| |
Teater-Bio / Bio, Horsens
|
Tilbage
til forsiden
|
Skrevet
af: JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.09.2024 |
Teater
Bio i 1941 (public domain)
Teater-Bio / Bio
Graven 5
Åbnet 10. oktober 1941
Lukket 28. maj 1982
Genåbnet 4. marts 1983
Lukket 13. marts 1983
Teater-Bio er i 1941 en af kun fire i landet, der med to rundbuede
balkoner over hinanden har fungeret som biograf. I Horsens er der tale
om det efterhånden ældre Horsens Teater opført af arkitekt Fussing og
indviet den 4. december 1909. Bare fem dage senere åbnede en nærmest tro
kopi i Viborg. Begge disse er planket efter Randers Teater, som startede
fem år forinden den 7. februar 1905. Her kom biografen også først,
nemlig Teaterbiografen
fra september 1912, mens Viborg
Teaters Kino begynder sine forestillinger i december 1921. Imellem
disse opstår på samme facon Biografen på
Hotel Casino i
Slagelse i februar 1919. Der var desuden en biografdirektør nede fra
Aabenraa, der
fremme i 1923 lod sig inspirere til sit nye teater, der mestendels
skulle virke som biograf og kun sekundært som levende teater. Dette
kender man i dag endnu bedre, der er nemlig tale om bygningen, som dog i
lokaler udenfor den gamle sal huser
Kinorama.
650 pladser var der dengang, fine træstole med læderbetræk – mere end
rigeligt til at mænge sig på ranglisten over provinsens største af
slagsen. Prale måtte man også nødvendigvis indvendigt, for ude fra gaden
var det slet ikke at se gemt væk bag det, der nu er gårdsplads mellem
øvrige bygninger. Palæteatret, fornemt i sig selv, ovre på Torvet kan
ikke længere sole sig alene i rampelyset sammen med
Kino-Palæet i
Borgergade, men der er plads til dem alle. Horsens er fortsat en mægtig
populær biografby til den brede pensel og der var såmænd allerede vist
film i det tidligere, relativt lavloftede teater placeret samme sted.
Dette gav sin sidste forestilling på de skrå brædder i marts 1909. Det
var gæstgiver Jørgensen fra det nuværende Jørgensens Hotel ud mod
Søndergade, der helt tilbage i december 1845 åbnede den oprindelige
teaterbygning i det, der dengang var haven omme bag hotellet, som
fortsat ejer det hele.
Horsens Teater var i de unge år mægtig populært, men besøgstallet daler
op gennem 1930’erne, for i Horsens elsker man efterhånden film mere end
noget andet. Teatret er efterhånden kun sjældent i brug og der kunne
således være isnende koldt, da det var for dyrt at varme op. I februar
1941 er der mellem hotelejer H.C. Hansen og Arbejdernes
Fællesorganisation (og Forsamlingsbygning) ved direktør Ove Jensen for
Biografen længere nede ad Søndergade efter længere tids forhandling
sluttet overenskomst om at flytte driften herop. Horsens Teater vil
fortsat eksistere men kun på torsdage i vintersæsonen. Ugens øvrige seks
dage bliver det nye navn Teater-Bio. Åbningen er fastsat til juli, men
trækker ud til den 10. oktober, idet Justitsministeriet først skal give
sin godkendelse og så er der den besværede anskaffelse af materialer her
under krigen.
|
Læs mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det sensationelle
filmsystem
Mine damer og herrer, "Dette er
Cinerama"!
"Windjammer" i Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70
|
Panacolor
Dimension 150
|
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Teater
Bio billetkasser i 1941 (byhistorisk arkiv)
I det store reparations- og moderniseringsarbejde til 80.000 kroner ved
arkitekt Poul E. Jacobsen placeres et lærred to meter fra scenerampen
prydet af et smukt, 45 kvadratmeter stort, himmelblåt fortæppe oplyst af
projektør, mens selve det hvide lærred, der slet ikke er et lærred men
lavet af et porøst, næsten gennemsigtigt stof, er omkranset af sort
fløjlsbeklædning til afmaskning, som man først nu er ved at kende det.
