| |
Nørrebros Biografteater / Nørrebros Bio / Hjerter Dame / Københavneren |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
Københavneren
på Nørrebrogade 37 som Teater Grob den 6. oktober 2021. Foto: Thomas
Hauerslev
NØRREBROS BIOGRAFTEATER / NØRREBROS BIO / HJERTER DAME /
KØBENHAVNEREN
Nørrebrogade 37
Åbnet 28. oktober 1921
Lukket 30. december 1982
Genåbnet 15. marts 1983 som kulturhus med biografforestillinger, siden
udelukkende teater
Nørrebros Biograftheater var oprindelig åbnet i 1905 på Nørrebrogade 63 i
en tidligere restaurant. Nu er biografen i 1921 flyttet op til
Nørrebrogade 37, hvor der tidligere lå en vinhandel i foyeren.
Biografens direktør, William Wandahl, havde haft så stor succes med sin
forrige biograf, at det havde været nødvendigt med en større sal og han
køber derfor et helt nyt hus og grund til sin biograf. Forhuset er
bygget i 1891, men salen er nyopført i baggården, hvor man går ind i
venstre side set mod lærredet. Der er udgang gennem gården til højre.
Foyeren strækker sig bagved indgangspartiet fra gaden relativt smalt op
mod salen. Udvendigt står biografens navn med store bogstaver over
vinduerne på 1. sal. Gadepartiet prydes yderligere af fire plakatskabe
på murværket mellem hhv. indgangsparti i midten, udgangsparti fra gården
til venstre og et udstillingsvindue til højre. Senere flyttes døren over
i højre side. Indenfor er der billetsalg til venstre og længere bagved
en chokoladekiosk i glas også placeret i venstre side. Selve
biografsalen er med sine 355 pladser stilfuldt udstyret med guldstuk i
loftet og operatørrummet indrettet så moderne, det kunne blive i 1921.
Operatørrummet har indgang fra gården bagtil med projicering ned mod
indgangspartiet til venstre for lærredet.
• Gå til stoleplan
Nørrebros Biografteater
Det nye Nørrebros Biografteater åbner fredag den 28. oktober 1921 med
danmarkspremiere på den tyske film ”Rotterne” efter Gerhart Hauptmanns
berømte roman med Emil Jannings i hovedrollen og ’en mængde gribende
billeder fra Storbyens Dyb, fra Berlins mest udprægede proletarkvarter’.
Det danske biografpublikum var stærkt interesseret i disse
storbyskildringer og alt, der hændte i Berlin. ”Rotterne” fik forrygende
anmeldelser og blev en gevaldig succes. Filmen kom fra Fotorama, som gav
den nye biograf en kæmpe chance med denne attraktive titel, men
biografen havde forud også vist stort set alle selskabets titler, så det
var vel kun mere end rimeligt. Nørrebros nye Biografteater holdt filmen
på plakaten i hele tolv dage og blev nogle dage senere vist yderligere
en uge i Fotoramas eget
Vesterbros Teater.
Den nye biograf spillede typisk tre aftenforestillinger, mens der om
søndagen ofte kan nås hele fem forestillinger med start kl. 16. På
åbningsdagen lagde man allerede ud kl. 16, hvor folk stod i kø.
Biografen viser ligesom på den forrige adresse primært de mest
interessante titler i spillefilmslængde fra øvrige biografers
repertoire. Lige før jul 1921 overgiver man sig dog til Chaplin og
øvrige farcer, der vises hver hele time. Måske betød juletravlheden
fordelagtige tal ved kortere forestillinger.
Nørrebros Biografteater skulle ikke være premierebiograf og de svandt
også ind igen efter ti-elleve år, men den eminente start gjorde alle
interesseret i at afprøve den nye Nørrebro-lokalitet. Allerede 2.
juledag giver Biorama premiere på den franske ”Varieté-primadonnaen” og
den den 23. januar 1922 kunne man sætte en amerikansk film med titlen
”Fars søn” på premiereplakaten. I august 1922 sås atter en fransk film
med titlen ”En pariser-skandale” og i oktober den ligeldes franske ”Ungt
blod”. I marts 1923 finder den første københavnske bropremiere sted på
den danske film ”En nat i København”, som Fotorama udover i sine egne
Panoptikon og Vesterbros Teater også giver til Nørrebros og
Merry Teatret på Amager. Med Panoptikon helt i centrum er det dog ikke en
’ægte’ bropremiere, men bør dog alligevel medregnes. Bortset fra denne
enlige svale gør Nørrebros Biografteater sig aldrig i danske
premierefilm. De kommer i eftertiden op alle andre steder, mens man selv
blev den mindste biografsal i området efter tilkomsten af
Colosseum og
Odeon i umiddelbar nærhed. Sidstnævnte åbnede få meter væk på Fælledvej
i oktober 1925.
