| |
Fasan Bio / Fasanbiografen / Scala Bio, Frederiksberg |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
FASAN BIO / FASANBIOGRAFEN / SCALA BIO
Nordre Fasanvej 175
Åbnet 3. maj 1923
Lukket 4. november 1973
Fasanbiografen åbner med 590 pladser torsdag den 3. maj 1923 på Nordre Fasanvej
tæt ved hjørnet til Borups Allé. Der er premiere kl. 19 på ”Pigen fra Chicago”
med Milton Sills. Før forestillingen er der stor koncert foran biografen.
Åbningsdagen er forsinket på grund af problemer med tagkonstruktionen, som man
var nervøs for, ikke kunne holde til kraftig blæst eller snefald. Det er en
baggårdsbiograf, hvor man går gennem en passage med gitterport mellem små
bazarbutikker. Her når man frem til gården, hvor et meget lille forhus rummer en
minimal vestibule med billetsalg i højre side og den større sal beliggende på
tværs bagved. Der er toiletter i gården.
Biografen får hurtigt en række øgenavne som ’kisten’ eller ’ligkisten’, idet den
var meget lang, meget smal og meget mørk. Nogen har også referet til den som ’kostalden’.
Udefra ligner biografbygningen da også en ombygget stald med trekantet loft. Man
kunne sagtens tro, det virkelig var en ombygget stald. Selv på et hundrede år
gammelt billede ser den meget gammel ud. Ifølge fortegnelserne er den nu ganske
rigtigt opført i årene 1922-23. Siddepladserne er ved åbningen ikke sæder men
træbænke fordelt på svimlende 50 rækker. Man nærede altså ingen intention om at
konkurrere med de store biografpaladser i centrum, men nærmere de øvrige mindre
biografer, der var skudt op i nabolaget de foregående tyve år. Her er
Fasanbiografen med sine 590 pladser så de fleste af disse overlegen, indtil
nyere og endnu større kommer til og disker op med langt bedre komfort.
• Gå til stoleplan
Fasan Bio
Salens indvendige loftskonstruktion har kraftig runding i begge sider. Der er
rigeligt med udgangsdøre i hver side. Så mange at der bliver hundekoldt om
vinteren, når alle dørene åbnes samtidig. Derudover var der unge lømler, der så
sit snit til at løbe ind og gemme sig til næste forestilling. Man får et par år
senere lov til at blænde et par af dem. Biografen spillede som regel to
aftenforestillinger på hverdage og en 16-forestilling om søndagen.
Fasanbiografens film var ofte af de længere og der var de første år altid pause
under forestillingerne.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det sensationelle
filmsystem
Mine damer og herrer, "Dette er
Cinerama"!
"Windjammer" i Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70
|
Panacolor
Dimension 150
|
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Filmoperatør Christian Keller på arbejde i Fasan Bios
operatørrum. Christian var desuden lagerchef på Fox Film - senere FOX-MGM. Gengivet med tilladelse fra Susanne
Pedersen, København.
Biografens bevillingshaver er den gamle artist og tidligere sprechstallmeister
E. Erichsen, der forud har drevet
Ørsteds-Biograf under sit eget navn. Han er
allerede lidt oppe i årene, men hygger om sin nye biograf og sit publikum med et
generelt familievenligt og kvalitetsbevidst repertoire bestående af repriser og
nyere film, der var udspillet i centrumbiograferne. På programmet sås populære
film som ”De tre musketerer” og ”Tyven fra Bagdad” med Douglas Fairbanks eller
D. W. Griffiths ”Way Down East” med Lillian Gish og Richard Barthelmess.
Sommetider viste biografen også dobbeltprogrammer.
