| |
Cinerama-sagen
Uddrag fra bogen om Lau Lauritzen, Jr. | Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
Paw Pedersen. Gengivet med tilladelse | Dato:
30.06.2011 |
Kinopalæet's
facade med premieren på "The Last Command", den første CinemaScope film
i København.
1962 var året, hvor Lau Lauritzen lavede en fejl, som indirekte kom til at
koste ham hans position i dansk film. Sagen startede en kædereaktion af
uheldige omstændigheder, som fik utrolige følger for ham. Et vendepunkt i
filmmandens historie, der på den måde får noget nær en tragisk slutning. Som
så mange andre mente han, at måden at konkurrere med tv var at satse på
storslåede farve og bredformat film, som fik tv til at ligne det rene
ingenting. Det havde indtil videre bragt ham succes. Lau III fortalte
følgende om sin fars biografdrift: ”Lau var i sin biografdrift utroligt
visionær – først med
CinemaScope og nye bredformater, det nye
Kinopalæet med
nyeste lydteknik, nyeste apparatur og så selvfølgelig til sidst
Cinerama,
der dog ikke blev nogen succes. Alt i en kamp mod det omsiggribende tv medie.”
Indtil videre var det gået godt, og Lau Lauritzen havde ført an i den
tekniske udvikling. F.eks. var Kinopalæet den første biograf i hovedstaden,
som var blevet udstyret med et komplet CinemaScope anlæg. Allerede den
18.6.1954 havde Kinopalæet haft premiere på ”Den sidste kommando”,
der var den første CinemaScope film, der blev vist i København. Det var en
western med Guy Madison. Kun
Rønne Bio havde været hurtigere ude end Lau
Lauritzen, og havde nogle dage før, den 14.6.1954, under stor
mediebevågenhed, haft premiere på ”Men, jeg så ham dø”. CinemaScope billedet i Kinopalæet var ca. 16 meter bredt, og den stereofoniske lyd blev
gengivet gennem 3 sæt Westrex master lydkanaler. Desuden var der i loftet
blevet indbygget 8 særlige højtalere til effektlyde. Kinopalæet var således,
ifølge Biograf-Bladet, den første biograf i Danmark, der kunne gengive alle
de nye slags film:
Wide
Screen, 3-D og CinemaScope.
| Læs mere her:
Ny bog om Filmmanden Lau Lauritzen Jr.'s utrolige
karriere
Ole Skou Olsen, Cinerama
filmoperatør i Kinopalæet
Mine damer og herrer, "Dette er
Cinerama"!
Kinopalæet, 70mm & Cinerama
Luxus i Hovedstaden
Internet link:
laujun.dk
Køb bbogen hos Gyldendal
|
Lau
Lauritzen, jr. og Ole Hagen under indvigelsen af det nye Kinopalæet i
1959. Codan's samling
I 1959 indrettede Lau Lauritzen det nye super moderne Kinopalæ på Gl.
Kongevej. Den nye biograf var udstyret med topmoderne tyske Bauer U2
fremvisere, men så blev Lau Lauritzen gjort opmærksom på, at der var noget
endnu vildere på marked – Cinerama!
Et system, hvor man optog med tre
kameraer og havde tre filmfremvisere, der kørte samtidig, på et bredt buet
lærred. Thomas Hauerslev, der er ekspert i 70mm film, forklarer, at det ikke
kun var det brede format, der imponerede. Det var kun marginalt bredere end
CinemaScope. Det var i høj grad også betragtningsvinklen/optagevinklen på
146 grader, der på det store buede lærred gjorde Cinerama og
Cinemiracle til
noget særligt: ”Det var en ”first person experience”, altså at tilskueren
oplever billedet som ”at være der selv” – Cinerama puts you in the picture!