Da de amerikanske selskaber etablerer sig med egen distribution i
Danmark, har de fra start svært ved at komme ind i de største biografer,
der kontrolleres af danske distributører. Selskaber som Fox og især
Paramount søger derfor andre veje og nogle af deres titler kommer dermed
op i Nørrebro-biografen. Filmene er lystspil såvel som dramaer og en
håndfuld nye westerns finder også vej. Den 8. august 1932 er der
premiere på ”En hustru fra varietéen” fra Paramount og efter denne er
det faktisk slut. De mange nye storbiografer er tilstrækkelige og måske
fandt Nørrebros Biografteater også fortsat langt større
tilfredsstillelse i de succesfulde film, der havde spillet øvrige steder
forud. Først helt oppe i 1970’erne kom der igen premierer på plakaten,
da biografen havde skiftet navn.
I 1940 er der nogle kurrer på tråden i forhold til brandvæsenet, der
ikke er helt tilfredse med indgangsforholdene. Foyerforholdene er for
små i forhold til antallet af siddepladser i salen. Bevillingsnævnet har
derfor for en forlængelse betinget sig en udvidelse af biografsalen og
Wandahl er naturligvis ikke uinteresseret i flere gæster indendørs. Han
udarbejder derfor indtil flere planer for en helt ny sal, der skal rumme
plads til 800 gæster. Den vil antageligt komme til at ligge på grunden
bag den nuværende ejendom. Man ville ved den lejlighed langt bedre kunne
tage konkurrencen op med den større nabobiograf Odeon på Fælledvej uden
dog at kunne vide sig alt for skråsikker. I Odeon havde man nemlig
gennem mange år også planer om at udvide. Ingen af projekterne bliver
til noget. Krigen sætter en stopper for nye byggeanlæg og hverken
ministerium eller brandvæsen er særlig interesseret i at sætte en
stopper for underholdningen under krigsårene. Med tiden lader man det
hele gå i glemmebogen.
På sine ældre dage er Wandahl folkeeje i hele bydelen med et stort,
trofast publikum. Filmene er evigt populære også selvom de ofte
henvender sig til den modne generation. William Wandahl dør i februar
1944, 84 år gammel, som landets ældste biografdirektør. Wandahls søn,
billedhuggeren Finn Wandahl, ville gerne overtage driften og viderefører
midlertidigt biografen. Flere måneder efter faderens død, er bevillingen
endnu ikke opslået ledig af Justitsministeriet, som fortsat pønser på
helt at nedlægge biografen til fordel for en udvidelse af Odeon. Først i
oktober beslutter man at lade den fortsætte. Muligvis fordi det er
Barnets Hus, der atter står uden biograf, efter
Palæ-biografen i
Klerkegade var blevet endnu et biografoffer for mindre
bombeeksplosioner. Barnets Hus havde oprindeligt fået bevillingen til
Højbro Teatret i 1928, men her måtte man opgive driften efter et par års
virke på grund af stærkt svigtende besøgstal.
Som direktør for Barnets Hus’ biografvirksomhed fortsætter Harald Prior
hermed som leder af biografen på Nørrebrogade, mens den gamle
biografdirektørs søn forsøger sit held andre steder. Prior fortsætter
driften i elleve år, hvor han er blevet 78 år gammel. Direktørposten
overtages herefter af biografens hidtidige inspektør, A. Egon Hansen. På
dette tidspunkt, hvor vi nu skriver 1956, bliver biografen moderniseret
i juli med nye stole og væggene males, men ellers foretages intet, idet
man hele tiden forventer, at biografen skal flytte.
