| |
Merry, København |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
Merry
10. juni 2000. Foto: Thomas Hauerslev
MERRY
Amagerbrogade 84
Åbnet 13. september 1940
Lukket 30. november 1975
Torsdag den 12. september 1940 spillede
den gamle Merry-biograf for sidste gang.
Samme aften præsenteres det nye Merry for et indbudt publikum og dagen derpå
åbner Ebbe Sandberg dørene for offentligheden. De to biografsale ligger på hver
side af Tingvej op mod Amagerbrogade. Hvor den gamle havde indgang fra hjørnet,
er den nye biografs indgang placeret tre husnumre længere oppe ad gaden, mens
salen strækker sig bagved ned langs og helt ud til Tingvej. Her er der
udgangsdøre direkte til fortovet samt til gården i salens højre side.
• Gå til Merry Teatret, København
• Gå til stoleplan
Merry
Teatret
• Gå til Alan Lyman: Nedrivning af Merry Teatret, 23. marts 2018
• Gå til Flemming Lamberth:
Merry biografen rives ned, 2018
Udvendigt syner et højt, vinkelret Merry-skilt, mens en indvendig baldakin med
lysstofrør, der også fører henover en større forretning i midten, gør det ud for
biografens front. Der er plads til yderligere to små forretninger helt ude i
højre side. Det tidligere hus på adressen er revet ned og der er kun opført
stueetage i det nye forhus. Gavlen på bygningen til højre prydes af en stor,
malet Merry-reklame, ligesom man så det ved
Odeon. Vestibulen ud til gaden er i
blå farver med billetsalget placeret for enden. I venstre side når man gennem
endnu et dørparti ind til den aflange foyer holdt i gult med stribet mosaikgulv.
Den højre væg prydes af et stort maleri af Svend Johansen, der forestiller en
tulipanmark med bondegård, træer og vindmølle i baggrunden. Motivet er fra
Amager. For enden af den lange foyer, der løber parallelt med salens bagvæg, er
der efter et brat sving til venstre i salsrundingen indgang til gulvet og opgang
til den store balkon ovenfor. Her er der i venstre side bagtil nedgang direkte
til Tingvej.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Operatørrummet
med branddør og metaltrappen hvor de tunge filmruller skulle slæbes op
og ned i al' slags vejr. Merry 10. juni 2000. Foto Thomas Hauerslev
Den nye sal får 631 plader på gulvet og 268 på balkonen. Merry har i 1940 dermed
plads til nøjagtig 899 gæster. Alle lænestolene er betrukket med brunt
kunstlæder og ryglæn med rødt plys. De er magelige med et godt fald i ryggen.
Altså en kraftig forbedring i forhold til de gamle træstole på den anden side.
Salen er en smule ujævn bagtil, hvor den kanter sig ind bag et eksisterende
hjørnehus. Det beskrives som et indbydende og harmonisk afstemt rum med
rosafarvede loftshvælvinger og proscenium, mens paneler og døre er af nøddebrun
mahognifinér. Lærredet har to belyste fortæpper i hhv. lyst og grønt. Alle
stolerækker på gulv og balkon er opsat amfiteatralsk. På gulvet er der bred
midtergang i salens bagerste del. Operatørrummet er placeret en etage længere
oppe med separat adgang fra gården.
Den nye biograf bliver kaldt hypermoderne. Arkitekten bag biografen er Erik
Bunch, der allerede har et par succesfulde biografopførelser bag sig. Han har
kort forinden tegnet Grøndals Teatret og
Nørreport Bio og forestået en nylig
ombygning af Grand Teatret. Samtiden er vældig begejstret for Bunchs byggestil,
der er praktisk og nydelig uden ligefrem at være prangende. Selve salen er
bygget efter et ’kinesisk-æske’-system, som man i dag fortsat kan se et eksempel
på i den gamle Enghave Bio, der dog nu i et halvt århundrede har rummet et
supermarked.
Else Sandbergs søn, Henrik Sandberg, bliver regnskabsfører i det nye Merry og
nogle år senere inspektør. Han bliver også direktør for udlejningsselskabet
Dansk-Svensk Film og overtager siden bevillingen til Merry efter sin mor. I 1958
udvider han forretningen med produktionsselskabet Merry Film.
|
|
Åbningsprogrammet i 1940 er en sammenklipning af scener fra en række af de film,
der har haft størst succes i det gamle Merry Teater. Klippene er personligt
udvalgt af fru Sandberg og forestillingen bliver så populær, at den vises
måneden ud. På såvel premiereaftenen som ved forpremieren fremsiger Mogens
Lorentzen en prolog, han har skrevet til lejligheden, ligesom han har forfattet
mellemteksterne til mindeprogrammet. Brudstykkerne kommer fra forskellige
filmselskaber, der hver især har givet tilladelse. Stumfilmsklippene har
musikledsagelse af Hans Hammer, der spiller foran lærredet. Programmet afsluttes
med optagelser fra Kong Christians regeringstid. Et par år forinden havde det
gamle Merry haft besøg af Kronprins Frederik, der lige skulle nå at se en film,
han ikke havde fanget, da den spillede inde i centrum. Det var i særdeleshed
hovedrolleindehaveren, Dorothy Lamour, han var meget betaget af. Filmens titel
var ”Orkanen”.
