| |
Apollo / Palads Teatret,
Aalborg |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
11.12.2024 |
Aalborg
1. december 1906 med masser af filmtilbud foruden i Aalborg Varieté
Apollo / Palads Teatret
Bispensgade 10
Åbnet 2. december 1909
Lukket 29. april 1914
Genåbnet 20. september 1924
Lukket 19. april 1931
Genåbnet 13. september 1932
Lukket 17. marts 1963
Concertsalen Apollo åbnes 2. juledag 1899 af H.J. Beier i gården bag
direktørens fine hotel opført fem år tidligere, hvor det lavere Hotel
Dania hidtil havde ligget. Efter at have trukket rundt med en vogn og
solgt… øl, var Beier endt i Danmarks Chicago bedre kendt som Esbjerg,
hvor han sammen med sin hustru havde tjent så gode penge på at drive
café i Centralhotellet, at han som en holden mand kunne overtage Dania.
Dette lod han lod rive ned i foråret 1894 for at bygge det nye, centrale
hotel i Bispensgade 10, der under eget navn åbner den 20. oktober.
Oprindelig var der indgang midt i huset gennem en port, som flyttes over
til højre, da salen bygges til. Smukt ornamenteret overalt findes balkon
hele vejen rundt oprejst af smalle søjler og buet trappeopgang i hver
side.
Som koncertsal og lettere varieté har stedet længe flirtet med de
levende billeder, som man kan læse i det indledende kapitel om Aalborgs
filmiske barndom i historien om
Biograf-Teatret på Nytorv, der viser
film som eneste prioritet fra 2. december 1905. I Apollo er Beier gået
til filmen allerede 1. oktober 1901, hvor de udgjorde sidste indslag i
aftenens underholdning og fylder sommetider det hele, når større
rejsebiografselskaber er forbi. Direktøren arrangerer desuden
børneforestillinger, der udelukkende består af filmfremvisning og
indkøber selv apparatur til disse placeret i et træskur på balkonen,
ligesom han på flere ekskursioner medbringer sig film hjem fra Tyskland.
Beier hyrer sågar en fotograf i Hamborg til at optage film for sig til
forevisning heroppe i Aalborg. Det kan dermed sagtens diskuteres,
hvorvidt Apollo skal kategoriseres som en rigtig biograf allerede meget
tidligt, men på den anden side holdt Beier stadig så forfærdelig meget
af sine syngepiger.
I december 1906, hvor Biograf-Teatret får følgeskab af både
Fotorama,
Kosmorama og
Aalborg Bioscope-Teater, viser Apollo et filmprogram, der
er lige så langt som de øvriges nemlig på omkring en halv times tid
foruden det vanlige koncertindslag. Samme måned er Beier hjemvendt fra
en af sine hyppige udflugter mere hemmelighedsfuld end vanligt. Det
rygtes, at en nyskabelse vil blive en kæmpemæssig grammofon af
hypermoderne konstruktion, som skal spille til de levende billeder.
Fortsat er der film i Apollo hver eneste aften typisk altid 5-6 stykker,
men torsdag den 2. december 1909 tager Beier festlig afsked med fru Anna
Asmundsen for om fredagen kun at vise film under navnet Apollo Biograf
med plads til godt og vel 450 gæster.
Der
annonceres med ’størst’ af det ene og ’bedst’ med alt det andet i en
alenlang annonce, der henlægger musikken til en pyntet palmehave i en
bue mellem hotellet og salen med forstærket strygeorkester fra kl. 22
til midnat. Biografforestilling nu også kl. 21 indikerer, at programmet
vel heller ikke er større end som så. Lørdag, søndag og mandag vil der
endda fortsat være solistaften tilsat film som i gamle dage, så egentlig
er det vel som forud blot kortere. Der vil end ikke længere blive
serveret i salen under filmene, fremgår det yderligere. Tak for kaffe og
farvel til bajeren samt det hidtil så begejstrede publikum, der gennem
ti år har sikret direktøren den røde lygte tændt hver aften kl. 20.
