| |
Biograf-Teatret / Biografen, Nykøbing Mors (1906) |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
24.03.2024 |
Biograf-Teatret
i Havnegade i Nykøbing Mors, omkring 1910. Billedkilde: Bio Mors (public
domain)
Biograf-Teatret / Biografen (Nykøbing Mors) (1906)
Havnegade 2
Åbnet 26. december 1906
Lukket 21. august 1924
I en moden alder af 67 indretter sadelmager Ulrik Anton Kjeldsen i
december 1906 biografteater i sin ejendom fra 1889 på hjørnet af
Kirkestræde og Havnegade ved Kirketorvet med indgang fra Havnegade, hvor
han har værksted til venstre. Det er dette relativt beskedne lokale, der
fyldes med bænke og plads til omkring 80 gæster, et fremvisningsapparat
drejet ved håndkraft og et lille lærred på endevæggen. Udadtil overmales
to rundbuede vinduer med Biograf-Teater, mens en plakattavle orienterer
om filmprogrammet, der i det daglige varetages af fotograf Peter
Christian Legind, som er idémanden bag foretagendet. Som ivrig
iværksætter og tidligere formand for haandværkerforeningen og nu Teknisk
Skole, er Kjeldsen helt med på den. Forventningerne er nu ikke ligefrem
kolossale; på hverdage er det blot tanken at spille en enkelt
aftenforestilling endda halvsent, idet personalestaben også har et
dagjob at bestride. Pengene skal tjenes om søndagen og på helligdage,
hvor der vises film næsten hver time fra kl. 16 til sidste forestillings
start kl. 22 med kun 18-forestillingen sprunget over. Man skulle jo dog
have sin aftensmad. Mange andre steder i landet benyttes længe samme
mønster.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Biograf
Teatret i Havnegade ses til højre i 1909 (public domain)
Til åbningen 2. juledag er valgt de for tiden korrekt angivne titler:
”Manden i tønden”, ”Chauffeuren som begynder”, ”Officerrideskolen i
Pinerolo”, ”Paschaens hjem og onde drøm” samt et juridisk ”Drama i
Venedig” som ’kunstnerisk koloreret’ hovedprogram i denne serie
udelukkende italienske og franske titler. Voksne betaler 25 øre ved
kassen i døren, mens børn får entré for 15 og filmene skiftes hver
tirsdag. Det var ellers lige ved, åbningen kunne være blevet gevaldigt
forsinket, et par uger forinden opstod nemlig en mindre ildebrand i et
børstenbinderværksted i kælderen. Skaderne var heldigvis ubetydelige.
Trods Kjeldsen også som fhv. byrådsmedlem er en kendt skikkelse i byen,
ulejliger Morsø Folkeblad sig ikke med nogen synderlig grundig omtale af
Biograf-Teatret i forbindelse med åbningen. En uges tid senere noterer
man sig blot, at et savn synes afhjulpet og at man i flere tilfælde har
kunnet notere fuldt hus til de overvejende humoristiske og usædvanligt
tydelige billeder. På opfordring de kommende måneder stiger besøget
støt, men først flere år senere indrømmer man nødtvungent fra
redaktionens side, at man faktisk ikke er synderligt begejstret
tilhænger af disse levende billeder i almindelighed.
I starten var der også adskillige problemstillinger, som var til at tage
og føle på. I maj 1907 brød maskineriet eksempelvis sammen. Først efter
nogle dage genåbnedes nu med elektrisk drevet apparat og ny belysning i
salen, hvor der er indrettet operatørrum i gården, ligesom salen er
forlænget nogle meters penge nu med plads til lidt flere. Udvidelsen var
såmænd påbegyndt i april, så de indledende øvelser var allerede i fuld
gang. Der vil fremover tilmed være sporadisk musikledsagelse til de
stumme billeder, som hidtil havde været så godt som uden toner af nogen
art. Først i september ankommer imidlertid den længe averterede
’musikdirektør Henriksen’ for at klare ærterne, men klimprer så tilmed i
pauserne. Faktisk er man lidt bekymret, om musikken nu er ’for kraftig
til det forholdsvis lille lokale’. Herfra gives hele tre forestillinger
på hverdage, mens programmet herfra ofte skiftes to gange om ugen.
|
|
Biograf
Teatret maj 1910 med enestående foto af den senere så berømte forfatter
Aksel Sandemose som Den Lille Hornblæser (public domain)
Forandringerne skyldtes til dels, at sadelmageren havde kunnet fejre 40
års forretningsjubilæum for herefter at trække sig tilbage og overdrage
sine forretninger til næste generation ved sønnen Søren. Senior får
herefter knap elleve år i ro og mag som pensionist. Biograf-Teatret
blomstrer yderligere op også udvendigt i 1908, da facaden dekoreres
omkring døren med engle og pyntemotiver af malermester Oscar Rasmussen.
