| |
3 Falke Bio, Frederiksberg
Skandinaviens første Todd-AO teater
|
Tilbage
til forsiden
|
Skrevet
af: Thomas Hauerslev.
Hvor intet andet er anført er foto af Thomas Hauerslev |
Dato:
05.01.2020 |
Meget Moderne i 1958
|
|
Falkonercentret
i februar 2003. Biografen ses yderst til
venstre med hvis facade og mørk taglinie.
3 Falke Bio
Howitzvej 4
2000 Frederiksberg
Direktører
LOF ved August A Andersen (1958-1977)
Lademann (1977-1978)
Henrik Sandberg (Dana Film) (1978-1980)
Per Hauberg (1980-1981)
Louis Jubelsky (1981-1982)
Billet telefon
Fasan 8818 (1958-1963)
Fasan 8818 (1963-1978)
01 86 88 18 (1978-1982)
Siddepladser
1000 (1958-1972)
976 (1972-1982)
3 Falke biografen var 30 år forud for sin tid og anses af mange som den
bedste biograf, der nogensinde har været i Danmark. Blandt
forhenværende personale, nutidige
filmoperatører og 70mm fans, som er gamle nok til at huske den, står
3 Falke Bio stærkt i erindringen som BIOGRAFEN, hvor man så 70mm med
6-sporet stereofonisk magnetlyd.
Det er ikke uden grund. Biografen havde 1000 pladser, og en
fantastisk udsigt til det kæmpestore buede lærred. 3 Falke Bio lukkede efter sidste forestilling den 14. december 1982
og savnes stadig. Dette er historien om biografen, fortalt af den
sidste filmoperatør, der blev uddannet i Danmarks bedste biograf.
"3 Falke Bio var unik i sin
egenskab af at være Skandinaviens første specielt
indrettede biograf til at vise det nye filmsystem Todd-AO.
Jeg følte mig omsluttet af lyd og billede, når
filmen fyldte hele mit synsfelt.
Det var et kort og næsten kvadratisk biograflokale,
så fornemmelsen af det store lærred blev forstørret
på denne måde."
På Frederiksberg lå der engang en biograf med det pudsige navn "3
Falke Bio". Navnet refererede til de 3 falke i Frederiksberg Kommunes
byvåben. Så man kan næsten sige, at det var Frederiksbergsborgernes
helt egen biograf.
3 Falke Bio var den første danske biograf indrettet til Todd-AO.
Det var Danmarks bedste biograf. Lærredet var bredt, buet og meget, meget stort.
At se Todd-AO i 3 Falke Bio var en kæmpe oplevelse der dannede grundlaget for min store interesse for biografer og 70mm film.
|
Læs
mere her:
3 Falke Bio, Skandinaviens første Todd-AO Teater
3 Falke Bio,
Frederiksberg
Gallerier:
3 Falke Bio, februar 1982
3 Falke Bio, 1981-1983
3 Falke Scenen, 1983-1984
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Stoleplanen.
Klik på billedet og se en større version
Omtrent samtidigt med min
kortvarige filmoperatørkarriere i 3 Falke Bio begyndte, opsøgte jeg August Andersen i Brønshøj. Han var en flink mand og han uddelte velvilligt af sine erindringer fra biografens tid. Takket være August, kan jeg på biografmuseet.dk præsentere en masse spændende historier og illustrationer.
Biografen blev tegnet af arkitekt Ole Hagen og var en integreret del af
Falkonercentret, der i årene 1955 - 1958 blev bygget på den grund, hvor
Frederiksberg Rådhus tidligere havde ligget.
Ole Hagen (1913 – † marts
1984, 71 år gammel) var en berømt dansk arkitekt, der havde bygget
adskillige skoler, offentlige bygninger, industribygninger
(Godsbanegården, København) og beboelse (Domus Vista, Valby). Hans
tegnestue var på den tid den største af sin art i Danmark. I 1959
tegnede han også Kinopalæet, Danmarks eneste Cinerama biograf.
Ole Hagens Tegnestue lå i mange år på H. C. Ørstedsvej i et moderne
kontorhus, med benzintank i stueetagen. Idag ligger tegnestuen på Kong
Georgs Vej på Frederiksberg og den gamle kontorbygning er ombygget i
2006/07 til beboelse og en Faktaforretning. |
|
Todd-AO
|
|
Vi
befinder os i 1950erne. Et årti præget af store biograflærreder
og mange nye spændende filmsystemer. Et af disse nye filmformater kom i særlig
grad til at præge de danske biografer. Den nye film ”Oklahoma!”
der havde
premiere i New York i
oktober 1955, blev filmet i
den nye bredfilmsproces; Todd-AO.
Filmen blev et
øjeblikkeligt hit og Amerikanske og Europæiske biografejere
lagde mærke til systemet.
Den første Europæiske Todd-AO biograf, Adriano i Rom, åbnede den 14.
februar 1957 og en måned senere åbnede den første
Todd-AO biograf Savoy i Hamburg.
3 Falke Bio var unik i sin egenskab af at være Skandinaviens første biograf
specielt indrettet til at vise det nye filmsystem
Todd-AO.
Det var
ganske unikt at Todd-AO kom til Danmark i 1958. På samme tid var der
kun 60 biografer i USA og Canada og 50 biografer i resten verden
indrettet til Todd-AO. Mindre end 3 år efter verdenspremieren på det nye filmformat, kunne man
i Danmark derfor opleve "70mm film med 6-spors stereofonisk magnetlyd". Med 5 højttalere bag det store buede lærred og et
antal effekthøjttalere placeret i salen var Todd-AO,
sammen med design, repertoire og ledelse
hjørnestenene til biografens store succes i mere end 20 år.
|
Hvad er
Todd-AO? |
Danmarks Største Lærred
|
|
Det store Todd-AO lærred
3 Falke
Bio var meget moderne i 1958 med det gigantiske
buede "væg til væg" og "gulv til loft" lærred.
Det var en biografdesignfilosofi
udviklet af Cinerama,
Todd-AO og
Dimension 150 og senest markedsført
af Showscan Corporation i starten af 1980erne som
"High-Impact Biografer".
I moderne biografer betragtes kæmpelærreder som standard,
men den buede version er desværre udfaset til fordel for det
væsentligt mindre imponerende flade lærred.
|
|
Et amfiteater med 28 rækker
|
|
Udsigt
til de mange pladser, operatørrummet og loftet.
3 Falke Bio var opbygget som et amfiteater med 28 rækker. Alle rækker
var naturligvis buede således, at alle havde det bedst mulige udsyn imod
lærredet.
Biografrummet
bestod af 1000 pladser heraf 64 sofapladser plus 2 kontrollørsæder.
1/3 af pladserne var på de 11 første rækker på det stærkt
skrånende gulv.
Bagerste række på gulvet var sofarække med god
benplads. Dernæst kom terrassen med en
sofarække ca 2 meter over gulvniveau. De efterfølgende 16 rækker, med 2/3 af pladserne, hævede
sig i en kraftig stigning op bagerst af biografen.
Stolene, med teaktræsarmlæn, havde turkisfarvet betræk i ren uld.
Rækkeafstanden var 85 cm. Det normale på den tid var 78 cm. For enden af
rækkerne var der stolerækkelys tegnet af Ole Hagen der på den tid kostede pris 30 kr
pr. stk, og
et rækkenummerskilt i matforkromet messing med indgraveret inskription.
Stolene blev leveret fra Odense Stole- og Møbelfabrik og kostede i alt 200.397,20 kr. I
august 1972 blev linoleumsgulvet skiftet og stolene blev renoveret
samtidigt med, at stoleplanen blev lavet lidt om. Pladsantallet blev
reduceret til 976.
En af disse pladser blev landskendt, da "formand" Simon Spies købte en
plads til sin
stok. En pudsighed han også anvendte i Det Kongelige
Teater.
|
|
Billetkontor og Facade
|
|
Billetkontoret var placeret
på pladsen udenfor og havde 3 salgssteder med pengebakker og taleruder. Endvidere var der en tavle vendt imod publikum, en
pladsoversigt med udskiftelige prisgrupper samt lysmarkering for "UDSOLGT".
Billetprisen kostede fra starten fra 5 kr
til 14 kr.
Pladsen foran billetkontoret blev i spøg kaldt for "3 Falke Square". Om vinteren
kunne det være en kold oplevelse at købe billetter til 3 Falke Bio og
allerede 18. december 1958 skrev Frederiksberg Bladet, at publikum havde
klaget over blæst og kulde, når de købte billetter. Pladsen blev først overdækket midt i
1980'erne, længe efter at biografen
var lukket.
Personalet
havde lokaler til rådighed på 2. og 3. sal med udsigt til
brandstationen.
Der var ikke nogen elevator op til operatørrummet der lå på 4. sal, og man skulle derfor slæbe de meget
tunge 70mm film derop.
