| |
Gloria Biograf / Biffen, København |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
Gloria
på Rådhuspladsen 59,
den 23. november 2021. Foto: Thomas Hauerslev
GLORIA BIOGRAF / BIFFEN
Rådhuspladsen 59
Åbnet 3. marts 1995
Gloria Biograf eller blot ’Gloria’ slår første gang dørene op ud mod
Rådhuspladsen fredag den 6. marts 1995. Det er imidlertid slet ingen ny
biograf. Salen er den tiloversblevne D-sal fra
ABCinema, som lukkede ved
udgangen af marts 1989. Modsat de tre øvrige sale forblev D-salen
uberørt. Det skyldtes, at lejemålet var i en anden ejendom, der tilhørte
Foreningen Social Boligbyggeri (FSB) og her var der en klausul om, at
lejemålet ved ophør skulle tilbageføres til oprindelig stand, hvilket
ville blive endog særdeles bekosteligt. Nordisk Film Biografer beholdt
derfor lejemålet, som de fortsat har den dag i dag. I stedet byggede man
en anelse om, men det lille foyerområde foran biografen indeholdt i
forvejen toiletter og der nødudgangspassage ved siden af biografsalen
direkte ud til gaden. Denne bliver ganske enkelt omdannet til den nye
indgang og erstattes siden af ny glasdør.
• Gå til Gloria's Buede
Lærred
• Gå til galleri Gloria Biograf,
København 17. november 2021
• Gå til galleri Gloria, april 2010 &
december 2010
• Gå til ABCinema
Salen med 120 pladser, der oprindelig blev åbnet i 1977, bliver nu kaldt
for ’Biffen’ og der kommer et lille skilt med navnet hængende vandret ud
for indgangen. Oprindelig var der en lille korridor fra foyeren foran
salen indtil selve biografsalen. Denne rives ned i 1995, hvilket skaber
et væsentlig større rum og åbner op for et tidligere vinduesparti mod
baggården, som giver tiltrængt dagslys. Foyeren er placeret halvt mellem
stue og kælder, mens salen har yderligere hældning nedad med lærred mod
Rådhuspladsen. Her er der også en nødudgang med trappe op.
Som Biffen vises en del lukkede forestillinger for branchefolk og åbne
særforestillinger for publikum. Biffens første officielle gerning bliver
videreførelsen af en afrikansk filmfestival med start fredag den 3.
januar 1992. Her tager man over fra
Klaptræet, der var lukket pludseligt
måneden forinden. Festivalen løber over et par uger og senere afholder
man også Natfilmfestival.
|
Læs
mere her:
Gloria's Buede
Lærred
Galleri: 2010 +
2021
ABCinema
ABCinema+D
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Ved åbningen som ’Gloria Biograf’ fredag den 3. marts 1995 er salen
uforandret i forhold til 1977. Det er de samme, brune stole som i den
oprindelige D-sal. Peter Bendtsen og Erik Lennart Petersen har taget
initiativ til biografen. De har allerede startet
filmdistributionsselskabet Gloria Film tilbage i 1990 efter at have lært
hinanden at kende på Film- og Medievidenskabsstudiet på Københavns
Universitet. Der havde mange år forinden eksisteret en dansk
filmdistributør ved navn Gloria og nu får det en renæssance. I 1990’erne
kom der flere nye distributører til i Danmark, ligesom de eksisterende
Øst for Paradis og Grand Teatrets eget Camera Film også optrappede
distributionen. Bendtsen og Petersen følte derfor, det efterhånden var
blevet vanskeligere at finde den optimale placering for deres film.
Idéen om egen biograf lå naturligvis lige for. Når der nu fandtes et
centralt beliggende biograflokale, der stod ubenyttet hen det meste af
tiden… Hvorfor så ikke forsøge sig?
På gadeplan var der allerede tilbage fra ABCinema-tiden udhængsskabe bag
vinduesglas og de overtages nu af Gloria Biograf. Nogle år senere
skiftes ruderne, men de nye er inddelt i små firkanter og plakaterne
fremtræder nu langt mindre iøjnefaldende. Hvor den gamle korridor til
salen var placeret, er der nu billet- og sliksalg samt udskænkning af
drikke. Sortimentet indeholder en del økologiske varer og Gloria er alle
dage berømt for god stempelkaffe. Popcorn er forment adgang.
