsfolkene krævede hvert andet akt af filmen
udleveret. Kosmorama måtte erstatte en ny kopi, hvilket stod selskabet i
omegnen af 4.000 kroner. Omvendt gik så tysksindede sabotører til
modangreb mange andre steder i byen. Bygningen, der husede det gamle
Kosmorama fik således kærligheden at føle i 1945 på den helt ubehagelige
måde, men for Store Torvs vedkommende klarer man frisag. Der var dog
åbenbart grænser for ondskaben, når det direkte kom til børn i forhold
til bevillingen, hvis nogen ellers havde skænket det en tanke.
Straks efter krigens afslutning i maj 1945 kan Riber atter orientere om
planer for et nyt Kosmorama helst placeret nøjagtig samme sted baseret
på de tegninger, der efterhånden temmelig længe har samlet støv i
skuffen, ligesom det gælder planer vedrørende Biografen på hjørnet af
Nørregade og Norsgade og tilsvarende Fotorama. Prisen er nu løbet op i
en million kroner, men på kort tid er der skrabet en kvart million
ekstra sammen efter de fede år, selv efter børnene har fået sit. I
december 1949 har Justitsministeriet forlænget bevillingen med den
klausul, at nu må der altså gøres noget ved lokalet. Tegningerne angiver
800 pladser foruden, at Kosmorama i den grad føres op til tidens
standard med ikke blot det nye
widescreen-format men snart også
CinemaScope. Én af de lidt ældre tegninger havde i øvrigt placeret et
nyt Kosmorama netop ved Guldsmedgade og Klostergade som i gamle dage til
afløsning for den søndersprængte bygning.
|
|
Plan
over Kosmorama (1955) hvor man tydeligt ser hvordan det nye Kosmorama
ligger i forlængelse af Kosmorama (1912), der omdannes til foyer og forhal
i den nye biograf.
For Fotoramas vedkommende skal den oprindelige sal lukkes og omdannes
til foyer for en helt ny og meget stor kombineret biograf- og
koncertsal, der placeres i forlængelse af teaterbygningen, mens det for
Kosmorama betyder en fuldstændig nedrivning, da man ender med at blive,
hvor man er. Også her på Store Torv kommer den nye foyer til at ligge i
hele den oprindelige biografs udstrækning. For at få plads til
kæmpebiografen har selskabet i sommeren 1952 efter adskillige års
forhandlinger med den for længst afdøde købmands arvinger endelig opkøbt
bygningerne bagved på en dobbelt så bred grund ud mod Skt. Clemens
Stræde, der først skal rives ned. Det nye projekt, som i mellemtiden er
vokset i pris til 1,5 millioner kroner, skal efter
Holger Pinds
tegninger give plads til et helt nyt
Kosmorama med nøjagtig 801 gæster,
der således bliver byens tredje udgave med dette navn.
Den 25. januar 1954 får ”Herfra til evigheden” med et stjernecast
bestående af Burt Lancaster, Deborah Kerr, Frank Sinatra og Montgomery
Clift danmarkspremiere som forventeligt sidste program, men da Pind
starter bagfra med den nye sal og arbejdet i øvrigt forsinkes en smule,
kan det gamle Kosmorama fortsætte nogle uger længere end forventet og
når således at programsætte et par titler yderligere. Sidste film bliver
således ganske sigende Frank Capras prægtige ”Tabte horisonter” med Jane
Wyatt og Ronald Colman onsdag den 24. marts, hvorefter der hurtigt
sælges ud af de gamle stole, før nedrivningen påbegyndes.
Riber når aldrig at se sin nye biograf stå færdig, da han dør midt under
forandringen. Det nye Kosmorama åbner den 14. januar 1955 og må nøjes
med et dusin stole færre end planlagt, helt nøjagtig bliver der 789
pladser.
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn,
Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø,
Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om Kosmorama (1955),
Århus
|
|
|
|
|
|
• Gå til Kosmorama
(1912), Århus |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
08-01-2025 |
|
|