Biografens
facade bestod af et udhæng hvor biografens navn "3 FALKE Bio"
sad bøjet i neon. På forkanten af denne baldakin var det plads til
at sætte bogstaver, så man kunne skrive filmens titel. Oven over
baldakinen var der plads til en stor 24-sheet, plakat der altid prydede facaden
og biografens indgangsparti.
24-sheet
= meget stor plakat, der består af 24 enkeltdele. Bruges ikke mere.
Idag laves disse plakater på et trykker.
|
|
Foyer
|
|
Udhængsskabe
i den ydre foyer. Foto fra A Andersen's samling.
Vestibulen var 12 x 5 meter.
På venstre side var der 2 store montre til plakater. På væggene var der
brune kakler, og belysningen var indbygget i loftet.
Til højre sad der en salsoversigt samt plakatmontre med baggrundslys.
Fra vestibulen fortsatte man ind i foyeren.
I foyeren var der publikumstelefoner, toiletter, en slik- og iskiosk, bar
og springvand. Fra foyeren var der adgang til biografsalen via 2
trapper der ledte op til 1. sal.
Til højre for kiosken lå en bar
forpagtet af en restauratør. På venstre side lå en kaffebar, der pga.
manglende omsætning blev nedlagt i begyndelsen af tresserne. Senere blev
også baren nedlagt.
I bunden af foyeren blev der opstillet et springvand,
hvor vandet skiftede farve ved hjælp af en projektør med en drejende
skive med forskellige farver foran. Springvandet var kantet af kunstige
blomster, som kontrollørerne yndede af få piccoloerne til at vande.
I foyerens loft sad der i et gitterarmatur med 240 lamper, der skulle skabe en
form for Tivoli illuminationseffekt. Foyeren lå under biografsalen og belysningen skulle derfor
give gæsterne en illusion af, at der var højt til loftet.
Branchebladet "LP & Co Nyt" skrev i deres nummer af den 28.
november 1958, at foyeren ikke oprindelig var konstrueret til helaftensfilm.
Foyeren kunne ikke rumme 1000 mennesker i pauserne, og den var derfor for
lille.
Der manglede også
en garderobe i foyeren.
Erfaringerne med 3 Falke Bio's lille foyer gav anledning til omfattende
ændringer i projekteringen af Kinopalæet
som Ole Hagens tegnestue var i fuld gang med at tegne (Kilde: Frederiksberg
Bladet den 27. november 1958.)
|
|
Ventilation
|
|
Aaltolamperne
i baggrunden til venstre og operatørrummet. Foto: Thomas Hauerslev
Hver time blev der blæst 25
kubikmeter frisk renset og forvarmet luft ind per tilskuer. Indblæsningen
var i loftet og udsugningen var under stolene. Efter premieren klagede
publikum over træk på de bagerste rækker (Kilde: Frederiksberg Bladet
18. december 1958).
|
|
Salsindretning
|
|
Næsten
alle stolene set fra lærredet. Bemærk Aalto lamperne ved bagvæggen. Foto: Thomas Hauerslev
Det samlede biografareal var 600 kvadratmeter.
Gulvet var lavet af mørktbejset fyrretræ under stolene og belagt med Wilton tæppe på
gangarealerne.
Loftet var
mørkeblåt og konstrueret af gasbeton i felter med indbyggede downlights
på 100W hver. På rampen sad der 87 lamper i loftet. Væggene var
asbestbemalede akustiske paneler (asbestolux plader med akustisk
regulering) med små lodrette lysrender med en enkelt 15W pære i bunden.
Til lidt over dørhøjde var væggene beklædt med teaktræspaneler. På
bagvæggen sad der 14 styk dobbelt Aalto cylinder pendler.
Biografens håndværkere gav biografen navnet "4. maj bio" pga
lamperne, der kunne minde om et boligkompleks med levende lys i vinduet. Udgangstrapperne gik ud til Howitzvej. Det viste sig senere, at
tømningstiden var for lang, dvs, det tog relativt lang tid at få 1000
mennesker ud af salen efter forestillingen (Kilde: Frederiksberg Bladet den 18. december
1958.)
Biografen blev den 1. november 1961 præmieret af
"Komiteen til præmiering af gode og smukke bygninger på
Frederiksberg" med diplom og bronzetavle. Broncetavlen er
eftersøgt hos Frederiksberg Kommune i 2004, men den er forsvundet.
|
|
Lærredet
|
|
Lærredet
set fra den vestlige indgang. Foto: Thomas Hauerslev
Det var det største biograflærred, der endnu var installeret i en dansk
biograf. Det fyldte hele endevæggen og de sorte
masker var meget små, når der blev vist 70mm film. Det var som at kikke
ud af et stort vindue.
Tegningerne af lærredet blev sendt til Todd-AO i USA til afprøvning (Kilde:
Børsen 17. oktober 1958), for
at man på forhånd kunne have garanti for den korrekte anbringelse.
De
imponerende dimensioner var: 17,6 x 8 meter (Kilde: Berlingske Tidende 17.
oktober 1958) (uafmasket 18,5 x 8,2 meter). Det krummede
stærkt med en pilhøjde på 2,7 m, og det havde en speciel lysspredende overflade af
imiteret fiskeskæl og perlemor.
Afstanden fra 1. række
til lærredet var 8 m. Foran lærredet var der en scene af mørktbejset fyrretræ på 8 x 12 m, der var velegnet til optræden. Sceneloftet var et mørkt malet hængende rabitzloft.
Lærred blevet
skiftet flere gange bl.a. i 1963 ("Lawrence of Arabia"),
1967 (Dimension-150 "The Bible...in the beginning") og
igen i 1976. I biografens levetid blev lærredets størrelse kun
overgået af Kinopalæet
og den omrejsende biograf, der viste
"Windjammer"
i årene 1958 - 1960.
Der var 2 fortæpper. Et gult (tæppe 1) af Mohair velour "Castle",
der fulgte forkanten af scenen og et lysegråt af glasfiber (tæppe 2),
der var det traditionelle fortæppe foran lærredet. Fortæpperne
forsvandt ud bag væggen, når de gik fra. Det gule tæppe blev
hovedsageligt brugt i pauserne.
|
|
August A. Andersen - Født til Film
|
|
August
Andersen står på trappen aftenens forestilling. Foto: Stefan A Kron
Andersen
Blandt 36 ansøgere, fik August Andersen i 1958 jobbet som
direktør i 3 Falke Bio. Han skulle starte den 1. august 1958.
Han var på det tidspunkt 48 år og filmansætter på Warner Brothers i
København og kendt som en erfaren og dygtig filmmand.
August
nød hver eneste dag som direktør. Han elskede sit arbejde. Han var typisk på arbejde om formiddagen og
igen om aftenen. Han lod sig pensionere i
en alder af 67 den 31. juni 1977.
August
A Andersen (23.05.1910 - †24.11.1990) blev født i København og voksede op
på Nørrebro.
Hele hans liv var August Andersen knyttet til dansk biografvæsen.
Han startede som
biografkontrollør i 16-17 års alderen i stumfilmstiden, og blev siden filmoperatør i
Metropol og Palladium. Efter
realeksamen startede han som stik-i-rend dreng hos Paramount Pictures
i Danmark.
Han var sekondløjtnant i artilleriet, men militærkarrieren blev
afbrudt, da han kom til Gloria Film samtidigt med, at han var
filmoperatør. Efter en uddannelse som prokurist kom han i 1937 til Gefion
Film.
|
|
Kronprinsesse
Margethe og August Andersen. Foto: Stefan A Kron Andersen
I august 1944 blev han interneret i Vestre Fængsel og siden i
Frøslev lejren.
Han startede i 1950 sit eget filmselskab, Zenith film, og
lukkede det igen 1952, da han blev ansat i Warner Brothers.
I protest mod at LOF ikke ville give August Andersen lønforhøjelse og
ordentlige pensionsforhold, søgte
han i 1962 bevillingen til
Bispebjerg Bio. Så kunne han blive sin egen chef og få en bedre pension,
skrev Berlingske Tidende den 31. januar 1963.
LOF besindede sig og indså naturligvis, hvor vigtig August Andersen var
for deres biograf. Han trak ansøgningen tilbage, da han fik lønforhøjelse
og forbedrede betingelser med LOF, der havde bevillingen til 3 Falke
Bio.
August Andersen var meget kreativ og driften af 3 Falke Bio var et
højdepunkt i dansk biografdrift og han havde
overskud på regnskabet helt op til og med 1975. På et tidspunkt i starten
af 1960 "udgav" 3 Falke Bio egne
frimærker efter August's initiativ.
August kaldte sig altid "August
A. Andersen", men i virkeligheden hed han Alfred August Andersen.
|
|
Byggeledelse og Fremvisning af biografen
|
|
Bygning
af biografen sommeren 1958. Man aner terrassen og den ene udgang i
biografens højre side. Foto fra A Andersen's samling.
