| |
Teater-Biografen / Randers Teater |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.12.2024 |
Randers
Teater i 1905 (public domain)
Teater-Biografen / Randers Teater
Østergade 12
Åbnet 15. september 1912
Lukket 20. maj 1932
I Randers var Kosmorama åbnet som byens første biograf den 1. november
1905. Tidligere samme år var Randers Teater indviet den 7. februar – og
hvilket fornemt af slagsen det var med et formidabelt tilskuerrum med
rødmalede vægge og et gyldent, skinnende tæppe foran scenen. Salen er
indrettet med hele to balkoner udsmykket med hvide stukfigurer som
erstatning for byens 100 år gamle teater samme sted, der nedrevet i
marts 1904 blot rummede plads til 280 gæster. Det nye rejst på bare 11
måneder har 660 stole fordelt over 117 pladser i 1. parket, 115 i 2.
parket og 95 parterre. 1. balkon rummer 155 pladser, mens 178 gæster kan
tage plads oppe på 2. balkon. Ved balkonlogen findes en stor foyer med
hvælvet loft og italiensk marmor samt flotte malerier henover den ovalt
formede vestibule med polerede granitsøjler og blyindfattede ruder.
Langs gangene forefindes garderober samt toiletrum med brede trapper
mellem etagerne alt sammen godt oplyst, da der er indlagt elektricitet
overalt. I mellembygningen ligger teatrets restaurant med plads til 100
gæster og klubværelser ovenfor med altan mod haven og til højre
selskabslokaler med en bagud ragende festsal for klubben Harmonien, der
også ejer teatret nu genrejst af Carl Harild til sin nye, prangende
skikkelse med veranda af kampesten og et overordentlig smukt haveanlæg
nedenfor en stejl trappe. Under festsalen bor husets vært i en stor
stuelejlighed med fire værelser og i denne fløj findes bibliotek foran i
tårnet mod Østergade, der på imponerende vis afrunder den langstrakte
facades højre side.
Så flot var selve teatersalen, at både
Horsens og
Viborg bygger sine
egne efter samme mønster og fælles for dem er, at de alle tre kommer til
at vise film som regulær biograf. Det viser sig nemlig svært at få det
til at løbe rundt med så store etablissementer i selv større provinsbyer,
så med mange års mellemrum gives biografbevilling med forskellige (ud)fordringer
tilknyttet. I Randers sker det fra efterårssæsonen 1912 med
orkestermusik under forestillingerne, som principielt skal vare to
timer, så det rent faktisk illuderer en slags teaterforestilling.
Bevillingen er tildelt Harmoniens direktion ved grosserer Otto Kragh.
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Randers
Teater (public domain)
Som direktør for biografvirket antages den tidligere provinsskuespiller
Otto Petersen bosiddende i
København, som derovre siden 1909 har drevet
den langt mere beskedne
Frederiksberg
Biograf. Teater-Biografen behøver
end ikke aflyse, når der gives forestillinger på de skrå brædder til
venstre. Filmene rykker blot over i festsalen til højre, der har plads
til cirka 550 gæster denne dog kun med én balkon men ellers indrettet på
samme vis, hvor der i teatersalen kan sælges 640 billetter til
biografforestillingerne. I Harmoniens festsal er der allerede vist film
kort efter bygningens indvielse og henover tre uger omkring Kosmoramas
åbning i november 1905. Der er stor uvilje at spore blandt teatergæster,
som ikke har meget tilovers for disse ’afskyelige biografteatre’, når de
træder det levende teater over tæerne eller for den sags skyld endda
uden sirenesang lokker publikum væk fra den ægte kunst.
Til en begyndelse spilles i forhold til programmets længde noget
usædvanligt uafbrudt fra kl. 16 til 23 på søndage og fra kl. 19 på
hverdage, hvor publikum tilstedes adgang under pauserne og således åbner
Teater-Biografen søndag den 15. september 1912. Garderoberne er også
tilgængelige, når der vises levende billeder, men brugen af dem
frivillig. En lang affære som Albert Capellanis ”Paris’ mysterier”
spiller i sig selv halvanden time ugen derpå, hvor visningerne til
premieren mandag den 23. september er henlagt til festsalen, mens der
følgende dage spilles i teatret.
