| |
3
Falke Bio, Frederiksberg |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
Et
mørkelagt 3
Falke Bio ca 1982. Foto: Thomas Hauerslev
TRE FALKE BIO (3 FALKE BIO)
Falkoner Allé 7
Åbnet 24. oktober 1958
Lukket 14. december 1982
Samme sted og lokaler:
AUDIENCE / AUDITORIET
Åbnet 4. november 2004
Tre Falke Bio annoncerer alle dage som ’3 Falke Bio’, men omtales i
biografkapitlerne med bogstaver, ligesom den er noteres således i
premierelisten af praktiske hensyn i forbindelse med de mange
datoangivelser samt lighedsprincip i forhold til de danske filmtitler,
der ligeledes alle er angivet med bogstaver. De tre falke refererer til
falkene i Frederiksberg Kommunes byvåben.
Sidst i 1950’-erne er København og Frederiksberg ved at være moden til
en række nye storbiografer. Den sidste kæmpebiograf,
Saga, var åbnet ved
årsskiftet 1941-42, mens
Kino-Palæet var genopbygget i 1950 efter
schalburgtagen i 1944. Både i krigs- og efterkrigsårene havde man
oplevet stormløb på biograferne, der så deres bedste tid nogensinde.
Dansk film havde fået en kolossal opblomstring i 1950’erne med ’Far til
Fire’- og ’Morten Korch’-filmatiseringerne og fra USA var der kommet nye
bredformater som widescreen og
CinemaScope. Tv var begyndt at tilrane
sig interesse i dagligstuerne, men der var fortsat brug for
underholdning ude i byen og her havde biograferne for længst overhalet
teatrene som den mest populære underholdningsform. Som modspil til tv,
der naturligvis var meget længere fremme i USA, var man her gået endnu
et skridt videre med et nyt storformat, nemlig 70mm-filmen, der giver et
knivskarpt billede på lærredet. Den 13. oktober 1955 havde Fred
Zinnemanns ”Oklahoma” baseret på Rodgers & Hammersmiths første musical
således premiere i det nye 70mm superformat
Todd-AO i
Rivoli Theatre i
New York. Tre år senere kommer 70mm til Danmark, da Tre Falke Bio åbner
den 24. oktober 1958 med sekssporet stereofonisk magnetlyd (læs meget
mere om 70mm film og De
Store Formater på Biografmuseet.dk).
• Gå til
3 Falke Bio, Skandinaviens første Todd-AO Teater |
Mere om
3
Falke Bio
• Gå til
Todd-AO, - det sensationelle filmsystem med 6-sporet, stereofonisk lyd
• Gå til
Repertoireoversigt for 3 Falke Bio 1958-1982
• Gå til
3 Falke Bio |
3 Falke Bio med Todd-AO
lærred
• Gå til
3 Falke Bio
parkeringsoversigt
Gallerier:
• 3 Falke Bio, februar 1982
• 3 Falke Bio, 1981-1983
•
3 Falke Scenen, 1983-1984
Midt i årtiet er der mange byggepladser i spil til de nye biografer.
Området omkring det oprindelige
Palads Teater bliver flittigt diskuteret
og det samme gør flere placeringer omkring Vesterbrogade. Området på den
anden side af Vesterport Station kommer til at huse
Imperial, hvor
byggeriet af biografen forsinkes til 1961 og
Kino-Palæet erstattes af et
nyt i 1959, man allerede i 1958 står et nyt kæmpebyggeri færdigt på
Falkoner Allé mellem Howitzvej og Sylows Allé. Her åbner hele to
kæmpescener, ’Falkonerscenen’ med plads til 2.200 og ’Tre Falke Bio’
lige ved siden af med plads til 1.000 gæster fordelt amfiteatralsk i
terrasseform på 28 rækker. Falkonerscenen indrettes som et moderne rum,
der kan anvendes som både teater, koncert-, kongres- og udstillingshal,
mens biografsalen, der regnes som den bedste nogensinde i Danmark,
indrettes efter tidens højeste tekniske standarder. Falkonercentret
indeholder desuden butikker, kontorer, restaurant og hotel med 154
værelser. Hele byggeriet består af sytten etager og koster omkring 33
millioner kroner. Hotellet åbner allerede den 20. maj 1958. Byggeriets
arkitekt er Ole Hagen og kommer til verden på grunden, hvor
Frederiksberg Rådhus tidligere havde ligget, før det flyttede over på
hjørnet af Smallegade overfor Rialto-biografen.
Det er Liberalt Oplysningsforbund (LOF), der har fået bevillingen til
Tre Falke Bio og her ansætter man Alfred August Andersen som direktør.
Andersen har senest gennem seksten år fungeret som filmbooker for
Warners danske distributionskontor og havde et indgående kendskab til
branchen.
Der er indgang til salen i siderne via en bred, todelt trappe med opgang
midt i foyeren. Fem højttalere er placeret bag det kolossale, buede
lærred på 18,5 x 8,2 meter,
Danmarks hidtil
største, mens et antal
Bang & Olufsen-effekthøjttalere er placeret rundt om i salen. Lærredet med en
krumning på knap tre meter blev udskiftet i både 1963 (til
"Lawrence af
Arabien"), i 1967 og i 1976. Der er to fortæpper, et gult i mohairvelour
og bagved et lysegråt af glasfiber, men i modsætning til de fleste
øvrige biografer intet proscenium med draperier, ornamenter eller anden
pynt. Lærredet og tæppet fylder det hele, men der er dog en stor scene
foran. I siderne bag bag lærredet findes små rum til omklædning og
rekvisitter ved foredrag og øvrige særarrangementer. Fra salen er der
godt udsyn fra alle rækker selv helt nede foran. Sæderne fra Odense
Stolefabrik er turkisblå. Der er en række med ekstra benplads bagerst på
gulvet, mens terrassen ovenfor indeholder logepladser.