Byggeriet af Falkonercentret med 17-etagers hotel, handelsskole og koncert/konferencesal
foregik fra 1955 til 1958 og biografdelen var noget af det sidste, der
blev færdigt.
Byggeleder af biografprojektet var LOF´s
forretningsfører, Egon Wagner Jensen, og tidligt i projektet håbede
man på at åbne den 15. september 1958.
Liberalt Oplysningsforbund havde fået bevillingen til at drive biografen og den 1. august 1958 ansatte de August Andersen til at drive deres nye prestigebiograf.
Den 9. september 1958 var stole og maskiner stadig ikke installeret, og
hvilken film man skulle vise, var stadig uvist. Torsdag den 16. oktober 1958 kl 14.00 blev biografen uden lærred, men med alle dens
tekniske raffinementer, fremvist for pressen.
Imens en hærskare af håndværkere
stadig arbejdede, var Ole Hagen som
tilsynsførende arkitekt, dagens guide.
Lærredet kostede 21.000 kr og ankom fra England i en stor trækasse og blev lagt langs en af
væggene i salen. Af frygt for at beskadige det blev det først sat op til
sidst efter at håndværkerne var færdige.
Politiken skrev fredag den 17. oktober 1958, en uge før åbningen, at
lærredet endnu ikke var hængt op.
|
|
Bygning
af biografen sommeren 1958. Man ser terrassen og operatørrummet. Foto fra
A Andersen's samling.
Den 17. oktober 1958 var der artikler om 3
Falke Bio i Berlingske Tidende, B.T., Børsen og Dagens Nyheder.
"Moderne enkelthed og lys festlighed, der er behagelig
uhøjtidelig" skrev Børsen
3 Falke Bio havde 1000 pladser men var langt fra den største biograf i Danmark, hvad angår siddepladser.
Følgende Københavnske biografer havde flere pladser: Nora (1184), Palladium
(1347), Palads Teatret (1549), Saga (1692) og World Cinema (1575).
Hvad lærredsstørrelse og filmbredde angik, slog 3 Falke Bio dem alle.
Todd-AO, stort lærred og 6-sporet stereofonisk magnetlyd var
synonymt med, hvad der gjorde 3 Falke Bio berømt.
Inden biografen åbnede fremkom der forespøgsler fra konkurrenterne, vedr.
installatione af
Cinemiracle.
August Andersen fortalte, at han
havde valgt at vise "South Pacific". Han havde set filmen i
Dominion biografen i London, og det var kun 7 måneder siden, den havde haft
verdenspremiere
i Criterion Theatre på Broadway i New York, USA.
"Det bliver en forrygende succes" - og
August Andersen gav den 6
ugers spilletid. "Der bliver udsolgt, inden
håndværkerne er væk"
-, fortalte han optimistisk. LOF havde beregnet et overskud på 50.000
kr, hvis belægningsprocenten var mindst 75% i et år. LOF skulle blive
meget klogere, for filmen kom til at køre i sammenlagt 184½ uge og blev
den største biograf succes i Danmark i 20 år.
|
|
Personalet i biografen
|
|
1962,
Chefoperatør Møller viser "South Pacific" i Todd-AO. Foto
Henrik Fabild
Det samlede personale var på den tid: 1 direktør, 1 kontordame, 4
kontrollører, 3 operatører, 3 billetdamer, 4 piccoloer og 3
rengørings-damer i alt 19 mennesker. I 1969 var følgende ansat som
kontrollører: Erik Christensen, Lennart Liljegren og K Wauder. Hovedkasserersken
Inge Wallin (Biografbladet kalder hende
"Velin") havde været ansat siden 1958.
Der var 2 operatører på
arbejde af gangen. De skulle betjene 34 tryk-knapper på skråpulten. Tilbagespolingen foregik pr
håndkraft. Kaj Larsen (kinotekniker hos BOFA senere SCANKINO) var
chefoperatør, og skulle sørge for, at de 6 forstærkere og 36
højttalere var i orden. Hans makker var Harry Møller.
Personale
Overkontrollør Bøghave (1959)
Overkontrollør Erik Edskov (1959)
Operatør Harry Møller (1959)
1. operatør Hans Christensen (1959)
Chefoperatør Kaj Larsen (01.02.1962)
Hovedkassererske Inge Wallin
Piccolo Jan
Piccolo Svend Åge Bech
Piccolo Jan Petersen
Schneider
Knud Nielsen
Erik Christensen (1969)
Lennart Liljegren (1969)
K Wauder (1969)
Henrik Westergaard Christensen (1964 - 1969)
• Gå til
Mit Liv i 3 Falke Bio
• Gå til
Hvad Skuffen Gemte
Kære Thomas Hauerslev,
Jeg sidder her ved min vens computer i
Annisse Nord. Jeg ville finde ud af hvilken film der blev spillet i Imperial
i København. Til min STORE forbavselse så jeg henvisende information om 3
Falke Bio og gik staks til denne webside. Jeg var en meget stor tilhænger af
denne biograf. Så meget, at jeg tog et job der som piccolo lige efter
biografen havde slået sine døre op.
Jeg fortsætter med stor interesse at læse hele artiklen og ser jo så mere og
mere om folk som jeg kan husker og har arbejdet sammen med. Jeg ser det
billede som viser 1 års Jubilæet på "South Pacific". Det billede har jeg
stadigvæk! Jeg så "South Pacific" ca. 425 gange delvist fra salen eller
operatørrummet dog ikke samlet som Ejner gjorde.
Jeg var på 3 Falke Bio i næsten 3 år i min fritid og arbejdede først som
piccolo så assisterede jeg i operatørrummet under aften forestillingerne
samt viste til tider helt alene Danske Rejsefilm om eftermiddagen på Lørdage
og Søndage.
Mange tak og jeg sender mine ønsker til dig om en Glædelig Jul.
Erik Bjørn Jensen, december 2005
|
|
|
|
Personalet
fejrer "South Pacific"'s første år i oktober 1959. Fra venstre
til højre: Erik Bjørn Jensen, Schneider, Svend Aage Bech, uidentificeret, Inge Wallin,
Knud Nielsen, Bøghave og Jan Petersen. Foto fra A Andersen's samling.
Svend Aage Bech (08.04.1942 - 26.09.2007) var i næsten
alle årene tilknyttet 3 Falke Bio. Han startede som piccolo i 1958, og
avancerede til
filmoperatør samtidigt med at han havde sit dekoratørjob Philips i
Danmark. Han var fabelagtig til at dekorere biografen med plakater og
billeder når der var premierer.
Svend Aage havde en knastør form for humor, hvilket følgende historie dokumenterer.
I 1978 gik filmoperatørene Jan Niebuhr og Ole Frellis op i operatørrummet efter
forestillingen for at sikre sig, at "Close Encounters of the Third
Kind" var en 70mm kopi. Da de henvendte sig til Svend Aage, og
spurgte om de måtte komme op og se operatørrummet, men at de ikke havde
spurgt nogen, svarede han blot:
|
|
Berlingske
Tidende 29.09.2007.
"Har I ikke spurgt nogen?????".
Niebuhr fik fremstammet, lettere paf, at han var sikker på, at det var en
70mm kopi de lige havde set, men det stod ikke i aviserne. Svend Åge
svarede ham prompte:
"Det er fordi, det er hemmeligt"
De fik
bekræftet, at det var 70mm, men forlod operatørrummet noget forvirrede
efter deres første møde med Svend Aage Bech.
Efter 3 Falke Bio's lukning i 1982 fortsatte Svend Aage som filmoperatør i Lyngby Teatret, Palads
teatret i København og senere i Kastrup Bio.
En anden gang kom
filmoperatør Bjarne (Efternavn ukendt) på besøg.
Film var lagt i maskinerne, klokken var 19:30, og der var folk i salen.
Det gule fortæppe var kørt for. Bjarne starter selvfølgelig filmen. I
det øjeblik det gule tæppe så kørte fra, afslørede det Svend Aage
Bech, der stod på en høj stige ved det lysegrå tæppe. Tæppet havde sat
sig fast, og han var derfor ikke kommet i gang endnu. Folk morede sig
formentlig strålende. Som operatør i den situation, er der ikke andet at gøre end at
bukke og så komme i gang med filmen.
Svend Aage Bech døde desværre i 2007 efter lang tids sygdom.
|
|
Danmarkspremiere på Todd-AO
|
|
Den
første film i den nye biograf blev musicalen "South Pacific"
filmet i Todd-AO. Filmen
havde premiere i New York den 19. marts 1958 i Criterion theatre
(efter 6 måneder flyttet til
Rivoli
theatre), og havde Europa premiere i London den 21. april 1958
i Dominion theatre. I Sverige havde "South Pacific" premiere
i Todd-AO tirsdag den 7. april 1959 og kørte til og med torsdag den
1. oktober 1959 (26 uger) i Ritz biografen i Stockholm. Ritz
biografen i havde allerede kørt "Oklahoma!"
og "Around The World in 80 Days" i 35mm. I august 1959
blev Scania biografen i Malmø ombygget til Todd-AO med et lærred på
15 meter.