Således også fordi en kæmpe højttaler er placeret akkurat bagved,
velvidende at lyden ikke er nær så god, når der kun benyttes én stor
fremfor flere mindre. Der er taget særlig hånd om situationen ved et
specialbygget design, hvor tingesten på hjul endda kan trilles ud til
siden, så scenen på under en time kan fungere som traditionelt teater.
Herudover fremstår prosceniet restaureret, men ellers er der ikke hændt
det store med rummet, der blot er frisket op med rød maling på væggene,
hvis elegance man er noget uenig om, men farven bliver på væggene i 50
år. Oppe fra det rundbuede, let kuppelformede loft overvåger englene
fortsat begivenhedernes gang under dem. Stolene fornyes heller ikke i
denne omgang, da det om end tiltrængt ville stå i yderligere 60.000
kroner. 618 af de oprindelige står på dette tidspunkt endnu tilbage, men
de nærmeste mod scenen kan ikke benyttes til biografforestillinger. 575
sæder kan komme i funktion, men der garanteres kun upåklageligt udsyn
fra de 558, så i hvert fald nogen kommer til at lide. Det måtte være de
fjerneste pladser på 2. balkon, hvor de billigste stole sælges til
børnepris plus 20 øre, såfremt små størrelser ikke har adgang. Om
sommeren nærmer temperaturen sig heroppe det ulidelige. Omvendt, som i
rigtige teatre, er 1. række på gulvet ikke den billigste.
Operatørrummet er placeret bag første etages balkonen, hvis buegang
bagved dermed er skrumpet og den vanskeligste del at få placeret, idet
den friholdt passage for publikum får adgang via en underjordisk gang
fra gården med indvendig trappe ført op. Som den enkeltvist
bekosteligste del af etableringen installeres her for 40.000 kroner to
nye maskiner fra Bang & Olufsen. Al benyttet udstyr er således dansk
undtagen nye, kuglerunde lamper importeret fra Holland.
|
|
Teater
Bio slikkiosk i foyeren (byhistorisk arkiv, 1941)
Allerede ude fra Graven ser man i starten af oktober, hvordan forholdene
er forandret. En stor, pileformet lysreklame, der tidligere stod på
hotellets facade, er flyttet over til Graven, hvor den nu peger ned mod
porten for at markere den nye indgang, der på hver side af det gamle og
efterhånden lettere ujævne terrazzogulv er fyldt med udhængsskabe
spækket med plakater og billeder til ”Syvende himmel” med James Stewart.
Denne fire år gamle film selv i danske biografer er udvalgt som
åbningstitel, for krigen har gjort forsyningerne vanskelige og de
amerikanske skal man være glade for overhovedet at kunne se endnu. Der
var udsolgt både kl. 19 og 21 flere dage i forvejen.
Længere inde ses den betragteligste forandring, hvor forhallen s nye
ind- og udgangsforhold har vægt på så hyggelige forhold som muligt for
publikum både i foyeren og til restaurationen på første sal, mens en
tidligere billardsalon omdannes til Teater-Katten indrettet med fikse
barstole og bløde sofaer, så man i den indlagte pause kan få sig en
drink, men stedet skal også kunne fungere separat og har derfor anlagt
et dansegulv i miniaturestørrelse. En mindre bar er i stedet omdannet
til garderobe. Udskænkningen tager hotellets personale sig af. Pauser
havde Biografen ellers ikke benyttet sig af siden overgangen til
tonefilm i 1932.
