| |
Kinografen / Phønix-Teatret, Horsens |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.09.2024 |
Kinografens
åbningsannonce 9. maj 1909
Kinografen / Phønix-Teatret
Kattesund 5
Åbnet 9. maj 1909
Lukket 26. april 1914
Genåbnet 9. december 1921
Lukket 16. september 1927
Kinografen åbner et halvt år efter Royal-Biograf er lukket og der er
således igen tre biografer i byen fra søndag den 9. maj 1909.
Kosmorama
er i sin tid startet af
Constantin Philipsens, men drives nu primært af
et lokalt konsortium, mens
Arbejdernes Biograf er kommet delvist i
hænderne på det århusianske
Fotorama. Her træder så Kinografen ind i
manegen, som via Johan Hans Christian E. Hecht-Petersens investering
ligeledes har fundet vej til
Odense, selvom det dog langt overvejende
igen for Horsens vedkommende er lokale kræfter, der tegner virket; i
dette tilfælde den tidligere totalafholdsforening Fremad – nu
Byggeselskabet Fremad anno 1898, hjemhørende under Good-Fellar logen,
som i en knudret bogstavsrække forkorter Nordisk Independent Order of
Good Templars til N.I.O.G.T.
Placeringen er igen pudsig for byen, da salen ligger oppe på første
etage ligesom Kosmoramas. Hvor denne hygger sig gevaldigt hos Odd Fellow
ordenen, indlogerer Kinografen sig i Good-Templars festsal i logens nye
forsamlingsbygning, som stod færdig i foråret 1900. Alerede få måneder
efter opførslen fik salen besøg af rejsebiograf, så stedet er på den
facon ikke ubekendt med levende billeder. Endnu bedre er den med plads
til 600 gæster kæmpestor. Logen havde egentlig ansøgt om blot at
foretage en mindre tilbygning i gården til de herlige film, hvilket
bygningskommissionen havde anbefalet, men forslaget blev nedstemt, da
sundhedskommissionen var imod på grund af bebyggelsesgraden. I det store
lokale ligner man såmænd vel i endnu højere grad Arbejdernes Biograf,
der også er indrettet med balkon.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Kattesund
5, festsalen før Kinografen flytter ind (postkort fra cirka 1901)
Kinografen kan med den eksisterende sal åbne sine døre noget hurtigere
end forventet med indgang fra gaden gennem port i forhusets venstre
side. Til at lede det nye foretagende henter man samtidig Biografens
leder herover, nemlig købmand Magnus Petersen, der hurtigt bliver anset
som byens smarteste reklamemand, hvilket heller ikke Kosmorama er sen
til at få øje på. Med sit righoldige antal titler fra egen distribution
er Kinografen straks på højde med de øvrige og pressen i hvert fald
begejstret for det, man ser. Good-Templar folket er selv direkte
involveret i opstarten og har selv bekostet en større ombygning af
indgangsforholdene. Der er således indrettet en bred port i selve
mellembygningen, hvor publikum via en overdækket trappe kan passere
udenom logens private stuer op til Kinografen. Forneden findes udover
mødelokaler også restauration.
|
|
Kinografen
14.3.10 samme dag Arbejdernes Biograf har danmarkspremiere på nærmest
identisk hovedprogram
Billetterne er fortsat særdeles billige i byen, 20 øre for voksne og
halv pris for børn. På hverdage spilles uafbrudt fra kl. 19 til 23 og på
søn- og helligdage fra kl. 16. Programmet af de endnu sammensatte
kortfilm på hver omkring fem minutter varer en lille halv times tid.
Først på plakaten ses ”Den store petroleumsbrand i Paris”, ”Sultanens
datter”, ”En slem tand”, ”Fra det skønne Syd-Frankrig”, ”Dogen af
Venedig” og ”Hansen på motorcykle”. Sjov, natur og fart over feltet. Den
første af titlerne skulle man også kunne se i de øvrige biografer, men
hos Arbejdernes Biograf bedyrer Fotorama, at deres billeder med
sikkerhed ikke har været forevist før i Horsens ’heller ikke under andre
navne.’ En ofte benyttet skummel metode at snyde publikum. Selv danske
film lanceres sommetider med helt op til tre-fire alternative titler,
når det går allerværst til.
