| |
Mit liv i Filmens Verden
Steen Mortensen ser tilbage på mange gode år i den danske
biografbranche |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
Steen Mortensen,
Filmmand |
Dato:
05.01.2014 |
Steen
Mortensen, 4. januar 2014, ser tilbage på en lang karriere i den danske
biografbranche. Foto: Thomas Hauerslev
Min første
filmoplevelse fik jeg i
Metropol i København i 1948, hvor min mor tog
mig med til Walt Disney's "Dumbo". Hun fortalte mig senere, da jeg var
blevet ældre, at jeg på et tidspunkt under forestillingen syntes, at det,
der skete på lærredet, blev lidt for overvældende, hvorfor jeg – som var
vant til at blive transporteret rundt i byen med sporvogne – højlydt
spurgte, hvornår jeg kunne komme af. Oplevelsen var dog ikke mere
skræmmende for mig, end at jeg med tiden blev en meget stor film fan og
fik en karriere i den danske filmbranche, som jeg her vil berette lidt
om. Desværre må jeg indledningsvis oplyse, at en stor del af de personer,
jeg har mødt igennem tiden, allerede har forladt denne verden. Mange af
dem alt for tidligt.
På Vesterbro i
København, hvor jeg voksede op, så vi mange 16mm film på skolen. Jeg
var så heldig, at få tjansen med at afhente og bytte de film, som
læreren havde bestilt hos filmudlejerne, som f.eks. på Den Amerikanske
Ambassade i København. Endvidere blev jeg tidligt medlem af Skole Bio,
som viste forestillinger i
Toftegaard
Bio på Toftegårds Plads i Valby.
Disse forevisninger gav yderligere blod på tanden, og jeg var da også
kun 10 år, da jeg i midten af 50’erne blev medlem af den nyoprettede
Hopalong Cassidy-klubben, som med mellemrum viste de populære sort/hvide
westernfilm i
Toftegaards
Bio. Derefter brugte jeg mangen en søndag
eftermiddag i drengeårene på at se eftermiddagsforestillinger i alle de
lokale biografer i København, som kørte disse forestillinger til stor
fornøjelse for hundredvis af børn i forskellige aldre. De biografer jeg
besøgte mest til eftermiddagsforestillinger var
Platan Bio og
Vester Bio begge på Vesterbrogade,
Boulevard
Teatret på Sønderboulevard og
Casino i
Istedgade. Filmoplevelserne satte gang i filmdrømmene. At kunne besøge
Hollywood – filmens altoverskyggende midtpunkt - blev dog en indtil
videre uopnåelig drøm. Værelset derhjemme blev dog overplastret med
utallige portrætter af tidens store filmhelte og smukke heltinder. Det
smagte trods alt lidt af fugl.
|
Læs mere her:
• Rolf Konow
• Ole Skou Olsen
• Sam Lomberg
•
Ole
Olsen
Internet link:
Jørgen Grandt
|
Jeg
var selv en af de mange, der så "South Pacific" i Todd AO, da 3 Falke bio
i sin tid åbnede.
Senere, som ung mand,
skiftede jeg sammen med kammeraterne eftermiddagsforestillingerne ud med
premierebiograferne og deres premierefilm samt midnatsforestillingerne
lørdag nat i de københavnske biografer, som annoncerede i aviserne med
film, som så så spændende ud, at man muligvis kunne holde sig vågen til
den lyse morgen. Mange af forestillingerne var dobbeltprogrammer med
f.eks. en krimi og en western. Forestillingerne startede lørdag aften
klokken 23:00 og sluttede, så man på vejen hjem kunne tage morgenbrød
med fra bageren søndag morgen ca. klokken 03:30. Jeg besøgte dengang
stort set samtlige Københavns biografer, og dem var der rigtig mange af i
50’erne og starten af 60’erne. Og jeg fik set i hundredvis af film til
lige så mange forestillinger. Mine foretrukne premierebiografer på den
tid var
Palladium,
Kinopalæet,
Saga og 3 Falke Bio.
Jeg husker en pudsig
lille ting fra de unge år. Jeg var til en 9-forestilling i
Scala Bio på
Vesterbrogade overfor Tivoli i 1959. Jeg var sammen med min lidt ældre
kusine, som var på ferie fra Jylland, og vi så, så vidt jeg husker, en
af datidens Morten Korch film. Da filmen var færdig, men inden publikum
nåede at rejse sig for at forlade salen, gik filmens instruktør Sven
Methling op på scenen og meddelte, at alle der havde lyst til gratis at
overvære en forpremiere på hans nyeste film "Ballade på Bullerborg", som
skulle have premiere i Scala Bio dagen efter, var meget velkomne til at
blive siddende og se denne film sammen med bl.a. hovedrolleindehaverne
Svend Asmussen, Ulrik Neumann og Helge Kjærulff-Schmidt. Det var en sjov
uforudset oplevelse, som kunne få et filmpublikums interesse for film
til at vokse i styrke.