Operatørrummet skyder et par rækker ind i salen bagtil og er indrettet
med DP70 kinomaskiner fra Philips, mens en klassisk Ernemann-maskine
tager sig af reklameafviklingen på 35mm. Hvor salen var unikt indrettet,
havde man ikke gjort sig lige så umage i foyeren, hvor man havde glemt
at tage praktiske hensyn i forbindelse med pauserne, hvor publikum
skulle nyde en drink som i teatrene. Der var ganske enkelt alt for lidt
plads og i øvrigt heller ingen garderobe. I midten af foyeren ligger en
lille is- og chokoladekiosk overfor trappen, mens der var almindelig bar
og kaffebar i enderne. Alle disse var bortforpagtet og kaffebaren
forsvinder sidst i 1960’erne. Der var også telefoner samt et springvand
i det ene hjørne, der gennem projektørlys skiftede farve. Dette var
pyntet med kunstige blomster, som piccoloerne jævnligt blev sat til at
vande. Der hang også kunstige blomsterdekorationer fra loftet og ved
indgangen til salen. Springvandet havde i øvrigt også karakter af
ønskebrønd, hvor de nedkastede mønter skulle tilfalde ’Red Barnet’, men
de så vist aldrig en øre. Pengene forsvandt på mystisk vis altid.
Billetkontoret var placeret under en baldakin på pladsen i gården
udenfor. Indgangen fra gaden gik mellem nogle forretninger frem til en
gårdhave uden alt for mange blomster, der gik under betegnelsen ’3 Falke
Square’. Pladsen blev først overdækket i 1980’erne. Ligesom ved
nyindretningen af Kino-Palæet i 1950 havde man opsat et avanceret
rækkesystem over billetlugerne med røde pærer til at angive udsolgt i de
forskellige prisklasser, men eftersom Tre Falke udpræget blev benyttet
via forsalg som i de levende teatre, var det ikke helt så anvendeligt.
De tre kasser ligner til forveksling de senere billetkontorer i Imperial
og Rialto i hhv. 1961 og 1962, der blev videreudviklet efter samme,
velfungerende model med pengebakker som i busserne og taleruder samt
detaljeret salsoversigt. Indgangen til foyeren skete umiddelbart til
venstre, hvor plakatskabe fylder væggene hele vejen ind. Over
indgangspartiet hænger en kæmpeplakat i samme model, der endnu er kendt
fra Imperial.
|
Læs
mere her:
3 Falke Bio, Skandinaviens første Todd-AO Teater |
Mere om
3 Falke
Bio
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle
& Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911
- 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store
Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer, "Dette
er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70
|
Panacolor
Dimension 150
|
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Forsalget til åbningen fredag den 24. oktober 1958 starter først fire
dage forinden, mandag kl. 12., men allerede efter en time er første
forestilling udsolgt. Aftenforestillingen spiller kl. 19.30 og varer
cirka tre timer og et kvarter med pause. Som forprogram vises den elleve
minutter lange ”The Miracle of Todd-AO”, mens hovedfilmen er Rodger &
Hammersteins musical ”South Pacific” med Mitzi Gaynor instrueret af
Joshua Logan. Lørdag spilles kl. 15 og 19.30, mens forestillingerne om
søndagen finder sted kl. 16 og 20. Tre Falke Bio præsenteres som ’byens
nyeste og mest moderne storbiograf’ med ’det sensationelle nye
filmsystem Todd-AO’. Man er blot den fjerde biograf i Europa, der får
installeret systemet. Der er forpremiere torsdag den 23. oktober, hvor
også pressen inviteres.
Forfilmen med rutchebanetur og skiløb i Rocky Mountains imponerede vidt
og bredt, men pressen fandt ikke samme fornøjelse i hovedfilmen. I
Politiken blev den kaldt ’en god, gammeldags operette’, hvilket ikke var
så positivt ment, som det lyder med overskriften ’Operation Todd-AO’.
Allerede om fredagen var der udsolgt til aftenforestillingerne hele
weekenden og efter den første spilleuge kunne man notere sig en
belægning på 93% til disse. Biografen havde garanteret minimum seks
ugers spilletid. På dette tidspunkt var belægningen om aftenen på 82%
efter at være krøbet lidt opad fra 66% i uge fire. Der var lagt op til
en ny premiere 2. juledag, men det blev der alligevel ikke noget af.
Første uge var der solgt 7.698 billetter i Tre Falke og mellem jul og
nytår blev der solgt 7.449 så hvorfor skifte program? Alligevel kan man
nu godt undres en smule. Filmen holdt sig fint, men første halvår af
1959 lå belægningen trods alt kun omkring de 50%.
”South Pacific” er på programmet alle aftener, men allerede fra den 15.
december 1958 viser Tre Falke juleshow for børnene. Det er et MGM-show
med tolv kortfilm, hvor de fleste er tegnefilm med Skipper Skræk og Tom
& Jerry. Dette er på plakaten til og med lillejuleaften. Biografen
fortsætter sporadisk en tradition med tegnefilmsprogrammer for børnene,
men de kommer primært til at finde sted i efterårsferien, hvor der
trækkes lod om præmier før forestillingerne. Øvrige weekender vises
sommetider særforestillinger foruden rejsefilm i påsken. Disse var
særligt populære i biograferne op til omkring 1960 og blev ofte
suppleret med ledsagende foredrag. ”South Pacific” er på plakaten helt
til den 3. marts 1960 og det var danmarksrekord for en premierefilm!
