| |
Mercur / Art Cinema, København |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.10.2021 |
Mercur
biografen - nu som teater Bremen den 4. oktober 2021. Foto: Thomas Hauerslev
MECUR / ART CINEMA
Nyropsgade 41
Åbnet 15. september 1966
Ordinær biografdrift fra 1. september 1971
Lukket 19. marts 1978
Den lyse Mercur-bygning står færdig i 1956. Huset er tegnet af arkitekt Otto
Frankild, der kort efter påbegynder
Imperial-byggeriet næsten ved siden af ud mod Vester Farimagsgade og
Vesterport Station. Det nye Mercur består primært af et hotel med 85 elegante
værelser, der skal kunne måle sig med international standard. En overnatning i
enkeltværelse koster såmænd blot 20 kr. Udover en bar i stueetagen ved navn
Monseigneur rummer bygningen en luksusrestaurant på første sal samt
selskabslokaler og spillelokaler, bl.a. en meget stor billardsalon. Åbningen
fandt sted onsdag den 5. december og arrangementet var så fornemt, at der var
deltagelse af selveste Kong Frederik.
• Gå til stoleplan
Mercur Teatret
Husets bagside støder op til Nyropsgade. Her har Københavns Handelsstands Klub
af 1841 fået indrettet en stor sal med 642 pladser, der med kraftig hældning
strækker sig fra stuen og godt ned i kælderen. Salen skal primært benyttes til
klubbens foredragsaftener om onsdagen. Herudover er det tanken at leje det store
lokale ud til andre former for arrangementer, bl.a. teater. Aage Stentoft har
allerede udvist interesse for det rummelige lokale, som han ender med at leje
sig ind i til forestillingen ”Cranks”. Salen får navnet Mercur Teatret.
Man skal ned af en dyb trappe, før man når det ret store foyerområde, der har
rigeligt plads til rigtig mange gæster med glimrende bar- og
garderobefaciliteter. Indgangen er placeret i salens midterparti, hvorved
udgangspartiet længere oppe faktisk fører stort set direkte ud til gaden. Salens
særlige ’clue’ er en stor udsmykning, som er en forstørrelse i forholdet 1:2.500
af H.C. Andersens silhouetklip.
I marts 1957 rejses en kæmpe lysreklame på taget med Mercur-bogstaver i næsten
fire meters højde. Man kan i Mercur Teatret opleve foredrag om ’hvorledes den ny
kvinde holder sig i form’, der afholdes politiske møder, trylleshows,
danseoptrædener, revyer, teaterforestillinger og gæstespil. DR benytter også
Mercur Teatret til tv-optagelser med publikum. På et tidspunkt bliver der
installeret 16mm-udstyr, som benyttes til arrangementer med salgsfremstød samt
korte rejsefilm, men i 1966 er det ved at være småt med de større engagementer.
Lokalet udlejes fortsat til private arrangementer, men teaterforestillingerne er
stort set ophørt. Nogle af de seneste havde ikke fået den bedste
pressemodtagelse og der var nu tydeligvis bedre egnede lokaler i byen.
Falkonercentret var eksempelvis kommet til allerede kort efter åbningen af
Mercur, der ellers har glimrende forhold bag scenen.
Arne Otto Renneberg havde startet sin biografkarriere som piccolo i
Odeon og var siden fortsat som
altmuligmand på Flamingo Film, før han blev bogholder i Rialto Film. Han syntes,
det var ærgerligt, det store lokale stod så relativt ubenyttet hen, så han
foreslog Kulturministeriet, at man kunne give bevilling til at benytte det til
biografdrift med ’art cinema’. Naturligvis med sig selv som bevillingshaver. Den
gik relativt nemt i orden. Tanken var nemlig ikke, at Mercur Teatret skulle vise
film på regulær facon, men kun én gang om ugen på grund af lokalets øvrige brug.
