 |
Biografmuseet's Formål:
"At dokumentere i tekst, illustrationer, video og
billeder, alle danske biografer, som historien nu har udviklet sig
igennem mere end 100 år - fra den første "Kosmorama" i 1904 til den
sidste nye superbiograf."
• Forord |
Ris & Ros
• Ansvar |
Kontakt
|
BIOGRAFER
• Skematisk Oversigt
• København |
Omegn
• Nordsjælland
• Vest, Midt & Syd
• Bornholm
• Møn, Bogø
• Lolland & Falster
• Fyn, Thurø, Tåsinge
• Langeland & Ærø
• Sydjylland |
Øst
• Midt-Vest |
Nord
• Rejsebiograf, Drive-In og Open
Air
PIONERBIOGRAFER
•
Kjøbenhavns Panorama Kinoptikon
• Panoptikons
Kinoptikon
•
Panorama Hafnia
•
Kinoptikon
•
Odeon Teatret
• Kalender
7OMM FORMATET
• Historie |
Biografer
• Film |
Maskiner
• 3 Falke Bio
• Kinopalæet
• Imperial Bio
FILM & SYSTEMER:
1952 Cinerama
1953 CinemaScope
1953 Widescreen
1954 Panavision
1954 VistaVision
1955
Todd-AO
1957 Ultra
Panavision 70
1958 Cinemiracle
1959 Super
Panavision 70
1959 Super
Technirama 70
1961 Sovscope 70
1963 7OMM Blow-Up
1966 Dimension
150
1970 IMAX / Omnimax
1972 Pik-A-Movie
1974 Cinema 180
1974 Sensurround
1984 Showscan
2018 Magellan 65
NYHEDER
• 2027 | 2026 | 2025
• 2024 |
2023 |
2022
• 2021 |
2020 |
2019
• 2018 |
2017 |
2016
• 2015 |
2014 |
2013
• 2012 |
2011 |
2010
• 2009 |
2008 | Arkiv
BIBLIOTEK
• Premierer 1911-2020
• Filmannoncer
• Biografdrift Annoncer
• Film- og Kinoteknik
• Teknikkalender
• Store Lærreder
• Holger Pind
• Stoleplaner
• Interview |
Farvel
• Filmfestival
• Det Store Udland
• Olsen Banden
• Indhold |
Søg
• Din historie |
|
|
Åbnet 1. januar 2005
Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder
forbeholdes.
|
 |
Besøg også in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store
filmformater
in70mm.com
|
| |
Brønderslev Biografteater / Biograf-Teatret / Biografteatret Bien / Bien
& Orkideen |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.05.2025 |
Biograf-Teatret
på Hotel Eduard (postkort)
Brønderslev Biografteater / Biograf-Teatret
/ Biografteatret Bien / Bien & Orkideen
Bredgade 15 (siden Bredgade 45, i dag Bien - Passagen 4)
Åbnet 17. januar 1908
Lukket 22. marts 1908
Genåbnet 7. marts 1909
Lukket 11. december 1910
Genåbnet 18. oktober 1918
Lukket 23. december 1990
Genåbnet 1. april 1991
Lukket 7. april 1991
Hotel Eduard åbnes i maj 1907 af fhv. konditor Eduard Petersen fra
Vestergade og her flytter Christian Nørgaards biografteater ind i januar
1908 efter senest at have
taget ophold på Hotel Phønix længere oppe ad
Bredgade. Allerede måneden derpå køber et konsortium bestående af fire
entreprenante forretningsdrivende både apparat og bevilling af Nørgaard,
der i øvrigt stiller træskoene senere samme år.
For 25.000 kroner erhverver konsortiet samtidig en større ejendom i
Nygade for derovre at indrette et såkaldt tidssvarende
biografteater,
som åbner sidst i marts for herefter at eksistere i 11 måneder. Pr. 1.
marts 1909 sælges hotellet for 100.000 kroner til barber Poul Højlund,
som var blandt biografkonsortiets investorer, hvorefter Pedersen for sin
part genoptager konditorgerningen og filmene flytter tilbage.