"South Pacific" succes varierede fra land til land. 12
uger i Helsingfors, Finland, 17 uger i Oslo, Norge og kun 3 uger i
Rom i Adriano biografen og tilsvarende ganske få uger i Paris.
Søndag d. 21. september 1958 blev den første 70mm kopi af
"South Pacific"
fløjet til Danmark fra USA via SAS's Nordpolsrute (skrev
Frederiksberg Bladet den 25. september 1958). "South Pacific"
var blevet oversat i Danmark og tekstet i USA. Der var kun to
stavefejl i oversættelsen (skrev Frederiksberg Bladet den 22.
oktober 1959).
"South Pacific" fyldte 11 spoler, der hver vejede godt 15 kg. Med
transportkasserne kom vægten op på 25 kg. To dage senere, den 23.
september 1958, blev kontrakten underskrevet af Fox Film A/S og 3
Falke Bio. Filmen skulle køre mindst 8 uger, og filmlejen var 60% af
nettoindtægten incl. Todd-AO royalty. Filmen blev censureret i 3
Falke Bio imellem den 17. og 21. oktober 1958. Statens Filmcensur
havde ikke, og fik aldrig mulighed for at køre 70mm så Statens
Filmcensu måtte en tur i 3 Falke Bio for at se filmen.
Mandag den 20. oktober 1958 startede billetsalget. På kun 1 time
kunne biografen melde "alt udsolgt" til Skandinavienspremieren den
følgende fredag. Onsdag den 22. oktober 1958 var der generalprøve
for 1000 mennesker kl 19.30. En kreds af håndværkere, biograffolk og
personale fra filmselskaberne var inviteret.
|
|
Indvielse
|
|
Biografens
"South Pacific" facade en gang i 1960erne. Foto fra A
Andersen's samling.
Torsdag den 23. oktober 1958 kl 19.30 blev biografen officielt
indviet for pressen og mange fine gæster. En halv snes Hawaii piger
bekransede gæsterne, som bl.a. talte forhenværende statsminister
Erik Eriksen, arveprinsesse Caroline Mathilde og hendes to børn
prinsesse Elizabeth og prins Ingolf, justitsminister Hans Hækkerup,
størstedelen af Venstres folketingsgruppe, de nordiske landes
ambassadører, Frederiksbergs borgmester A. Stæhr-Johansen,
Kommunalbestyrelsen, direktør Svend Nygren fra Fox Film A/S, Niels
Anker Kofoed og konsul Alexander Christiani.
Der blev holdt taler af arkitekt Ole Hagen, direktør August Andersen
og direktør L A Duus Hansen fra BOFA mfl, som talte om det specielle
nye filmsystem, teknikken og biografen. Endelig gled fortæppet på
prosceniet til side, og
"The Miracle of
Todd-AO"
tonede frem. Man kunne fornemme den kendte susen og kildren i maven,
som når man kører i rutschebane. I pausen blev der uddelt Toms
chokolade.
Folketidende i Ringsted skrev om Todd-AO efter premieren i 3 Falke
Bio:
"Imponerende skarphed,
farvestrålende scenerier. Det var fuldstændig som om, personerne
myldrede frem foran lærredet. Alt stod skarpt og
naturligt til mindste enkelthed. Og nærbillederne var af en
betagende virkning. Man var ganske stum overfor, at dette var
teknisk muligt".
|
|
Publikum stormer biografen
|
|
Fredag
den 24. oktober 1958 åbnede biografen dørene for et begejstret publikum.
Skandinavisk urpremiere i strålende farver og Todd-AO. Indvielsen var
nær blevet aflyst, da der blev konstateret en revne i hulspejlet i det
ene lampehus. En person blev sendt af sted til Amsterdam for at hente et
nyt. Spejlet gik dog ikke midt over, og man havde herefter et i reserve.
Anmelderne var ikke meget for "South Pacific".
• "Flot men overpyntet operettefilm"
(Berlingske Tidende)
• "- er teknisk fremragende, men kunstnerisk tom" (Aftenbladet)
• "Pragtfuld teknik - elendig handling" (Demokraten).
Besøgstallet faldt efter de første 6 uger, og den næste film var klar
til premiere omkring jul. Imidlertid strømmede folk ind fra den 7. uge,
og succesen var i hus. "South Pacific" holdt sig på plakaten i
72½ uge med en daglig aftenforestilling kl 19:30 samt en ekstra
forestilling på lørdage og søndage kl 16.00. Spilletiderne var typiske
for 3 Falke Bio helt op i 70'erne.
Da "South Pacific" var udspillet i 3 Falke Bio, blev den flyttet
til Europa bio i Aalborg den 14. marts 1960, der på det tidspunkt var
den eneste Todd-AO biograf uden for København. Efter Aalborg kom turen
til Århus hvor Kosmorama genåbnede efter ombygning med Todd-AO den 23.
maj 1960.
3 Falke Bio annoncerede i hele landet for "South Pacific" og
Todd-AO. Eks: Randers dagblad, Vestkysten og Vendsyssel Tidende. Den 9.
april 1959 skrev Frederiksberg Bladet, at der havde været talrige besøg
fra Norge og Sverige, og sågar Færørerne (Kilde B.T. 22. oktober 1959).
Annoncering foregik også i "Copenhagen This Week" på engelsk. Der var
mange turister, der så filmen, der selvfølgelig blev spillet i
originalversionen med danske undertekster.
I Malmö, Sverige, blev der annonceret massivt. Folk valfartede til
København for at se "South Pacific" i Todd-AO og Forum´s
"Windjammer" i Cinemiracle. Dengang var der noget at se på. Salget
af billetter i Malmö blev gjort af turistforeningens kontor og i
Landskrona gennem skibsreder Jørgen Jensen.
|
|
Filmens
plakat fra 1958.
De første 6 måneder havde den månedlige omsætning svinget
imellem 200.000 kr og 325.000 kr = ca 10.000 kr/dag skrev
Frederiksberg Bladet den 9. april 1959.
Da filmen havde gået 1 år på 3 Falke Bio, verserede der rygter
om, at Mitzi Gaynor (født Francesca Mitzi von Gerber) skulle komme
og kaste glans over jubilæet. August afviste rygterne i Ekstra
Bladet den 3. oktober 1959.
Hun var en dyr dame, der krævede de fineste hoteller, den
dyreste mad og de bedste biler. Hun kom dog ikke fordi det ikke blev
besluttet hvem (Fox Film A/S eller 3 Falke Bio) der skulle invitere,
og dermed betale skrev Berlingske Aftenavis den 30. september 1959.
Alle landets aviser skrev om filmens 1 års jubilæum i 3 Falke
Bio. På et år havde 262.368 mennesker set filmen, og filmen havde
brutto indspillet 2.567.525 kr. Belægningen havde gennemsnitlig
været 75% og den gennemsnitlige billetpris var 9,79 kr. Utallige så
den flere gange. August Andersen så filmen mindst 15 gange.
3 Falke Bio var den biograf på kontinentet, der viste
"South Pacific" i længst tid. Succesen blev kun overgået af
Dominion i London.
Efter næsten 1 års kørsel var 70mm kopien meget medtaget.
Amerikanerne undrede sig over, at den stadig kunne holde sammen
skrev Dagens Nyheder den 23. oktober 1959. Fox Film A/S i Danmark
var ikke meget for at købe en ny kopi, der kostede 70.000 kr. 70mm
kopien blev derfor holdt ved lige af 3 Falke Bio ved at tørre den af
i rensevæske (freon) og jævnlige eftersyn skrev både B.T. og
Frederiksberg Bladet den 26. hhv. 27. august 1959.
Overkontrollør Bøghave var lidt træt af "South Pacific".
1. operatøren Hans Christensen fortalte i avisen: "Hvis der skulle
ske noget, kunne jeg springe lige op på scenen og fremstille hele
stykket". Hans kone elskede melodierne, og spillede dem på bånd.
Først den 4. marts 1960 blev "South Pacific" erstattet af en
ny film. Den nye film var "Die Trap familie in Amerika", der
kun kørte 25 dage. August Andersen havde oprindelig antaget filmen
til premiere 2. juledag 1958, men den måtte pænt vente i 15 måneder
på at få premiere.
|
|
Reklamefrimærke
fra "South Pacific". Bemærk Todd-AO logoet
Den 27. december 1960 var der repremiere på "South Pacific".
