| |
Fotorama, Viborg |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
03.10.2024 |
Fotorama
Viborg i 1918 (public domain)
Fotorama
Sct. Mathiasgade 66
Åbnet 27. juli 1914
Lukket 23. januar 2002
I november 1913 er aktieselskabet
Fotorama i Aarhus ved Frede Skaarup i
dialog om at benytte et større lokale på Preislers Hotel i den populære
Sct. Mathiasgade som biografteater. Allerede i starten af 1907 var
Fotorama på nippet til at åbne andetsteds nær ved; den skandale kan der
læses om både i Kosmorama og
Kinografen, som det i stedet blev til og da
var der så hele tre biografer i byen, dengang nemlig også
Biograf-Teatret. Kun Kosmorama overlevede som den største og bedst
drevne, selvom elektriciteten leveredes af en gasmotor, der stønnede, så
det kunne høres over hele byen.
Nu er konkurrenten hastigt i færd med at oppe sig, for de nye folk bag
Fotorama kommer i højeste gear og har endda stjålet Edvard Michelsen
derovrefra til at lede biografen for sig med bevilling knyttet til ham
gennem deres nye interessentskab. Om søndagen driver Michelsen for egen
regning tillige Kinografen i Bjerringbro. Ifølge Michelsen mange år
senere, er det ham, der tager kontakt til Skaarup, da politimesteren
sporenstregs har uddelt en bevilling på Michelsens ord for, at han vil
forbedre byens filmrepertoire betragteligt, hvilket er sød musik i
politidirektørens øren. Han skal nemlig have forbudt sin egen familie og
tjenestepige overhovedet at betræde Kosmorama grundet det underlødige
repertoire.
Alle disse søde, små anekdoter… hyggelige er de jo og vi fortsætter
opstemt i samme spor! I stedet for Preislers gemakker har Skaarup kastet
sig glubsk over enkefru Ludovica Bønding i nr. 66 på den anden side af
Hjultorvet. Det lave forhus med højt skrånende tag er godt alderstegen
og topper bestemt fruens alder, uden man naturligvis hverken spørger til
eller for den sags skyld kender en fin dames nøjagtige alder (det gør vi
nu alligevel – hun er på dette tidspunkt 50 somre men sig det ikke til
nogen). Den langstrakte bygning rummer forretninger i stuen, bl.a.
hendes nu afdøde mand, snedkermester Andreas Bøndings tidligere
møbelmagasin, der fra 1910 i reduceret form bærer sønnen Gustavs navn.
Længst mod højre findes forretningens udstillingslokale, som nu
forandres til en langstrakt vestibule med billetsalg og garderobe, mens
to store vinduer ud mod gaden på hver side fyldes billeder og plakater
samt både et rundbuet Fotorama- og et glasskilt henover sig.
Selve salen fremstår med 266 pladser og let hældning på rækkerne
nyopført bagved både meget smuk og smagfuld i sine dæmpede og afstemte
farver med en forholdsvis stor scene til musikken, der ofte består af
både klaver og violin og sommetider en hel trio. Øverst møder væggene
loftet i en rund bue. To døre mod gården til venstre fører gennem en
port ud til gaden. Maskinrummet er placeret over mellembygningen, der i
venstre side rummer en ganske lille beboelse. Ovre i Kosmorama står
filmapparatet på dette tidspunkt i en udposning inde i selve salen let
udbygget bagtil året forinden med separat adgang til maskineriet, som
drevet med håndsving fortsat rasler godt og grundigt. I Fotorama hører
man intet til denne del af forestillingen og publikum er mildest talt
begejstret.
|
Læs mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det sensationelle
filmsystem
Mine damer og herrer, "Dette er
Cinerama"!
"Windjammer" i Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70
|
Panacolor
Dimension 150
|
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Fotorama
i 1914
De første år byder endnu på rigeligt af danske film og særligt dem med
Valdemar Psilander er tilløbsstykker som regel tilsat et ekstranummer i
form af en komedie eller rejselyst. Detektivfilm og andre drabeligheder
forekommer også værende morderlig populære. Dem gør Kosmorama sig også
gevaldigt i, kaptajnen derovre gider nemlig ikke de danske film fra Ole
Olsens
filmfabrik i Valby. Det havde altid irriteret Michelsen
gevaldigt; nu kan han få dem alle helt for sig selv! På åbningsdagen
mandag den 27. juli vises som første film et bilvæddeløb fra Lyon i
Frankrig suppleret af Carl Alstrup som ”Prins for en dag”, der skulle
være overordentlig morsom.
|
|
Fotorama
1914 - åbningsprogram (Venstre)
Fotorama annonce september
1917 (Højre)
Titlerne distribueres af selskabet selv med det danske islæt produceret
af Nordisk Films Kompagni til forestillinger uden stop fra kl. 18 til
23. Kosmorama efteraber straks fremfor som hidtil at spille hver fulde
time. Snart når begge dog tilbage i en fast rytme, hvilket også er mest
fordelagtigt, da hovedfilmene sommetider allerede i sig selv snart varer
en time eller mere, men det foregår længe skiftesvist frem og tilbage.