Allerede inden det første år var gået, havde man rundet en kvart million
billetter og det var tanken at invitere Mitzi Gaynor til Danmark i
forbindelse med et-års jubilæet, men det ville blive for dyrt. Endnu et
storformat kæmpede i USA om publikums gunst i 1950’erne, nemlig
Cinerama, som ender med at komme til
Kinopalæet, men allerede i april
1959 luftes planer om at installere systemet i Tre Falke. Her er man dog
vældig godt tilfreds med Todd AO-systemet og intensiverer selv
markedsføringen af ”South Pacific”. Tre Falke Bio udgav således
forskellige reklamefrimærker, der blev brugt på al post, der udgik fra
biografen.
Først den 4. marts 1960 kan Tre Falke Bio blænde op for sin næste
premierefilm i rækken, ”Familien Trapp i Amerika”, som nu havde ventet
over et år på at få premiere. Det var en fortsættelse af den tyske
”Familien Trapp”, som havde spillet tre uger i Palladium i 1957 og
derfor et lidt løjerligt valg som opfølgende film i Tre Falke. Filmen
spillede da også kun til den 28. marts, men på premieredagen var der
udsolgt. Her gik overskuddet til flygtningehjælpen gennem ’Giro 607’.
Volmer Sørensen var konferencier, mens Gerda Gilboe og Preben Uglebjerg
samt Radiofoniens drengekor stod for underholdningen. Til filmene hører
det kuriosum, at historien om familien Trapp atter i 1965 danner
baggrund for en ny film, denne gang ”The Sound of Music” med Julie
Andrews, der til den tid kommer op i Imperial.
Tirsdag den 29. marts 1960 er der med tre måneders forsinkelse
københavnerpremiere på Walt Disneys ”Tornerose”. I stedet for Metropol
på Strøget, der sædvanligvis er premierehus for Disneys tegnefilm,
kommer den op i Tre Falke. Her kan man nemlig præsentere filmen i
Technirama 70, hvad Metropol
ikke kunne byde på. Filmen har som planlagt haft premiere i provinsen
julen forinden, hvor Europa Bio i Aalborg således 2. juledag 1959
indviede deres nye Todd-AO anlæg med 70mm-kopien, der var tiltænkt Tre Falke. I USA blev filmen det år kun overgået i besøg af ”Ben-Hur”, men i
Danmark bliver den ikke nogen succes. ’Ikke noget for børn – ej heller
for voksne’, skrev pressen. Den vises sammen med en Anders And-tegnefilm
samt den halv time lange kortfilm ”Grand Canyon”, der modsat
Disney-programmet imponerede med sin billedside, selvom orkestermusikken
her blev udskældt. En del af Tre Falkes efterårsprogrammer kommer siden
til at bestå af Disneys korte tegnefilm, hvor nogle er premieretitler.
”Bambi” fra 1942 kommer også på plakaten, men Tre Falke gør sig ikke
yderligere i de animerede strimler.
I april 1960 lægger biografen hus til årets Bodil-prisuddeling og den
16. maj skiftes program til René Cléments ”Den bitre jord”, som bliver
en fiasko og det samme gør de umiddelbart efterfølgende premieretitler.
David Leans ”Broen over floden Kwai” er omvendt en god film på
programmet som repremiere i juli, men først med Otto Premingers ”Porgy
og Bess” den 19. august 1960 er der for alvor endnu en succes på
plakaten. Filmen var i 70mm og blev vist i over fire måneder, hvilket
var europarekord for denne.
2. juledag 1960 vender ”South Pacific” tilbage. Det oprindelige
spilleforløb havde strukket sig over knap halvandet år, men denne gang
skulle det blive endnu vildere. Efter forestilling nr. 1.000 runder
biografen en halv million solgte billetter, hvilket betyder en
gennemsnitlig belægning på 50%. Først den 15. februar 1963 var der atter
ny premiere på programmet. ”South Pacific” havde da rundet 683.000
billetter og filmen kom op igen samme sommer og atter i 1964, 1967 og
1976. Tre Falke Bio annoncerede i hele landet og folk kom sommetider i
busser langvejs fra. ”South Pacific” blev sammenlagt den største succes
i dansk biografhistorie og en tilsvarende gigantsucces i mange øvrige
biografer rundt om i verden. I London spillede filmen således 232
sammenhængende uger i Dominion Theatre, men var i Rom et kolossalt flop,
så det gik begge veje. I København kunne man notere sig en gæst, der var
så glad for Mitzi Gaynor, at han så filmen flere hundrede gange. Altid
fra 1. række nr. 1.
August Andersen forsøger i 1962 at få lønforhøjelse og bedre
pensionsordning, men LOF vil ikke høre tale derom. Først da han søger
bevillingen til Bispebjerg Bio, giver LOF sig. Man ville trods alt
alligevel ikke miste sin dygtige biografdirektør. Den 15. februar 1963
kan Andersen således fortsætte sit gode arbejde med promoveringen af den
allerførste
Todd-AO film, ”Oklahoma”, der først nu får sin danske
premiere. Filmen spiller helt til den 25. juli. Den 20. august får
”Mytteri på Bounty” med Marlon Brando premiere i 70mm og er på plakaten
til den 14. oktober. To dage senere er der atter en 70mm premiere af de
helt store. Dagen i forvejen har Omar Sharif overværet gallapremieren på
David Leans ”Lawrence af Arabien” med Peter O’Toole i hovedrollen.
Filmen havde vundet syv Oscars, bl.a. for Bedste Film og er i de senere
år bedst kendt under originaltitlen
"Lawrence of Arabia”. Overskuddet
fra forpremieren gik til Red Barnet, som Tre Falke ofte støttede – blot
ikke gennem afkast fra ønskebrønden. Filmen fik ved premieren en lidt
kølig modtagelse i Danmark, men der var udsolgt i Tre Falke mange
aftener, hvor man til denne film benyttede fjorten dages forsalg.
