| |
Biografen / Phønix-Teatret, Randers |
Tilbage til
forsiden
|
Skrevet af:
JG, biografmuseet.dk |
Dato:
01.12.2024 |
Biografen
på Brødregade - åbningsprogram den 7. april 1907
Biografen / Phønix-Teatret
Brødregade 19
Åbnet 7. april 1907
Lukket 31. marts 1917
I forbindelse med åbningen af Biografen i Brødregade søndag den 7. april
1907 nævnes det i Randers Amtsavis, at disse levende billeder er som et
tveægget sværd. ’Den kan virke opdragende og fornøjende, men kan ogsaa
have skyggesider.’ Den skarpe konkurrence skal således allerede i
hovedstaden have afstedkommet en række pikante billeder, ’for hvilke vi
dog heldigvis endnu har været forskaanede i Randers.’
Som den tredje biograf i byen og det fjerde sted man kan se film, når de
levende billeder som del af varietéunderholdningen i Kasino tælles med,
er tilstrømningen på åbningsdagen intet mindre end ’aldeles overvældende’
i publikums forventning om, at konkurrencen straks vil slippe
uartighederne løs. Det er dog kun sobre sager, man kan se hos Nordisk
Biograf Co. i smedemester A. Christensens ejendom, hvis biograflokale
med forsænket gulv og plads til 180 gæster fordelt på 30 rækker er seks
meter længere end Kinografens i forvejen langstrakte sal – og således
væsentlig smallere. Hvor den nye i Middelgade åbnet blot tre uger
tidligere har plads til 230, må
Kosmorama nøjes med 175. Trods lovlig
slank noteres Biografen som hyggelig og bekvem at besøge ikke mindst
grundet det righoldige og afvekslende program.
Biografen har i øvrigt stået færdig i næsten et år uden tilladelse til
at åbne, hvor den brogede butiksrude mod gaden pirrende har berettet om
det, der gemmer sig indenfor. Ombygningen af ejendommens venstre side
var påbegyndt i marts 1906, men huset fra 1881 er opført med masser af
træ og brandbare materialer overalt. En større ombygning er påkrævet med
gipsplader på samtlige vægge og loftets bjælkelag. Det kræves samtidig,
at etagerne over tilskuerrummet ikke benyttes til andet end lager og
pakrum for ’ikke særlig brandbare’ varer, men en sadelmager huserer
endnu heroppe. I baggården har Christensen desuden en vognfabrik.
Belysningen skal være elektrisk, mens en kakkelovn anbringes, så den
ikke indsnævrer udgangspassagen mod gården til højre med portudgang til
gaden i forhusets højre side. Den bliver vist nok bygget ind i
vaskerummet til højre foran. Maskinrummet ligger i den modsatte ende bag
vinduet ud mod gaden. Akkurat til højre sker billetsalg gennem luge i
den smalle entré og bagved strækker salen sig. ’Før lokalerne tages i
brug skal der fra brandkommissionen foreligge en attest for at der fra
deres side intet vides at erindre’ – og det tog altså grumme lang tid.
’Biografen er nutidens smudslitteratur på lærredet’, lyder det mange
steder fra. Censurspørgsmålet er på byens dagsorden i maj 1907, hvor man
nu ikke længere er så bekymret for filmene, der transporteres over fra
København, hvor de er blevet underlagt en fællescensur, der også
omfatter Frederiksberg. Mere urolig er man for titler, der importeres
til provinsbiografer direkte fra udlandet eksempelvis gennem Tyskland.
Der henvises både i Randers og mange andre steder til ’slemme ting’, man
har set i forstæderne uden at redegøre nærmere for slibrige detaljer, vi
ellers vældig gerne hørte meget mere om. Som en lidt usædvanlig praksis
før censuren bliver landsdækkende i 1913, lader man i Randers nu filmene
i Kosmorama gå helt fri for granskning af de lokale myndigheder.
Formentlig vil det også omfatte de fleste af Kinografens film, der har
været vist i København – men hvad så med Biografen, der drives af en
jysk rejsebiografvirksomhed?
|
Læs
mere her:
Biografer på biografmuseet.dk
Biografer Oversigt
Danmarks 70mm og Storformat Biografer
Stoleplaner - Galle &
Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne
Biografpremierer
1911 - 2020
Film- og Kinoteknik
7OMM Film og De Store Formater
Todd-AO, - det
sensationelle filmsystem
Mine damer og herrer,
"Dette er Cinerama"!
