| |
Palæteatret, Horsens |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.09.2024 |
Palæteatret
åbningsprogram 1. marts 1916
Palæteatret
Torvet 2
Åbnet 1. marts 1916
Lukket 27. februar 1992
Som erstatning for Kosmorama åbner Palæteatret onsdag den 1. marts 1916
akkurat ved siden af Odd-Fellow logens gamle palæbygning på Torvet 4,
hvor kosmoramaet var placeret på første sal ud mod gaden. Det nye hus
til højre er i fem etager; en kolossal bygning i røde mursten med port i
midten, der fungerer som udgang fra salen placeret i gårdens højre side.
I stedet for en tilsvarende portindgang til selve Palæteatret, sådan som
alle byens hidtidige biografer havde benyttet pånær
Royal-Biograf, er
der indgang direkte fra gaden med konfektureforretning imellem, der som
Palæ-Kiosken sidenhen berømmes for sine kræmmerhuse. I Palæteatrets eje
er den populær fra day one med fru Karen Volfs vafler samt ’landskendte
hjemmebagte kager og bisquits’.
Social-Demokraten er ligesom Horsens Avis og Horsens Folkeblad alle af
den overbevisning, at det, når det kommer til filmene, er det flotteste
billedteater, der overhovedet findes i Danmark. Sidstnævnte tilføjer, at
der er tale om en ganske overvældende skønhedsåbenbaring. Palæteatret
mangler endnu ’sin hat ud mod gaden’, som det med morskab noteres, idet
en kobbermarkise formet som halvcirkel med Palæteatrets navn iklædt
grønt glas endnu ikke er på plads, men så skulle det også stort set være
slut med manglerne. Indenfor er alt ’funklende nyt og blændende
pragtfuldt.’
Over vindfangets døre, hvor en kontrollør tager imod i nystrøget uniform
pranger to store påfugle. Inde bagved gemmer sig en forhal med
billetkasse til højre. Længere inde i den rummelige foyer har påfuglene
selskab af nogle herlige ørne, der lurer efter sit bytte på søjler og
andre steder rundt om i lokalet, som for enden prydes af et mægtigt
spejl. Væggene er herudover dekoreret med allegoriske kvindeskikkelser i
frescomalerier, mens to glasrelieffer over salens indgangsdøre er udført
af porcelænsmaler Karl Hansen Reistrup. De sidste bliver siddende gennem
samtlige år. Den fornemt ornamenterede jerntrappe med gelænder af
nøddetræ op til balkonen med de fineste plader er tæppebelagt, hvor man
forud kan slænge sig i kurvestole på afsatsen udenfor. En tilsvarende
trappe fører ned mod den underjordiske garderobe i dybet, der som det
eneste i det nye palæ føles en smule underdimensioneret og uheldigt
placeret. Hernede forefindes også toiletter, men det behøver man jo ikke
nedværdige sig til at berette om.
Fra en trappe yderligere op fra balkonen, når man frem til Palæteatrets
kontor og operatørrum, der set fra salen er indrettet som en brandsikker
hvælving. Alle bærende konstruktioner er af jernbeton. Operatørrummet er
indrettet med to maskiner samt alskens mest moderne installationer. Af
salens 425 pladser fordeles disse over 77 magelige, grøntbetrukne
fauteuilstole med armlæn på balkonen med stolene opsat forskudt af
hinanden samt 2 x 6 stole fordelt enkeltvist i hver side foruden et par
kontrollørpladser både heroppe og nede, hvor 25 rækker hævet bagtil
består af bænkepladser fra Grejsdalens Stolefabrik. Salens hvide loft er
rundbuet 9½ meter over gulvet, hvor det er højest og smykket med store
bøhmiske prismelysekroner, der stråler sit lys ud over gipsrosetterne og
væggenes tilsvarende hvide farver over de høje sidepaneler. Tre
udgangsdøre fører mod gården og porten til gaden. Over alle ind- og
udgangsdøre er anbragt olielamper, som er tændt før, under og
umiddelbart efter forestillingen.
