| |
Per Hauberg - BIOGRAFMAND!
Seneste nyt fra Malling Film Agentur &
Kulturformidling |
Tilbage til
forsiden
|
Per Hauberg (21.11.1952), interviewet,
fotograferet og redigeret af Thomas Hauerslev. Afskrevet fra de rå
optagelser af Mette Petersen i januar 2018. |
Dato:
12.06.2018 |
Interessen
for film og biografer
|
|
Min
debutbiograftur forgik den 8. januar 1956 kl 16:45 hvor mine forældre
tog mig med i biografen for at se ”Far til Fire på Landet” - jeg
var lige blevet 3 år. Per Hauberg i billetkontoret, Malling Bio, 1. november 2017.
Hvordan opstod din interesse
for film og biografer?
Mine kære forældre, de har
alle dage i al' deres gifte tid været i biffen mindst to gange om ugen.
De gik i biffen hele tiden. Jeg var ikke mere end 3 år, da jeg blev slæbt med til "Far til Fire på
Landet" i
Folketeatret i Aarhus. Jeg har slået det efter. 8. januar 1956,
Ganz genau. Den havde premiere i november 1955. Sådan startede det, og jeg har set i mor's efterladte dagbog, at jeg
var meget tilfreds med oplevelsen.
Altså, lige så snart jeg kunne få lov, så var jeg jo afsted alene. Det
var sådan med visse begrænsninger, netop ud fra dette med at få lov. Det
første år kunne jeg ikke komme afsted alene, fordi vores lokale biograf
i
Viby jo allerede lukkede i '61. Skammeligt! Skammeligt! Så da jeg blev lidt ældre, var det i orden at tage cyklen og futte til
Brabrand eller
Højbjerg, så skulle det være pr. bus., og der var
fandemig langt. Jeg tror det tog en time komme der ud. Brabrand var osse
langt væk, men det var fint at cykle derud. Der var cykelsti meget af vejen,
så det var fint, selv for en meget ung knøs. Vi boede i Viby på det
tidspunkt. Da jeg nåede 7. eller 8. klasse, der var jeg af sted 2-3
gange om ugen, bl.a. fordi jeg var jo så asocial, at jeg ikke kunne enes
med dem i min klasse om, hvad der var sjovt. Jeg gad ikke høre på Beatles' musik, som de alle sammen gjorde på det tidspunkt.
Jeg gik i biffen
helt for mig selv, og det havde jeg det helt fint med. Omkring
konfirmationsalderen var det helt sikkert, at der var jeg afsted tre gange
om ugen.
Hvilke film var det du så?
Det var alt! På et tidspunkt førte jeg bog over det, og jeg gav filmene karakterer efter 13
skalaen. Det mest grinagtige er, at
nytårsdag 1969 havde der været julepremiere i
Scala i Århus på
"Play Time". I det "store format", det stod der på plakaten,
og det ved de fleste så, at det var lykken. Jeg sad der hele aftenen og
gloede ud rundt i mørket. Så var der en derover, der grinede, og så var
der en deroppe, der grinede. Det var højden. Der var en, der så hver
enkelt lille ting, og jeg fattede ikke en meter. Næste dag i avisen stod
der, at "Det havde godt nok været morsomt". Så blev jeg enig med
mig selv om, at det havde jeg ikke prøvet før. Så måtte jeg hellere
afsted igen. Jeg så den igen en uge efter. Så avancerede den altså fra et
3 tal, og til et stort 10 tal. Jeg hulkede af grin anden gang, men jeg
skulle lige lære det.
|
Læs mere her:
Per Hauberg Nielsen
(1952-2024), Biografmand
• Intro til Per
Hauberg - BIOGRAFMAND!
• Gå til Roadshow versionen: Per Hauberg
- BIOGRAFMAND!
• Gå til Galleriet: Seneste nyt fra Malling Film
Agentur & Kulturformidling
Bio, Malling
Per Hauberg, 40 år i
Malling Bio
Magnetlyd i Malling Bio
Udkantskulturformidlingen i Malling
in70mm.com:
7OMM with Per Hauberg An evening with "Dunkirk" in 70mm at the Malling
Bio, Denmark
Bio, Malling
Per Hauberg, 40 år i
Malling Bio
Magnetlyd i Malling Bio
Udkantskulturformidlingen i Malling
|
Siden
1973 har Per Hauberg været forbundet med kulturformidlingen i Malling.
Hvad var det, der gjorde indtryk på dig i biografen?
Vest [Teatret], det var hele rummet. Der var en særlig stemning i det
hus.
Astra, det var noget gammelt lort, lige som min [Bio], men så en dag i
Brabrand så kom bossen uopfordret, og med uredt hår, og spurgte om det
havde interesse og se operatørrummet? Han havde jo registreret, at jeg
var der stort set hele tiden. "Jo
tak, det ville jeg da gerne", og så var jeg solgt. Dér faldt jeg for
biograferne i en alder af 16-17 år.
