| | Rio Teatret, Højbjerg | Tilbage til forsiden
| Skrevet af: JG, biografmuseet.dk | Dato: 02.05.2024 | Mormor i kiosken. Billede af: Klaus Bech
Rio Teatret Rosenvangs Allé 251
Åbnet 15. september 1939 Lukket 5. marts 1984
Fredag den 15. september 1939 åbner Rio Teatret i Højbjerg med plads til 318 tilskuere opsat i cirkelbuer på stole betrukket med blåt skind, hvoraf 102 er placeret på balkonen, mens 18 på gulvet er helt særlige loger med kraftigt polstrede sofaer mellem væggenes rødbrune farver. Direktør og bevillingshaver tømrer Th. Petersen står selv for opførslen på baggrund af arkitekt Olaf Sahls tegninger og fremtræder ikke blot imponerende men også temmelig ublufærdigt med selve biografsalen i tragtform bogstaveligt talt rejst med blottet bagdel direkte ud mod Oddervej kun let tildækket af et operatørrum med lærredet ’anbragt i tragtens spidse ende’, hvabehar. Rio er rejst sammen med en beboelsesejendom krydret med konditori ud mod hjørnet til Rosenvangs Allé med foyer imellem, der i særdeleshed når man beskuer tegningen viser en genspejling af salen, hvilket næsten henfører én på randen af det guddommelige. Dette er temmelig pudsigt for en biograf, der med navnet Rio og førnævnte friheder ellers virker nok så løssluppen, men Petersen & co. viser sig at være til lidt af hvert og så lidt til.
• Gå til Center Kino I-II, Århus • Gå til Kino, Viby Jylland | Læs mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i Cinemiracle
CinemaScope | VistaVision Super Technirama 70 | Panacolor Dimension 150 | Sensurround
High-Impact biografdesign | Rio Højbjerg 1955 (lokalhistorisk-arkiv)
Operatørrummet er udstyret med to maskiner af mærket Bauer af samme fabrikat opstillet i Nora fire år forinden, så det har nogle år på bagen, men fungerer angiveligt udsøgt og længe. Først i 1958 udskiftes det (formentlig) i forbindelse med CinemaScope. Byggeriet står i 235.000 kroner og er ikke alt sammen bekostet af Pedersen personligt, da han er gået i kompagniskab med et aktieselskab, der udover ham selv består af bankbestyrer Jürgensen, ingeniør Ove Schrøder foruden arkitekt Sahl Petersen. I sit frimodige hjørne lægger Petersen ud med ”Den store vals” om Johan Strauss den yngre, men snart skal det vise sig, at biografen også fungerer som kirkesal og skolestue, når der ikke er forestillinger oppe på lærredet.
Musikfilmen ”I Got Rhythm!” med bl.a. Peter Noone fra Herman’s Hermits og Louis Armstrong fik danmarkspremiere i Rio den 17. oktober 1966, ja selvfølgelig gjorde den da det og kommer pudsigt nok op i københavnske Nora et halvt år senere. Det markerer en bevillingsovertagelse, da nu Oscar Bruun Thomasen blev den glade Rio-ekvilibrist, vi kan nemlig lige så godt begynde at øve os på de svære ord. | | Billede af: Klaus Bech
Danmarkspremiererne fortsætter med at stige i antal, hvor det altså med beklagelse må nævnes, at det igen ser mere skummelt ud med denne så fine størrelse, hvor Rio selv før Park og i særdeleshed Astra herude i de århusianske forstæder smider klæderne aldeles oppe på lærrederne. På hjørnet af Oddervej finder man nu under Thomasens ledelse titler lydende ”Sex gangsterne”, som dog bare var ren lir og ”Skolepige-sex”, der heller ikke var helt, hvad den lød. Der kommer langt mere gang i den, da Rio som eneste århusbiograf præsenterer ”I jomfruens tegn” med Ole Søltoft den 28. juli 1973, hvilket må have afstedkommet kø langt op ad Oddervej. Siden er der slet ikke noget at tage fejl af med ”Åh – sikken dejlig missekat”, ”Fløjtens lyd er min fryd” og ”Den sexgale Miss Terri”. Selv ”Onkel Karls muntre sexliv” lod til at interessere fremme i august 1975, men alting har jo sin ende.