Efter bare halvanden uge går Kinografen den modsatte vej og udvider sit
program betragteligt til 1½ time.
’Det længste program, som nogen sinde
har været vist i Horsens’, skriver annoncen, hvilket er usandt, for den
rekord besad to rejsebiografaktører fra Norge, der også lagde fast
udstyr til Udstillingens
Biograf-Teater i sommeren 1905. Men det med
fyldige programmer er noget publikum i dén grad synes om og det varer
ikke længe, før film generelt bliver meget længere. I efteråret kan man
tilmed se det hele for bare 15 øre – også voksne. Det er fabelagtig
billigt, som også Horsens Avis erindrer sig fremme i 1921 og
horsensianerne bare strømmer i biografen!
På samme tid skifter bestyrelsen ledelse, hvorefter Fremad alene tegner
driften med tanke på udelukkende at skaffe Kinografen ’1. rangs billeder’
ved direktør Berthelsen, mens Petersen nu er kapret af Kosmorama. Det
sker især ved at stjæle Fotoramas titler fra Arbejdernes Biograf og
placere dem her i salen indrettet med balkon hele raden rundt, byens
største lokale med levende billeder, hvor både loft, vægge og prosceniet
omkring scenen er smukt ornamenteret. Øverst pryder ’Fremad 1898’ mellem
to englebørn. Næsten 600 kan få plads ad gangen, så det er ikke fordi,
man forventer udsolgt hver eneste gang, men det er helt bogstaveligt
fuld fart fremad.
I oktober 1910 vises ganske løjerligt to forskellige versioner af
”Elverhøj” på samme tid i byen, ligesom det var sket med nogle
Jesus-film tidligere på året. Den ene ovre i Kosmorama har Fotorama
produceret, mens der for den anden på plakaten i Kinografen fra
Biorama
suppleres med en lige så løjerlig annoncetekst, der i sig selv morsomt
nok refererer til Royal
Biograf i København (og dennes ofte mere uldne
repertoire), som også den horsensianske i sin tid var udsprunget af.
|
|
Kinografen
- annonce 1911. Bemærk muværk øvers til højre, og navnet "Kinograf
for levende billeder"
Bioramas version har generelt vist sig en fiasko rundt om i landet, men
i Horsens kan alt åbenbart lade sig gøre. Trods beskedne billetpriser
tegner samtlige tre biografer sig i 1911 for omsætninger af en størrelse,
der kun overgås af Aarhus blot akkurat under Aalborg nemlig sammenlagt
næsten 100.000 kroner svarende til godt en halv million solgte billetter,
mens både Randers, Odense og Vejle som de næste på listen falder noget
under.
Som prangende shownummer supplerer Kinografen som byens første i foråret
1912 sin bagvæg med et fortæppe, der ligesom ved traditionelle
teaterforestillinger trækkes til side. Bagved gemmer sig herefter også
teatrets kullager, der skal tilfredsstille salens to forslugne
kakkelovne placeret i hver ende. Et andet begejstrende tiltag er en
stribe børneforestillinger for nu sølle 5 øre – svarende til 3,50 kroner
her 112 år senere. Normalt skulle de af med, hvad der svarer til en hel
tikrone! Den almindelige billetpris for voksne ligger i disse år på
20-35 kroner i nutidspenge, mens man for en reserveret plads i 1913 må
slippe, hvad der svarer til en halvtredser.
I april 1914 er det hele så pludselig slut, da logen simpelthen mangler
plads og smider Fremad på porten. En anden historie fortæller om Fremad,
der ikke selv vil mere og mens en tredje lyder, at byens skumle
biografkonsortium en mørk aftentime ved bevillingsafstemning gjorde sin
indflydelse gældende. Det sidste lyder ganske sandsynligt i forhold til
alle de rævekager, man har hørt om.
