| |
Raadhus-Teatret, Randers |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.12.2024 |
Raadhus-Teatrets
flotte facade før udvidelsen (public domain)
Raadhus-Teatret, Randers
Rådhustorvet 4
Åbnet 3. oktober 1918
Lukket 8. maj 1983
Efter et noget uskønt forløb, der betød lukningen af
Phønix-Teatret ved
udgangen af marts 1917, overdrages den ledige bevilling af byfoged
Brendstrup i januar 1918 til overpolitibetjent J.A. Severinsen. Han
tager ved samme lejlighed straks sin afsked for sammen med et nystiftet
interessentskab at gå sammen om at indrette en flot biograf på det nye
rådhustorv ved siden af Handelsbankens bastante hjørnebygning, der stod
færdig i marts 1907. Den næsten lige så store ejendom til højre havde i
sig selv huset Handelsbanken siden indvielsen i september 1876 i
bygningens opførelsesår med beboelse på etagerne ovenover. Da banken
flytter ud, fyldes stuen ud med forskellige forretninger, men den
venstre, der som den største rager lidt ud i gården, skal nu blive til
biografens indgang og foyer.
Formand for konsortiet er bogtrykker N.K. Nielsen, der snart køber de
andre ud og bliver eneejer, mens Severinsen først dør i december 1928.
Siden 1911 har han haft trykkeri under Forsamlingsbygningen ’Jylland’,
men udover bevillingshaveren består selskabet af materialistforhandler
C. Blaaberg, grosserer Nicolaj Knoth og slagtermester Johannes
Henningsen. Torveejendommen erhverves for 165.000 kroner for længere
bagved at opføre salen til det, der skal blive til Raadhus-Teatret
strækkende sig skrånende helt op til Provstegade i ambition om at skabe
det absolut smukkeste biografteater i provinsen.
Allerede i april 1918 har arkitekt J.A. Posselt og Simonsen tegnet den
ti meter høje sal, der indrettes med centralvarme, som fordeler sig via
underjordiske kanaler med 425 pladser på gulvet samt en balkon der i en
elegant, rund bue nærmest lader til at svæve frit i rummet med plads til
yderligere 116 gæster, hvor de fine stole heroppe er betrukket med
musegråt fløjl. Væggene fremstår i en douche, lilla farve smykket med
overdådige gobeliner, der inddelt i felter af hvide pyntesøjler skildrer
nogle forrygende jagtoptrin. På gulvet findes løbere overalt, ligesom et
smukt fortæppe dækker det hvide lærred, hvor der herunder gives en
yderligere panoramaforestilling i udsmykning. Øverst fra loftet hænger
flotte lysekroner. Indtil
Palads Teatret åbner i Odense fem år senere er
det nok vitterlig landets smukkeste biografsal.
Maskinrummet er placeret for enden af foyeren, hvor en elegant, bred
trappe i venstre side fører op til den fornemme balkon, mens indgang til
gulv, garderobe og gård findes ude til højre. Fra gaden mødes man af en
rundbuet baldakin med rødligt glas og gylden indskrift, som i lysskær
skinner ned mod fliserne og i sig selv større end den biograf, man
tydeligvis gerne vil dupere, nemlig
Palæ-Teatret i Horsens fra 1916,
hvilket med de 541 sæder også lykkes. Øvrige lighedspunkter omfatter et
kæmpestort spejl for enden af foyeren samt hvilebænke i hver side af
forhallen, der til højre rummer chokoladekiosk. Skal man træde af på
naturens vegne, må man som i Horsens en tur i gården, hvor det lille hus
i Randers dog befinder sig i en ældre ejendom op mod Provstegade. Udgang
fra salen kan både ske gennem gården med portpassage til torvet i
forhusets højre side samt mod Provstegade her gennem dør til venstre for
prosceniet.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Raadhus-Teatret
indvendigt i al sin overdådighed, 1918 (public domain)
Første program torsdag den 3. oktober er samme fine affære, som i
København har åbnet det nye
Palads i København tilbage i januar, nemlig
Victor Sjöströms over to timer lange ”Bjerg-Ejvind og hans hustru”, som
er årets helt store, kunstneriske succes rundt om i provinsen. I Randers
er filmen på plakaten i otte dage, hvor der noteres udsolgt hver eneste
aften. Til balkonprisen på om aftenen to kroner er der gratis garderobe
inkluderet. ’Fra alle sider hørte man beundrende og anerkendende
udtalelser om det elegante lokale, hvor publikum har alle betingelser
for at befinde sig vel’. Så stor en triumf er det, at en noget kortere
film, der var sat til at afløse om mandagen i stedet blot vises kl. 17
og 18. Billetter kan telefonbestilles forud hver dag mellem kl. 14 og
16. Det brugte man nemlig også i Horsens.
Allerede i 1920 er der danmarkspremiere i Raadhus-Teatret på ”Peggy fra
Virginia” med Marguerite Clark. Fra sidst i årtiet ses efterhånden mange
førsteopførsler og facaden prydes med enorme reklamer, der i tre partier
strækker sig op langs vinduerne til 2. sals højde, hvor titlen funkler.