Kun en gang tidligere havde man hørt om en film, der kunne køre i så
lang tid. Det var "Landevejskroen" med Edvard Persson der
blev vist i 78 uger (11.04.1940 - 07.10.1941. Kilde: Nørrebrobladet
9. maj 1960) i Nørreport bio under 2. verdenskrig. Den lange
spilletid var dog kunstig idet tyskerne havde indført en
bestemmelse om, at hver anden film på enhver biografs repertoire
skulle være tysk. Man ville simpelthen ikke skifte! ”South
Pacific” blev på 3 Falke Bio i sammenlagt 184 uger over to
perioder på henholdsvis 72½ og 112 uger. Den blev vist i mere end 3½
år og sidste dag var den 13. februar 1963.
Da "South Pacific" i april 1962 havde kørt 140 uger i 3 Falke
Bio, havde den kørt 208 uger på Dominion i London. På jubilæumsdagen
trak Robert Jeffrey, fra "West Side Story" opførelsen i Stockholm,
lod om LP plader skænket af RCA. Resten af jubilæumsugen var der
også lodtrækninger. "South Pacific" havde re-premiere i 1967 i en ny 70mm kopi. "The
Miracle of Todd-AO" blev også vist. Et billede i Aktuelt den 23. august 1967, taget udenfor biografen,
viste en gruppe nonner på vej i biografen for at overvære en lukket
forestilling af "En Landsbypræsts Dagbog" imens der blev vist
"South Pacific". Den sidste gang "South Pacific" blev
vist i 3 Falke Bio i 70mm var fra den 26.07.1976 til den 17.08.1976.
Soundtracket blev i Danmark solgt i over 25.000 eksemplarer og kan
den dag i dag findes i enhver second-hand shop. Det var flere
eksemplarer end der blev solgt i Vesttyskland skrev Dagens Nyheder
den 23. oktober 1959. LPen kostede imellem 35,50 - 38,50 kr.
|
|
Besøgsstatistik
|
|
Dato: |
Gæster: |
Besøgsstatistik: |
November 1958
|
31.000 |
41 forestillinger 76% belægning |
24.07.1959 |
192.777 |
Sidste 15 års største succes i
København |
23.10.1959 |
262.368 |
Brutto indtægten var kr 2.567.525,-. |
03.03.1960 |
333.000 |
- |
21.08.1961 |
700.000 |
- |
13.11.1961 |
500.000 |
1000 opførelser i alt 4.000.000 kr. |
29.11.1962 |
600.000 |
167 uger, på 1500 forestillinger og
hermed den største succes i Norden. |
15.02.1963 |
683.812 |
Spillet 2056 gange inkl. provinsen. Ny
dansk rekord |
|
|
|
|
|
|
Todd-AO Demonstrationsfilmen"Rutschebaneturen"
|
|
Som forfilm til "South
Pacific" fra den første
dag i 1958 blev der vist en kort Todd-AO demonstrationsfilm,
der viste publikum scener fra en rutschebane, en flyvetur over Rocky Mountains,
at stå på ski i Sun Valley og
køre på motorcykel i San Francisco.
Kortfilmen demonstrerede hvad mulighederne var med Todd-AO's
specielle 128° "Bug Eye" linse. En linse der gjorde det
muligt at fotografere med en meget stor billedvinkel og gengive
dette uforvrænget på det store Todd-AO lærred. Effekten giver
publikum en fornemmelse af at 'være der selv', dvs, det ser meget
realistisk ud. Det er en såkaldt
first-person experience. Dvs, at publikum oplever handlingen som om
man selv deltog i filmen.
Denne demonstrationsfilm fik aldrig nogen dansk titel, men gjorde et
stort indtryk på publikum, og i folkemunde kom filmen til at hedde "Rutschebaneturen".
Den titel blev oven i købet anvendt i annonceringen.
Originaltitlen var "The Miracle of Todd-AO".
|
|
Ejner Knudsen så "South Pacific" mere end 100 gange
|
|
Ejner Knudsen så "South Pacific" mere end nogen anden. Fotograf
ukendt. Foto fra A Andersen's samling.
Ejner Knudsen fra Peter Sabroesgade 21 var en Frederiksbergsborger på 62 år, altmuligmand fra Kødbyen, far til fire og
enkemand, der så "South Pacific" mere end nogen anden.
Han havde arbejdet siden han var 8 år, og nu mente han at tiden var kommet
til at forkæle sig selv. "Jeg er mutters alene, og jeg syntes jeg
har lidt sjov til gode".
Han var helt vild med Mitzi Gaynor. Han købte altid den samme plads: 1
række nummer 1, typisk om lørdagen. Han havde kun råd til at se den en
gang om ugen. Ofte havde han blomster med til billetdamerne.
Den 31. januar 1959 satte han danmarksrekord, da han så filmen for 25. gang.
Hr. Knudsen fik foræret et signeret billede af Mitzi Gaynor og en
flaske portvin. Da han havde set filmen 40 gange, fik han filmens RCA soundtrack af biografen. Lørdag den 16. juli 1959 havde han set den 50
gange, og fik på dagen foræret en hel mappe med filmbilleder, en flaske
cognac samt en rundvisning i operatørrummet af direktøren. 65. gang fik
han foræret en fribillet. På 70 uger så han filmen 80 gange. Den 100.
gang, i april 1961, blev han iført smoking modtaget af direktøren selv.
Den
13. november 1961 så Ejner Knudsen filmen den 150. gang. Her fik han
foræret en blomsterkurv så stor, at den ikke kunne komme ind i hans egen
lejlighed - huskede August Andersen. I hans hjem hang der billeder af Mitzi Gaynor på væggen. I februar 1962 brækkede han
benet ved en trafikulykke, og kom på Frederiksberg Hospital. De første
han ønskede underrettet, var billetkontoret i 3 Falke Bio, så de ikke
skulle holde hans billet tilbage, skrev Ekstra Bladet den 6. marts 1962.
Personalet syntes, det var nogle
hyggelige aftener med Ejner Knudsen, der ofte talte om filmen i pausen.
I november 1962 havde Einar Knudsen set filmen 166 gange. Det blev overvejet at give
ham et frikort til "South Pacific", men det blev opgivet,
da han selv ønskede at betale for det. På trods af han altid selv
betalte sin billet, kostede det biografen flere penge at give han
forskellige gaver, end man tjente.
Hr. Knudsen var god reklame for biografen og filmen.
Til gengæld skrev samtlige aviser i
hele landet om Ejner Knudsen, der så "South Pacific"
mere end nogen anden i 3 Falke Bio fra 1. række nummer 1.
Ved repremieren i 1967 kom han igen, og så Mitzy Gaynor fra 1. række nummer. 1.
|
|
Premierer, Stil og Prominente gæster
|
|
Peter
Glenville i samtale med kronprinsesse Margrethe. I baggrunden ses
Droning ingrid og Kong Frederik IX.
Foto fra A Andersen's samling.
Mange udenlandske gæster betragtede på den tid biografen som den flotteste og bedste biograf i Europa til forevisning af Todd-AO film. Det var de gode solide amerikanske film, der var 3 Falke Bio's repertoire
og de første 12 år spillede 3 Falke Bio de største film, der kunne opdrives.
De fleste blev vist i 70mm, og i nogle tilfælde var biografen blandt de biografer i hele verden, der kunne vise de bedste resultater.
"Porgy and Bess" kørte i 17 uger og indspillede 474.464 kroner på 127 dage
hvilket var Europa rekord. .
På den tid var det en oplevelse at gå i
3 Falke Bio, og
publikummet kom ofte langvejs fra. Man annoncerede bevist i byerne langs
indfaldsvejene til København. Billetbestillinger blev kvitteret med
specielt fremstillede "frimærker", der tjente som reklame. Hvis
man bestilte over 8 billetter, fik man en kuglepen. Busture fra f eks
Ringsted til en aftenforestilling i 3 Falke Bio var ikke ualmindelige i 1960'erne.
En premiere i 3 Falke Bio var altid en københavnerbegivenhed, der ofte tiltrak den kongelige familie, diplomater og
politikere - altid i mørkt tøj naturligvis.
Da "Becket"
havde premiere, kom instruktøren Peter Glenville på besøg. Dronning
Ingrid og børnene Margrethe og Benedikte kom også, og overskuddet på 9438,35 kr gik også til Red Barnet's børnehavebyggeri på Grønland.
Fabrikant George Salomon og søn uddelte 1000 parfumeprøver. Prinsesserne
så senere filmen som privatpersoner.
Skuespilleren Rod Stiger besøgte biografen da ”Waterloo” havde premiere.
|
|
Foto
fra A Andersen's samling.