”Lawrence” var på plakaten til den 22. marts 1964 og dukkede op igen i
Tre Falke fire gange siden.
En række forestillinger blev overværet af forskellige repræsentanter fra
kongehuset, men man kunne også være heldig at møde Kong Frederik,
Dronning Ingrid eller tronfølgerparret til en helt almindelig
forestilling. I pauserne havde de deres helt eget lokale. Når man også
deler gård med hotellet og Falkonerscenen kunne man desuden og helt
bogstaveligt støde ind i Mick Jagger, Cliff Richard, Louis Armstrong,
Paul McCartney eller Liza Minnelli. Selv The Jackson Five kom forbi.
Hvilken tid dengang!
Den 28. august 1964 er der atter 70mm premiere i Tre Falke Bio og igen
med gallapremiere til fordel for Red Barnet. Det er denne gang den lidt
matte ”Becket” med Richard Burton, John Gielgud og Peter O’Toole. Filmen
bliver en habil succes og er på plakaten i to måneder. Den afløses
mandag den 26. oktober af ”Borte med blæsten”, der her vises for første
gang i Tre Falke men bestemt ikke sidste. Selvom man denne gang ikke kan
prale med 70mm, bliver den en gevaldig succes. Filmen fra 1938 havde
først haft danmarkspremiere i Dagmar i 1958, men selv om tusindvis af
danskere inden da havde taget ’Scarlett-bådene’ til Landskrona for at
opleve romancen, var folk slet ikke færdig med den endnu. Filmen havde
allerede været oppe i Rialto to gange i 1960, men først nu blev den en
rigtig kæmpesucces i Tre Falke. Filmen kom op igen hele syv gange siden.
Ved juletid 1964 måtte man tage den af plakaten på grund af kontraktlige
forpligtelser med Paramount, der udlejede den næste danmarkspremiere,
selvom man dermed måtte bryde kontrakten med MGM, der udlejede
’blæsten’. Tre Falke forsøgte at minimere tallene op til jul ved at
annoncere småt, mens MGM modsat selv begyndte at indrykke annoncer og
sagen endte i fogedretten. Stormen rides af i og med, man lover at
genoptage filmen straks efter, premieretitlen er udspillet. Her kom man
dog til at væbne sig med tålmodighed!
Hvor man nu sædvanlig benyttede fjorten dages forsalg, var der til
julepremieren hele fire ugers salg forud. Der er tale om George Cukors
”My Fair Lady” baseret på George Bernard Shaws ”Pygmalion” med Audrey
Hepburn og Rex Harrison som professor Higgins. Det bliver atter en
gigantisk 70mm-succes for biografen, der først tager filmen af plakaten
igen den 30. august 1966. Filmen var da blevet set af 418.000 på
Falkoner Allé, hvor filmens titel var fortrykt på billetterne. Den 31.
august bider Tre Falke i det lidt sure æble og skriver i en stor annonce,
at man nu i henhold til fogedrettens dom genoptager verdens største og
bedste film. Tre Falke havde sædvanligvis et glimrende forhold til MGM
og filmselskabet har nu bekostet en ny kopi. Kinopalæet havde vist
filmen i mellemtiden i knap to måneder i foråret 1965, så den 8.
november 1966 er det sidste dag for denne gang, men den kommer op igen
mange gange siden. Den 9. november er der nu atter en Trapp-historie i
Tre Falke og det er denne gang ”The Sound of Music”, som hermed får
repremiere i 70mm-kopien, der blot et halvt års tid forinden var taget
af i Imperial, hvor den havde spillet 5½ måned. I Tre Falke kan den
mønstre publikum til yderligere 3½ måneds spilletid og også denne kommer
op adskillige gange mere. Første gang blot to måneder senere. Det var
virkelig storfilmenes årti.
Over tre dage gøres klar til ’Dimension
150’ som første sted i Europa.
Et nyt og endnu større lærred går helt fra gulv til loft med en
billedvinkel på 150 grader. Det skal være på plads til gallapremieren
fredag den 3. marts 1967 på John Hustons ”Bibelen… i begyndelsen”.
Lærredet blev sat op foran det gamle og pillet ned igen, efter filmen
blev taget af programmet. Det blev kun benyttet denne ene gang i
Danmark.
|
|
Mandag den 20. november 1967 er der ny, stor danmarkspremiere til Tre
Falke. Denne gang på ”Det beskidte dusin”, en rigtig ’mandfolkefilm’ med
Lee Marvin, John Cassavetes, Charles Bronson, Jim Brown og mange flere.
Det foregik vanen tro i 70mm og atter en succes var i hus. Filmen varede
2½ time og blev vist som helaftensfilm med pause. Helaftensfilm var Tre
Falkes ’varemærke’ for succes. Den spiller til den 7. marts 1968 og
kommer op ikke helt et dusin gange yderligere, men det er ikke langt
fra. I 1970’erne blev filmen den sikre repremieresucces i et tiår, hvor
det ellers tyndede ud i de enorme helaftenssucceser. Tre Falkes sidste
store premiere i tiåret lægger sig i samme spor, nemlig
"Ørneborgen" med
Richard Burton og Clint Eastwood; den suverænt bedste Alistair
MacLean-filmatisering nogensinde og en af verdens allerbedste krigsfilm.
Før denne måtte man blandt øvrige også gennem en 70mm titel ved navn
”Doktor Dolittle”. En uskadelig men temmelig kedelig film hvor Rex
Harrison som den gode doktor kunne tale med sine dyr. Tre Falke oplevede
noget større succes, da Harrison var professor for Audrey Hepburn i
rollen som Eliza Doolittle i Pygmalion-filmatiseringen.
