| |
Arbejdernes Biograf / Biografen, Horsens |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.09.2024 |
Arbejdernes
Biograf - åbningsannonce for 23. december 1906
Arbejdernes Biograf / Biografen
Søndergade 48
Åbnet 23. december 1906
Lukket 9. oktober 1941
Søndergade 48 i forlængelse af byens nuværende torv er opført som
herskabspalæ omkring 1740 med portindgang i højre side. Fra 1806 kendes
stedet som Kasernegaarden, da bygningerne frem til 1842 tilhører Det
Slesvigske Kyrasserregiment, der benytter et langstrakt baghus ned mod
den gamle å som kaserne for de menige soldater. I bindingsværksbjælker
kunne man se kyrasserernes navne skåret med kniv. Forhuset bebos af
officererne, mens heste er indkvarteret i sidebygninger omkring den
store gårdsplads. I maj 1891 flytter Arbejdernes Fællesorganisation ind
i de menige soldaters gemakker, der udvidet fortil i gården i sin fulde
længde herefter rummer et større antal kontorlokaler, læsestuer, to
mindre restaurationslokaler, en forsamlings- og teatersal med balkon og
bagerst et gæstgiveri i den ældste, stort set uforandrede del.
I december 1906 har tre ansatte ved byens venstreblads trykkeri, nærmere
bestemt typograferne Jørgensen, Krag og Hansen fået til opgave på
fællesorganisationens vegne at søge tilladelse om også at drive stedet
som biograf, men i første omgang lykkes det på grund af
Kosmoramas
eneret kun at gælde organisationens medlemmer samt familie, hvilket i
tal kan omsættes til 2.000 plus ægtefæller og børn ud af godt 22.000
indbyggere. Det bliver til Arbejdernes Biograf, der trods
begrænsningerne annoncerer vidt og bredt og må betragtes som en helt
almindelig forretning i konkurrence med kosmoramaet. Typograf Hansen
udpeges som leder af biografvirket.
Herligheden åbner lillejuleaftensdag, søndag den 23. december kl. 16 med
plads til 400 gæster. Programmet ledsaget af pianokoncert byder på
verdens største automobilløb under titlen ”18 mil i timen” suppleret med
”Usynlige mennesker”, ”Uartige skoledrenge”, ”Min hat” og ”Frøfangst”,
som er ’kunstnerisk koloreret’ samt indtil flere småfilm. Prisen er 25
øre for voksne og 15 for børn på gulvet, mens den trelængede balkons
ringere pladser kan erhverves for blot 15 og 10 øre, hvilket for de
voksnes vedkommende er det billigste, man nogensinde får at se
her i landet (siden planket af
Kinografen). Til vejrs må man leve med larm fra
fremvisningsapparatet, der er stoppet ind i et blikhus, mens børnene
finder sig til rette ude i spidsen eller nedenfor ved det ganske store,
men ret tynde lærred hængt op foran scenens bagvæg, hvor pianistinden
klimprer løs i et snævert hjørne. Der er i anledningen kommet elektrisk
lys både indendørs i salen og ude i gårdhaven, hvor selv et valnøddetræ
lyser op i vintermørket. Indvendigt pyntes siden op med friske blomster
i de lyse måneder.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Annonce
for Arbejdernes Biograf i juli 1907
På grund af planlagt juletræsfest og baller må man nøjes med seks
forestillinger på åbningsdagen og så ellers vente igen med at vise film
til januar, skriver forhåndsannoncerne, men allerede fra 2. juledag er
der igen ti nye film på plakaten fra kl. 16 til 23. Denne dag går det
galt allerede til første forestilling, da en linse i
fremføringsapparatet sprænges på grund af stærkt lys, som det blev
forklaret, hvilket tilmed ødelægger et godt stykke af filmen. Hvor
dagens forestillinger må aflyses, beder ledelsen på det kraftigste om
undskyldning for det indtrufne og lover gratis adgang dagen derpå.