Else Sandberg er afgjort dus med sit publikum. Titlen på mindeprogrammet er ”Kan
du huske?”. Det var ikke helt almindeligt med den tiltaleform i 1940, så man
følte afgjort den samhørighed, som passer sig fortræffeligt i en lokalbiograf.
Merry måtte med sine lige knap 900 pladser siges at være en ganske stor en af
slagsen. Det forrige Merry Teater var ved åbningen den eneste biograf i miles
omkreds. Nu får man snart konkurrence fra
Amager Bio, der åbner lige i nærheden
halvanden måned senere foruden Aladdin , der allerede siden 1923 har trukket folk
til længere oppe ad Amagerbrogade inde mod centrum. I Merry er der totalt
udsolgt i flere uger.
Den 24. marts 1941 gentager man succesen med premieren på et lignende
samleprogram, der bærer titlen ”Den gamle biograf”. Her vises udelukkende klip
fra gamle stumfilm produceret mellem 1915 og 1925. Denne gang er det Edvard
Binderup, der sætter sig ved klaveret foran de gamle strimler, der nu rummer
gensyn med bl.a. Douglas Fairbanks, Ben Turpin, Myrna Loy og Henny Porten.
Danske indslag består bl.a. af gensyn med Gissemand (Holger Pedersen) og Olaf
Fønss i stumfilmsklip, som for længst er gået i glemmebogen. Denne film kommer
ud i almindelig distribution og vises endda i
Palladium en uge i april. Den
første film havde helt og aldeles været tilegnet Merry.
Det nye Merry får modsat den forrige biograf mange premierefilm.
Åbningsprogrammet skiftes således ud med en ny amerikansk premierefilm fra Fox.
Det er ”På jagt efter sensationen” med Gloria Stuart, som man måske husker fra
”Titanic” (1997). Den skæpper fint i kassen. Det er endda under krigen, hvor der
er filmmangel, men filmselskaberne har med rette stor tiltro til Amagers nye
filmtempel. Man kommer dog til at vente et halvt år på den næste, der er den
svenske ”Kasernens glade drenge” med den ustyrligt populære Nils Poppe. Der er
premiere sammen med Roxy. Yderligere et par svenske folkekomedier finder vej den
efterfølgende måned og gennem resten af krigsårene bliver det sammenlagt et
dusin yderligere. I april 1943 har man premiere på noget så usædvanligt som en
spansk film og i november sågar en ungarsk. Filmselskaberne var også nødt til at
være alternative. Der var ikke mange lande, man kunne hive film hjem fra i de
år.
|
|
Karakteristisk
tag på Merry Bio. 10. juni 2000. Foto Thomas Hauerslev
2. juledag 1943 er Merry med på Osvald Helmuths
”Ebberød Bank”, der kommer op i hele syv københavnske biografer på samme tid.
Resten af krigen gives også film fra Finland og Østrig. De tysksprogede film
skal man naturligvis vise i det antal, besættelsesmagten forlanger, men ingen
rent tyske premierefilm kommer op her. Krigsafslutningens amerikanske
filmekstravaganza giver Merry premiere på ”Ni mænd” med Gordon Jackson. Den
vises i to uger, hvilket er lidt kortere end de fleste genfundne amerikanske
premierefilm i byen på dette tidspunkt.
Efterkrigsårene fører en del engelske danmarkspremierer til Merry fra
forskellige distributører. Filmene går som regel vældig fint, men de mest
populære film kommer immervæk stadig fra de større centrumbiografer. Da Morten
Korch-feberen raser op gennem 1950’erne, er Merry altid at finde på listen over
premierebiografer. Det samme gælder de fleste ”Far til fire”-film og mange
øvrige danske folkekomedier tager man naturligvis også imod med kyshånd.