Eduards sal – placeret let højredrejet i gården – er trods balkon hele
vejen rundt dog ikke beregnet på teater – dette har alle dage haft
hjemme i enten Phønix eller på byens tredje store hotel, nemlig Hotel
Brønderslev nede ved stationen, der også lægger hus til
biograf mellem
1921 og 1925. Eduard eller rettere Højlund kan ikke helt holde sig i
skindet, men inviterer dette år på sommerteater, sådan som der også er
året derpå foruden, at der kan noteres visit fra skuespillere tilknyttet
Det Kongelige Teater. Den store, rummelige lokale er luftigt med masser
af vinduer både oppe og nede.
Højlund, der ejer flere ejendomme, går konkurs i juni 1910, men har
inden da solgt hotellet videre til proprietær Wacher og med handlen
følger samtidig bevillingen til biografteatret. Fra efteråret blomstrer
det således op på ny med driften fra november overladt Christian Fin
Jensen, som var en anden herre fra førnævnte konsortium, der i
mellemtiden havde fornøjet sig med at starte
biograf i Sindal. Biografen
fortsætter herefter et år yderligere på Eduard, før der søndag den 11.
december 1910 nu gives to store afskedsforestillinger her, da
biografteatret drager videre på dets utrættelige færd denne gang mod
Vestergade, hvor et værksted bliver forandret til
biograf.
At der aldrig blev givet spiritusbevilling til Eduard er til alle tider
dette steds største hæmsko, men har så biografgevinsten sidenhen. Wacher
kaster sig dog i favnen på et alkoholisk foretagende, da han sælger
stedet til bryggeriet Vendia i Hjørring, som forpagter ud til en
stakkels fhv. kroejer ved navn Jens Jensen, der for alvor kommer i
problemer, da den tidligere ejer fortsat personligt råder over
bevillingen til både det ene og det andet.
I hele 1911-12 er der stor ballade i byen med krusninger helt over til
Justitsministeriet i København og tilbage igen, da Jensen forsøger at få
tilladelse til både gæstgiveri og servering, hvad han strengt taget
fortsat ikke har henover sommeren 1912, hvor mange slet ikke fatter, at
stedet endnu er åbent. Ikke mindst afholdsfolk, der som forfatteren
Johan Skjoldborg i et større indlæg klandrer, at hotellerne ikke nøjes
med at være til behag for rejsende, men virker dragende på byens folk,
der klatter pengene væk her fremfor at tilbringe tid hjemme hos familien.
Han gør sig i samme forbindelse også interessant i andre byer –
ligeledes spændende i forhold til biograf, da han siden søger netop en
sådan bevilling på egnen, hvilket så sjovt nok ikke tildeles ham. Det
finder man så anledning til at give ham ovre i
Brønshøj ved København,
hvor han overhovedet ikke tager bopæl, hvilket falder lige så mange for
brystet. Han var tydeligvis en herre, der kunne slippe afsted med lidt
af hvert og levede højt på princippet om at moral er godt men
dobbeltmoral meget bedre.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
Stumfilm, Tonefilm og
nye Systemer
7OMM, Storformat, Film- og Lydsystemer
Historien om 70mm og De Store
Formater
•
CinemaScope
|
Widescreen
•
VistaVision
| Todd-AO
•
"Windjammer" i
Cinemiracle
• "Dette er
Cinerama"!
•
Vises "i
Sensurround"
High-Impact
biografdesign
|
Balladen består i, at der er mange, der gerne ser stedet nedlagt, nu det
alligevel åbenbart ikke kan svare sig at drive det. Salen står tom det
meste af tiden; der afholdes nogle politiske møder og ved højtider er
der fest og julebal, men uden videre drift andet end lidt
forretningsudlejning en svær skude at holde oven vande. At den er helt
gal, ses i oktober 1911, hvor ”Den hvide slavehandel” er på programmet.
