| |
Skanse-Teatret / Skanse-Bio,
Randers |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
08.11.2024 |
Skanse-Teatret
i 1942 (Randers Stadsarkiv, fotograf W. Wohlert Jørgensen)
Skanse-Teatret / Skanse-Bio, Randers
Aarhusvej 2
Åbnet 23. november 1927
Lukket 2. marts 1980
På den anden side af broen på vejen mod Aarhus kendt som Strømmen
opførtes i 1927 et stykke ude på Aarhusvej foran Skansebakken, hvor
Bøsbrosvej dengang drejede af mod højre, den nye biograf, der helt
naturligt får navnet Skanse-Teatret. Prokurist S. Christian Krogh har
efter ti års slagsmål i sogn og byråd fået tilladelse til at bygge
biograf og opfører på bare fem måneder det nye teater bag en stor
beboelsesejendom i fire etager, som kort forinden er åbnet med seksten
topmoderne lejligheder ud mod det skrånende vejstykke, hvor Kistrupvej
på den modsatte side forskudt drejer af mod venstre. Det er den sjette
biograf i Randers.
Indgangen ligger helt centralt og majestætisk med front mod
hjørnerundingen, hvor fire fede søjler holder en stor altan på plads
foroven. Her syner Skanse-Teatret let oplyst af tre lysapparaturer med
rudevindue i midten nedenfor og her to billedskabe på hver side og i
enderne tunge indgangsdøre ind mod en mindre forhal. Her passerer man
først gennem tælleapparat, hvor man samme sted løser billet og en hel
salgsfunktion er således sparet. Billetklasserne fordeler sig fra 1,25
kr. på de reserverede pladser, mens en almindelig billet koster en krone.
Børn kommer ind for bare 35 øre nede foran. Kiosken er heller ikke
typisk men en lille konfektbod. To døre fører bagved ind til den
rummelige sal med 288 brede stole og god benplads alt sammen holdt i
afdæmpede farver. Piano og violin udgør musikledsagelsen ved fru Rosa
Nygaard og søn bag forhæng ved siden af lærredet.
Åbningsfilm onsdag den 23. november 1927 er ”En kvindes tragedie” med
Lee Parry og Harry Liedtke. Som nyeste biograf i byen kort før
tonefilmens dominans, har Skanse-Teatret ikke alt for travlt med at
spendere penge på ombygning. Både
Kinografen, Teater-Biografen og
’Jylland’ venter, så det gør man også herude på skansen. Da Kinografen
får tonefilmsanlæg i marts 1932, springer Krogh med på galejen og de to
er med på noderne nærmest samtidig, sådan som
Kosmo-Palæet og
Raadhus-Teatret havde suppleret hinanden samme dag 26 måneder forinden.
|
Læs mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer 1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det sensationelle
filmsystem
Mine damer og herrer, "Dette er
Cinerama"!
"Windjammer" i Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70
|
Panacolor
Dimension 150
|
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Skanse-Bio
i 1954 (lokalhistorisk arkiv)
Den 10. marts lægges ud med en ustyrlig morsom Mickey Mouse-film, mens
skulle man mene, at Willi Forst er ganske frembrusende i den tyske titel
”Brug mig til alt” som hovedprogram. Den var også skæg. Apparatet kommer
fra danske Bang & Olufsen, der overalt er det populære og gode valg, men
kun én maskine opstilles. Det er derfor ikke usædvanligt, at Skanse
foretrækker kortere film på omkring 50 minutter, der da vises to af som
dobbeltprogram. Nye højttalere kræver visse småforandringer i salen, der
bl.a. får ny, rød beklædning. Udsolgt er der ikke på premieredagen, men
Skanse-Teatret har som regel altid god belægning til både seriøse og
lette film.
Krogh havde i 1927 indgået en tiårig kontrakt med cigarhandler E.
Weirsøe-Schjødt fra Aars, der som bestyrer rent faktisk havde
bevillingen, men han bliver smidt ud på røv og albuer i 1930, da Krogh
hævder, han har udsat teatret for brandfare ved fremførslen af film og
altså underforstået ikke overholdt gældende sikkerhedsforanstaltninger.