Fremme i juni 1976 sælges Rio til Erland Bech fra Kino Viby, som henover juli bruger nogle dage på en omgang ny maling og en hovedrengøring, der i hvert fald og spuler et vist andet repertoire ud. Mere skulle der så heller ikke til, før det blev tid for Ghita Nørby i ”Den korte sommer” fremme ved den 2. august. To somre senere iværksættes endnu en ret simpel ombygning i 1978 på grund af bygningens utrolig praktiske indretning. Den store sal med nyt operatørrum nedenfor levnes 185 pladser, mens balkonen nu i funktion som Rio 2 med det gamle maskineri intakt fremover rummer 100 pladser fordelt på samme fire rækker, kun har man fjernet dem akkurat foran lysstrålerne fra maskinerne. Lidt senere tyndes ud i et par rækker forneden, hvorved man ender på 164 i sal 1. Som Rio 1+2 vises fra 20. september den danske ungdomsfilm ”Du er ikke alene” kl. 18.50 og Kubricks ”Clockwork Orange” kl. 20.50, mens der nok er blevet stukket en lille plade tidligere, for den anden sal spiller ”I skyttens tegn” og den var jo ikke helt velegnet for børn, men helt sikkert liflig musik i Bechs øren, når kassen bliver talt op. | | Billede af: Klaus Bech
De næste år bliver ganske fortrinlige med så umådelige fine sager som ”Gøgereden” med Jack Nicholson, der selv efter Pedersen har kørt den tynd inde i Biografen alligevel samler et gevaldigt publikum herude i Højbjerg. Allerstørst bliver dog ”Sidste nat med kliken”, George Lucas’ nostalgiske klassiker, der såmænd leder tankerne helt tilbage til dengang, det hele foregik i valsetakt, selvom vi dog nøjes med at skrue tiden tilbage til 1962 oppe på lærredet.
Skrues tiden atter et par år frem, er der samlet så tilstrækkelig mange moneter sammen, at Erland og Lilly Bech den 18. oktober 1980 kan åbne Center Kino I-II i Gellerup Centret og vælger at koncentrere sig om denne, hvorfor Rio midt i 1981 sælges til Jacob Terndrup, der flipper ud og opstiller morskabsautomater i forhallen, hvad det voksne publikum bestemt ikke bifaldt. Det fungerede kanske lidt bedre med bimlen og bamlen inde i Folketeatret, som han overtager i foråret 1983, men bundproppen er allerede ved at rive sig løs. | | Bauer maskine. Billede af: Klaus Bech
I august sælges Rio 1+2 for sidste gang som biograf nu til Ib Rosenfeldt for blot 150.000 kroner efter Terndrup er gået i betalingsstandsning. Rosenfeldt har held med en af sine første titler, den ellers i Danmark halvandet år gamle ”Jagten på den forsvundne skat” af mester Spielberg, men da han efterfølgende må nøjes med film som ”De beskidte børster”, der havde haft århuspremiere forinden i Regina II og øvrigt stads som ”Byens bedste horehus” (der altså vitterlig var tilladt for alle), var der ikke flere skatte at grave ud af højbjerget. ’2/3 af de film, som jeg har kørt i Rio har ikke været en skid værd’, konstaterer han afslutningsvist. Han havde nu heller ikke haft nogen forstand på det som planteskoleejer i Uldum, men garanteret gjort sit bedste og gav først op, da det var lykkedes ham at sætte yderligere 100.000 kroner til på blot syv måneder.
Nogen måtte til syvende og sidst have tjent sit. Det afspejler sig vel alt sammen i sidste program den 5. marts sirligt udvalgt til at bestå af ”Den rige enke” med Maria Garland kl. 19 efterfulgt af Anthony Quinn og James Brolin i ”Fræsende kugler og varme dollars” kl. 21, mens den farligste af dem alle overvågede det hele i midten fra kl. 19.15 – selvfølgelig ”The Godfather” himself og vi kan garantere, at det helt uden at gøde vandene var en beskidt hilsen til alle de store biografdirektører inde i centrum, som Rosenfeldt følte sig overbevist om med udlejerne som stråmænd havde frarøvet ham enhver mulighed for at få noget, der lignede en ordentlig titel, før de for længst levede et nyt liv som videobånd.
Allerede samme måned sættes herligheden til leje eller salg pr. 1. april og herefter går det stærkt. I juni 1984 går det fra mindre glade dage i Rio gennem en atter ret minimal ombygning til Antroposofisk Selskab, man altså helt bestemt må bestå en spiritusprøve for at blive medlem af. I Rio får selskabet en ny kursusejendom med begge de gamle sale stort set intakt og pæn ser den fortsat ud, den gamle filur, som her i 2024 for stadig fuld udblæsning stort set ikke har forandret sig en tøddel siden dengang for 85 år siden. Blot et par billedskabe fattigere men omvendt nogle vinduer rigere, heraf mange bagved endda nok så pudseløjerlige, men så aldeles nysseligt med fladerne tilsat en gang beskeden farvelade. Det er ægte poesi. Peace. | | | | | | Tegninger | | Rio facade 1939
| | Rio Teatret i 1939, sal med genspejling i foyeren og tilknyttet hjørneejendom
| | Rio Teatrets balkon og operatørrum i 1939
| | Rio 1 med nyt operatørrum efter ombygning til to sale, man bemærker fortsat-spejlingen | | Rio 2 på balkonen | | Antroposofisk Selskab | | Rio Teatret i september 2017. Foto af: Martin Vinther Rasmussen
| | Rio Teatret i september 2017. Foto af: Martin Vinther Rasmussen
| | Rio Teatret i september 2017. Foto af: Martin Vinther Rasmussen
| | Rio som antroposofisk selskab i tegninger fra april 1984, balkon
| | Rio som antroposofisk selskab i tegninger fra april 1984 | | | | | | • Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt • Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd • Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster • Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø • Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord • Gå til mere om | | | | • Gå til Rio Teatret, Højbjerg | | Gå: tilbage - op Opdateret fredag, 21 juni 2024 07:20:13 | |
|