Som søn af en enlig mor, måtte jeg i en tidlig alder tjene mine egne
lommepenge ved siden af min skolegang. Mit første regulære job - som
mælkedreng hos et ismejeri - fik jeg som 12 årig. Jeg startede hver
morgen klokken 06:00 med at bringe mælk og fløde ud til de mange
børnerige familier, som boede i min egen gade. I øvrigt den samme gade,
som min mors klassekammerat fra Enghavevejens skole Tove Ditlevsen har
beskrevet i sin roman Barndommens gade, og som Astrid Henning Jensen har
foreviget på film med musik af Anne Linnet. Mælkedrenge-jobbet med
trapper til 5. sal i forhuse og baggårde gav styrke og en super
kondition, så efter skolegangen mellem klokken 08:00 – 14:00 kunne jeg
senere udvide med en budplads hos en boghandler om eftermiddagen, hvor
jeg på cykel bragte nye bogudgivelser ud til de faste abonnenter.
Navnene på to af disse faste abonnenter husker jeg tydeligt, det var
nemlig Wieth & Weiding på Frederiksberg Allé. En bog aflevering hos dem
mindede mig altid om, at min egen fremtid meget gerne måtte omhandle
noget med film.
|
|
Forside af
ASA filmoversigter, hvor årstallene
er nævnt
I 1959 fik jeg så et nyt job. Denne gang
som biografpiccolo i
Park
Teatret på Østerbro i København. Egentlig
måtte jeg ikke bestride jobbet, da jeg kun var 15 år. Man skulle på
daværende tidspunkt være fyldt 16 år for at måtte overvære film, der af
filmcensuren var forbudt for børn. Film var dengang enten tilladt eller
forbudt for børn, og skillelinjen var som nævnt 16 år. ”Men, da du er
stor og stærk at se på af din alder, skal det nok gå”, som inspektøren
O. Teimark, som ansatte mig, udtrykte det. Vi var 5 piccoloer, to kontrollører, en fast operatør, en inspektør (Teimark),
en direktør (Ahl Nielsen) som vi sjældent så, samt 2 – 3 damer i
billetkontoret. Én af sidstnævnte var hovedkasserersken fru Virkner, som
var mor til skuespillerinden Helle Virkner. Vi piccoloer skiftedes til
at tage aftenvagterne og weekendvagterne, og vi var altid 2 piccoloer og
en kontrollør på arbejde i selve salen samt 1 piccolo på balkonen. Vi
skulle møde 3 kvarter før første forestilling, så vi kunne nå at klæde
om til en flot navyblå uniform med guldsnore, lyseblå skjorte, blåt
slips og sorte sko, inden vi åbnede dørene for publikum. Jo, der var
skam stil over Park Teatrets ansatte dengang. Ud over at skifte plakater,
still fotos og andre reklameeffekter, skulle vi piccoloer også vise
publikum på plads, feje gulvene mellem forestillingerne, soignere
toiletterne og lukke publikum ud efter endt forestilling. Vi kørte ofte
den samme film i en uge eller længere tid, og da vi piccoloer skulle
opholde os i salen og på balkonen under forestillingerne, lærte vi
efterhånden filmens dialog uden ad. Det kunne også i længden blive en
søvndyssende affære, og jeg må da også erkende, at jeg mere end én gang
er vågnet op i mit sæde på balkonens sidste række, efter at publikum
havde forladt salen. Pinligt - og fyringsgrund hvis det var blevet
opdaget.
|
|
Steen
Mortensen designede selv Athena Film's biograf/avisannoncer - ofte
baseret på Amerikansk forelæg. Annonce fra Steen's samling.
Af mere specielle oplevelser i Park
Teatret dengang kan jeg nævne, at vi en aften i en weekend havde en flok
meget højrøstede og provokerende rødder fra lokalområdet i teatret. De
havde også nogle piger med inde på sidste række i salen, og på et
tidspunkt blev de to køns opførsel så frivol, at vi måtte skride til
bortvisning af hele flokken. Det faldt naturligvis ikke i god jord hos
flokken, men da vi var 3 store og adrætte piccoloer samt 1 kontrollør
til at tage affære, fik vi dem alle ud, uden at nogen led alvorlig
overlast. En lidt mere speciel oplevelse var det, da vi en aften fik
besøg af et større asiatisk selskab, som skulle sidde på den dyre
sofarække midt i teatret. Dengang var det ikke normalt, at danskere
indtog store doser hvidløg, men det var ikke desto mindre, hvad det
asiatiske selskab havde gjort, før de gik i biografen, og der gik da
heller ikke lang tid efter forestillingens start, før det øvrige
publikum begyndte at udvandre. Til sidst var der kun asiaterne tilbage.