Forneden er billetkontoret udbygget med et ekstra salgssted til bestilte
billetter og via en mikrofon kan der herfra udsendes meddelelser til
publikum i salen. Trappeskakten op til operatørrummet optager nogen
plads, men malet op i smukke, tiltalende farver samt nogle polstrede
bænke og stole foruden en chokoladekiosk i træ, tager det sig ganske
pænt ud om end kanske lidt gammeldags. De oprindelige trapper til
balkonen er nu udgange fra venstre, mens publikum til 21-forestillingen
alle går ind fra højre.
|
|
Ud mod Graven har hotelejeren desuden indrettet ’Den Røde Lygte’, en
supplerende bar i en noget billigere klasse med servering af kaffe, vand
og røde pølser. Hvor begejstret det end blev gengivet under 2.
verdenskrig, hvor selv små glæder var store begivenheder, lod det ikke
at være den mest tilfredsstillende løsning på den lange bane. Den trods
alt beskedne, nye indgang fra Graven blev snart betragtet som skummel og
kold og selv teatergæster holder sig gerne væk.
Selv unge generationer frygtede med rette flytningen fra
baggårdsplaceringen i Søndergade blot for at blive lagt i Graven. Under
krigen blev det såmænd til danmarkspremierer men af den tungsindige
slags fra Finland og Ungarn, der med titler som ”En hustrus moral” og
”Nattens datter” ikke havde det fjerneste at gøre med røddernes gamle
helt, Ken Maynard. Så var det lige godt bedre nogle år senere, da 1947
skydes i gang med ”Desperados” distribueret sandelig af westernglade
Columbia endda med Randolph Scott i hovedrollen og kort fra inden fra
samme selskab tilmed ”Ubåds-jageren” med både Edward G. Robinson og
Glenn Ford. Now you’re talking!
Der kommer tilmed flere af dem – det er snart ved at være som i de gode
gamle dage. På den danske side bliver Teater-Bio ASA-favorit og det er
således her, man ser Morten Korch og Far til Fire. Den 14. marts 1957 er
det slut med de afdankede teaterforestillinger, da fællesorganisationen
køber bygningen af hotelejeren. Byens teaterforening finder sig et nyt
hjem; det bliver håndværkerforeningens gamle festsal på Allégade, der
fortsat i dag huser teaterforestillinger. Det gjorde den også i tiden
tilbage i 1909, mens den nuværende sal blev opført.
Efter flere måneders ombygning genåbner Teater-Bio den 22. december 1957
nu kun med Bio henover facaden. Set fra Graven er porten og passagen ind
mod gården ikke til at kende. Som en lang cigarkasse er den smykket med
teaktræspaneler fra nyt mosaikgulv til bølget plasticloft, hvor 48
lysstofrør tager sig af den kraftige belysning. Vejen derind er måske
ikke længere som en tur gennem skærsilden, men fortsat mystisk som en
lille labyrint, hvor man stadig kan ende på hotellet, hvis man ikke ser
sig for. Går man derimod ind i Teater-Bio, som fortsat er navnet, møder
der publikum et helt nyt syn. Alt er forandret i forhal såvel som
teaterrum. Vel de samme men moderniseret i tidens luksus. I gården er
indgangsdørene rykket ned foran trappen, hvilket giver bedre plads i
vestibulen foran billetkontoret, der fortsat er til højre, mens der til
venstre er store udstillingsskabe og et nyt reklamespejl med skiftende
lysbilleder. Gulvbelægningen er udskiftet med en grå gummibelægning, der
følger med ind i salen suppleret med kokosfarvede løbere. Foyeren er
forsynet med grønne sofaer i lampeoplyste nicher. Loftet er forsænket og
med paneler gives også her en særlig virkning af en indendørs skov.
Ligeledes er alle toiletter helt nye.
I salen måtte omvæltningen være størst, da alle de gamle stole endelig
er røget ud og scenen revet ned, hvilket har skabt langt bedre plads for
de nye stolerækker. Også her strækker mandshøje mahognipaneler sig op
mod de endnu røde vægge med kongeblå lænestole i køn forening med det
kongeblå velourfortæppe, en farve man har bibeholdt foran et langt
større lærred på 11,5 x 6 meter til de brede film. Byens nu største
lærred er denne gang behandlet med perlemorsagtigt stof, der sikrer den
størst mulige lysstyrke. Man har ikke nænnet at nedbryde det gamle,
kuplede loft, hvis basunblæsende engle fortsat skuer ned over det hele
omkring den store krystallysekrone.