Forestillingerne ville endda ikke finde sted samme dag hver uge. Allerede da gør
han det ikke såre nemt for publikum. Hensigten var den sympatiske at bidrage til
det københavnske biografrepertoire med titler, der ellers ikke ville blive
udsendt i almindelig biografdistribution, fordi det ikke var kommercielt
forsvarligt. Cafébiograferne er ikke opstået endnu, de kommer først op i
1970’erne, men problemet for Art Cinema i Mercur bliver, at der allerede er
udmærkede og langt bredere tiltag for art-filmene rundt om. De større kommer op
i Brusendorffs Carlton, mens en række
andre finder vej til Knud Hauge og Peter Refns
Camera på Sdr. Boulevard, der i sin
nye skikkelse har haft et forrygende første år. Endelig er der også
Windsor på Peter Bangs vej.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign |
Renneberg åbner sin Art Cinema torsdag den 15. september 1966 med ”Hallelujah
the Hills”. Billetter kan købes forud gennem BT-centralen men ellers i Mercur på
selve dagen fra kl. 18, hvor forestillingen finder sted kl. 20. Som forfilm
vises Mai Zetterlings engelskproducerede ”Krigslegen”. Renneberg har selv sørget
for kopien til hovedfilmen, som allerede er i landet. Ingen anden distributør
har været interesseret i den, så han indgik personligt en distributionsaftale og
filmen var sandsynligvis utekstet. Det er en slags crazykomedie, som pressen
mener, fejler på næsten ethvert tænkeligt punkt. Kortfilmen skulle være lidt
bedre. Programmet vises en enkelt gang mere den efterfølgende tirsdag. Torsdag
den 22. september har Renneberg fået Dan-Ina Film til at give premiere på den
tjekkoslovakiske ”Tusind klarinetter”, som kun vises denne ene gang. Fra samme
selskab og land kommer familiefilmen ”De to musketerer” af Karel Zeman den 11.
oktober. Det var vist ren premiere-spild. Den 29. september har man støvet
”Elverhøj” fra 1939 af og den 17. oktober vises den noget nyere franske ”Pariser-roser”,
der havde haft dansk premiere i 1961. Den 25. oktober er der atter en ældre
dansk film på programmet, nemlig ”Gabestokken” med Ib Schønberg. Fredag den 4.
november kl. 20 er Lilli Palmer på programmet som ”Forførende Julia” og hermed
er det allerede slut med Rennebergs filmeventyr i Mercur. Investeringen havde
heldigvis været minimal og blot kostet ham få tusind kroner, men det var nu
svært at se, hvad meningen med det hele havde været.
Så gik der atter nogle år med øvrige arrangementer, før en vis excentrisk herre
med temmelig god sans for pr fik lyst til at drille den ganske københavnske
biografbranche. Det drejer sig om en mand, der var kendt for noget ganske andet
end biografdrift, men som i sin pure ungdom havde solgt is og chokolade i
Kosmorama i Helsingør. Hans navn var Simon Spies og som bekendt Danmarks
ukronede rejsekonge nr. 1, hvis man ikke spørger en præst i Tjæreborg, for så
var han kun nr. 2. Spies køber i 1971 hele Mercur-bygningen, hvor han indretter
sit rejseselskab i nogle af de store selskabslokaler, mens hoteldriften
fortsætter. Teatersalen røres der ikke ved.
|
|
Den
slet skjulte hemmelighed ved Mercur er, at den faktisk ikke er særlig
egnet til biografdrift. Som Art Cinema blev lærredet hejst ned fra
loftet og synede af meget lidt på den store scene. Det blev større, da
salen blev til Mercur, men udsynet fra bagerste række var som fra en
balkon og lyden var heller ikke fantastisk. Der er nu installeret 35mm
og der kommer siden også 70mm-udstyr, hvor ”South Pacific” blev vist i
ny kopi fra 26. december 1975 frem til 10. februar 1976 som den vistnok
eneste i dette storformat.
Spies åbner Mercur Teatret som permanent biograf på sin 50-års
fødselsdag, den 1. september 1971. Det sker til stor virak og almindelig
forargelse i alle kredse og af mange årsager. Internt i branchen er man
rasende over, at Spies vil sælge biografbilletter – til premierefilm –
til blot 4 kr. om eftermiddagen over hele salen og 7 kr. til
midnatsvisningen og så lidt differentierede priser til de ordinære
aftenforestillinger. Dem holdt han nærmere den gængse pris ’for ikke at
gøre mine kolleger i branchen nervøse’, som han udtrykte det. I dag
ville Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen bifalde tiltaget, men dengang
forholdt det sig ganske anderledes. Dernæst er der premierefilmen.
Spies havde selv fået lov til at vælge den danske titel til sit
åbningsprogram, der kom fra selveste MGM. Roger Vadims ”Pretty Maids All
in a Row” med Rock Hudson, Telly Savalas og Angie Dickinson kom således
til at hedde “Fire frække numser fik et gok”. Der ville i årene efter
komme stribevis af titler af langt mere forargelig karakter, men nu
skrev vi stadig kun 1971. MGM havde først pure nægtet at benytte Spies’
forslag, men endte ikke desto mindre med at gøre det alligevel. Selv dér
havde man nok anet muligheder. Filmen blev selvfølgelig en kæmpesucces
og spillede hver dag kl. 13, 15, 17, 19, 21 og 23. Selv spilletiderne
adskiller sig hermed fra de traditionelle 14, 16, 19 og 21 og på et
tidspunkt kan man endda fornøje sig allerede kl. 11 om formiddagen for
en daler. Sølle to kroner.