Fru Sandbergs musikglæde må være smittet af på sønnen. Det tidligere Merry havde
som skrevet i det foregående biografkapitel fået kælenavnet ’Den lille Opera’ på
grund af de mange sangfilm på plakaten. Som direktør for Dansk-Svensk Film havde
Henrik Sandberg allerede i 1957 sikret sig den unge popstjerne Tommy Steeles
første film ”Ung mand med guitar” og købte også hans næste, ”Tommy Steele
spiller op”, allerede inden filmen var færdigindspillet. Ikke nok med det
forsøgte Sandberg at få Steele til landet og spille koncerter i forbindelse med
danmarkspremieren på den nye film, der så skulle blive en verdenspremiere. Der
var imidlertid kommet en kurre på tråden, idet den endnu umyndige Steele havde
indgået kontrakt uden sin agents godkendelse. Steele-film nr. 2 blev akkurat
heller ikke en verdenspremiere. Den tiltuskede svenskerne sig sammen med
briterne. Først to uger efter kom den op i Palladium, men allerede ugen forinden
kunne den nu ses i Aarhus. En engelsk retsinstans havde afvist
myndighedsspørgsmålet som en afgørende faktor og Tommy Steele kunne derfor
spille koncert i en udsolgt KB-hal foran 7.000 skrigende unge mennesker den 14.
april 1958. Dagen efter var der så premiere i Palladium og i Merry var begge
naturligvis kolossale trækplastre sidenhen. Det er dog nok tvivlsomt, om
Sandberg selv fik noget økonomisk ud af Steeles visit udover de gode
filmlejeafregninger og de daglige kasser på Amagerbrogade.
Danske film var som man forstår særdeles populære i det gamle Merry og i den nye
biograf vokser populariteten til uanede højder. Der er ikke mange københavnske
biografer, der gennem årene viser så mange danske film som Merry. Dette er en af
årsagerne til, at den foretagsomme Henrik Sandberg også starter egen
filmproduktion med Merry Film. Han ved om nogen, hvad folk gerne vil se. Første
film bliver ”Soldaterkammerater” med Paul Hagen, Louis Miehe-Renard, Ebbe
Langberg og Preben Kaas m.fl. i trøjen sammen med Carl Ottosens oversergent og
mange andre af tidens populære skuespillere. Soldaterløjerne bliver en kolossal
succes næsten på højde med Korch og ”Far til fire” og blev endda solgt til
udlandet. I Politiken skriver anmelderen, at ’Sandberg har fat i det helt
rigtige, det triste er bare, at den kun kan laves én gang’. Han tog naturligvis
fejl, ligesom en anden gjorde det ti år senere, da han kaldte den første
”Olsen-banden”-film for en engangsspøg. I den første film er der (naturligvis)
musikindslag. Her lykkedes det Sandberg at få drengestjernen Laurie London på
scenen til ’soldaterstafetten’, hvor han synger ”He’s Got the Whole World in His
Hands”, så ikke et øje er tørt. Der var nye ”Soldaterkammerater”-løjer de næste
fire år foruden en efternøler i 1968. Siden kom der også piger i trøjen.
Da ASA-selskabets produktioner ebbede ud i 1960’erne, var det i særdeleshed
Sandbergs Merry-film, der tegnede folkekomediernes fortsatte succes og alle blev
naturligvis vist i Merry efter en del havde haft solopremiere i
Saga. Som
repremierer fungerede de danske komedier også ualmindelig godt i Merry lige til
det sidste.
|
|
Merry
25. oktober 2021. Foto: Thomas Hauerslev
Sidst i 1960’erne tynder det også ud i Merrys udenlandske premierefilm. I
februar 1971 forsøger man sig sammen med Nora med et togrøveri, nu kun på film,
med George Peppard i hovedrollen og i november er der ”Ballade på flyveskolen”.
Her har Regina Film undtagelsesvist fået fingrene i en tysk film, som man også
dobler op med Merry & Nora efter danmarkspremiere i provinsen forud, som man
ofte gjorde med de tyske. Den sidste kaster pænt med penge af sig, men der
bliver snart længere og længere mellem filmene frisk fra fad. I maj 1973 får
”Den store karatekamp” premiere både i Merry, Nora og
Platan, hvor den afgjort
passer bedst i den sidste. Et år senere hiver Regina Cliff Richard frem til en
sidste svingom med Merry i ”På’en igen, Cliff”. Det bliver biografens sidste
udenlandske premiere. Fra 20. september 1974 vises Merrys egen ”Pigen og
drømmeslottet” med Lisbeth Dahl som sidste danske premierefilm. Der er slet ikke
omsætningstal som årene forinden, men Merry viser den længst af alle helt til
den 23. oktober.
Som alle andre biografer er Merry også blevet udstyret med bredformatet
CinemaScope, men derudover har der ikke været anledning til at foretage nogen
synderlige forandringer. Biografen var solidt opført og holdt sig godt. Ude som
inde lignede den alle dage sig selv. I september 1975 sælger Sandberg biografen.
Henrik Sandberg er som bekendt den første mand til at åbne multibiografer i
Danmark med biograferne omkring Rådhuspladsen. I 1975 er turen så kommet til
Amager, hvor Merry 1-2-3 åbner tirsdag den 14. oktober 1975 ved Amager Centret.
Det nye Merry på Amagerbrogade i 1940 er nu 35 år senere blevet til gamle Merry.