Da Odeon brænder i 1958 er der rigtig mange, der gerne vil overtage
bevillingen og endelig få omdannet Fælledvej-biografen til en moderne
kæmpebiograf. Barnets Hus er også interesseret og man får endda
bevillingen i 1959, men ak… Odeon bliver aldrig genopført, da gamle
planer om en undergrundsstation på stedet bliver en endelig stopklods
for drømmeprojektet. Derfor bliver Nørrebros Biografteater liggende,
hvor den er. I 1960 bliver Mathilde Hove ny direktør for biografen, der
stadig drives af Barnets Hus. Biografen har efterhånden fået en aura af
hjemlig hygge over sig. Man gør alt for, at folk skal føle sig rigtig
godt tilpas, nu man ikke kan prale med størrelsen. Programmerne bliver
langsomt mere folkelige og både nyere såvel som ældre danske film fylder
efterhånden en del i repertoiret.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
I juli 1961 vælger man at modernisere foyeren og facaden i erkendelse
af, at der ikke blev nogen flyttedag og i løbet af efteråret installeres
CinemaScope og nyt lærred, så man endelig også her kan vise film i
bredformat. Antallet af pladser reduceres til 258. I årene efter kalder
man sig Nørrebros Bio eller blot ’Nørrebro’ i avisannoncerne. Det er
særligt i sommermånederne, der er ældre danske film på plakaten. I 1971
vises en kavalkade med hele 36 af slagsen. Der er fokus på Morten Korch
og Peter Malberg, der ses i nogle af sine glansroller i ”Hans
onsdagsveninde” og ”Thummelumsen”. Desuden vises også Malberg-fri film
som ”Sørensen og Rasmussen” og ”Alle går rundt og forelsker sig”. Man
tog det afslappet denne sommer, der skulle blive den sidste i de gamle
rammer.
I foråret 1972 opsiger Barnets Hus selv deres bevilling til at
videreføre biografen. Det sker kort før hele biografbevillingssystemet
ophæves, men Nørrebros Bio har givet underskud i både 1970 og 1971. Det
var temmelig uheldigt, idet overskuddet skulle være med til at
finansiere driften af organisationens seks børneinstitutioner. Mathilde
Hove ønskede personligt at overtage bevillingen her på falderebet i
forventning om at kunne vende resultatet, men da konkurrencen gives fri,
køber Ove Brusendorff fra Carlton både
Roxy på Godthåbsvej og Nørrebros
Bio, som han overtager driften af i oktober 1972. Nørrebros Bio er
formentlig lukket nogen tid forud, men man har ikke annonceret i
månedsvis.
På Nørrebrogade skifter Brusendorff biografens gamle navn ud med
’Hjerter Dame’ og lægger ud med premierefilm. Dem har han med sit fine
renommé i begyndelsen ikke svært ved at lokke ud af udlejerne. Således
får ”Hvem myrdede Mr. Pelham” med David Hemmings fra C.I.C. premiere den
7. oktober 1972. Hemmings var ’hot’ efter ”Blow Up” nogle år forinden og
forventningerne var høje. Brusendorff planlægger at flytte hele sit
hidtidige repertoire fra Carlton ud til Nørrebro, mens
Vesterbrogade-biografen i stedet skal huse mere fristende film af en
genre, der ikke hidtil har været produceret, men som man nu snart kan
vælte sig i. Der går dog knap et år, før Carlton næsten gør sig helt fri
af sit hidtidige repertoire og det til dels på grund af helt andre
hændelser.
Ingen viste sig interesseret i hvem, der havde myrdet Mr. Pelham på
Nørrebrogade. Syv dage senere er der repremiere på ”Robin hood - den
fredløse” i den engelske version fra 1961 med Richard Greene i
titelrollen. Herefter bliver det kun til ældre film i Hjerter Dame, der
dog inkluderer to dage med en brasiliansk premierefilm fra 1963, før der
i december kommer et mere interessant dobbeltprogram på
premiereplakaten. Det er Christian Hartkopps dokumentarfilm ”Følelserne
er de samme” om homoseksuelle i Danmark sammen med en modig fransk
kortfilm fra 1950 med titlen ”Kærlighedens sang”. De tiltrak sig en del
opmærksomhed.