Den 26. december 1931 får biografen sin anden premierefilm. Det er ”Kærlighedens
lænker” fra MGM instrueret af Cecil B. DeMilles storebror, William C. de Mille
(stavet således) med driftsikre stumfilmsnavne som Kay Francis, Lewis Stone og
Charles Bickford på rollelisten. En ukendt Ray Milland var også med. Filmen
spiller ganske godt og biografen er fint forsørget med film, selvom der går
længe endnu, inden næste premiere finder sted. Det sker nemlig først efter
krigen, hvor Fasan deler premieren på ”Manhattan” eller ”Tales of Manhattan” med
Triangel. Her kan man så lokke med både Rita Hayworth, Ginger Rogers, Henry
Fonda, Charles Boyer, Charles Laughton og Edward G. Robinson, så det var noget
af en stjernebesætning. Filmen blev da også en kolossal succes.
I mellemtiden har biografen allerede i 1939 gjort det noget behageligere for
publikum ved, at man har udbygget vestibulen til noget, der kunne minde om en
almindelig foyer og samtidig tilføjet to indendørs toiletter og et pissoir. Mere
bliver det trods alt ikke til. Udbygningen sker ved, at den oprindelige lille
vestibule udbygges en smule. Et nyt billetkontor kommer til at ligge til højre
indenfor den nye indgang og de nye toiletter indrettes der, hvor det gamle
billetkontor var placeret. Ud til gaden kommer der en rundbuet portal af træ
over indgangspartiet med stor plakat henover. Desuden er der biografskilt ude på
hjørnet ved Borups Alle.
Forbedringerne er sket i forbindelse med, skuespilleren Holger Reenberg havde
fået bevillingen i december 1938. Ved samme lejlighed skifter biografen også 2.
juledag til blot at kalde sig Fasan Bio. Reenberg når kun at drive biografen i
lidt over tre år før sin død i marts 1942.
Direktør Harry Frandsen fra Fox Film overtager driften af Fasan Bio i november
1942 efter Reenberg. Han lægger ud med at fjerne træbænkene og erstatter dem med
almindelige, polstrede stole. Der bliver nu på forunderlig vis plads til hele
604 gæster i den trange sal fordelt på 46 rækker. De første tre rækker var dog
fortsat bænke. I stedet for de gamle, mørke paneler fremstår salen nu i lyse
cremefarver og der er kommet moderne lampetter på væggene. Prosceniet er gjort
større.
|
|
Genåbningsfilmen den 26. december 1942 er ”Sangen fra Syden”, som også kom fra
Fox. Det var i øvrigt den sidste amerikanske film, der får premiere i de danske
biografer under krigen. Den havde allerede haft premiere i januar og måtte
fortsat vises sidst på året. Frandsen takker ved en lukket forestilling på
genåbningsdagen et indbudt publikum for den tillid, der var blev vist ham med
den nye biograf med de begrænsede ressourcer til rådighed for genopfriskningen.
Afslutningsvis proklamerede Frandsen, at han ville forsøge at få de bedst egnede
film og takkede de danske filmproducenter for, de stadig lavede flere og bedre
film. Der faldt ingen ord om de tyske film, der nu var i dominerende overtal og
som havde gjort ham stort set arbejdsløs på Fox. Under resten af krigen vises
mest glade film samt de fornødne tyske.
Krigsafslutningen fejredes som nævnt med en premierefilm og i 1949 er der igen
en sjælden premiere. Det er denne gang en mexicansk film, ”Indianerpigen Maria
Candelaria” med stjernen Dolores del Rio, men det er så endnu en enkeltstående
begivenhed før vi når op i 1960’erne.
I januar 1957 får Frandsen blandt 31 ansøgere bevillingen til den mere
attraktive Roxy-biograf på Godthåbsvej. Henry Abel er måneden efter blevet
opsagt i den primitive, men populære Apollo-biograf på Langelandsvej og han
søger derfor bevillingen til Fasan, som han opnår. Abel fjerner nu også ’bio’
fra biografens navn. Den bliver herefter blot til ’Fasan’. Biografen får
installeret scope i starten af 1959, hvilket ikke har givet et særlig prangende
billede, den smalle sal taget i betragtning. Lærredet bliver dog udvidet fra væg
til væg. Man gjorde sit bedste.
