| |
Palads Teatret, Odense |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
17.05.2024 |
Palads'
indgang og foyer som Hunkemøller lingerie butik, 22. marts 2024. Foto:
Thomas Hauerslev
Palads Teatret
Vestergade 38
Åbnet 26. december 1923
Lukket 30. april 1983
I Odense er der i begyndelsen af 1920’erne stærkt behov for flere
biografer, selvom byen har fået
Kino-Teatret i 1919 med 499 pladser som
erstatning for Kino-Uglen (Kinografen) og supplement til
Kosmorama i
Odinsborg, der endnu før denne vokser sig stor til Phønix, er af en mere
klejn størrelse med lidt over 200 pladser. Disse to er byens eneste, ser
man bort fra sporadiske engagementer i
Folkets Hus og i øvrigt godt
sammenspist med fælles personale i administrationen. Forenet har de
længe haft held til at holde andre ude, men nu går den ikke længere.
Odense Paladsteater er på vej med indgang fra Vestergade 38 opført i
1890 gennem den tidligere Café Osborne, mens den nye sal er placeret
bagved ud mod Pogestræde, hvor en række gamle huse mellem nr. 21 og 29
rives ned i foråret 1923 for at give plads til en stor sal på 753
pladser.
Mellem fire tykke, firkantede søjler træder man ind i en åben forhal
indeholdende et par smarte, små butikker med karakter af
udstillingslokale trukket lidt tilbage i siderne omkring dekorerede
vægge og et pynteligt loft med silkestof. Der er billetsalg i hver side
umiddelbart foran døren ind mod en lang foyer indrettet med kiosk,
hvilebænke og to toiletter, hvor en stribe bærende søjler yderligere
fortsætter ned gennem midten af lokalet i hele dets længde. Herfra fører
nogle trin op til det inderste stykke ud mod strædet, hvor garderoben er
placeret under trappen op til eksklusive balkonloger. Til venstre er der
indgang til selve salen ude i hver side. 39 meter lang og 17 meter bred
strækker den sig på tværs parallelt med strædet, hvortil der er to
udgangsdøre nede foran scenen og tilsvarende mod gården. Rækkerne består
af mørke lænestole fra byens kendte stolefabrik. Fra de dyre pladser med
ekstra polstring bagtil skal man naturligvis hente overtøj og hatte i
foyeren efter endt forestilling. Også herfra er der direkte udgang.
Foran det for tiden overdådigt store lærred endnu uden fortæppe og en
mindre scene findes en mægtig orkestergrav til musikken, som består af
seks mand og en kapelmester. I den modsatte ende er operatørrummet
placeret afsondret allerøverst under loftet, hvilket aldeles udelukker
brandfare, lyder det med garanti.
• Gå til mere om Biograferne i Odense
i '80erne
Forbilledet er Industripalæets festsal på Albani Torv både i forhold til
højden og med sine sidegange og joniske søjler, hvor Palads på
tilsvarende facon i naturlig forlængelse af foyeren har en lang række
marmorbeklædte korintiske søjler ned gennem salen, som adskiller
tilskuerpladserne fra sidegangene. Det er akkurat disse, der sammen med
højden til loftet og udeladelsen af en traditionel balkon, som ofte vil
virke trykkende, der giver salen sit unikke præg, som arkitekt Hjalmar
Kjær forklarer det tidligt i byggefasen. Man skal nemt kunne ’gaa rundt
overalt i salen og hilse paa sine bekendte’. Der ender dog med at blive
indrettet førnævnte balkonloger over den inderste foyer, hvilket forøger
antallet af pladser med knap 40 i forhold til de oprindelige tegninger.