’Maskinerne er af de allerypperste’, noterer Horsens Social-Demokrat (pudsigt
nok identisk med føromtalte venstreblad) i denne forbindelse, hvor
sætternisserne tilføjer, at apparaturet ’vil kunne levere aldeles
fortræffelige billeder, naar alt er i orden.’
Den efterfølgende dag tør man dog hverken annoncere eller åbne, men
nøjes med at reklamere for en dilettantforestilling nytårsdag. Den når
man heller ikke frem til, for natten til søndag den 30. december
udbryder en større brand. Ilden menes først at være opstået ved en
kortslutning i de nye installationer, som herefter har spredt sig, men
senere undersøgelser påviser, at den nærmere stammer fra en henkastet
tændstik eller cigarstump efter sidste forestillings afslutning kl. 23
netop som biografdriften var genoptaget og de uheldige gæster fra 2.
juledag budt indenfor et par dage forsinket.
Al biografens inventar er blevet flammernes bytte heriblandt
filmmaskinen samt aftenens timelange program bestående denne gang af
hele tolv titler forevist kl. 19.30, 20.45 og 22. Hele den øverste etage
er stærkt beskadiget af flammerne men også resten godt molesteret af røg
og vand. At det ikke gik værre, skyldes en årvågen hund, der gøede, så
husets vært med bopæl i stuen bagved vågnede af sin dybe søvn. Hr.
Christian Petersen fik i en fart tilkaldt brandvæsenet, der dog var
hæmmet af et vejr så hundekoldt, at vandet frøs til is, hvor det ikke
direkte ramte flammerne, som måtte bekæmpes både fra taget samt vinduer
og udgangsdøre.
På åbningsdagen akkurat før jul var biografen netop blevet assureret for
knap 3.000 kroner, mener i hvert fald ledelsen orienteret således af
agenten, men netop på dagen for branden er policen kommet retur fra
hovedkontoret i København med den påtegning, at man ’paa grund af den
store risiko ikke turde tegne forsikringen’. Kasernegaardens bygninger
er i sig selv af bygningens ejer forsikret for 32.000 kroner andetsteds.
Det kommer til stort postyr, men et år senere tilkender
Forsikringsselskabet Danmark alligevel at udbetale fuld dækning for
tabet.
|
|
Arbejdernes
Biograf - sidste annonce før brand den 29. december 1906
Aldrig har man i Danmark set en biograf udsat for en sådan række fatale
episoder i forbindelse med at få startet. De myreflittige arbejdere
giver imidlertid ikke op, selvom onde kræfter synes at modarbejde. Efter
en nærmest total rekonstruktion af salen fra murværk til interiør
genåbnes et halvt år senere den 18. juni 1907. Arbejderne går nu en
epoke i møde, der snart udvikler sig gennem officiel biografbevilling
med adgang for alle et år senere i juni 1908. Det sker efter en del
kontroverser som omtalt i kapitlet om Kosmorama.
Til en begyndelse høstes stor anerkendelse fra publikum, der ikke blot
finder Arbejdernes Biograf bedre end Royal-Biograf, som åbner fem dage
senere men også kosmoramaet på Torvet, man ellers troede, var et af
landets bedste af sin slags. Billedet står simpelthen fuldstændig rent
og flot uden at hverken hoppe eller danse, erfarer man i et læserbrev,
der vel kunne være lidt farvet. De nye maskiner er nu solidt placeret i
et dertil indrettet operatørrum omme bag balkonen adskilt af en
brandsikker mur. Tilmed er stedet i sine nye, lyse farver blevet et af
byens skønneste. Ifølge Social-Demokraten måske hyggeligere end noget
andet i byen måske med undtagelse af håndværkernes- og sangforeningens
overdådige festsal. Arbejderne står last og brast.
Da bevillingen til at kunne vise film for alle er en realitet, forlyder
det, at navnet muligvis skal forandres til Arbejdernes Fotorama, da det
er konsortiet bag århusianske
Fotorama, der står for driften.