Altså ikke filmen – hverken Fotoramas original, der var en bragende
succes henover tre dage i november 1910 – eller Nordisk Films plagiat,
men et foredrag ved oplæg af en frue, der rejser rundt for at advare
folk og ikke mindst ungt frøkener om at blive lokket, sådan som man jo
har set det ske i disse og lignende film. Jovist var der en heftig
trafik mod USA eller steder, der var værre. Kun godt og vel et dusin
tilskuere mødte denne gang op.
I januar 1912 dør så Wacher, hvorefter enkefruen lader sig betale af de
to konkurrerende hoteller for ikke at udnytte bevillingen, men det vil
jo Jensen så gerne og dermed polemikken, der til slut påtvinger en
lukning, men da sagen er ulden, får Jensen lov at genåbne – på
afholdsbetingelser, hvorefter stedet herefter refererer som Brønderslev
ny Afholdshotel. Det andet på Nørregade med byens
allerførste biograf
fandtes da endnu. Idet alle fortsat kun benævner stedet som Eduard,
vender navnet hurtigt tilbage også fra officiel side. I januar 1916
overtages Eduard af K.F.U.M., men så i februar 1917 sælger Vendia hele
herligheden til et nyt konsortium bestående af snedker Mikkel Jensen i
rollen som førstkommende direktør samt cykelhandlerne Mikkel Andersen og
Jens Nielsen Vendel, der var svogre med sidstnævnte som bevillingshaver.
Byens biograf er i mellemtiden stille og roligt flyttet tilbage til
Bredgade blot få meter væk ovre på den anden side af gaden hos rebslager
Lehm i et pænt, lille lokale, så her bliver man nok ikke begejstret, da
det viser sig, at Vendel sværmer for film og allerede i marts ansøger om
bevilling til at genoptage biografdriften. Denne kommer forbavsende
hurtigt, da man i de andre henseender er lidt beskæmmet over de seneste
år, men først i foråret 1918 påbegyndes en gennemgribende ombygning, så
biografen kan åbne på linje med de nyeste af slagsen i større byer.
|
|
Bien
i Brønderslev genindrettet efter branden i 1925 (fotograf J.A. Dynesen)
Hele forhuset undergår en samtidig forandring, hvorefter der således
heller ikke længere skal være traditionelt hotel. Familien indretter
beboelse til sig selv med fru Sigrid som fortsat bevillingshaver efter
mandens død mange år senere, mens resten bliver til lejligheder. I stuen
flytter Andelsbanken ind sammen med et konditori og en butik yderligere,
mens Eduard til højre består af navn med alkoholfri udskænkning nu
stukket af Bien, der som Vendels største aktiv bliver biografens nye
navn. Indgangen til den sker herefter fra bagsiden gennem gården, hvor
en sidebygning rummer et venteværelse med samme gamle, indvendige trappe
fra salen op til balkonen, hvor der bagved er indrettet operatørrum.
Bien letter under pomp og pragt den 18. oktober 1918 med
orkesterledsagelse af ti mand. Allerede fem uger forinden er det næsten
færdige lokale blevet forevist den nysgerrige presse, der beretter om en
fuldstændig forandret sal i både smukke og sjældne farver samt ikke
mindst en overdådig udsmykning med blik for løjerlige scenerier begået
af en københavnsk kunstmaler også kaldet kryptdekoratør ved navn Madsen-Wisneth,
der lader sin vision udspille sig hele vejen rundt op over selve loftet,
hvor flotte lysekroner liver yderligere op. Man forstår dog ikke helt,
hvad det skal forestille.
|
|
Bien
skilt fra Orkideen med indgangen fra 1918 midlertidigt i brug igen samt
udvidet scene
’Kontrasternes harmoni’ kalder han selv de hvide, violette og gule
farver, der i kalkmalerier spiller op mod hinanden med selve de påmalede
figurer i bevægelse personificeret ved begreberne kraft, sorg, krig,
forfængelighed og moderkærlighed, mens personer afbilledet oppe på
balkonen er beskæftiget ved håndværk. Altså et eventyr til udforskning
sådan som man også har set det i andre af landets smukkeste
biografteatre, selvom altså de færreste selv efter adskillige besøg
mener at forstå den forestilling, der udspiller sig udenfor billedfeltet.