Åbningsfilmene er Stephan Elliotts ”Ørkendronningen Priscilla”, Lars von
Triers ”Riget”, ”Ladybird, Ladybird” af Ken Loach og Peter Greenaways
”Kokken, tyven, hans kone og hendes elsker”. Fra mandag den 6. marts er
der Natfilmfestival sammen med byens øvrige biografer. Den 17. marts
1995 har biografen sin første premiere fra egen distribution. Det er på
Denys Arcands canadiske ”Kærlighedens sande natur”. Glorias premierefilm
er næsten alle, hvad man betragter som ægte arthouse-titler. Det er
primært europæiske film eller co-produktioner, men der forekommer også
enkelte amerikanske som fx Hal Hartleys ”The Unbelievable Truth”, der
var biografens næste premiere og siden ”Amateur” og ”Henry Fool” fra
samme instruktør. Man havde allerede forinden givet nogle af hans
tidligere film premiere i øvrige biografer. Fra juli 1995 er Rolf de
Heers australske ”Bad Boy Bubby” på programmet i over tre måneder og i
august deler Gloria med Dagmar premieren på sin egen italienske
”Lamerica” af Gianni Amelio, som året efter vinder en Bodil for bedste
ikke-amerikanske film. Ligesom på åbningsdagen viser biografen næsten
altid flere film hver dag og premierefilmene får dermed ikke alle
spilletiderne på dagsprogrammet.
Gloria viser midnatsforestillinger hver dag indtil 2003 og der skiftes
film hver uge. Mange af filmene er fra egen distribution. Jean-Claude
Lauzons ”Léolo”, der havde haft premiere i 1994, er en af de titler, der
ofte tages op. Biografen støttes af Det Danske Filminstitutet såvel som
Københavns Kommune og man kommer også ind under det europæiske
MEDIA-system, sådan som distributionsvirksomheden allerede er det.
Det
er også Gloria, der introducerer det danske publikum for den franske
instruktør André Téchiné. Den 5. januar 1996 har ”Min bedste årstid” med
Catherine Deneuve således premiere både i egen biograf og på den anden
side af Rådhuspladsen i Dagmar. Her tages filmen af med kæmpetal efter
blot én uge, men Gloria holder den på længere. En biograf som
Gentofte Kino får stor glæde af instruktøren (og Deneuve). Filmen sælger da også
over 16.000 billetter på landsplan. Et forsøg udi dansk film falder
mindre heldigt ud to uger senere, da ”Belma” kun spilles en uge. Det er
ikke her, biografen har sit publikum. Så vender man hellere lykkeligt
tilbage til Téchinée, hvis næste film, ”De vilde siv”, allerede får
premiere den 9. februar efter faktisk at have haft danmarkspremiere i
førnævnte Gentofte den 22. januar. Den nye sælger ’kun’ 6.000 billetter,
men Gloria må siges at have et godt første kvartal i 1996, selvom en
ungarsk besynderlighed fejler fatalt i februar.
|
|
Foyer
med bar og billetsalg til venstre, lounge til højre og indgang til
biografen omtrent midt i billedet. Foto: Thomas Hauerslev
Gloria viser også premierefilm fra øvrige distributører. Den 29. marts
1996 har man premiere på ”Bennys video” fra Øst for Paradis, som ikke
fungerer. Christian Braad Thomsen gør senere stort lobbyarbejde for
filmen, men den bliver aldrig set af meget mere end 500 danskere, uanset
hvor mange gange den tages op. Filmen får lov til at fylde flere linjer
her af den simple årsag, den er instrueret af en mand ved navn Michael
Haneke. Det er hans kun anden spillefilm og den første, der kommer op i
Danmark. I en sen alder bliver han en af Europas største instruktørnavne
med senere kæmpesucceser og mesterværker som ”Skjult”, ”Det hvide bånd”
og ”Amour” for blot at nævne nogle.