Fællesorganisationens unge kasserer Magnus Petersen hyres nu til at lede
butikken efter typograf Hansen. Han havde første gang set film under
udstillingen i lunden tre år forinden og var straks fyr og flamme. Til
en begyndelse lader man end ikke billetprisen stige; faktisk falder
priserne omvendt fem øre i det beskedne Royal, som endda forsøger sig
med ombygning, mens Kosmorama ikke forandrer noget. Det nye navn lader
man dog gå i glemmebogen – alle kender alligevel også stedet bedst under
et helt tredje navn, nemlig som Loppen. Det pænere borgerskab så man kun
sjældnere på adressen, men antallet af springfyre lod også til at være
beskedent. Det var skam et ordentligt sted! I juli 1908 opsættes et nyt,
stort arbejder-biografskilt over porten. Fremover gives forestillinger
hver aften undtagen onsdag mod tidligere typisk kun tre dage om ugen.
Endnu ses samme film ofte parret på kryds og tværs af de forskellige
etablissementer. Den ene har i den forbindelse ikke noget at lade den
anden høre, men i Royal, der som regel var ringest forsynet med friske
varer, kan man 1. juli 1908 se et notabene: ’Som De vil se er alle nye
numre’ i forbindelse med genåbning efter udvidelsen. Uden stort held,
desværre. Den lukker mindre end tre måneder senere.
Generelt er Arbejdernes Biograf længst fremme i skoene, hvor man med
flid supplerer med fotograf Hermansens egne optagelser, stifteren af
Fotorama, der i september 1908 også lægger vejen forbi Horsens med sit
kamera. Optagelserne er at se få dage senere. I 1909, hvor nu Kinografen
støder til og Magnus Petersen flytter derover, omtales Arbejdernes
Biograf ofte blot som Biografen og ses tillige annonceret som sådan fra
tid til anden, men beholder officielt sit flittige navn frem til
efteråret 1911. Over porten opsættes en mægtig flot baldakin bare med
navnet ’Biografen’.
|
|
Løjerlig
annonce for Arbejdernes Biograf i februar 1910
Tilbage i den varme sommer 1909 kundgøres det særdeles interessant, at
man gennem nogen tid har vist film tilvejebragt direkte fra det franske
filmselskab Pathés Frères og dettes nye agent for Danmark, som de
nyetablerede, pæredanske udlejningsselskaber hurtigt ser sig tosset på.
Det afstedkommer en række danmarkspremierer, som i mange tilfælde slet
ikke vises øst for Lillebælt og nogle overhovedet ikke udenfor Horsens,
hvor endnu blot politimesterens godkendelse behøvedes til
fremvisningerne og denne var ikke striks. Gik det lovlig spændende for
sig, kunne børn dog forbydes adgang. Publikum var naturligvis ikke
besværet af sproget, når det kom til ørerne, men man måtte dog
forudsætte et vist kendskab, idet mellemteksterne i disse situationer
ikke stod på dansk. Tysk var man allerede vant til og enkelte film
herfra kommer også til landet via franskmændenes tyske underleverandør.
Det erindres sågar, hvorledes biografdirektøren selv har smuglet en kopi
op fra Tyskland ved at gemme den under sædet i togkupéen.
Udover de kommende år at medføre det første eksempel på biografblokade
mod et filmselskab, slører oplysningen samtidig, at Fotorama har trukket
sig tilbage sidst i april og spiller nu alle byens biografteatre ud mod
hinanden, efter fællesorganisationen har overtaget bevillingen med hr.
Møller som ny leder. Fotoramas danske titler, heraf de fleste med tiden
fra Nordisk Films Kompagni, er fortsat sporadisk på plakaten. Ikke
mindst nogle år senere omkring tidspunktet, hvor fællesorganisationens
århusianske afdeling opnår biografbevilling og udlejer denne til
Fotorama, der således starter
Folketeatret på Banegaardsgade. Fotoramas
første egenproduktioner samme år 1909 har Petersen raget til sig ovre i
Kinografen fremme i november, hvor man ikke nøjes med det
københavnerselskabets repertoire af egne titler, da ejerforholdet favner
bredere.