Under dem står herefter 585 splinternye stole i absolut luksuskvalitet.
Prisen ender nu på 105.000 kroner alene for disse, men fordeler sig så
henover begge balkoner, som der ikke er pillet yderligere ved udover nye
lampetter. Faktisk finder man, at pladserne oppe på 2. balkon fremover
vil blive de stærkest efterspurgte, når der kommer
CinemaScope, hvor der
foran fortsat findes en lille tribune til eventuel solistoptræden med et
par af de gamle garderobe under den gamle scene bibeholdt. Selve teatret
er det slut med – for de næste 34 år.
Forandringen slutter i operatørrummet, hvor kulbuelyset er afløst af et
nyt lysstem til de to moderne apparater fra B&O. Teater-Bio er nemlig
den første biograf i Danmark med Zeiss Ikon xenonlampe og patenterede
Wabenkondensatorer, hvis lysstyrke 30% kraftigere end det tidligere
samtidig er langt mere ensartet og så skal det slet ikke reguleres. Som
i andre af byens biografer er der også indrettet et stort
nødbelysningsanlæg således, at teatret oplyses, selvom strømmen udefra
skulle svigte.
Efter forestillingerne undgår man den stærke trængsel til Graven, da der
nu findes tre muligheder for udgang. Fra salen er der direkte udgang til
Mælketorvet omme på den anden side gennem en tunnel ligeledes forsynet
med lysstofrør og reklamer, mens en tredje fører forbi hotellets gård
ved siden af hovedindgangen. Hele ombygningen er foretaget af arkitekt
Ivar Christensen og Torben Knudsen.
I 1970 trækker Ove Jensen sig tilbage som biografdirektør, hvorved
Arbejdernes Fællesorganisation overdrager posten til den
købmandsuddannede bogholder Hans Haubjerg. Midt i august rammes
bygningerne af en brand, der er opstået på Jørgensens Hotel, som bliver
stærkt beskadiget. At det ikke går langt værre er et rent held, for det
viser sig, at brandvæsenets stiger ikke kan nå den øverste etage. I
Teater-Bio har branden spredt sig til taget, hvor halvdelen af sæderne
nedenunder er ødelagt nu mest på grund af vand.
De omfattende istandsættelser beløber sig til 300.000 kroner, men alle
tekniske installationer samt maskinerne i operatørrummet har klaret
frisag. Det hele måtte dog varmes godt igennem, stole ombetrækkes med ny
maling rundt om i alle hjørner. Særlig lykkeligt, at hverken
prismelysekronen eller malerierne i loftet led overlast, selvom der var
brændt igennem taget. Ved siden af er både spejlsalen, Kings Pub og
varietéen Kit-Kat helt ødelagt.
Først mandag den 5. oktober genåbner Teater-Bio renoveret undtagen 2.
balkon, da taget endnu ikke er helt tørt. Meget ironisk sker det med
titlen ”Vinger af ild” bedre kendt som ”Airport” med Burt Lancaster og
Dean Martin. Programmerne er fortsat kulørte underholdningsfilm krydret
med det pænere repertoire. Haubjerg lægger vægt på alsidighed og særligt
Trinity-filmene, som er ubegribeligt populære, gør godt på bundlinjen,
men her på egnen kan selv vanskeligere titler som både Knud Leif
Thomsens ”Hosekræmmeren” og ”Løgneren” gøre sig gældende. Disse
appellerer særligt til det modne publikum, der atter kan finde glæde ved
at besøge det gamle teater.
Selv med branden klarede biografen sig gennem et år med overskud, men
fem år senere vender bøtten. Haubjerg dør i november 1978 og inspektør
Thorkild Kristensen tager derfor midlertidigt over, indtil stillingen
officielt bliver hans pr. 1. februar 1979, hvor han bl.a. udvider med
børneforestillinger fredag eftermiddag. Det varer dog kun godt et halvt
år, for pr. 22. oktober 1979 indgår Per Rusholt fra biograferne i
Brædstrup og
Tørring en forpagtningsaftale med fællesorganisationen om
at drive biografen, der er ved at miste sit tag på publikum.