Abel vælger at gå på pension i 1965 og bevillingen til biografen slås derfor op
som ledig. Kulturministeriet modtager imidlertid kun én ansøgning, hvilket
aldrig er sket før. Det bliver Bente Pryds, der overtager ’fasanen’ pr. 1.
oktober. Med kolossalt overskud får Pryds en masse arrangementer stablet på
benene og skaffer biografen nye premierer. Hun præsenterer også publikum for en
række kortfilm i forskellige, sammensatte programmer. Biografen har tilmed en
filmklub tilknyttet med navnet ’Halvanden’, som med over 600 medlemmer er lige
så eksperimenterende, idet man bl.a. viser film, der ikke er i ordinær dansk
distribution. Pryds er midt i tyverne, men har allerede arbejdet knap ti år på
Filmmuseet og dermed ganske filmerfaren. Hun er fra samme generation som Peter
Emil Refn og Knud Hauge, der genåbner det forhenværende
Boulevard Teatret som
Camera på Sdr. Boulevard selvsamme dag, Pryds overtager Fasan.
Bente Pryds har samme ambitionsniveau for sin biograf som Hauge og Refn for
deres. Håbet er også, biografen kan slippe af med sit gamle øgenavn, selvom
distributørerne morer sig højlydt, når Pryds beder om ’en god film til
ligkisten’. De er i det hele taget vældigt imødekommende og Pryds får
efterhånden også sine ønsker om premierefilm opfyldt, ligesom hun får de nyere
film hurtigere. Hun er desuden fremsynet og tænker på børneforestillinger på
hverdags-eftermiddage, mens mor er på indkøb. Pryds sidder selv i billetsalget
og har dermed den direkte kontakt til publikum. Derudover er der fra start kun
ansat en operatør og en kontrollør.
Pryds’ første film er Richard Lesters engelske komedie ”Det – og hvordan man får
’det’” med Rita Tushingham. Med denne film, der havde haft premiere i
Alexandra og måtte siges at være en komedie med kunstnerisk tilsnit, giver Pryds biografen
en ny art-profil, som de første år viser sig at være særdeles konkurrencedygtig
i forhold til områdets øvrige biografer. Nora på Nørrebrogade havde tidligere
vist mange specielle film, men var nu mest af alt blevet en folkelig
lokalbiograf. Med Pryds’ nye stil fandt biografen et nyt publikum og gav den et
midlertidigt opsving.
Bygningens ejer havde allerede rumsteret med planer om at rive de
omkringliggende bazarbygninger ned og bygge nye boliger og forretninger. Man
insisterede på, at biografen ville blive liggende, men kunne man nu stole på
det? Servitutterne for matriklen og området havde alle dage skabt problemer for
firkanten mellem Nordre Fasanvej og Duevej ud til Borups Alle, hvor tilladelsen
til bebyggelsesgraden var stærkt begrænset. Man måtte allerede i forbindelse med
udvidelsen af vestibulen i 1939 bede om tilladelse til at overbygge grunden.
Tilladelsen blev kun givet ved, man rev de gamle toiletter i gården og nogle
andre skure ned. Det hele forbliver derfor uforandret en rum tid endnu.
|
|
Fasan
som Irma butik
en tidlig morgen den 24. september 2021. Foto: Thomas Hauerslev
Pryds skifter ugen efter Tushingham ud med Guiness og Sellers i ”Plys og
papegøjer” og forfølger dermed samme komiske linje. Sidst i november vises Bo
Widerbergs debutfilm ”Barnevognen”. Torsdag den 2. december 1965 er der lukket,
men ellers holder biografen fornyelsesprocessen til at foregå i dagtimerne og
direktricen giver selv en hånd med. Resultatet kan beskues fredag den 3.
december med danmarkspremiere på ”Fup og fiduser” fra MGM med Lee Remick og
James Garner. Biografen er nu udstyret med aquablå sofapladser og det samlede
pladsantal er reduceret til 465. Der er samtidig kommet nyt udstyr i
operatørrummet, lærredet har fået ny afmaskning og der er også kommet lys på
lærredet nedefra men intet fortæppe. Reemick & Garner holder sig på plakaten i
to uger og både publikum og filmanmelderne får øjnene op for den gamle biograf i
nye klæder. I Politiken skrives der, at ’en troldmand har været på spil’. Så
flot var der blevet. Pryds vender tilbage til at kalde biografen Fasan Bio eller
sammentrukket ’Fasanbio’ i annoncerne.