Tidligere tiders eneste stumfilmsbiograf-arkæolog med større overblik,
den ellers grundige Gunnar Sandfeld, bebrejder 60 år senere farvet af
datidens ytringer Arbejdernes Fællesorganisation at have ’forkludret
forholdene og livsbetingelserne for de mænd, der i Horsens havde deres
livsgerning og eksistens’, men måtte således have glemt alt om Philipsen
og hans kammesjukker og slet ikke haft tilstrækkeligt kendskab til
detaljerne, når Fotoramas Frede Skaarup sammen med ’arbejderpartiet i
Horsens arm i arm med kapitalen’ udråbes som skurk og et ’tragikomisk
syn’, da ’Arbejdernes Biograf efter fire aars forløb ikke kunne mere’.
Der var et par husnumre derfra nærmere tale om et konsortium, som ikke
selv i tide har formået at forbedre sine lokaler i betragtelig grad
tilføjet en kommunal beslutning, der i sin tid bevirkede, at det blev
Good-Fellar logens store sal, der lagde hus til Kinografens lokale frem
for en langt mindre tilbygning, sådan som man kan læse om ovre i
Kattesund. Hertil skal lægges det virkelige billede anno 1911, der viser
kæmpeomsætninger alle steder – sådan som det ligeledes er noteret under
historien om Kinografen. Det vidner nærmere om en gevaldig misundelse i
tiden fra de byer, der både var underforsynet med siddepladser og sale
af en vis komfort. Ikke mindst fx Odense, der endnu stod voldsomt langt
tilbage.
|
|
Arbejdernes
Biograf i Horsens med danmarkspremiere 14. marts 1910
Selvom Fotorama måtte spille sine kort noget specielt ved sine
filmplaceringer i Horsens, kunne Arbejdernes Biograf så meget andet, for
den fortsætter skam med stor succes. I januar 1910 er salen således
forskønnet og fremstår med en ’dekorativ elegance’ som aldrig før.
Publikum strømmer til i en grad, at flere titler vises som
førsteopførsler og den 14. marts 1910 er det faktisk helt sensationelt i
Horsens, da den hidtil længste film opført samlet i landet får
danmarkspremiere i Biografen med udspring i den franske affære.
Passionsskuespillene i Oberammergau er allerede berømte, da tidligere
fremstillinger i levende billeder har været fremvist i byen til enorm
succes i 1901. Egentlig er der nu i 1910 tale om fire separate stykker
optaget i Frankrig helt tilbage i 1903, som omredigeret i 1908 er
genudsendt af Pathé-Frères som ”Jesu liv og levned” på sammenlagt 45
minutter, mens forestillingen incl. pauser og forfilm løber op i fem
kvarter. ”Passions-skuespillene”, som den også lyder, består af ”Jesu
fødsel”, ”Jesu barndom”, ”Jesu gerninger” og ”Jesu lidelser og død”.
Dagen forinden er 400 gæster blandt byens spidser incl. borgmesteren
inviteret til særlig forpremiere og filmen spiller herefter syv dage
ledsaget af orgelkoncert og sangkor til samtlige forestillinger.
’Der vil sikkert blive hidtil ukendt tilstrømning til Biografen i denne
uge, selvom entreen ogsaa er forhøjet til 25 øre’, skriver Social-Demokraten.
Børn slipper stadig ind for bare ti øre, mens et stort illustreret
katalog på 24 sider sælges separat for 5 øre. Ovre hos Kinografen tages
kampen op (med Fotorama-titler og gratis program) ved at programsætte en
nyere men også noget kortere version af stykket her kaldet ”Christi liv
og død”, men sandelig nogle dage senere også identisk ”Jesu liv og
levned” i indtil flere ledsagende tekster. ’For at imødegaa konkurrencen
en lille smule’, som man ærligt noterer, suppleret med selskabets danske
hofnummer, ”Den lille hornblæser”, som allerede har været en bragende
succes fire måneder forinden.