Beier tæller febrilsk knapper og genoptager klog af skade serveringen
efter et par dage, hvor det hele snart er, som det plejer.
Nu har han imidlertid for eftertiden sikret en officiel åbningsdag for
Apollo som biograf, om end den må siges at være flygtig. Henover julen
er der nemlig slet ingen film at se. De sniger sig ind igen i større
antal fra januar, hvor konkurrencen et år senere bliver endnu heftigere,
da Fotorama rykker et husnummer nærmere, hvorefter Apollo ligger
nøjagtig midt imellem denne og City-Biograf og ingen af disse mange
meter væk fra Biograf-Teatret på Østeraa, som alle kan nå hinanden på
to-tre minutter.
Fremme i 1914 anses Apollosalen som byens smukkeste, hvor Beier kan
glæde sig over større succes end længe med filmene som væsentligt bidrag
til begejstringen. ’Under portens røde lygteskin forbi de plakatklædte
vægge gaar aften efter aften en tæt strøm af gæster. Den gamle kærlighed
til Apollosalen, som i en tid syntes at være hensovet, er atter blusset
op’, skriver Amtstidende endnu en gang lyksaliggjort i februar. Onsdag
den 29. april 1914 går Apollo på sommerferie, som stedet plejer, men nu
lægges filmen i tornerosesøvn, for da stedet åbner igen 1. september har
Beier, som man skriver, forsaget de levende billeder.
Patriarken dør i marts 1916 knap 67 år gammel og har da som få bidraget
til byens ’levende’ underholdning uanset, hvilken slags man taler om.
Hotellet beholder sit efterhånden legendariske navn, mens Apollosalen
forbliver Apollo og med hotellet moderniseret i sommeren 1916 under
stedets nye direktør Lars Kruse. I maj 1918 sælges hele herligheden for
den formidable sum af 665.000 kroner til stedets gamle konkurrent,
Aalborg Varieté og Koncertsal på Frederikstorv, der under B. Johannes
Dyhrs ledelse var begyndt at dyrke filmen igen et par år fra 1908, efter
stedet havde været på banen helt tilbage i 1898. Dyhrs gamle sal er
solgt til Arbejderpartiet, der efter årets sommerrevy vil benytte den
til forsamlingsbrug, mens Apollo bliver sminket og bygget om.
Med gammel stald og vognskur revet ned og en større scene ført fire meter
længere bagud under det nye navn Apollo-Teatret vil direktøren ikke udelukke,
at filmen måtte vende tilbage til salen, der fra søndag den 8. september
1918 udvidet rummer godt og vel 500 stole. Et lidt bart og endda temmelig
uhyggeligt indtryk, havde salen hidtil givet, skrev sandelig Amtstidende
noget fjernt fra den tidligere så uhæmmede begejstring, men godt brugt
trængte den gamle concertsal naturligvis til en kærlig hånd. Der er herefter
indrettet fine loger nede foran scenen, mens balkonen er opdelt i båse med
fire sæder i hver. Indgangen fremstår endnu den samme fra gården, der er
blevet cementbelagt, men akkurat indenfor er køkkenet fjernet for en større
forhal, hvor man endnu benytter at aflevere sit tøj samme sted i garderoben
til højre for at få det udleveret inde fra salen under trapperne. Dyhr
starter sit allerførste show med at rulle tæppet til side for en enkelt
lille filmstrimmel. Lærredet hejses herefter op og resten af forestillingen
tager sin begyndelse.
Den 21. april 1924 markerer Apollo-Teatret sin sidste egentlige
teaterpremiere kaldet ”Den grønne automobil”. ’Grøn skal Guderne vide, det
var, men da det kun skal gaa i 8 dage, kan farven vel holde saa længe. Den
er ellers meget tyndt smurt paa.’ De forstod at formulere sig morsomt
dengang, anmelderne, hvor det i dette tilfælde var Social-Demokraten, der
ikke helt selv begreb, hvorfor det tætpakkede hus klappede på livet løs.