Fra 1. november 1996 er Gloria næsten ene om at sælge samtlige 12.000
billetter til Louis Malles ”Vanya on 42nd Street” efter Anton Tjekhovs
”Onkel Vanja”. Filmen er en af biografens største succeser gennem
tiderne. Den får kolossal vind i sejlene gennem anmeldelser og det
faktum, at den ganske, danske teaterbranche vist lægger vejen forbi. Man
kan således en tilfældig mandag aften eksempelvis hilse på Morten
Grunwald. Filmen er på plakaten knap fem måneder. En anden
spidsfindighed, der finder et overraskende stort publikum, er Tony
Gatlifs franske ”Latcho Drom – sigøjnernes rejse” fra Øst for Paradis,
som også får fem måneders spilletid året efter.
I 1997 er Carlos Sauras spanske ”Flamenco” biografens hotteste titel og
i 1998 er det Terry Gilliams ”Fear and Loathing in Las Vegas” efter
Hunter S. Thompson med en syret Johnny Depp, der styrer. Filmen kom fra
UIP og hvordan den fandt premierevej til Gloria i stedet for Grand i
Mikkel Bryggers Gade, er et rigtig godt spørgsmål, men den passede i
hvert fald perfekt til kælderbiografen på Rådhuspladsen.
|
|
"Gloria",
en fin lille detalje i trappelyset. Foto: Thomas Hauerslev
Biografens tilskuere har alle år fra 1995 og frem til i dag været et
kvalitetsbevidst voksent publikum spændende fra det yngre til det
absolut ældre, der har frekventeret biografen flittigt lige siden
Deneuve kom på besøg. Der hersker ingen tvivl om, at biografen deler
publikumsprofil med Grand og salene ligger også klos op ad hinanden.
Grand har ved flere lejligheder haft kig på denne biografsal i forhold
til en eventuel udvidelse mod Rådhuspladsen – med mulig indgang derfra –
ligesom Nordisk Film Biografer og før dem Sandberg i tidligere tider har
haft den modsatrettede tanke. Forskellige klausuler samt bestemmelser på
matriklerne og gentlemanaftaler har indtil videre forhindret det, hvis
man bortregner Sandbergs kortvarige lån af en Grand-sal i 1980. Til dato
har Gloria altså kunnet forblive sig selv, men man afregner husleje til
Nordisk.
I 1999 er biografens store succes den ellers ganske dunkle ”I familiens
hjerte” instrueret af Tim Roth. Året efter er det den fransk-producerede
”Himalaya”, der trækker flest. Eksotisk klingende titler trækker godt,
hvilket man erfarer igen et par år senere med den indiske ”Samsara” af
Pan Nalin, der også bliver et hit. I april 2001 får Gloria på puklen for
at importere og premieresætte ”Blodsøstre” med den noget mere pågående
franske originaltitel ”Baise-moi”, men den får i hvert fald skabt debat.
Filmens attitude er ikke meget ulig Gaspar Noé ligeledes franske
”Irreversible”, der kommer til landet et par år senere og skaber endnu
større debat. Denne bliver dog primært rost for sit overraskende
filmsprog. Man får samme år sandelig også fat i en Woody Allen-film,
nemlig ”Small Time Crooks”, der får premiere den 31. august. I oktober
har man endnu en amerikansk film på programmet. Det er Rodrigo Garcías
”Things You Can Tell Just by Looking at Her” med Glenn Close og Cameron
Diaz. Begge bliver fine succeser, selv om Woodys absolut hører til hans
mindre.
Udover de mange franske og sporadisk engelsksprogede film viser Gloria
også en del tyske, italienske og spanske. De tyske særligt sidst i
1990’erne og de italienske særligt i begyndelsen af 00’erne, mens de
spanske fordeler sig jævnt i perioden. Også andre nationaliteter kommer
på lærredet deriblandt en række svenske.
