biografmuseet.dk
Forord | Kontakt
Din historie | Søg

BIOGRAFER
Oversigt | Pioner
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
Todd-AO | Blow-Up
Ultra Panavision 70
Super Panavision 70
Super Technirama
Sovscope 70
Dimension 150
Cinerama
Omnimax
Showscan
Cinema 180
Sensurround
"Windjammer"
CinemaScope

NYHEDER

2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden
Store Lærreder
 

Biografmuseet's Mission
Fra Bornholm til Skagen, Todd-AO er sagen: Læs om 70mm og Cinerama med de store knivskarpe billeder og fantastiske magnetlyd
• Artikler, nyheder og billeder fra den danske biografhistorie
• Alle læsere er inviteret til at skrive deres historie om oplevelser i de danske biografer

Indhold | Opdateret
Ris & Ros | Ansvar
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 

Besøg in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Udstillingens Biograf-Teater, Horsens

Tilbage til forsiden
Skrevet af: JG, biografmuseet.dkDato: 01.09.2024
Haandværker- og Sangforeningens Biograf-Teater - annonce 20. juni 1905

Udstillingens Biograf-Teater
Karoline Amalielund

Åbnet 17. juni 1905
Lukket 1. august 1905

Lørdag den 25. februar 1899 gives de to første, større forestillinger med levende billeder i Horsens, som finder sted i Haandværker- og Sangforeningens overdådige festsal på Allégade med et program udvalgt blandt ’Edisons levende fotografier og elektriske lysbilleder i legemsstørrelse’, som det blev slået op i annoncerne, der tilbød ’adgang for alle’ såfremt pengepungen var klar til at blive lettet for 50 øre. En reserveret plads med program måtte man endda betale 75 øre for, mens børn kunne snige sig ind for 25. Om søndagen suppleres med to eftermiddagsforestillinger foruden en aftenforestilling. Alle er separat sammensatte filmprogrammer, der hver især varer godt 45 minutter.

’Alle, som har overværet fremvisningen af levende billeder, vil sikkert være enige med os om, at det er noget af det bedste paa dette omraade, man har set i lange tider her i byen’, skriver Horsens Social-Demokrat. Også Vejle Folkeblad har set herlighederne og giver den skalle mere med disse ytringer: ’Lysbilleder er ikke mere noget mærkværdigt; men levende billeder turde være en sjældenhed, der kan interessere alle. Der er ikke noget hemmelighedsfuldt eller mystisk ved det; tværtimod er det hele meget naturligt. Billederne fremstilles ved hjælp af øjebliksfotografier og særligt dertil konstruerede lysbilledapparater. Billederne er morsomme og højst forskellige. Man fristes desværre til at ville se det hele, hvad der bliver en temmelig dyr historie, da det er forskellige billeder, der forevises de forskellige gange.’

Succesen er så enorm, at visningerne gentages den efterfølgende søndag foruden mandag aften denne gang i Arbejderforeningens sal, hvor børn nu kommer ind for så beskedent som en 10-øre til den første forestilling kl. 18. Denne sal på Søndergade bliver sidst i 1906 bliver til permanent biograf – Arbejdernes Biograf, mens håndværkerne kommer dem i forkøbet med noget, der begynder at ligne fast biografdrift i deres store sal fra lørdag den 8. april 1905. Det er her Nordisk Biograf Co., som nu spiller hver aften frem til den 18. april, så dermed altså fortsat kun en rejsebiografvirksomhed, der lægger udstyr til.
 