Efter forestillingen gives en knaldende flot sommerrevy, som stedet endnu
ikke helt giver afkald på.
|
Læs mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det sensationelle
filmsystem
Mine damer og herrer, "Dette er
Cinerama"!
"Windjammer" i Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70
|
Panacolor
Dimension 150
|
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Herefter hejses lærredet atter ned, mens Arbejderpartiet søger om
tilladelse til at kunne benytte sin gamle sal til varieté med revy,
farcer og operetter. Det sker alt sammen, da Johannes Dyhr, der i sin
tid var købmand, efter et velsignet besøg på
Axeltorv i København har
besluttet sig for at drive permanent biograf under navnet Palads Teatret.
Tilladelsen har han allerede, mens et flertal i byrådet stemmer for, at
Frederikstorv kan tage over, hvor Apollo slap. I forhold til en helt
anden snak om eventuelt at lade byens biografer blive drevet kommunalt,
som diskuteres i forbindelse med klubhavebiografen
Vesterbro Teater,
giver det en vis lærdom, når et forsøg på afslag til Arbejderpartiet
begrundes således: ’Kommunen har overtaget Aalborg Teater med det
formaal at højde den sceniske kunst i byen (…) men konkurrencen fra de
mindre ideeltstræbende etablissementer vanskeligør i høj grad vore gode
bestræbelser.’ Kommunen ender i sidste ende med også at blive
Palads-Teatrets nemesis, men nu skal historien først rigtig til at
begynde.
Det tager blot fem dage at bygge salen om til et moderne biografteater
med indvielse lørdag den 20. september. På balkonen pilles båsene og
skillerumme ned, mens et operatørrum i beton beslået med jernplader
placeres omme bagved i venstre side, så lysstrålen ikke rammer den
mægtige lysekrone. Dette arbejde er selvfølgelig allerede påbegyndt
forinden og et fortryllende syn for indviede, da rummet som byens første
er indrettet med hele to filmmaskiner. Sidehvælvingernes mange vinduer
blændes af, loftet males mørkt og trappen op i den ene side bliver
fjernet. Uden nogen form for servering er der herefter plads til 560
gæster med stolene godt polstret, de fineste belagt med mørkerødt fløjl.
I ildskrift lyser Palads-Teatret henover gårdindgangen til biografen,
mens også hotellets port fra gaden stråler opmalet med større skabe til
plakater og billeder. I forhallen indrettes kioskudsalg til venstre.
Tanken er, at der skal spilles helaftensforestillinger, hvilket for
hundrede år siden betød et program på omkring 2½ time incl. pause og
dermed kun én pr. aften, som man kender det. Orkestret er på mand fem og
som hidtil ledet af kapelmester Kaas, der tilrettelægger musikken, så
den passer til filmen uden formentlig at gøre sig større anstrengelser i
den retning, idet den senere verdensberømte Jacob Gade allerede har
gjort arbejdet for ham i København.
De første titler kommer ligesom åbningsprogrammet ”Gösta Berlings saga”
fra Dansk-Svensk Film, som ejes af Sophus Madsen, der samtidig er
indehaver af hovedstadens Palads og
Metropol. Han har nu atter
investeret i Aalborg, ligesom han året forinden har startet et
tilsvarende Palads i Odense, hvorfra også Otto Laurits Nørmark deltager
i Aalborg-selskabet, der til en start betaler Dyhr 135.000 kroner for at
benytte salen i ni måneder. Madsen føler sig rigtig godt tilpas heroppe
i sin fødeby, hvor han i sin tid drev den noget mere beskedne City-Biograf,
der stædigt holder ved. Tre måneder senere følger
Palads-Teatret i Vejle
med egen lokal bevillingshaver som partner dernede.
