| |
Kinopalæet
med CINERAMA
Skandinaviens måske mest Spektakulære 7OMM Biograf |
Tilbage til forsiden
|
Skrevet af: Thomas Hauerslev |
Dato: 01.03.2010.
Opdateret 10.04.2021 |
Facaden
som den så ud en grå decemberdag imens "Vi Holder Med Flodhestene" med
Trence Hill og Bud Spencer blev vist fra 26. december 1979. Foto: Thomas Hauerslev
Denne historie handler om "Kinopalæet" på Gammel Kongevej 60, lige ved
indkørslen til Frederiksberg kommune. Det var her, at jeg stiftede
bekendtskab med flere James Bond film, og det var her, at jeg blev betaget
af den store biografoplevelse. Mit første
besøg i Kinopalæet var den 3. juli 1976 hvor jeg så "I Hendes Majestæts
Hemmelige Tjeneste" under en Agent 007 festival. Jeg havde ingen
anelse om, at Kinoplaæet havde en spændende fortid som CINERAMA biograf
15 år tidligere. Jeg vidste ikke engang, at der var noget der hed
Cinerama. Cinerama, der som måske bekendt var det filmsystem, der
revolutionerede biografoplevelsen, med multikanal stereolyd og en
fantastisk 1. person "Du er med i filmen" oplevelse, der aldrig
siden er overgået af noget anden biografoplevelse eller filmsystem.
Kinopalæet har ikke eksisteret i 40 år, men ordet "Kinopalæet"
lyder rigtigt godt, og biografen vækker stadig gode minder om spændende
biografoplevelser i mine teeangeår. "Mit" Kinopalæet var det tredie af
slagsen på samme adresse.
• Gå til Kinopalæet
(1959)
• Gå til stoleplan
Kinopalæet Cinerama
• Gå til
Kinopalæet, 70mm & Cinerama
Luxus i Hovedstaden
• Gå til galleri
Nedrivning af
Kinopalæet i København
• Gå til Ole
Skou Olsen, Cinerama filmoperatør i Kinopalæet
Den første biograf med navnet "Kinopalæet"
lå på hjørnet af Vodrofsvej og Gammel Kongevej. Det var
biografpionereren
Constantin Philipsens, der åbnede Kinopalæet den 27. september 1918.
Philipsen er kendt for at åbne "Kosmorama" på Østergade (Strøget) i
1904, der anses for at være Danmarks første rigtige biograf. Kinopalæet
havde 1268 pladser og lukkede brat
den 31. marts 1944, da det blev schalburgteret under Anden Verdenskrig.
Seks år senere, den 16. april 1950, åbnede et genopbygget
Kinopalæet med 815
pladser, og med facade ud mod Vodrofsvej. Dette midlertidige
Kinopalæet eksisterede kun i ca 10 år indtil det blev erstattet af det nyeste Kinopalæet, der åbnede lørdag den 26. december
1959.
Midt i 1957 blev det besluttet at lukke Kinopalæet og bygge et nyt. Det skulle være Skandinaviens teknisk mest topmoderne og fuldkomne 70mm biograf. Byggeriet skulle startes senest 1. januar 1958. Med 1225 pladser skulle det blive Københavns
femte største biograf kun overgået af
Palladium,
Palads Teatret,
Saga Teatret og
World Cinema.
Bygherre var ASA Studierne og arkitekt var Ole Hagen, der også tegnede
3 Falke Bio. Ole Hagen tegnede
det nye Kinopalæet baseret på de mest moderne
teknikker og principper. Undervejs i forløbet, i november 1958, blev tegningerne til foyeren
lavet om efter erfaringerne med 3
Falke Bio's foyer. 3 Falke Bio havde 1000 pladser, men foyeren havde
kun plads til ca 500 mennesker - og så stod publikum som sild i en tønde
i pauserne. Direktøren for det nye Kinopalæet Lau Lauritzen Jr. ønskede
Kinopalæet's foyer gjort større og tømningstiden sat ned.
| Læs mere her:
Kinopalæet
(1918)
Kinopalæet
(1959)
Ole Skou Olsen, Cinerama filmoperatør i Kinopalæet
Niels E Andersen om Kinopalæet i København
Kinopalæet, 70mm & Cinerama Luxus i Hovedstaden
Mine
damer og herrer, "Dette er Cinerama"!
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Et helt nyt Kinopalæet i frisk ny beton ses som den lave bygning til venstre i billedet. Den høje bygning er Codan forsikring's hovedsæde. Foto venligst udlånt fra Codan's samling. Luftfoto: Ole Killerich
Det nye Kinopalæet blev en del af Condan forsikrings nye domicil, der
var domineret af en 19 etager høj bygning, der kunne ses over store dele
af byen. Bag højhuset skulle biografen ligge, langs med Princesse Maries
Alle. Biografbygningen lå i første sals højde med parkeringpladser og
udgange i stueetagen. Bygningen var ca 40 meter lang og ca 30 meter
bred.
Den nye indgang lå på Gammel Kongevej 60. Lige inden for glasdørene lå foyeren med
billed- og plakatrammer til venstre og billetkontor til højre. En bred trappe førte op til en imponerende 10 x
30 meter stor foyer. Her var der to indgange til selve biografen,
toiletter og en stor bar. Foyeren var placeret lige under den bagerste
del af biografen. Når man blev lukket ind i biografen foregik det via to
brede trapper, der ledte publikum op midt i biografen. Inde i salen var der meget god plads mellem
rækkerne. Odense Stole- og møbelfabrik havde leveret de 1225
egetræsstole med svær polstring i sæde og ryg. Udgangene i hver side af
biografen førte publikum
ud mod Princesse Maries Alle og Vodroffsvej.
70mm Maskiner
Bauer U2 Philips DP70
Billet telefon (1959-1962) Hilda 4500 (62-64) 01 31 55 00 (68-81)
Pladser 1225 (59-62) 1000 (62-63) 1118 (63-72) 979 (72- ) 975 ( -81).