"Windjammer" i
Cinemiracle
CinemaScope |
VistaVision
Super Technirama 70 |
Panacolor
Dimension 150 |
Sensurround
High-Impact
biografdesign
|
Biografen
13. juni 1908
Den 13. juni 1908 vises et nyt stort program denne lørdag og søndag,
skriver annoncen, der videre beretter, at sæsonen hermed slutter med
genåbning den 1. august. Det sker imidlertid ikke og Biografen står
herefter tom i yderligere et år. Først søndag den 15. august 1909
genåbnes etablissementet af Christensen selv, der personligt har fået
bevilling med ’smæk for skillingen’ som slagnummer – blot 20 øre for
voksne og 10 øre for børn foruden gratis program. Lærredet er hængt op,
så der bagved gemmer sig et lille rum til klavermusikken, hvor også
smededrengene efter almindelig arbejdstid kan få afløb ved at banke løs
på jernplader og øvrige genstande alt efter, hvad der nu foregår oppe på
lærredet, som de kan følge handlingen i fra den anden side. En
konstruktion blandt andre spidsfindigheder skal være i stand til at
frembringe lyden af brusende vand.
Salen er forandret en smule, så der omkring indgangen er indrettet et
kønt venteværelse, sådan som Kinografen har haft fra begyndelsen. Nu er
et traditionelt billetkontor placeret bag ruden, hvor der før var
operatørrum, hvis nye maskiner er trukket med ind bagved. Forkortet er
salen blevet nydeligt dekoreret fremfor de tidligere så nøgne vægge,
ligesom facaden er pyntet gevaldigt op. Biografen har herefter 150
pladser med tidligere skuespiller Ludvig Castella fra Kosmorama som ny
forretningsfører, mens denne i øvrigt er under ombygning for på samme
facon at skabe sig et venteværelse.
Den i øvrigt spændende Castella fortsætter ledelsen af Kosmorama, men
kaster fra start sin kærlighed på Biografen, hvor det hænder, han selv
synger eller reciterer under forestillingerne eller hyrer gamle
bekendtskaber til det. Han har i sin tid optrådt ved Dagmar Teatrets
åbningsforestilling i København den 7. marts 1883 og med baggrund i hans
efterfølgende tilknytning til Aarhus Teater etableres desuden en god
forbindelse til Fotorama i samme hus, som er i færd med at stable en
større filmproduktion på benene. Glæden bliver relativt kort, da
Gottlieb Erichsen fra Kinografen kaster sig i armene på
Fotoramas Frede
Skaarup for fremme i 1911 sammen med ham at overtage Kosmorama, som
Castella dermed forlader.
Mandag den 6. marts 1911 indtræffer midt på eftermiddagen en voldsom
eksplosion, der blæser både det store butiksvindue og ruden i døren ud,
hvor glasskårene flyver henover gaden og sårer nogle forbipasserende. Ud
strømmer sort røg, efter ild har fået fat i træværket. Branden slukkes
hurtigt, alt imens opmærksomheden retter sig mod det fortsat lillebitte
lokale, som indtil få minutter forinden rummede fremvisningsapparatet og
aftenens program, der efter prøvekørsel om formiddagen var puttet ned i
den zinkkasse, filmene altid opbevares i, når der ikke gives
forestilling. En teori går ud på, at kassen har stået åben og at en glød
fra buelampen skal være faldet ned og antændt filmen, men det burde ikke
forårsage selve den store eksplosion. Det konstateres, at der nærmere
har udviklet sig varme og gasarter i kassen, som til sidst har antændt
den brandfarlige film, der så er eksploderet uanset hvor mærkværdigt,
det forekommer.
|
|
Biografen
nu som Phønix-Teatret her sidst i august 1913 (public domain)
I hvert fald er der intet tilbage af maskinrummet, der fortsat beklædt
med træ og gips ligger spredt ud over det molesterede venteværelse.