Der havde været en forøvelse, men det var måske mere til at grine af. Da
"Junglebogen" havde premiere i Århus, havde den premiere i
Risskov. Fatter og mutter erklærede, at så ville de godt med
til "børnefilm" som
det så smukt blive udtrykt. Vi drog afsted til Risskov, og det har været
i januar 1968. Det var fandeme kø langt
hen ad Nordre Strandvej for at komme til dette bette billethul. Da
vi endelig nåede frem, og kom ind under baldakinen, så kom Edward [Betzer], tøffende med en ølkasse, som han stillede foran
indgangen og steg op på. Han var ikke så stor af statur, men så
blev det "hældt" ud over folket at "Der er ikke flere billetter til kl
13, og 14:45, men vi sælger nu billetter til kl 16:30".
"Dét vil jeg være, når jeg bliver stor!", sagde jeg i gåseøjne til
min fader.
Hvordan passede det sammen med din skolegang?
Århus kørte kun aftenforestillinger, så man kunne sagtens passe
sin skole, sågar sine lektier og gå i biffen hele tiden. Det var til min
fars store fortrydelse, for jeg skulle både være spejder og gå til fodbold
og diverse andre ordentlige beskæftigelser.
Filmoperatørgerningen - hvor og hvordan startede den?
Der blev ikke noget af at lære at køre film i Vest [Teatret].
Det blev 1969, og Viby
Amtsgymnasium. Man har jo vist megen initiativ i årenes løb. Man
skrottede jo egenhændigt latintimerne og gymnastik til fordel for at
drive filmklub. Det blev påtalt en gang imellem. Jeg tror nu nok de
morede sig lidt over....., ved det, at jeg kaprede talerstolen i aulaen hver
morgen til morgensamling, og kom med lige så voldsomme jeremiader dér, som jeg gør den dag i dag
i Malling, hvis folk ikke går nok i biffen.
Repertoiret var meget
anerkendt blandt de herrer lektorer, fordi det var Truffaut, det var
Bunuel, og såmænd osse "Play Time" sågar. De kunne ikke
se de sjove i "Play Time". De kunne heller ikke se noget
interessant i Truffaut og Bunuel. Da jeg havde sat spareskillingerne
til, og der en dag kom en rykker fra NSI Film, som kom i vor mors hænder,
så blev hun "ram i hu", og betalte
af husholdningspengene. Og så kunne jeg godt holde op med det pjat.
Så
tænkte jeg, at nu skulle der lukkes med manér, så det blev "Winnetou -
Skatten i Sølvsøen", og en stuuuuvende fyldt aula. Det var
jo dét, man
skulle have gjort fra starten. Jeg gik i gymnasiet i 10 måneder. Man skal
jo ikke bruge tre år på noget, der kan gøres på ti måneder. Latintimerne og filmklubben
var jo ikke så heldigt. Da vi nåede
frem til maj måned fik jeg et stort og velformet nul. Min latinlærer, der
også var rektor og
censor, var meget overbærende, "Men vi kan altså
ikke...", sagde de begge to. Det kunne jeg godt forstå. De gav mig ellers
tre chancer. Jeg kunne sagtens læse det op, så det lød næsten italiensk,
men at finde ud af hvad der stod, det lå det altså lidt tungt med. Samme
dag stillede jeg oppe ved rektor, og sagde, at jeg gerne ville have lov
at aflevere bøgerne. Jeg havde for en gangs skyld taget en
selvstændig beslutning i en alder af 17 år. Uden af spørge dem derhjemme,
meddelte jeg så, at dét var dét.
|
|
Malling
Bio, med topmoderne digital fremvisning af alle de store film.
Så
pumpede jeg cyklen og tog ind til Århus og fik foretræde for
stationsforstanderen. "Altså, De skal vide
Nielsen, at der er ikke noget der hedder trafikelev mere ved
Statsbanerne. Det kommer til at hedde "Kontorassistent på prøve", og
hvornår vi kommer rigtigt igang, det ved vi ikke endnu. Det er stor
søgning lige
nu. Jeg gemmer Deres ansøgning, og så må vi snakkes ved lidt senere".
Den 27. oktober kom der brev fra Sølvgade, med beskeden at, "De ansættes som
kontorassistent på prøve ved DSB. Tiltrædelse 1/11 1970. Fripas vedlagt".
Jeg stillede ved den gamle stationsforstander den 17. december
1970. "Nå det var godt Nielsen. Jeg har jo sagt til Dem, at vi godt
vil have Dem". "Mange tak", og så blev jeg placeret sammen med gamle fru overkontorassistent.
Dagen efter fik jeg at vide, at jeg skulle ned på fragtgodset. Da jeg
havde været dernede i to dage ringede jeg til forstanderen, og spurgte om han mente
det alvorligt, eller om jeg havde gjort noget grimt eller hvad? "De skal jo
lære det hele Nielsen, og De har jo fortalt, at De har bogført fragtbreve
i Viby". Det skulle jeg jo have holdt min kæft med, så dér hang jeg de
første to år. Når man går der hver dag og faktisk har fortrudt, at man
har søgt ind til Banen, og har tidlig fyraften fordi man mødte kl 05:30, så får man jo ideer.
|
|
-, så får man jo ideer
|
|
Kødannelse
i Malling Bio. Skoleforestilling i "Bette Bio", onsdag kl 15:45. Men
først skal der vises billet, og købes popcorn.