Adresse Kinopalæet/ASA bio Gammel Kongevej 60 1850 København V
Direktør Lau Lauritzen (54-66) Svend Grønlykke (66-72) Preben Philipsen (72-76) Lademann (76-78) Bent Fabricius Bjerre ( - ) Henrik Sandberg (Dana Film) (78-81)
Den centrale del af Kinopalæet - lærredet - blev flittigt refereret i
aviserne. Lærredet var det hidtil største i danske biografer, og det største i Norden til dato.
Medierne var vilde med tallene og overdrev ganske betydeligt i deres
artikler. Der blev lagt lidt extra meter på i artiklerne. 23 x 9 meter!,
stod der frejdigt. Ekstra Bladet var en tand bedre med hele 26 meter i
bredden. Firma Eugen
Bauer GmbH havde beregnet brændevidder til lærredet, og de angiver en
lærredstørrelse på 20 x 8 meter i et brev til Dansk
Kinematograffabrik A/S, dateret den 28. april 1959.
Dansk
Kinematograffabrik A/S's teknikere opmåler lærredet den 17. november
1959. Med en fast lærredhøjde på 8 meter, og en projektionsafstand på
36,5 meter angiver de
størrelsen i de forskellige formater til:
|
|
Format x:1
|
Lærred Bredde |
Brændevidde i mm
|
|
|
|
1,37 (35mm)
|
11 m
|
68,78
|
1,66 (35mm)
|
13 m
|
58,2 |
2,21 (70mm)
|
17,6 m
|
98,15
|
2,35 (35mm)
|
18,4 m
|
82,23
|
2,55 (35mm)
|
20,4 m
|
82,23
|
|
|
|
|
|
Topmoderne tysk Bauer U2 70mm kinomaskine fra Firma Eugen Bauer
GmbH, Untertürkheim i Stuttgart i Tyskland.
Man bemærker, at i målingen antages det, at der anvendes samme
lærredhøjde i alle formater. Dette er ejendommeligt, idet Todd-AO
formatet bliver mindre end CinemaScope formatet, og det er jo ikke
meningen med 70mm! Et CinemaScopebillede på ca 20 meters bredde giver et
grynet og uskarpt billede. "Scope" bør ikke være større end 15-16 meter.
Todd-AO formatet sikrer derimod det perfekte billede på 20 meter.
Kinopalæet var særdeles velegnet til Todd-AO 70mm formatet med et lærred,
der fyldte næsten hele endevæggen. Næsten to meter bredere end 3 Falke Bio's store
lærred. Bag lærredet var der
fem højttalere til Todd-AO og bag akustisk
virkende vægbeklædning var der i salen placeret et antal
effekthøjttalere. Forstærker- og højttaleranlæg var af typen Westrex til Todd-AO's
6-sporede lydformat og til CinemaScope med 4 sporet magnetisk lyd, samt optisk lyd. Der var også
installeret 16mm i Kinopalæet. Operatørrummet var jvf BT et:
"Kolossalt operatørrum, hvorfra
alle de nye filmsystemer og formater kunne vises. Blandt andet det
populære dobbeltformat - 70mm filmbredde."
Til Kinopalæet's operatørrum var det bestilt to styk
topmoderne tyske Bauer U2 70mm kinomaskiner fra Firma Eugen Bauer
GmbH, Untertürkheim i Stuttgart (Grundlagt i Tyskland, 1905). Direktør
Lauritzen ønskede dog at annullere Bauer ordren, og istedet installere de populære Philips
DP70 maskiner. De populære maskiner var allerede installeret i
3 Falke Bio og i
Europa Bio i
Aalborg, og var på vej i
Imperial Bio
og Grand Teatret i
Odense. Dansk Kinematografisk Fabrik's direktør Jens Heideman
ville dog ikke lade handlen gå tilbage, så et komplet Bauer udstyr blev
leveret som aftalt. I annoncen for Bauer U2 stod der:
"Universalprojektor for 35mm og
55mm film samt Todd-AO. Max 170 A m/457mm koldtlysspejl.
Fatningsdiameter 101,6. ISCO T-Kiptagon lysstyrke 1:2".
To dage op til åbningen i juleferien 1959 arbejde 100 håndværkere på
højtryk for at blive færdige til tiden. I praksis kom publikum ind af
den ene dør, imens håndværkerne forlod biografen ad den anden dør på
premiereaftenen. Traditionen tro var der
julepremiere i Kinopalæet på en Far til Fire film. Dette år var det den
nye ASA film i farver "Far til Fire på Bornholm". Paul
Reichardt og Lille Per underholdt på scene med en prolog skrevet af Paul
Henningsen.
Kinopalæet kan måske betegnes som Skandinaviens mest spektakulære 70mm biograf til dato.
Det var den tredie biograf i kongeriget med 70mm maskiner.
3 Falke Bio åbnede i oktober 1958 med
det
sensationelle filmsystem med 6-sporet, stereofonisk lyd.
Europa
Bio i Aalborg var åbnet allerede to måneder før 3 Falke Bio, men
blev ikke udstyret med Todd-AO maskiner før i december 1959. Europa Bio
kunne således holde Danmarkspremiere 2. Juledag 1959 på "Tornerose"
i Super Technirama 70, kun tre dage før Kinopalæetes åbning. Kinopalæet
fulgte stærkt med på 70mm bølgen med "Salomon og Dronningen af Saba"
(01.02.1960 - 13.03.1960) i blændende
Super
Technirama 70, men der skulle gå to år før den næste 70mm
produktion havde premiere. Det var "Spartacus" (21.01.1962 -
01.04.1962) også i Super Technirama 70.
• Gå til
Biografmuseet's Historie om 70mm film og De Store Formater
| |
CINERAMA i Kinopalæet
| |
Cinerama logoet
Cinerama, det store filmformat til meget buede biograflærreder, kan
fejre sin 70-års fødselsdag i 2022. Cinerama er stort set glemt i
Danmark, da dette spektakulære filmsystem kun blev vist et års tid i
Kinopalæet
i København. I Sommeren 1959 fik publikum en forsmag på dette
overvældende system med filmen
"Windjammer", der blev vist i det beslægtede filmsystem
Cinemiracle i bl.a.