Sidste program søndag den 26. april byder udover naturbilleder fra Krim
og komisk ”Strandbad i hjemmet” på ”De to brødre”, et kortere fransk
drama med Louis Gauthier. Efter lukningen fortsætter salen som mødesal
for logens medlemmer og andre større forsamlinger samt eksempelvis i
januar 1915 foredragssal for indkvarterede soldater.
|
|
Kinografens
sidste program 26. april 1914
Senere afholdes også koncerter, men så 7½ år senere genopstår Kinografen
sandelig igen nu som Phønix-Teatret den 9. december 1921. Det er Fremad,
der har kridtet skoene og få tilranet sig en ny biografbevilling, efter
disse nu udstikkes af Justitsministeriet. Idet Good-Templar folket
samtidig har fundet det omkostningstungt at drive det store
bygningskompleks, sælges herligheden til Fremad, som fortsat har mod på
at drive biograf. Ny formand er på dette tidspunkt slagtermester
Steensen, der som første program lader ”Den grønne elevator” med May
Allison køre kl. 20 til 85 øre pr. tur.
Med små midler og nænsom hånd, som Horsens Avis forbarmer sig at
forklare det, er det endog lykkedes at genskabe lokalet i pæne rammer
med en biografkomfort, der halvt om halvt kan måle sig med de to øvrige,
hvor Kosmorama for længst er erstattet af Palæteatret. Salen kan nu
rumme 450 gæster, når folk er flest. Det kommer som i gamle dage an på,
hvor mange børn, der kan stuves sammen nede foran.
Omkring billedfeltet har den unge malermester Ejnar Petersen skabt en
række nye tiltalende fresco-ornamenter, som er med til at bibeholde det
gode indtryk, men i stedet for den levende musikledsagelse, der i
Palæteatret udgøres af en trio, installeres temmelig meget billigere på
den lange bane et mekanisk klaver, som larmer mere end det lokker. Selv
et violinspil er elektrisk fup og fidus, men ved åbningen kaldtes det
hele skam ’meget illuderende med fyldige og rene toner… fra den sværeste
operamusik til døgnets lette melodier.’
|
|
Phønix-Teatrets
åbningsannonce 9. december 1921
Allerede i 1927 flytter Phønix til Borgergade, hvor det bliver til
Kino-Palæet,
der i størrelse og splinterny indretning bedre matcher Palæteatrets
ekstravagance. Således blev det hurtigt sidste spilledag igen i
Kattesund, der denne gang markeres med en genoptagelse af A.W. Sandbergs
uhyre populære ”Fra Piazza del Popolo” med Karina Bell og Olaf Fønss.
Sidste forestilling gives fredag den 16. september. Om lørdagen
forhåndspræsenteres Kino-Palæet – efterfulgt af et spørgsmålstegn, da
det lige til det sidste var hensigten, at Phønix skulle være fulgt med
som navn. Fire dage senere åbner det nye pragtpalæ for offentligheden
med sine 495 fornemme pladser og altså lidt flere end til slut i den
gamle Phønix-kinograf, der i et rum med 27 år på bagen vel heller ikke
var så gammel endda.
Nytårsdag den 1. januar 1928 åbner en ’anatomisk udstilling’ i
Phønix-Teatret med udstilling i en ’fællesafdeling for damer og herrer’
af cirka 300 præparater anbefalet af en professor under overskriften
”Kend dig selv!”. Der er åbent fra 10 formiddag til 23 aften, hvor man
kan opleve lysbilledforedrag fra kl. 14 med farvebelagte billeder om
mennesket, kønssygdomme og fosterudvikling. Hver halve time er
programmet for kvinder, den anden halve time for mænd. Ser man det, ser
man det…
Phønix-Teatrets spøjse januarprogram løber henover tre uger. Den 1.
november 1929 åbner en moderne restaurant med ’god, billig mad’ i
lokalerne forneden under navnet Middagssalen Phønix, der inviterer
større selskaber ovenpå. Stedet fungerer desuden fra juni 1930 som
auktionshus.
I 1941 går nedrivningen af en række naboejendomme i gang til første
etape af en langstrakt beboelsesejendom, hvor restauratøren opsiges 14
år senere pr. 1. april 1955, så den fra 1956 kan strækker sig videre ind
over den gamle logebygning. Fire etager med forretninger i stuen dækker
nu hele Kattesund 1-11.
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
Udstillingens Biograf-Teater | Kosmorama |
Arbejdernes Biograf / Biografen | Royal-Biograf |
Palæteatret | Kino-Palæet /
Kino | Teater-Bio
/ Bio | Det Nye ABC
Teater / ABC Biograferne |
Teater-Biograferne | Megascope |
|
|
|
|
|
|
• Gå til Kinografen
/ Phønix-Teatret, Horsens |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
08-01-2025 |
|
|