Da Paul Petersen kom til Århus og åbnede
Biografen den 6. marts 1970, så var man selvfølgelig til premiere, og fra avisens billeder
kunne man genkende Hr Petersen. Jeg gik hen og sagde tillykke med hans
fine bif og spurgte, om han ikke havde brug for en kontrollør. Det havde
han ikke, men han manglede en, der kunne køre film, for han havde ingen
afløser. Jeg havde da set et operatørrum, men heller ikke mere. Op og
kikke hos gamle Madsen, og så kom jeg til at køre film - the hard way. Jeg fik overhovedet ikke lov at røre maskinen, før jeg havde lavet de
første 50 spjelsninger. To spritnye Victoria 8, med automatisk overkørsel.
Der var lidt, der skulle slibes af imellem Madsen og jeg,
men det blev nu egentlig rigtigt godt.
En dag kom han op til mig og
sagde, at de havde en afløser, og at jeg var nummer to. Der ville ikke blive
ret meget arbejde til mig, hvis jeg gerne ville tjene penge på det,
men der er lige en, der er røget ud oppe i Palads. "Det er de samme
maskiner, så hvis du har lyst, vil jeg gerne ringe op og sige, at vi har
et emne til hende deroppe – du kan sagtens klare det."
Ja, det ville jeg
så godt prøve. Og så kom jeg op og hilse på frøken Christiansen, gammel
jomfru på 70 år, som havde overtaget
Palads nogle år i forvejen, fordi
den gamle direktør var gået på pension. Og første dag jeg var der, så kom overkontrolløren, Hr.
Frederiksen. En meget ældre herre med lange buskede øjenbryn, og med en bog
hvor der stod "Lager- og Pakhus Arbejderne" uden på. "Vi skal lige ha' dig i
fagforeningen". "Nej", sagde jeg. "Er du nu sikker på, at vi lige skal det?
Jeg kører film en gang hver 14. dag. Det er jo alle pengene som ryger
til fagforeningen?". Jamen det måtte jeg skam også selv om. Det måtte
jeg ikke selv om. Senere blev det jo godtgjort, at alle de uheld jeg
fik de næste 2 måneder skete, når jeg havde stået nede ved
fjernbetjeningspanelet i biografsalen. Det havde jeg lært i Biografen, at
man gjorde. Så kunne man gå til hånde, hvis kontrolløren havde for meget
at lave.
Det var lige omvendt i Palads. Det var en fagforeningsbastion, så det gjorde noget, og der var der fandeme ikke nogen, som
skulle blande sig i andres arbejde, og dét fjernbetjeningspanel, det
var kun installeret for at få vippet en kontrollør ud på et tidspunkt. Så røg jeg ud.
Som trøst bevilgede jeg mig selv en tur til dobbelt midnat på
Astra. Jeg
gik op og hilste på Hoffmann,
som selv passede sin butik. Stort set hele ugen fes han rundt som "fluen i en flaske", for han havde ikke spoler nok. Så jeg tænkte, "Han har sgu brug for hjælp
ham den stakkels mand". Jeg gik over, og kiggede
noget på den her [Bauer] U3'er som jeg ikke havde mødt før. Man kunne da
altid se foregående tilfælde ovre på siden af, så jeg havde lagt film i,
da han kom tilbage. "Næhh", sagde han, "-, hvornår kan du begynde?". "Det er ikke sikkert,
at du vil ha' mig, for jeg er lige blevet smidt ud i Palads", og så
fortalte jeg den lange historie. "Ja, skide da værd med det, her er ikke
nogen i fagforening. Bare se at komme i gang kammerat." Det var godt nok
hårdt med de dobbelt midnatter, når man ikke var vandt til at være ude
om natten, og så starte tidligt i DSB bagefter.
|
|
Finde et sted hvor man selv kunne bestemme
|
|
Bio
i Malling, midt på Bredgade. Skiltet lyser op i natten, og viser
gæsterne ind til billetkontoret.
På Solbjerg kro havde der været biograf i
mange år, fordi kromanden var filmtosset.
Da vi når frem til sommeren/efteråret 1972, kommer jeg i tanker om, at
det dér, dét skal jeg prøve. Jeg fik lavet en aftale med kromanden
om, at jeg kunne have salen torsdag aften og hele søndagen, medmindre
der var konfirmation. Men så viste det sig, at der var ikke noget indmad
i det operatørrum. Men til gengæld så var Hovedgård lige nævnt i
Stiftstidende. Den skulle lukke ugen efter. Så kontakter man jo
murermesteren, hvis søn passer biografen. Den var godt nok gammel, men
jeg vidste, at maskinen kunne køre film. Så den kunne jeg købe for en
plovmand.
Ham jeg delte operatørrum med i [Rio
Teatret] Højbjerg, han var elinstallatør, og han
skulle nok klare det der. Det fik han sat til i en håndevending, engang lige i starten af september,
og så var vi klar til at lukke op. Jeg ringede
rundt til det ene filmselskab efter det andet og præsenterede mig, og sagde, at
"Jeg
kunne da godt tænke mig at leje nogen af Deres fremragende film".