Cinerama var et ”hi-def” system med 3 x 35mm film a 6 perforationer pr.
billede. Det er virkeligt skarpt. ”Almindelig” Cinemascope er ”kun” 1 x 35mm
med 4 perforationer pr. billede. Cinerama kører også 26 billeder pr. sekund,
hvor normale 35mm formater er 24 billeder pr. sekund. De 7 stereo lydkanaler,
det store lærred, den højere billedfrekvens og det 5-6 gange større
negativareal i Cinerama efterlader tilskueren med et utroligt realistisk
indtryk af at ”være der selv”. I 1950’erne, hvor kun de mest privilegerede
kunne rejse rundt i verden, var Cinerama det tætteste man kunne komme på at
se Pyramiderne i Egypten osv. DET var grunden til Cineramas store succes
overalt.”
| |
Princippet for Cinerama. Tre operatørrum med hver sin maskine. Hver maskine viser en trediedel af det totale billede på det store buede lærred. Foto: Cinerama Inc.
Preben Philipsen havde allerede i 1959 erhvervet rettighederne til
Cinerama-film-systemet for samtlige nordiske lande og forsøgte, ifølge B.T.
den 6.3.1959, at lancere systemet herhjemme. Han forsøgte at overtale
myndighederne til, at holde Cinerama-filmene uden for biograflovens
bestemmelser, så han ikke skulle betale de sædvanlige afgifter. Dette med
henvisning til, at der på det tidspunkt udelukkende var tale om
”folkeoplysende” rejsefilm, som kunne ledsages af foredrag. Philipsen ville
lade foredraget indtale på filmens lydspor, men der kom ikke noget ud af
Philipsens Cinerama-planer i Danmark. S.A. Christensen var ikke involveret i
forhandlingerne, som Preben Philipsen selv tog sig af, men han husker, at
det helt store problem var at finde en biograf, der var egnet både i
dimensioner og indretning. Philipsen forespurgte
3 Falke Bio's direktør
August Andersen, om han var interesseret i Cinerama, men denne var godt nok
tilfreds med det
Todd-AO system, som de allerede havde succes med. Ifølge
Thomas Hauerslev undersøgte Preben Philipsen derefter mulighederne i
Mercur
Teatret,
Palladium og
Nygade
Teatret. S.A. Christensen fortæller, at Aage
Stentoft også var med på bølgen: ”A pro pos kan jeg nævne, at Aage
Stentoft stod for et arrangement, hvor han viste en film, der hed
"Windjammer" i
Forum. Det var vist også en art Cinerama. Jeg så filmen,
som virkede ret imponerende.” Filmen var i det Cinerama lignende system
Cinemiracle, og blev efterfølgende sat op i
Det ny
Scala. Den gik sammenlægt
næsten et år i København fra 1.5. 1959 – 29.3.1960. På samme tid forsøgte
landsretssagfører C. E. Jensen at sikre sig Cinerama til
Imperial Bio, men det blev heller ikke til noget. Det var først da den engelske filmmand Sam
Lomberg, der var direktør i Henning Karmarks internationale afdeling, kom
ind i billedet, at det lykkedes. Han har fortalt mig historien om, hvordan
det gik til. Han var blevet involveret i Cinemiracle i perioden lige inden
han kom til Danmark for at arbejde sammen med Henning Karmark:
”Da jeg holdt op hos Columbia i England, og indtil jeg kom herover – mens vi
snakkede om det – var jeg i et år hos noget, der hedder National Telefilm
Associates, som også var indblandet i Fox Television. NTA havde succes med
det, der dengang blev kaldt Cinemiracle. De havde på daværende tidspunkt kun
ting som ”Windjammer” – de her ”dokumentarfilm”. Jeg var med til
sammen med NTA at lave roadshows med Cinemiracle. Det vil sige, at vi rejste
rundt med udstyret. Jeg var rundt i hele Europa. Vi kom også til
Århus og
Aalborg. Det må have været i 1959 – 1960. Vi lejede sådan en stor hal og
byggede op med tre projekterer og lavede Cinemiracle. Jeg havde kun 1 års
aftale med NTA, og så gik min aftale med Karmark i orden. Da jeg kom herover,
var jeg stadigvæk gode venner med dem fra Cinemiracle, der i mellemtiden var
blevet overtaget af det selskab der hed Cinerama. De kom til mig og spurgte,
om vi ikke kunne finde ud af noget i Danmark. Jeg siger så til Karmark, at
vi, hvis han ville være med, måske kunne lave en aftale med Imperial, om at
lave den om til Cinerama. Det var Jørgen Nielsen fra United Artists, som vi
kendte, der var direktør for Imperial. Det var mit første valg. Men da jeg
fik Cineramas tekniske folk herover, var proportionerne i Imperial forkerte.