Læs mere her:

Biografer på biografmuseet.dk

Biografer Oversigt

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Biografpremierer 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

7OMM Film og De Store Formater

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

"Windjammer" i Cinemiracle

CinemaScope | VistaVision

Super Technirama 70 | Panacolor
Dimension 150
| Sensurround

High-Impact biografdesign
 
Haveoversigt 1905 ifb. med Udstillingens Biograf-Teater - nederste bygning er Musikpavillonen

Inden da er mange andre sale i byen ligeledes flittige til at åbne op for en stribe andre omrejsende biografselskaber og sandelig om man ikke ser urmager Kraul i Hestedam (den senere Hestedamsgade) ved siden af sin forretning i nr. 17 åbne et lokale med ’levende billeder og meget mere’- ’alt pr. automat’, hvor man ved at kaste en fem- eller ti-øre i automaternes dertil indrettede åbning fx kan se badende damer eller cirkusdirektør Bech-Olsen i brydekamp, hans speciale. Denne bomstærke mand åbner i øvrigt i 1909 Hippodromen på kanten mellem Frederiksberg og Københavns kommune, hvor cirkusnumre suppleres med film i en enorm træbygning, der nogle år senere helliger sig de levende billeder under navnet Kæmpe-Biografen, landets største af sin slags nogensinde målt på antal stole. Som hentydningen til automat afslører, er der imidlertid ikke tale om levende filmbilleder, som vi kender dem, men nærmere et enormt cirkulært lysbilledapparat. Omvendt er det givet, at man i Horsens af alle byer i provinsen undtagen Aarhus og Aalborg lader til at være allermest filmtosset, hvilket snart afstedkommer nogle af landets største biografsale.

Tilbage hos de syngende håndværkere er man den 20. juni 1905 parat til at åbne et sommerligt biografteater flyttet ud i en mindre havesal, da der spilles sommerteater inde i festsalen. Det er også håndværkerforeningen, der sammen med handelsforeningen, borgmesteren og byens spidser har stablet en enorm industri- og landbrugsudstilling på benene, som skal løbe henover sommeren i Karoline Amalielund, eller blot ’Karolinelund’, som den kaldtes i folkemunde. For at få plads er det endda nødvendigt at pille plankeværket ned til Folkets Lund anlagt ved siden af i 1896. Disse to blev først officielt lagt sammen i 1919.

Navnet er i dag Caroline Amalielund(en) navngivet efter dronning Caroline Amalie, der sammen med kong Christian VIII i 1844 gæstede den nyanlagte have omkring en lille lystskov udenfor byen med pavillon og skydebane for Horsens borgerlige Skyttelaug. Her opføres nu i den sydlige ende en separat bygning til (Horsens) Udstillingens (elektriske) Biograf-Teater, der indvies samme dag, som udstillingen åbner lørdag den 17. juni.

For biografvirket står to unge nordmænd, Fernander og Hallseth. De er kommet til Danmark i oktober 1904 medbringende sig en række film og et par fortrinlige fremvisningsapparater, som de hidtil har turneret rundt med i Jylland. De startede dengang i Aarhus og var allerede forbi Horsens i december på Allégade til gigantisk succes. Nu er de hyret af selvsamme håndværkerforening til at forestå fast drift henover sommeren i en stor barak opført af træ, mens Nordisk Biograf Co. tager sig af visningerne i haven. Dette fungerer i begyndelsen dog kun henover et par dage og i forbindelse med dyrskue, da folk hellere vil stå på nakken af hinanden ude i lunden. Håndværkerhaven bliver i øvrigt omdannet til parkeringsplads i 1970, mens festsalen har overtaget byens levende teater, da Horsens (ny) Teater bliver fuldblodsbiograf i 1957.

Allerede midt i maj 1905 refereres det i Horsens Folkeblad, hvorledes en hel ny bygning bestemt til fremvisning af levende billeder nederst i Karolinelund på den store plæne med rødbøgen og kastanjetræet er næsten færdig – altså omtrent midt imellem indgangen nede fra Sundvej og musikpavillonen. Nærmere kommer vi det vist ikke, for biografteatret blev ikke talt med i oversigten over udstillingshallerne, der for størstedelens vedkommende lå oppe i den nordlige ende. Samlet henover sommeren forventes besøg af 200.000 gæster, hvoraf de fleste – og mange flere end nogensinde på egnen – vil stifte yderligere bekendtskab med de levende billeder, der forevises med start hver time fra kl. 14 til 23.