Borte er levemændene og de små piger på scenen med deres pagehår eller
drengefrisurer – ’The Upper Ten’ har givet møde iført kjoler og smoking,
skriver Stiftstidende. Det er blevet et fint etablissement med høje
billetpriser og jazz i palmehaven som afslutning på en herlig aften med
al for lidt plads til de mange rober. Et par uger senere må der ganske
enkelt etableres en dør ekstra direkte mellem sal og garderobe, hvilket
er en velkommen foranstaltning ikke mindst, når man succesramt klemmer
ekstra forestillinger ind. Dyhr har nemlig straks ansøgt om tilladelse
til at føre sin biografbevilling op i en langt højere afgiftsklasse til
skræk og rædsel for konkurrenterne.
Et andet forhold skal vise sig at være udgange fra den efterhånden
aldrende sal, der kun har to til den ene side og én fra balkonen til de
nu temmelig mange gæster, der flokkes inde i gården. Bygningsinspektør
Oscar Beck er ikke sen til at bemærke, at sikkerhedsforanstaltningerne
som det eneste biografteater i Aalborg ikke er betryggende, men har med
en slet skjult kasket som direktør for Fotorama også en stærk interesse
i netop den opfattelse. Ydermere, påpeger Dyhr, var det ham selv, der
for mange herrens år siden i rollen som brandinspektør personligt
godkendte Beiers dengang primitive filmforevisninger. Beck bliver snart
bedt om at kigge nærmere på sin egen balkon og hans dér placerede
operatørrum uden separat adgang. Av, min arm.
Palads kan ikke holde revyen ude. Da de ni måneder er gået, vender
Apollo-Teatret som planlagt tilbage den næste sommer, hvor man som i
København tillader sig en lang sommerferie fra filmene, hvad kun er
muligt, når man er ved muffen. I stumfilmens sidste år er revyen et
kærkomment supplement, men da en ny æra nærmer sig og tiderne blevet
vanskeligere, lyder der snart andre toner. Også fordi konstruktionen
mellem Dyhr og Madsen har været gennem en nøjere udredning, hvor
direktøren må garantere, han selv tager aktiv del i driften og ikke lod
sig diktere fra København (og Odense). Madsen havde smart nok tilladt,
at Dyhr også kunne vise et mindre antal fra øvrige distributører end
blot sit eget filmselskab.
I 1926 begynder Madsen at sælge ud af aktiekapitalen på Axeltorv. Han må
også fratræde som direktør for Dansk-Svensk, men starter i stedet
International Film, før han i 1929 økonomisk klemt trækker sig helt ud
af Aalborg, hvor I/S Paladsteatret fortsætter med Nørmark involveret.
Også han har som Alfred James Gee forud med Tivoli Film forsøgt sig som
filmimportør med en lille fransk film, som under den danske titel
”Elskov og brøde” fik premiere i Palads Teatret den 9. januar 1928.
Distributionen af den bliver efterfølgende lagt i hænderne på det
nystartede Valkyrie Film. Dette ejes af ingen ringere end samme direktør
Rasmussen, der i 1905 startede Biograf-Teatret på Nytorv sammen med mr.
Gee, der også har penge i filmforetagendet med bevilling til City
Biografen næsten lige ved siden af her på Bispensgade. De to er dermed
gennem et par år indirekte forbundne, men længere holder Valkyrie heller
ikke. Det ophører i 1930, hvor også Palads er i store problemer, så man
aner muligvis flere sammenfald i interessentskabskonstruktionen.
Hvad der herefter sker, er, at Palads-Teatret får som byens første
installeret tonefilm i december 1929, hvorfor kapelmester Zierhut
tilbyder sig gennem annoncer, nu han står til at blive arbejdsløs. Hvor
man mange steder i landet falder i svime over tonefilmens frembringelser,
er det ikke just tilfældet i Aalborg. Måske skyldes det apparaturet,
hvor direktionen har valgt et for Danmark sjældent fabrikat præsenteret
med et andet navn dog nok det samme, Nørmark har ladet opstille i Odense
i oktober. Godt lyder det i hvert fald ikke og mange finder, at det er
publikum, der fra 2. juledag bliver til grin i ”Den syngende nar”.