Mandag den 20. januar 1969 når vi frem til ”Ørneborgen”. Der er
europapremiere og filmen bliver årtiets sidste kæmpesucces. Samme dag
fik Carol Reeds musical ”Oliver!” premiere i Kinopalæet og blev den
store taber i den sammenligning. Også denne var i 70mm, så man kunne
opleve hele to 70mm-danmarkspremierer samme dag! Objektivt set ville man
nærmest have forventet de to premierefilm placeret omvendt i de to
biografer, men ”Oliver” blev distribueret af Columbia, som Tre Falke
ikke havde vist film fra siden ”Lawrence”, mens ”Ørneborgen” kom fra den
faste leverandør MGM, hvor man for længst havde lagt alle skærmydsler
bag sig. ”Oliver!” bliver i øvrigt taget op i Tre Falke ti dage i 1972.
”Ørneborgen” måtte i første omgang nøjes med 4½ måneds spilletid, men
også denne kommer op en håndfuld gange yderligere og er mange år frem
også en succes alle andre steder, den sættes op. Den 6. juni indtager
Barbra Streisand lærredet som ”Funny Girl”. Nu er Columbia indenfor igen
og har atter en 70mm kopi til Tre Falke. Det bliver årtiets sidste film
i biografen, da William Wylers film er på plakaten lige til den 22.
januar 1970. Dagen efter er der endnu en spændingspremiere i storformat,
denne gang på John Sturges’ ”S.O.S. Nordpolen”. Det er atter en
MacLean-filmatisering og den er særdeles underholdende om end ikke helt
på højde med ”Ørneborgen”. Succesen er dog fin nok; den vises til den
13. april.
Efter turen til Nordpolen er der endnu en helaftensfilm på plakaten og
atter i 70mm. Det er denne gang en ny Streisand-film, hvor man også
hører Louis Armstrong. Der er tale om Gene Kellys ”Hello Dolly”, som
vises frem til den 20. august. Tirsdag den 10. november 1970 er der
premiere på genindspilningen af ”Goodbye, Mr. Chips” med Petula Clark og
Peter O’Toole. 70mm fornægter sig ikke, men publikum ses der ikke mange
af til denne. Fem uger senere går det atter mere lystigt for sig i
”Kelly’s helte” med et oplagt cast bestående af Clint Eastwood, Donald
Sutherland og Telly Savalas m.fl. I 3½ måned er der ’run’ på Tre Falke.
Den 2. april 1971 står Rod Steiger i spidsen for slaget ved ”Waterloo”,
som bliver biografens sidste premiere i 70mm i lange tider.
Tirsdag den 31. august 1971 står Andrew L. Stone bag filmatiseringen af
en film om den norske komponist Edvard Grieg. Titlen er ”Song of
Norway”, men filmen hører ikke til de heldigere. Der burde være et
interesseret publikum, men for første gang i årevis er der nu ikke tale
om en 70mm-premiere og filmen bliver ikke så stor en succes som
forventet. Den holdes dog på plakaten til den 11. oktober. Samme
skuffelse oplever man med ”Spillemand på en tagryg” den 15. december
1971. Norman Jewisons film er glimrende og fuld af sang, men trods 2½
måneds spilletid er det ikke tal som forud. I 1972 handler to nye film
om hhv. zaren og Marie Stuart og i august bliver linoleumsgulvet
udskiftet og stolene renoveret. Bagerste række på gulvet ombetrækkes med
rødt, ligesom de forreste rækker på terrassen bliver røde. Her justeres
stolerækkerne desuden en anelse, hvilket reducerer antallet af
siddepladser til 976.
Den 26. december 1972 får Tre Falke sin største succes i 1970’erne. For
første gang har man den endda slet ikke alene. Man må dele premieren med
Palladium. Det er første del af ”Godfather”-sagaen, som vises lige til
den 10. september 1973. Det er med andre ord en gevaldig succes! Fra den
11. september vises den rædsomme genindspilning af ”Tabte horisonter”
med Peter Finch og endnu værre står det til med Norman Jewisons ”Jesus
Christ Superstar” fra den 30. oktober, men det er selvfølgelig en
smagssag. Filmen varer blot en time og 45 minutter, men vises som var
den helaftensfilm på Tre Falkes indgroede 19.30-forestilling. Fra den
17. december vises Robert Aldrichs ”Jernbanens hårde drenge” på samme
facon. Fra 22. april 1974 deles endnu en kæmpesucces med Palladium,
denne gang ”Papillon” med Steve McQueen og Dustin Hoffman. Det var denne
gang en ægte helaftensfilm som i de gode, gamle dage og er på plakaten
til den 9. juni.
Filmene spiller kortere og kortere tid i løbet af 1974. Julepremieren på
MGM’s ”That’s Entertainment” med den danske titel ”Det er underholdning”
er en hyldest til selskabets gamle film og filmstjerner, men Tre Falke
tillader sig at stave James Stewart forkert på premiereannoncen og får
det først rettet to uger senere. Efter den tredje uge tages filmen af
plakaten igen.
|
|
Den 31. januar 1975 sker der atter noget nyt. Her kommer det
nyinstallerede ’Sensurround’ i brug til katastrofefilmen ”Jordskælv” med
Charlton Heston. Der blev opstillet nye højttalere og forstærkere til at
illudere de enorme rystelser med ødelæggelser til følge, der udspillede
sig oppe på lærredet. Rystelserne forårsagede også en ødelæggelse i
salen, da en lampe faldt ned. Filmen blev en glimrende succes og
spillede til den 25. maj. Fra 29. maj 1975 vises ”The Godfather, 2. del”
sammen med Palladium. Tre Falke holder den længst på programmet, nemlig
frem til den 16. november og ved juletid deles Steven Spielbergs ”Dødens
gab” med Imperial. Herefter kaster man sig i foråret 1976 over en del af
de klassiske 70mm film, hvor bl.a. ”Ben-Hur” kommer op i Tre Falke for
første gang og endda i helt ny 70mm kopi. Også ”Panserslaget ved
Ardennerne” vises for første gang her i biografen i 70mm. Først i august
er der en ny danmarkspremiere, ”Luftens helte” med Malcolm McDowell.