Udstillingen åbner den 17. juni og samme dag er Biografteatret i funktion med et fyldigt program på 45 minutter, hvortil der kræves udstillingsbillet. ’Bedre billeder er aldrig set i Danmark’, lød det forud i Aalborg og ligeledes udtrykkes i Horsens kun den yderste tilfredshed med, hvad de to ungersvende nu har at byde på, hvor gensynsglæden har været betragtelig. To dage senere suppleres programmet med optagelser af Peter Elfelt, som har foreviget åbningen ved hans højhed kronprins Christian og prinsesse Alexandrine. ’I biografbygningen samles stadig et talrigt publikum om de gode levende billeder’, noteres det igen sidst i juni. ’Ikke saa faa lokkes ogsaa af den kraftige grammofon, der er anbragt paa bygningen, og som lader sine toner lyde vidt omkring.’ Som udstillingens protektor kommer kronprinsen sammen med sit følge på besøg igen den 5. juli, hvor han denne gang aflægger biografteatret et besøg og udtrykker overfor de lykkelige direktører stor tilfredshed med hvad, man har set.

Da det hele slutter den 1. august, har 170.000 aflagt haven visit. En anelse sløjere end forventet særligt i starten, hvor man på åbningsdagen eksempelvis har forlangt en højere entré. Efter sidste program, hvor man bl.a. kan komme ”En tur gennem Barcelona”, er det imidlertid to fortsat ovenud lykkelige herrer, Fernander og Hallseth, som tager afsked med Horsens for at rejse hjem til Norge mod nye eventyr i Finland og – forlyder det – Rusland, men når næppe så langt. Biografbygningen bliver, ligesom alle havens øvrige opført til lejligheden, revet ned efter udstillingens sidste dag og lader musikpavillonen få sin græsplæne tilbage. Biografernes epoke, derimod, er næsten kun lige begyndt og de norske gutter… de vender såmænd snart tilbage.

I efteråret 1905 må man nøjes med levende billeder som supplement til aftenunderholdningen i Hotel Hejmdals koncertsal, men søndag den 14. januar 1906 er nordmændene atter i aktion. Denne gang inde hos håndværkerne i Allégade. Det sker med et nyt, gevaldigt program på to timer strækkende sig henover fire dage til en succes, der denne gang nærmer sig det ekstatiske. Programmet gentages ugen derpå, efter vennerne har været på gæstevisit i Odder.

Den norske sejrsmarch gennem større byer som Horsens er imidlertid ved at være forbi, for Constantin Philipsen fra København er allerede i færd med at indrette en filial af sit Kosmorama med eneret for et år. Endnu i februar og starten af marts giver andre selskaber en række forestillinger i Good-Templar afholdslogens nye festsal i Kattesund, som allerede viste film, da salen var spritny i 1900. Her kommer Kinografen til i 1909. Det gamle Horsens Teater kan også være med og sommetider finder forestillingerne sted samtidig. Alle disse modtages imidlertid langt mere behersket, mens Philipsens håndværkere endnu knokler med at blive klar ovre hos Odd-Fellow brødrene.

Efter Vejles tidlige opblomstring udarter Horsens sig til de større provinsbyers biografmekka, hvor selv århusianerne i det omsiggribende Fotorama smager de søde frugter ved at forestå driften af Arbejdernes Biograf. Det sker samtidig med Philipsen i alliance med musikforlagsdirektør Holger Gleesen og boghandler Henrichsen tillige starter Royal-Biograf kopieret efter københavnermodellen af samme navn.

 
 
  
  
  

• Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt
• Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord
• Gå til mere om Kosmorama | Arbejdernes Biograf / Biografen | Royal-Biograf | Kinografen / Phønix-Teatret | Palæteatret | Kino-Palæet / Kino | Teater-Bio / Bio | Det Nye ABC Teater / ABC Biograferne | Teater-Biograferne | Megascope |
 
 
  
  

• Gå til
Udstillingens Biograf-Teater, Horsens
 
Gå: tilbage - op
Opdateret 29-09-2024