|
|
I julen 1972 vises børnefilm om eftermiddagen, Buster Larsen som ”Don
Olsen kommer til byen” kl. 19 og Robert Redford som ”Manden der ikke
kunne dø” kl. 21. I februar er der en amerikansk premierefilm fra
Columbia med titlen ”Drenge bli’r mænd igen”, som der ikke kommer nogen
til. Herefter fortsætter Hjerter Dame atter med repriserne de næste otte
måneder, indtil Carlton brænder natten til den 26. august. Herefter
sætter Brusendorff de film, han har booket til Carlton op i Hjerter Dame
i stedet. Således får ”The Culpepper Cattle Co.” premiere her med den
noget misforståede danske titel ”Støv, sved og skud fra hoften” den 31.
august 1973. Efter denne følger de næste par måneder tre nye film fra
Fox-MGM, ungdomsdramaet ”Sømmet i bund” med Karen Black, Robert
Mulligans fremragende gyserfilm ”Den anden” og Vittorio de Sicas
italiensk-tyske ”Den forbudte have”. Herefter syntes de amerikanske
udlejningsselskaber ikke længere, legen var sjov. Filmene havde
formentlig fungeret langt bedre i andre biografer. Man kan næsten ud fra
titlerne hver især placere dem bedre.
Det er nu ikke slut med premierefilm af den grund. Faktisk får Hjerter
Dame sin allerstørste succes i form af en danmarkspremiere på en film
helt tilbage fra 1931, der oprindelig var totalt forbudt af censuren.
Det er ”Samfundets fjende” fra Alliance Film med James Cagney og Jean
Harlow, der kommer op 2. juledag 1973 og vises helt frem til 17. januar.
I marts 1974 er der også stor opmærksomhed omkring Jørgen Leths
Tour-de-France dokumentar ”Stjernerne og vandbærerne”. Sidst i april var
der sen dansk premiere på en western i sort-hvid fra Kinorama med titlen
”Opgøret ved Boot Hill”, hvor Charles Bronson var med. Brusendorff havde
udmærket forstand på de gode film, men det var svært at få fokus på
premiererne i Hjerter Dame. I julen 1974 er der premiere på et
italiensk-spansk Zorro-eventyr med titlen ”Zorro rider igen”, som kommer
fra Borg Film. Brusendorff ender med at sælge Carlton til Tage Borg
nogle år senere, men til Nørrebrogade kommer også Borgs ”Den frygtløse
pirat” samt ”Tarzan i Kong Salomons Miner” fra Atlantic Film, begge i
maj 1975. Brusendorff havde såmænd også vist flere Tarzan-film i Carlton
forud, men det var rigtig nok et premiererepertoire, der svingede fra
den ene yderlighed til den anden.
I 1974 har Brusendorff skilt sig af med Roxy og 1. juli 1975 er turen
kommet til Hjerter Dame, som han udlejer til Just Betzer fra Panorama
Film, der i forvejen driver fire biografer i provinsen. Betzer
planlægger at køre biografen med kavalkader, der skifter to gange hver
uge. Der lægges ud med ”Den gode, den onde og den grusomme”. Han
indfører desuden midnatsvisninger fredag og lørdag med de vanlige
dobbeltprogrammer. De udvides senere til også at omfatte torsdag, som
bliver den bedste af de tre, idet de fleste øvrige kun viser
midnatsprogrammer i weekenden. Han benytter også sin biograf til
københavnerpremiere på den svenske børnefilm ”Spilopmageren Kalle” og
den amerikanske ”Søløve på sjov” fra Panoramas udlejning. Begge vises
kun søndag eftermiddag. De sælger temmelig mange billetter rundt om i
landet og kunne formentlig snildt have båret en langt bredere lancering
i hovedstaden, men endnu fandtes børnefilm ikke i dusinvis og det var
først lige i disse år, at biografer som
Grand og lidt senere
Tivoli Bio og
Palads begyndte at indlemme dem i de daglige programmer også udenfor
højtiderne, hvor Nygade og naturligvis især
Metropol med Disney hidtil
havde været frontløbere.
|
|
Københavneren's
udgange i baggården på Nørrebrogade 37 ca 2001. Foto: Thomas Hauerslev
I 1976 ændrer programmerne atter karakter og nærmer sig Brusendorffs
mere eksperimenterende stil med titler som ”MASH” og ”Køterne” med
Dustin Hoffman samt Ove Sprogøe i ”Den forsvundne fuldmægtig”. Den 1.
november er der premiere på den spanske ”Fire desertører” fra Borg Film,
som ikke bliver nogen succes. Det bølger i den grad på Nørrebrogade i
disse år, ligesom på Sdr. Boulevard, hvor Camera-biografen er blevet til
’Boulevarden’.