Det var tydeligvis ingen formildende omstændighed, at byggeriet i
tilknytning til Skanse-Teatret også rummede en lille badeanstalt…
Direktørens beslutning viser sig at være overilet, da bortvisningen
efter anke i Venstre Landsret erklæres ulovlig og Krogh må betale den
forurettede Weirsøe-Schjødt 3.500 kr. i erstatning for ulovlig
bortvisning og desuden udrede sagens omkostninger. Cigarhandleren havde
for sin part forlangt løn helt til 1937 på baggrund af den tiårige
kontrakt, der var indgået mellem parterne og dermed hele 24.000 kroner,
men så meget fik han ikke med sig. Omvendt får Krogh nu selv bevillingen.
Efter direktørens død i august 1949 overtages Skanse-Teatret af enkefru
Krogh, sådan som Justitsministeriet efterhånden foretrak det efter bl.a.
balladen om også Kino-Palæet her i byen fire år forinden, selvom
sognerådet havde indstillet en udenbys biografejer, som var villig til
at ofre op mod 70.000 kroner på en generel forbedring af lokalerne. Fire
år senere meddeler direktricen, at hun ikke ønsker at fortsætte, men
giver dog et års varsel til udgangen af august 1954.
Allerede i marts 1954 tildeles en ny bevilling fhv. landstingsmand Niels
Christian Nielsen, der køber biografen af enkefru Krogh med overtagelse
1. september. Han kommer fra ’Jylland’, hvor han er tidligere formand
for det gamle arbejderorganisations-foretagende, der opførte
Slots-Bio i
1936 efter forud at have drevet
Biografen i Forsamlingsbygningen.
|
|
Skanse-Bio
- ny facade i 1954 (lokalhistorisk arkiv)
I maj 1954 ansøger Nielsen om tilladelse til at udvide forhallen med en
ekstra foyer bygget ud på pladsen foran med rigtigt billetkontor og
chokoladekiosk samt nyt toilet, mens også salen gennemgribende forandres.
Således åbner den 6. november 1954 Skanse-Teatret moderniseret som
Skanse-Bio efter arkitekt
Holger Pinds tegninger med 277 pladser heraf
lænestolene bagtil iført blå velour opstillet let hævet i terrasseform
adskilt af midtergang, mens sæderne foran er beklædt med blå plastic.
Salen fremstår nymalet med mandshøje træpaneler under hvide vægge.
Første film er igen tysk denne gang Marika Rökk som ”Pigen med den blå
maske” i operettefilmen, der samtidig vises på nyt og bredere
widescreenlærred, som er ti kvadratmeter større end det gamle på bare
otte. I operatørrummet er maskineriet udskiftet, her findes fremover to
apparater, så der ikke længere skal holdes pause undervejs.
Direktøren har fuld af optimisme anskaffet sig en rød lygte, der kan
tændes som tegn på udsolgt forestilling og ifølge Randers Amtsavis
lykkes det faktisk at slide godt på den, da billetsalget stiger til
omtrent det tre- eller firedobbelte på et år, hvor mindre distributører
begynder at placere danmarkspremierer helt ude på Århusvej. Fire år
senere er der god anledning til også at justere maskineriet til
CinemaScope og 2. juledag 1962 er der sågar en danmarkspremiere solo fra
det amerikanske MGM på en løjerlig fransk titel kaldet ”En marsmand i
Paris” med Darry Cowl.
Op gennem 1960’erne bliver premierefilmene faktisk kun større. I 1966 er
der premiere i august på Henning Carlsens ”Sult” med Per Oscarsson
sammen med København, Århus og Aalborg og i november har Sherlock
Holmes-filmen ”Studie i terror” med John Neville danmarkspremiere som
eneste sted i landet, hvor der går et halvt år før, den kommer op i tre
københavnske biografer. Det er i begge tilfælde her Athena Film, der
nyder stor glæde af skansen og vice versa.
Ligesom i Raadhus-Teatret gemmer sig et spøgelse i kulissen. Ikke sådan
usjæleligt, men Randers er i kraftig vækst og trafikken ind og ud af
byen både enorm henover Gudenåen og det går lige så trangt den modsatte
vej fra landevejsudmundingen ind mod midtbyen. På Rådhustorvet bliver
det ikke til noget med forandringer, sådan som Odense blev skåret midt
over, men en udvidelse af Århusvej synes på sigt uundgåelig, hvor planer
helt tilbage fra 1955 om at lade Bøsbrovej rette ud for at blive ført
den anden vej rundt om Skansekomplekset droppes.