Også på gulvet er de bagerste rækker helt særlige logeafsnit med sine
helt separate indgange og herfra man kan tilmed ringe med en lille
klokke, såfremt man ønsker forfriskninger bragt ind under
forestillingen. Med sit hvide loft og de store krystallysekroner
placeret mellem søjlerne er det den helt store skønhedsåbenbaring, hvor
selv det københavnske Palads må give fortabt. Derovre må man nøjes med
tilsvarende begejstringseffekt i den aldeles majestætiske foyer.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Odense
Paladsteater - åbningsannonce 1923
Odense Paladsteater kalder biografen sig i forhåndsomtalen, Palads
Teater i premiereannoncerne og snart blot Palads eller Palads Teatret,
som ved åbningen pryder facaden smykket med flag, hvis indgang pudsigt
nok er akkurat til venstre for byens allerførste biograf åbnet tilbage i
1905. Her er der for længst slukket for elektriciteten, men i den nye
har man såmænd sit helt eget elektricitetsværk, skulle den kommunale
forsyning gå hen og svigte.
Det er et bekosteligt byggeri delvist finansieret af Sophus Madsen, som
har bevillingen til det københavnske
Palads og ’A/S Odense Paladsteater’
er formelt stiftet i april af ham i forening med direktør Dornonville de
la Cour (bosiddende på Amager) samt overretssagfører Niels Christian
Rasmussen og fotograf Otto Laurits Nørmark begge fra Odense, hvor
sidstnævnte deler bevillingen med den krigsglade oberstløjtnant Carl
Brorson, som står for regnskabsføringen. Madsen ejer på dette tidspunkt
også Dansk-Svensk Film, hvor Oluf Hansen bliver ansvarlig for
provinsvirksomheden med Nørmark som den toneangivende part.
Nørmark har allerede i 1921 sammen med en kreds af gode borgere,
heriblandt arkitekt Kjær, rettet henvendelse direkte til
Justitsministeriet angående det urimelige i, at folk skulle stå i kø
allerede fra om formiddagen for at sikre sig billet og hvad skulle
’landboerne’ dog stille op? Dem sørger han godt for siden med stribevis
af særforestillinger. Prisen for hele herligheden løber op i over en
million kroner, hvilket er ustyrlig mange penge i 1923 også set i lyset
af, at den dyreste logeplads går til 1,75 kr., mens børnene på de
forreste rækker kan nøjes med 70 øre. Det store beløb inkluderer dog
også forhuset og opkøbet af bygningerne bagved og man måtte i en
tidligere studehandel endda garantere etableringen af et vejstykke
mellem Klostergade og Klaregade, hvor biografen da skulle placeres nær
domkirken Skt. Knud, men det blev så ikke til noget. Det er særligt
indretningen, der tager tid, hvor man allerede i september indser, at
åbningen ikke når at finde sted før sidst på året. Midt i julevrimlen
står Brorson og Nørmark personligt ude på Vestergade og bedyrer som
fordums udråbere med klar røst, at ’De kommer ind med det samme’ som
reklamenummer frem mod juleaften. To dage senere går det løs.
Til at markere den store begivenhed giver Dansk-Svensk Film begge
paladser danmarkspremiere på ”Livets karneval” med Frederik Jensen i
hovedrollen, mens Petrine Sonne og Liva Weel optræder længere nede på
listen, men ak og ve… det bliver en dundrende fiasko. Fem spilledage i
København og blot tre her i byen. Katastrofen, som Sophus Madsen havde
co-produceret med Palladium, kan man læse mere om ovre på Axeltorv. Fra
Vestergade lød ord som ’et baade teknisk og kunstnerisk misfoster’. Som
erstatningsprogram vises de næste to dage børnefilmen ”Penrod og Sam”
foruden en række naturoptagelser fra det østlige Afrika, som allerede
prydede åbningsprogrammet. Disse havde gjort stor lykke, hvilket tog
brodden af den værste skuffelse.