Arkitekt for byggeriet er Viggo Norn, der har forestået tegninger selv
ned i udsmykningens mindste detaljer. Det er simpelthen i denne tid
landets fornemst indrettede biograf også med tanke på foyeren, der i
størrelse for en traditionel biograf endnu kun overgås af det gamle
Paladsteater i Københavns tidligere banegård, hvis hensigt det også er
at ligne ved udelukkende at vise store, sammensatte filmprogrammer. I
Horsens har man allerede år forinden haft succes med noget lignende,
sådan som man kan læse om de tidlige år under historien om
Udstillingens Biograf-Teater.
Som hovedprogram vises ”Penge” med manuskript af Carl Theodor Dreyer
efter Émile Zolas roman i spøjst selskab med den amerikanske
”Fattigdommens datter” instrueret af Ralph Ince. I tilgift får publikum
et farvelagt naturbillede fra Frankrig som appetizer og en lystig lille
dansk farce, ”Paraplyen” med Oscar Stribholt som mellemspil. En trio
bestående af to italienske musikere på violin og klaver og en dansk
cellist placeret bag forhæng ved siden af lærredsvæggen sørger for
musikledsagelsen, som ifølge aviserne lyder aldeles brillant i det store
rum. Selv med fordoblede billetpriser er der fuldt hus på
åbningsaftenen. ’Det er vel nok et spørgsmaal, om det vil kunne betale
sig at drive teatret med helaftensforestillinger’, tilføjer Horsens
Folkeblad i sin omtale, ’men det kan jo saa altid falde tilbage paa
timeforestillingerne.’ Det turde ikke blive nødvendigt, selvom
programmet snart indskrænker sig til 1½-2 timer incl. pause.
Den nye palæbygning indehaves af fabrikant Emil Møller sammen med
Købmand Jessen, der også ejer bygningen på den anden side af muren, hvor
Biografen tilbagetrukket fortsat er i drift med samme ejerkreds i det
gamle Kosmorama-konsortium, der udover konsul Wittrup også omfatter
fotograf Hans Hansen som fungerende formand. Direktør Magnus Petersen
vil utvivlsomt gøre sit yderste ypperste for at skaffe de bedste film
som hidtil, afslutter Folkebladet sin begejstrede omtale, ’naar blot filmsleverandørerne vilde afstaa fra at lefle for den daarligste smag!’
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Palæ
Teatret til venstre og indgang til dans i fhv. Biografen. Postkort 1949
Frede Skaarup fra århusianske
Fotorama og københavnsk teatermogul
besøger Palæteatret i august 1916 og er svært begejstret for det, han
ser, efter at være inviteret til byen af sin gode ven Petersen, han
første gang har truffet, dengang han også aflagde
Kinografen besøg for
dér at lade sig inspirere. Man kan sagtens forestille sig både
århusianske og københavnske biografteatre af samme kaliber inspireret af
dette nyeste horsensianske vidunder.
Også kommunen begynder snart at blive ubehageligt interesseret. Allerede
i 1919 forsøger denne som et af de første steder i landet at rage en
bevilling til sig og det måtte vel endda gerne blive palæets, men den
gik dog ikke. Tyveri ved højlys dag var immervæk forbudt, men faren ved
ikke at vide sig sikker på, at ens bevilling også vil følge
investeringen, er noget mange biografdirektører kommer til at føle og i
Horsens må tingene til sin tid splittes op, ligesom de bliver det i
Aarhus.
Hver ting til sin tid… endnu går det lystigt, selvom 1. verdenskrig
forplanter sig til begrænsninger i forsyningen, hvilket er medvirkende
årsag til kun at give den ene aftenforestilling. Således overkommer
direktøren endda personligt at tage imod opkald indtil kl. 15, såfremt
publikum skulle ønske at reservere plads over telefonen. Så populært er
det øjeblikkeligt blevet, at man ser sig nødsaget at tilbyde denne
service. Derudover skal chokoladerne og vaflerne passes og disse kan
sandelig også både forhåndsbestilles og leveres.