”Rio Rita” med Bebe Daniels indvier den 23. januar 1930 Raadhus-Teatrets
nye tonefilmsanlæg fra Western Electric, som er et dyrt amerikansk
selskab at handle med. Her i teatret lader man dog til at være
begejstret for samarbejdet, idet udstyret jævnligt udskiftes med nyt fra
samme leverandør i årene der følger, sådan som det også gjorde sig
gældende for bl.a.
Kosmorama i Kolding. Også filmen spiller som første
tonefilm i Kolding tre uger senere.
Andre beretter gerne, at Kosmo-Palæet er først med tonefilm og det er
for så vidt rigtigt. Derovre har de danske pionerer Petersen & Poulsen
allerede ladet deres prøveanlæg opstille helt tilbage i juni 1929, hvor
man til stumfilmene i hele den mellemliggende periode kunne se en enkelt
strimmel med lyd, men begge er samtidige, når det kommer til fuldt
udviklet udstyr, hvor konkurrenten har installeret Petersen & Poulsens
mere fyldestgørende tonefilmsanlæg.
Ti år for sent i henhold til Justitsministeriets bekendtgørelse af 1928
om indretningen af biografteatre i forhold til nyeste
sikkerhedsforanstaltninger, foretages i 1938 en storstilet ombygning af
hele teatret både ude og inde, hvor der lukkes midt i juni for en
langvarig ombygning. Ikke mindst er det påkrævet at etablere et nyt
operatørrum indhyllet af jernbeton med separat adgang helt op over
balkonen, der i sig selv udvides, hvorved buen forsvinder. Nedenunder
brydes gulvet op og sænkes yderligere ned mod lærredet, mens et nyt
varmeanlæg blæser varm luft direkte ind under stolene. Et nyt logeafsnit
med 32 pladser strækker sig ind i det gamle maskinrum, hvor de to
bagerste rækker er sofaer. Herudover opstilles rækkerne amfiteatralsk
med i alt 396 pladser på gulvet, mens balkonen har oppet sig til 140 og
man kan dermed holde 536 stole. Disse er endda en smule bredere og
samtlige polstrede med større afstand til prosceniet, hvor lærredet nu
måler 3,6 x 4,7 meter med hele to projektørbelyste fortæpper i
forskellig farve. Udsmykningen under prosceniet erstattes af stuk og på
siderne forsvinder de kønne billeder og søjlerne for at gøre dem helt
glatte nu indirekte belyst i mørkerød farve, mens bagvæggen beklædes med
dekorationer af metal. Der er fortsat udgang til gården, hvor det gamle
das er nedlagt, ligesom garderoben er blevet det, for her at indrette
moderne toiletter.
|
|
Raadhus-Teatrets
forhal med personalestaben ved indvielsen i 1918 med den brede trappe
til balkonen
Ud mod torvet er facaden blevet dobbelt så bred ved at inddrage den
tidligere blomsterforretning til højre, hvor et nyt billetkontor i
Palladium-stil med tre kasser placeres i midten bag et åbent vindfang
med ny neonbelyst baldakin, meterhøje bogstaver og et helt centralt
placeret kæmpe ur foruden store filmplakater og yderligere billedskabe i
siderne. Indvendigt pynter en række udstillingsmontre og ny chokolade-
og iskiosk placeret mod venstre før indsnævringen sammen med
blomsterarrangementer, mens alle gulve har fået pålagt gulvtæpper.
Balkontrappen består i al sin vælde, men ellers er der ikke meget
tilbage af den gamle stil. Raadhus-Teatret er gået hen og blevet
hypermoderne.
Genåbningen finder sted den 1. september, en ’Palladium’-titel,
naturligvis, med Deanna Durbin distribueret af Universal. Der er ikke
installeret nyt tonefilmsanlæg til lejligheden her i 1938, men
akustikken så meget bedre, at det fornemmes nyt, rent og klart. Året
efter sker der dog også en vis udskiftning af maskineriet og atter i
september 1950, hvis nyeste model på markedet af samme slags som hidtil
kun i provinsen er installeret i netop Koldings Kosmorama, hvor det
supersmarte består i, at operatøren ved blot at trykke på en knap kan
skifte fra den ene maskine til den anden.