|
|
Palads
Teatret i Odense viser endnu en Dickens filmatisering, "To byer"
(public-domain)
Selveste nytårsaftensdag er der optræk til panik. Osende røg trænger ud
fra et af billetkontorerne, hvorved rygterne om sjusk med de tekniske
installationer løber gennem byen som en steppebrand. Det skyldtes nu
blot en akut monteret men altså lovlig ivrig petroleumsovn, hvilket dog
selvfølgelig kunne have udviklet sig nok så fatalt. Samme eftermiddag
vises Jackie Coogan kl. 16 i ”Oliver Twist” efter Charles Dickens’
romanforlæg og endelig er succesen hjemme! Nu kommer mesterværkerne
ifølge anmelderne som perler på en snor. To uger inde i det nye år har
over 25.000 gæster besøgt det nye biografpalads og efter fire måneder
kan man notere sig en hidtidig rekord med Greta Garbo i ”Gösta Berlings
saga”, der indspiller 16.000 kroner på godt halvanden uge. Odense har
fået en ekstra kopi fjorten dage efter danmarkspremieren i København og
spiller nu begge steder for totalt udsolgte huse. Ved påsketid sendes
provinskopien videre rundt i landet, hvor Jackie Coogan atter er på spil
nu i ”Cirkus-dage”. Den lille fyr var alle fortsat helt tosset med og så
får man endda en kortere Harold Lloyd-farce oven i hatten. Sidst i 1924
slås dørene op for flere nye paladser nu i både
Aalborg og
Vejle, mens
Odense begynder at få danmarkspremierer også helt eksklusivt.
Med tiden skilles aktieselskabet aldeles fra biografens daglige virke på
den ganske enkle facon, at Sophus Madsens indflydelse smuldrer,
efterhånden som han bliver nødt til at sælge ud af sine aktiver, mens
nye aktionærer kommer til som eksempelvis John Olsen, der siden stifter
filmselskabet og biografen
Saga. Han har forud arbejdet for øvrige
distributører, før han til en start etablerer Teatrenes Films-Kontor,
som på et tidspunkt dirrende går over til konkurrenten, før Saga delvist
vender tilbage til Palads. Det skyldes også bevillingssystemet, der ikke
holder noget sikkerhedsnet under den enkelte biografdirektør, hvor et
mere afgørende spørgsmål for begge parter ganske enkelt handler om at få
en tilfredsstillende aftale på plads omkring huslejen, sådan som det
senere udvikler sig til for A/S
Fotorama i Aarhus i forhold til
Regina-Teatret, som dette selskab har åbnet tre år forinden, den eneste
provinsbiograf større end Palads.
Faktisk kommer det til en vældig ballade allerede i december 1926, da
Brorson går hen og dør i en alder af blot 56 uden selv at have udkæmpet
slag indenfor paladsets mure. Det lod han så fint andre om, hvor 36
håbefulde blander sig i dansen om guldkalven. Det bliver foreningen
’Opad’, der driver drengekoloni, som kraftigt anbefalet af byrådet opnår
bevilling uden at foretage sig en tøddel andet end at trække et årligt
tilskud i automaten. Blot seks år senere giver en revideret lov på
området los på de forhadte dobbeltbevillinger, hvorved Opad uden tårerne
trillende ned ad kinderne træder udad paladsets døre igen mod et
garanteret fortsat årligt tilskud fra biografen gældende for mindst ti
år, hvorved Palads fungerer som regulær aflastningskasse for kommunen.
Et princip Odense Kommune var så begejstret for, at man selv søger og
får bevilling til biografdrift i
Folketeatret en del år senere for at
bøffe hele gevinsten. Opad kunne i øvrigt have ansøgt om Nørmarks
bevilling det efterfølgende år i december 1933 og endda muligvis fået
den, da hans bevilling stod til at udløbe – men i foreningen føler man
sig pudsigt nok meget bedre tilpas med den årlige check, man ender med
at indkassere helt frem til 1960. Også Brorsons enke modtager en årlig
erkendtlighed, så det er sandelig heldigt, Nørmark er så god til at
drive Palads på et tidspunkt, hvor huslejen til ejendomsselskabet
apropos gyngerne og karrusellerne i ét hug er steget fra 55.000 til
76.000 kroner.