Hjerter Dame spiller sidste gang torsdag den 17. marts 1977, hvor ”Væk
på 60 sekunder” er på plakaten. Forud har man vist ”Den gode, den onde
og den grusomme”, som Betzer også lagde ud med, efterfulgt af ”Frygter
er mit våben” og ”Skolepigesex og frække drenge”. Pr. 1 april 1977
overtages biografen af Preben Østerfelt, der netop også havde overtaget
boulevardbiografen i 1975. Det viser sig, at han til at begynde med har
mere held i Hjerter Dame, som han helt fornuftigt omdøber til
’Københavneren’.
Østerfelt lægger ud med at male hele biografsalen lys. Under de forrige
ejere er biografsalen gået hen og blevet aldeles mørkeblå og går i
lokalbefolkningen under navnet ’Det sorte hul’. Det er ikke fordi, man
har haft Disney-produktionen af samme navn på plakaten, for den bliver
først indspillet flere år senere. Referencen går nærmere mod ’Den sorte
firkant’; Nørrebro-kvarteret, hvor biografen også lå placeret, der
dengang var genstand for stor tumult. En stor del af områdets beboere
var socialt udsatte og området skulle gennem 1970’erne saneres til stor
frustration for borgerne, hvilket afstedkom mange optøjer. Langt mere
fredeligt gik det for sig i Københavneren, hvor havde valgt det nye navn
på grund af genåbningen den 1. april med filmen ”Københavnere” fra 1933,
der havde Christian Arhoff og Olga Svendsen på rollelisten.
Skulle man vise gamle danske film, skulle man også have en pianistinde,
som man brugte det i gamle dage. Derfor hyrer Østerfelt sidst i 1978
Helene Hartvig, som han kaldte ’en statelig dame af den gamle skole’.
Hun spillede hver aften et kvarters tid før den tidlige forestilling kl.
19 og var i øvrigt kendt for sin musikalske underholdning på forskellige
større Nørrebro-etablissementer. Østerfelt var temmelig spændt på, hvad
’læderjakkerne’ ville sige til det, men al nervøsitet blev gjort til
skamme. Hartvig blev et særdeles populært indslag og tit bedt om et
ekstranummer, ligesom der ofte blev lagt en rose eller en æske chokolade
til hende.
Østerfelt fik endog rigtig stor succes de første år med sit nye koncept.
På Sdr. Boulevard havde de gamle danske film ikke fungeret, men nu var
tiden moden til dem på Nørrebrogade. Man havde i øvrigt også mistet
Nora-biografen længere ude ad Nørrebrogade, der havde taget sig kærligt
af mange nyere danske film årene forinden. I Københavneren var det
særligt de rigtig gamle, der fik folk til at komme langvejs fra. Det
fortælles, at folk under ”Støt står den danske sømand” fra 1948 med Poul
Reichhardt rejste sig spontant op og sang med på nationalsangen. Det
skabte alt sammen en hyggelig og populær atmosfære og gennem flere år
relanceres med held en række ældre danske film, der for længst var gået
i glemmebogen. Det er ikke i Københavneren, man ser flest Morten
Korch-film. Derimod er der repremiere på film som ”Genboerne” med Carl
Alstrup eller ”Mordets melodi” med Angelo Bruun, der var særdeles
uhyggelig, dengang den kom frem i 1944 og som vel fortsat oppe i
1980’erne kunne få en til at kigge sig over skulderen, hvis man var nødt
til at gå gennem en baggård, før man var nået sikkert hjem. Den sidste
blev også vist på tv, men der var fortsat biografpublikum til den.
De gamle film var ikke alle helt nemme at opdrive. Mange skulle støves
grundigt af efter år på filmselskabernes hylder. Det samme gjorde sig
gældende med de oprindelige trailers, som ingen havde vist i årtier.