Forum og Det Ny Scala
i København.
Det var ikke kun det brede format, der imponerede. Cinerama var kun marginalt
bredere end CinemaScope. Det var i høj grad også betragtningsvinklen /
optagevinklen på 146 grader, der på det store buede lærred gjorde
Cinerama og
Cinemiracle til noget særligt.
Cinerama var en ”first person experience”, altså den illusion, at tilskueren oplever
filmen som ”at være der selv” – Cinerama puts you in the picture! Med Cinerama blev biografpublikummet
også introduceret til den
enestående 7-sporet stereofoniske lydside, der samlet
set gjorde oplevelsen til den mest storslåede illusion af virkeligheden,
der hidtil var præsenteret i Danmark.
Cinerama overvældede biografpublikummet over hele kloden og
revolutionerede biografbranchen for evigt. På trods af succesen, blev
Cinerama født med et betydeligt problem. Publikum klagede over de to
samlinger ("join lines") på lærredet, hvor de tre billeder grænsede op til
hinanden, hvilket for de fleste føltes generende. Men Cinerama var
også både dyrt at optage, og dyrt at vise. Cinerama led derfor den skæbne,
at blive erstattet af 70mm film i begyndelsen af 1960erne. Men i modsætning til noget andet
filmformat, ramte Cinerama plet hos en masse mennesker, som den dag i
dag stadig kan huske systemet og dets utrolige visuelle indtryk.
Cinerama var et ”Hi-Def” system med 3 x 35mm film á 6 perforationer pr.
billede. Det er virkeligt skarpt. ”Almindelig” Cinemascope er ”kun” 1 x
35mm med 4 perforationer pr. billede. Cinerama kører også 26 billeder
pr. sekund, hvor normale 35mm formater er 24 billeder pr. sekund. De 7
stereo lydkanaler, det store lærred, den højere billedfrekvens og det
5-6 gange større negativareal i Cinerama efterlader tilskueren med et
utroligt realistisk indtryk af at ”være der selv”.
| |
Princippet for Cinerama. Tre operatørrum med hver sin maskine,
der hver viser en trediedel af det totale billede på det store buede lærred.
De tre operatørrum ses her: Charlie, Baker og Able, der hver viser et
"panel" af film, der på lærredet angives: A, B og C. Foto: Cinerama Inc.
Da systemet kom frem i USA i 1952, var det kun de mest privilegerede beskåret,
at kunne rejse verden rundt som turist. Det var slet ikke almindeligt
at pakke kufferten, og f.eks. tage til Påskeøen, eller Tahiti. Cinerama var det
tætteste man kunne komme på at se Pyramiderne i Egypten osv. Cinerama
tog publikum med på rejse til alle de eksotiske steder i alle fire
verdenshjørner. Næsten hele verdenen blev præsenteret for publikum i
form af fire interessante rejseberetninger ("travelouges"). Ja, det var som
at være der selv, og alle ville "med ud og rejse med Cinerama”. DÉT var
grunden til Cineramas store succes overalt i storbyerne over hele kloden.
Cinerama var et storbyfænomen, og kun de største byer kunne undertøtte
investeringen: Sydney, London, Paris, New York, Rio, Frankfurt, Hamburg,
Madrid og mange flere. I 1959, syv år efter premieren, var der kun 45
biografer globalt, og heraf var der kun 22, der stadig viste Cinerama
film.
Bestræbelserne for at få Cinerama til København går tilbage til maj
måned 1958 hvor en representant fra Stanley-Warner Corporation, USA
gæster København, for at holde møder med Preben Philipsen (1910-2005) og
Mogens Skot-Hansen (1908-1984). Berlingske Tidende skriver videre, at
representanten allerede havde kikket på den nye biograf i Falkonercentret
(3 Falke Bio), der skulle åbne senere på året. Der var gode muligheder,
og biografen havde plads til 1000 gæster. På samme tid var Arkitekt Ole
Hagen i fuld gang med Kinopalæet og havde allerede designet biografen så
den uden større ombygning kunne indrettes til
Cinerama. Cinerama Inc.'s tegnestue i Oyster Bay New York
udarbejdede foreløbige tegninger af Kinopalæet. På Coinerama Inc.'s tegninger
dateret i september 1961 angives projektionsafstanden fra A og C til at
være 29,3 meter og fra B til 36,5 meter.
| |
Stoleplan fra 1962. Bemærk hvor buet Cineramalærredet er.
Fra omkring 7. række mente Cinerama at den bedste panorama effekt kunne opnås.
Begejstringen for Cinerama var stor, og Lau Lautitzen Jr. mente, at måden at konkurrere med
TV var at satse
på storslåede farve og bredformat film, som fik TV til at ligne det rene
ingenting. Lau III fortalte følgende om sin fars biografdrift (redigeret):
”Lau var i sin biografdrift utroligt
visionær –
F.eks. var Kinopalæet (1950-59) den første biograf i hovedstaden, som var blevet
udstyret med et komplet CinemaScope anlæg. Allerede den 18.6.1954 havde
Kinopalæet haft premiere på ”Den sidste kommando”, der var den første
CinemaScope film, der blev vist i København. Alt i en kamp mod det
omsiggribende tv medie.”
• Gå til Gå til
Cinerama-sagen, Uddrag fra bogen om Lau Lauritzen, Jr.
Berlingske Aftenavis skriver den 9. februar 1962, at
Henning Karmark førte forhandlinger med MGM i Paris om at få Cinerama til
Kinopalæet. Forhandlingerne lykkedes og mandag den 18. juni 1962 starter
ombygningen af Kinopalæet til Cinerama. Kinopalæet bliver Danmarks første og eneste biograf udstyret med
fire maskiner til at vise film. Tre maskiner til de tre film og en maskine til at afspille de
syv lydkanaler. For 700.000 kr blev to nye operatørrum samt det enorme lærred
installeret. Herefter var det Lau Lauritzen's ret og pligt at opføre
Cinerama film i 5 år. Sidste film før lukning er "Sex, Solskin og Studiner".