I salens hjørner er der opsat kønne kaminer suppleret af en stribe
varmeapparater. I alt rummer salen plads til 425 gæster.
Krigsbilleder fra Frankrig er blandt de første strimler at se efterfulgt
af en fire akters vanvittig morsom amerikansk film. Om aftenen den 3.
december 1919 er den gal, da operatøren under sidste akt omkring klokken
halv ni lugter røg af svedent læder og papir. Det viser sig, at der er
gået ild i en ny lædervarefabrik, der er vokset op bagved samtidig med
nyindretningen af salen og værre, at branden allerede har godt fat.
Brandvæsenet tilkaldes øjeblikkeligt, men inden man har fået has på
flammerne, er værkstederne ødelagt og biografen godt beskadiget primært
af vand.
Natten til den 19. juni 1925 brænder læderfabrikken igen, hvor Bien ikke
slipper nær så nådigt, men bliver næsten lige så molesteret af flammerne
som det bagvedliggende. Henover sommeren er der indrettet biograf på
dyrskuepladsen, hvor en lade fungerer som fuldgyldig biograf. Herudover
er konkurrenten på banen med forstærket kraft, da
Brønderslev Biografteater, som efter nogle års stævnemøde med Hotel Brønderslevs
store teatersal nær stationspladsen netop er flyttet videre op ad den
nuværende Algade. Dette overtager da en titel, der skulle have været på
plakaten i Bien, som først er flyvende igen den 28. oktober med Karina
Bell som ”Lille Dorrit” i dansk Dickens-fortolkning.
|
|
Indgangen er i samme forbindelse flyttet tilbage til Bredgade gennem
hotellets oprindelige dørparti med billedskabe på hver side. Gennem en
smal forhal med billetkontor er der skabt ny vestibule længere tilbage,
hvor der fra selve salen fortsat er trappe op til en nu helt ombygget
balkon, der udvidet på maven har fået amputeret armene. Denne er
indrettet med polstrede stole, hvortil der kan bestilles billetter og
foran lærredet er musiktribunen nedsænket til en rigtig orkestergrav med
gulvet bagtil let skrånende. Samme kunstmaler har stået for
udsmykningen, der denne gang får et helt andet udtryk i indisk stil, som
vist bedre var til at forstå. Der er nu i alt 350 pladser.
Efter en måneds sommerferie genåbner Bien lørdag den 15. august 1931 med
tale- og tonefilm på et nyt apparat fra
Bang
& Olufsen til 6.000 kroner
hilst velkommen med ”Drømmenes vals” som en overalt påskønnet succes. De
næste mange år glider forbi som en drøm i stadig konkurrence uden mange
andre forandringer. Største begivenhed måtte forekomme i 1957, hvor der
fra den 22. juli bydes på ”Galante eventyr” ved Sophia Loren og Marcello
Mastroianni i
scope.
En biograf ved navn Bien er selvfølgelig lige sagen for en herre ved
navn Fuglsang nærmere bestemt Karl Gunnar, der ejede en
formbrændselsfabrik i Tylstrup. I november 1958 overtager han biografen
efter enkefru Vendel med bevilling fra januar 1959 og lader straks
facaden tage sig noget mere indbydende ud, ligesom forhallen som
betingelse for bevillingen moderniseres med nye toiletter. Der kommer
desuden chokoladekiosk og hvilebænke. Første år under Fuglsangs ledelse
sælger Bien over 100.000 billetter, hvilket skal være rekord.
|
|
Bien
& Orkideen med indgang th
Biografen på Algade, der i 1941 skiftede navn til
Kino, har allerede
haft flere danmarkspremierer bl.a. fra Criterion, som i oktober 1964
også finder en enkelt til Bien, da den tyske ”Attentat på Fyrskib RS-2”
med James Robertson Justice får premiere her som eneste sted i landet. I
april 1966 moderniseres salen, hvor fem slidte rækker erstattes af helt
nye og moderne stole, i alt 78 bløde sæder nu også på gulvet. Der kommer
desuden nye løbere på gulvet, mens væggene males i friske farver. I
maskinrummet sørger B&O for at udskifte kulbuelys med xenonkolber,
hvilket bevirker et langt kraftigere skær. Fra sommeren 1970 går det dog
omvendt sommetider temmelig dunkelt for sig med pornofilm på 8mm, men
kun frem til jul, hvor Fuglsang garanterer, at han herefter vil holde
sig til ordentlige film, sådan som Bien altid havde været kendt for et
kunstneriske repertoire plantet mellem de store sællerter. Vi synes dog
selv mange år senere at støde på en titel kaldet ”Purung, våd og
villig”.