Heldigvis var operatøren ikke ankommet, ligesom heller ingen anden
befandt sig i Biografen på tidspunktet for ulykken. Der går dog tre
uger, før Biografen kan genåbne søndag den 26. marts 1911, hvor det
påpeges, at enhver forholdsregel er taget i forhold til publikums
sikkerhed. Det ændrer ikke på det brandfarlige faktum, at et nyt og
større operatørrum isoleret af stærkere materialer fortsat ikke har
separat adgang men kun et lille vindue mod en smal åbning ind mod
naboejendommen, der for resten sprænges i luften under 2. verdenskrig,
men det er vist en helt anden historie.
I august 1913 skifter Biografen navn til Phønix-Teatret, efter Castella
har udstukket en konkurrence om at finde på det bedste navn, der i
højere grad positionerer Biografen i forhold til Kinografen. Sammen med
Otto Petersen, der den foregående sæson har drevet
Teater-Biografen i
Randers Teater foruden, han ejer
Frederiksberg
Biograf ovre i
hovedstaden, har de i fællesskab overtaget ledelsen af Biografen, der
fortsat drives på Christensens bevilling. I teatret er det Foreningen
Harmonien, der er den lykkelige indehaver af en sådan, men i den nye
sæson lægges filmene derovre midlertidigt på hylden.
Nu sættes Phønix-Teatret i højsædet, hvor repertoiret udelukkende skal
bestå af titlerne fra
Palads-Teatret i København. Dog vil Pathé-filmene
ikke blive de fremherskende, som det noteres i en sidebemærkning med
hilsen bagudrettet til Gottlieb Erichsen og Kosmorama. Der var for
resten to vindere af nævnte konkurrence, hvoraf den ene bor i Aarhus
nemlig teatermaler Emil Poulsen fra Aarhus Teater, som jævnligt har
været engageret af Fotorama. Det er en lille verden, man lever i.
|
|
Løbeseddel
fra Biografen i Brødregade januar 1913 som modtræk til Kinografen og
Kosmoramas svada
Af forslag, vi i øvrigt gik glip af og som derfor aldrig kom til at
pryde dansk biografhistorie, var opfindsomheder som Aurora, Biothalia,
Den løjerlige Graaspurv, Eldorado, Fortuna, Guldfuglen, Kosmopolit,
Meteor, Olympia, Succes-Teatret og Triumfhallen samt mange andre
deriblandt, hvad direktøren særligt måtte have skelet til i sine
overvejelser, Castella-Teatret.
Med udvendig smartness i skikkelse af Phönix-Teatret er stedet godt
hjulpet af Enrico Guazzonis episke ”Quo Vadis” som en af sine
allerførste programmer – en gevaldig succes, der roses nærmest som ingen
forud for sine helt usædvanlige, kunstneriske kvaliteter samtidig med,
at filmen er stærkt underholdende. Musikken noteres også at være fin,
hvor en ung frøken et par år senere ligefrem får skyld for at være helt
udmærket, men hun var også elev på musikkonservatoriet.
At filmene desuden i enhver retning kan måle sig med konkurrentens ses
eksempelvis, da den ligeledes italienske ”Cirkus Wolfsons sidste
gallaforestilling” instrueret af Alfred Lind er på programmet henover
fem dage i november 1916 for at lade ugens visninger afrundes af Randers
Teater om søndagen. Petersen har nemlig aldrig kappet forbindelsen til
Harmonien, så allerede fra oktober 1914 vises de største film i det
store teaterrum på ugens sidste dag og sommetider længere endnu, hvor
Phønix så tager sig en slapper.
Et par uger efter cirkusforestillingerne indrykker ’flere landboere’ med
denne signatur en annonce, hvor direktionen for Phønix-Teatret ’anmodes
om atter at opføre den bedste film vi nogensinde har set’. Nu ved vi
naturligvis ikke, hvem der lige præcis har betalt for den nævnte
reklame, men konkurrenten plejede selv at være kæk, så hvorfor ikke også
Castella og Petersen? Et par dage senere er Wolfson pudsigt nok ’efter
utallige opfordringer fra by og land’ atter på den høje hest. Filmen får
siden repremiere i juni 1922, hvor den såmænd finder vej til
konkurrentens Kosmorama, der er begyndt at sluge sine kameler.