MGM giver også premiere på ”Ung erotik” med Peter Fonda ved juletid. Mandag den
7. februar 1966 er det Columbia, der giver biografen premiere. Det er denne gang
Samuel Fullers ”Den røde kimono”. Den holder sig kun på i fire dage. I marts har
MGM ”Mordet i vandmøllen” til fasanen. En effektiv thriller med Stuart Whitman
og Joanne Woodward, som trækker pænt en uge. I april kommer MGM med en ny film
yderligere; det er denne gang en musical. Samme måned giver Palladium-selskabet
både Camera og Fasan premiere på Jacques Demys ”Englebugten” med Jeanne Moreau,
som Pryds vist var særlig glad for. Lidt flere kommer til i efteråret, men
faktisk bliver det repremierer på klassikere og populære film af høj kunstnerisk
kvalitet, der efterhånden bliver de bedst sælgende. Pryds beholder et fint
forhold til distributørerne og har kontinuerligt også premierefilm de kommende
år. Udover den fortsatte filmklub er der jævnligt filmuger, bl.a. fra Frankrig
og Polen.
I december 1966 giver Pryds biografen repremiere på ”De kom løbende”, som ved
lejligheden får ny titel til nu at hedde ”En mand kom til byen”. Hovedrollerne
spilles af Frank Sinatra, Shirley MacLaine og Dean Martin. Den får biografen
rigtig fin succes med. Den 5. juni 1967 overtager Fasan ”Gruppen” af Sidney
Lumet fra Bellevue i Klampenborg, der havde spillet filmen siden sidst i januar.
I Fasan fortsætter den kolossale succes. Filmen holder sig på plakaten helt til
den 23. juli og bliver biografens allerstørste succes!
Fra den 9. februar 1970 vises et program bestående af tre franske kortfilm (plus
en dansk af seks minutters varighed) med kæmpe publikumssucces og interesse. Den
ene er Francois Truffauts kortfilm ”Lømlerne” skabt to år før debutspillefilmen
”Ung flugt” fra 1959. Den anden er et stort filmhistorisk mesterværk, som
flittigt benyttes i undervisningen rundt om på verdens filmskoler. Der er tale
om den franske ”År nul” fra 1962 instrueret af den lidet kendte Chris Marker.
Tredje film er ”Et blik ind i fremtiden” af Jean-Luc Godard fra et tidligere
premiereført samleprogram med titlen ”Kvindens ældste erhverv”.
Kortfilmsprogrammet tages op igen i september.
Pryds viser også den ganske usædvanlige instruktør Kirsten Stenbæks ”Den gale
dansker” i almindeligt program og til særlig marathon-midnatsforestilling med
ekstraprogrammer, der også omfatter Stenbæks ”Fantasterne” og andre tidstypiske
besynderligheder. Pryds lavede i det hele taget mange af de ting, man ellers
først så rundt om i landet ti-tyve år senere. Hun startede også sit eget
PR-bureau helt tilbage i 1970, som er fortsat ind i dette årtusinde og blev
flittigt benyttet til mange forpremierer rundt om i byen. Hun arbejde en tid
efter også i filmdistributionsbranchen for Nordisk og i øvrige biografer,
ligesom hun fx i 1972 var scripter for Stenbæk på ”Lenin, din gavtyv!”.