|
|
Bien
i Brønderslev med indgang fra gaden og trappe op til Orkideen
I efteråret 1975 er Fuglsang blevet sin konkurrent kvit og tror alt godt
indtil oktober 1977, hvor biografdirektør Preben Østerfelt fra
Boulevarden og
Københavneren i hovedstaden meddeler, at han har købt den
gamle Kino for at genåbne i januar. Fuglsang melder straks ud, at han så
for sin part vil udvide med en sal ekstra, der skal placeres oppe i den
gamle direktørlejlighed, hvis nuværende lejer netop er flyttet ud. Efter
sigende foreligger tegningerne allerede. Mere kærligt bliver forholdet
ikke til naboen ovre på Algade, da denne vil lade Kino skifte navn til
Blomsten. Hvad den nye biograf på Bredgade så skal hedde? ’Måske bliver
navnet Honningkrukken, så Bien kan suge honning fra Blomsten’, gnækker
direktøren.
Valget faldt på Orkideen og pudsigt nok stammer både stole og maskineri
til denne fra netop Kino, som han overtog, da den lukkede og herefter
stillede til opmagasinering. Efter ti måneder kommer salen til verden
sidst i august indrettet med 72 pladser og operatørrummet hægtet sammen
med Biens eksisterende, så samme mand nemt kan betjene dem begge,
hvilket også gælder billetsalget. Dette foregår fortsat fra en pult i
foyeren, hvor en trappe fører direkte ovenpå. Spilletiderne vil som
udgangspunkt blive kl. 19 og 21 i den store sal, mens den lille klemmer
sig ind kl. 20 med plads til udvidelse efter behov. Første eksotiske
film på toppen den 2. september bliver
"Alle
Tiders Race" med et stjernecast bestående af bl.a. Jack Lemmon, Natalie Wood og Tony Curtis,
mens den store denne uge nøjes med at vise den lige så fint besatte
"Ørneborgen" kl. 19 på grund af længden.
Bien flyver i denne tid med 240 pladser og når et højdepunkt mellem jul
og nytår 1978, hvor John Travolta i ”Saturday Night Fever” på fire dage
indspiller 20.000 kroner, hvilket svarer til fire udsolgte
forestillinger. Særligt glad er Fuglsang desuden for Nordisk Film og
ikke mindst ASA-Panorama, der ved flere lejligheder venligt byder på
samtidig nordjysk premiere i fem biografer, hvilket for ”Ud at køre med
de skøre 2” fra 1984 betyder, at den indspiller fem-seks gange mere end
den første. Alene første spilleuge sælger den 910 billetter, hvilket er
lige så mange som Erik Ballings ”Midt om natten” nogle måneder forinden,
der rundt om i landet er årets største succes. Det samlede resultat
blegner dog noget, da Bien & Orkideen på hele året kun noterer sig for
18.000 solgte billetter.
Fuglsang er ikke bleg for at klage sin nød og modtager pension ved siden
af, som han siger, for ellers var han død af sult. Efter en ophedet
kulmination i 1981, som man kan læse om på Algade, har han den seneste
tid ikke hidset sig nær så meget op over sin konkurrent, hvor Blomsten
har været på foryngelseskur og vendt tilbage til blot at hedde Biografen
som tidligere i historien.