Danmarkspremierer på danske titler begynder at fylde godt i
Raadhus-Teatret. I flæng kan nævnes både Arne Weels ”Tante Cramers
testamente” i september 1941 og Svend Methlings ”Familien Gelinde” tre
år senere i september 1944. Tyskerne har også noget at skulle have sagt,
da danmarkspremieren på ASA-filmen ”Affæren Birte” må udskydes en uge,
idet en let affære med Georg Alexander fra UFA endnu samler så stort
publikum i World
Cinema, at den ikke kan tages af plakaten i
København
og så må også provinsen jo bare pænt vente her i januar 1945.
|
|
Raadhus-Teatrets
foyer i 1918 (public domain)
Efter krigen stiger antallet af premierer også på udenlandske film.
Mange har man endda helt alene før alle andre. Med forberedelse til
widescreen allerede i 1953 sker ombringelsen til bredere tider først for
alvor ved tilkomsten af
CinemaScope fra 30. maj 1955, hvorefter 523 kan
tage plads i Raadhus-Teatrets magelige sæder, hvor lærredet nu fylder
otte meter i længden. To stereofoniske lydsystemer er installeret,
nemlig både magnetisk og Perspecta lyd. Det sidste ’er indstillet på en
sådan måde, at lyden fra et enkelt optisk tonespor kan dirigeres gennem
en speciel kontrolforstærker, en såkaldt integrator, der automatisk
fordeler den til tre forskellige højttalergrupper bag lærredet i henhold
til handlingsbilledets forløb, hvorved den perspektivistiske virkning
fremkommer.’ Den magnetiske lyd er indspillet på en magnetisk belægning
efter samme princip som bånd. Lyden fra hver højttaler kommer fra hvert
sit tonespor på filmen med samme effekt, når lydgengivelsen bevæger sig
henover lærredet. Ligesom hidtil benyttes firmaet Western Electric til
de to nye apparater i operatørrummet.
I juli 1958 forlænges Nielsens bevilling med ny bogtrykker i huset
godkendt som biografens officielle leder, nemlig barnebarnet Jørn
Maltha-Rasmussen med datteren Vera som inspektør, mens Nielsen og fru
Fanny trækker sig tilbage fra spotlightet. Sammen driver familien
fortsat trykkeri ved siden af. Efter direktør Nielsens død i marts 1965
bliver det, som traditionen foreskriver, datteren, der i august får
bevillingen ført over til sig, men hun er ved at være noget bekymret.
Den temmelig kreative kommune har nemlig forfærdelige planer, som ved
ændret vejføring kan betyde nedrivning af biografen, sådan som også
Skanse-Bio er i fare udenfor byens midte. Her ender det til sidst galt
efter biografen dog var lukket alligevel, men på Rådhustorvet kan man
ånde lettet op. Byforandringsplanerne angives som årsag til, hvorfor der
aldrig blev installeret
Todd-AO.
Sidst i 1960’erne er Nordisk Film leverandør af teatrets største
kassesucceser, der især tæller ”Slå først Frede” og
”Olsen-banden”-filmene op gennem 1970’erne, hvor også de frække
sengekantsfilm støder til. Danske hyggespil gider publikum ikke rigtig
længere, der skal mere action på lærredet, noterer direktricen sig.
’Sex-filmene er jo paa mode i øjeblikket, og jeg må sige, at jeg ikke
kan lide dem. En film som ”Jeg – en kvinde” var jeg noget betænkelig
ved, og den blev heller ikke spillet helt ud. Jeg har endnu ikke sagt
nej til en film, fordi den var for skrap…’ Se, det var jo svar til både
gården og gaden.
|
|
Midt i 1971 udskiftes de mest slidte stole med 294 nye til fortsat i alt
522 pladser. Fremme i august 1979 godkendes tegninger, der i store
planer betyder, at balkonen bliver til en selvstændig sal ved at
forlænge den et stykke ud over den eksisterende med nyt lærred uden
ellers at forandre hverken stoleopsætning eller operatørrum. I stedet
etableres et nyt til sal I i stuen akkurat, hvor det også lå dengang for
mange år siden. Maskinen er af italiensk fabrikat og installationen af
det såkaldte non-rewind system også kendt som tallerkensystemet, hvor
filmene ikke skal spoles tilbage. Maskinen er automatisk og nem at
betjene, hvorved samme operatør med lethed kan manøvrere begge etager
eventuelt ved let forskudt spilletid. Slots-Bio og Slots-Mini har det
allerede. Samtidig friskes biografen op med maling og nye gulvtæpper
overalt. Herefter er der 366 stole i den store og 129 i sal II, der
åbner den 21. september. Som man kan se, benytter fruen gerne romertal,
mens annoncerer præsenterer stedet som Raadhus Teatret 1+2.