Østerfelt havde udover det store malerarbejde også været på udkig efter
nye biografstole og fandt frem til
Dagmar gamle stole med tykt stof,
der stammede fra Dreyers tid. De må rigtig nok have været gode, hvis de
skulle holde adskillige år endnu, men det gjorde de. Der kom naturligvis
nyt navn på facaden.
|
|
Østerfelt viser fortsat eftermiddagsprogrammer for børn, hvor han går
udenom de pædagogisk korrekte titler til fordel for ægte ramasjang som
”Tyven fra Bagdad”. Om aftenen holder han torsdag til lørdag også fast i
dobbeltmidnatterne med spændingsfilm og actionprægede komedier.
Pornofilm gider han ikke, siger han, men både Boulevarden og
Københavneren kan notere sig for en københavnerpremiere i denne genre
sneget ind i netop disse. I Københavneren var det Obels
”Sygeplejerskernes sexklinik”, som mærkværdigvis ikke blev vist ordinært
andre steder. I 1981 indgår Cinema Films ”Nu falder hammeren, gutter”
som aldrig forinden havde været vist i København, selvom den dog havde
solgt henved 10.000 billetter på landsplan. Der blev fra tid til anden
også vist andet end danske film til det almindelige aftenprogram. Måske
når pianistinden havde ferie, eller hvor det var ekstra vanskeligt at få
publikum ind til den danske film kl. 21.
Udover Wandahl er Preben Østerfelt den, der får sat størst aftryk på
biografen i Nørrebrogade 37.
Allerede nogle år inde i 1980’erne måtte Østerfelt desværre sande, at
videobåndene overtog den rolle, Københavneren indtil da havde udfyldt og
han blev nødt til at lukke. Sidste forestilling finder sted den 30.
december 1982, hvor ”Far til fire i sneen” vises kl. 14 og
”Olsen-banden” kl. 16, 19 og 21.15.
Al biografens inventar bliver stående og er i overraskende velholdt
stand. I marts 1983 overtager et kulturhus med Stig Jarl i spidsen
driften af Københavneren fra Brusendorff, der fortsat ejer huset. Der
skal nu vises børnefilm i weekenden og en enkelt voksenfilm i ugens løb.
I praksis bliver Københavneren til teater med filmvisninger som krydderi
ved særlige lejligheder. En større scene reducerer antallet af pladser
til 200. Foyeren males på ny og der indrettes en teatercafé.
Den 14. juni 1984 er der et ganske usædvanligt indslag på repertoiret,
idet ”Frihedens vej - El Salvador” fra Filmcentrum får premiere i
Københavneren og vises henover tre dage. En film om samme emne fra samme
distributør havde to år forud haft premiere i
Biografen i Huset, der
også viser den nye under en lille filmfestival i september. Herefter
fortsætter Københavneren henover sommeren med en ægte dansk
sommerkavalkade som i Østerfelts dage frem til den 12. august. Fra
september 1984 er der stort set kun teaterforestillinger. Endnu i 1985
kan man se klassikere som ”Fugleskræmslet” og ”Elefantmanden”, men film
er nu snart en sjældenhed.
Københavneren bliver i 1994 til Teatret Kaleidoskop. Operatørrummet blev
stående og der har været særforestillinger på 35mm helt frem til 1997,
hvor ”Christopher Columbus – den store eventyrer” med Marlon Brando
kørte gennem de gamle filmmaskiner. Muligvis har der været film i
Kaleidoskop endnu senere.
Kaleidoskop blev i 2009 til Teater Grob, der malede sin facade i alle
mulige farver. Sommetider var den grimt lyseblå eller grøn. Andre gange
skiftede den til en pænere gul og rød facade. Senest fremstod Grob med
nye, flotte og lysende bogstaver på en dybblå facade, der lader til at
blive permanent. Så nydeligt tog biografen sig faktisk aldrig ud på
Nørrebrogade. Teatrets indre er omdannet med en meget kraftig hældning
på stolerækkerne, der bagtil er løftet et plateau op i forhold til
gulvplanet. Grob har også haft særforestillinger med film, men
35mm-udstyret er formentlig for længst væk.
I august 2022 skiftede Grob navn til Blaagaard Teater, der udelukkende
satser på at spille ny dansk dramatik.
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
|
|
|
|
|
|
• Gå til Nørrebros
Biografteater / Nørrebros Bio / Hjerter Dame / Københavneren |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:13:02 |
|
|