"Oklahoma!" blev
forhandlet direkte med Magna Theatre Corporation's, Albert Leonard, i
januar 1959. "Oklahoma!" 70mm kopien blev transporteret
med fly til Danmark for 6000 kr, men samlede støv i 2 år, før den fik
premiere fordi "South Pacific" spillede endnu. "Oklahoma!"
spillede 151 dage og tjente netto 659.478,73 kroner.
Under filmblokaden midt i 50'erne drog Københavnerne til Landskrona i
hobetal og så de amerikanske film. En af de populære film var "Gone
With the Wind", der endnu ikke havde haft dansk premiere. Lanskronabådene blev kaldt Scarlett bådene, opkaldt efter Scarlett O'Hara. Der var derfor feststemning på Øresund da "Gone
With the Wind" i 1968 havde repremiere i 70mm version. Festen foregik på
en af "Scarlett" bådene. Dagen efter drog en pigegarde gennem
byen med et stort banner, hvor der stod: ""Borte med blæsten" i
70mm".
"Lawrence of Arabia"
kontrakten
med Columbia film blev underskrevet 23. januar 1963. 3 Falke Bio skulle
så lang tid i forvejen som muligt vise en 70mm trailer til "Lawrence
of Arabia". I samme kontrakt var 3 Falke Bio garanteret 15.000 kr/uge
af Columbia film i så lang tid, som filmen kunne køre. Det var det, man
på den tid kaldte en "four wall deal". Dvs at filmselskabet
mere eller mindre købte alle forestillingerne til en fast pris, uanset
hvordan filmen kørte.
Til premieren på "Lawrence of Arabia"
i 1963, blev lærredet udskiftet med et højrefleksionslærred. Overfladen
var blevet sprøjtet med en blanding af fiskeskæl og perlemor for at
reflektere så meget lys som muligt. "Lawrence of Arabia"
fik premiere 15. oktober 1963 og Omar Sharif overværede premieren.
Forpremierens overskud gik til "Red barnet", som opførte en
børnehave i den grønlandske bygd Arsuk for pengene. "Lawrence of
Arabia" var en stor succes, og kørte helt frem til den 22. marts
1964.
"Lawrence of
Arabia" blev restaureret i 1989 og havde repremiere i Imperial
Bio.
Filmen blev også
vist i 70mm
i Imperial Bio i april 2008 og igen i 2018.
|
|
August
Andersens ellers særdeles gode forhold til MGM og John Årshøj kom på en
hård prøve i slutningen af 1964. Den 14. maj 1964 underskriver August
Andersen en kontrakt med MGM om at vise "Gone
With the Wind" i mindst 4 uger. Hold-over tal var 18.000 kr.
Den 16.
oktober 1964 skrev August Andersen kontrakt med Warner Brothers om at vise "My
Fair Lady" i minimum 12 måneder fra 2. juledag 1964. Imidlertid
gik "Vinden" så godt i december 1964, at man ikke kunne forvente,
at den var udspillet 2. juledag.
I den første uge af december 1964 var nettokassen 36.289,41.
3 Falke Bio indstillede derfor al reklamering af filmen samtidig med, at MGM forøgede annonceringen
for deres film. Det gik ovenikøbet rygter om at MGM opkøbte
billetter for at holde "Gone With the Wind" på plakaten. For at
slippe ud af kontrakten tilbød 3 Falke Bio MGM 25.000 kr/uge i perioden
23. november - 23. december, samt at sætte den op igen efter "My
Fair Lady" var udspillet. MGM sagde nej, og truede med retslig
forfølgelse af sagen.
Aviserne skrev meget om sagen, og bl a ROXY på Godthåbsvej tilbød
at overtage "Gone With the Wind".
John Aarshøj, MGM, tilbød 10. december 1964, at 3 Falke Bio kunne spille
"My Fair Lady" til og med nytårsdag. Derefter skulle "Gone
With the Wind" tages op igen. I samme ombæring foreslår han, at
3 Falke Bio kan blive løst for kontrakten for 100.000 kr.
Sagen blev afgjort i
Frederiksberg Fogedret tirsdag d. 21. december 1964 kl 14. Hvis "Gone
With the Wind" indspiller mere end 18.000 kr i ugen 14/12 - 20/12
vil der blive krævet fogedforbud imod at "My Fair Lady"
bliver vist.
Der blev indgået et
kompromis således, at "Gone With the Wind" skulle
genoptages på 3 Falke Bio efter "My Fair Lady". Der
skulle gå mere end 18 måneder før "Vinden" kunne komme
på plakaten igen.
"Gone With the
Wind" indspillede herefter
på 10 uger 377.387 kr og 34.275 mennesker så filmen. Efter "My Fair Lady" premieren var der fest på Ambassadeur (senere
ABCinema).
Der findes i øvrigt ingen billeder fra festen, idet fotografen blev udsat
for tyveri og alle fotografierne forsvandt. De blev aldrig fundet.
"My Fair Lady" var 3 Falke Bios største succes og
først den 30. august 1966 (1
år og 8 måneder senere) var "Ladyen" udspillet. Der var altid 28 dages forsalg og
næsten altid udsolgt 14 dage i forvejen. Filmens titel blev endda trykt
på billetterne. I alt så 418.217 mennesker filmen. Den 31. august 1966 flyttede
70mm kopien over i Husum bio. Samme dag
fik den premiere i Bio Lyngby også
i 70mm. 2. juledag 1966 havde
Slots
Bio i Hillerød og
Folketeatret
i Odense premiere på "My Fair Lady" i 70mm. I provinsen
kørte "My Fair Lady" også godt.
Kosmorama
i Århus havde 60.922 gæster på ca 12 uger i efteråret 1965. 27.624 så
den i Europa bio
i Aalborg.
"My Fair Lady" blev
restaureret i 1994.
|
|
En mandag formiddag i midten
af juli måned i 1972 underskrev 3 Falke Bio og Palladiums direktører en
kontrakt på "The Godfather". Det forgik på Cinema
International Corporation's kontor hos direktør S. A. Christensen. Det var
første gang, at to store københavnerbiografer delte en film.
August
Andersen og Frederik Sundram fra Palladium
underskrev igen i 1974 den hidtil største kontrakt i dansk filmhistorie.
For "Papillon" skulle der betales 57% af netto filmlejen.
Det normale i 1974 var 31%.
I februar 1974 blev kopien af "Papillon"
stjålet fra operatørrummet i Palladium.
3 Falke Bio delte i nogle dage sin kopi med Palladium.
Akterne blev kørt frem og tilbage i taxa.
Fra starten i 1958 var spilletiderne kl 19:30 på hverdage samt kl
16:00 + 19:30 i weekenderen og på helligdage.
Den 1. juli 1977 overtager Lademann driften og spilletiden udvides med en
fast eftermiddagsforestilling kl 15 og/eller 16.
Henrik Sandberg overtager driften af biografen den 25. maj 1978.
Spilletiderne er herefter normalt 16-19 og 21.
Per Hauberg overtager 1. juli 1980 hvorefter spilletiderne bliver meget
uregelmæssige og spilletiderne er kun anført i det omfang de er kendt.
Louis Jubelsky overtager driften og genåbner 3 Falke Bio den 1. november
1981. Spilletiderne er kl 20 næsten hver dag.
• Gå til Per Hauberg - En Jyde
Kommer til Byen
|
|
Kreativ markedsføring med 3 Falke Bio's egne Frimæker
|
|
Reklamefrimærke fra
"Oklahoma!". Mærkerne skabte et værre postyr med
Postvæsnet.
3 Falke Bio udgav forskellige reklame "frimærker" som skabte en del
postyr med det lokale postvæsen. Det var en af August Andersens
kreative markedsføringsideer. Frimærkerne blev brugt på al'
korrespondance der blev sendt fra biografen.
Når gæster ønskede at bestille billetter pr. brev eller havde
spørgsmål dit og dat, blev der anvendt disse reklamefrimærker.
|
|
Rolls-Royce blandt kinomaskiner: Todd-AO's
Philips DP70
|
|
De
2 DP70 maskiner. Bemærk "Sensurround" logo på lampehuset.
Svend-Åge anes bagerst til venstre i billedet.
Philips og Bang & Olufsen stod for
det tekniske. Hele biografen kostede 2.800.000 kr, heraf kostede
inventaret og Todd-AO udstyret 900.000 kr. De to Todd-AO linser kostede
imellem 30.850,- og 32.550,- kr. Det var lige så meget som en Opel Capitan kostede i 1958.
Kinomaskinerne var de
første af typen i Danmark, nemlig Philips' universal projector type
EL4000/01. I daglig tale blev den blot kaldt DP70. Lampehusene var af typen GK Mole Richardson til kulbuelys på max 140 ampere. I 3 Falke Bio lå
strømstyrken et sted mellem 100 og 120 ampere. Positivkullet og kulholderen var vandkølet. Hver aften blev der afbrændt for 30 kr kul.
Til at vise reklamefilm var der opsat en 35mm Ernemann maskine. Den
blev fjernet sidst i halvfjerdserne.