Ligesom der i få dage var to åbne kinopalæer på Gl. Kongevej, har der nu to
gange været to Merry-biografer i funktion samtidig. Første gang var det kun for
en enkelt aften, men i 1975 fortsætter gamle Merry helt til udgangen af
november. Efter ”Papillon” med Dustin Hoffman og Steve McQueen vises der den
sidste halvanden måned vises kun danske film. Midt i oktober kommer Merrys egen
nye ”Piger i trøjen” på plakaten få dage efter, Saga var slut og holder sig på
plakaten i knap fire uger. Herefter er der ”Støv for alle pengene” og ”Den rige
enke”. Sidste dag er søndag den 30. november, hvor ”Pigen og greven” er på
programmet kl. 15 og 17. Til allersidst kan man kl. 20 gense
”Soldaterkammerater” og det endda helt gratis. På samme måde som Merry i 1940
var åbnet med en hyldest til den forrige biografs film, åbner Merry 1-2-3 med
Henrik Sandbergs hyldest til faderen ved at vise ”Klovnen” fra 1926. Kapitlerne
afrundes smukt på Amager.
|
|
Merry
10. juni 2000. Foto Thomas Hauerslev
Merry var blevet solgt til en restauratør, der i forvejen drev natklubben ’The
Flying Dutchman’ i de tidligere butikslokaler ved siden af. Ved overtagelsen af
Merry udvides natklubben til foyerområdet, mens biografsalen i 1980 udlejes til
et Aldi-lavprissupermarked. Der bliver her indgang direkte fra Tingvej, hvor der
før var udgang. Udvendigt kunne man alle dage skue biografsalens karakteristiske
form og bagtil førte den udvendige trappe fortsat op til det gamle operatørrum.
Natklubben skiftede navn gennem årene og var i 1990’erne bar og discotek.
Besøgte man som gammel biografgænger lokalet tyve år efter Merrys lukning, ville
man få sig en gevaldig overraskelse. Inde bagved strakte den gamle foyer sig i
partiet ind mod biografsalen fuldstændig uforandret med gulvets markante
mosaikmønster i tre tykke striber førende op mod den gamle salsindgang. De gule
vægge stod helt som før med søjler, bænk og nedgang til de gamle toiletter i
højre side. Der osede stadig af biograf herinde, ja, det var helt evident, at
det var den gamle biograffoyer, man endnu befandt sig i. Kun døren ind til
biografsalen var muret til. Bag supermarkedets indpakning ville man fortsat
kunne se det hele – også balkonen. Siden rykkede Jensens Bøfhus ind i foyeren,
men restauranten er ude igen. I skrivende stund står facadehuset tomt på nær
Café Pelikan helt ude til højre, som efterhånden har holdt til en del år. (Det
blev revet ned sidst i 2021).
Den gamle biografsal blev revet ned i marts 2018. Her er der i stedet opført en
ganske markant fireetagers bygning i moderne design, der strækker sig mellem
Tingvej 4 og 6. Aldi er atter rykket ind i stueetagen, mens etagerne ovenover
består af 21 lejeboliger. Bygningen har navnet ’Merry Karréen’. De glade
biografdage er ikke helt glemt.
|
|
Merry rives ned
Flemming Lamberth
|
|
April
2024
Jeg ser at I har nogle fotos af nedrivningen af Merry bio. Hvis det har
jeres interesse har jeg en del flere - også set indefra mens
nedrivningen var i gang. Jeg havde naturligvis aftalt det med
entreprenøren på forhånd så de ikke væltede bygningen mens jeg var i
gang med kameraet. Jeg vedhæfter et par eksempler så I kan vurdere om de
kan bruges. Jeg betragter det som en donation til brug på jeres
hjemmesider.
• Gå til
Merry biografen rives ned, 2018
|
|
Merry rives ned
Alan Lyman
|
|
I
marts 2018 var det slut, og Merry Teatret blev revet ned.
biografmuseet.dk's
udsendte medarbejder Kinotekniker
Alan Lyman var på pletten, og
fotograferede de sidste rester af Merry Teatret på hjørnet af Tingvej og
Amagerbrogade i København, da entreprenørmaskinen havde gnavet sig
igennem omtrent halvdelen af den gamle biograf fra 1940. Merry Teatret
lukkede i 1975, og har siden været anvendt som bl.a. supermarked.
• Gå til Nedrivning af Merry Teatret, 23. marts 2018
|
Kinotekniker Alan Lyman bliver
selvstændig efter 27 år hos Nordisk Films Biografer
Kinopalæet under nedrivning i november & december 2001
Et sidste kik på Maggi Baaring's
billeder i "Toften"
Biografer
på Frederiksberg og i København
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn,
Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø,
Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
|
|
|
|
|
|
• Gå til Merry |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:30:55 |
|
|