Og det var altså ikke, fordi filmen var dårlig. Den sidste mindeværdige
oplevelse fra Park Teatret var, da vi en weekend eftermiddag fik besøg
af et af datidens store ungdomsidoler, tyske Peter Krause, som sammen
med Conny Froboess indspillede adskillige tyske ungdomsfilm med masser
af populære musik hits og slagere. Jeg husker ikke nøjagtig hvilken
film, arrangementet var i forbindelse med, men vi blev fuldstændig rendt
over ende af skrigende unge piger, som alle ville røre ved deres store
idol og have hans autograf – og om muligt et lille kindkys. Vi var 3
piccoloer om at bære ham i sikkerhed højt over pigernes hoveder. Vi fik
sved på panden, men arrangementet var en stor succes, kunne man dagen
efter læse i aviserne.
|
|
Steen
Mortensen designede selv Athena Film's biograf/avisannoncer - ofte
baseret på Amerikansk forelæg. Annoncer fra Steen's samling.
Da jeg som 22 årig havde fået min handelsuddannelse og aftjent min
værnepligt arbejdede jeg i et par år med salg i et par forskellige
brancher. I 1969 blev jeg så tilbudt en stilling som bookerassistent i
et filmproduktions-og udlejningsselskab ved navn Athena Film. Det blev
indledningen til min videre karriere i filmbranchen. Efter kort tid i
firmaet blev jeg forfremmet til filmbooker, som går ud på at udleje
udlejningsselskabets film til biograferne og forestå den dermed
forbundne logistik, så biograferne modtager reklamemateriale, trailer og
film i rette tid til den pågældende biografs premiere. Firmaet havde
eget lager, hvorfra alle materialer blev distribueret. Den fysiske del
blev omhyggeligt varetaget af en mangeårig branchekendt lagerchef, som
sideløbende arbejdede som operatør i
Enghave Bio, og hans medhjælper. Athena Film havde også en lille
intim screening biograf, hvor der blev kørt presseforestillinger og
screenet film for avisernes anmeldere og forskellige oversættere, så
filmene kunne blive behørigt forsynede med undertekster på
tekstningslaboratorierne inden premieren.
|
|
Steen
Mortensen klædt ud som Nuser ved premieren på "Søren Brun og Hans Venner"
i Imperial Bio i København. Billede fra Steen's samling.
Filmbookeren havde
også ansvaret for, at biograferne modtog selve 35mm hovedfilmen, som
dengang lå på op til 5 separate spoler/akter, i rette tid. Rette tid var
som oftest dagen før premieren, så operatøren havde mulighed for at
klargøre filmen til den første forestilling dagen efter. Filmkopier var
dyre at anskaffe, og i 60’erne og 70’erne havde man derfor ikke så mange
kopier af de enkelte film. Af og til blev den samme filmkopi derfor
dobbeltbooket til to biografer i København. Logistikken i den
forbindelse blev kaldt at pendle og foregik på den måde, at de to
biografers forestillinger startede forskudt. Biograf ”1” startede med
første akt, og så snart operatøren havde kørt over til andet akt og
spolet første akt tilbage på spolebordet, stod der en kurer parat til
enten på knallert, motorcykel eller i bil at køre første akt til biograf
”2”, som så kunne starte deres forestilling. Sådan foregik det med alle
4 – 5 akter. Som man sikkert kan forstå, skulle der ikke meget til at
skabe forsinkelser i forestillingen, hvis f.eks. biograf ”1” lå på
Sjælland og biograf ”2” lå på Amager. Både Langebro og Knippelsbro er
blevet bandet langt væk af operatører, som måtte vente længere end godt
var på et akt, fordi en af broerne var oppe for at lade høje skibe
passere!
Personligt var jeg
selv flere gange ude sent på aftenen for at skaffe en ekstra filmkopi
til en biograf, fordi biografen, som skulle sende sin kopi videre til
den aktuelle biograf, havde skrevet forkert modtager på adressesedlen.
DSB, som skulle fragte filmkopien, gjorde så engang fejlen endnu større
ved ikke at tage kopien ud af toget, inden toget nåede den tyske grænse.
Filmkopien havnede derfor i Nordtyskland!
Jeg havde et par
spændende år i Athena Film, hvor min hustru også var ansat som
receptionist. Selskabet producerede egne film som eksempelvis Kong Lear.
Til disse optagelser blev der bygget en hel kongeborg i Råbjerg Mile i
Vendsyssel, som gjorde denne produktion til datidens dyreste danske
filmproduktion nogensinde. Derud over distribuerede vi mange udenlandske
film samt en hel del danske ASA film. Jeg havde også den store
fornøjelse at optræde udklædt som hunden Nuser fra Radiserne til et
premierearrangement i Imperial
biografen, hvor min hustru samtidig
solgte radiser fra en bod i foyeren. Det var netop på det tidspunkt, at
direktør Jørgen Nielsen, senere Fox Film, var tiltrådt i
direktørstillingen [Jørgen Nielsen var Imperial
Bio's direktør fra åbningen 1. november 1961, red]
|
|
Columbia
Film udgav et magasin med de kommende film fra Columbia.