Så sagde jeg: ”Lad os kigge på
Kinopalæet”, og det havde den rigtige
størrelse. Det var Karmark, der overtalte Lau Lauritzen. Så lavede vi
aftalen med Cinerama og byggede Kinopalæet om. Lau blandede sig ikke meget i
det. Jeg kørte alle forhandlingerne.”
|
|
Cineramalærredets fortæppe. Bemærk
manden, der står i midten. Billede fra Filmmuseets samling. Fotograf ukendt.
Det var i juli 1962 Lau Lauritzen fik installeret Cinerama i Kinopalæet. Lau
Lauritzen havde tegnet en kontrakt, hvor han havde ret – og pligt – til at
vise Cinerama filmene i 5 år. Til Ekstra Bladet den 26.3.1962 fortalte Lau
Lauritzen om planerne: ”I London, Paris, Rom og andre steder, hvor
Cinerama i flere år har været et betydeligt trækplaster, er billetpriserne
høje; direktør Lau Lauritzen oplyser imidlertid, at man vil være i stand til
at spille Cinerama i Kinopalæet for mindre priser, end man tager for
eksempel for ”Spartacus”, der nu er på programmet. I øvrigt siger Lau
Lauritzen: En af de væsentligste årsager til, at jeg har besluttet at gå ind
for Cinerama, er den kendsgerning, at MGM fremover vil producere mindst to
spillefilm om året for dette system. Da der i forvejen findes fem
produktioner, skulle vi ikke risikere at komme i repertoire nød.”
Berlingske Aftenavis havde den 19.8.1962 talt med Henning Karmark, der vanen
tro havde fodret dem med en række opsigtsvækkende tal:
”Kinopalæet prøvekører i disse dage den første cineramafilm i Danmark, og på
fredag får den premiere. Her er nogle af de forbløffende tal, der kan nævnes
i forbindelse med det ny systems installation. Der er tre operatørrum med
tre projektører og desuden maskine til afspilning af lydbåndet, der har otte
lydspor. Der er altid seks operatører til at betjene apparaterne. Lærredet
er 300 kvadratmeter stort og består af 2.150 lameller eller perforerede
strimler, der hver er ti meter lange. Fortæppet er 500 kvadratmeter og er
syet i teatret af én dame med én symaskine. Der er 23 højttalere fordelt i
lokalet. Installationen har kostet omkring 700.000 kr. Der foreligger i
øjeblikket færdig eller under produktion i alt 12 cineramafilm, hvoraf nogle
har gået i over to år i andre lande – og så fortæller direktør Henning
Karmark, at lærredet er lige akkurat så stort, som gulvfladen i den første
biograf, som han og direktør Lau Lauritzen byggede.”
|
|
MGM
producerede to dramatiske filmsucceser i 3-panel Cinerama: "Brødrende Grimms
Vidunderlige Verden" and "Vi Vandt Vestern".
Kinopalæet måtte sløjfe omkring hundrede siddepladser for at få plads til
det hele, men ellers var det kvadratiske rum meget velegnet til formålet,
fortalte Lau Lauritzen i Politiken den 19.6.1962: ”Det har den rette
bredde, og vi kan i fuldt mål udnytte hele bagvæggens bredde. Ved
ombygningen kommer lærredet, som til daglig er 18 meter bredt og 6 meter
højt, til at måle 24 meter i bredden og 8 meter i højden. Ved at rykke
prosceniet i baggrunden, undgår vi at sløjfe alt for mange rækker. (...) Der
findes i dag fem Cinerama-film af dokumentarisk karakter og to spillefilm,
som lige er blevet færdige, ”How The West Was Won” / "Vi Vandt Vesten"
og "The Wonderful World of the Brothers Grimm" / ”Brødrene Grimms eventyr”.
