| |
Biograf-Teatret i Kattesundet (1906) / Kosmorama (1908) / Centralteatret (1916)
/ Kino, Svendborg 1950 |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af: JG, biografmuseet.dk |
Dato:
03.03.2023 |
Plantegning
1932
Biograf-Teatret i Kattesundet (1906) / Kosmorama (1908) / Centralteatret (1916)
/ Kino (Svendborg) 1950
Kattesundet 2
Åbnet 18. november 1906
Lukket 8. maj 1954
Ny sal:
Åbnet 3. juni 1955
Lukket 13. maj 1984
Dansk Biograf Co. havde begyndt sit virke med at bedrive rejsebiografvirksomhed
i marts 1906, før selskabet etablerer sig fast rundt om i en håndfuld danske
provinsbyer. På Fyn vil man i Svendborg konkurrere med Levi Kopowski, der som
den første i juni 1906 havde indrettet fast
biografteater i Borgerforeningens
sal i Fruestræde, men i oktober er flyttet til Sangforeningens sal i
Ramsherred.
Aktieselskabet ejes af foreningsvært Carl Rasmussen og fotograf Gunnar Mogensen.
Selskabets nye biograf får til huse i Landmandshotellets sal i baggården bag
Kattesundet nær hjørnet af Torvet og Ramsherred, et af byens ældre
bindingsværkshuse, der har rummet værthus, bespisning og ovenattende gæster
siden 1821. Hotellet og serveringen består formindsket i forhuset, mens der
fortsat er privat beboelse over det bagerste stykke af salen, der har et let
skrånende gulv og billedfelt af ’tilstrækkelig størrelse’ placeret relativt højt
over scenen. Den nye indretning blev beskrevet som nydelig. En foyer findes
ikke; fra gaden fører en lang passage i husets venstre side op til et billetsalg
med tælleapparat og direkte adgang til salen gennem et tæppeforhæng. Der var
plads til knap 200 gæster på bænkerækker.
|
Læs
mere her:
Bio, Svendborg
Scala, Svendborg
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Kosmorama
Teatret i Kattesundet
Åbningsdagen fastsættes den 15. november, men udskydes til søndag den 18.
november. Som pressen lod fortælle, burde man nok have ventet en uge yderligere,
til byens nye elektricitetsværk var klar til at levere strømmen, for den
nuværende kilde til fremførelse skabte så slørede billeder, at publikum ikke fik
meget andet med sig hjem end hovedpine.
Ugerne derpå skiftedes biografdirektørerne for de to teatre til at indrykke
læserbreve i Svendborg Avis. Hr. Kopowski fra
Biograf-Teatret i Ramsherred
noterer sig, at forskellige personer lod til at sprede fortællinger om, at der
længere ikke gives forestillinger i netop dette biografteater, mens direktionen
her i Kattesundet få dage senere undrer sig over, at lige præcis deres opsatte
gadeplakater af ubegribelige årsager forsvinder og udlover dusør til den, der
kan afsløre synderen.
Allerede den 22. april 1907 lukker biografen for en længere periode på grund af
’omfattende restaurering’. I virkeligheden var man nærmere løbet tør for penge
og gæster. Fra hovedkontoret i Silkeborg var man allerede i december 1906
begyndt at sælge ud af inventar og filmstrimler. Dansk Film Co. forsvinder helt
fra danmarkskortet nogen tid senere, men navnet genopstår i 1913 som
produktionsselskab uden forbindelse til de tidligere aktører.
Da biografen genåbner den 18. august 1907 er navnet Kosmorama, som er et af
Constantin Philipsens mange frembringelser af slagsen, men ejerskabet lader til
at være særdeles kryptisk.
Indvendigt er der sket ting og sager ikke mindst i operatørrummet, hvor de
primitive apparater er udskiftet med større, elektriske projektionsmaskiner, som ’garanterer den bedste fremstilling af levende billeder’, ligesom programmet
fremover skal være underholdende og interessant. Altså ikke flere tågesyn i
Kattesundet. Alligevel må man nu trække på smilebåndet over en notits i januar
1908, hvor
’Kosmorama har lovet, at programmet til næste uge, ikke vil blive
dårligere, end det der er for tiden’.
Efter nogen tid har Søren Nielsens lille biografkæde med filial i
Odense investeret en sum penge i foretagendet uden rigtig at ville bekende kulør. I al
omtale udadtil præsenterer man sig fortsat blot som ’direktionen’, men i den
fortsatte krig med konkurrenten, beskyldes Kosmorama i marts 1909 af modparten
for at ’ligge i de sidste krampetrækninger’, hvilket kraftigt afvises af
Kosmorama, der i et avisindlæg argumenterer, at biografen ejes af ’Danmarks
største aktieselskab indenfor kinematografiens område’. Ikke desto mindre lukker
biografen to måneder senere og i juni kommer det via en ret betydningsløs
retssag i en helt anden forbindelse frem, at Kosmorama i Kattesundet på dette
tidspunkt ejes af fotograf og biografdirektør Thomas S. Hermansen fra Aarhus,
Fotorama, som med dette navn få år
senere tilmed bliver et særdeles væsentligt filmselskab. I Svendborg er
eventyret imidlertid slut.