Fra Steen's samling.
I 1971 fik jeg så tilbudt stillingen som
udlejningschef i det store amerikanske filmselskab Columbia Films danske
afdeling. Jeg slog til, og både min hustru og jeg rykkede sammen over
til de nye udfordringer. I Columbia Film distribuerede vi udelukkende
selskabets egne store amerikanske film. Jeg kørte også lejlighedsvis ud
til biograferne rundt om i provinsen som rejsende filmchef. Formålet var
dels at lære de enkelte biografejere bedre at kende samt at få afsat
nogle af selskabets film til deres biografer. Det kunne af og til være
svært, især hvis man ikke lige havde de mest aktuelle blockbusters. Det
modsatte kunne dog også være problematisk. For når vi så endelig havde
en af de hotte film, så ville alle biograferne have sukcesen på samme
tidspunkt, hvilket naturligvis ikke lod sig gøre. Men vi udsendte en hel
del store film, mens vi arbejdede dér. En særlig nævneværdig premiere
havde vi i
World
Cinema også kaldet Cirkusbygningen. Filmen var en
koncertfilm med nogle af tidens store rockorkestre. Dens titel var "Let
the Good Times Roll", og jeg aftalte med biografens direktør,
cirkuskongen Eli Benneweis, at vi skulle gøre premieren til én stor
rockkoncert, hvor Frede Fup og hans orkester skulle varme publikum godt
op til filmen og fortsætte et par timer efter filmen var slut, så
publikum kunne få danset af, inden de gik hjem. Det gik også helt fint i
starten, men pludselig opdagede Eli Benneweis og jeg, der sad sammen
oppe på nogle af de bagerste rækker og iagttog hele sceneriet, at nogle
publikummere sad med små bål på gulvet og fyrede fede af! Det kunne så
måske have været ok, hvis det blot havde været et manegegulv, men der
var et par aftener i forvejen blevet udlagt et særdeles flot
kunststofgulv af Dansk Badmintonforbund til brug for en stor
badmintonturnering, der skulle afholdes et par dage efter! Og nu sad der
så nogle skæve unge mennesker og brændte bål af midt blandt de dansende
direkte på det flotte gulv. Heldigvis havde vi Eli Benneweis’ nevøer og
en håndfuld cirkustjenere i baghånden, så vi fik hurtigt stoppet
fyrbøderne, inden det flotte gulv led alvorlig overlast. Eli Benneweis
og jeg fik senere et nært samarbejde i det næste udlejningsselskab, jeg
kom til at arbejde for. Også Columbia Film havde eget lager med en
særdeles kompetent ældre lagerchef, en assistent og en chauffør.
|
|
Forside af det hedengangne Biografbladet. Fra Steen's samling.
I 1974 blev det
pludselig meddelt fra U.S.A., at Columbia Film og Fox Filmi Danmark
skulle sammenlægges. Hele personalet, ja selv direktøren i Columbia Film
– skulle afskediges. Dog på nær undertegnede, som Columbia Pictures
fortsat gerne ville have til at udleje deres filmpulje i de sammenlagte
selskaber. Jeg var ikke meget for at fortsætte på de foreliggende
betingelser, selvom Columbias daværende chef på Europakontoret i Paris
selv kom til København for at overtale mig til at fortsætte. Min hustru,
var allerede inden da en kort overgang ansat i Gunnar Krygers Cinema
Film i Rungsted. Hun forlod dog både Cinema Film og branchen helt for at
indlede en helt anden karriere. Personligt nåede jeg at være et par
måneder i det sammenlagte Columbia-Fox Film, men kort efter
sammenlægningen fik jeg tilbud om en ny stilling, som jeg simpelthen
ikke kunne sige nej til.
Den 1. oktober 1974
startede jeg så som udlejningschef i filmproducenten Just Betzers
Panorama Film. Just Betzer (1944 – 2003) var vokset op som søn af
biografdirektøren i
Park Teatret i Risskov og senere Royal Cinema A og B
i Aarhus. Han ville nu hellige sig filmproduktion af danske film, mens
jeg og mine nye medarbejdere skulle opbygge en ny og effektiv
filmudlejning. Vi havde til at starte med et antal af Just Betzers egne
produktioner af danske film, en lidt større pulje af ældre
engelsksprogede storfilm, en stor pulje dansk dubbede tegnefilm (Asterix,
Tintin, Smølferne og lignende) samt en del Tarzan film. I 1976 blev
vores filmpulje så udvidet med hele ASA’s danske filmpulje, som blev
købt af skuespiller, teaterdirektør og udlejningsdirektør Klaus Pagh,
som havde købt filmpuljen af den tidligere ejer Henning Karmark. ASA’s
filmpulje indeholdt foruden topsælgere som Morten Korch serien og Far
til fire serien alle de gamle danske filmperler, som biograferne dengang
yndede at køre igen og igen.
|
|
Steen
Mortensen og Ib Mossin (til højre). Billede fra Steen's samling.