Jeg har set udsnit af de to Cinerama-spillefilm i Paris, og jeg må sige, at
virkningen var overvældende. Så vi vil i hvert fald spille dem begge.”
Folk der selv har oplevet Cinerama fortæller, at det er noget af en
oplevelse. Der er ikke noget at sige til, at Lau Lauritzen blev overvældet.
Den 31.8.1962 kunne Kinopalæet således afholde en stor gallapremiere på
rejsefilmen "Seven Wonders of the World"/ ”Verdens syv vidundere” til
fordel for FN’s børnefond. Sam Lomberg fortæller: ”Vi startede med ”Seven
wonders of the world”. Der var ca. 5 af disse rejsefilm. Den første Cinerama
spillefilm, som hed ”How the West Was Won” var det sidste, jeg var
involveret i med Kinopalæet. Jeg var med til at organisere premieren. Det
var en meget skæg historie, den der premiere. Der var mange tekniske
problemer i begyndelsen.”
Desværre blev Cinerama ikke den forventede succes i Danmark, og det skulle
snart vise sig at blive et problem for Lau Lauritzen. Man kunne nemlig ikke
vise almindelige spillefilm med det nye system! Derfor måtte ASA’s egne film
spilles i andre biografer! F.eks. ”Rikki og mændene”, der som nævnt
fik premiere i Palads. Politiken skrev med en vis skadefro den 22.10.1963:
”Det er tydeligt nok, at det danske biografpublikum har betragtet
Cinerama som det, det er, en Dyrehavsbakkeforlystelse, og derfor er dets
levetid blevet så forståelig kort.” Lau Lauritzen måtte derfor allerede
efter ca. et år – og 5 Cinerama-film – ombygge biografen igen, så de kunne
vise almindelige film. Kort efter gik Cinerama selskabet over til, at
benytte et enlinse cinerama-system, som både kunne vise ”almindelige” film
og Cinerama-filmene. Da Lau Lauritzen fortsat havde pligt til at vise
Cinerama filmene, måtte han ombygge biografen endnu en gang i december 1963.
Thomas Hauerslev forklarer, at der var tale om almindelig standard 70mm film
vist på Cinerama-lærredet, og projiceret med et 89mm ISCO T-Kiptagon
objektiv, og tilføjer: ”Lau gjorde det rigtige, men 5 år for sent – han
skulle have åbnet Kinopalæet med Cinerama i 1959, da det stadig var relativt
nyt.” Den første ”almindelige” film efter ombygningen fik premiere den
28.10.1963 – ”Den grimme amerikaner” med Marlon Brando, mens
Kinopalæet den 21.12.1963 havde premiere på den første enlinse Cinerama-spillefilm
”It’s a Mad, Mad, Mad, Mad World” / "Hopla, Vi Lever".!
Al den ombygning havde tilsyneladende tæret på likviditeten, så ASA forsøgte
ifølge ”Filmen i Danmark” at forhandle med Cinerama-selskabet, og det endte
med, at Cinerama gik med til, at få del i biografens overskud frem for
normal filmleje. Da ASA samtidig fik forhandlet en årsløn på 130.000 kr. til
Lau Lauritzen som leder af biografen ind i aftalen, var ASA på sin vis lige
så godt stillet som før Cinerama-sagen. Det svarede ca. til det overskud, de
normalt kunne føre over til ASA fra biografdriften. Når dette lod sig gøre,
hænger det utvivlsomt sammen med at Henning Karmark på det tidspunkt havde
overtaget Cinerama selskabet i Danmark. Den 8.5.1964 registrerede han
register-nummer 35.048: ”Cinerama Operations A/S”, hvis formål var køb, salg
og udlejning af film og anden hermed beslægtet virksomhed. Selskabet blev
stiftet af A/S ASA Filmudlejning, Henning Karmark og godsejer Ejler John
Harry Ruge, Rådegård, Brandelev. I bestyrelsen sad, udover Karmark, Erik
Bülow Johansen og den franske direktør René Victor Chevrier. Desværre var
Kinopalæets aftale med Cinerama Operations imod lovgivningen.