I foråret 2000 fik biografen lagt nyt tæppe på i foyeren og væggene blev
malet. Biografsalen fik et
nyt og større
lærred og de gamle, brune sæder
blev skiftet ud med nye, røde stole. Sædeantallet bliver ved denne
lejlighed reduceret til 106.
|
|
Kommunikationsmedarbejder Anette
Jensen og daglig
leder Anders Simonsen, der tilsammen driver Gloria (2010). Foto: Thomas Hauerslev
Gloria får også betragtelig succes med nogle repremierer. Carol Reeds
engelske ”Den tredie mand” fra 1949 med Joseph Cotten og Orson Welles i
et efterkrigshærget Wien får efter mange års fravær repremiere 2.
juledag 1999. Filmen får forrygende anmeldelser og bliver en lige så
forrygende succes. Det gør den franske klassiker ”Paradisets børn” af
Marcel Carné også, da den med et års repremiere-forsinkelse kommer op 2.
juledag 2001. I marts 2000 havde man også forsøgt sig med Stanley Donen
og Gene Kellys klassiker ”Syng i sol og regn” fra 1952, hvor man nu
fornuftigt kaldte den ved sin originaltitel ”Singin’ in the Rain”. Den
faldt publikum dog ikke for i samme grad, hvilket egentlig kan undre,
for den har alle dage været populær på tv. Omvendt trak den nu aldrig
det helt store ved sin oprindelige premiere i
Palladium. I et samarbejde
med det internationale salgsselskab Hollywood Classics i London havde
Gloria fået eneret til en række gamle MGM-titler, ja, faktisk var alle
de gamle James Bond-film inkluderet. Dem forsøgte man sig nu ikke med
lige her i denne biograf, men andre klassikere fik en tur på lærredet.
Mange af disse filmkopier var gamle og solgte ikke særlig godt.
Selv blandt biografens og filmdistributionens trækplastre er der lovlig
mange, der ikke giver det fornødne overskud. Særligt distributionsdelen
er hårdt ramt, hvilket betyder, at Gloria har oparbejdet en betragtelig
gæld. Søndag den 26. oktober 2003 er det pludselig sidste spilledag.
Sidste film på programmet er den solide, spanske ”Mandage i solen” fra
Marco Film med Javier Bardem samt Ray Lawrences australske ”Lantana” fra
egen distribution. Erik Lennart Petersen havde trukket sig ud af
biografen sidst i 2001, men selv alene om driften kunne Peter Bendtsen
ikke opretholde en givtig distribution og biografdrift, der stadig
fordrede udgifter til personale, husleje, annoncering og alt det andet.
|
|
Gloria
får et flot nyt, større og buet CinemaScope lærred i sommeren 2010.
Foto: Thomas Hauerslev
En række indkøbte og delvist premiereklare film får ikke premiere, da
distribution og biograf går i betalingsstandsning og lukker. Peter
Bendtsen får senere held til at stable en ny biografdistribution på
benene for en periode. Denne gang som Sunrise Filmdistribution, hvor han
får en af Glorias ikke-premieresatte titler med over. Det er ”Balzac og
den lille kinesiske skrædderinde”, men Bendtsen involverer sig ikke mere
i biografdrift.
Gloria Biograf er lukket frem til den 6. august 2004. Her genåbner
biografen med den italienske ”The Soul Keeper” fra Øst for Paradis. De
nye biografdirektører er Anders Simonsen og Claus Isachsen, der begge
fungerede som operatører i den gamle Gloria og de involverer sig omvendt
aldrig i distribution. Deres motto er, at biografen skal vise
kvalitetsfilm, men ’de behøver ikke nødvendigvis være intellektuelle’.
Det er alle dage et spørgsmål for et smagspanel, hvad der er ’intellektuelt’,
’art’, ’kunst’ eller hvad man nu kalder det. En god filmoplevelse kan
være så mange ting. I alle tilfælde fortsætter Gloria Biograf under
Simonsen og Erichsens ledelse lidt i samme stil.
Man bliver samtidig en fin pendant til
Vester Vov Vov på Absalonsgade,
som man i eftertiden også deler mange premierer med. Man gør det såmænd
allerede fra premieredagen. Senere i august er biografen med på
Copenhagen International Film Festival og snart begynder publikum at få
Gloria tilbage i fast erindring.
Foyeren var kort før lukningen shinet op med nyt tapet, der med
efterårsgule sø- og skovmotiver skabte en ny atmosfære. Der kom også en
ny disk i billet- og cafésalget. Derfor er der ikke meget, man ikke
sagtens kan kende igen. Drømmen er naturligvis en yderligere renovering
og det bliver også ført ud i livet siden, hvor foyeren atter males lys
og får opsat nye plakatrammer. Efter nogen tid træder Isachsen ud og
Simonsen fortsætter driften alene.