Efter sæsonafslutning 2. pinsedag den 12. maj 1913 noterer man sig nogle
fejlskud men sandelig også mange træffere. Ikke mindst en storfilm på to
timer og knap tre kvarter som ”De ulykkelige” efter Victor Hugos ”Les
misérables” i Albert Cappelanis italienske instruktion vandt manges
hjerter. Allerede i juli lyder det, at der ikke vil blive spillet film
den kommende sæson, men teatrets formand udtaler, at det godt kan være,
at denne kunstart vil blive genoptaget senere, så modstanderne skal ikke
glæde sig for tidligt over en sejr, thi filmene ’har vist sig at være en
god udvej, naar det gælder om at skaffe penge i kassen.’ Alene første
dag tilbage i september 1912 var der eksempelvis solgt 2.500 billetter.
Otto Petersen slår sig sammen med sin gamle kollega Ludvig Castella fra
Biografen på Brødregade, der under ny fælles ledelse skifter navn til
Phønix-Teatret.
Efter en billedfattig vintersæson, hvor i stedet en 19-årig Osvald
Helmuth har debuteret på de skrå brædder, viser Randers Teater under
dette navn fra 18. oktober 1914 ’efter overenskomst med Phønix-Teatret’
atter film på søndage, hvor der typisk gives fire forestillinger fra kl.
16. Første program er selvfølgelig atter en
Palads-titel fra Sophus
Madsens kvalitetsbevidste Dansk-Svensk Film, nemlig Gaumonts franske
”Skibsdrengen” instrueret af Léonce Perret med usædvanligt lange
mellemtekster, hvilket ikke var enhver beskåret at læse sig igennem. Når
teatret herefter viser film, holdes der lukket i Phønix. Aftalen var
udmærket, da store titler kan samle et gevaldigt publikum i den langt
mægtigere teatersal på søndage, som altid er ugens suverænt bedste. En
ellers noget usædvanlig praksis, der også benyttes af
Fotorama i Odder,
som på udvalgte søndage i de samme år viser film i Central Hotellets
store sal ved siden af sin egen.
|
|
Harmoniens
Festsal og Randers Teater th. set fra den smukke have (postkort)
Allerede 25. april 1915 tager Randers Teater skridtet videre og lader
den godt to timer lange ”Cabiria” af Giovanni Pastrone fortsætte
yderligere fire dage i teatersalen for herefter at skifte til nyt
program om fredagen, hvor Phønix dermed kan tage sig en helt lille ferie
indtil den 3. maj, hvor så omvendt teatret går i sommerdvale.
To år efter lukker Phønix ved udgangen af marts 1917 på grund af
bevillingshaverens død. Randers Teater fortsætter ufortrødent ved i
begyndelsen at vise et par film til benefice for Castella, der kunne
være blevet arbejdsløs, hvis ikke Otto Petersen snart havde rigeligt at
gøre andetsteds, hvorfor nu Castella officielt leder Teater-Biografen,
der snart reklamerer med sit gamle navn – de første måneder anført i
parentes.
Også varietéteatret Kasino i Rosenørnsgade nu forklædt som Folketeatret
viser film fra lørdag den 1. september. Dog kun som del af den øvrige
underholdning, hvor Kinematografens levende billeder maksimalt må udgøre
20 minutter, mens mindre operetter og pantomimer, hvori der ikke
medvirker mere end fem personer og tre statister ifølge
Justitsministeriets direktiver må vare 40 minutter. Det var skruet
stramt sammen, men mere end det, kunne en anden direktør Petersen
derovre ikke få lov til. Filmprogrammerne skiftes i begyndelsen to gange
om ugen, men bliver siden mere sporadiske. Arrangementet løber i henved
fem år, hvor publikum til sidst ikke længere orker at blive præsenteret
for strimler, man nu har set andetsteds forud.
For Randers Teater stillede sagen sig bedre allerede dengang i efteråret
1917, idet Kinografen og
Kosmorama i avisindlæg henover sommeren er
bebrejdet en række mislykkede film. Så varer det ikke længe, før der for
alvor er bølgeskvulp i biografbugten. I første omgang påbegyndes
opførslen af Raadhus-Teatret som resultat af, at Petersen ikke kunne få
lov til at åbne et nyt biografteater ovre på den anden side i ’Strømmen’,
hvor Skanse-Teatret først skyder op ti år senere. Teater-Biografen
udvider samtidig sit filmrepertoire til igen at omfatte øvrige ugedage
fra tid til anden, men kan ikke længere få de fineste paladsprogrammer,
da der blændes op på Rådhustorvet.