Nørmark smager dog atter en flig af fiasko i 1928, da han kortvarigt
forsøger sig som filmdistributør efter at have forelsket sig i en fransk
titel, som på dansk kommer til at hedde ”Elskov og brøde”, hvilket
ellers lød nok så spændende. Det sker under en pariserejse for at hilse
på sin ældste søn (og senere bevillingshaver), der på dette tidspunkt
gør fotografisk karriere hernede. Æblet falder sjældent langt fra
stammen, hvilket også gælder hans yngste søn. Nørmark kunne dog som
biografdirektør i virkeligheden slet ikke selv stå for udlejningen, så
den lægges snart i hænderne på det nystartede Valkyrie Film, der ikke
får meget ud af den. Filmen får han efter nogle få udlejninger tilbage
til Odense og placerer den i kælderen under Palads, hvor den under en
oprydning 50 år senere dukker frem af gemmerne i 1978 yderst brandfarlig
og aldeles ulovlig at opbevare uden store sikkerhedsforanstaltninger.
Arne Krogh fra Det danske Filmmuseum hidkaldes til Fyn for at rejse
begejstret hjem med ”André Cornélis” under armen, sådan som den hed på
originalsproget, men først efter en uofficiel repremierekørsel i Palads
overvåget af brandvagt.
Tonefilmen kommer til byen i 1929. Nørmark har været utrolig skeptisk,
men alligevel er det ham, der er først på pletten. I Berlin, hvor han
ofte dannede sig overblik over de nyeste frembringelser fra det
Tyskland, der endnu var stærkt dominerende på filmfronten, har han
overværet en katastrofal præsentation af tonefilm. ’Sjældent har jeg
hørt noget så forfærdeligt’ og kommer til samme konklusion som den
førende biograf i Aarhus, altså Regina, der allerede i august 1929
alligevel lader sig lokke og som provinsens første præsenteret ”Den
syngende nar” en måned senere. Også her var det nærmere direktøren selv,
der følte sig til grin og anbefalede alle andre at vente, mens også
Nørmark maner til forsigtighed. ’Man ved, hvad man har, derimod ikke,
hvad man får’. Det bliver dog også her i Odense netop Palads Teatret,
der lægger først ud.
”Den syngende nar” når til Palads den 12. oktober med en lavine af
succes henover tre uger til nu 30.000 kroner i kassen. Maskineriet var
pudsigt nok opstillet allerede i juli og pralede med at kunne fungere
til samtlige kommende tonefilm, hvad de færreste virkelig troede på, for
apparaterne havde bestemt ikke det amerikanske selskab Western Electrics
velsignelse. Herfra benægtes det fra mr. Power (!) energisk, at de
amerikansk-producerede tonefilm skulle kunne vises på andet end firmaets
udstyr og håbede således at kunne sikre sig eksklusivitet. Allerede i
sommermåneden forevises nogle korte strimler med de lidt ældre danske
lydoptagelser ved Petersen & Poulsens tidligere udviklede system tilsat
nogle meter film, Nørmark selv har optaget ved det nylige kongebesøg i
Faaborg, der alt sammen splejses sammen med ”Mand overbord”, som var
ingen ringere end (en stum) Buster Keaton.
|
|
"Ildprøven"
i Palads på Powers Cinephone anlæg (som de gentagne gange staver
Cinophone)
Hvad Palads havde, var et langt billigere Powers Cinephone-anlæg
tilsvarende (lynhurtigt på bare fire dage) opstillet i
Det Lille Teater
i København og pudsigt nok repræsenteret ved Valkyrie Film og direktør
Rasmussen samt ikke mindst Alfred James Gee, som var en filmpioner af de
helt store. Født i England havde han sammen med sin onkel rejst rundt
med nogle af de allerførste film fra bl.a. Lumière allerede i 1896 som
blot 18-årig, før han sammen med en jævnaldrende søn af en kendt mr.
Swanborough var rejst til kontinentet, hvor de turnerer rundt mellem
Stockholm og København og viser film som del af bl.a. varieténummeret i
Cirkusbygningen til kolossal succes. I førstnævnte by stikker
sidstnævnte herre på et tidspunkt af med filmudstyret, hvorefter Gee
vender tilbage til den danske hovedstad, hvor han allierer sig med den
senere stifter af Nordisk Film, Ole Olsen om åbningen af
Biografteatret
på Vimmelskaftet i 1905 for atter senere samme år at starte
Biograf Teatret på Nytorv i Aalborg. For nuværende driver han deroppe
City-biografen. Gee var selv én gang taget ved næsen, så den går ikke,
Granberg, kunne han med et gammelt svensk udtryk svare amerikanerne
tilbage.