”Under den blomstrende lind” med Marguerite Allan lyder til gengæld en
liden kendt engelsk film, der i december har spillet seks dage i
Grand Teatret ovre i København, men
’hvor velgørende er det da ikke at høre og
se en engelsk 100 procent tale- og tonefilm’ endda med et par danske
tekster, spørger Amtstidende en måned senere. ’Der er en anderledes mild
og blød klang over det engelske sprog.’
I 1930 søger mange folk over til City og
Palæ, hvis valg af
tonefilmsanlæg heller ikke er luksus, men det lyder i hvert fald bedre.
Søndag den 19. april 1931 spiller Palads Teatret sit indtil videre
sidste program ”Midnats-vagten” med Billie Dove – som er en stumfilm.
Inden da er der ydermere hændt det, at Johannes Dyhr kort før jul er
død, han bare 56 år gammel.
Sine sidste år var byrådsmedlem Dyhr også direktør for Aalborg
Diskontobank, som nu i 1932 ejer bygningen, der har stået tom et år,
hvor også hotellet er blevet lukket i september 1931 med langt flere
gæster end nogensinde før, da det var endt som et paradis for rotter. Et
salg til et skotøjsfirma var gået i vasken og efter udlæg med besøg af
Kongens Foged er stedet endt på tvangsauktion. Johannes Dyhr var siden
1913 gift med fru Anna, som herefter på bankens vegne ansøger om
bevilling til at genoptage driften af Palads Teatret. Denne gives i
april 1932, men først skal biografen gennemgå en større renovering.
En udvidelse af forhallen føres direkte ind i salen, så trappen og det
bagerste stykke indgår i en større foyer med toiletter placeret under
venstre balkonfløj. Til højre for gården etableres ny udgangspassage mod
Maren Turis Gade, der kortvarigt fungerer som indgang til Palads
Teatrets foyer ført over på samme højre side af bygningen, da forhuset
skal gennemgå en total forandring. Operatørrummet flyttes ind midt bag
balkonen med separat opgang, mens det oprindelige omdannes til kontor.
Salen rummer herefter 510 pladser godt pakket, hvor balkonen endnu
forbliver uforandret.
Nye maskiner kommer denne gang fra Western Electric til en urimelig pris
af 70.000 kroner endda ikke som endelig købssum men en slags lejeafgift,
der betales yderligere til henover de næste ti år i form af
vedligeholdelsesudgifter, man forpligter sig til ved samtidig at være
sikret en række ingeniører parat til straks at udbedre eventuelle
skader, der måtte indtræffe undervejs. Det er kun firmaets 17.
installation af mærket i Danmark, for kun de allerstørste biografer har
råd. For publikum lyder det efter sigende som en drøm, man nemt falder
hen til, da genåbningen fredag den 9. september markeres med
danmarkspremiere på Strauss-filmen ”Kejservalsen”.
Til aftenforestillingerne er sæderne nu nummererede over hele salen,
hvilket ikke alle er helt med på, hvor fx en stædig herre erobrer sin
gamle yndlingsplads til stor forstyrrelse under første forestilling,
hvor kontrolløren truer med at skride til drastiske midler, mens damer
skændes om ledige sæder holdt tilbage for nogen, som endnu ikke har
indfundet sig. Andre slår sig på jungleloven og kravler over gelændere
henover stole for at nå de ønskede sæder. ’Kan voksne mennesker være en
saadan opførsel bekendt?’, spørger Amtstidende.