Det var ikke kun i København, at der var planer om Cinerama. To år
tidligere, i januar
1960 annoncerer fotograf Reimert Kehlet (1885), Aalborg, at han vil bygge en
Cineramabiograf i Aalborg og at arkitekt Vilhelm Bøgh er sat på opgaven. Reimert Kehlet mente, at Cinerama var fremtiden for biograferne.
"De nye systemer trænger sig frem overalt, og det vil være meningsløst at stritte imod."
Kehlet var indehaver af ejendommen på Bispensgade, hvor
City Bio havde til huse. Hans plan var at købe naboejendommen og indrette det til en Cinerama biograf med et lærred på 20 meters bredde. Der var imidlertid meget store financieringsopgaver, der skulle løses før det kunne lade sig gøre, og planerne blev aldrig til noget.
| |
Premiere | |
Fredag den 31.08.1962 var der Festpremiere kl 20:00 på
den 6 år gamle "Verdens Syv Vidundere" (1956). Gallapremieren var til fordel for FN's børnefond UNICEF under protektion af den amerikanske ambassadør Mr William McBlair,
Jr. De ordinære Cinerama billetpriser var kr 4 - 6 - 10 - 11 & 15. Spilletiderne var 19:00 & 21:30 samt om lørdagen endvidere kl 15:00. På søndage blev filmen vist kl 16:00 & 19:30.
Politiken skrev i anmeldelsen den 1. september 1962 (redigeret):
"Vi har ikke set noget lignende. Hvis De vil have udvidet deres horisont,
skal De absolut gå i Kinopalæet, for der er lærredet 30 meter langt og
10 meter højt.
I de heldigeste øjeblikke giver det store, krumme lærred en mageløs
fornemmelse af at være på stedet, og som pompøs rejsefilm udkonkurrerer
den det meste af, hvad man ellers har set i genren.
-, at jorden er dejlig, kan Cinerama sandelig føre beviser for på stor
og lammende måde.
Sammensmeltningerne af de tre filmstrimler er desværre ikke helt
tilfredsstillende. Især i de lyse scenerier er lærredet tydeligt delt op
i tre partier, der tilmed hopper op og ned i forskellig takt; det giver
en mild form for søsyge."
Cineramateknikerne blev i Danmark indtil Møller og Alskjær havde fået tilstrækkelig indsigt i driften af anlægget. Herefter kom Muncer jævnligt på besøg og spurgte:
"Everything OK?".
Når en film en gang imellem knækkede, skulle den pågældende operatør meddele de øvrige operatører et fodnummer, som de kunne lægge i efter. For at kunne positionere et bestemt sted i Cinerama filmene, var der i kanten af hver af filmens
tre paneler indkopieret et nummer for hver fod film. På den måde kunne man i
tre forskellige operatørrum lægge filmen i maskinerne på nøjagtigt det samme sted. Dette fodnummer skulle sidde præcis samme sted på alle tre maskiner. Ellers ville de
tre paneler og lydsporet komme ud af synkronisering med hinanden, når filmen blev startet.
Ved havari viste man en 35mm "break down" film
på Bauermaskinen om Cinerama films tilblivelse og deres kompleksitet.
Undervejs blev Cinerama checket og lagt i maskinerne igen. Hvis det var et alvorligt knæk, aflyste man forestillingen.
| |
Baker
operatørrum kl 14:50. Filmperatørerne Alskær checker lyd, Møller checker
kul, Nisker kikker på lærredet. Ole spoler film, og herren i
baggrunder kender redaktionen ikke navnet på. Foto: Filmmuseet
Når filmene
gik i stykker, kunne man hos Technicolor, Ltd. i London gen-bestille det, der skulle bruges til erstatning
for det der var gået i stykker. Det blev omgående sendt afsted med flyver, så man kunne sætte det i dagen efter. På filmen stod hvilke filtrering (lyssætning YMC), der var anvendt. Det skulle oplyses til laboratoriet, så de kunne få erstatningen til at matche bedst muligt i farverne. Det passede dog kun sjældent. Der var altid en farveforskel.
Alternativet var at klippe tilsvarende passager ud i de to andre paneler
og lydsporet, eller erstattet manglende film med sortfilm.
På trods af en verdensomspændende succes med Cinerama blev det aldrig en god forretning i Danmark. Det danske publikum blev aldrig imponeret over Cinerama
i samme grad som i f.eks publikummet i vores naboland Sverige, der havde hele fire
Cineramabiografer: Vinterpaladset i Stockholm (nedrevet), Draken og Palladium i Göteborg og Royal i Malmö. Royal
havde i mange år Sveriges største buede lærred på hele 22 x 9 meter.
Når Cinerama kørte, var samlingerne, også kendt som "join lines", tydelige at se, men i scener, hvor samlingerne ikke var så markante, var det et meget flot og imponerende billede. Der blev klaget over de to join lines på lærredet. I USA blev det dog betragtet som en del af showet at se, hvordan kamerafolkene kæmpede med at skjule disse samlinger bag træer,
bygninger og telefonpæle. Det mest generende var farveforskellene på de
tre paneler, der sjældent passe helt sammen. Cinerama, Inc. i USA forstod ikke hvorfor det gik så dårligt i Danmark.
| |
Cinerama var meget dyrt i personaleomkostninger, og krævede seks
filmoperatører for at køre showet. ASA's direktør Henning Karmark ønskede derfor at komme ud af aftalen med Cinerama. Cinerama, Inc. gav dog ikke op, og de overtog istedet driften af Kinopalæet, og ansatte Lau Lauritzen som direktør med en årsløn på 130.000
kr. Det var bare ikke lovligt efter det daværende danske
biografbevillingssystem.
Fem af de (i udlandet) populære Cineramafilm blev vist på de 14 måneder
Cinerama-eventyret varede:
• "Verdens Syv Vidundere" (1956) / 31.08.1962 - 22.12.1962 +
som reprise 26.07.1963 - 20.08.1963
• "Vi Vandt Vesten" (1962) / 26.12.1962 - 03.06.1963
• "Sydhavets Eventyr" (1958) / 04.06.1963 - 25.07.1963
• "Brødrene Grimms Vidunderlige Verden" (1962) / 21.08.1963 - 26.09.1963
• "Så Hold Da Helt Ferie" (1955) / 27.09.1963 - 20.10.1963
Til sammenligning, så spillede "Windjammer" (1958) i Forum og
det Ny Scala i næsten et år i København fra 1.5.