I august 1978
indledte vi et nyt samarbejde med A/S Palladium. Det nye
distributionsselskabs navn blev ASA – PANORAMA – PALLADIUM, og det
skulle fremover samarbejde indenfor produktion af danske film,
filmudlejning og biografdrift. Just Betzer havde på daværende tidspunkt
erhvervet flere biografer rundt om i landet. Flagskibet var
Kino i
Holbæk, som bl.a. blev brugt, når vi skulle screene indkøbte film eller
skulle gennemse film med henblik på nye indkøb. Her blev holdt flere
maraton screeninger med op til 6 – 8 film fortløbende fra tidlig morgen
til sen aften. De nye danske filmproduktioner blev for det meste
screenet hos filmlaboratoriet Johan Ankerstjerne på Lygten i København.
Vi havde premierearrangementer i flere af de store premiereteatre i
København, og jeg har i tidens løb hilst på mange af de medvirkende
skuespillere, hvoraf jeg i vilkårlig rækkefølge kan nævne nogle, som
f.eks.: Helle Virkner, Dirch Passer, Ove Sprogøe, Jens Okking, Preben
Kaas, Ulf Pilgaard, Karl Stegger, Klaus Pagh, Willy Rathnov, Ib Mossin,
Poul Reichhardt, Judy Gringer, Buster Larsen, Bodil Udsen, Axel Strøbye,
Kirsten Walther, Frits Helmuth, Karen Lykkehus, Poul Bundgaard, Ole
Ernst, Birte Tove og
Søren Strømberg. Det skal også nævnes, at vi på
grund af vore mange danske film kunne levere masser af film til
biografernes sommerkavalkader. F.eks. havde vi Morten Korch kavalkade i
Drive In Bio i Farum, hvor vi havde besøg af Ib Mossin. Inden kavalkaden
blev sat i gang, havde jeg koordineret denne med forlagsdirektør Morten
A. Korch (søn af Morten Korch), så forlaget kunne drage fordel af den
pr, som kavalkaden ville bringe med sig.
|
|
Steen
Mortensen og Richard Mulligan (til højre). Billede fra Steen's samling.
Samme sted – i Drive
In Bio - havde vi premiere på den første Smølfe-film, hvor Johnny Reimar
og hans dengang små smølfebørn optrådte med deres festlige smølfeshow.
Også filmen "Højt Skum" havde premiere i Drive In Bio, og til denne
premiere fik biografen så, som et resultat af min aftale med Richard
Mulligan i Hollywood - besøg af netop ham, som var blevet uhyre populær
i Danmark grundet sin medvirken i tv-serien Skum. Vi havde lejet Kong
Frederik IV’s tidligere åbne Bentley Cabriolet, som blev kørt af den
daværende adelige ejer, som kørte Richard Mulligan op og ned blandt
bilrækkerne og et festligt hujende publikum. Derefter gik Richard
Mulligan på scenen og udførte sine usynligheds-knips med fingrene til
publikums store begejstring. Det hele sluttede så af med et overdådigt
festfyrværkeri som Ernst Bulskov i Drive In Bio var en mester i at
stable på benene.
En af mine nye
opgaver blev nu også at tage rundt i verden og screene og eventuelt
indkøbe nye film til distribution i Danmark. I den forbindelse har jeg
bl.a. besøgt og indkøbt film på filmfestivalerne i Milano og Cannes samt
i storbyerne Rom, London og Frankfurt. En dansker, som havde slået sig
ned som filmagent i Frankfurt i Tyskland, ringede en dag og spurgte, om
han måtte komme forbi min private bopæl og vise mig nogle film, som han
havde til salg. Jeg sagde ok, og han spurgte så, om han måtte tage en
ven med, som han havde lovet at være sammen med resten af dagen. Også
dette sagde jeg ok til. Og hvem troppede så op sammen med filmagenten?
Jo, det gjorde såmænd tusindkunstneren Jens Jørgen Thorsen i sine
karakteristiske leopardbukser. Mine naboer kiggede undrende til, da han
kom anstigende, men vi havde en rigtig hyggelig eftermiddag. Selv samme
Jens Jørgen Thorsen fik senere lov at låne et kontor i Panorama Film,
hvor han kunne sidde og skrive på sit manuskript til en ny Jesus film.
Han var et rigtigt hyggeligt og meget vidende menneske, når man havde
ham på tomandshånd.
|
|
En reklamebrochure for Panorama.
Fra Steen's samling.