|
|
Central
Teatret Svendborg med balkon 1922 (der ender med at blive plads til 55,
11 på hver række)
I januar 1910 overtages Kosmorama endegyldigt af Landmandshotellets nye ejer
Alfred Buch Andersen, som genåbner lørdag den 5. februar. Tre år senere
renoveres salen atter og i 1916 gennegår biografen en større ombygning, hvor
salen denne gang udvides i højden ved at fjerne et bjælkelag og forstærke muren
mod gården. Ud mod gaden har biografen nu fået en indgangsportal med en lille
vestibule foran gangen op mod billetsalget, der fortsat er placeret lige foran
salen nu med dør imellem. En planlagt udbygning af salen bagtil forsinkes og
lokalet rummer på dette tidspunkt blot 176 pladser.
Den ombyggede biograf åbner den 3. september 1916 og har da skiftet navn til
Centralteatret med genåbningsprogrammet ”Fra midnatssolens land” og ”Hans faders
brøde”. I 1922 trækkes privaten på første sal yderligere tilbage, da der
etableres balkon med 55 nye stole, hvorved Centralteatret nu også med
centralvarme har 231 pladser. Byens anden biograf flytter samtidig fra
Ramsherred til en nyopført og for tiden ganske enorm sal i Brogade, som åbner
måneden efter, den 16. oktober. Nu er man for alvor den lille.
Først i 1932 bliver Centralteatret udvidet med en tilbygning, hvorefter der er
289 pladser på gulvet og dermed 344 sæder i alt. Der på dette tidspunkt også
kommet tonefilm, første tale fra lærredet hørtes under stærk tilstrømning til
”Løjtnant Vovehals” med Ramon Novarro den 8. september 1930 i hvilken anledning
lokalerne var udsmykket med blomster, palmer og grønne træer. De nye maskiner
var af mærket Western Electric. Direktøren blev bebrejdet, at mærket ’ikke var
det rigtige’, altså ikke godt nok, men der lød ingen klagesang efter
forestillingen. I 1940 installeres dog nyt tonefilmsanlæg, denne gang et
gedigent dansk fra
BOFA, som indvies med Svendborg-premieren på en italiensk
film om Giuseppe Verdi med den i Danmark så populære Beniamino Gigli i en mindre
rolle.
I 1941 overgår bevillingen til sønnen med samme navn, som i 1945 forlænges for
en femårs periode under forudsætning af, at biografen bliver ombygget og
yderligere udvidet, når forholdende efter Justitsministeriet skøn tillader det.
Buch Andersen junior driver biografen med sin bror Carl Emil Andersen og beder
Faaborg-arkitekten Frits Jørgensen om at skitsere et nyt biografprojekt. Der
udfærdiges tegninger til en delvist nedgravet biografsal med 569 pladser i
Holger Pindsk terrasse-stil, som skulle erstatte det
’ældre og lidet tilsvarende
teater’ og på sigt skulle også forhuset rives ned og erstattes af en ny, moderne
bygning i tre etager, men planerne føres ikke ud i livet.
I 1950 forlænges bevillingsperioden med yderligere fem år under stadig
forudsætning af, at ombygningsplanerne realiseres. Der lå nu et lettere
revideret projekt til en sal med 529 pladser ved arkitekt Frits Bo Jørgensen
uden nævneværdig ombygning af indgangspartiet i det gamle forhus med en stor
foyer bagved og en sal skrånende mod højre henover den gamle gård.
|
|
Kino
Svendborg i 1956 - 1. sals plan
Centralteatret havde i 1950 skiftet navn til Kino og det bliver også navnet på
den nye biograf, mens serveringslokalet bliver til Kinocafeen ’Plydsen’, der med
tiden fik sit kælenavn på grund af de mange plysbetrukne sofaer bag et forrum
med træmøbler. Et væsentligt rum i byen, forlød det, efter sigende et værtshus
med ægte ’saloon’-stemning, hvor byrådet ofte kunne sidde og strikke aftaler
sammen en sen aftentime. Her blev direktør Buch Andersen siden udråbt til
plydspræsident.
Rådhuset bagved ud mod Ramsherred strittede kraftigt imod byggeplanerne på grund
af dårligere lysindfald forårsaget af den højere biografsal, ligesom man også
han haft indvendinger år forinden, men da en ny sal var påkrævet fra
Justitsministeriets side og tiderne forlangte moderne biografer med plads til
bredformat, var der fremme i 1954 ingen vej udenom. Salen endte med at få 522
pladser og blev opført i den oprindeligt tænkte terrasseform. Mens
Kino i
Kattesundet er lukket, flyttes driften midlertidigt over i Svendborg Teater.