1959 – 29.3.1960. Den sidste Cinerama film i Danmark blev "Så Hold Da Helt Ferie" ("Cinerama Holiday"). "Vi Vandt Vesten"
og "Brødrene Grimms Vidunderlige Verden" fortsatte med
at spille i andre biografer, da MGM også udlejde de to titler i almindelige
(men også meget mindre imponerende) CinemaScope
udgaver. Af ukendte årsager blev "This is Cinerama", "Search for Paradise" og "Windjammer" aldrig vist i Kinopalæet. Hvad angår de "rigtige" Cinerama film,
så gik der 52 år før
CINERAMA vendte tilbage til København i 2015.
De to MGM spillefilm blev vist i original versionen med danske undertekster. Folk klagede over, at
teksterne var svære at læse, da de var meget små. De øvrige film var indtalt på dansk. Poul Reichardt havde indtalt "How the West Was Won" Cinerama traileren på dansk.
• Gå til Ole
Skou Olsen, Cinerama filmoperatør i Kinopalæet
• Gå til Cinerama i Kinopalæet
• Gå til Cinerama-sagen, Uddrag
fra bogen om Lau Lauritzen, Jr.
Det blev besluttet at indstille kørslen med Cinerama film og vende tilbage til almindelige film. Da Lau Lauritzen
Jr.
fortsat havde pligt til at vise Cinerama filmene, måtte han ombygge
biografen endnu en gang i december 1963. Hele operatørpersonalet blev sagt op undtagen Møller og Alskjær. Ole Olsen sagde selv op, hvilket var 1. gang i Reinborgs historie, at nogen have sagt op. Ole Olsen mistede også en hel ugeløn i forhold til de øvrige operatører. Den sidste dag "begravede" personalet C maskinen. De havde lavet en tavle med en krans, hvor der stod: "Elsket og savnet". Reinar Reinborg blev meget sur.
| |
7OMM Super Cinerama | |
Filmoperatør
Rene Pfaff viser film i slutningen af '70erne. Foto: Jan Niebuhr.
Mandag d.
21. oktober 1963 starter tilbageføringen af Kinopalæet til
konventionel 70mm biograf. Cineramamaskinerne flyttes væk, og
Bauermaskinerne gen-installeres. En uge senere, den 28. oktober 1963
genåbnes med premiere på "The Ugly American" med Marlon Brando
i 35mm. Den 10. December 1963 starter den tredie ombygning af Kinopalæet.
Cineramaoperaørrummene A og C lukkes af, og Century maskinerne
henstilles, og kom aldrig mere til at køre film. Omkring 1972 foræres
maskinerne til Det Danske Filmmuseum i Bagsværd. Her er de set ca. 1976/77.
Desværre smides den sidste Century maskine ud i februar 1984.
"Charlie" operatørrummet indrettes senere til billetlager og fungerer
som sådan til 1978.
Bauermaskinerne kørte kun kort tid efter Cinerama perioden.
Der skal nye objektiver til, og det bliver ISCO's T-Kiptargoner med
en brændevidde til Todd-AO på 87,5mm
med en minifier. To nye Philips
DP70 blev installeret med Ashcraft Super Corelight lampehuse. Disse
lampehuse blev brugt langt op i '70erne og kørte altid på 150 Ampere. En af Bauer
U2 maskinerne blev brugt som
reklamemaskine. Bauer U2 maskinerne blev udskiftet angiveligt pga dårlig
billedro. Siden menes maskinerne sendt til S. A. Christensen's Søborg
Kino, og muligvis til Øst for Paradis i Århus.
Alle Cineramafilm ender på lager, og bliver aldrig siden brugt. De
bliver senere skrottet. Enkelte stumper af Cineramafilm har overlevet på Det Danske Filmmuseum.
B og C panelet fra en trailer i falmet Eastmancolor (uden "fod"-markering),
noget lyd på 35mm film, og et stykke fra "Vi Vandt Vesten" i IB Technicolor. (Gennemgået i 1991 med Ole Olsen,
Filmoperatør på Filmmuseet)
Det store lærred skulle genbruges så man kunne vise 70mm film på
Cinerama lærredet. Kinopalæets nye 70mm system på de store lærred døbes
"Cinerama Enkelt-Linse System" - direkte oversat fra det amerikanske
"Cinerama Single Lens System". Et lidt klodset navn. Kinopalæet bliver
nu teknisk set en "70mm Super Cinerama" biograf.
Det er en biograf med et væg-til-væg og gulv-til-loft lærred.
Kinopalæet genåbner 21. december 1963 med Skandinaviens premiere på
"Hopla, Vi Lever!" /
"It's a Mad, Mad, Mad, Mad World". Filmens instruktør, Stanley
Kramer, besøgte i den anledning København. Billedet var lidt
fortegnet i siderne pga. lærredets meget stærke krumning.
| |
I forhold til
Cinerama var 70mm ikke lige så imponerende, men til gengæld var den
overvejdende kvalitet bedre og uden "samlingerne" midt i billedet.