Det første sted jeg havde fat i, det var Nestorf ude på Warner. De havde
altså ikke nogen præmierefilm. "Nej, gud bevares, men det har I
forhåbentligt til nogle andre biografer, så kan jeg sikkert få dem
senere."
Men jeg skulle altså vide, at hvis jeg skulle køre ”Harry og
Kammertjeneren”, så skulle jeg altså gøre mig fortjent til det først.
Den blev kun udlejet på guldrandet papir og kun til kunder, som havde
kørt mange film. Det havde jeg så ikke noget ønske om
på det tidspunkt, så det var lige meget. Så ringede jeg videre til Erik Johanson
på
Nordisk Film. Han var også en noget bedaget herre, som
havde været hele sit arbejdsliv på Nordisk Film. Ifølge folkeord, så noget storsnudet, men på en eller anden måde, så
fik jeg mig altså smisket mig ind hos ham.
Jeg skulle jo gerne lukke biografen i Solbjerg op med manér. "Du får
”Olsen Banden i Jylland”", og det var jo en flot åbning. Og Disney's
tegnefilms shows. Så jeg var rigtigt godt forsynet til at lukke op med
to gange tegnefilmsshow og tre gange Olsen Banden. Alt sammen klaret på
en søndag.
|
|
Malling Bio
|
|
Per
Hauberg med 70mm og omgivet af en samling plakater fra klassiske
BREDfilm fra '60erne.
Men det betyder så, at du skal have en rigtig biograf?
Ja, og der havde jeg ikke været i gang i mere end en måneds tid. Så kom
Niels Peter tøffende over fra Malling. Sur som en eddikebrygger. Det
havde jeg dog fået en lille lyd om ovre fra Johansson på Nordisk. Det
lignede fandeme ikke noget, at
Solbjerg skulle have en film som han ikke
havde haft i hans store teater i
Malling. De blev aldrig gode venner
igen de to.
Da jeg lige kom forbi, begyndte han med: "Du er godt klar
over, at det er mit lærred du kører film på?" "Nåh", sagde jeg, "Jeg troede,
at det var kromandens?". "Nej, det var hans". Han havde aldrig solgt
lærredet. Så spurgte jeg ham om, hvorfor han så ikke havde taget det med sig?
Han var altså ude på, at han skulle score noget for det lærred. Og
eftersom, at det blev pure afvist, så var vi heller ikke gode venner.
Han var så venlig, at lægge sig til at dø et par måneder efter. Så stod
hans enke tilbage med en bif, som bestemt ikke interesserede hende.
Den eneste grund til, at de havde den var, at han interesserede sig for
film. Det var jo tilbage i de tider hvor hvert [udlejnings]selskab havde en
rejsende [sælger] rundt i landet en gang om måneden, der bookede film. Og alt det
som de ikke var kommet af med andre steder, det prakkede de hende på.
Selskaberne havde en mand, som rejste rundt?
Ja, det var sandelig en fin branche engang. Det var meget sjovt. De var
nogle værre drønnerter de fleste af dem. Men jeg tog over til hende
engang i mellem, og sagde "Goddag". Også for at smiske mig ind, for
jeg kunne da begynde og fornemme, at det nok ikke varede så længe før
den [biograf] kom til salg. Og så hjalp jeg hende lidt med at booke film. Vi blev
vældig fine venner. Men hun syntes, at jeg var for ung. Jeg var jo ikke
mere end 19 år, og det gik vist ikke. Så tog vi af sted på sommerferie
og undervejs ringede jeg for at høre hvordan det gik med
bedsterne derhjemme, og de sagde, at der havde ringet en fru Jacobsen.
"Du må godt købe hendes biograf". Jeg ved ikke om du ved hvordan dine egne
forældre ville reagere, men der var i hvert fald ikke nogen god stemning
i kareten, da vi kørte fra Haparanda til Gøteborg i ét hug. Der er langt!
Men så kom jeg på visit hos Fru Jacobsen igen. Der var nogen i hendes
familie, som havde sagt til hende, at det var nok mig som hun skulle
satse på. Det viste sig så, at vores købmand’s kone (hjemme i Viby), var
niece af den gode fru Jacobsen, så dér havde jeg jo fået en fandens fin
anbefaling. Hun ville se igennem fingre med det med alderen. Jeg var jo
kun 19, så jeg måtte have Mutters navn på licensen. I hvert fald lige de
første måneder. Jeg vimsede jo rundt derude, selv om der var 14 dage til
overtagelsen. Imens hun havde lukket biksen ned for holde ferie, kom
posten jo med de første reklamepakker. Men næh, når udbetalingen var i
orden og papirerne skrevet, så måtte jeg godt pakke op. Ellers var det
pakker til hende, selv om jeg skulle lave reklame for min åbningsfilm.
Så måtte jeg have fat i sagføreren, og få lavet de papirer i en helvedes
fart, så der kunne komme til at stå, at der skulle åbnes med ”Når Guldfeberen Raser”.