Endelig i 1981 gik min drøm fra
drengeårene så i opfyldelse. Jeg skulle til New York og screene et stort
antal karatefilm med henblik på indkøb. Vi havde i forvejen nogle Bruce
Lee film i vores filmpulje. Disse var uhyre populære og indtjente mange
penge til både biograferne og os. Men desværre faldt ingen af de nye
film, som var produceret for at ride på Bruce Lee bølgen, i min smag.
Jeg kunne ikke se, at disse C-film havde potentiale til at blive udsendt
i Danmark. Næste stop på den samme rejse var Los Angeles, hvor jeg
skulle mødes med Panoramas ejer og vores bestyrelsesformand for at
deltage i det første American Film Market, som skulle afholdes netop i
Los Angeles i marts 1981. Vi havde på forhånd allieret os med
filmkomponisten Ole Høyer, som havde slået sig ned i byen nogle måneder
forinden for at få inspiration til ny filmmusik. Han havde så linet en
masse oplevelser op for os, så vi kunne få så meget som muligt ud af
vores besøg i Los Angeles. Det blev en meget stor oplevelse med bl.a.
besøg i de store filmstudier i Hollywood. Vi kom til forpremiere på
filmen "Tågen" i selskab med instruktøren John Carpenter, og hans hustru
og hovedrolleindehaver skuespillerinden Adrienne Barbeau samt nogle
produktionsfolk i afdøde Alfred Hitchcocks personlige biograf. Jeg fik
tillige hilst på Chuck Norris og Kurt Russell ved et kæmpeparty med
flere hundrede gæster i et af MGM’s store filmstudier. Kurt Russell
spillede hovedrollen i en anden af John Carpenters actionfilm "Flugtaktion New York", som ASA – PANORAMA – PALLADIUM skulle udsende i
Danmark i slutningen af juli 1981. Jeg havde gerne set, at Kurt Russell
overværede den danske premiere, men han var desværre forhindret af
filmindspilning andetsteds på premieretidspunktet. Men vi fik da aftalt
med Richard Mulligan, at han ville komme til premieren på "Højt Skum".
|
|
Steen's
store passion er western film, og her er han lørdag den 4. januar 2014
med plakaten fra en af Columbia Film's store westerns fra 1969, 70mm filmen "Mackenna's Guld". Foto: Thomas Hauerslev
Vi besøgte også
Halicki, eller Junkman som han også blev kaldt. Halicki var manden bag
den originale ”Gone in 60 Seconds”, og han residerede i nogle
kæmpelokaler i et studieområde, som mindede meget om en miniature
western by. Udendørs var der nogle stunt koordineringsfolk i gang med
pyrotekniske forsøg bl.a. med visuelt fantastiske sprængninger, som
skulle kunne få biler til at flyve rundt i luften omgivet af masser af
ild. Selve stedets store indendørs arealer var fyldt op med et utal af
flotte gamle og nye biler af alle fabrikater, selv en mindre hær af ægte
Chevrolet politibiler var der plads til i et hjørne. Midt i et af disse
store lokaler havde Halicki sit formidable rustikke skrivebord på en
forhøjning, hvortil han kom kørende ind på en stor Harley Davidson
motorcykel, som han parkerede ved foden af forhøjningen, hvorefter han
kastede sin store Stetson cowboyhat op på en stumtjener, som var
placeret bag hans kæmpestore læderkontorstol. Da dette var gjort, kunne
vi starte vores møde.
Vi var indkvarterede
på et fint hotel i bydelen Westwood, som grænser op til U.C.L.A. Bydelen
har mange biografer, og vi fik derfor set en masse film i gåafstand fra
hotellet. Hver morgen kunne vi konstatere, at vi boede på samme hotel
som bl.a. skuespilleren Dustin Hoffman, idet han konsekvent spiste
morgenmad ved bordet ved siden af os. Der blev også tid til en frokost
på den navnkundige restaurant The Hollywood Brown Derby på Wilshire
Boulevard, som er stedet, man går for at blive set. Vi oplevede også
pludselig at blive afbrudt midt i et møde med en filmsælger på toppen af
vores hotel. Pludselig var der en masse røre ude på gangen og
filmsælgeren begyndte straks at ryste over hele kroppen. Vi havde i
forvejen haft svært ved at lokke ham op til mødet i vores
repræsentationssuite på toppen af hotellet – for manden var simpelthen
hunderæd for at sidde så højt til vejrs, ifald der – som han sagde -
skulle indtræffe et jordskælv! Men røret på gangen drejede sig om noget
helt andet. I selv samme øjeblik havde der netop været et skudattentat i
Washington mod præsident Ronald Reagan, og dette blev naturligvis bragt
på direkte tv. Det brugte vi så en del tid på, før vi kunne fortsætte
vores forretningsmøde. Kom så ikke og sig, at filmbranchen er kedelig.
|
|
Et
julekort designet af Steen Mortensen for
Filmlageret. Fra Steen's samling.
ASA – PANORAMA –
PALLADIUM indledte også samarbejde med flere af de største uafhængige
amerikanske filmproduktionsselskaber, som hen ad vejen skaffede os en
masse store spændende filmpremierer til de danske biografer.