Sidemaskerne var manuelt betjente og de intermistiske undermasker var
monteret på et stativ, der skulle fjernes med håndkraft, når man skulle
køre 70mm. Det var et meget imponerende 70mm billede, da det gik helt op
til loftet. Underteksterne havde en tendens til at være svære at læse,
da de var helt nede ved gulvet pga lærredets ekstreme krumning. I årene fra
1963 til 1969 præsenterede Kinopalæet 15 nye 70mm film "I Cinerama" på det store lærred, selv om de ikke er
"klassiske" Cinerama film:
• "Hopla Vi lever" / 21.12.1963 - 09.04.1964 / Ultra Panavision
70
• "Romerrigets Fald" / 07.10.1964 - 25.11.1964 / Super Panavision
70
• "Det Store Wild West Show" / 26.11.1964 - 20.01.1965 / Super
Technirama 70
• "Indianerne" / 26.04.1965 - 01.06.1965 / Super Panavision 70
• "The Greatest Story Ever Told" / 29.10.1965 - 09.01.1966 /
Ultra Panavision 70
• "Karavane mod Vest" / 28.02.1966 - 08.05.1966 / Ultra
Panavision 70
• "Michelangelo - Smerte og Ekstase" / 09.05.1966 - 24.05.1966 /
Todd-AO
• "Alle Tiders Race" / 09.06.1966 - 21.08.1966 / Panavision 70
• "Panserslaget ved Ardennerne" / 22.08.1966 - 23.10.1966 / Ultra
Panavision 70
• "Slaget om Khartoum" / 24.10.1966 - 04.12.1966 / Ultra
Panavision 70
• "Grand Prix" / 03.04.1967 - 11.06.1967 / Super Panavision 70
• "General Custers Sidste Kamp" / 30.08.1968 - 26.09.1968 / Super
Technirama 70
• "STAR!" / 08.11.1968 - 17.12.1968 / Todd-AO
• "Oliver!" / 20.01.1969 - 19.02.1969 / Panavision 70 (Sampremiere
med to 70mm kopier med
Grand Teatret, Odense)
• "Krakatoa, Øst for Java" / 31.10.1969 - 28.11.1970 / Todd-AO
• Gå til Dansk
premiere i 70mm: 1958 - 2020
Det var en perlerække af storfilm, der blev præsenteret i den periode.
Måske var de ikke alle sammen lige gode, men det var unægteligt en
oplevelse at gå i biografen at se disse film på et 29 meter bredt buet
Cinerama lærred.
Filmoperatør Niels E Andersen, blev ansat i Kinopalæet sidst i '60erne
husker det tydeligt:
"Indgangs partiet til Kinopalæet var, modsat flere andre biografer, bl.a.
Saga og Palladium, ikke særlig prangende. Det vendte ud mod Gammel
Kongevej, og når man kom ind igennem dørene, kom man til billetkontorerne.
Efter foyeren ved billetkontoret kom de store glasdøre op til selve
foyeren. Det var her publikum mødte billetkontrolløren. Efter at være
kommet igennem hans nåleøje skulle man op af en lang og meget bred
trappe og på 1. sal kom så publikumsfoyeren. En hel enorm stor foyer. Det første man så var slikkiosken. Den var på det tidspunkt
lejet ud til en chokoladefabrik, formentlig var det Toms Fabrikker. I
publikumsfoyeren var også biografens bar, som blev bestyret af
Restauratør Per Lip, som havde baren i al den tid jeg var i Kinopalæet.
Fra Foyeren var der to store indgangsdøre op til salen, hvor man blev
mødt af de flotte røde stole og det enorme store fortæppe som gik
helt fra gulv til loft og fra væg til væg."
• Gå til
Niels E.
Andersen om sin tid i Kinopalæet i København
|
|
Nye Tider | |
Pga manglende
"storfilm" var der i april-maj 1971 planer om at ombygge de alt for store indgangs- og foyerforhold. Kinopalæet skulle bygges om til 3 biografer à 700/175/175 pladser. Den ene biograf skulle udelukkende være Art Cinema, som det var
"in" at bygge på det tidspunkt. Ombygningen ville koste 800.000 kr. Planerne blev skrinlagt.
Fra åbningen i 1959 havde ASA Studierne haft produktionsbevillingen til Kinopalæet.
Bevillingssystemet ophæves i 1972 og der er tre ansøgere til Kinopalæet i efteråret 1971. Lau Lauritzen søger
også, men han vil dog ikke have biografen. Han var kun er interesseret at sikre sig, at mindre velfunderede personer
ikke kommer ind. Alt det tekniske udstyr er Lauritzens personligt. De to andre ansøgere er Just Betzer og Preben Philipsen. Preben Philipsen overtager Kinopalæet 1. februar 1972, da bevillingssystemet
er ophævet. Huslejen er 600.000 kr årligt. Samme forår køres en "Giganternes Kavalkade" med mange af de film, som tidligere havde haft premiere i Kinopalæet.
Niels E. Andersen erindrer omstændighederne ved "Giganternes
Cavacade":
"Preben Philipsen havde planlagt en større ombygning af biografen i sommeren 1972, men inden ombygningen gik i gang, foreslog jeg Direktør S.A. Christensen at man tog en værdig afsked med det store Cinerama lærred. Jeg forslog at man støvsugede udlejningsselskaberne for 70mm film og kørte en større kavalkade med disse film. Det blev så til "Giganterne Kavalkade". Det blev en ret pæn succes for biografen, men et enormt slid i operatørrummet, der lå ret mange 70mm film på de forskellige lagre og vi skiftede film 2 - 3 gange om ugen".