Den stakkels Petersen, interessentskabet ellers er vældig tilfreds med,
går ikke begejstret ind i de glade tyvere. I februar 1920 må han stå for
skud, at der ikke længere vises nogen danske film i byen. Hans lakoniske
svar er, ’at hvor intet er, kan intet tages.’ Nok producerer Nordisk
Films Kompagni fortsat film som noget nær de eneste, men med halvtomme
sale har det vist sig ’med al ønskelig tydelighed, at publikum i
almindelighed ikke bryder sig om dem.’
|
|
Palæteatret
med trappen, spejlet og kig ind i salen (postkort)
Det skal nu snart blive bedre igen, men ikke for Petersen i første
omgang. I Viborg lejer han sig ind hos direktør Blichfeldt om her at
drive byens Kosmorama, da den aldrende kaptajn i maj 1919 i forbindelse
med den nye grænsedragning, som atter indlemmer Sønderborg i Danmark,
fejrer begivenheden ved hernede at overtage det tyske filmhaus
Kaiserkrone, der fordanskes til Kino-Palæet – et navn, der otte år
senere også finder vej til Horsens. Kaptajnen residerer fortsat i Viborg
og heroppe brænder så Kosmorama sammen med en hel beboelsesbygning, der
gør fire familier hjemløse i oktober 1920, hvilket ender i en større
retssag, da der ikke er tegnet tilstrækkelig forsikring. Snart dør dog
kaptajnen og med enkefruens milde øjne kan han genåbne som direktør 1.
marts 1921. I februar 1926 vender han hjem til Horsens og starter med
enorm succes ’Rejsefilmen’, der i årtier forsyner mindre byer på egnen
med filmoplevelser, heriblandt Nr. Snede og ikke mindst Klovborg mange
år før der kom fast biograf.
Hjemme i Horsens fortsætter Palæteatrets trio i årevis med at skabe
glæde, sommetider endda en hel kvintet, før musikken reduceres til en
duo, men de danske film med Fy & Bi – årtiets suverænt mest populære
filmpar på vore breddegrader – bliver i stedet et livgivende pust ved
siden af i Biografen, da Palladium-selskabet med rødder i Sverige får
gang i de danske strimler, endnu før Nordisk Film genvinder pusten.
|
|
Palæteatrets
stueplan i 1916
Fotograf Hans Hansen overtager selv ledelsen af Palæteatret foruden
Biografen, som han forpagter. Konsortiet består endnu sidst i 1920’erne
som interessentskab, hvor Kinografen i december 1921 er genopstået som
Phønix-Teatret og det blev heller ikke denne gang kommunen, der her fik
lov at muntre sig, men gamle Fremad, der igen fik bevilling til at drive
biograf i gode venners lag. Da de så i 1927 flytter til Borgergade for
at åbne Kino-Palæet, kommer også denne ind under interessentskabet, der
de næste fem år i princippet driver alle byens tre biografer, inden det
bliver fy uden Bi. En tid er det pantefoged Jonassen derovrefra, der
tegner sig i spidsen for hele baduljen, som i Palæ fejres med en lille
danmarkspremiere i november sammen med
Kinoteatret i Odense, hvor Lon
Chaney medvirker i ”Brand i Østen” og et år senere samme plus yderligere
tre biografer i provinsen nu med Fyrtårnet og Bivognen ”For fuld fart”
på engelsk manér 2. juledag.