Panorama Film havde
til at begynde med eget lager, som lå på Amager og blev bestyret af en
lagerchef. Min tidligere direktør i Athena Film havde på et tidligere
tidspunkt luftet en ide om at samle de forskellige filmudlejere i et
stort fælles distributionslager centralt beliggende i København. Det
ville kunne spare udlejerne for en masse omkostninger. Projektet var dog
aldrig blevet ført ud i livet. Just Betzer havde dog opsnappet ideen og
han og jeg rejste derfor til Tyskland, hvor man allerede i 70’erne havde
fælleslagre, for at studere disse på nærmeste hold. Da vi kom hjem, blev
det besluttet, at nu skulle der ske noget. Vi havde selv
lokalekapaciteten på Amager, hvor Panorama og ASA’s film allerede blev
fysisk distribueret fra. Nu drejede det sig kun om at få de øvrige
filmudlejere til at ”se lyset”. Efter nogen tid begyndte de da også at
komme en efter en, og Filmlageret var skabt! Efterhånden sluttede
hovedparten af distributørerne sig til sammenslutningen og Filmlageret
blev en virkelig kapacitet i branchen. På et tidspunkt var succesen så
stor at Nordisk Film ønskede at købe Filmlageret. Der var foruden selve
oplagringen og den fysiske distribution også filmreparatører og
filmrensningsanlæg til rådighed. Jeg havde selv fornøjelsen af at være
administrerende direktør i den indledende periode. Derefter ansatte jeg
en ny direktør ved navn Leif Hjort, der bør være kendt af alle danske
biografejere, og som var en virkelig kapacitet i næsten resten af
Filmlagerets levetid. Da 35mm filmrullernes tid var forbi, og ny
digital teknik blev indført, lukkede det oprindelige Filmlageret i
sommeren 2013.
|
|
Forside af
reklamebrochuren for Kino Box. Fra Steen's samling.
På et tidspunkt i
slutningen af 70’erne var jeg de danske filmudlejeres repræsentant i
Filmbranchens Samarbejds-og Ideudvalg. Her var jeg bl.a. med til at
udvikle og implementere 1800 meter spolerne og de specielle
transportkassetter til disse i biograferne. Disse blev så senere afløst
af de store pladespoler, hvor hele filmen kunne samles på én tallerken.
Endvidere var jeg en overgang administrerende direktør i
offsetbogtrykkeriet Film & Video Posters, hvor der blev trykt plakater
og pressematerialer til et utal af filmpremierer i de danske biografer.
På stort set samme tidspunkt var jeg de danske filmudlejeres
repræsentant i Foreningen af danske Filmudlejeres 3 mands
forretningsudvalg (én repræsentant for de amerikanske udlejere, én
repræsentant for de danske udlejere samt en højesteret sagfører, som
også var formand). Filmudlejerforeningen, som den blev kaldt i daglig
tale, var sammen med Biografteaterforeningen aftalepartnere ved f.eks.
vedtagelse af filmlejesatser og andre ting, som var relevante for begge
parter.
Jeg har igennem årene
som filmudlejer deltaget som gæst i mange Biografkongresser på lige fod
med mange af mine navnkundige kollegaer. Jeg kan i den forbindelse nævne
navne som: K. E. Jørgensen, Gunnar Kryger, Chris Sørensen, Monna
Petersen, S.A. Henriksen, Jørgen Jacobsen, John Aarshøj, Jørgen Nielsen,
Inge Olsen, Erik Hamre, Harry Olsen, Poul Larsen, Finn Dyre, Leif Bernt,
Britta Sørensen, Axel Jespersen, Bo Larsen, Carl V. Mulvad, Per Deleuran,
Aage W. Petersen, Erik Johansson, Inger Mogensen, Gunnar Obel, Torben
Villesen, Leo Schou, Poul E. Pedersen, Jannie Dupont, Steen Gregers,
Henning Nestorf Sørensen, Kurt Olsen, Niels Hein Iversen, Aage Sparre
Petersen og mange, mange flere. Alle sammen filmudlejere som har ydet en
fantastisk indsats for at skaffe de bedste film til de danske biografer.
Desværre bliver netop denne del af den danske filmbranche ofte glemt,
når branchen bringes på tale.
|
|
Bagside af samme Kino Box brochure hvor
min hustru Helen optræder med en box i hånden foran datidens Palads Teatret.
Fra Steen's samling.