Noget indikerer dog vanskeligheder på sigt for allerede i 1932 skifter
Nørmark maskinerne ud med apparater fra netop Nordisk Tonefilm
videreudviklet fra Petersen & Poulsens koncept, men heller ikke disse viser sig en særlig god idé at satse på. I 1934 får ”Nøddebo
Præstegaard” med Hans Kurt premiere som den film, der bliver vist
allerflest gange i Palads og er således nærmest på plakaten et helt år
med alle genoptagelser lagt sammen. Den er produceret af Nordisk Film,
som er ved at få ny vind i sejlene og selskabet bliver fast leverandør
gennem samtlige år – i begyndelsen via
Kinografen i København, som har
overtaget distributionen af selskabets titler fra Fotorama.
Den 11. februar 1935 er der atter flag på facaden, da Palads som
allerførste biograf i landet giver premiere på ”Rasmines bryllup” med
Helga Frier og Christian Arhoff to dage før
Kino-Palæet i København. Tre
år senere får man has på alle de småfejl, man mente at finde ude i
forhallen, der om vinteren var for kold (med nær-branden som tidligt
bevis på dette) og en foyer, der kunne tåle mere elegance, nu salen
fremtræder så overdådig. Odense Paladsteater er på dette tidspunkt den
biograf i provinsen, der sælger flest billetter og overgår således endda
Regina.
I september 1938 kan man efter måneders intensiv skønhedsbehandling
endelig pryde sig med den nye fjerpragt. Ikke mindst facaden krævede
sit, da de midterste søjler, som ellers bar huset, er helt fjernet,
hvorfor det var nødvendigt at indbygge en jernkonstruktion af
tværbjælker. I venstre side er Magasin du Nords seneste udstilling
erstattet af et boghandel-udsalg tilhørende Nørmarks yngste søn, Leif,
ført ud til gaden, mens nye vægge i den nu symmetriske forhal er af
rustfrit stål med langstrakte, indbyggede billedskabe, mens et
ottekantet billetkontor er placeret i midten nede for enden med tre
ekspeditionssteder. Udenfor er filmens titel og stjernerne placeret med
selvlysende bogstaver over indgangen, hvor der fremover kun er plads til
Palads. I foyeren ligger chokoladekiosken elegant indbygget som
billedskabene foruden en række nye hvilesofaer opsat i et alt sammen
smukt matchende interiør, der imødekommer såvel forhallen som salen i
fremtoning. Største trækplaster vil for nogen være en helt ny bar med
spiritusbevilling, hvorfra der fortsat serveres i logerne, hvor der i
øvrigt endnu gerne må ryges.
I selve salen er der kun forandringer at spore netop omkring logerne,
som er malet i lysere farver og forbedret med endnu blødere lænestole og
lidt bedre benplads til publikum herefter fordelt på 712 stole. I
operatørrummet er maskinerne atter udskiftet. Publikum strømmer til om
muligt i endnu højere grad end hidtil, men det hænder først i december
1939, en udenlandsk film når at være på programmet i knap tre uger. Det
bliver ”Og regnen kom” med Myrna Loy og Tyrone Power, der opnår denne
rekord efter danmarkspremiere i Odense som første sted i landet 2.
juledag. ’Hvis Odense Paladsteater ikke var saa forvænt med store huse,
kunde vi godt have forsvaret, at køre filmen ind i 4de uger’, skriver
Nørmark begejstret til Fox Film og ønsker sig ved samme lejlighed mere
af samme kvalitet.
|
|
Agent
007 er i ilden - Vime holder fortsat til i Elektro Biograf-teatret
(public domain)
Krigen går nogenlunde ubemærket henover Palads; kun boghandlen får knust
sine ruder i forbindelse med et schalburgtageangreb, som naturligvis
ikke får opmærksomhed i pressen. I Palads spilles på dette tidspunkt
”Mordets melodi” med Angelo Bruun, en af både hans og Bodil Ipsens
uhyggeliste frembringelser fra Nordisk. Julen 1948 fejres langt mere
fornøjeligt med biografens 25-års jubilæum og ”Oliver Twist”, netop
denne biografs første succes og her i en nyindspilning med Alec Guiness
til danmarkspremiere. Til jubilæet får Nørmark overrakt en isbjørn af
direktør Olaf Dalsgaard-Olsen fra Nordisk Film og en kæmpe fotostat af
Katharine Hepburn, der kunne være hans yndlings skuespillerinde. PS!