I februar 1981 sætter Vera Maltha-Rasmussen Raadhus-Teatret til salg og
når sammen med sønnen en sidste danmarkspremiere på Christopher Reeve og
Gene Hackman i ”Superman på nye eventyr”. Den 1. april overtages
biografen midt under en omfattende avisstrejke af tandlæge Inger Kruse
Andersen og hendes mand, bankfuldmægtig Leif Bugge, der har været med i
ledelsen af byens filmklub i Kino-Palæet, som nu tænkes flyttet herover
lørdag eftermiddage. Avisstrejken betyder, at en lang række premierer
udskydes. Kunstnerisk begejstret begynder Bugge at vise artfilm i den
lille på helt ordinære aftenforestillinger, hvilket publikum ikke helt
rækker til, sådan som der forinden heller ikke har været tilstrækkelig
opbakning til en tilsvarende entusiasme ude i
Dronningborg Bio.
Der går kun to år, før det sidst i februar 1983 forlyder, at
Raadhus-Teatret vil lukke førstkommende søndag, da det har vist sig
umuligt at opretholde en rentabel forretning. Beslutningen blev taget
lovlig hurtigt og i et vist omfang også fortrudt, for blandt
filmleverandørerne havde man dog fast både UIP og Nordisk Film. ’Der kommer ingen større film før til efteråret og vi har altså ikke
likviditet til at vente så længe’, lyder forklaringen. Omsætningen er
faldet drastisk de seneste måneder, hvor der ifølge direktørens udsagn
sommetider er spillet for bare tre-fire mennesker.
Den tidligere biografkonge Gunnar Obel får nys om det, men har dårligt
fået slikket sine sår efter konkurs to år forinden med
Alexandra i
København. Han genåbner ved ekstrem hurtig handling efter bare én dag
sågar med Jørn Maltha-Rasmussen tilbage som daglig leder, men har
åbenbart kun sine egne film at trække på. Der lægges ud med Sylvia
Kristel i ”Drengestreger efter skoletid” parret med Franco Nero i en
ældre Django-western. Allerede to måneder senere annonceres lukning
søndag den 8. maj, hvor der på plakaten fortsat kun er to titler fra
egen udlejning. Denne sidste gang endnu en repremiere her på den
israelske ungdomsfilm ”Ska’ det være os to?” i sal 2, mens den
italienske gyser ”Woodoo – rædslernes hotel” er et nyt men alt andet
lige endnu tristere sidste syn i den engang så fine sal 1.
Mellem januar og marts 1984 bygges biografen om til forretning for Tøj &
Sko med lager nede bagved, hvor loftet er forsænket bag balkonsalen.
Operatørrummet til sal 1, enkelte søjler og den brede trappe rives ned,
mens gulvet flades ud. Tøjforretningen lukker sidst i 2012 og erstattes
af en forretning med fest- og hobbyartikler, der lukker knap ti år
senere ved udgangen af oktober 2022. Mod provstegade står gavlen endnu
som dengang i 1918 med vinduer og udgangsdør. Balkonsalen forblev
uberørt helt frem til 1995, hvor den sammen med operatørrummet indrettes
som lydstudie.
|
|
Rådhustorvet
og Raadhus-Teatret på postkort i 1928
|
|
Raadhus-Teatrets
facade mod torvet i 1918
|
|
Bagenden
af Raadhus-Teatret
ud mod Provstegade i 1918 incl. bygningen tv. med wc'erne
|
|
Raadhus-Teatret
med selve salen i længdesnit, incl. balkon, 1918
|
|
Raadhus-Teatret
i tegning 1918, hvor enkelte pladser mangler at blive angivet
|
|
Raadhus-Teatrets
sal i tværsnit 1938
|
|
Raadhus-Teatrets
facade i 1938
|
|
Raadhus-teatret
i tværsnit 1979
|
|
Raadhus-Teatret
med to sale i 1979
|
|
Raadhus-Teatrets
åbningsprogram 3. oktober 1918, og Raadhus-Teatret med 'Woodoo -
rædslernes hotel' som sidste film på det store lærred. |
|
Raadhus-Teatret,
den
5. september 2024. Foto: Henning Sprogøe
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
Kosmorama |
Kinografen |
Biografen /
Phønix-Teatret |
Teater-Biografen /
Randers Teater |
Arbejdernes
Biografteater / Biografen ’Jylland’ |
Kosmo-Palæet |
Skanse Teatret |
Slots-Bio |
Kino-Palæet / Teater
Bio |
Grand Teatret |
Værkets Biograf / KGB / KGBio |
BioCity / Nordisk Film Biografer |
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Raadhus-Teatret, Randers |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
08-01-2025 |
|
|