Ved juletid får biografen sin første større succes under den ny ledelse.
Det sker med Tomas Alfredsons ”Fire nuancer af brunt”, der med en
spilletid på tre timer og tolv minutter bliver en forbavsende stor
succes. Det kan dog slet ikke måle sig med instruktørens ”Lad den rette
komme ind”, der nøjagtig fire år senere bliver en gigantisk succes, hvor
publikum mellem jul og nytår står i lang kø helt ud til gaden. Begge
film får forrygende anmeldelser og for sidstnævnte kan Alfredson hente
en Bodil for bedste ikke-amerikanske film i
Imperial et par måneder
senere. For den første havde han allerede vundet kritikerprisen på
Natfilmfestivalen i 2004. Julen bliver i det hele taget et godt
tidspunkt for svenske premierer i Gloria. I 2005 gjorde Maria Bloms
”Tilbage til Dalarna” sig også fortrinligt. I oktober havde Omar Sharif
i ”Monsieur Ibrahim og koranens blomster” også leveret rimelige tal.
|
|
Gloria
på Rådhuspladsen 59,
den 24. september 2021. Foto: Thomas Hauerslev
I sommeren 2007 trak Guiseppe Tornatores italienske ”Den ukendte kvinde”
fint i sommervarmen, mens Glorias skandinaviske tiltrækningskraft viser
sig igen sidst i august samme år med Joachim Triers norske ”Reprise”. I
december 2013 måtte Gloria naturligvis vise Sebastián Lelios chilenske
film med samme navn som biografen.
I sommeren 2010 bliver biografen renoveret både inde og ude. På gadeplan
får biografen et nyt lysskilt op over indgangen, ligesom man langt om
længe får nye udhængsskabe som erstatning for de tidligere firkanter.
Det er stadig ingen prangende facade, men det er så godt, som forholdene
tillader. Indendørs er det folk fra Danmarks Designskole, der udsprunget
af et projekt to år forinden har bestemt det nye udseende. Det giver
biografen et unikt og selvstændigt præg. Man kan bl.a. tage sit eget
eksemplar af filmanmeldelser, der er hængt op på væggene i A4-format.
Der er desuden forskellige bøger og filmaviser at bladre i.
Gloria afholder udover det normale program en del særforestillinger.
Udover filmfestivaler har der været forpremierer og introduktioner med
eksempelvis Q&A. Vores allesammens Mr. Bogart, Ole Michelsen, der ikke
er blandt os længere, har således ofte lagt vejen forbi biografen, som
han havde som en af sine absolut foretrukne i godt kompagniskab med
Grand.
De senere år har det været vanskeligere for biografen at opretholde
selvstændige kæmpesucceser, man i biografens tidlige år havde stor
succes med og i de første under den nye ledelse. Til gengæld gjorde
digitaliseringen, at biografen kunne være med på flere premierer sammen
med de øvrige biografer. Det er derfor i dag også biografens isolerede
tiltrækningskraft, der er afgørende for biografens fortsatte succes.
Der har været hårde tider og biografen har holdt sommerlukket gennem
flere år. I 2019 benyttede man lejligheden til at bygge salen om med
bedre hældning og trinlys samt nyt gulvtæppe og nye elegante, magelige
grå stole med kopholder. Dertil et buet lærred som nærmest kun Biffen i
Aalborg kan gøre kunsten efter, den relativt lille salsstørrelse taget i
betragtning. Efter 42 års genvordigheder er det nu også endelig lykkedes
biografen at få et bedre køleanlæg til at holde sommervarmen udenfor.
Biografen har nu 84 pladser.
Coronakrisen har været en kolossal udfordring for Gloria som alle andre,
men biografen eksisterer stadig og er et endnu bedre besøg værd end
nogensinde før.
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
Gloria's Buede
Lærred
|
|
• Gå til galleri
Gloria, april 2010 & december 2010
• Gå til galleri
Gloria Biograf,
København 17. november 2021 |
|
|
|
• Gå til Gloria
Biograf / Biffen |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:30:49 |
|
|