Spies havde udover al åbningsopmærksomheden ikke tænkt sig at tage del i
biografdriften, som han slet ikke mener at have begreb om. ’Hvis jeg
havde haft forstand på biografdrift, havde jeg vel heller ikke åbnet
biografen her. Nu gjorde det ganske vist sagen lidt nemmere for mig, at
biografen lå her i forvejen og aldrig er blevet rigtigt udnyttet’, som
han forklarede i sin åbningstale. Hans eneste holdning til filmene i sin
nye biograf var, at det skulle være ’intelligente film for intelligente
mennesker’. Det var nu ikke mange ’art-cinema’ titler, der blev vist de
kommende år, men han forsøgte trods alt at finde de bedst egnede til at
lede biografen. Første mand på posten blev den tidligere filminstruktør
Johan Jacobsen, der eksempelvis havde lavet den væsentlige ”Soldaten og
Jenny” med Poul Reichhardt og Bodil Kjer. Jacobsen havde på nær en
vældig kort periode forud i
Nørreport Bio været udenfor branchen siden 1966, hvor han på grund
af dårlig økonomi måtte opgive førnævnte Flamingo Film. Dermed mistede
han også sin produktionsbevilling til
Triangel Teatret. Nu var han i
det mindste økonomisk sikret gennem Spies i Mercur.
De frække numser bliver den 27. oktober skiftet ud med Luis de Funès i
”Højt på en gren en ogre sad”. Det var muligvis ikke Spies, der også var
kommet op med denne titel, eller var det? Den var bestemt lige så
løjerlig og blev da også siden forkortet en smule. Det var en rendyrket
komedie, men der kom ikke nær så mange gæster som til de fire frække
bagdele, der skulle gøres kolde. Efter et italiensk drama var der atter
pæn succes med Walter Matthau i Arthur Hillers ”Hotel Plaza nr. 719”,
der spillede fem uger fra sidst i november. Sidst på året og tre uger
ind i det nye vises et westerndrama med Warren Beatty og Julie Christie.
Alle distributører lagde film til; efter MGM var det Regina, Obel ,
C.I.C. og Warner-Constantin. Dernæst fulgte film fra ASA, Panorama,
Nordisk og Athena. Så bekymrede kan udlejerne altså ikke have været for
at give Mercur premierefilm i forhold til lavere filmlejer ved lavere
billetpriser. Alle handlede med Mercur. Priserne blev for resten også
sat noget op efter nogen tid.
Jacobsen dør allerede i juli 1972 kun 60 år gammel efter et par måneders sygdom.
Bente Pryds havde opsagt sit lejemål i Fasan
Bio i maj samme år og tilbød Spies
sin assistance. Spies var jo altid glad for en gæv pige og selvom Pryds måtte
trække sig ud af ’fasanen’ med underskud, kan det næppe siges, at have været
hendes skyld. Hun drev biografen på bedst tænkelige facon og havde glimrende
flair for gode film. De fleste film under Jacobsen havde også været af ganske
fin kvalitet. Et ganske varieret repertoire, faktisk. Pryds’ film bliver lidt
mere til den humoristiske side og skal man være ærlig, når de bestemt ikke
niveauet fra Nordre Fasanvej. Et rent gæt vil være, at formand Spies har blandet
sig mere i Pryds’ repertoirevalg end Jacobsens. Han var jo også en mand…
Den 20. november 1972 har man i Mercur premiere på den tyske ”Ferie sex” fra
Obel Film. Gunnar Obel havde allerede tidligt fundet en guldgrube i
halvlumre/halvdumme tyske strimler, der ikke er halvt så frække som titlerne
antyder, men de sælger tonsvis af billetter. Den første her i Mercur er ikke den
helt store guldåre, så herefter er der såmænd amerikansk familiefilm på
programmet. Det er ”Drengen der druknede i chokoladesovsen” med Gene Wilder.
Genindspilningen fra 2005 med Johnny Depp og titlen ”Charlie og
chokoladefabrikken” blev en langt større succes.
Woody Allens ”Min yndlings-perversion” får premiere i Mercur i april 1973 og
mærkeligt nok ikke i Dagmar. Måske titlen spiller ind. Den 11. februar 1974
kommer Obels danske produktion ”Rapportpigen” op i Mercur og i oktober vises
”Nøglehullet” med Bent Warburg. De har i hvert fald behaget Spies. Herefter
udvikler filmene sig i mere og mere uartig retning. Det sker lidt på samme måde
som i Carlton. En lødig titel mellem de mere underlødige og det er bestemt ikke
altid til at se på titlerne hvad, der er hvad. Hvor Carlton snart helt overgiver
sig til regulære pornofilm, så holder man sig i Mercur mest til pikanterierne.