Kinografen blærer sig straks med aldrig at have haft så stort besøg,
mens Biografen redegør for, at 4.000 har set deres film på ugens første
tre dage incl. forpremieren, hvilket med tre daglige forestillinger
betyder fuldt hus. Filmen fortsætter ugen efter i Aarhus’
Kosmorama, der
endnu er Fotoramas konkurrent i denne by (i det let skjulte i disse år
såmænd drevet af konsortiet bag Horsens eget
Kosmorama, men viser sig
siden på grund af blokaden først et par år senere i København godt gemt
af vejen i
Aaboulevards Biograf-Teater. Konkurrencen er benhård; i
august gentager noget lignende sig med ”Elverhøj” og publikum bare
valfarter til det entreprenante foretagende, der også succesrigt
forsøger sig med programmer udelukkende bestående af natur- og rejsefilm.
Biografen har desuden børneegnede titler på lager til særforestillinger,
som skoleautoriteterne dog i begyndelsen stiller sig noget nølende
overfor. Her er det faktisk Odd-Fellow folkene ved siden af, der sammen
med andre konstellationer blandt biografdirektører med rod i
skolevæsenet rundt om i landet, får sat sving i engagementet med at
løfte filmoplevelsen ind i skolerne som del af den almindelige (ud)dannelse.
|
|
Danmarkspremiere
i Arbejdernes Biograf 14. marts 1910 vises samlet som Jesu liv og levned
Også landboforestillingerne trak fuldt hus her i teatret og visse dage
kunne Biografen mønstre over 2.000 besøgende henover få timer, hvor
publikum måtte vente pænt i forhallen på at få plads. Der var aldrig
nummererede pladser og det viser sig pludselig, at gulvet slet ikke kan
holde til så mange utålmodige sjæle, der måtte have stampet rigeligt i
gulvplankerne. Pludselig gav de efter og folk endte bogstaveligt nede i
underverdenen. Den viser man for resten også… Dantes ”Helvede” i april
1911.
I vintermånederne fodrer kontrolløren en ’tykmavet’ kakkelovn i højre
side fra brændestablen omme bag lærredet, så der altid holdes minimum
tolv grader indendørs – behageligt herovre hos pianistinden, mens der
fortsat kunne herske polarlignende tilstande i den modsatte side.
Isolationen var nok ikke ret god. Bagved lærredet skal de
programsælgende drenge tilmed hamre løs på diverse hjemmestrikkede
instrumenter, når tiden er rigtig. Kommer de så selv op at slås
indbyrdes, er effekterne så meget desto bedre.
I august 1913 går det mere hedt for sig end normalt på en sommerdag, da
der igen udbryder brand. Denne gang raseres kun operatørrummet, da der
går ild i en film, hvilket dog alt sammen udvikler sig mere
nervepirrende end ”Dramaet i den gamle mølle” med Ellen Aggerholm, der
sammen med en række øvrige titler forvandles til aske. Publikum er
nemlig tøvende med at forlade salen, da en samtidig ildebrand i møllen
oppe på lærredet tager sig forbløffende intens ud – den kan tilmed
lugtes! Den indtræffer nøjagtig samtidig i operatørrummet som oppe på
lærredet, hvor møllen er ved at futte af. Bag balkonen er operatøren
faldet i staver og drejer derfor apparatet så langsomt, at varmen
antænder strimlen.
Publikum tror næppe sine egne øjne, da det brænder i hver ende – først
helt overbevist om sagens alvor, da røgen trænger ud i lokalet. Et par
betjente blandt tilskuerne tager affære uden optræk til panik, selvom en
dame besvimer. Muligvis pianistinden helt udmattet og lettere
røgforgiftet efter at have reddet et par mindre drenge i sikkerhed.
Operatøren slipper også ud men noget forbrændt, ligesom nogle får knubs
ved at springe ud over balkonafsatsen og ned på gulvet. Nødudgang var
der ikke noget af heroppefra. Senere installeres en separat jerntrappe
fra gården op til maskinrummet, så en brand vil få endnu vanskeligere
ved at sprede sig.
Der går en uge, før visningerne kan genoptages, hvor man denne gang
investerer i et overrislingsapparat, som skal dæmpe brandfaren. Salen
var i de samme dage op mod branden ved at blive frisket op med ny maling,
men det arbejde må gøres om, da særligt loftet er sværtet til af røgen.