I 1972 var fasanen ikke længere så højt flyvende. I oktober året forinden havde
man overtaget ”Happy Ending” fra Bellevue, ligesom man gjorde nogle år tidligere
med ”Gruppen”, men denne gang var der ingen, der valfartede til. I dagene
umiddelbart forinden havde den svenske krimi ”En drøm om frihed” haft premiere
og spillet i fire dage. Det blev biografens sidste premierefilm. 1971 havde
været et voldsomt nedgangsår i forhold til tidligere, men Pryds havde i december
1971 som et slags plaster på såret modtaget en præmie på 10.000 kr. af
Filmfonden for sin forbilledlige drift af biografen.
|
|
Fasan
en tidlig morgen den 24. september 2021. Foto: Thomas Hauerslev
Søndag den 30. januar 1972 annonceres der i aviser med ’Biograf til leje’. Pryds
var blevet ansat som inspektør hos rejsekongen i
Mercur og havde opsagt sit
lejemål pr. 1. maj. Pryds’ sidste program bliver Ingmar Bergmans ”Berøringen”.
Bygningens ejere havde nu planlagt en nedrivning af biografen, men det skete
ikke.
Biografen genåbner fredag den 28. juli, men har nu skiftet navn til Scala Bio.
Det var noget sært noget, for Scala-Bio havde allerede eksisteret på
Vesterbrogade. Denne var nu lukket flere år forinden, men Nørrebros Teater hed
på dette tidspunkt også Scala og dermed var der vel snart lovlig mange
Scala-placeringer i folks bevidsthed. Fasan Bio i forklædning som Scala Bio
skulle nu også kun blive et kort kapitel.
Biografen var blevet overtaget af Henry W. Andersen, som havde fået den tossede
idé, at biografen skulle være kombineret familiebiograf og pornobiograf.
Åbningsprogrammet lå helt og holdent til den anden side med ”Desperat bande i
Kansas” kl. 19 og ”Jeg – et sexdyr” kl. 21. Kl. 23 var der sex-show af den
slags, Roxy siden fik store problemer med (se denne). Snart så man også Dirch
Passer og Franco Nero. Dog ikke i samme film. Det gik naturligvis ikke i en
biograf, der umiddelbart forinden havde vist fransk kunst af højeste karat og
dansk… well, dansk film af mere eksperimentel karakter med tanke på førnævnte.
Biografen har nu ca. 400 pladser. I oktober er der ny annonce i avisen med
biograf til leje. Biografen var allerede lukket søndag den 13. august.
Biografen står igen tom indtil den 1. marts 1973. Her genåbner Jan Møller og
Erik Voss med repremiere på Blake Edwards ”Alle tiders race”. Foyeren er malet
op, men ellers er der ikke foretaget noget. Repertoiret bliver ikke som under de
få uger som Scala Bio, men det primært folkelige program trækker ikke nok folk
til. Der vises siden spændingsfilm med Burt Reynolds og en helaftensklassiker
som ”Ben-Hur” kommer op. I oktober er der repremiere på Knud Leif Thomsens
”Selvmordsskolen” og sidst på måneden er der gyser på plakaten. Programmet er
tilfældigt og anonymt. Annonceringen er tilmed mangelfuld og folk glemmer snart
biografens eksistens. Sidste film vises søndag den 4. november 1973. Det er ”Den
røde sol” med Charles Bronson. Denne dag er det slut med 50 års filmeventyr på
Nordre Fasanvej.
Der kom naturligvis supermarked i Fasan Bio efter lukningen. Det var atter Irma,
der havde luret en god placering. Indgangen bliver fra bagenden ved det gamle
operatørrum, mens foyeren omdannes til vareindlevering. En del af
bazarbutikkerne mod Borups Alle måtte lade livet. Irma åbner i 1976. De
resterende bazarbutikker ud til Nordre Fasanvej blev jævnet med jorden i
1980’erne, så i dag er der et stort åbent område foran supermarkedet. Det er
fortsat Irma i 2021.
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Fasan Bio / Fasanbiografen / Scala Bio |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:30:46 |
|
|