De fleste film på programmet er fortsat helt ordinære underholdningsfilm. Spies
havde nu allerede i august 1973 indkasseret en bøde for at have hængt
uanstændige billeder op i udhængsskabet foran biografen. Så fik han den reklame
med.
Mercur viser alle dage udelukkende premierefilm eller større repremierer og kun
yderst sjældent en move-over fra en anden biograf. Det hænder undtagelsesvist
med Terence Hill-komedien ”Mit navn er Nobody”, som man overtager fra
Saga, der
er nødt til at tage filmen af med kæmpekasser for at give ”Mafiaen - det er osse
mig” premiere. Bente Pryds bliver i Mecur indtil 1977, hvor hun i samarbejde med
instruktøren Kirsten Stenbæk har påbegyndt et filmprojekt med titlen ”Et
kys på Amager” delvist finansieret af Spies. Filmen bliver aldrig
realiseret, da Spies trækker sig ud af projektet en måned før,
optagelserne skulle begynde.
Sidste film i Mercur Teatrets ordinære biografdrift bliver den tyske
”Når unge elsker!” fra Obels vanlige hylder. Den er tematisk lidt mere
udfordrende, men lige så lidt fræk som de fleste andre. Biografen giver
hverken overskud eller underskud og man kan kun gisne om, at Spies på
dette tidspunkt har mistet interessen for filmdriften. Der skal vel
trods alt underskrives regnskaber og sådan noget pjat og det tager jo
tiden for andre sjove beskæftigelser. Sidste visning finder sted søndag
den 19. marts 1978. Omtrent samtidig overtager Spies det efterhånden
mindre hæderkronede Valencia på Vesterbrogade, hvor nogle ansatte havde
meget lidt tøj på. Der vil blive vist film i Mercur siden, men aldrig
mere som del af ordinær biografvirksomhed. Spies dør i 1984.
I perioden 1980 til 1983 eksisterer Mercur som Det Ny Musikteater, før
det i 1985 genåbner som Privat Teatret, hvor Susse Wold og Bent Mejding
får kæmpesucces over to sæsoner med stykket ”Privatliv”. Privat Teatret
fortsætter helt frem til 2007 med stribevis af særdeles populære
forestillinger. Lokalet var da også skabt til netop teaterformål, så
hvad man ikke formåede sidst i 1950’erne eller i begyndelsen af
1980’erne, lykkes endelig få år senere. I 2009 blev Privat Teatret
omdøbt til Bremen Teater eller blot ’Bremen’. Navnet er Niels Hausgaards
opfindelse. Her har Klovn-parret Frank Hvam og Casper Christensen
optrådt foruden naturligvis Hausgaard selv og stedet har dannet rammen
omkring en række Award-shows, bl.a. Bodil- og GAFFA-prisuddeling.
I mellemliggende perioder har der atter været sporadiske
filmforevisninger i stil med de tidlige år. Operatørrummet var mange år
fortsat udstyret med 35mm, men lærredet blev nu atter sænket ned fra
loftet og nogle vil vide, det var det oprindelige. I 1994 lejede nogle
herboende indiske filmfolk sig ind med særvisninger af en håbløs film,
som ingen dansk distributør ville røre med en ildtang. Filmen blev
præsenteret første gang søndag den 28. august 1994 under titlen
”Kærlighedens melodi”. Henning Sprogøe var med på rollelisten, der
ellers primært bestod af indiske skuespillere. En del af filmen var
optaget under et pinsekarneval i København og her havde man skiftet
musikken ud med indiske rytmer på lydsporet. Det var fuldstændig
vanvittigt og filmen var tilmed lang som et ondt år. Mange år senere er
der vist dokumentarfilm i Bremen som del af Cph:Dox.
Indgangen fra Nyropsgade ligner sig selv i 2021. Der er stort set ikke
foretaget nogen forandringer, kun udhængsskabene er fjernet for længst.
Den brede baldakin hænger der endnu med hvid tavle til at reklame for
den aktuelle begivenhed, mens Bremen lyser i røde bogstaver ovenover.
Salen ligner også fortsat sig selv. Om sæderne er udskiftet på et
tidspunkt, er ikke til at sige. Nye er de i hvert fald ikke, men er det
fortsat de oprindelige, så holder de nu meget godt.
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn,
Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø,
Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
Mercur Teatret
|
|
|
|
|
|
• Gå til Mercur /
Art Cinema |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
mandag, 01 januar 2024 18:13:02 |
|
|