I november 1917 er i stedet Skandinavisk Films ”Trilby” med Clara
Kimball Young på plakaten, som har været åbningsprogram for
World Cinema
et par måneder forinden, hvor Cirkus Varieté er sprunget ud som fast
biograf i vinterhalvåret. Da kalenderen skriver 1918, er samtlige
visninger i januar henlagt til klubbens festsal, som man kendte det fra
tidligere, men i februar er filmene tilbage i ’Thalias hellige haller’,
som Social-Demokraten hyggede sig med at hælde salt i såret.
|
|
Randers
Teater - annonce november 1916 og Randers Teater med repremiere på Quo
Vadis i maj 1917
I tågelandet mellem den stumme scene på det levende teater spørges der
ganske eftertænksomt til amerikanske film af samme avis i forbindelse
med hjemkomsten: ’Har De lagt mærke til, at paa ingen andre film ser man
saadan smukke gamle hvidhaarede gentlemen som paa de amerikanske, de
ligner slet ikke maskerede skuespillere og er det heller ikke. Det kan
man godt bruge som norm for disse kunstneriske film, alt i dem er, saa
overbevisende.’ Det drejer sig i dette tilfælde specifikt om Universal-produktionen
”Manden fra det ukendte” fra 1916 med King Baggot og en række øvrige
distingverede herrer på rollelisten. Hollywood er i hast ved at udvikle
den filmtradition, der distancerer sig fuldstændig til den
teaterfremtoning, en så udmærket dansk skuespiller som Poul Reumert
aldrig kunne lægge fra sig, når han filmede.
Visningerne flytter frem og tilbage på scenerne i én uendelighed og man
må nøgternt konstatere, at Teater-Biografen ganske enkelt råder over to
store sale, hvilket er noget aldeles unikt her i stumfilmstiden. Snart
kan Teater-Biografens to masker noteres for indtil flere
danmarkspremierer og i oktober 1918, hvor konkurrencen med
Raadhus-Teatret er et faktum, ses fx ”Chaplin på rulleskøjter” i
festsalen både fredag, lørdag og søndag. Ulykkeligvis bryder den spanske
epidemi ud, hvilket koster store tab på et tidspunkt, hvor der ellers
netop var ved at komme ekstra skub i helt store teateropsætninger på
bagkant af verdenskrigen.
I lange perioder af 1921 og i første halvdel af det efterfølgende vises
ingen film på Østergades hvide lærreder, men i juli 1922 er den ikke
længere helt unge Castella tilbage i fuld hopla iført sin brede
kunstnerhat og således starter den nye sæson umådelig tidligt allerede
23. juli – fremover udelukkende i teatersalen. Teater-Biografens
vellidte leder kan slet ikke vente med at præsentere sine nye,
førsteklasses maskiner. Ved fremføring af ’de mest kunstneriske og
sensationelle films – med byens største og bedste lokale og med den
ældste biograf-expert som leder, vil Teater-Biografen blive et
foretagende af rang’, skriver annoncerne. Noget besvær får man dog med
det større apparatur, der med erfaringerne fra Viborg Teaters Kino er
placeret bagerst på den meget dybe scene og lader til at skabe en del
irritationsmomenter ved, at lyset dermed kastes gennem lærredet ud over
tilskuerne.
Der er på genåbningsdagen tale om den ret beskedne ”Straffefangens
skæbne” med Mary McAllister, der har haft danmarkspremiere i
Vesterbros Teater i København måneden forinden. Kender man lidt til den biograf, er
ordet ’kunstnerisk’ om repertoiret ikke det, der falder lige for, men så
var der jo også det ’sensationelle’. Filmens distributør – og leverandør
af maskineri – er det århusianske
Fotorama. De fleste af
Teater-Biografens næste film kommer således fra dette selskab, som
elleve år forinden haft fingrene nede i kagedåsen med et nærmest
identisk arrangement ovre hos
Kinografens Gottlieb Erichsen, dengang han
købte Kosmorama.