Det var åbningen. Det vil sige, at vi tog lige venner, familie og
forretningsforbindelser med og bød velkommen med ”Baronessen fra
Benzintanken”. Den var bedst til familiebrug. Og det var da vældigt
hyggeligt. Men så ellers ”Guldfeberen” til start. Og det var da godt nok
ved at få mig lynchet med den lokale ungdom. For når de nu kom med lort
på træskoene, og skulle ind og se Lee Marvin og Clint Eastwood, så skulle
de da ikke sætte sig ned på en træstol og synge. "Ham den nye biografmand,
han var da ikke rigtig klog!" Men da vi så kom over pausen og de begyndte
at slås, så hjalp det. Så blev jeg anerkendt alligevel.
Så stod der lidt Rex Film i hendes kalender. Det gik såmænd også. De kunne sælge billetter, og så
skulle man jo også have besøg af Rex Films unge rejsende. Det var
indehaverens søn, Loke Havn og så kom vi til at lære hinanden at kende,
for det var det eneste sted, han var blevet taget ordentligt imod. Det
var ham, som senere kom til at sidde på Warner. Det er i hvert fald hans skyld, at der er
en bif i Malling i dag. For den gang jeg havde beklaget mig tilstrækkeligt,
var det ham, som gav mig ”Åndernes Hus”, og dermed den første
Danmarkspræmiere i en lille bif. Det var sundt. I dag er det jo som
bekendt ikke nogen sensation at have Danmarkspræmiere i en lille bif,
for det har vi jo stort set hver uge.
|
|
"Husk
at lukke døren, hvis I skal på toilettet under filmen, ikke!".
Hvordan gik det til, at Malling Bio får 70mm? Hvad var anslaget til din interesse
for 70mm?
Det med 70mm, det var mere eller mindre tilfældigt. Men det gik jo op
for mig, at 70mm betød meget. Det var vel også nærmest det, som det
handlede om på det tidspunkt?
Ja, for der sker et eller andet for dig, at du beslutter, at
70mm, dét vil jeg have i min biograf!
Ja, men det er jo nok omvendt rundt, når det kommer til stykket. I
Malling stod der to gamle Bauer B5 fra 1937, som havde stået i
Palæ i
Aalborg indtil 1964. Kulbuelys, manuel overblænding og start med
håndsving for ikke at rykke blænderen. Det var vældigt spændende. De
kørte godt. Det skal være sagt, men det var noget gammelt noget, og der
var ikke rigtigt nogen som ville påtage sig at få dem til at lave et
skarpt billede, lige meget hvilke glas [objektiv] man satte på den. Så
noget skulle der ske.
Men jeg endte med at få to DP70'ere. Jeg endte med at spørge først hos
Heidemann [Dansk
Kinematografisk Fabrik], som jeg også havde været efter
dengang Kinofaen stod af dengang i Solbjerg. Han var for dyr, og havde
kun noget brugt. Så tog
jeg så til Rødovre [Dansk Biograf Teknik], og Poul [Petersen] slæbte mig jo straks ind. Så kiggede jeg rundt og sagde: "Hvad var så det?". ”Dem skal du ikke
kigge på”, sagde han. Det var så DP'eren. Der var et eller andet over
dem. Dem kunne han ikke lide. Men i hvert fald endte det
med, at jeg skulle købe de to DP70'ere. Det var som 35mm maskiner han
solgte dem og ikke andet. Ja, så kunne vi selv rode færdigt, så de kunne
komme til at bestille noget igen. Ja, det var da i orden med ham, men der
var ikke andet garanti end 35mm hos ham. Palladium’s gamle Bofa [forstærker]panel, stod der også. ”Fulgte det med?”. ”Næhh, det kom da an på, hvad jeg
ville give for det”. Jeg kunne få det for 5000 kr., uden garanti.
For mig snakker vi ikke om større billeder, men om bedre billeder. Det
blev jo næsten som mejslet ind i væggen. Også lyden som jeg var meget,
meget besat af. Og jeg må jo alligevel også have været ude og studere
noget af det. Fordi jeg insisterede jo på, at det skulle være
"Ørneborgen" som skulle åbne, så de rigtigt kunne få en lydoplevelse.
Det fik de også, så hatten passede. Det mest forfærdelige var, at på det
tidspunkt havde Malling altid to film om ugen. Det var en sensation at
sætte en film til at køre en [hel] uge, og få en 70mm kopi over for de seks
forestillinger. Det var jo åndsvagt, men det kørte. Det var faktisk
populært en overgang. Altså ”Ørneborgen” kunne have kørt længe, det er
jeg overbevist om. Den kom jo bare igen og igen.
• Gå til
Magnetlyd i Malling Bio
• Gå til in70mm.com:
7OMM with
Per Hauberg
• Gå til Biografmuseet's
Historie om 70mm film og De Store Formater
• Gå til Per Hauberg Nielsen
(1952-2024), Biografmand
|
|
Malling Bio, Borgere og Venneforening
|
|
Hvorfor er det vigtigt for Mallings borgere, at have biografen?