Lyden blev forstærket af en
driftsikker 6-kanals BOFA V60 rørforstærker udviklet af Bang &
Olufsen i Struer. Der var en forstærker i
reserve samt to grammofon forstærkere og en båndoptagerforstærker. Bag lærredet sad der 5 sæt baffel højttalere. Hver sæt bestod af 3 bashøjttalere oven på hinanden og en diskanthøjttaler allerøverst. Rundt i biografen sad der 36 effekthøjttalere gemt bag asbestolux vægpanelerne. Lydkvaliteten var overvældende god skrev datidens aviser.
Som den første biograf i Danmark indstallerede Philips-Bofa ca 1967/1968 nye Xenosol
V lampehuse med 6500
Watt xenon.
BOFA forstærkeren blev efter næsten 20 års daglig
anvendelse udskiftet i foråret 1978 med nye Cinemeccanica C100
forstærkere. Den 30. marts 1979 var der premiere på Dolby Stereo og "The
Deer Hunter".
|
|
En
Cine Aperagon på den ene maskine.
Objektiverne til Todd-AO var American Optical Companys specielt byggede Cine Apergons biografprojektionsobjektiver. Nogle imponerende linser, der
vejede godt til.
De lavede nogle forbløffende skarpe
billeder, og havde en farvegengivelse, der efter datidens standard sjældent er set siden.
Først
i begyndelsen af 1960'erne blev patentet frigivet, og andre
objektivfabrikanter begyndte at lave Todd-AO projektionslinser - bla. ISCO
i Tyskland.
Udstyret i
operatørrummet var imponerende, og ofte var der besøg af filmoperatører,
der ønskede at se, hvad 70mm var for noget. De originale Todd-AO
objektiver blev i 3 Falke Bio til lukningen i 1982. Objektiverne har
samlet støv hos en samler i Slagelse siden medio 1980erne.
|
|
Kinoton
70/35 ST270 non-rewind i 3 Falke Bio. "My Fair Lady" i 70mm og
"The Ten Commandments" i 35mm. Foto: Per Hauberg
Omkring 1975 blev der som en af de første steder i Danmark
installeret et Non Rewind system til 70mm.
Non rewind systemet er meget udbredt idag og anvendes mange steder i
danske biografer. Hele filmen sættes sammen til en lang strimmel.
Systemet var kun installeret i få år i 3 Falke Bio. Ved årsskiftet 1977/78 blev det demonteret og hensat i en af
lokalerne på trappen. Non-rewind systemet endte senere i Bio Trio, Cinema 1-8,
ABCinema og til sidst i Palads Teatret biograf 9.
Efter lukningen kom Dolby Stereo processoren type
CP50 til en biograf i Middelfart.
|
|
Dimension 150
|
|
Teknikere
i færd med at justere det store Dimension 150 lærred. Foto fra A
Andersen's samling..
I starten af 1960erne blev Dimension 150 lanceret i forbindelse med
en
køreteknisk simulator på University of California i Los Angeles.
Eleverne sad i en model af en bil med et stort biograflærred foran
dem. Via et snedigt system, kunne de via "bilens" pedaler styre en
projektor med en film. Billedvinklen var meget stor og gav eleverne
en fornemmelse af at bevæge sig rundt i trafikken. Den "civile"
version blev lanceret som Dimension 150.
Dimension 150 have en maksimal billedvinkel på 150 grader, og var
designet til at blive vist på lærreder med en krumning på 120
grader. Alle formater kunne vises på et Dimension 150 lærred.
Systemet blev i 1967 indstalleret i 3 Falke Bio som den første
biograf i Europa - ihvertfald ifølge annoncerne.
Der blev indstalleret et nyt lærred og nye projektionsobjektiver.
3 Falke Bio lukkede i 3 dage fra tirsdag den 28. februar til og med
torsdag den 2.
marts 1967 for at installere det nye lærred og optik.
Det nye lærred gik fra gulv til loft, og have en radius på 120 grader.
August Andersen har fortalt, at man rullede det gamle lærred sammen som en pølse fra hver side, og lod det hænge
på midten så det nye lærred kunne hænges uden på det gamle. Dimension 150
lærredet var
større end bygningen tillod, så fortæppet kørte ikke i den periode,
hvor "The Bible...in the beginning" blev vist.
Lærredet
blev leveret af Andrew Smith Harkness Ltd og vejede 2 ton incl ophæng.
Det var 150 kvadratmeter stort og der måtte 3 Harkness ingeniører til at sætte lærredet op.
Fox Film A/S betalte for opsætning og
nedtagning af det nye lærred samt alt i forbindelse med Dimension 150.
Falkonercentret A/S havde betinget sig, at der ikke skete skade på
eksisterende materiel. De 3 dage der var lukket, betalte Fox Film A/S 3 Falke Bio 2500 kr/dag.
|
|
Super Curvulon Dimension-150
objektiv.
Super Curvulon Dimension-150 objektiverne blev efter brugen sendt til Norge og
muligvis også brugt Norges store biograf, "Colosseum" i Oslo.
"The
Bible...in the beginning"
havde dansk premiere 03.03.1967 med efterfølgende fest på
Ambassadeur på Rådhuspladsen. Da Ambassadeur lukkede i starten af
1970erne, blev det bygget om til ABCinema.
Tronfølgeren, prinsesse Margrethe overværede premieren sammen med
bl.a. svenske Ulla Bergryd, der hovedrollerne som "Eva" i filmen.
600 mennesker var til forpremiere 22.08.1967.
Indtægten fra premiereaftenens forestilling gik til
Scleroseforeningen.
Blandt de øvrige gæster til forpremieren var Simon Spies med hans 4
sekretærer og billet til stokken. De sad på 16 række. Endvidere kom
P E N Skov, Jørgen Bender, Preben Uglebjerg og Puk Schaufuss. Blandt gæsterne til premieren så man kirkeminister og pastor Orla
Møller, Københavns biskopper, en række provster og ca 250 præster
fra hele Storkøbenhavn samt et stort antal gejstlige fra den
katolske kirke, såvel præster som nonner og ordenssøstre. De gav
filmen et langt og stort bifald.
Filmen spillede til og med den 30. april 1967. Dagen efter havde
"The Sound of Music" premiere igen.
|
|
Jordskælv i "Sensurround" så lamperne faldt ned
|
|
Den
første rigtige 'katastrofefilm' "Earthquake" ("Jordskælv") fra 1974.
Sensurround
blev installeret i 3 Falke Bio i 1974 til filmen "Earthquake",
der handler om et stort jordskælv i Los Angeles.
For at gøre jordskælvseffekterne så realistiske som muligt have
Universal Film udviklet et helt nyt lydsystem.
Lydsystemet blev kaldt for
Sensurround og bestod af et antal særlige Cervin Vega højttalere i
salen, der kunne levere et kollossalt lydtryk ved meget lave
frekvenser.
Tre Cervin Vega stereoforstærkere på 150 watt pr. kanal
og en Sensurround control box blev installeret i operatørrummet.
Når systemt spillede rystede salen bogstaveligt talt. Det rystede og bragede så lamperne på rampen faldt ned, og gik itu. De
blev da sikret med ståltråd. Det var meget
imponerende at opleve.
Ved en enkelt lejlighed blev entertaineren Liza Minnelli, der
øvede i Falkonercentret ved siden af, forstyrret og afbrød prøverne. Hun kunne
ikke koncentrere sig pga det høje lydtryk fra 3 Falke Bio.
"Battlestar Galactica", have også premiere i
Sensurround 3 Falke Bio. "Earthquake"
have re-premiere i 1979. Ved re-filmen stod der to højttalere bag i
salen i hvert sit hjørne samt 3 højttalere bag lærredet.
Distributionsselskabet CIC (Cinema International Corporation)
havde indkøbt en helt ny 70mm kopi af "Earthquake". Operatør
René Pfaff pakkede den ud i operatørrummet, og han kan stadig huske de
tykke plasticposer og den herlige "duft" af ny 70mm film.
Desværre manglede der et printkort i Sensurround kontrol boksen, så
man kunne ikke køre den i 70mm med Sensurround.
En 35mm kopi blev i
stedet kørt og den næsten ubrugte 70mm kopi blev hugget op kun 3 år senere.
Der
var en 35mm Sensurround test film til afprøvning af anlægget. Det var en
speciel trailer til "Battlestar Galactica", hvor man på
lærredet kunne se og høre, "Front speakers should be on" imens
det bragede.
Sensurround i
3 Falke Bio:
"Earthquake"
"Battle of Midway"
"Battlestar Galactica"
Kinopalæet
"Rollercoaster", men ikke i Sensurround.
|
|
Nye Tider og
Biografkrise
Skiftende lederskab og tidens ugunst
|
|
Typisk
annonce fra Københavns Stjernebiografer.