Program "Giganternes Cavalcade" (* = 70mm):
"Borte med blæsten" (16à12) – 16.6.1972-18.6.1972*
"Det Beskidte Dusin" (16) – 19.6.1972-22.6.1972*
"Fjernt fra Verdens Vrimmel" (12) 23.6.1972-25.6.1972*
"Vi Vandt Vesten" (12) 26.6.1972-29.6.1972
"Doktor Zivago" (12) 30.6.1972-2.7.1972*
"Bibelen… i begyndelsen" (12) 3.7.1972-4.7.1972*
"Når Guldfeberen Raser" (a) 5.7.1972-6.7.1972*
"Ben-Hur" (12) 7.7.1972-9.7.1972*
"S.O.S. Nordpolen" (12) 10.7.1972-13.7.1972*
"Grand Prix" (12) 14.7.1972-16.7.1972*
"Karavane Mod Vest" (a) 17.7.1972-18.7.1972*
"Hopla, Vi Lever!" (12àa fra 1971) 19.7.1972-20.7.1972*
"Rumrejsen år 2001" (a) 21.7.1972-23.7.1972*
"Indianerne" (12àa) 24.7.1972-25.7.1972*
"Waterloo" (12) 26.7.1972-27.7.1972*
"Ørneborgen" (16) 28.7.1972-30.7.1972*
"Giganten" (16à12) 31.7.1972-1.8.1972
"Patton - Pansergeneralen" (16) – 2.8.1972-3.8.1972
"Krig og Fred" (16àa) kinopalæet 4.8.1972-6.8.1972
"Disse Prægtige Mænd i Deres Flyvende Maskiner" (a)
7.8.1972-8.8.1972*
"The Greatest Story Ever Told" (a) 9.8.1972-10.8.1972*
"Rio Bravo" (16à12) kinopalæet 11.8.1972-13.8.1972
"Kanonbåden San Pablo" (16) 14.8.1972-15.8.1972*
"Woodstock" (A) 16.8-17.8.1972
"Den Længste Dag" (16à12) 18.8.1972-20.8.1972
| |
James
Bond film kavalkade 1979. Foto Thomas Hauerslev
Kinopalæet's nye direktør, Preben Philipsen, ombygger og moderniserer
Kinopalæet i perioden 21. august - 15. oktober 1972 for
2.000.000 kr. Preben Philipsen driver i forvejen
Rialto biografen i den anden ende
af Gammel Kongevej og er søn af Constantin Philpsen, der startede det
første Kinopalæet i 1918. Cinerama lærredet tages ned, og erstattes af et konventionelt buet Todd-AO lærred på ca. 16 x
7 meter. Det er omtrent samme størrelse som i
Imperial Bio.
Der kommer en
lille scene og der installeres helt ny belysning i salen. I salen udlægges 1300 kvadratmeter nyt tæppe og der opsættes
ny
vægbeklædning i palisander. Kinopalæet genåbner 16. oktober 1972 med 975
pladser. Nye turkis Odense stole med dobbelte armlæn designet af arkitekt MDA Kurt Østervig
installeres i den bagerste halvdel af biografen. Stolene på de forreste
rækker ombetrækkede i samme farve. Filmoperatør Niels E Andersen husk
nogle detaljer fra ombygningen:
Det store røde fortæppe blev nænsomt taget ned, renset og syet til så
det passede til den nye scene. Det gamle Lamel lærred blev taget ned og
blev erstattet med et nyt og tidssvarende lærred og så kom der et længe
savnet maskespil, der kunne klare alle filmformaterne, helt uden hjælp
fra kontrollørerne.
Efter ombygningen fortsatte arbejdet i operatørrummet uændret og der
skete ikke det helt store i resten af den tid jeg var operatør i
Kinopalæet.
Det var i salen den store forandring skete, der blev sat nye vægge op,
ny belysning, nye moderne blågrønne stole. Men ikke mindst så kom der en
stor scene foran lærredet. Denne scene blev bl.a. brugt til
åbningspremieren efter ombygningen, hvor Stig Lommer og Aage Stentoft
optrådte.
• Gå til
Niels E.
Andersen om sin tid i Kinopalæet i København
Der er gallapremiere på "What's Up Doc?", der overværes af USA's ambassadør Fred Russel, imens Stig Lommer og Aage Stentoft underholder på scenen. Filmen er en stor succes, og Københavnerne nyder de nye stole. Preben Philipsen overtager samme år en stribe andre biografer i provinsen og København. Hermed er Danmarks første biografkæde en realitet. Under navnet
"Rialto Cinema
Group - Danmarks første biografkæde" udsendes en farvestrålende brochure om alle biograferne.
I 70'erne kører Kinopalæet de solide Amerikanske underholdningsfilm med bl.a. Clint Eastwood og Charles Bronson.
Den 1. april 1976 overtager Lademan driften af Kinopalæet. Samtidigt har
de også overtaget driften af Imperial Bio og flere andre biografer i
København.
James Bond Agent 007 filmene har også premiere her, og de vender tilbage
næsten hvert år i kavalkadeform. I 1976 vises en ny film hver dag kl 2 -
4:15 - 7 og 9:15, som det hed dengang. I 1978, '79 og '80 vises filmene
en uge af gangen. Det var unægtelig en stor oplevelse at se James Bond på det store lærred. Efter lukningen af Kinopalæet
flyttede James Bond kavalkaden til
Palads Teatret, men det var ikke den samme
oplevelse som i som Kinopalæet.
Da Sandberg koncernen overtager Kinopalæet den 1. januar 1978, skal der
ikke længere være billetlager i Charlie operatørrummet. Kinopalæet
bliver en af
København's Stjernebiografer, som er en hel "familie" af biografer i centrum af København.
Til "Moonraker" premieren 13. august 1979 blev der installeret Dolby Stereo model CP50 med Philips effektforstærkere. I slutningen af 70'erne pålægges nyt tæppe i foyeren med "KINOPALÆET" vævet ind i mønsteret.
Kinopalæet havde et meget imponerende operatørrum set fra salen. Store vinduer afslørede alt det tekniske og de store DP70 70mm maskiner. Det var spændende at sidde og kikke på operatøren, imens han arbejdede.
Jan Niebuhr husker tydeligt Kinopalæet's store projektionsruder:
"Jeg har altid været dybt fascineret af livet i
operatørrum. Jeg husker også, Kinopalæet i København, som havde
nogle gigantiske projektionsruder, hvor man kunne se alt, hvad der
foregik operatørrummet. Sommetider var det mere spændende at vende
sig om og prøve at følge med i overkørslerne end at se det, der
skete på lærredet."
Bland de opertørtekniske finurligheder
erindrede filmoperatør Rene Pfaff (1957-2020) i '80erne, at de gamle Ascraft
kulbuelampehuse først blev udskiftet i september 1976, da Kinopalæet gik
over til xenonlys. Kolben til maskine 1 kunne kun tændes på kniven, og imellem maskinerne sad der en skråpult på væggen fra Cinerama dagene. På et af formaterne (CinemaScope) skulle man huske at stoppe fortæppet, ellers kørte det helt ud i siderne så man kunne se opspændingen af lærredet.
| |
Lukning og Nedrivning | |
Under nedrivningen i 2001, dukkede der to filmplakater op i hvad der oprindeligt havde været billetkontor. Foto: Thomas Hauerslev
Kinopalæet lukker om aftenen den 12. februar 1981. Den sidste film var "Cattle Annie and the Little Britches". Filmen var i øvrigt en kort oplevelse i Danmark da filmselskabet fandt filmen for lang og rask væk klippede ca. 20 minutter ud af den
siger Jan Niebuhr.