Det er der mange grunde til. For det første er det socialt. Det er det
politiske korrekte at sige. For det andet, kommer de lige hjem fra
arbejde. Formentligt fra Aarhus de 90% af dem. Hvorfor skal de så til at
køre den samme tur en gang til, og betale en formue for at parkere? Hvis
de overhovedet kan finde derind for omkørsler og ensrettet og alt det
der. For det tredie, så er det den sidste stump lokalkultur der er. Det
kan gå ligesom da slagteren lukkede. Jeg kan ikke forså, at der ikke er
en slagter mere. Det kunne gå, da de tre købmænd var her, hvor de var
vandt til at gå hen og hente en pakke gær, som de havde glemt i Bilka.
[Butikkerne er] Væk, fordi de ikke købte andet en gæret. Så det er vigtigt for begge
hold.
Ved borgerne godt, at det er vigtigt at holde fast i biografen?
Jeg har i hvert fald ikke bestilt andet de sidste 45 år end at fortælle
dem det. Jeg har alle dage sagt, at jeg ikke
vil have noget med foreningsbiograf at gøre. For det passer ikke til mit
ego-trip. Men, da der skulle digitaliseres, da trommede jeg jo folket
sammen og de viste dog interesse, for de kunne ikke være inde i salen.
De stod faktisk helt ude på gaden for at være med i det møde, hvor jeg
startede med at fortælle dem, at nu var det altså hjælp eller lukning.
For diktatet fra filmudlejers side var ”digitalisering eller dø”. I
startfasen hed det jo faktisk 1 mio. kr. pr. sal. Hvor de skulle komme
fra i en biks, som omsætter for små 2 mio om året inkl. sliksalg? Det
var svært at se. De store biografer rumsterede jo gevaldigt, da Per Stig
Møller gik ud, og ville lave en støtteordning til de små [biografer] til
digitaliseringen. Så ville de også have. Det var sådan set fair nok set
fra den kant.
Der var næste 200 mennesker til bønnemøde, og jeg fik dem forklaret, at Malling bio ikke bliver til en foreningsbiograf, så
længe jeg har noget at skulle have sagt her. Til gengæld, hvis der var
nogen som ville gi’ en hånd med, hvad enten det var økonomisk, hvis
nogen sad med et fedt firma med et overskud, de skulle have afskrevet,
eller nogen som bare ville købe et medlemskab, eller nogen som ville
gøre et eller andet, ville det være en stor hjælp.
Vi fik stor succes med at trumfe igennem, at dem, der ville biografen
det godt, de tog en stak programmer med hver gang de var i biografen og
smed dem i postkasserne på deres egen vej. Det var ikke en længere
spadseretur, end man normalt ville gå, og ikke en større belastning
en gang hver anden måned end, at man kunne klare det, uden at blive træt
af det. Så var jeg så letsindig at stikke dem to fribilletter, hver gang
de gik den tur. Det er nu ved at blive så mange fribilletter, at Disney
er begyndt at protestere. Men deres fodtøj er jo også lavet over en
anden læst end jyders.
Men benefit for foreningen, var det simpelthen bare, at de
stadig ville have en biograf i Malling?
Det var oplægget, og det er en regulær
forening med en bestyrelse og en formand, og så en masse rare menige
medlemmer. Jeg mener, at tallet er ca. 250 medlemmer lige i øjeblikket. Det synes
jeg er nydeligt, selvom andre, som er tilknyttet sportsforeninger siger,
at det var nu ikke mange i sådan en stor flække. Der er forskel på
finkultur og fodbold. De der venlige mennesker, de betaler 200 kr. om
året, som jeg sagde til dem den dag, ”for ingen ting”. Det er jo løgn,
for, for det beløb, så kommer de med til en årlig generalforsamling. Det
lyder jo heller ikke videre underholdende, men der har de jo indflydelse
på hvad foreningen gør, med de der 250 gange 200 kr., der kommer ind pr.
år. Og det står jo i vedtægterne, og dem har de jo også alle sammen
været med til at vedtage, at støtteforeningen er der for at hjælpe med
store tiltag. Altså modernisering, digitalisering, nyt gulvtæppe og hvad
der nu ellers kan være tale om, og til at sætte gang i en påvirkning af
sponsorer.
Alene det, at der er en stor flok medlemmer i en støtteforening, det har
vist sig at være noget som dem, der gerne vil lave et sponsorat, ser
meget på. Det er ikke bare en eller anden tosse, som sidder henne i sin
landsby, og driver sin hobby, og vil have hjælp til det. Men, at der
også er andre mennesker, som interesserer sig for det. Det har været af
meget stor betydning for vores sponsorer. Et pudsigt, næsten omvendt
tilfælde, fordi alle de store fonde man kan prøve at søge, når man
ellers får den støvet op, der hedder det sig, "at man ikke støtter
private foretagender".
Men det betyder jo så, at Malling har en biograf, og at borgerne kan
se film, og det er de glade for kan jeg regne ud?
Ja, de kunne vise det tydeligere, men jeg tog et billede af de mange
mennesker som var med til møde, og har tit stået og tænkt på, at det
halve af de mennesker i den forening, de har købt aflad. Så har de købt
noget uden nogensinde at sætte deres platfødder her. Det er jeg lidt ked
af. Jeg vil hellere have, at de kom af begejstring, men jeg vil også
hellere have, at de kom uden en støtteforening. Men sådan er det. Sådan
er det jo ikke i dagens Danmark, og sådan er det jo ikke i nogen
biografer.