Allerede efter to uger spiller Fotorama således kl. 18, 20 og 22 og
billetpriserne fordobles til 60 øre for voksne og 30 for børn. Man vil
være byens fine biograf, men ser sig dog nødsaget til straks at sætte
prisen ned igen til det tidligere niveau, før publikum hopper med på den
vogn. Når især de spændingsmættede seriefilm er på plakaten med
udskiftning hver mandag, styrter publikum til i en grad, at der bliver
forstoppelse helt ude i dørpartiet.
Allerede i foråret 1918 udvides salen i længden med godt en tredjedel
nærmest uden lukkedage, så Fotorama herefter når op på 365 pladser og
bliver for en stund større end Kosmorama med sine 325. Først nu sættes
to lamper op til at belyse den ellers tidligere så mørke indgang, sådan
som også Kosmorama havde fået tilladelse til forinden. De kraftige
begrænsninger under verdenskrigen bevirkede, at Fotorama var nødsaget
til indrette sit helt eget, lille elektricitetsværk, mens lærredet
midlertidigt udskiftes med et aluminiumstæppe for at opnå en kraftigere
lysstyrke, så et par lamper fra eller til... Man er heldig overhovedet
at kunne vise omtrent samme antal film som hidtil dog i 1917 kun to
timer hver aften men så i august atter udvidet til sammenlagt 24 timer
ugentligt og fra 1918 som i gamle dage – lige indtil den spanske syge
lukker Fotorama fra sidst i oktober frem til 2. januar 1919.
|
|
Fotorama
Viborg cirka 1920 (public domain)
Tømrermester C.W. Jensen ejer på dette tidspunkt bygningerne fortsat med
interessentskabet som lejer. Samme år modtager Justitsministeriet fra
anonym afsender i Viborg udførlig beretning om Fotoramas virke rundt om
i det jyske og at foretagendet snylter på andres bevillinger, men Edvard
Michelsen kan til fulde redegøre for sin personlige drift af det
viborgske Fotorama med bevillingen knyttet til ham. Nogle år senere
overtager han hele butikken, da århusianerne købes ud, mens han selv må
sige farvel til den lille sidegesjæft i Bjerringbro.
Fra 26. oktober 1920 er Fotorama de næste fire måneder eneste levende
billede i byen, da Kosmorama nedbrænder. Dette genopføres forbavsende
hurtigt og sidst i 1921 spidser situationen alvorligt til, da endnu et
gammelkendt navn vender tilbage, nemlig Kinografen, der nu med tysk
kapital i det danske firma, som i København fungerer med biograf på
Strøget og i tilknytning til
Kino-Palæet på
Frederiksberg, har i sinde
at (gen)etablere sig. Det sker under stor dramatik i Viborg Teater fra
2. juledag 1921. Forud har Fotorama så sent som i efteråret fået på
puklen, at der både her og der vises cowboyfilm, ’som stiller de langt
mere værdifulde svenske film, der tilstræber kulturelle maal’, i
skyggen. Stifts-Tidende er yderst tilfreds med den ringe opbakning
særligt her i Fotorama. Så kan de lære det, de biografdirektører. I
november oplever man endda den tort at måtte skifte program hele tre
gange på en uge. Publikum kan tilsyneladende fint skelne skidt fra kanel
i dette lille filmmekka for feinschmeckere.
|
|
Fotorama
Viborg med indgang til ny sal i 1930 (public domain)
Op gennem 1920’erne er der således tre biografer i drift en stor del af
tiden. Kino er dog lukket i 1926 blot for at genopstå som nærmest
rendyrket biograf i sommeren 1927 nu i fuldt flor som Kino-Palæet. Et
års tid senere lukker så Kosmorama i første omgang også bare
midlertidigt. Under dennes nedlukning pønser Michelsen på at gøre et
fremstød, der vil sætte Fotorama i en absolut førerposition. I den mere
beskedne afdeling investeres i en trio, der fremover vil benytte en lang
række instrumenter, hvor eksempelvis Kosmorama længe forinden havde
foretaget en hel lille tilbygning for at få plads til alle sine
remedier. Tilmed investeres i et nyt billedtæppe, så filmene kan stå
særlig fint her i Fotorama – der var forud set meget op til et avanceret
perletæppe ovre i Viborg Teaters Kino, som ellers var indkøbt af nød.