Et stormvejr rammer imidlertid hårdt uden, man endnu er klar over
konsekvenserne. I november 1916 er smedemesteren død, hvor enkefru Laura
Christensen har fortsat mandens forretninger med assistance fra sin søn.
To måneder senere dør hun selv blot 58 år gammel. Herefter inddrages
bevillingen for at blive opslået ledig og Phønix lukker derfor noget
pludseligt den 31. marts 1917 efter flere dages fuldt hus til Victor
Sjöströms ”Terje Vigen”, hvor omsætningen den sidste tid har oversteget
Kosmoramas.
Herefter intensiveres biografdriften i Randers Teater, hvor nu ”Quo
Vadis” får repremiere på et meget større lærred og filmens billeder
kommer til sin ret. Sønnen sætter den nedlagte biograf til leje velegnet
’særlig til udsalg af landbrugsmaskiner eller lignende’, hvilket
selvfølgelig matchede den bagvedliggende fabrik, men ’lokalet kan
omlaves efter en solid lejers ønske’. I oktober sælges både fabrik og
ejendom til smedemester M.C. Nielsen, hvor Phønix da bliver til
skrædderforretning med værksted i salen. Siden er der bl.a. renseri og
isenkræmmer, før en sportsforretning udvides ind i nabobutikkerne. Sal
og fabrik rives ned i 1966, her er der i dag parkeringsplads. Mod gaden
ligner forhuset sig selv blot uden porten i højre side.
|
|
Phønix-Teatrets
sidste program 31. marts 1917
Otto Petersen fortsætter samarbejdet med teatret og tager sin gode ven
med sig. Allerede samme sommer får han lov af herredsfogeden til at
opføre et biografteater på Strømmen syd for centrum, men byfogeden
anfægter tilladelsen ved at hævde, at afgørelsen hører ind under Randers
Politi. Således bliver det op til Justitsministeriet at træffe
beslutning om hvem, der har ret. Det falder ud til politiets fordel og
ser man det – i januar 1918 får overbetjent Severinsen bevilling vel at
mærke officielt den tidligere, som er blevet ledig efter Christensens
død. Den snart fhv. overbetjent går imod strømmen og samler et
konsortium, der i stedet opfører Raadhus-Teatret solidt planket i
centrum. På den anden side af vandet står Skanse-Teatret først fast som
en klippe ti år senere i november 1927 efter utallige hovedbrud, der i
mellemtiden har handlet gevaldigt om, hvordan bevillingsafgifter skal
deles mellem sognene.
En ny fik Petersen aldrig i provinsen, men i hovedstaden slår han sig i
1924 sammen med sin nærmeste konkurrent om at åbne
Rialto, hvortil han
får sin bevilling overført fra Frederiksberg Biograf. Den bedre halvdel
er Constantin Philipsen, der derovre med
Kino-Palæet også var manden,
som i sin tid startede
Kosmorama både i København og i Randers. Et
kinopalæ får man sandelig også her i byen, men først kiler
Kosmo-Palæet
sig ind imellem – alt dette må man dog læse mere om hos Gottlieb
Erichsen, der med navnene ærer sin gamle ærkerival.
|
|
Biografen
på Brødregade med den meget lange og meget smalle sal
|
|
Biografen
med tværsnit af salen tv. med forsænket gulv
|
|
|
|
|
|
• Gå til
Biografer på biografmuseet.dk |
Biografer Oversigt
• Gå til København |
Omegn | Nordsjælland |
Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm |
Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til
Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til
Sydjylland |
Midt-Vest | Øst |
Nord
• Gå til mere om
Kosmorama |
Kinografen |
Teater-Biografen /
Randers Teater |
Rådhusteatret |
Arbejdernes
Biografteater / Biografen ’Jylland’ |
Kosmo-Palæet |
Skanse Teatret |
Slots-Bio |
Kino-Palæet / Teater
Bio |
Grand Teatret |
Værkets Biograf / KGB / KGBio |
BioCity / Nordisk Film Biografer |
|
|
|
|
|
|
• Gå til Biografen
/ Phønix-Teatret, Randers |
|
Gå:
tilbage
- op
Opdateret
08-01-2025 |
|
|