De første 12 år gik hurtigt og 3 Falke Bio red på en bølge af succes og popularitet. Takket være fantastisk lederskab, gode film og et trofast publikum var 3 Falke Bio en fabelagtig succes. I de 12 følgende år fra 1970 til lukningen i 1982, faldt publikummet langsomt fra. Kun meget få film blev længere end 3 måneder på det store lærred. Nogle film blev taget af efter kun 2 og 3 uger. Der var langt fra de glade tressere da film nemt spillede mere end 6 måneder. Kun 6 film spillede mere end 6 måneder på 3 Falke Bios store lærred i
1970erne:
”The Godfather” (9 måneder), ”The Great Gatsby" (5 måneder),
"Hello, Dolly!", "Kelly´s Heroes" and "Earthquake" (alle 4 måneder),
"Close Encounters of the Third Kind" (3 måneder). Efter 1977 tabte biografen penge.
Der var flere grunde. Filmene var anderledes, distribution forandredes og ikke mindst skiftede publikum smag. Der var en generel tilbagegang som påvirkede alle de københavnske biografer.
Mange biografer lukkede i halvfjerdserne og de blev erstattet af en ny type biograf: flersalsbiografen.
Mange af halvfjerdsernes film var ”små produktioner”, mere intime og lavbudgetlignende, der ikke behøvede et stort Todd-AO lærred. 3 Falke Bio´s stampublikum var også ved at blive ældre og tabte måske interessen for at se film i biografen. Måske foretrak de at blive hjemme og se film i TV. De nye små skotøjsæske biografer i den centrale del af København tiltrak den nye generation af biografgængere. I takt med at indtægterne faldt, fik biografen ganske enkelt ikke de store film længere og en ond cirkel begyndte. Når de ikke fik de populære film, blev publikum væk i endnu højere grad.
Efter August Andersens pensionering i 1977 forsøgte fire forskellige drivkræfter at skubbe gang i biografen.
Lademann, der i forvejen havde overtaget en række af Københavns premiere
biografer, bl.a. Imperial Bio og
Kinopalæet, overtog driften af 3 Falke
Bio den 1. juli 1977. Henrik Sandberg overtog 26. maj 1978. Herefter gik det slag i slag.
Per Hauberg og Louis Jubelsky overtog i 1980 hhv 1981.
På det tidspunkt var kampen imidlertid allerede tabt. Med en enkelt undtagelse, havde
ingen en klar fornemmelse for, hvordan biografen skulle ledes, og de gav alle op.
Aviser udkommer ikke fra fredag 27. marts 1981 - 5. juni 1981 og annoncering
umuliggøres. Herefter skifter repertoiret skifter meget hurtigt - næsten
dag for dag. Publikum
svigter og 3 Falke bio lukker. Biografdirektør Louis Jubelsky (Kosmorama
i Helsingør) genåbnede biografen i efteråret 1981. Ved den lejlighed blev
maskinerne forsynet med nye kolber, tonehoveder samt tandruller mv.
I juli
1982 kørte "Ice Station Zebra" som den sidste 70mm film
i 3 Falke Bio.
I 1982 viste 3 Falke Bio "The Cruel Sea"
for meget små billetpriser, da man ikke var klar over, hvem der havde
rettighederne til filmen.
3 Falke Bio kørte videre til 14. december
1982.
Der var det uigenkaldeligt slut for Danmarks bedste biograf. Sidste
film på det store lærred var "Spartacus" i 35mm. 70mm
kopien blev skrottet allerede 6 år tidligere.
I de følgende år blev lokalet
anvendt til teater og underholdning.
|
|
Biografen lukkes
|
|
Den
nye scene fra efteråret 1982.
I takt med at indtjeningen faldt og lejeaftalen med Falkoner Centret
betød, at salen kunne bruges til koncerter, skulle scenen gøres
større og mere velegnet til live optræden.
På et tidspunkt sent på året i 1982, blev scenen
blev gjort større, og man inddrog de 3 første rækker. Efter denne mindre
ombygning var der 920 pladser tilbage. Da kun meget få mennesker sad på de forreste rækker til dagligt,
blev 55 pladser inddraget til fordel for den ny scene.
Da biografen lukkede i december 1982 blev det besluttet, at erstatte
det store buede lærred med et mindre lærred, så børnefilmklubben
Frederik kunne fortsætte.
Danmarks
dengang største lærred blev taget ned den 17. januar 1983 og og erstattet af et fladt lærred
på bagvæggen.
Det flade lærred var ikke et nyt lærred, men en del af det gamle
lærred, der blot blev klippet til med en saks. Det "nye" flade
lærred blev hængt op på bagvæggen og hermed kunne Børnefilmklubben "Frederik" kunne
fortsætte.
Selv om biografen lukkede for 25 år siden findes lokalet endnu. Det er i mere end 20 år blevet brugt til TV optagelser, møder, koncerter og konferencer. Biografen
henstod tom i en periode efter lukningen indtil Falkoner Centret
omdøbte biografen til "3 Falke Scenen" og lanceret stedet som stedet
der var velegnet til mindre arrangementer.
|
|
3 Falke Scenen
|
|
Det
originale "3 Falke" skilt. Ordet "Scenen" erstattede
"Bio".
Stedets nye navn var "3 Falke Scenen", og
den nye scene blev brugt flittigt til levende optræden af bl.a. Eddie Skoller,
Linie
3 og Totalpetroleum mfl.
Efter den næste ombygning blev
scenen yderligere udbygget til i alt 380 kvadratmeter. De første 11 stolerækker
forsvandt og gulvet blev gjort vandret for at gøre det egnet til TV optagelser. På
gulvet kan der opstilles 324 stolepladser og inklusiv de 520 pladser på
terrassen kan der i alt blive plads til 844 personer.
Operatørrummet er revet ned for at gøre plads til en lysskakt, der giver lys i foyeren. DP70 maskinerne blev i 1986 solgt til Jens Erslev, biografentreprenør fra
Vestsjælland. De blev herefter opstillet i Scala i Slagelse. Lampehusene
blev solgt til Drive in bio i
Farum.
I august 1986 havde Warner/Metronome planer om at genåbne stedet som
biograf. De ville bygge
flere biografer i den gamle biografsal, men det blev aldrig til noget.
• Gå til Galleriet
3 Falke Scenen,
1983-1984
|
|
Konferancecenter og Audience
|
|
Film
i Audience. Det er stadig de gamle sæder fra 1958 - og det kan man
godt mærke.
10 år senere blev der for en enkelt aften vist film i den gamle sal.
I 1996 ved den årlige Arnold prisuddeling, der denne gang blev afholdt i den gamle 3
Falke Bio, blev der til lejligheden opsat en Philips FP30 35mm maskine, et
biograflærred og et komplet Dolby Digital anlæg, med højttalere og det
hele.
Det hele blev sat op for at vise reklamefilm og en eneste forestilling af
"The Long Kiss Goodnight".
Da det oprindelige operatørrum var fjernet for længst i forbindelse
med renoveringen af Falkonercentret i midten af 1980erne blev det nødvendigt at opstille et midlertidigt operatørrum.
Det oprindelige operatørrum var blev fjernet for at gøre plads til
den flotte trappe og lysskakt der idag forbinder Falkoner Centret og
Falkonerscenen.
Frederiksberg Bladet skriver den 9. marts 2004 og 11. maj 2004, at der er
planer om at indrette en screeningsbiograf, en før-premiere biograf, i det
gamle biograflokale. Biografen kan bruges af filmselskaberne til at vise de
nyeste produkter frem, for at skabe omtale af de nye film. Endvidere er det
tanken, at screeningsbiografen skal deltage i filmfestivalerne Buster, Natfilmfestivalen mfl. Den 5. juni 2004 er det tanken at begynde at bygge et operatørrum og
opsætte et 14 meter bredt rullelærred. Dvs, et lærred, der kan rulles ned
fra loftet når der skal vises film. Forventet åbning er 2. august
2004. Der bliver plads til 800 personer, og der er udskrevet en konkurrence
om, hvad den nye biograf skal hedde.
Biografen slog dørene op den 4. november 2004 under navnet "Audience".
Officielt åbnede Audience dog først rigtigt den 6. januar 2005, med
forpremiere på "The Phantom of the Opera" og taler af bl.a.
Frederiksbergs borgmester Mads Lebech, Kulturminister Brian Mikkelsen,
dogmefilmproducent Vibeke Windeløv, filmudlejer Loke Havn og biografdirektør
Erik Hamre.
•
Se billeder fra
åbningen
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn,
Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø,
Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
3 Falke Bio
|
|
|
|
|
|
• Gå til 3 Falke Bio
• Gå til galleri
3 Falke Bio, Todd-AO på
Frederiksberg. Februar 1982 |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:13:20 |
|
|