biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt | Pioner
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
Todd-AO | Blow-Up
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Omnimax
Showscan
Cinema 180
Sensurround
"Windjammer"
CinemaScope

NYHEDER

2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
Store Lærreder
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Kosmorama (1920) / Kinorama, Sønderborg

Tilbage til forsiden
Skrevet af: JG, biografmuseet.dk Dato: 16.06.2023
Kinorama oktober 2009. Foto: Thomas Hauerslev

Kosmorama (Sønderborg) (1920) / Kinorama
Perlegade 5
Åbnet 2. januar 1920
Lukket 4. februar 2018

Gasthaus Stadt Altona i Perlegade var en gammel gæstgivergård fra 1857, hvis ikke endnu ældre. Huset blev ødelagt under krigen i 1864 og genopført fire år senere. I 1903 sælges bygningen til Johan Lorenzen Hansen, som i 1912 sælger atter videre til Karl Heinrich Jørgensen, der primært driver stedet som en beværtning for byens mellemstand. Til højre for gæstgiveriet førte en smøge frem til 1919 ind mod Dybbøl-Postens trykkeri, der lå i en større gårdbygning, som i 1907 var blevet bygget om til også at rumme Sønderborgs første biograf, Kosmorama.

• Gå til galleri, 2009: Kinorama, Sønderborg

Denne havde sammen med Metropol-Theater i Perlegade 36 fremme i 1919 længe været alt for lille, da Kino-Palæet nu var ved at vokse sig større ud af det tidligere forlystelsesetablissement Kaiserkrone på hjørnet af Østergade og Kastanie Allé. Således rives det gamle Kosmorama ned i sommeren 1919, mens en ny og længere sal opføres i forlængelse af Altona. En ny indgang placeres i forhusets højre side, mens nye, store vinduer til venstre bliver gevaldige udstillinger fyldt med plakater og billeder. I portpassagen ind mod den gamle biograf, bliver det gamle reklameskilt siddende med biografens aktuelle programmer og fungerer i øvrigt herefter som udgang for den nye.

Direktør er Andreas Grönlund, søn af den forrige biografindehaver, der begunstiger sit nye Kosmorama med et alt overvejende tysk repertoire bestående af film med Henny Porten, Pola Negri, Ossi Oswalda og en detektivserie med Max Landa som de største trækplastre. Åbningsforestillingen lader til at finde sted den 2. januar 1920 med netop Henny Porten i ”Die lebende Tote”, der ikke fik dansk lancering sidenhen. Grönlund fortsatte med at handle med de tyske filmdistributører selv et godt stykke tid efter genforeningen. Faktisk havde den tyske biografdirektør allerede ved åbningen lagt program for nærmest hele året!

I januar 1927 køber Grönlund en biograf i Berlin, hvorved Kosmorama for 167.500 gode danske kroner sælges til kaffehandler Hans Christian Mailand Hansen og købmand Christian Matzen med sidstnævnte som ny bevillingshaver pr. 1. februar. To år senere sidder de på begge byens biografer, da Matzen overtager Kino-Palæet og får flyttet sin bevilling hertil, mens Kosmorama fremover drives på Mailand Hansens bevilling for en stund i nyt kompagniskab med en hr. Larsen.

Kino-Palæet er fortsat større og bliver allerede moderniseret i forbindelse med overtagelsen, men ti år senere overhaler Kosmorama indenom, da biografen gennemgår en total ombygning samtidig og nærmest identisk med Kosmorama forvandling i Haderslev, uden de to i øvrigt har andet tilfælles end navnet. Tonefilm har man vist siden 23. maj 1930, hvor første program efter en sidste øjebliks forandring bød på den svenske ”Sig det med toner”.

Hele salen bliver forlænget og vendt om, så lærredet placeres længst væk i stedet for hidtil op mod foyeren men relativt højt i forhold til udsynet fra de forreste rækker. Foyeren udvides et godt stykke ind i den oprindelige sal, hvor der også etableres et nyt og større operatørrum. Ud mod gaden etableres en bred indgangsportal på hver side af to søjler med tre trin op til billetsalg og indgang mod en ny foyer med stor kiosk og toiletter. Hvor Kino-Palæet var udvidet til 449 pladser i 1919 og herefter reduceret til 400, kommer Kosmorama i 1937 nu helt op på 571 sæder, Sønderjyllands største biograf, der fremover også har en stor balkon.