Sensurround-systemet kommer i brug igen til ”Slaget om Midway” med Henry
Fonda og Charlton Heston, der vises fra 4. oktober til 22. november.
Fra den 26. december 1976 vises ”Flugten fra fremtiden”. Dette kunne Tre
Falke nok i virkeligheden også godt tænke sig. August Andersen
fortsætter som direktør helt frem til sommeren 1977 og der findes en
lang række underholdende anekdoter om ham og biografen på
Biografmuseet.dk. Allerede i 1969 var Andersen klar over, at biografens
bedste tid lå bagude. Der ville aldrig igen komme film som ”South
Pacific”, ”My Fair Lady” eller ”The Sound of Music” og deri havde han
ret. Tre Falke Bio havde nu alligevel givet overskud helt frem til 1975,
men efter underskud i 1976 sælger Liberalt Oplysningsforbund Tre Falke
til Lademann Film med overtagelse pr. 1. juli 1977. Andersens sidste to
premierefilm var nogle stygge flops, nemlig ”Moses” med Burt Lancaster,
der var en tv-serie på seks afsnit klippet sammen til biograffilm. Endnu
værre gik det med ”Cinderella og prinsen”, som man ydermere måtte dele
med Tivoli Bio. Begge viste filmen i elleve dage og den blev på
landsplan set af 1.700. Det var Tre Falkes ubetinget største fiasko til
dato. Fra fredag den 17. juni holdes lukket i to uger for en
genopfriskning. Lademann genåbner fredag den 1. juli kl. 15 og 19.30 med
nypremiere på ”West Side Story”. Herefter vises også
eftermiddagsforestillinger på hverdage.
|
|
Den 15. august 1977 deler man Richard Attenboroughs ”Broen ved Arnhem”
med Palads. Storfilmene kan man ikke længere have alene. De samme bitre
erfaringer gjorde man sig ved siden af i Rialto. ”Arnhem”-filmen går nu
fornuftigt nok og holder sig på plakaten til den 3. november, hvilket er
længere end Palads, men denne er heller ikke endnu bygget om til
multibiograf. Det sker året efter og så begynder det at se rigtig sort
ud for de store Frederiksberg-biografer. Fra 4. november 1977 kan man
endnu notere sig en solopremiere på endnu en genindspilning af ”En
stjerne fødes” denne gang med Barbra Streisand og Kris Kristofferson.
Den vises til den 22. januar, men fortsætter herefter i centrum i
Cinema I-V, hvor den indspiller ganske mange penge. Det lykkedes også Lademann
at få ”Orca – dræberhvalen” med Richard Harris til Tre Falke, men det
hele store scoop i foråret 1978 bliver Spielbergs ”Nærkontakt af tredie
grad” fredag den 3. marts 1978. Filmen har man mutters alene og den
stærkt omtalte film vises kl. 16, 19 og 21.25. Lørdag og søndag er der
fire daglige forestillinger. Der er tilmed nærkontakt i 70mm, men man
annoncer slet ikke med det. Således var det op til publikum selv at
forundres og begejstres over denne pragtkopi på en af verdens
allerbedste film.
|
|
”Nærkontakt af tredie grad” vises i tre måneder, men allerede i maj 1978
sælger Lademann hele sit filmimperium videre til Henrik Sandberg. Her
får man nu både Imperial, Kinopalæet og Tre Falke Bio ind under
paraplyen under fællesbetegnelsen ’København's
Stjernebiografer’, der i
centrum også omfatter ABCinema og Cinema I-V, ligesom man på sidelinjen
driver Studio 1-2. Indtil samme år havde man desuden haft
Merry 1-2-3 i
Amager Centret. I juli følger man op med endnu en science-fiction film i
form af den italiensk-producerede ”Øjne bag stjernerne”, som ikke gør
det store væsen af sig i løbet af to ugers spilletid. Den afløses af
endnu en italiensk produktion, denne gang Umberto Enzis ”Det store
panserslag”. Med al respekt for italienske film, er det titler, som
passer markant bedre til øvrige biografer. Under Sandberg kalder man
blot biografen ’Tre Falke’.
I august går der disco i den i Tre Falke med ”Thank God it’s Friday”,
der skulle deles med både Cinema I-V og Tivoli Bio. I Rialto fik man
måneden efter ”Grease”, som vist var så langt at foretrække i forhold
til succeskriteriet, men her spiller man nu ”De vilde gæs” i Tre Falke
sammen med Imperial. Denne spændingsfilm med Roger Moore, Richard Burton
og Richard Harris lå da også meget nærmere det klassiske repertoire i
forhold til sammenlignelige film som ”Det beskidte dusin” og
”Ørneborgen”. Efter et par uger skiftes gæssene ud med en move-over fra
Studio 1-2 på ”Mission Capricorn One”, der forinden havde haft premiere
i Imperial. Så havde man set det med!