Fra december 1932 er Palads Teatret officielt registreret som
aktieselskab med flere indehavere, der i 1933 foretager den gevaldige
forandring af forhuset til en kombineret forretnings- og
beboelsesbygning. Det sker bl.a. med kapital fra Hjalmar Nielsen
tidligere indlogeret i Odd-Fellow Palæet ovre på Boulevarden, der med
fire etager mod før tre incl. nyt City Hotel placerer en bred passage i
midten, der ligesom tilbage i 1894 fører ind mod gården, som dækkes af
et stort glastag og samtidig flisebelagt som en slags hall med Palads
Teatrets billetsalg ført udenfor. Væggene fremstår dekoreret med turkise
fliser pæne og moderne i samtiden.
I forbindelse med forandringen af det forlystelsescentrum, Anna Dyhr
aldrig var rigtig glad for, trækker hun sig tilbage i marts 1933 mod for
livstid at modtage årlig godtgørelse fra tidligere skuespiller og
omrejsende teaterdirektør Peter Kjær, der ansat allerede i sommeren 1932
til at lede foretagendet samtidig godkendes af justitsministeriet til at
overtage biografbevillingen. Han har efter at have opgivet turnélivet
grundet dårlige nerver det seneste år drevet biograf i Frederikshavn med
Colosseum, men nu direktør for
Palads Teatret.
Efter ejerskiftet går det vældig godt ikke mindst på grund af det
spritnye tonefilmsudstyr. ”Bag Københavns kulisser” bliver fx set af
28.000 med folk så mægtig spændt på, hvad de københavnersnuder egentlig
gik og foretog sig. Palads Teatret får masser af danmarkspremierer også
fremover, hvor mange udenlandske er at se her som første sted i landet.
Disse kommer fra alle mulige selskaber og ikke synderligt nævneværdige.
Suverænt størst glæde får Kjær af de danske lystspil. ASA og Palladium
bliver storleverandør suppleret med endnu større succes af Saga-filmene
via Teatrenes Films-Kontor, men ombygningerne er det ikke slut med.
I 1936 udskiftes nogle af de søjler, der holder balkonen oppe for bare
et år senere at ændre det hele igen, da den del af tilskuerrummet, der
nok lovlig usmart var blevet inddraget i foyeren fjernes og toiletterne
herinde ligeså, hvorefter salen også med den venstre, indvendige trappe
revet ned fylder væsentlig mere bagtil, mens foyeren i den modsatte ende
i stedet er udvidet en smule ind i mellemhuset. I 1937 planlægges en
helt ny jernkonstruktion at holde balkonen med opgang reetableret i
venstre side, mens gulvet planes ud, så det bliver fladt foran scenen,
hvor logerne tidligere lå nedsænket. Alle rækker forandres med nye,
polstrede og silkebetrukne stole opsat amfiteatralsk med midtergangen
sløjfet i stedet med to sidegange, hvor de oprindelige loger var, mens
fem udgangsdøre herefter fører mod højre. En lille toiletbygning
indrettes i gården med direkte adgang fra den ombyggede foyer.
Efter halvanden måneds ombygningsarbejde bemærkelsesværdigt nærmest helt
uden lukkedage indvies Palads Teatret smukkeseret mandag den 31. januar
1938 med 653 pladser og Osvald Helmuth i ”Der var engang en vicevært”
som første program. Under krigen indrettes gården til højre som
beskyttelsesrum, hvor passagen mod Maren Turis Gade spærres af igen.