I sommeren 1985 tilbyder Fuglsang at udvide den gamle tilbygning i
gården, som kan benyttes til garderobe m.v. i forbindelse med banko i
den store sal, hvis ellers kommunen er med på idéen. Orkideen fortsætter
uforandret, hvor Bien med nu 220 pladser lægger hus til andre sager,
efter projektet stilles i bero. Så sent som i januar 1989 lægges der
atter nye tæpper og belysningen forbedres, mens lokalkunstner Niels Gorm
Andersen dekorerer foyerens vægge med motiver af ’Olsen-banden’ og ’De
uheldige helte’ med bl.a. vores ven Tony (hov, det var jo tv…!) samt
Liza Minnelli m.fl. foruden biografdirektøren som den naturligvis
største attraktion selv har stået model med sin bemærkelsesværdige
pondus. Trods veltrimmet fuldskæg ligner han ikke just Bud Spencer.
Efter et år med den største succes i ti år, nemlig ”Dansen med Regitze”
fra Nordisk Film med Frits Helmuth og Ghita Nørby, der kommer på
plakaten tre gange, lukker Bien & Orkideen den 23. december 1990, hvor
der kun er to film på plakaten om eftermiddagen, nemlig Erik Clausens
familiefilm ”Tarzan Mama Mia” samt tegnefilmen ”Tintin og Hajsøen”.
Der kommer så det lille appendiks til historien, at Fuglsang alligevel
tager mod til sig og genåbner. Det sker 2. påskedag den 1. april 1991 og
kun Bien med Charlie Sheen og Emilio Estevez i ”Vi ta’r skraldet”
distribueret af Egmont Film. Det er ikke en aprilsnar, men filmen sælger
på syv dage bare 34 billetter, hvorefter han ikke skal nyde mere. Titlen
var vel også nærmest profetisk, for det store problem består i, at
distributørerne nu i mellemtiden har indgået aftaler med den
konkurrerende biograf, hvilket fx også omfatter Egmonts ”Danser med
ulve”, som Fuglsang ellers gerne havde suget næring fra. Skraldet bliver
i øvrigt gentaget i biograflisten resten af måneden, men der er ikke
flere forestillinger indenfor. Trods udsagn om genåbning efter en god,
lang sommerferie, er Bien faldet til jorden.
Hvor der var hotel- og biografindgang, fører døren fra 1994 ind til ny
beboelse i Orkideen og bagved bliver mellemhuset med foyer og
operatørrummene henover revet ned. Bien var dog ikke helt færdig med at
summe alligevel, da den store sal tages i brug som aktivitetscenter. Det
sker fx ved nogle hip-hop arrangementer, hvor stolene tages ud, for at
blive sat ind igen, hvilket slet ikke var ukendt for salen, da Fuglsang
allerede i 1966 havde lokket med Hit House og pigtrådsorkester i et
nærmest identisk arrangement. Dengang skete det søndag eftermiddag,
hvilket en tid havde aflyst børneforestillingerne.
I 1995 bygges scenen om i form af en større udvidelse og i august 1997
kommer det faktisk på tale at genindrette den gamle sal som biograf,
hvor indgangen da er ført tilbage til Passagen bagved som i 1918 nu
indrettet med toiletter. Udvendigt står salen i dag nymalet med alle de
gamle vinduer, der i hundrede år har været spærret af på den indvendige
side. Her afholdes der fortsat kulturelle arrangementer, som fx i april
2024 en aften ved Foreningen Norden, hvor publikum hører om Selma
Lagerlöffs liv og forfatterskab med musikalsk afrunding. Foreningen
stiftet i 1919 havde i øvrigt selv drevet biograf ved
Nørreport Bio i
København fra 1952 til lukningen i 1981.
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om Brønderslev
Biografteater (1906) |
Brønderslev Biografteater
(1907) |
Brønderslev Biografteater /
Biograf-Teatret |
Brønderslev Biografteater
(1908, marts) |
Brønderslev Biografteater
(1911) |
Brønderslev Biografteater /
Biografen |
Brønderslev Biografteater
(1921) |
Brønderslev Biografteater /
Biografen / Kino / Blomsten |
BASbio, Brønderslev
|
|
|
|
|
|

• Gå til Brønderslev Biografteater / Biograf-Teatret /
Biografteatret Bien / Bien & Orkideen |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
28-05-2025 |
|
|