Da Rusholt i 1981 så også overtager
Palæteatret, går det ud over Bio,
der bliver nedprioriteret og lukkes den 28. maj 1982 – officielt fordi
hans operatør er meget syg, men problemet var nærmere af økonomisk
karakter og – indrømmer han henover sommer – både solen og VM i fodbold
har kostet yderligere tilskuere i byen. Børnefilmklubben fortsætter
ufortrødent i næste sæson, hvor der i det sene efterår rumler nye
teaterplaner for stedet. Forskellige aktiviteter tænkes fremover samlet
under navnet ’Det gamle Theater’. Fællesorganisationen vil efterhånden
vældig gerne af med det hele. Bygningen som helhed er vurderet til 1,5
millioner kroner.
Lidt overraskende genåbner Teater-Bio fredag den 4. marts 1983 med
danmarkspremiere på Bille Augusts ”Zappa” efter Bjarne Reuters roman.
Filmen spiller kl. 19 og 21 frem til søndag den 13. marts, hvorefter den
fra om mandagen fortsætter i ABC ude på Ormhøjgårdvej, der har lejet sig
ind med den centrale lokation til at sætte ekstra fokus på filmen.
|
|
Teater
Bio, loftet i 1991 (byggesagsarkiv)
Herefter fortsætter salen med at blive udlejet til særarrangementer, det
være sig forestillinger på den lille scene mens filmklubber afholder
spredte arrangementer. I februar 1984 vises således dokumentarfilm af Ib
Makwarth og den 27. og 28. marts 1984 er den russiske ”Stille flyder
Don” fra 1957 på plakaten i anledning af den russiske forfatter og
Nobelpristager Mikhail Sholokovs død i februar. Dette bliver sidste,
offentlige filmprogram på det gamle lærred, men officielt må 13. marts
1983 sættes som filmpunktum i den store, gamle sal.
I april 1984 er forfatter og præst Johannes Møllehave på besøg, men
snart glider også disse besøgsaftener ud, om end børnefilmklubben
fortsætter indtil 1986. Året efter købes bygningen af Horsens Kommune
mod at private forestår reetableringen af Horsens Teater, der nu atter
bliver Horsens Ny Teater efter en større plan om et centralt ’Horsens
Midtpunkt’ er skåret fra inklusiv tre større biografsale foruden
teatersalen bag den kraftigt rundbuede facade, der i dag udgør teatrets
front ud mod Mælketorvet bagtil, der får nyt navn foran, Teaterpladsen.
Under ombygningen er den gal igen i januar 1991, da en håndværker i kamp
mod et svampeangreb i loftsbjælkerne ved brug af gasbrænder atter fik
sat ild i taget. Branden blev hurtigt bekæmpet og ombygningsarbejdet til
25 millioner kroner kunne fortsætte. Under nedtagningen af de mange
forsænkede lofter afsløredes atter de højt hvælvede lofter, buede
dørpartier og det smukke stukkatørarbejde, der i sin tid prydede
bygningen fra foyer over gangarealer ind til salens sceneloft.
Den 30. november 1991 genåbner det ombyggede hus således med Lars
Lilholt Band som første program på den nye, genskabte scene. Mest
spændende for netop os er så genkomsten også af selve
biografvirksomheden, hvor
Teater-Biograferne så alligevel genopstår med
to mindre sale i nye lokaler, der dog ligger bagved i gården som i gamle
dage. Den ene af disse i øvrigt i gamle Kit-Kat.
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
Udstillingens Biograf-Teater | Kosmorama |
Arbejdernes Biograf / Biografen | Royal-Biograf |
Kinografen / Phønix-Teatret |
Palæteatret | Kino-Palæet /
Kino | Det Nye ABC
Teater / ABC Biograferne |
Teater-Biograferne | Megascope |
|
|
|
|
|
|
• Gå til Teater-Bio
/ Bio, Horsens |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:33:57 |
|
|