Sidste forestilling finder sted den 8. maj 1954, hvorefter to uger benyttes på
at flytte maskineriet over i teatret, der påbegynder driften den 23. maj.
|
|
Kino
Svendborg. Billede: Lokalhistorisk Arkiv
Den nye biograf åbner efter ti års ventetid den 3. juni 1955, hvor der bl.a.
testvises filmstykker i
CinemaScope. Fra gaden lignede biografen for så vidt sig
selv, men der er ikke mange spor af den gamle biograf, når man bevæger sig
længere ind i bygningen. Rummet hvor billetsalget tidligere lå er bibeholdt.
Herfra fører en bred gang med tre billethuller op til en nydelig foyer med
chokoladekiosk, stole langs væggene, udstillingsmontre fra forskellige lokale
firmaer og et stort blomstervindue samt toiletter bagerst. Rummet er holdt i
lyse farver. Herfra fører en trappe op til den hævede sal, der skråner ned mod
lærredet og bagtil henover foyeren. Stolene er med rustrødt velourbetræk og som
gammel tradition foreskriver, er to cowboyrækker forrest reserveret børnene.
Scenen foran det brede CinemaScope-lærred er tolv meter lang og meget dyb,
velegnet også til koncert eller en lille cabaret, hvis lejligheden byder sig.
Over den hvælver en terracotta-farvet baldakin, der sammen med et gyldent
fortæppe skaber et smukt proscenium. Loftet er lysegult og væggene beklædt med
akustiske plader i svagt lysegrønt og blåt. Her er der nederst mahogniplader.
Hele salen er indirekte belyst. I gården er der i tilgift opført nogle nye
garager, der i krigstid kan benyttes som beskyttelsesrum med plads til 600,
ligesom der er plads til cykelparkering.
Konkurrentens biografteater fra 1916 i Brogade havde længe været byens
foretrukne og mægtigste, der fik størst glæde af de helt store film samt
stribevis af danmarkspremierer. Nu kunne Kino også gøre sig gældende, omend man
et halvt år senere får helt ny konkurrence i form af
Scala, der på kommunens
bevilling åbner med hele 586 pladser på Centrumpladsen 2. juledag 1955. Det var
åbenbart straffen.
|
|
Kino
Svendborg i 1956
Efter mere end 60 år i familiens varetægt, bortforpagter Alfred Buch Andersen
pr. 1. september 1979 Kino til Finn Dyre, som på dette tidspunkt driver Scala og
bliver dermed byens eneste biografdirektør, efter
Bio i Brogade nu var lukket
mæt af dage den 1. april 1979. Scala var i 1977 ombygget til tre sale og uden
sammenligning byens bedst kørende. Flere premierer som bl.a. Leif
Panduro-filmatiseringen ”De uanstændige” i oktober 1983 trækker fuldt hus i
Kattesundet, men et halvt år senere er det slut, da femårs-kontrakten med Buch
Andersen alligevel står til at udløbe i august. Kino lukker den 13. maj 1984 kl.
20 med Miles O’Keefe som superagenten ”Malko”. Finn Dyre havde det forgangne år
haft en belægning på blot 10% og et underskud på 75.000 kroner. Med en
sommersæson forude, der bød på både OL og VM, så han så ingen grund til at
trække pinen ud. De nyeste film var som regel kommet op i Scala og Bio, mens
Kino længe havde holdt sig til repriserne og et mere spændingspræget repertoire
fra mindre distributører. Nu er der kun Scala tilbage.
Filmmaskinerne blev solgt til
Studio 1-2 i København, mens bygningen året derpå
erhverves af en købmand, der havde planer om et nyt city-center, men til en
begyndelse giver ’Plydsen’ ny indgang fra den gamle biografvestibule. Nye
toiletter placeres i det yderste stykke af den tidligere mellemgang op til
foyeren, der indtil videre bliver stående uberørt, mens de forhenværende
biograftoiletter bliver til øldepot. I 1993 slås hul i muren til salen, som den
sidste tid benyttes til parkering af gamle biler. I 1997 gives der
nedrivningstilladelse til alle bygningerne omme bag Rådhuskaréen. Der var da
drukket gravøl i Plydsen ved udgangen af januar året forinden, da man til stor
fortrydelse havde modtaget opsigelse. En del af interiøret endte med tiden på
Hotel Ærø nede ved havnen i Brogade.
Biografsalen styrter i grus, men endnu en gang formår forhuset at blive solidt
stående, efter der blev spændt ben for city-drømmene. Her kommer der nu en
Fona-forretning frem til 2016, som strækker sig hele vejen gennem et nyt, lavt
baghus, herefter indrettes en butik i Normal-kæden.
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn,
Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø,
Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om Svendborg Faste Biograf-Teater (1906 –
nr. 1) / Svendborg Biograf-Teater | Svendborg Faste Biograf-Teater (1906 –
nr. 2) / Biograf-Teatret i Sangforeningen / Biografteatret |
Biografteatret (1916) / Bio |
Kino (i
Svendborg Teater) (1954) | Scala
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biograf-Teatret i Kattesundet (1906) / Kosmorama (1908) / Centralteatret
(1916) / Kino (Svendborg) 1950 |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
søndag, 02 februar 2025 11:52:24 |
|
|