Samtidig bliver samtlige stolerækker omrokeret, hvilket ikke lader til
at koste stole, mens trioen i sig selv koster Fotorama ekstra 900 kroner
om måneden.
Inden de mægtige planer føres ud i livet, er Kosmorama både genåbnet og
har ligesom teatret fået tonefilmsanlæg i februar 1930. Her lader
Fotorama vente lidt på sig. I oktober 1929 ansøgte Jensen nemlig for sin
part om tilladelse til at nedrive hele det gamle forhus for i stedet at
opføre en ny beboelsesbygning i tre etager med forretninger i stuen og
har nær glemt alt om Michelsens Fotorama. Han er nervøs for
bebyggelsesgraden, men ender med i februar 1930 som tonefilmene klingrer
rundt om i byen at få lov til at påføre adressen hele fire etager med ny
port i midten af det store byggeri.
Trods en kæmpe forvandling mod Sct. Mathiasgade forandrer selve Fotorama
sig forbløffende lidt, hvor salen bliver stående, mens forhuset rives
ned og visningerne i øvrigt fortsætter helt frem til fem uger før
genåbning. Den største forandring sker akkurat foran i mellemhuset, hvor
lejligheden nedlægges for en væsentlig større og bredere foyer bagtil
med plads til nye toiletter og en stor chokoladekiosk, hvor der før var
billetsalg alt sammen strålende i hvidt og grønt oplyst af små, smarte
og hypermoderne lyslegemer. Her er der foruden en lang række
hvilepladser på blødt betrukne bænke, mens billetsalget er rykket helt
ud til gaden på hver side af det nye indgangsparti, der har nøjagtig
samme dimensioner som hidtil. Operatørrummet har allerede fået separat
opgang fra gården for at modstå brandfare, men forandres til nu også at
kunne tage de nye og større maskiner til tonefilm.
|
|
Fotorama
i 1930
Fotorama i ny dragt åbnes søndag den 7. september 1930 efter teknikere
og håndværkere har stået på nakken af hinanden, siden Fy & Bi den 4.
august sammen med orkestret tog afsked som ”Grønkøbings glade gavtyve”.
I ugerne forinden måtte publikum forcere stilladser og murerbaljer
henover planker som bro over udgravninger og hvad man ellers måtte
overkomme for at nå frem til syndens hule. Første film er den overalt i
landet lyksaliggørende ”Drømmenes vals” med Lilian Harvey.
Også salen har naturligvis fået sig en omgang, her er væggene nu røde
inddelt i kvadrater med forgyldte lister med buen fra væg til loft i
grønt, mens loftet fremstår hvidt med forgyldning omkring de smukt
ornamenterede og tilsvarende topmoderne lamper. Rækkerne er fremover
delt af en tæppebelagt gang og benpladsen i øvrigt forbedret en smule
uden, det har kostet siddepladser på grund af forandringerne af
gangarealet. Tværtom er der nu næsten 380 alle polstrede og betrukket
med plys, de bagerste rækker hævet yderligere og placeret amfiteatralsk.
Salen er fremover opdelt i 1. og 2. parket samt parterre. Foran lærredet
pryder et velourfortæppe med forgyldte frynser i stedet for det bare
billedfelt, som ved at fjerne scenen kunne rykkes en anelse længere
tilbage i gården. I denne tid benyttes Fotorama flittigt af MGM, der
også giver biografen en række danmarkspremierer.
En hustru får Edvard Michelsen fremme i 1938, da han endelig finder tid
til at gifte sig med den meget yngre fru Ellen Margrethe, men igen
afholder vi os for detaljerne. Kun vil vi sige, at hun lever et
lykkeligt liv frem til april 2003, hvor hun går bort som 85-årig, mens
gamle Edvard fremme i maj 1968 har sagt farvel til denne jord efter 88
somre – heraf 62 rekordlange år i biografens tjeneste.