Fremme i sommeren 1950 foretages atter en kolossal forandring og denne
gang salens hidtil største, hvor Aalborg længe er kritiseret, man ikke
er fulgt med tiden. I tre år har Kjær arbejdet med store planer, der får
Palads Teatret helt op på 808 sæder, hvor man blot har ventet på
godkendelse og materialebevilling. Det sker ved ligesom City Biografen i
1937 at udvide salen i længden her med ti meter, mens højden over hele
den oprindelige omvendt reduceres med tre, da den kraftigt hævede
tagkonstruktion over salens loft var angrebet af råd. En lille scene med
elegant trappe i hver side er blot ført længere tilbage, men med
forandringerne vindes 155 pladser yderligere incl. et antal stole på
balkonen, der tilsvarende forlænges med samtlige stole på siderne
pegende direkte op mod lærredet og ikke længere salens midte, hvor
publikum før måtte dreje hovedet af led. En lækker sofarække havner midt
i salen, hvis øvrige stole fra den forrige renovering ompolstres. I alt
er der fremover 33 rækker på gulvet med alt klar i dagene omkring
ålborgpremieren på ”Den opvakte jomfru” med Marguerite Viby og Ib
Schønberg i august. Samme film har fire måneder forinden genåbnet
Kino-Palæet i København efter schalburgtagen under krigen.
Nye maskiner er bestilt fra USA specielt designet til 3D – den nye
filmart, man har hørt så meget om, men fortsat er på forsøgsstadiet, som
Stiftstidende noterer sig. ’De plastiske film’ går hen og bliver en
flygtig ting, der et par år senere fyrer op under
Bio Boulevarden og
netop i Palads findes slet ikke længere noget lærred men en stor skærm
af plastic. Kjær forklarer, at det kan vaskes så ofte det skal være,
mens det gamle skulle sprøjtes, hvilket både var en vanskelig og
bekostelig metode. Udvendigt fjernes de bittesmå toiletrum, der i stedet
får langt bedre plads nede i kælderen. Ombygningen klares ved kun at
holde lukket par uger, da der rives ned og bygges til både foroven og
bagved, før den eksisterende mur rives ned og forlængelsen kan bringes
til ende. På mange måder ligner salen fortsat den hyggelige fra gamle
dage, da Palads Teatret officielt præsenterer sit nye udseende 16.
august 1950.
|
|
Paladsparkering. Foto 20. juli 2010: Thomas Hauerslev
I 1954 er Kinografen i forstaden Vejgaard først med
widescreen, men Palads Teatret følger trop med
scope uden helt at kunne gøre brug af det
langt bredere lærred, der har gjort det af med plasticskærmen på grund
af uoverensstemmelser med de amerikanske filmselskaber om den leje, der
skal betales for at vise disse luksuriøse titler på betingelser, man
bestemt ikke er vant til overfor de danske distributører. På den seriøse
side af repertoireplanen gives mandag den 10. januar 1955
danmarkspremiere på Carl Th. Dreyers ”Ordet” fra Palladium optaget i
Vestjylland som i en helt anden ende af skalaen sikrer lige så fuldt hus
som fynske Morten Korch.
Tolv dage senere varmes op til demonstration af allerseneste tiltag
nemlig stereofonisk lyd med det nye system
Perspecta Sound, der her står
foran sin nordjyske premiere – endnu uden aftaler på plads mht.
filmlevering i systemet. Alting tager sin tid, men de gode danske
selskaber og således fortsat også ASA og Saga har masser af give af,
både hvad angår ”Far til fire” og meget andet. Selv Eddie Constantine
slår sig løs – i fransk scope – ligesom selveste Walt Disney leverer
”Lady og Vagabonden” i bredformat, da tingene delvist løser sig for
udvalgte titler med ålborgpremiere på denne 2. påskedag 1956.
Efter Kjærs død i oktober 1962 kører hans hustru paladset videre frem
til foråret 1963 på midlertidig bevilling, men har ingen intention om at
fortsætte herefter, hvorfor personalet bliver varskoet om snarlig
opsigelse. Mange biografejere rundt om i landet er interesseret i den
mange henseender så fine sal, Nordjyllands største, som der er ofret så
meget på alene her i de seneste år. Blandt dem er City Biografens Mamie
Gee, der i fald endnu en gang ville kunne flytte faderens bevilling til
noget større.