Orkesterledsagelse er man som udgangspunkt for længst gået bort fra. I
de fleste tilfælde lytter publikum blot til et piano, men drejer det sig
om større programpunkter, er en trio på plads, om det byder sig. De
kommende år bliver trods konkurrence fra flere nyopførte biografer
vældig gode, idet Fotorama rent faktisk netop er storleverandør af
sofistikerede, kunstneriske film fra både Tyskland og USA foruden en
uendelig stribe ramasjangtitler fra sidstnævnte som glimrende
supplement. Den store elefant i rummet, det evige spørgsmål om
biografbevilling, giver i sidste ende dødsstødet til hele
Fotorama-konstruktionen, men afstedkommer nærmest kun frivilligt
forandringer på biografkortet i Randers. Randers Teater kommer
ulykkeligt af dage på anden vis og alene derfor finder teater- og
biografdrift sammen igen hånd i hånd omme på den anden side af 2.
verdenskrig – tilfældigvis i Kino-Palæet opført af Gottlieb Erichsen på
Kinografens grund i 1940.
|
|
Randers
Teater - filmprogram nytårsdag 1917
Inden vi kommer så langt vises endnu film i begyndelsen af det nye årti,
hvor kun halvdelen af byens øvrige større biografer er hurtige til at
installere tonefilmsudstyr. Stolene er de samme fra dengang ved åbningen
og bliver kun sporadisk repareret efterhånden temmelig hårde at sidde
på. Af ren nervøsitet for at rette opmærksomheden væk fra scenen gør man
ikke som mod vest, hvor Viborg Teaters Kino pudsigt nok allerede selv
har skiftet navn til Kino-Palæet. Castella hygger sig i stedet med at
indrette et helt lille teatermuseum i bygningen, mens
filmforestillingerne bliver færre og færre, efterhånden som Castella
ikke kan finde stumfilm nok, der vil kunne samle tilstrækkeligt publikum
til at fylde den store sal.
Fredag den 20. maj 1932 vises ved to forestillinger og ledsagende
foredrag filmen ”Dassan”, hvis medvirkende i forvejen ikke taler ret
meget, for det er nemlig pingviner. Det bliver Teater-Biografens sidste
program. Efter ferien genoptages forestillingerne ikke og Harmonien
frasiger sig biografbevillingen. Det sidste fandt mange temmelig dumt og
teatret fortrød da også hurtigt. I løbet af sommeren var der hændt
det, at filmudlejere og biografdirektører var inviteret til
præsentationsforestilling i Teater-Biografen med uddrag af Fotoramas
tonefilm for den kommende sæson, hvor et demonstrationsanlæg fra
Zeiss-Ikon til stor begejstring var sat op til lejligheden.
Konkurrenterne skæver med rædsel til, hvordan det derovre går med
Kino-Palæet i Viborg Teater og betaler ganske enkelt Randers Teater for
ikke at fortsætte med tonefilm, som kunne have kørt i hvert fald
Kinografen og Kosmo-Palæet i sænk for Erichsen. Efter man havde taget
imod, var det for sent, men de tilbageværende biografer fik kun en
stakket frist. Arbejdernes
Biografteater – nu Biografen ’Jylland’ – får
nemlig overdraget bevillingen, så de derovre kan vise film fast alle
ugens dage. Her får man straks julelys i øjnene, hvilket alt sammen
munder ud i Slots-Bio. Det er Holger Bach derovrefra, der mange år
senere drister sig til at afsløre, hvordan arbejderne pludselig var
vågnet op i baronens seng.
Den 23. februar 1945 udøves schalburgtage begået af Petergruppen mod
teatersalen, der sammen med restaurationsbygningen ved sprængningen af
en hel serie bomber efterlades i ruiner, som længe henstår til
offentligt skue nødtørftigt afspærret af opslåede brædder på tværs af de
huller, der engang var døre. Den højre fløj med festsalen og
hjørnetårnet bliver stående og må i flere år lægge scene til teatret,
før det som nævnt køber sig ind i Kino-Palæet. Festsalen ombygges siden
til kontorer, hvor FOA holder til i dag. Til venstre fører en trappe ned
fra Østergade til Trapsgade, der benyttes som parkeringsplads. Atter til
venstre herfor opføres i 1952 et nyt ejendomskompleks med forretninger
og en større restaurant i stuen som erstatning også for en anden
bombesprængt bygning. På samme tid starter så teaterforestillingerne i
Kino-Palæet på Middelgade.
|
|
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
Kosmorama |
Kinografen |
Biografen /
Phønix-Teatret |
Rådhusteatret |
Arbejdernes
Biografteater / Biografen ’Jylland’ |
Kosmo-Palæet |
Skanse Teatret |
Slots-Bio |
Kino-Palæet / Teater
Bio |
Grand Teatret |
Værkets Biograf / KGB / KGBio |
BioCity / Nordisk Film Biografer |
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Teater-Biografen / Randers Teater |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
08-01-2025 |
|
|