Isbjørnen var altså ikke ægte, den slags med levende og truede dyr turde
man ikke længere beskæftige sig med ovre i Valby.
I 1950 installeres atter nye Phillips-maskiner, mens en række godt
brugte stole udskiftes med nye af akkurat samme mærke og gode kvalitet.
”Fra den gamle købmandsgaard” skæpper det gevaldigt i kassen 6. december
1951, en anden af Palads Teatrets gigantsucceser og den hidtil største i
ét stræk med 75.000 besøgende henover 6½ uge, før den for fortsat
udsolgte huse må pilles af plakaten for herefter sandelig at blive
flyttet over i Phønix. Nørmark havde for længst truffet aftale med
Nordisk om en tur ”Bag de røde porte” med Lily Broberg og Ib Schønberg,
som havde haft danmarkspremiere to måneder forinden. Det behagede
direktøren så glimrende at være den store.
I starten af 1953 opsættes nyt neonanlæg på facaden for at kaste endnu
større glans over Palads, mens der på scenen i juni installeres et
pudsigt vandfald, som særligt i sommermånederne skal kølne salen. Noget
tilsvarende havde man mange år forinden set i Kino-Palæet i København,
men begge steder virker det relativt kortvarigt. Den 29. januar 1954
vises ”Kalifen i Bagdad” som første film i
widescreen på et nyt 9 x 5
meter stort lærred og 5. juni 1955 dykker paladset ned i
”Kærligheds-fontænen” med Clifton Webb i det helt brede
CinemaScope
format. Filmen er halvanden måned forinden kommet op i Carl Th. Dreyers
københavnske Dagmar, men stammer fra Nørmarks amerikanske ven, mr. Fox.
Mod disse har man egentlig fra danske biografers side dannet blokade på
grund af filmlejeproblematik vedrørende netop titlerne i bredformat.
Nørmark håber som andre udbryderkonger (udover Dreyer bl.a.
Kosmorama i
Aarhus), at parterne snart kommer overens. Til en start ender alle
involverede ude i kulden hos samtlige danske kollegaer blandt såvel
biografer som distributører, men Nørmark finder som altid en farbar vej
ud af det hele. I sommeren 1959 udskiftes lærredet til et endnu bredere
på hele 12 meter nu med højttalere til 4 spors stereofonisk lyd.
Vandfaldet må man lade tørre ud og pille ned. I stedet lægges større
scenegulv ved fjernelse af de forreste rækker og der opsættes nyt, rødt
fortæppe med flot projektørbelysning. Palads har herefter 643 pladser og
genåbner brølende med Marlon Brando, Montgomery Clift og Dean Martin i
helaftensfilmen ”De unge løver” den 22. juni.
|
|
Palads
- Agent 007 i ilden for sidste gang
Otto Laurits Nørmark dør i august 1960 efter længere tids sygdom. Et
halvt år senere går bevillingen i arv til sønnen Aage Otto Nørmark, der
allerede har fungeret som inspektør gennem mere end tyve år og gennem de
seneste forestået den daglige ledelse, som dermed blev værdsat efter
fortjeneste. Det var især en trist begivenhed for Opad, hvor man efter
Nørmarks død ikke kunne presse samme betingelser ned over en ny
bevillingshaver, da den senest reviderede biografbevillingslov fra 1938
rummer følgende klausul for de lykkeligere ejere af en gevinst i
biograflotteriet: ’Det kan ikke i bevillingen paalægges
bevillingshaveren at yde tilskud af nogen art til offentlige eller
private institutioner eller enkeltpersoner.’ Det konstateres herved i et
avisindlæg rettet mod Fyns Social-Demokrat, kommunen og byrådet, der
skal indstille til ministeriet, at ’hvor udmærkede end disse formål kan
være (…) beklager vi at måtte henvise til enten at oprette flere ølvogne
i Odense eller også at finde et andet sted at tappe. Endelig var der jo
også den mulighed, at det offentlige selv påtog sig sine naturlige
opgaver.’ Man må ej forglemme, at kommunen fortsat malker Folketeatret.