Også indvendigt males salens vægge med morsomme motiver og tarvelige
bænke skiftes ud med røde stole, der matcher husets farve. Kongebesøget
samme år med fornem modtagelse på havnen foreviges og præsenteres i
biografen.
Musikledsagelsen eller manglen på samme får nu flere harske ord med på
vejen, for det hænder nemlig, at hr. Henriksen er engageret andetsteds
og Kjeldsen har mærkværdigvis ingen afløser på lønningslisten. Nogen
foreslår spydigt, at publikum selv orienterer sig, om hr. Henriksen
måtte være at finde på plakaten andetsteds i byen en given aften, så man
kan planlægge sit besøg derefter. Der går vist ikke alt for længe, før
Kjeldsen ser fornuft i at hyre en fast pianistinde forankret helt nede
på jorden. Fra en herre oppe i Norge lød det mange år senere, at
Henriksen altid var stangberuset og både hamrede løs på klaveret og skød
med revolver til wild-west film, så hele lokalet stank af krudt.
I forbindelse med morspremieren 3. maj 1910 på Eduard
Schnedler-Sørensens ”Den lille hornblæser” tager soldater og hornblæser
opstilling i fuld uniform foran biografen og marcherer op og ned ad
gaden. Reklamenummeret var med overordentlig succes benyttet andre
steder, hvor man havde vist denne publikumsbasker, der som den første
for alvor positionerer Aarhus-selskabet
Fotorama som landets på dette
tidspunkt førende filmselskab, som her knytter bånd med Kjeldsen.
Allerede to dage senere går flere hundrede mennesker forgæves trods
udvidet antal forestillinger. Soldaten i midten af billedet er såmænd
biografens kontrollør, smed og senere fabrikant Jørgen Nielsen, far til
den da 11-årige Aksel Nielsen – den stolte hornblæser foran, der
sædvanligvis varetog salget af filmprogrammer. Som 22-årig tog han navn
efter sin norske mor, rejser til Oslo og bliver selv far – ikke mindst
til begrebet ’janteloven’ – nu berømt som forfatteren Aksel Sandemose!
|
|
Havnegade
2 med sadelmagerforretning før Biograf Teatret omkring år 1900 (public
domain)
God reklame var også gået hen og blevet en alt afgørende faktor, to
måneder forinden er der nemlig i marts 1910 åbnet et konkurrerende
Kosmorama på Nygade ved Raadhustorvet, der med sine knap 150 pladser er
noget større. Til gengæld er det fortsat de eneste faste biografer på
hele Mors kun med konkurrence fra Mundelings omrejsende biografteater.
Man var dog sjældent bleg for at lukke endnu flere ind, end der
teoretisk set var plads til. Mindre god reklame fik Kjeldsen i november
samme år, hvor det gik ganske dramatisk for sig efter ”Elverhøj”. Ikke
på grund af stykkets karakter og heller ikke inde i selve
Biograf-Teatret, men på vej ud bliver publikum oppe på torvet mødt af
nogle unge knægte, som står og fumler med et jagtgevær, der går af
henover hovederne på de forskrækkede biografgæster.
I det relativt klejne lokale er der naturligvis intet fortæppe, det
benyttede biografteatrene endnu slet ikke, men selve lærredet bliver til
et perletæppe, som man mente, gengav billederne både lysere og klarere.
Selv fremme i 1916 er Morsø Folkeblad fortsat ikke ubetinget mildt stemt
for den oplevelsesform, Biografteatret tilbyder (eller Kosmorama for den
sags skyld). Avisen optager i februar eksempelvis et indlæg under
overskriften ’Filmens vanrøgt’, hvor der her skydes med skarpt mod de
voldsomme historier, der gentages igen og igen oppe på lærredet
udelukkende med henblik på gold fortjeneste uden skuespil for øje. ’Se
alle disse knægte og tøse paa en 12-14 aar med deres unge ansigter
præget af fuldmoden last og alt for tidlig viden om alt ondt og grimt.