Under krigen skiftes stolene ad hoc på grund af de store mangler på så
godt som alt. Først i det sidste krigsår ombygges indgangspartiet efter
mange klager over at skulle løse billet ude ved gaden i al slags vejr,
hvor et helt moderne billetkontor med tre luger (direktøren siger fire)
i august 1944 føres tilbage ind i foyeren inspireret af udformningen i
det nye
Saga i København med en endnu større chokoladekiosk til venstre.
Det skulle være færdigt til 30-års jubilæet sidst i juli, men nås ikke
helt til datoen. Udvendigt opsættes en bredere baldakin og dørpartiet
udskiftes med fornyet plads til billedskabe og plakater ind gennem
passagen.
|
|
Fotorama
- plan fra 1944 over indgangsforholdene før og efter
Lysten til endnu flere forandringer var tilstede, men man måtte krybe og
kravle for overhovedet at få lov til det mindste. Michelsen har været i
kontakt med den i Danmark snart verdenskendte arkitekt
Holger Pind om en
helt moderne storbiograf med plads til op mod 700 gæster, der da ville
gøre det af med den gamle, med ny sal placeret på tværs trukket længere
tilbage strækkende sig ind over nabogrunden. Denne forandring stilles i
bero, men interessant nok sker der alligevel lidt på den konto – 40 år
senere.
Ejerskabet forandrer sig gennem årene, når det kommer til mursten, men i
Fotorama forbliver alt det samme. Første shownummer i de glade 50’ere
bliver forsøget på at få effektmageriet med 3D til at falde heldigt ud.
Allerede år forinden har direktøren udtrykt begejstring for den
plastiske film og med hensyn til farvefilmen så han tidligt rigtigt, at
denne ville blive dominerende i fremtiden. ’Det kan der ikke være tvivl
om… og hvem ved, hvad fjernsynet kan bringe!’
Da Michelsen så skal tage valget mellem widescreen eller 3D i efteråret
1953, træffer han imidlertid afgørelse om det sidste og vælger denne
gang forkert. Han bebrejder nogle år senere også de lange helaftensfilm,
der ’sjældent gør noget godt’, men har på det første område jokket i
spinaten i og med widescreen og
CinemaScope snart skal bringe samtlige
biografer så stor lykke. Det gør ”Vokskabinettet” med Vincent Price vel
også i november 1953, men en Cole Porter operette som ”Kiss Me Kate” til
julen 1954 i 3D, hvad skulle man dog med det? Her fik Kino-Palæet
væsentlig mere glæde af en tur op til de norske fjelde med ”Far til fire
i sneen”.
Fejlen rettes hurtigt – 2. påskedag 1956 er de ellers rigeligt kostbare
3D-installationer pillet ned og Fotorama klar med ”Lady og Vagabonden”
og denne smukke Disney-film jo naturligvis samtidig i strålende farver.
Ombygningen har været lidt kompliceret, for så bred er salen heller
ikke, som den er lang. Det var fuldstændig de samme omstændigheder, der
gjorde sig gældende for den jævnaldrende
Kino i Silkeborg, der havde
været gennem samme udvikling. 8,3 meter kan lærredet strækkes til i
bredden med samme højde som hidtil, hvor en række nye paneler skal på
plads omkring det gamle proscenium, der nu er reduceret ene og alene til
et fortæppe, mens antallet af pladser herfra skriver 360. Tegnefilmen
forfølges hurtigt af ”Men jeg så ham dø” og ”En verdensomsejling under
havet” som andre af tidens populæreste film i det nye bredformat. Nye
lampehuse får maskinerne som julegave i december 1960, hvor kulbuelyset
pensioneres.
|
|
Fotorama
Viborg i 1960'erne (lokalhistorisk arkiv)
Den 27. juli 1964 fejrer Michelsen Fotoramas 50-års jubilæum med ”Prins
for en dag” til priserne fra dengang – 30 øre for voksne og 15 øre for
børn. Hvorfor bliver der i det hele ikke taget vist flere børnefilm i
Fotorama, bliver den nu 84 årige direktør spurgt i anledning af
fejringen. ”Niels Holgersens vidunderlige rejse” med Max von Sydow har
da været på plakaten henover tre dage og er i dette tidsrum blevet set
af 14 børn! Så når der er børnefilm på programmet, kommer der altså
ingen børn. Disneyfilm velsagtens undtaget denne generelle betragtning
men ingen hemmelighed at poderne heller vil se ramasjang. Helt
anderledes ser det ud få år senere, hvor atter en film fra Sverige,
denne gang den første film om ”Pipi Langstrømpe” efter Astrid Lindgrens
fortællinger nu ifølge direktricen skal være Fotoramas største
kassesucces siden krigen med 2½ uges spilletid og
eftermiddagsforestillinger hver dag hele den første uge.