I 1963 går der knap fire måneder fra danmarkspremieren, før Palads kan
sætte ”Mission Drab” på plakaten med Sean Connery som
Agent 007, men der
går kun en lille måneds tid fra den tilsvarende premiere i december
1964, før Buster Larsen som ”Don Olsen” er rejst fra byen og det således
er blevet tid for mr. ”Goldfinger”. Fremme ved den 17. december 1965 er
der danmarkspremiere også i Odense på ”Agent 007 i ilden”
(”Thunderball”), som er på plakaten i fem uger og startende i april 1967
køres kavalkade begyndende med netop denne ligesom samtlige Bond-film
fremover får danmarkspremiere i Palads. Fra Nordisk er det også et
skidegodt årti med alle Balling og Bahs’ frembringelser. I foråret 1968
nedlægges butikken til venstre og billetkontoret flyttes herover,
hvilket sammenholdt med en tillukket forhal giver væsentlig bedre plads
til publikum ved billetkøb.
I julen 1973 fejres 50 års jubilæet med Roger Moore som James Bond i
”Lev og lad dø” og i sommeren 1975 gælder det bysbarnet i 100-året for
hans død med en storstilet eventyrfestival, der inkluderer byens
biografer, hvor Palads eksempelvis viser en rumænsk version af ”Den
lille pige med svovlstikkerne”, hvilket indikerer forfatterens betydning
udover den ganske verden. Salen ligner sig selv blot med 627 pladser
atter en række fattigere. Fremme i maj 1977 dør Nørmark jr., hvorefter
enkefru Else Nørmark overtager driften under fortsat særdeles kyndig
ledelse. I forbindelse med ”Olsen-banden overgiver sig aldrig” får
direktricen besøg af Poul Bundgaard i julen 1979 og den første Bond-film
når op omkring én million kroner i omsætning fremme i 1981, nemlig ”For
Your Eyes Only” eller ”Strengt fortroligt”, som den også hed på dansk.
Ja, så skulle Palads Teatret have tjent sig hjem, havde det været de
mange år forinden. Biografen er fortsat den bedst sælgende 1-sals
biograf vest for Storebælt og noterer sig årligt nydelige overskud.
Trods knopskydninger hos de nærmeste konkurrenter, kan Palads fortsat få
de film, man ønsker. Publikum elsker simpelt hen Palads for sin skønhed,
selv teenagerne finder sig godt tilrette her fremfor i de små sale hos
Kino eller
Phønix, hvor ungdomsfilmene ofte stoppes ind. Ganske sigende
er Bille Augusts ”Zappa” efter Bjarne Reuters roman den sidste store,
danske film på programmet i marts 1983.
Tabet af Palads er et af de betydeligste i dansk biografhistorie, da
biografen lukker lørdag den 30. april. Else Nørmark har med fortsæt
valgt ”Agent 007 i ilden” som afslutningsprogram den sidste uge,
biografens allerstørste Bond-succes. På afskedsaftenen serveres et glas
svalt hvidvin.