Imperial har flere tomme stole hver dag end jeg har.
|
|
Den Gode Film- og Biografoplevelse
|
|
Hvad er en god film for dig?
Ja, jeg dissekere dem ikke lige som en filmanmelder, og heller ikke på
samme måde som nogen af mine publikummer. Jeg er nok blevet lidt
kommerciel og så dog alligevel. Der er også noget smag. Eksemplet fra
den ene grøft til den anden grøft. Min ynglingsfilm de sidste 30 år
er "Victor/Victoria". Det er musical i den relativ moderne ende.
Handlingen foregår dog i 30'erne, men den er rimelig moderne tekniknisk, og
med god lydkvalitet på musiknumrene, og den er sjov. Og i den anden
grøft, så havde vi en lille film fra Camera Film som hed ”Ida”. Find den og se den.
Normal format, mono, polsk, og de flotteste S/H billeder jeg nogensinde har set. Hver eneste
gang der var et klip, så "suk". Det var nødvendigt at se den et par
gange, for at få både fotograferingen og handlingen ud af det. Det hele
kunne ikke komme ind på én gang. Det var der slet ikke plads til. Det er
en mageløs film.
Har du en virkelig ynglingsfilm?
Ja, det er "Victor/Victoria". Men der ud over, bliver jeg stadig ved
med at vende tilbage til ”Ørneborgen”. Det siger jeg hver gang, jeg
har set en ny krigsfilm, at så kunne man nok godt lige snuppe den en gang
mere. Jeg synes, at jeg breder mig vildt og inderligt, genremæssigt. Jeg
gider under ingen omstændigheder noget som kommer fra Marvel, og i det
hele taget, når noget går over gevind. Ellers hvis vi er i Ramasjang, så tror jeg aldrig,
at jeg har set en bedre røverhistorie end ”Casino Royale”. Til meget,
meget forargelse for andre Bond fans, så synes at altså, at det er den
bedste James Bond film. Det er stadig væk Sean Connery der er ”min”
Bond, men ”Casino Royale” er så meget bedre en film. Alene
åbningssekvensen, der er vel næste 15 min med denne her til-fods jagt,
op i byggekraner og ja hold da kæft. Afsindigt flot filmet og med en
lydside som siger spar to. Plus, at vi når at komme helt ned på jorden
med rigtigt skuespil af Mikkelsen på den ene side af bordet og med Bond
på den anden side som virkelig sidder og kører på hinanden. Jeg synes,
at den er fremragende. Ellers bliver det svært at remse op, for der er
mange.
Hvad er en god biografoplevelse for dig? Hvad er det der gør, at du f.eks. tager til byen og
ser ”Hello, Dolly!”?
Jeg får mig ikke taget sammen til at komme i biografen. Jeg har aldrig
tid til det, men jeg ville så gerne. Men altså ”Dolly!”, den kan jeg jo
udenad. At se den igen i 70mm, det var da lykken. Og
Imperial er et
vidunderligt sted at komme. Var i hvert fald dengang. Jeg ved ikke
hvordan det er i dag.
Men hvad er det som tricker dig?
Det er simpelthen helheden. En ting er at se ”Dolly!” igen, det ville
jeg gøre ved enhver given lejlighed, næsten. Jeg var meget nysgerrig for at
høre hvordan DTS klarede den. Og det gik jo faktisk også fint.
Billedmæssigt var det jo formidabelt. Og så det, at høre en reaktion fra
et publikum, der ikke har set sådan en film før. Eller [opleve den med]
nogen, som holder ligeså meget af den som mig. Det er nok noget af det
vigtigste. Det er altid sjovt at se en publikumsreaktion. Jeg sidder tit
inde bag i salen for at fornemme hvordan de har det med denne her film i
dag. Det begyndte nok med ”Farligt Begær”, men det var nok mere
sensationen. Og stå derinde lige som hun kommer op af badekarret til
sidst, og se at hele bundtet ... de letter simpelthen. Men nej, det bedste
er sgu, når man hører, at de alle sammen ler på én gang. Og der er så
langt imellem film man kan le af. Jeg er slem til at se
biografoplevelsen fra biografmandens side. Den kan godt være påvirket af,
om det er en film, som kommer til at give penge i kassen.
|
|
Tidernes Skiften
|
|
Et
par entusiastiske 70mm brødre, der begge deler oplevelsen at forlade
gymnasiet før tid, og aldrig har interesseret sig for fodbold.Hvordan har du oplevet tidernes skiften i den tid du har haft
bio? Repertoire, stil og publikum og så videre.
I 1973 kunne jeg sætte hvad som helst på plakaten, og få masser af
mennesker ind. Vel nok fordi der var ikke nogen konkurrent. Altså der
var én kanal på tv. Det var næsten en sensation, hvis de havde en
spillefilm på en lørdag aften. Og det var dét. Min forgænger holdt
principielt altid lukket om onsdagen, for der var der andespil i
sportsforeningen. Det var på det niveau. Der gik tog til Aarhus 7 gange
om dagen. Du kunne ikke engang komme hjem fra en 9-forestilling. Nu har
de lukket [Odder]banen, men ellers har der nu været 7-8 afgange til
Aarhus i timen. Det er noget andet, og toget har nu endestation i
foyeren hos den værste konkurrent. Det er ikke nemme vilkår. Det har jo
også vendt sig sådan, at - igen i '73, at hvis Per opførte sig rigtigt
pænt, og kørte alt det lort som Nordisk Film kom slæbende med året i
gennem, så kunne Per få lov til at køre Olsen Banden i efterårsferien.