Endnu helt uden lyssignaler i det rodede kryds, er Skanse-Bio mere
synlig end nogensinde i gadebilledet fra 1967, hvor stærke projektører
oplyser nye billedskabe ude ved fortovstrapperne. Ifølge aviserne er der
mange skrappe sager på plakaten dette år, men altid en hyggelig biograf
at besøge sommetider med umådelig fint besøg. Bl.a. Josephine Baker
aflægger Skanse-Bio besøg i juni 1971, hvor hun var i Randers i anden
forbindelse, men her for at opleve Paul Scofield som ”King Lear”.
I marts 1974 dør Nielsen, hvorefter enkefru Ella overlader det til sin
inspektør, svigersønnen Herbert Busch at fortsætte driften sammen med
fru Grete, men allerede i juni 1975 sælges den til kun 30-årige Tonny
Lauritsen. Han har specialiseret sig i køb og salg af forretninger og
ejendomme senest indenfor restaurationsbranchen, men har længe været
biografinteresseret og overtager tillige
Park Teatret i Risskov.
|
|
Skanse-Teatrets
åbningsprogram
Biografen friskes op henover sommeren, alt imens Lauritsen lufter
interessante planer om en ny biograf i centrum uden på dette tidspunkt
at komme det nærmere. I juli 1977 koncentrerer han sig en tid om flere
ejendomshandler, men glemmer ikke sine biografvisioner, der her flere år
forinden afslørede, at han var én, man lytte til og tage alvorligt med
ganske nøgterne betragtninger omkring, hvordan landet ligger. ’Lad mig
først slå fast, at en biograf er en forretning, som man skal leve af.
Jeg tror ikke på ’19-21’ biografen’. Direktøren var nemlig forbløffet,
da han erfarede, at alle spiller på samme tid og ikke undersøger de
mange muligheder, der kan gribes om. Snart spiller Skanse-Bio
eksempelvis hele seks forestillinger om søndagen og det går slet ikke
dårligt.
Peter Nielsen fortsætter som inspektør, mens Just Betzer, der i
København ejer ASA-Panoramas filmudlejning, sammen med faderen Edvard
som ansvarlig for filmansættelserne, overtager ledelsen på en
forpagtningsaftale, ligesom de også overtager biografen i Risskov.
Lauritsen har i forvejen spillet en lang række film fra Betzer og ejer
stadig skansen. 50-års dagen i 1977 fejres med store film i alle genrer
fra ”Far til fire byen” i november, hvor det allerede er tid ”Til
julebal i Nisseland” samt ”Krig og fred” midt imellem mere traditionel
dansk hyggedramatik i ”Arvingen”.
Søndag den 2. marts 1980 viser Skanse-Bio sin sidste film, Panoramas
”Verden er fuld af børn” med Karen-Lise Mynster, der har spillet som
danmarkspremiere siden 9. februar. Allerede inden sidste forestilling er
slut, begynder teknikere at demontere den ene maskine, da alt udstyr
incl. stole skal flyttes ind til
Grand-Teatret, som åbner i Middelgade
fem dage senere. Også filmplakaten fra åbningen dengang i 1927 pilles
forsigtigt ned for siden at blive sat op i Grand. Inspektør Peter
Nielsen følger med ind til den nye biograf med hele tre sale, der – som
man måske har gættet – ejes af Tonny Lauritsen, der denne gang har købt
et hotel for at indrette tre biografer på første sal i selvsamme bygning,
der engang husede Kosmorama nedenunder. Det er der ingen, der
interesserer sig for i 1980.
Selv filmen trasker med ind over Gudenåen til centrum, før bulldozeren
køres i stilling et halvt års tid senere. Resultatet bliver en kolossal
udvidelse af Århusvej, som koster et væld af bygninger livet. Små som
store ejendomme rives ned uden man helt tager tilstrækkelige
sikkerhedsforanstaltninger. Der sker heldigvis ikke noget, selvom
biografen sammen med resten af ejendommen styrter i grus helt uden
afspærring. Området er overhovedet ikke til at kende fra dengang, for
der er praktisk talt intet tilbage.
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
Kosmorama |
Kinografen |
Biografen /
Phønix-Teatret |
Teater-Biografen /
Randers Teater |
Rådhusteatret |
Arbejdernes
Biografteater / Biografen ’Jylland’ |
Kosmo-Palæet |
Slots-Bio |
Kino-Palæet / Teater
Bio |
Grand Teatret |
Værkets Biograf / KGB / KGBio |
BioCity / Nordisk Film Biografer |
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Skanse-Teatret / Skanse-Bio, Randers |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
onsdag, 08 januar 2025 11:34:02 |
|
|