Burde ikke alle – alle kræfter sættes i bevægelse for at bringe deres
unge, betændte hjerner ind i sund og renere luft?’
|
|
Biografteatrets
åbningsprogram 2. juledag 1906
Nogle år i forvejen kunne man ude i de små hjem på Mors læse om et
snedigt udført juveltyveri ovre i den forjættede hovedstad, hvor skumle
smykketyve i Kronprinsensgade havde båret sig ad på samme måde, som man
forud kunne opleve det på lærredet i et nærliggende biografteater,
hvilket da netop kunne være
Biografteatret på Vimmelskaftet eller
Østergades Kosmorama endnu tættere på juvelerforretningen ’beliggende op
ad et forbryderkvarter med mange tvivlsomme rustikke elementer.’
Artiklen fremme i 1916 runder arrigskaben over de repeterende film af
med, at ’en skønne dag opdager selv de umyndigste, at det er der ikke
noget sjov ved; det er jo bare altid det samme om igen. Og den dag må
Biografteatret lukke’.
Selv her 117 år efter åbningen, 117 endeløse superheltefilm og 117.000
andre produceret med fortjenteste for øje, er det som bekendt endnu ikke
sket. Faktisk fik den endnu mere på reklametrommerne allerede dengang.
”Menneskehedens svøbe”, en amerikansk antikrigsfilm fra 1916, ’har gaaet
paa Paladsteatret for fuldt hus hele sæsonen’, kunne man se i en kæmpe
annonce. Man refererede ofte til de københavnske premiereteatre. I dette
tilfælde havde nævnte film spillet i to uger og over denne usandhed i
øvrigt tilføjet intet mindre end: ’Filmen, der ville have standset
Verdenskrigen’. Folkebladet forbarmede sig til gengæld over en vis
Charlie Chaplin, som man var ved at dø af grin over og det var immervæk
bedre end scener fra de skyttegrave længere nede i Europa, der fik
hårene til at rejse sig på hovederne overalt, hvor film om Somme-slaget
og lignende blev vist. Desværre fik disse komiske stykker som regel
premiere i det større Kosmorama. Faktisk havde Biograf-Teatret her i
Havnegade kontinuerligt svært ved at finde plads til sine gæster, men
trods kun 2/3 størrelse i forhold til Kosmorama, er det konkurrenten,
der atter fordobler sig ved at flytte adresse til Toftegade, hvor
Kino-Palæet åbner på månedens sidste dag i oktober 1919 som byens første
nyopførte biograf.
|
|
Biograf-Teatrets
sidste annonce på Havnegade 21. august 1924
Først i 1924 kan Biograf-Teatret ikke mere. Carl Alstrup i titelrollen i
Fotoramas ”Peter Ligeglad paa eventyr” bliver sidste program torsdag den
21. august, men ligeglad var direktør Jensen fra Fotorama og
bevillingshaver Kjeldsen bestemt ikke. Førstnævnte skyder penge i
opførslen af en helt ny
biografbygning, som flyttes nogle meter længere
tilbage med ny indgang fra Kirketorvet, hvor det 2. november bliver
Gunnar Tolsnæs i ”Kærligheds-øen”, som i februar havde indviet Fotoramas
nye Alexandra
Teatret i København, der også får æren af at åbne det nye,
pompøse biografteater her i byen med plads til hele 295 gæster og dermed
flere end Kino-Palæet. En senere marginal udvidelse af kapaciteten
bringer den helt op på 317 og det nye biografteater kan 100 år senere
fejre fornem, rund fødselsdag. Herovre får Nils Gaups ”Misery Harbour”
med Nikolaj Coster-Waldau i øvrigt danmarkspremiere den 9. juni 2000
sammen med Dagmar i København og
Palads i Aarhus. Med sin norske
originaltitel ”Flugten fra Jante” er den baseret på Sandemoses ”En
flygtning krydser sit spor” om den unge Esben, der drager ud i verden.
Det gamle biografteaters bagstykke i gården skulle efter lukningen rives
ned, men lader til at blive stående, hvis ikke det formindskes en
anelse. Havnegade 2 rummer herefter atter erhverv og eksisterer også den
dag i dag. Den røde murstensbygning blev gennemgribende renoveret i 1987
og tilhører i 2024 Spar Nord.
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om Kosmorama |
Kino-Palæet |
Biograf-Teatret / Bio / Bio Mors
| Ny Kino /
Kino-Palæet / Kino
|
|
|
|
|
|
• Gå til Biograf-Teatret, Nykøbing
Mors (1906) |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
08-01-2025 |
|
|