I november 1929 søges allernådigst om tilladelse til fortsat at benytte
Palæteatret som biografteater ved installation af nye apparater til
tonefilm ’uanset at dets indretning ikke er helt i overensstemmelse med
bekendtgørelsen’ i forhold til de nyeste sikkerhedsforskrifter på
området. Forskellige krav imødekommes ved at lade olielamperne udskifte
til elektriske, men særligt adgangen til operatørrummet, der ikke kan
ske ved selvstændig trappeadgang udefra, kræver en særlig ministeriel
dispensation, som brandinspektøren for Horsens lader gå videre i februar
1930. Da forordningen ikke godkendes, bliver det nødvendigt med en
ombygning af adgangsforholdene, hvor der på balkonen fortsat er 89
pladser med ændret opstilling, så der i stedet for to sidegange kun er
en i midten. I forhallen indrettes to nye billetkasser til et mere
moderne salgssted med salsrækker og prisklasser opsat over lugerne med
nem ind- og udgang til kasserne fra inddelte båse, hvor betaling foregår
pr. drejeskive, men herudover forandres ikke meget.
|
|
Palæteatrets
balkon i 1916 opstillingen her i tegning fra 1929
I begyndelsen af december 1929 har Horsens Folkeblad interviewet byens
biografdirektører om deres syn på den talende film og her har alle været
forbeholdne. En fynsk fabrikant havde inde i det århusianske
Kosmorama,
der endnu var stumfilmsbiograf, fået lov til at demonstrere en
opfindelse, som et større antal jyske og fynske biografdirektører har
overværet sammen med Fotorama-selskabet, der i
Regina allerede havde
investeret i det bekostelige amerikanske Western Electric-system. Man
finder, at der er tale om et surrogat for et tonefilmsapparat og rigtig
nok meget billigere, men ikke ægte, da lyden ikke står i forbindelse med
filmstrimlen, men derimod et grammofonapparat, der med højttaleranlæg
til billedledsagelsen kun illuderer den ægte vare. De biografer, der
vælger at bruge det, står med alskens problemer de kommende år.
I Horsens sammenligner Hansen det med musikmaskineriet ved siden af i
Biografen, som har arvet Kinografens løjerlige anordning med plademusik
fremfor levende orkesterledsagelse. Til spørgsmålet om der så stadig
ikke er udsigt til talefilm i Horsens, svarer direktøren, at det tror
han ikke – ’talefilmen, jeg har hørt, har ikke overbevist mig’. Heller ikke den Fox-Follies film, der i de samme dage ruller henover lærredet i
Regina. ’Den slags revyfilm kan ikke vedblive at interessere.’ Først
’naar man kan købe et talefilmsapparat til 3000 kr., saa kan vi
investere det i alle biografer og saa bruge det en gang imellem – til
lidt afveksling.’
|
|
Palæteatret
her i tegning fra juni 1930 også med balkonen
Mindre end tre uger senere installeres alligevel tonefilm både her og i
Kino-Palæet. Det er her på Torvet den dyre Western Electric-pakke, der
er valgt, den kun tredje installation i provinsen af dette fabrikat,
hvor selv den danske salgsagent indrømmer, at man binder sig på en slags
slavekontrakt, hvor der skal betales 25.000 kroner i startomkostninger
og herefter 100 kroner ugentligt. Dertil kommer, at lejen af de nye
talefilm er meget dyrere end stumfilm. Præsentationsforestillingen
finder sted lillejuleaften med deltagelse af direktøren for
Filmcentralen og Metro Goldwyn Mayers repræsentant i Danmark, Tage
Nielsen, søn af direktøren for
World Cinema i København. Fotoramas
direktør Oluf Jensen er også inviteret, så han kan sammenligne med
hjemme i Regina.
Første tonefilmsprogram i Palæteatret er ”Danserinden og de fem skæbner”
med Lili Damitra, som fire dage senere afløses af den ”Fox Follies”,
Hansen ellers var nok så skeptisk overfor. Som ekstranumre er der både
her og i Kino-Palæet tale af den italienske diktator Mussolini og
løvebrøl i urskoven leveret af Petersen & Poulsen, der står for byens
anden tonefilmsinstallation i Borgergade. I Biografen fortsætter de gode
gamle dage i flere år med masser af stumme westerns og ramasjang. Det
var man meget mere til – langt hellere folkelige, danske lystspil
fremfor al det amerikanske pjat med svømmepiger og hvad man nu ellers så
derovre fra de første tonefilmsår. Selv Gøg & Gokke fangede ifølge
direktørerne aldrig rigtig an hverken i eller omkring Horsens.