I tiden før midten af 70’erne blev
klichéannoncer i forskellige størrelser kreeret af udlejningsselskabernes
kreative folk. Dengang var spaltebredden i alle aviser 50 mm. Men, på et
tidspunkt i 70’erne ønskede Politikens Hus og Det Berlingske Hus at reducere
spaltebredden til bare 40 mm. [Politiken skiftede
fra 7 til 8 spalter imellem 13. og 18. juni 1971, red] Det var branchen naturligvis ikke så glade
for, men efter at have diskuteret sagen internt i Filmbranchens
Samarbejds-og Ideudvalg, indgik FSI en aftale med aviserne, som gik ud på,
at B.T. og Ekstra Bladets kreative annoncekonsulenter fremover gratis skulle
udforme annoncerne, ud fra det færdige materiale de fik leveret fra
biograferne og udlejningsselskaberne. Det betød i praksis, at
annoncekonsulenterne fik lov til selv at “klippe og klistre”, så annoncerne
blev tilpasset den nye spaltebredde. Det blev billigere for biograferne, men
det højnede bestemt ikke kvaliteten. Jeg var selv med til forhandlingerne
med bl.a. Bent Falbert på Ekstra Bbladet (som senere blev ansvarshavende
redaktør i Politikens Hus), hvem vi forhandlede med på Berlingske, husker
jeg ikke i dag.
Tegnerne og især de kreative reklamefolk på udlejningsselskaberne, som
tidligere havde gjort meget ud af at udforme nogle flotte blikfang for de
enkelte film, blev således skubbet i baggrunden. Måske var det også en
medvirkende årsag til, at publikum gik mindre i biografen i de år, så mange
biografer måtte lukke.
|
|
Biografbladet bagside.
Fra Steen's samling.
Aage Lundvald, Kurt Wenzel, Benny Stilling og John Stevenov var nogle af de
mest produktive tegnere i 60’erne og 70’erne. De to førstnævnte er nok dem,
der antalsmæssigt har tegnet flest plakater og annoncer igennem tiden.
Personligt har jeg også selv tegnet en del, da jeg arbejdede for Athena Film
og senere Panorama Film. Jeg fik, som den eneste, Aage Lundvalds personlige
tilladelse til at omforme hans annoncetegninger, hvis det var nødvendigt. En
meget stor ære!
Men der har været mange rigtig dygtige tegnere beskæftiget med at lave
plakater og annoncetegninger gennem tiderne. Jeg kan nævne nogle navne i
vilkårlig rækkefølge som: Sven Brasch, Povl Norholt, Viggo Mailind, Arne
Ungermann, Knud Engholm, Verner Münch, Robert Storm Petersen, Svend Koppel,
Kaj Rasch, Palle Wennerwald og Peder Bundgaard. Men der var mange flere.
Jeg havde selv et meget fint samarbejde med mange af de fantastiske
litografer og skiltemalere, som kreerede de mange fantastisk flotte
klichéplakater og lærredsplakater i forskellige formater 1-delte, 3-delte,
6-delte og 24-delte. Sidstnævnte blev anvendt på bagsiden af Palads Teatret
og på Sagas facade.
I slutningen af 1981
sluttede min aktive karriere i filmudlejningsbranchen. Videoen havde
holdt sit indtog, og jeg blev administrerende direktør i A-S Panorama
Video Service som skulle blive en video kopierings-og
marketingvirksomhed i Panorama koncernen. I 1989 blev jeg direktør i
videodistributionsvirksomheden A-S Panorama Video Bio, som skulle
afsætte videokassetter til de danske videoforhandlere. Her havde vi en
kort overgang den festlige filmskuespiller Søren Strømberg ansat som
videosælger.
|
|
Helen
og Steen Mortensen, 4. januar 2014 i deres hjem i København. Foto:
Thomas Hauerslev
Just Betzer
besluttede sig på et tidspunkt i 1985 for at sælge sine firmaer i
Danmark og flytte til England, hvor også andre danske ejere af
filmudlejningsselskaber og biografer havde slået sig ned. Firmaet blev
solgt til et norsk foretagende, som dog ikke evnede at beholde det, og
Egmont koncernen overtog det hele i 1989. Jeg fortsatte i Egmont Audio
Visual A/S med at arbejde med filmrettigheder, video produktion og
senere forestå Egmont og Nordisk Films DVD produktion og distribution i
de nordiske lande. Dette fortsatte jeg med efter sammenlægningen af
Egmont og Nordisk Film. Jeg sluttede min aktive karriere i filmens
verden i 2004 med at fejre 30 års jubilæum i Nordisk Film i Valby.
Kærligheden til film i almindelighed, de danske i særdeleshed – men
specielt amerikanske westerns, som jeg faldt for helt tilbage i
drengeårene – er dog stadig intakt.
Dette var et lille
indblik i mit liv i filmens verden. Branchen har, siden jeg indstillede
min aktive karriere, ændret sig radikalt på mange punkter bl.a. med
implementeringen af den digitale teknik. Jeg er dog glad for at have
oplevet den tid, hvor en film var en celluloid strimmel, og hvor dem med
sorte hatte var skurkene, mens heltene bar hvide hatte, og heltinderne
altid var underskønne både i sort/hvid og farver.
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:17:05 |
|
|