Den 11. december 1978 vises ”Dødens gab 2” sammen med
Nørreport og
Palads, men skæbnen med Rialto havde man tilfælles. Der var strengt
taget ikke mange flere premierefilm til disse to storbiografer udenfor
centrum, men qua familieforholdet bliver der lidt flere snapse til Tre
Falke et års tid længere. Således er der en gigantpremiere på Michael
Ciminos ”The Deer Hunter” den 30. marts 1979 atter sammen med Nørreport
og Palads. Herudover i 1979 ”Superhelt på timeløn” med Jean-Paul
Belmondo og ”Jagten på naziguldet” med Sophia Loren og George Kennedy.
En tysk discofilm i juni hører ikke hjemme i Tre Falke; så passer
”Concorde 820 forsvinder” sig trods alt bedre måneden efter, selvom det
blot er et italiensk plagiat af ”Airport”-filmene. Samme måned er en
moderne udgave af ”Troldmanden fra Oz” med titlen ”The Wiz” et flop af
gigantiske dimensioner. Hverken Diana Ross eller Michael Jackson kunne
ændre på det faktum. Man genvinder lidt af æren med ”Kampstjernen
Galactica” den 1. august, som er en biograffilm skabt på baggrund af en
populær tv-serie. Der bliver brug for jordskælvsrystelserne i
sensurround-systemet, om end handlingen denne gang er flyttet ud i
rummet. En ny omgang ”Stjernekrigen” var det nu ikke, men fortsættelsen,
”Krigen i universet”, kommer også op i Tre Falke et halvt års tid
senere.
|
|
Den 3. september 1979 er der for første gang en premierefilm, der kan
måle sig med ”Nærkontakt”, nemlig ”Kina syndromet” med Jack Lemmon,
Michael Douglas og Jane Fonda. En fremragende film til tiden. Filmen
vises behørigt i to måneder. Efter denne er tiden tydeligvis desværre
løbet fra Tre Falkes klassiske repertoire. Peter Hyams ”Krig og
kærlighed” med Harrison Ford, Christopher Plummer og Lesley-Anne Down
vil ingen se. I julen 1979 deles en ’ægte’ ”Airport”-film med ABCinema
og Cinema I-VI, hvor det denne gang drejer sig om concorden. Fra den 29.
februar 1980 har man ”The Rose” med Bette Midler alene, men filmen går
langt bedre i biograferne omkring Rådhuspladsen efterfølgende. Kun én
film yderligere får premiere under Sandberg og det er endda kun en
københavnerpremiere sammen med
Nygade på ”S.O.S. Miami Airport”, som
handler om…
Efter to år opgiver Sandberg Tre Falke igen ved udgangen af juni, men en
ung mand fra Jylland står på spring. Det er
Per Hauberg, der i forvejen
driver
Malling Bio, som nu får en livslang drøm opfyldt. ’En
Jyde Kommer til byen’ skriver Hauberg i annoncerne, da han slår dørene op den 1.
juli 1980 med tegnefilmshow og den første ”Far til fire” om
eftermiddagen efterfulgt af ”Ørneborgen” kl. 19.30. Dagen efter vises
desuden ”Trold kan tæmmes” med Elizabeth Taylor og Richard Burton så
sent som kl. 22.45. Lærredet er 144 kvadratmeter stort og Hauberg har de
allerstørste intentioner med biografen. Han drev udover Malling Bio også
sit eget filmselskab, Hauberg Film, oprindelig Mafia Film (MAlling FIlm
Agentur), men måtte hurtigt sande, at særligt københavnske biografer
ikke var meget for at handle med mafiaen.
Biografens barer var allerede nedlagt og nu lukker Hauberg også kiosken
og erstatter den med slikautomater, men baren genåbnes dog til
helaftensfilmene med pause. Herudover holdes personalet til et minimum.
Trods kreative annoncer og et ambitiøst program med masser af gamle 70mm
film, blandt dem
"Doctor Zhivago" i Tre Falke for første gang, bliver det
københavnske filmeventyr en bekostelig affære, som Hauberg mange år frem
må afdrage på til sin bank, selvom han opnår huslejenedsættelse og salen
i dagtimerne benyttes til konferencer. Hauberg lukker Tre Falke ved
udgangen af april 1981. Måneden forinden var en langvarig aviskonflikt
brudt ud og det blev det afgørende søm i kisten. Alle dage driver han
fortsat Malling Bio, som er områdets stolthed. En biograf drevet med
kærlighed som ingen anden.
Et sidste forsøg gør Louis Jubelsky, der drev biograf i Helsingør og
Snekkersten, da han genåbner Tre Falke Bio søndag den 1. november 1981
med ”USS Nimitz – forsvundet i Stillehavet”. Filmmaskinerne i
operatørrummet blev forsynet med nye kolber og tonehoveder og den 29.
december lokkes der med en københavnerpremiere på ”Vestens skøre
gutter”. Det var en relativt skæg men fjorten år gammel westernkomedie
med Rita Pavone og Terence Hill. Den 23. april 1982 kan Jubelsky endda
give Tre Falke en danmarkspremiere på ”Rum-piraterne” med Robert Vaughn
og George Peppard. Filmen distribueres af Warner-Metronome. Den samler
ikke mange gæster, men holdes på plakaten til den 8. maj. De nye
huslejevilkår havde betydet afregning i forhold til tilskuerantal på
samme måde som filmlejen, men desværre gik det heller ikke denne gang.
I begyndelsen af 1980’erne søger al publikum ind mod centrum godt
hjulpet på vej af distributørernes uvilje mod de brobiografer, der
overhovedet er tilbage. ”Rum-piraterne” blev Tre Falkes sidste premiere.
Fra 19. juli 1982 genoptages ”S.O.S. Nordpolen” som den sidste 70mm
film. Den vises i to uger. Den 14. december 1982 vises allersidste
offentlige forestilling og det blev Kubricks ”Spartacus”, der fik den
ære. Filmen var vist for første gang i Tre Falke en uge i februar samme
år og nu fik den et sidste spilleforløb, der strakte sig over tre uger.