|
|
Palæteatrets
ombygning af scenen til CinemaScope i oktober 1955
I 1934 bliver sønnen Jørgen V. Krøyer Hansen (kaldet I.V.) daglig leder
på foranledning af alle de nye bevillingsslag i bolledejen, der har
efterladt Horsens lettere tummelumsk i 1933, hvor konsortiet trækker sig
helt ud for at overlade Palæteatret til Hans Hansen. Junior er gennem de
seneste fire år oplært af sin far ved inde ved siden af at drive
Biografen, som Arbejdernes Fællesorganisation har bevillingen til.
Faderen er fortsat direktør indtil sin død i april 1938, men der går
herefter hele fjorten måneder, før sønnike får bevillingen overdraget i
juni 1939.
Efter godt tre ugers lukkepause genåbner Palæteatret den 18. august 1939
efter den første større, gennemgribende modernisering, hvor det meste
samler om palæets hjerte, operatørrummet, hvis tonefilmsanlæg er
udskiftet til ’Skandinaviens mest moderne’ af slagsen fra BOFA med to
nye filmmaskiner af mærket Kalee, da den nye direktør ville gøre sit
ypperste for ’at befæste teatrets ry.’ I foyeren er kvinderne
forsvundet, der kommet nyt linoleum på gulvene, nydelige lamper på
væggene, møblementer og nye bløde tæpper både på trapperne og i salen,
hvor antallet af pladser allerede kort forinden er reduceret en anelse
ved opsætningen af 410 nye, magelige stole. Foran et større lærred ses
nu et smukt fortæppe, hvad Palæteatret ikke har haft forud, med herefter
prydet af en sand farveeksplosion, der gennem et nyt fikst arrangement
sender belysningen i denne retning. Første film er med Deanna Durbin i
”Tre smarte piger bliver voksne”.
Også efter krigen er der danmarkspremierer til Palæteatret, en hel del
endda fra både RKO og det danske Palladium samt stribevis af Saga-titler
via Teatrenes Films Kontor, hvorfra større danske film får
provinspremiere her i det fine selskab.
Den 14. september 1953 ses endnu et skelsættende kapitel i Palæteatrets
annaler, hvor et af Danmarks første anlæg til visning af 3D film bliver
indviet.
CinemaScope kommer til Palæteatret i oktober 1955. Fremme i
1964 er det om at sidde så tæt på lærredet som muligt, for her vises det
første bare, danske bryst i Poul Nyrups ”Villa Vennely” – ’uhørt
dårlig’, genkalder man sig selve filmen, som gav anledning til kø
hundrede meter ned ad Søndergade, da rygtet om åbenbaringen spredte sig.
Bygningen ejes nu af Kgl. Brand, der indretter forretningskontor i
stuen. Per Rusholt er uddannet tjener, før han i 1972 kastede sig over
biografbranchen i
Brædstrup suppleret med
Tørring fra 1978. Fra
november 1979 forpagter han Teater-Bio
og overtager i 1981 Palæteatret efter biografen de seneste to år er
drevet af Lis Hansen, den gamle direktørs datter.
|
|
Palæ
1-2 i længdesnit
Rusholt luger godt ud i rækkerne, hvilket efterlader samlet 170 på
gulvet og 66 på balkonen, hvis gamle stole står som hidtil. De nye
forneden er ikke netop det men indkøbt let brugte. I 1982 kaster han sig
tillige over Ølsted Kro, men det er lige en mundfuld for meget og nøjes
snart med at drive Palæteatret, som måtte være den bedste forretning.
Teater-Bio er da blevet lukket i maj, men genopstår siden kortvarigt.
Frem til 1984 er der 170 pladser på gulvet og 66 sæder på balkonen, der
hidtil overhovedet ikke har haft nogen separat udgang, men det kommer
der nu via en ny cirkulær ståltrappe til gården. I november godkendes
planerne til ombygning af Palæteatret, der betyder et Palæ 2 på balkonen
med 59 pladser, mens et nyt operatørrum til Palæ 1 på gulvet koster
fjorten stole og således reduceres det fremtidige Palæ 1 til 156 stole.