|
|
Palads
i Pogestræde 29, 23. marts 2024. Foto:
Bo Hansgaard
Ved lukningen står salen nærmest fuldstændig som den så ud 59 år
forinden. Vel er lærredet blevet bredere og vel er sæderne udskiftet,
men hvor står de dog nydeligt i sine kongeblå farver, som matcher loftet
og al den kønne forgyldning, det gamle gulv med de røde løbere, søjlerne
og deres ornamentering, friserne, listerne og de bagerster loger nede
som oppe akkurat som om intet var hændt. At man nænnede at pille ved
det, tåler næsten ingen ord. Ole Nielsen fra
Cafe Biografen erindrer det
som den værste dag i sit liv, da han piller maskiner, stole og spejle
ned for at flytte dem over i Brandts Klædefabrik, hvor den nye biograf
åbner knap tre måneder senere den 22. juli. Else Nørmark fandt en vis
trøst heri. Et resterende antal stole og dele af prosceniet ender i det
nyindrettede Ørbæk Biograf &
Theater, mens resten fra udgangsskilte til
forgyldte vandhaner opkøbes af Lions Club, der nogle uger senere
afholder auktion over det sidste inventar, sådan som de – meget apropos
forbilledet i 1923 – havde gjort forud i forbindelse med Industripalæet,
der netop var revet ned i januar samme år.
Masser af anekdoter blev det til i forbindelse med lukningen. Bl.a. John
Olsens søn, Flemming John Olsen, som selv var blevet direktør for Saga
med aktionærpenge i A/S Odense Paladsteater, fortæller om sin egen fars
måske nok besynderlige, men også varme og temperamentsfulde
had-kærlighedsforhold til den gamle Palads-indehaver, hvor samarbejdet i
virkeligheden mestendels trivedes godt i et intenst forhold, der også
fortsatte under sønnerne, som udover de mange lækkerbidskener fra
Nordisk gav Palads en stribe herlige grinebidere med Dirch Passer.
|
|
Palads
i Pogestræde 29, 23. marts 2024. Foto:
Bo Hansgaard
Der var Ejendomsselskabet, der i 1981 havde sat bygningen til salg for
3,5 millioner kroner, hvor der var opstået uenighed i bestyrelsen i
forbindelse med nogle forestående udskrivninger til en gevaldig
renovering af forhuset. Bygningen ender med året efter at blive afhændet
for sølle 2,2 millioner dog vedhæftet et prospekt angående ombygning for
yderligere syv, hvor fru Nørmark ikke følte sig tilstrækkeligt klædt på
til at afgive et bud, der lå højere vel også grundet hendes egen alder.
Palads Teatrets lejemål stod samtidig til at udløbe pr. 1. juli 1983, så
desværre mødtes enderne alt for nemt. Det er en yngre, entreprenant
forretningsmand, Kjeld Poulsen, som har slået til, hvor han for en af
sine forretninger i en kompliceret koncern-konstruktion under De
Forenede Vognmænd vil give Bendix & Co. Bank-Aktieselskab nyt hovedsæde
i salen, der deles op i tre etager med stribevis af nye kontorer.
Hele forhallen og foyeren bygges om til en åben arkade lige fra
Vestergade til Pogestræde med stengulv og oppudset facade og væg langs
højre ind mod den gamle sal, såmænd
Elektro Biograf-Teatret årgang 1905, mens der mere åbent tages imod
til venstre i januar 1984, da banken indvies i det engang så smukke
Palads, hvorfra intet står tilbage. Foran har en ny tøjbutik indrettet
sig i passagens venstre halvdel nærmest akkurat som dengang for mange år
siden. Senere overtager Amagerbanken paladset indtil konkursen i 2011. I
dag er de to adresser skilt fra hinanden, hvor hele stykket mod
Vestergade er blevet til én stor forretning. Her lokker Hunkemöller med
lingeri, mens banklokalerne stod tomme i tretten lange år, før de blev
udlejet til skønhedsguruer, hvor man i dag får sig en helt anden Smooth
oplevelse, end dengang Palads Teatret var ikke blot byens men formentlig
landets smukkeste biograf.
|
|
Tegninger
|
|
Palads
Teatret Odense (1923, salen udvendigt. Bygningen ligger i Pogestræde
|
|
Plan
af Palads biografen. Meget lang foyer, der går ind til biografbygningen,
der ligger i Pogestræde 29.
|
|
Plan
af Palads biografen i 1923.
|
|
Palads
som Amagerbanken frem til konkurs i 2010 og bygningen stod herefter tom
helt frem til 2023
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn,
Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø,
Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
|
|
|
|
|
|
|
|
• Gå til Palads Teatret, Odense |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:33:05 |
|
|