Kinopalæet genåbner
højst overraskende 27. februar 1981 for at vise "Circus Casablanca" t.o.m. 15. marts 1981. Filmen blev vist ved forpremierer allerede d 25. og 26 februar. Derefter var det uigenkaldeligt slut for
en af de mest spektakulære biografer i Danmark. Filmoperatør Jan Niebuhr kører begge de to lukkedage.
Jeg overværede, hvordan mange af de dengang store og
flotte bio paladser, vi faktisk havde i København måtte dreje nøglen
om. Jeg er højt sandsynlig den eneste operatør nogensinde som har
lukket den samme biograf TO GANGE! Det var den flotte Cinerama
Biograf Kinopalæet på Gammel Kongevej, som lukkede i 1981. Den
genåbnede en måned senere for et specielt 1. uge arrangement – "Cirkus
Casablanca" af
Erik Clausen – for derefter at lukke igen denne gang for stedse. Jeg
var der begge de aftener. Tale om skæbnen.
• Gå til
Jan Niebuhr, chefoperatør
Efter lukning kom Dolby Stereo CP50 og Philips effektforstærkere til
Cinema 1 på Rådhuspladsen.
De mindst slidte stole endte i Jylland og i Studio Bio på Vesterbrogade. Maskinerne kom til
Bio Trio, bio 4 og ensretterne kom til Imperial Bio.
I BioTrio kører maskinerne frem til foråret 1993 hvor de blev nedtaget og hensat i Imperial Bio. Gulvtæppet forsøges solgt til andre Kinopalæer i Jylland, men det var ikke nemt. Det lægges derefter på i Reventlovsgade, hvor ABCinema A/S havde hovedkvarter.
| |
Thomas Hauerslev midt i murbrokkerne under nedrivningen den 7. november 2001.
Selfiefoto: Thomas Hauerslev
Biografen henstår tom og forladt i et stykke tid indtil Forsikringsselskabet CODAN indrettede bygningen til kontorer både i vestibulen, foyeren og i den totalt ombyggede biografsal. Kinopalæet omdøbes af Codan til "Annexet". Vestibulen
(Foyeren) blev i næsten 20 år brugt som henholdsvis kundekontor og senere som bank. Banken havde indgang samme sted som biografen og på baldakinen stod der
"Sydbank".
På facaden's murværk kunne man frem til 1993 stadig se - 12 år efter lukningen
- se hvor 24-sheet plakattavlen sad. På hver side af bygningen kunne man også se hvor A og C operatørrummet havde været. Luftslusen ved Charlie og døren til A kabinen var muret til. I efteråret 2001 blev bygningen
revet ned
i løbet af tre uger. De knuste murbrokker blev genanvendt som fundament for vejbelægning. Tænk engang, et sted på Sjælland ligger resterne af Kinopalæet.
17. august 2001, 20 år efter lukningen, og samme år som nedrivning
startede, åbnede Sandrew/Metronome "Kino Palæet" i Lyngby.
| |
Jeannett
Skov. "... jeg så "Verdens Syv Vidundere" sammen med min søster, og
det var fuldstændigt fantastisk, og jeg har aldrig nogen sinde glemt
den". Foto: Thomas Hauerslev
CINERAMA i Kinopalæet blev af nogle medier ofte betragtet som en fodnote
eller som markedsgøgl. Men ikke destomindre kan vi takke Cinerama for, at Hollywood
og biograferne ændrede filmformaterne og gjorde biografoplevelsen meget
bedre, bredere og med en fantastisk lydside i stereo. Alle moderne
biografer skylder CINERAMA alt.
Heldigvis har
Cinerama også efterladt mange positive erindringer om oplevelsen. Jeannett
Skov (1951) er en af dem, der stadig kan huske CINERAMA, og husker den flotte oplevelse sådan her
i 2018:
Jeg kan huske, at jeg så den her film ["Verdens Syv Vidundere"]
sammen med min søster, da jeg var barn. Jeg husker den tydeligt, og
jeg har tænkt så meget på den i mange, mange år, fordi dengang var man
jo ikke ude og rejse. Det var fuldstændigt fantastisk for mig at se
Niagara, og pyramiderne som jeg senere selv har oplevet. I det hele
taget de spektakulære steder i verdenen, det var fuldstændigt fantastisk,
og jeg har aldrig nogen sinde glemt den.
• Gå til
Publikum
husker "Windjammer" og Cinerama
I 2015 vendte
CINERAMA tilbage til København, da Cinemateket i en weekend kunne
præsentere en håndfuld digitalt restaurerede film for et begejstret
publikum. Producer Randy Gitch fortæller:
Vi turnerer Europe rundt med vores
”2015 European Cinerama Tour”, og
København er vores syvende stop. Vi er
glade for at bringe Cinerama tilbage til København, fordi Cinerama blev
vist her for længe siden. Der burde være mange, der stadig kan huske
oplevelsen, ligesom mange andre verden rundt husker denne oplevelse. Alle Cinerama filmene er blevet konverteret til
et digitalt format. Et helt specielt letterbox format som vi kalder
SMILEBOX, der konverterer billederne fra de tre filmstrimler, så det ser
ud som om, at man ser filmen på et stort buet lærred. Det er i
virkeligheden en simulering af et buet lærred. Vores øjne ser denne
særlige formatering, og vores hjerne tror at vi ser et buet lærred. Det
vil sige, at når vi vise filmen på et fladt lærred, får vi oplevelsen af
at se filmen på et buet lærred.
• Gå til
Interview med
producer Randy Gitsch
| |
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
Kinopalæet
(1959)
|
|
| |
Gå: tilbage - op Opdateret søndag, 21 marts 2010 02:33:50 |
|
|
|