En samlet oversigt over Tre Falkes
repertoire findes på
biografmuseet.dk, ligesom premiererne og de fleste repremierer er at
finde på ’premierelisten’ over alle biografpremierer i Danmark mellem
1911 og 2020.
Efter lukningen blev det store, buede lærred fjernet og klippet ned til
et mindre, der blev sat op fladt på bagvæggen. Biografen lagde herefter
hus til de allerede programlagte børne- og pensionistklubforestillinger
til og med april 1983. Tre Falke Bio blev herefter til ’Tre
Falke Scenen’, hvor bl.a. shows med ’Linie 3’ og Eddie Skoller fik kolossal
succes. Billetsalg og foyer bestod stort set uændret, men i salen blev
operatørrummet fjernet for at give plads til en lysskakt til foyeren
samt en ny trappe. 70mm-udstyret endte i Slagelse. Allerede sidst i 1982
var scenen gjort større ved, at man have inddraget de første tre rækker,
så salen kunne bruges til koncerter og lignende. Herefter var der 920
pladser tilbage. Ved lukningen blev yderligere 55 pladser fjernet og
scenen var nu 380 kvadratmeter stor. Siden fjernede man alle
’gulvrækkerne’ for at gøre rummet egnet til tv-optagelser. Stolene kunne
genindsættes efter behov, da gulvet blev holdt plant. Der ville da være
844 sæder til rådighed.
|
|
3
Falke Bio er den store kasse på hjørnet af Falkoner Centeret den 4.
oktober 2021. Foto: Thomas Hauerslev
I 1986 var biografens sidste premiere-leverandør, Warner-Metronome,
interesseret i at genåbne biografen efter ombygning til flere sale, men
det blev ikke ført ud i livet. I 1996 er der for en enkelt aften atter
en 35mm forestilling i det gamle Tre Falke. Til årets
Arnold-prisuddeling vises ”The Long Kiss Goodnight” som forpremiere.
Otte år senere rumsterer planerne om at indrette screeningsbiograf til
forpremierer på større film. Forpremierer var ved at blive en rigtig
effektiv og populær måde at skaffe word-of-mouth op til en given
premiere, men de færreste sale var udstyret med særlig mange pladser og
man aflyste også nødigt alt for mange forestillinger. Hermed blev
grunden lagt til ’Audience’. Navnet var blevet til gennem en konkurrence
i Frederiksberg Bladet.
Idéen til screeningsbiografen er udviklet af Erik Hamre, Entertainment
Service, forhenværende direktør for Buena Vista, i dag Disney, foruden
han i mange år frem til 2020 også er indehaver af den velkørende
Gentofte Kino. Forpremiererne er tænkt at finde sted i samarbejde
med distributørerne, interesseorganisationer, virksomheder og øvrige
medier og biografen tænkes også at kunne indgå i byens filmfestivaler
som Natfilmfestivalen og børnefilmfestivalen Buster.
Radisson SAS, der på dette tidspunkt ejer hele Falkoner Centret, indgår
i samarbejdet, der har fået 250.000 kr. i støtte af både Frederiksberg
Kommune og Filminstituttet. Alle stolene er nu turkisblå, men det er de
samme gamle fra år 1958, hvilket man bestemt godt kan mærke. Et nyt
operatørrum bliver opført på de bagerste rækker og planen er at vise
film 60-80 dage om året. Der inviteres til
åbning den 6. januar 2005 med
”The Phantom of the Opera”, men allerede den 4. november året forinden
er der vist film. For første gang er der nu også garderobe i tilknytning
til salen.
Audience spiller efter hensigtserklæringen en del år og tillader sig
allerede første år i april også at vise helt ordinære forestillinger for
et betalende publikum. Det sker med Mel Gibsons ”The Last Temptation of
Christ”, der vises ved seks forestillinger fra skærtorsdag den 24. marts
til påskelørdag. Ikke alle er lige begejstret for de nye tiltag. Hos
Nordisk Film Biografer anser direktør John Tønnes således biografen som
en klar konkurrent, men Audience kommer nu på ingen måde til at gøre
livet farligt for biografkæden, der to år senere åbner
Falkoner
Biografen ved siden af på Sylows Allé. En del år kører
Audience-konceptet videre, men nogen tid før overgangen til de digitale
film ophører 35mm visningerne atter i Falkonercentret. I 2013 er der
teaterforestilling i form af ”Skatteøen” i den gamle sal.
Fra 2017 bygges hele huset om og genåbner etapevis i sommeren 2019.
Hotellet er i dag en del af Scandic-kæden og stråler i lyse og hvide
farver under navnet Scandic Falkoner. Det er udvidet til at rumme 334
værelser. Falkonersalen har fået nye farver, men er herudover ikke
synderlig forandret. Der er amfiteatralsk plads til op til 1.929
tilskuere ved teaterbrug, men det kan på en halv time omdannes til et
806 kvadratmeter flat gulv.
Audience er blevet til ’Auditoriet’. Foyeren er nu en integreret del af
hotellet og i salen består operatørrummet bagerst. Alle de gamle,
udtjente stole er fjernet og erstattet af nye i lilla og gulvet er nu
belagt med tæpper, mens væggene er blåmalet. Det er tænkt til anvendelse
som både konference-, klasselokale eller cabaret med plads til mellem
200 og 500, men skulle nogen en skønne dag finde på atter at indrette
biograf, så er lokalet stort set atter klar til dette formål og kan i
sin videste udstrækning rumme 800 gæster.
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge &
Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
3 Falke Bio, Skandinaviens første Todd-AO Teater
|
|
|
|
• Gå til
3 Falke Bio |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:13:11 |
|
|