Udlejningsselskaber og udenlandsk kapital måtte ikke have med biografdrift
at gøre i Danmark. Lau Lauritzen var sikkert godt klar over, at den var gal,
men hvad skulle han gøre? Måske regnede han med, at myndighederne ville se
igennem fingrene med det i en overgangsperiode, indtil han kunne komme ud af
aftalerne om at vise Cinerama-filmene. Nordisk Film havde f.eks. en
dispensation, så de kunne have både udlejningsselskab og biografer, mens
Palladium i mange år havde ordnet det sådan, at Svend Nielsen stod for
filmproduktionsselskabet, mens hans bror Tage Nielsen stod for
udlejningsselskabet og deres far havde biografen. Da Tage Nielsen overtog
biografbevillingen til
World Cinema efter deres fars død, lod han
udlejningsselskabet overgå til en ny ”ejer”, men selskabet var ikke mere
solgt, end at familien Nielsen overtog det igen, da Tage Nielsen i 1946
mistede sin biografbevilling i forbindelse med en skattesag.
Udlejningsselskabet blev i mange år ledet af Ellen Nielsen – hans hustru.
Det så myndighederne igennem fingrene med – også da Tage Nielsen senere blev
biografejer igen i 1960. John Olsen fra
Saga lavede en lignende ordning. Han
havde i en længere periode både biograf, udlejningsselskab og
filmproduktionsselskab, og da staten i 1947, efter en del avisskriverier om
kvaliteten af hans film, krævede, at han fik ændret dette, lod han
udlejningsselskabet overgå til sin bror – så var det i orden. Der var altså
en række eksempler på, at staten havde set lidt lempeligt på tingene i
perioder, for at få tingene til at køre bedst muligt. Men så let gik det
ikke for Lau Lauritzen. Allerede i 1960 skulle ASA’s produktionsbevilling
til biografen have været fornyet, men myndighederne var ifølge ”Filmen i
Danmark” ikke tilfreds med de oplysninger, han sendte ind. I første omgang
fik han dog lov til at fortsætte uden egentlig at have en bevilling, mens de
undersøgte sagen.
| |
"Verdens
Syv Vidundere" havde Danmarkspremiere i Kinopalæet i København i august
1962
Klik på annoncen for at se en stor udgave.
Sam Lomberg stoppede hos Henning Karmark i løbet af 1963 og kender ikke
noget til aftalerne med Cinerama-selskabet: ”Jeg var med i Paris for at
lave nogle aftaler med hensyn til ”How the West Was Won”. Vi fik den
til Kinopalæet, men vi fik den ikke i udlejning. Så var jeg ude af billedet.
Alt det der med at Cinerama overtog Kinopalæet? Ikke mens jeg var der, men
det var mig, der var primusmotor i at få Kinopalæet bygget om. Jeg havde
kontakten til Cinerama-folkene, og de ville meget gerne have et fast sted,
og jeg mente, at det kunne køre. Jeg mener, ikke de tabte penge på det? Det
var lidt af en oplevelse, at se Cinerama.” ”How the West Was Won”
gik på Kinopalæet frem til juni 1963 og var en succes, men de efterfølgende
Cinerama film i Kinopalæet ”South Sea Adventure” / "Sydhavets Eventyr",
”The Wonderful World of the Brothers Grimm” og ”Cinerama Holiday”
/ "Hold da Helt Ferie" holdt sig ikke på programmet i mere end
omkring en måned. Man forsøgte sig sågar med en repremiere på ”Seven
Wonders of the World”, men det stod klart, at Cinerama filmene ikke
kunne holde biografen kørende alene.
| |
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:16:20 |
|
|