I 1936 viser Mailand Hansen (foruden
Biografen i Aabenraa og Nordborg Biografteater) den tyske propagandafilm ”Viljens triumf” af Leni Riefenstahl om Hitler og nazipartiets kongres i Nürnberg, 1934. Filmen var ikke indsendt til godkendelse hos Statens Filmcensur, ligesom der ikke var betalt forlystelsesafgift, idet arrangørerne havde betragtet dem som lukkede forestillinger, hvilket som udgangspunkt var tilladt, når der blev tegnet foreningsmedlemsskab. Alle og enhver kunne imidlertid købe billet til netop denne begivenhed for en ikke synderligt forhøjet pris. En afgørelse i landsretten bød året efter biografejerne at betale den nødvendige afgift, mens de to arrangører stod til en bøde på 200 kroner.

Umiddelbart efter krigen blev Mailand Hansen anholdt for at have været ’zeitfreiwillig’ siden 1943, et bevæbnet og uniformeret korps, der bl.a. skulle fungere som en slags hjemmeværn i tilfælde af en allieret invasion, ligesom han skulle have deltaget i nogle mindre operationer. En udsmykning af biografen med naziflag den 9. april 1940 valgte man i sidste ende at se bort fra, da misdåden ikke kunne tilskrives direktøren. Fra byens side håbede man, at biografen kunne holdes åben under retssagen, men den 22. september 1945 blev Kosmorama lukket med øjeblikkelig virkning, da han fik frataget sin bevilling endnu før, der var faldet dom i sagen, som munder ud i to års fængsel. Kosmorama kan først genåbne, når der er fundet en ny bevillingshaver.

Kommunen ser straks sit snit til at få fingre i foretagendet, hvorved man belejligt kunne benytte overskuddet fra de store kasseindtægter til at finansiere byens teaterdrift, sådan som det også var kommunal praksis andre steder i landet. Mailand Hansen er fortsat ejer af bygningen i Perlegade, så afklaringen trækker ud, også efter bevillingsforholdet via Justitsministeriet er blevet overdraget i februar 1946. Det var på tale, at man måske blev nødsaget til at opføre en helt ny biograf, men parterne endte til slut med at komme overens. Der endte med at være lukket et helt år.

Den 28. september 1946 vises atter film i Kosmorama, der fra denne dag byder på ”The Sullivans” med Anne Baxter. Poul Aasted Sørensen var blevet ansat som daglig leder. Han havde trådt sine barneben i Nexøs Biograf, som blev drevet af hans far, der var blevet udsat for lidt af hvert, da både by og biograf samt et skib han befandt sig på, blev bombet i 1945, mens han selv gennem seks år havde arbejdet som operatør i Vesterbros Teater i København.

Den 8. oktober 1949 får Kosmorama sin første danmarkspremiere solo i form af ”Under hemmelig ordre” med Randolph Scott, en uge før filmen i hovedstaden kommer op i Saga. Begge Sønderborgs biografer har de næste årtier fornøjelsen af stribevis af danmarkspremierer som første sted i landet og mange er naturligvis med tiden tyske, efterhånden som folk har sundet sig. En stor del af befolkningen havde tyske rødder, så det var et naturligt sted at tage temperaturen på en films præstationsmuligheder, når det senere kom til senere opførelser i større byer, ikke mindst København. Og Kosmorama må virkelig have imponeret, for næste danmarkspremiere kom også op i storbiografen Saga efterfølgende, den ligeledes amerikanske ”Under storbyens gader”. Hvor den første var fra det danske filmselskab Teatrenes Films-Kontor, kom denne og en af de efterfølgende fra amerikanske Criterion, hvor ”Sydhavs-kaptajnen” med John Wayne fulgte den 19. januar 1951. Snart var også Fox og mange andre distributører på banen. Fimene var altovervejende i den lettere genre, det mere seriøse repertoire lod man oftest Kino-Palæet om at tage sig af.

I 1952 hvor bevillingen skal fornyes, agter Mailand Hansen at genansøge, da han føler sig kvalificeret, men det gør kommunen også i forventning om, at bevillingen ikke vil blive taget fra dem, hvad den heller ikke gør. Året efter moderniseres salen med nyt ventilationsanlæg og stole, mens også foyeren føres op til tidens modestandard med ny, flot chokoladekiosk og nye tæpper overalt fra balkon til løbere i salen, ligesom toiletterne moderniseres. Udvendigt føres indgangen tilbage helt ud mod gaden, hvor der etableres ny dør i venstre side. Et stort udhængsskab reklamerer herefter med plakater og fotos midt i facaden.
 