Olsen Banden havde premiere i efterårsferien, og så fik Per den 12
måneder efter. Altså året efter. Sådan var det med alt stort fra
Nordisk. De andre kunne man få på den halve tid. Men Nordisk var
ekstremt slemme på det tidspunkt. Og det betød ikke en skid. Og efter 12
mdr., så kunne man kun beholde den i 1 uge, fordi der var andre som
ventede. Så der blev kørt formentligt syv forestillinger med hver film og
til fuldt hus, og 57% i filmleje. Det giver vi ikke engang i dag.
|
|
Fremtiden for Biograferne
|
|
"So,
I'm a woman pretending to be a man pretending to be a woman"
(Victor/Victoria). Det er aften og Bio spiller aftenens første forestilling.
Publikum kan i dag se film
hele døgnet alle steder i forhold til for 40 år siden. Hvordan ser du
fremtiden for biografer?
Den er sort. Det er efterhånden længe siden, at jeg gjorde mig meget
upopulær ved en generalforsamling, og sagde, at nu var der 10 år tilbage
til, at der kun var biografer i de fire største byer. Jeg tror det snart
er 10 år siden. Og jeg får ret. Jeg tror ikke vi overlever ret længe.
Jeg er efterhånden så gammel, at jeg kan være ligeglad, men det kan jeg
alligevel ikke. Så kom min revisor og sagde, at han havde gennemgået de
sidste 5 år, for han var ikke så sikker på ham, der havde passet det for
mig. "Det er helt sikkert, at det ikke er overlagt snyd, men du skylder
altså over 300.000 kr. i moms. Dem skal vi have indberettet, og dem skal vi
ha lavet en afbetalingsordning med". Der var simpelthen blevet
indberettet for lidt hver måned. Men det endte så med, at jeg gik i
banken i stedet for at låne de penge, plus, at det var et år hvor jeg
havde en dårlig sommer, så der står noget mod 400.000 kr. på et lån.
Så jeg har ikke råd til at lukke. I går solgte jeg 12 billetter på 5
forestillinger. Det er der sgu ikke noget ved. Specielt ikke når jeg har
gjort mig umage, og har et godt program. Jeg har altid sagt, at jeg skal
kunne stå ude ved bygrænsen og skyde med spredehagl efter dem, som tager
ind til byen. Så skal jeg jo også vise det hele her.
Du nævnte pension - vil du gerne pensioneres?
Havde jeg ikke haft det lån i banken, så er overvejelsen så tæt på. I
hvert fald når jeg har sådan en aften. Dem har jeg altså for mange af,
hvor der ikke kommer ret mange. Så går jeg og tænker på, at det godt nok
var en skam, at jeg fik sat de nye stole ind, for det er de ikke værd de
nisser her i byen. Så er det stort set det samme alle steder, det er jo
så en anden snak. Det betyder bare, at de har ret i, at vi er på vej ned.
Det måtte godt lige ha’ varet lidt længere, for jeg har ikke til sinds
at give op. Men altså
3
Falke Bio i sin tid, og min part i
digitaliseringen, har begge gange kostet hele min pensionsopsparing, og
min mor's hus som jeg solgte i sin tid. Der er ikke en skid opsparing i
mit navn nogen steder. Så der er en folkepension, og så en delpension
for tre år af min banetid. Så der er sgu ikke meget at leve af, og hvis
jeg skal til at bruge den også for at kunne drive biografen, så bliver
det trist. Så jeg prøver så længe, at helbredet holder til det.
Ejer du bygningen
Ja, så den kan jeg sælge og flytte et rart sted hen. Ja så kan du så
vende om og sige, at sidste gang der var ejendomsvurdering, der faldt
den, til trods for vedligeholdelse som endda nævnes på
vurderingspapirerne. Den står kun til 2,7 mio i dag. Det kan jeg dårligt
nok få et ordentligt parcelhus for. Det kan ikke engang betale sig at
flytte. Det er ikke nogen heldig udvikling. Jeg vil slutte af med at
sige, at jeg er møgegoistisk, og jeg håber, at jeg får lov til at kører
videre indtil den dag hvor jeg segner. Altså i gamle dage, der var der
altid sådan en tvivl. Jeg sagde altid, at jeg skulle bæres ud, men der
var tvivl, om det skulle være bedemanden eller kongens fogede, som skulle
bære mig. Den med fogeden, den er jeg sådan set ude over i dag, så det
er kun bedemanden vi taler om. Men der kan selvfølgelig også være
helbredet.
Er du en pessimistisk mand?
Normalt ikke, men måske alligevel lidt. Jeg kan sige ligesom Mark Twain:
”Jeg har haft så mange bekymringer, som ikke blev til noget.”
|
|
|
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:37:07 |
|
|