Som en anden ådselgrib lurer kommunen som allerede nævnt på at gribe
forandrende ind i det hele, omend selvsamme hjertens gerne anbefaler det
nye kulturministerium at opslå bevillingen ledig. Det måtte så eventuelt
bare blive et andet sted, hvilket er en brutal kendsgerning, da en ny
udstedes akkurat i dagene omkring lukningen. Aktieselskabet var slet
ikke selv spor interesseret i at nå til en aftale, for også de ville
noget helt andet til en langt bedre pris, mens man i byrådet kunne
gnække over en konkurrent mindre til kommunens egen
Europa Bio åbnet i
1958.
Bare to uger før lukning har Palads danmarkspremiere på Mark Stevens i
”Præriens desperados” fra Alliance Film, som spiller i syv dage. Den
sidste weekend tager direktricen sin sidste film på plakaten frem til
søndag den 17. marts, nemlig teatrets største succes, der tre år
forinden spillede syv uger, dengang Ghita Nørby gjorde Dirch Passer og
Ove Sprogøe selskab i ”Baronessen fra benzintanken”. En sådan kommer der
ikke helt, men hvad de besøgende herefter jævnligt har brug for, da man
i udviklingstresserne atter må notere sig, hvordan brydekampen ender,
når den står på underholdning versus biler og kommuner har noget at
skulle have sagt.
|
|
Skilt
på stedet, der vidner om en fortid som biograf. Foto 20. juli 2010: Thomas Hauerslev
Efter at have erobret grunden for 1,1 millioner kroner lyder en trist
besked selveste juleaften, at Palads Teatret skal rives ned i det nye
år, hvor der på grunden fremover kan skaffes plads til 65 biler med
indkørsel fra Maren Turis Gade, hvis ejendomme kommunen også smider
penge efter. Hvor billetkontoret og indgangen lå til venstre i
forhallen, indrettes i stedet cykelparkering. Tanken er at etablere et
monster af et parkeringshus, der med navnet Paladsparkering møver sig
ind i 1973.
Ved lukningen lever Anna Dyhr endnu, hvor en ydelse herefter tilfalder
hende fra Filmfondens midler godkendt af ministeriet, som selv lod til
at være beklemt over udviklingen. Resterne af Beiers gamle hotel bliver
til Aktieselskabet af 15. december 1932 uden paladsreference ejet af
københavnere, der ikke som i svundne tider næres af gamle bånd til byen.
Udvendigt ligner forhuset ikke sin alder fra gaden, men bagved bringer
mellemhuset fortiden nærmere. Bortset fra Paladspassagen, der stadig
præsenterer sig majestætisk af navn med lillebitte skilt, er der ingen
minder fra hverken Dania, Beier eller Apollosalens tid. Den indre hall
eksisterer med sine fliser og sten samt en åben port ind mod tværgangen
foran det uhyggelige hus, der bærer navnet Q-Park Palads.
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om Biograf-Teatret |
Kosmorama |
Fotorama |
Aalborg Bioscope-Teater /
Biograf-Teatret |
Klubhavens Biografteater /
Klub-Biografen / Vesterbro Teater / Vesterbro Biografteater / Vesterbro
Stumfilmteater |
City-Biograf / City
Biografen / City |
Fotorama-Teatret |
Haandværkerforeningen |
Palæteatret / Palæ |
Kino-Teatret / Fotorama |
Kinografen Vejgaard /
Kinografen |
Vesterbro Bio / Astoria /
Metropol |
Bio Boulevarden |
Scala Bio / Scala bio center |
Europa Bio /
Symfonien |
Aalborg Hallen (Cinemiracle
& "Windjammer") |
Teater Bio |
Porno Cinema |
Bio 5 |
Cinema 180, Tivoliland |
Biffen |
BioCity / Nordisk Film
Biografer Aalborg Kennedy |
Biffen
Nordkraft |
Nordisk Film Biografer
Aalborg City Syd |
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Apollo / Palads Teatret,
Aalborg |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:34:35 |
|
|