Skaden på bygningen som helhed, der nu ejes af købmand Jessen, er ikke
overvældende stor og en ny kopi af møllen kommer på plakaten kort efter.
Jessen, skal det tilføjes, er indtrådt i samme interessentskab, der også
ejer Kosmorama, som Philipsen nu definitivt har solgt sin andel af,
hvilket også forklarer Odd-Fellow lignelserne. De kommende år drives
Biografen af M. Bahr, der gennem flere år har været medlem af
fællesorganisationens forretningsudvalg og kender i form af sit daglige
virke som skatteopkræver allerede sit publikum godt (uha uha). Han har
desuden en fortid i Cigararbejdernes Fagforening. Horsens er siden 1688
tobaksby og røg, vil man vide, såfremt man har studeret jyske
røverhistorier, har altid en saliggørende virkning på lysten til at
drive biograf. Så meget at ”Blandt københavnske apacher” inde ved siden
af i Kosmorama i juni 1911 her i Horsens kaldes ved dens undertitel
”Cigararbejderskens roman”, hvor en cigarforretning viser sig som et
’skalkeskjul for mere lyssky forretninger.’ Den er trods sin ordlyd
optaget i Aarhus af Fotorama.
|
|
Biografen
genåbner 19. august 1913 efter brand og opmaling
Da Kinografen noget overraskende ophører i 1914, bliver Biografen og
Kosmorama de eneste i byen og knytter endnu tættere bånd i 1916, da
Kosmorama lukker for at blive flyttet over akkurat ved siden af
Biografen. Her slår Palæteatret slår sine døre op 1. marts og de to
drives nu bogstaveligt side om side. Det kan nok være, at ejerskabet
flød sammen, men personalet var angiveligt ikke hinanden særlig venligt
stemt. Der var nogen, der stadig huskede dengang Kosmorama gav sig af
med stikkervirksomhed.
De næste år sker der ikke alverden i byen, men konkurrencen spidser til,
da byggeforeningen Fremad i 1921 generhverver sin biografbevilling for
at genåbne Kinografen nu under navnet
Phønix-Teatret. Dette prøver
lettere ubehjælpeligt at illudere finere palæteater ved kun at spille én
aftenforestilling kl. 20 foruden søndag eftermiddag, mens Biografen
fortsat giver den nonstop fra kl. 17 til 22. I løbet af 1920’erne
indordner nærværende sig dog permanent under de længere films faner og
viser alle film på samme facon som de andre men fortsat med kraftig vægt
på det tju-bang repertoire, der i København kendetegnedes ved især
Vesterbros Teater.
Allerede 2. juledag 1929 kan Palæteatret og
Kino-Palæet præsentere
tonefilm, men Biografen kender sit publikum og venter – fornuftigt, skal
det vise sig – 2½ år med at installere nye maskiner. I senere år hviler
pianisten sig indimellem, når en grammofon sættes til at gøre arbejdet –
det kunne være Phønix-Teatrets vidunderinstrument, man arver efter
dennes lukning i 1927. Biografen er fortsat arbejdernes, men siden 1926
forpagtet af først Palæteatrets direktør, fotograf Hans Hansen på dette
konsortiums vegne og så fra 1928 kortvarigt af Kino-Palæets Marius
Jonassen, der er med på samme vogn, før Hansen i 1930 atter på banen
overlader ledelsen af Biografen til sin egen søn Jørgen, der udvider med
herlige dobbeltprogrammer og knaldfilm fra krimigenren samt spandevis af
westerns – alle de glade film for kasketdrengene og andet godtfolk, når
fruen ikke er med i byen.
Da maskinerne fra Bang & Olufsen er på plads i maj 1932, har man faktisk
byens mest pålidelige filmudstyr. Der er på dette tidspunkt 321 pladser,
men det hænder fortsat, at børn står og hujer fra balkonens sider og
sender papirflyvere afsted eller det der er værre ned i dybet under dem,
hvis der kysses for meget oppe på lærredet. Som tonefilmsbiograf får
Biografen atter en stribe premierer, det det gælder bl.a. en serie
westerns fra det amerikanske filmselskab Columbias danske afdeling.