Rusholt kæmper efterhånden en sej kamp om publikums gunst – og
udlejernes. De foretrækker ligesom yngre biografgæster i stigende grad
ABC ude på Ormhøjgårdvej, som er stødt til i 1977 med tre sale og i en
periode fire for at ende på fem. Kino, der eksempelvis kun har Nordisk
Film som fast leverandør, bukker under i august 1985.
|
|
Palæ
1-2 med nyt operatørrum til den store sal
Som Palæ 1-2 bliver det hele lidt nemmere for en periode og i 1988
udnævnes Rusholt til årets borger i Horsens og fru Birte sikkert lige så
populær med ansvar for isvaflerne. Tre år senere genopstår
Teater-Bio atter. Denne gang ikke i det gamle teater men med to nye sale i et
mellemhus, der mere har karakter af de mellemstore sale i fx
Royal Cinema i Aarhus. Rusholt ansættes til at lede disse og da han samtidig
har fået købstilskud, han ikke kan afslå, vælger han at lukke
Palæteatret efter 76 år på Torvet. 86, hvis Kosmorama tælles med.
Da Palæteatret lukker den 27. februar 1992, står facaden nærmest som
dengang. Lidt af hatten er gået i stykker, men det er også alt.
Lukningen skulle have fundet sted allerede den 20. februar, da
Teater-Biograferne stod til at åbne dagen derpå, men da stolene ikke var
ankommet, får Palæ-Teatret sin allersidste danmarkspremiere 21. februar
i form af ”Savannah” med Barbra Streisand og Nick Nolte.
|
|
Palæ
1-2 som pub og dansested
Arbejdet påbegyndes allerede i april med at omdanne de gamle lokaler til
pub og discotek, der med sit lange navn Paddy’s Dancehall smager af et
tilsvarende københavnsk danseetablissement under
Palads på Axeltorv. I
Paddy’s Palæ-disco fjernes væggen bag lærredet til sal 2, hvor der i
stedet kommer en vindeltrappe med bar og sofagrupper heroppe. Pubben og
discoteket har i alt tilladelse til at invitere 948 gæster indenfor,
hvilket er mange flere end i Palæteatrets tid. En god del af den gamle
ornamentering og salens kendetegn bibeholdes, ligesom den smukke trappe
i foyeren består uforandret. I 1995 gøres balkonen større ned langs hver
side af salen og har åbenbart godt fat i publikum, der, hvis man fortsat
er til film, nu må nøjes med ABC Biograferne. Teater-Biograferne er
lukket igen efter mindre end tre år.
|
|
Ejendomsmæglerfoto
af Palæteatrets rundbuede loft fra den udvidede balkon
Discoteket bygges om igen i 2010, men lukkes hurtigt og omdannes til
forretning. Operatørrummet giver plads til et lille tekøkken og
velfærdsfaciliteter for den nye butik, hvad det så end er. Således kan
man gennem flere år som i mange andre gamle biografer rundt om i landet
shoppe tøj. Palæteatrets lokaler skulle netop i sommeren 2024 være
blevet udlejet igen for den beskedne sum af 540.000 kroner i husleje som
introduktion stigende årligt med 50.000 kroner herefter. Spændende om
der kommer tøj igen – eller café – hvis ikke nogen har fået lyst til en
ny biograf her snart tyve år efter
Megascope også har gjort det af med
ABC? Hvilket stof drømme dog er gjort af…
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
Udstillingens Biograf-Teater | Kosmorama |
Arbejdernes Biograf / Biografen | Royal-Biograf |
Kinografen / Phønix-Teatret | Kino-Palæet /
Kino | Teater-Bio
/ Bio | Det Nye ABC
Teater / ABC Biograferne |
Teater-Biograferne | Megascope |
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Palæteatret, Horsens |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
08-01-2025 |
|
|