I december 1965 renoveres Fotorama atter med genåbning 2. juledag, hvor
Ole Søltoft optræder med Ghita Nørby i Soyas ”Sytten” efter ti dages
lukkepause. En del småforandringer er foretaget som udskiftning af
salens udgangsdøre for at modgå træk samt nyt ventilationsanlæg og
fortæppe samt opmaling af alle vægge. Anden afdeling af projektet nogle
måneder senere omfatter ny gulvbelægning og stoleopsætning med endnu
bedre luft til stængerne end hidtil. Fotorama har herefter 344 pladser,
hvoraf en del sæder er nye. Der spørges igen til Michelsens gamle planer
for en større udvidelse, men direktøren må erkende, at næsten ingen
biografer har udsolgt mere og det således ikke er siddepladser, der
mangler. ’Derfor har vi foretrukket at tilstræbe en hyggeligere og mere
intim atmosfære i salen’, hvilket også kommer til udtryk i form af et
nedsænket loft.
|
|
Fru Ellen får bevillingen overdraget i 1968 efter hendes mands død og
repertoiret ændrer sig gradvist. Foyeren ombygges en smule igen i marts
1969 med ny tæppebelægning også herude, men ellers kører det gelinde.
Starten på 1970’erne tegner dog vel dramatisk med yderligere fald i
omsætningen og en gennemsnitsbelægning på ofte under 35% og i perioder
endda blot 10-20% trods Pippis fortræffeligheder og aftentitler som fx
”Mazurka på sengekanten” blandt topscorerne i selskab med italienske
spaghettiwesterns. Fru Ellen har også lidt mere fidus til de længere
film, end hendes mand havde udvist og kan bl.a. notere sig godt besøg
til ”The Sound of Music”.
’Vi har kun haft to pornofilm i år, og dem syntes vi ikke, vi kunne
komme udenom på grund af de anbefalinger, de havde fået’ afslutter
direktricen et interview. De må have været citeret af nabobiografernes
pengekasser. Fem år senere er det slet ikke ualmindeligt at se et
”Jordskælv” med Charlton Heston efterfulgt af ”La’ os knalde” og
lignende, mens altid stille sommermåneder byder på kavalkader af såvel
danske som amerikanske film, bl.a. den altid salgbare
Agent 007.
Efter atter en renovering genåbnes en smule forsinket midt i
efterårsferien fredag den 15. oktober 1976 med ”Piger i trøjen 2”, den
kvindelige fortsættelse af ”Soldaterkammerater”-serien, der om mandagen
har haft danmarkspremiere i andre byer. Der er igen lagt nye gulvtæpper
og et stort antal nye, moderne lænestole lokker nu på de mest attraktive
rækker, hvilket denne gang koster 23 sæder på udlånskontoen og Fotorama
herefter råder over 321 pladser. Familien Hübertz Knudsen i Kino-Palæet
har fire måneder forinden været gennem en familieforøgelse med to
søskende i form af Bio 1-2, hvilket i den grad har gjort konkurrencen
knivskarp. Nu går det igen en smule bedre for Fotorama.
Sengekantsfilmene afløses i 1978 af ”Vinterbørn”, der sammen med
”Olsen-banden går i krig” ovre i kino-Palæet begge bliver set af omkring
10.000, hvilket placerer Viborg nogenlunde pænt på danmarkskortet.
Kunstneriske film finder sig tilrette en enkelt gang hver onsdag. Kun
således undgår man at vise dem med tab, men på sigt oparbejdes en solidt
forankret filmklub, der fortsat den dag i dag har godt fat.
Da den søde pensionsalder lokker, står Bente og Bent Paulsen parat til
at overtage 1. januar 1980, hvor fru Ellen fortsat giver en hånd med den
første tid. Efter mange år også ved billetkassen, er det svært sådan at
sige farvel. Bent Paulsen har allerede fungeret som operatør gennem de
seneste fem måneder og kommer med yderligere en smule biograferfaring
hjemme fra Hjørring samt
Nykøbing Mors.