I 1934 får sønnike på den socialdemokratiske borgmester Axel Sørensens
nåde overdraget den daglige ledelse af Palæteatret og arbejderne må selv
tage affære som i gamle dage, da bevillingssystemet kræver, man fremover
kun driver én biograf, men da Jørgen Krøyer Hansen i 1939 overtager sin
fars bevilling til Palæteatret, fremgår det, at han først nu vil
fratræde som bestyrer af Biografen. For Biografens ledelse står fra 1934
officielt Ove Jensen, som fremme i 1966 selv bliver borgmester. Det står
i disse år soleklart for Arbejdernes Fællesorganisation eller
’Arbejdernes Forsamlingsbygning’, som bevillingen specifikt retter sig
imod, at der må ske noget. Lokalerne fremstår nedslidte trods alverdens
reparationer gennem årene fra kælder til kvist.
Sidste forestilling finder sted torsdag den 9. oktober 1941. Dagen efter
åbner Teater-Bio i Horsens Teater
’under betydelig større og ogsaa mere
tiltalende forhold’, hvor Jensen har tænkt sig at gå langt finere til
den med mulighed for at købe drinks i pauserne. Dem, altså pauserne, var
Biografen gået bort fra ved installationen af tonefilm bortset fra ved
dobbeltprogrammerne, men udsigten til at miste de elskede cowboy- og
gangsterfilm fra B-genren, var ikke just med til at gøre det sjovere for
de 310 gæster, der lagde vejen forbi sidste dag. Den runde Edvard
Persson forsøgte ellers efter bedste evne som ”En ægte skaaning”. Slemt
var det også for personalet, der pludselig skulle vænne sig til en helt
ny attitude.
|
|
Biografen
som danseinstitut (reklame for Laursens Danseinstitut)
I dagene omkring lukningen går spørgsmålet på, hvad bygningen mon nu
skulle bruges til? En danseskole forekom det mest oplagte bud, selvom
man samtidig fandt, at det ville blive svært at ryste lopperne af sig.
Og sådan blev det. Gustav Laursens Danseinstitut er startet andetsteds i
byen, men flytter i august 1942 ind i Biografen, hvor scenen rives ned,
hvilket giver en betragtelig udvidelse af rummet. Lokalet pyntes
gevaldigt med ophængte blomsterskåle under balkonen, mens væggene prydes
med gengivelser af dansen, som den har formet sig gennem tiderne.
Foroven er der opsat nye bænke, så ledsagere kan følge med i
undervisningen.
Sådan forbliver det frem til 1977, hvor bygningen står foran nedrivning,
hvilket medførte et større ramaskrig, som næppe var siddet overhørigt,
havde det været i dag, men bygningen fremstod i en mere elendig
forfatning end nogensinde. Operatørrummet var der endnu, ligesom
baldakin og udhængsskabe gjorde nydelig gavn næsten til det sidste.
Porten ind til gården var imidlertid muret til året forinden i 1976,
endnu før dansen sluttede, hvor den ældste del af kasernegården bagerst,
der ikke i sin tid var direkte hærget af branden, blev revet ned, mens
danseskolen fik ny adgang bagfra ved det nye boligbyggeri
Boulevardgården. Ud mod Søndergade ligger nu Arbejdernes Landsbank, der
opfører en mindre bygning på tværs midt i den gamle gård. Resten er
parkeringsplads ned mod det, der ikke længere er en frit flydende å, men
Åboulevarden.
|
|
Biografens
facade, baldakin og udhængsskabe nu fyldt med dans (postkort 1970)
|
|
Biografen
i tiden som danseinstitut (public domain)
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
Udstillingens Biograf-Teater | Kosmorama |
Royal-Biograf |
Kinografen / Phønix-Teatret |
Palæteatret | Kino-Palæet /
Kino | Teater-Bio
/ Bio | Det Nye ABC
Teater / ABC Biograferne |
Teater-Biograferne | Megascope |
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Arbejdernes Biograf / Biografen, Horsens |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
08-01-2025 |
|
|