Læs mere her:

Biografer på biografmuseet.dk

Biografer Oversigt

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Biografpremierer 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

7OMM Film og De Store Formater

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

"Windjammer" i Cinemiracle

CinemaScope | VistaVision

Super Technirama 70 | Panacolor
Dimension 150
| Sensurround

High-Impact biografdesign
 
Biograflokalet med Bio 2 på den forhenværende balkon. Oktober 2009. Foto: Thomas Hauerslev

Fremme i 1957 ønsker Sørensen efter elleve år at blive herre i eget hus og har efter flere forsøg opnået bevillingen til Kosmorama i Esbjerg, hvilket skaber en del furore dér, men i Sønderborg skal der således ansættes ny direktør. Blandt 58 ansøgere vælges Herluf Sønderbæk, der var uddannet radiotelegrafist med erfaring som filmoperatør i en række biografer i københavnsområdet, bl.a. Casino på Istedgade. Han fik installeret CinemaScope i sommeren 1959, hvor der blev opsat nye maskiner.

Salen gennemgår ved samme lejlighed en omfattende restaurering og reduceres en anelse til 561 pladser, hvor alle er nye, bløde lænestole. Loftet er nu sænket halvanden meter og gulvet samtidig hævet, hvilket får rummet til at synes bredere, mens det i rumfang faktisk er blevet mindre. En bred midtergang fører gennem de bagerste rækker og salen bliver hurtigere at fylde og tømme. Under balkonens kant opsættes bløde sofaer, mens et parti stole er en halv gang bredere end de øvrige ’til særligt kraftige personer og til unge mødre’. Hele salen er i øvrigt pyntet i lyse farver og paneler samt moderne tæpper på gulvene og et flot nyt fortæppe til det ni meter brede lærred. Der genåbnes lørdag den 25. juli med Dirch Passer i ”Onkel Bill fra New York” blot otte dage efter danmarkspremieren. Denne film var nu dog blot i widescreen.

I 1979 påtænkte kommunen at lukke sin biograf, da lejemålet stod til at ophøre året derpå, men i stedet købes Kosmorama af Magnus Christensen fra biografen i Gråsten sammen med sønnen Bent, som i det nye år straks tager fat på at dele den store sal over i to med hhv. 237 og 113 pladser. Genåbningen finder sted den 29. april 1980 med ”Olsen-banden overgiver sig aldrig” i den nye sal 1, mens krigsfilmen "Ørneborgen" finder vej til sal 2. Det var et solidt program, der rungede i kassen. Blandt senere succestitler tæller også noget så særegent som den tyske ”Christiane F”, mens den længst kørende titel i Kosmorama de første mange år blev ”Midt om natten” med Kim Larsen og Erik Clausen, der nåede op på elleve ugers spilletid.

Indgangen sker i venstre side af forhuset, mens to store udstillingsvinduer reklamerer med dagens programmer. Sal 1 spiller typisk kl. 19 og 21, mens sal 2 viser film omkring kl. 18, 20 og 22 hvor den sene aftenforestilling i flere år var helliget et frækt program. I stedet for Kosmorama bliver det Kino-Palæet, som lukker i maj 1987.
 
 
Biografejerne Per og Anitta Matthiesen. Oktober 2009. Foto: Thomas Hauerslev

I september 2007 overtager Anitta og Per Matthiesen Kosmoramas to sale. Direktørparret driver i forvejen Kino i Aabenraa og med nu 2 x 2 sale på hænderne afhænder Per Matthiesen sin tidligere vognmandsforretning for at koncentrere sig om biograferne, der shines op i foyeren, ligesom erfaringerne fra Aabenraa forplanter sig i Sønderborgs repertoire. To år senere lægges biograferne også sammen i navn og drives fremover som hhv. Kinorama Sønderborg og Kinorama Aabenraa.

Allerede ved overtagelsen i 2007 forklarer Matthiesen, at det formentlig vil være optimalt med en sal eller to mere i en by af Sønderborgs størrelse, men det bliver faktisk til tre – ni år senere, hvor hele biografbranchen har været igennem den store digitaliseringsproces. Blikket var stift rettet mod fremtiden, da den gamle biograf nedlægges for at blive flyttet hen i et nyopført biografkompleks i forbindelse med indkøbscentret Borgen på Kastanie Allé 3, i øvrigt ikke langt fra det gamle Kinopalæ. Hele arbejdet står på i tre år, men bliver færdigt som planlagt i februar 2018.

Sidste forestilling på Perlegade fandt sted søndag den 4. februar, hvor 703 kvadratmeter til butik eller detailhandel fortsat er til salg fem år senere.
 
 
   
   
   

• Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt
• Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord
• Gå til mere om Kinorama, Sønderborg
 
 
   
   
   

• Gå til Kosmorama (Sønderborg) (1920) / Kinorama, Sønderborg
 
Gå: tilbage - op
Opdateret mandag, 01 januar 2024 18:14:42