I november 1982 ansøger Paulsen om tilladelse til at bygge om til to ved
at dele salen over med en mindre foran og korridor langs højre til den
større bagved. Samme operatørrum kan benyttes til begge med projektion
henover den lille til den store. Det var en af de lidt mere usædvanlige
løsninger, der kun blev benyttet få andre steder i landet som
eksempelvis
Kosmorama i Esbjerg, der ombygges på samme facon nogle
måneder senere i juni 1983. Fotorama I genåbner således efter tre ugers
ombygning den 4. marts 1983 med Bille Augusts ”Zappa” og rummer herefter
172 pladser, mens Fotorama II åbner 2½ uge senere den 21. marts med
”Pink Floyd The Wall” fordelt på 78 stole, hvor ”Zappa” fortsat trækker
fuldt hus. Pladsen er mere sparsom, men publikum i stigende grad på vej
tilbage efter nogle rædselsår med introduktionen af videomaskinen
derhjemme, som allerede har kostet de to nye sale på Vesterbrogade livet
sidst i 1981.
I starten af 1986 rives et udhus i gården ned for her at opføre en sal
III i tilknytning til de eksisterende og gør således delvist brug af den
tiltænkte gårdsplads mere end 40 år forsinket – om end det sker på den
anden side af bygningen. Sal 3 indrettes lidt større end nr. 2 med 90
pladser og samme hældning på rækkerne. Planen var i første omgang gået i
vasken men med lodder og trisser – og i særdeleshed antydning af
mulighederne for at få kvalitetsfilm til byen foruden et større antal
danmarkspremierer – lykkes det Paulsen få de fornødne tilladelser
trukket i land. I foyeren skal billetkontor og kiosk bygges om, så det
hele fremstår mere indbydende end i øjeblikket, som Bente Paulsen
forklarer Viborg Folkeblad. ’Der skal simpelt hen vendes op og ned på
den, for det trænger den til, efter at den har haft sit nuværende
udseende i omkring 30 år.’ Resultatet er et moderne sort-hvidt look med
spejle, sofaer og endnu flere plakater. Sal 3 står efter nogen
forsinkelse klar den 17. oktober parat til Linda Wendels ”Ballerup
Boulevard” og ”Sidste år er længe siden” med Emilio Estevez.
|
|
Fotorama
- facaden ved lukningen (byggesagsarkiv)
Ombygningen betyder, at Fotorama kan gå fra de fire danmarkspremierer,
man kunne notere sig i 1985 til langt flere sidst i årtiet, men endnu
nøjes man med to aftenforestillinger i hver sal på hverdage og spiller
kun om eftermiddagen lørdag og søndag. Allerede den 25. maj 1987 er der
premiere i Viborg alene på ”Gadens uskrevne lov”, der her ti år senere
tog 1970’ernes bandekrigsfilm op igen – i dette tilfælde med mindre held
i sprøjten. At Fotorama fløjter af i fulde omdrejninger skal ses i lyset
af, at en film som ”Titanic” atter ti år senere sælger 25.000 billetter
fremme i 1998. Langt mere end nogen anden og Fotoramas største
nogensinde. Den store sal har til slut 161 pladser, hvor digitale rammer
i loftet omkring indgangen reklamerer med hver enkelt sals respektive
programmer. Udvendigt er baldakinen gået hen og blevet helt trekantet.
På plakaten sidste dag den 23. januar 2002 er alene et mesterværk af
rang, Peter Bogdanovichs ”The Last Picture Show” kl. 19.30, der tilbage
i 1974 kun har været vist som filmklubforestilling. Lidt sørgeligt at
sige farvel til en kær gammel ven – den allersidste af de oprindelige
fotoramaer – men dog samtidig velkommen til en ny. Til ”Sidste
forestilling”, som også filmen lød på dansk, kunne man for bare 60
kroner tilmed opleve Tony Scotts ”Spy Game”, der to dage senere blandt
en håndfuld øvrige åbner de fire nye sale i Biografcenter Fotorama på
Tingvej.
Fotorama sælger ud af udstyr og stole og henstår tom frem til 2004, hvor
den bygges om til butik med brugskunst. Væggen mellem sal 1 og 2 pilles
ned med nyt gulv og loft samt personalefaciliteter i det tidligere
operatørrum. Også udvendigt fjernes alle spor af biograf og facaden
fremstår herefter som resten af bygningen. Sal 3 bliver liggende
ubenyttet, før også denne fra 2007 indgår i butiksarealet.
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om Kosmorama |
Biograf-Teatret /
Gynthersens Biograf-Teater / Biografen |
Kinografen |
Viborg Teaters Kino /
Kino-Palæet |
Bio 1-2 |
Biografcenter Fotorama
/ Nordisk Film Biografer Viborg |
|
|
|
|
• Gå til
Fotorama, Viborg |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:34:07 |
|
|