Biografmuseet's Formål

"At dokumentere i tekst, illustrationer, video og billeder, alle danske biografer, som historien nu har udviklet sig igennem mere end 100 år - fra den første "Kosmorama" i 1904 til den sidste nye superbiograf."

Forord | Ris & Ros
Ansvar | Kontakt
 

BIOGRAFER
Oversigt
København | Omegn
Nordsjælland
Vest, Midt & Syd
Bornholm
Møn & Bogø
Lolland & Falster
Fyn, Thurø, Tåsinge
Langeland & Ærø
Sydjylland | Øst
Midt-Vest | Nord

Rejsebiografer
Pop-Op | Pioner
1000 & 2000 Vintage

KÆDER AF BIOGRAFER
• Biorama | Kosmorama | Fotorama | Rialto | Lademan | Saga | Sandberg | Nordisk Film Biografer | CinemaxX

ROADSHOW
3 Falke Bio
Europa Bio
Kinopalæet
Grand Teatret
Imperial Bio
Lido | Folketeatret

7OMM FORMATET
Historie | Biografer
Film | Maskiner

FILM & SYSTEMER:
1952 Cinerama
1953 CinemaScope
1953 Widescreen
1954 VistaVision
1955 Todd-AO
1957 Ultra Panavision 70
1958 Cinemiracle
1959 Super Panavision 70
1959 Super Technirama
1961 Sovscope 70
1963 7OMM Blow-Up
1966 Dimension 150
1970 IMAX / Omnimax
1972 Pik-A-Movie
1974 Cinema 180
1974 Sensurround
1984 Showscan
2018 Magellan 65

NYHEDER

• 2027 | 2026 | 2025
2024 | 2023 | 2022
2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016
2015 | 2014 | 2013
2012 | 2011 | 2010
2009 | 2008 | Arkiv

BIBLIOTEK
Premierer 1911-2020
Filmannoncer
Biografdrift Annoncer
Film- og Kinoteknik
Teknikkalender
Store Lærreder
Holger Pind
Stoleplaner
Interview | Farvel
Filmfestival
Det Store Udland
Olsen Banden

Indhold | Opdateret
Din historie | Søg
 

Åbnet 1. januar 2005

Copyright © 1985 - 2070 "biografmuseet.dk". Alle rettigheder forbeholdes.
 


Besøg også in70mm.com om 70mm film, Cinerama og alle de store filmformater

in70mm.com
 

Arbejdernes Biografteater / Biografen ’Jylland’, Randers

Tilbage til forsiden
Skrevet af: JG, biografmuseet.dkDato: 01.12.2024
Arbejdernes Biografteater - åbningsprogram 1. april 1921

Arbejdernes Biografteater / Biografen ’Jylland’
Vestergrave 2

Åbnet 1. april 1921
Lukket 30. maj 1936

I efteråret 1897 erhverver Arbejdernes Byggeselskab en ejendom øverst i dunkle Vestergrave for her at indrette arbejdslokaler, kontorer og det, der skal blive til Forsamlingsbygningen ’Jylland’ (altid anført i citationstegn) med festsal på første etage dekoreret med vægmalerier og fine lysekroner i loftet. Indrettet med trelænget balkon er plads til godt 400 gæster, når der opstilles stole. Salen indvies i 1899 med knopskydning til højre i form af nye selskabslokaler i 1923. Allerede i de tidligste stumfilmsår er rejsebiografer flittige til at lægge vejen forbi dette udmærkede lokale, hvis kvadratiske scene er praktisk som lærredsvæg. Fremvisningsapparatet står da placeret bagerst på balkonens midte. Til højre for scenen luner en kakkelovn så dejligt i vintermånederne – når man sidder tilstrækkelig tæt på.

Som mere funktionelt biografteater i ordinær drift tyve år senere har tingene ikke forandret sig synderligt. En bevilling er givet til et begrænset antal ugentlige forestillinger, der typisk finder sted fredag og søndag men sommetider også mandag, når der forventes et større rykind. Bevillingshaver er bygningsarbejderne selv, men mange visninger gives særligt for børn med baggrund i D.U.I. – som i moderne formulering er ’en selvstændig, idé-betonet børne-, ungdoms- og familieorganisation, der bygger på arbejderbevægelsens værdier og grundholdninger’ grundlagt i 1905 stiftet af bl.a. folketingsmand M.C. Meyer, der i øvrigt 1923 får en delt bevilling til Aladdin i København.

I Randers er smed N. Jensen formand og som biografteater direkte at sammenligne med Arbejdernes Biograf i Horsens tilbage i 1906-07, hvor dengang kun medlemmerne af Arbejdernes Fællesorganisation havde adgang. Derovre var Biografen blevet tilladt for alle efter halvandet års genvordigheder, men i Randers gælder bevillingen kun til, at der også her i 1921 vises adgangskort.

Det første fremvisningsapparat kommer fra Teater-Biografen, der har et udrangeret stående, som arbejderne får lov at overtage. Det skal drejes med håndkraft, indtil maskinarbejder Holger Bach får sat elektromotor på. Han er startet som garderobeforvalter og kasserer, da han i 1919 er valgt ind i ’Jyllands’ bestyrelse og ender som formand for festudvalget . Dermed bliver han direkte involveret i biografdriften, selvom han først officielt står opført som leder fra sidst i 1930.

Første program er en føljetonfilm, der kræver, man trofast møder op også de næste tre uger for at få det hele med. ”Dødningehaanden” er således en nervepirrende kriminalaffære med Hoot Gibson, der dog ikke går værre til den end, at poderne gerne må se med. Langt de fleste programmer består af gennemsnitlige underholdningsfilm. Sommetider spiller et helt orkester og der kan blive budt på forfriskninger, når fx hyggelige særarrangementer suppleres med kortere Chaplin-farcer. Lokalet benævnes til stadighed værende overordentlig smukt med fornem lyssætning og knivskarpe billeder samt optimal musikalsk ledsagelse.

Fra fredag den 12. august 1921 vises sågar, hvad der lader til at være en danmarkspremiere på Bioramas ”Kvinden fra New Yorks fattigkvarter” med Mary MacLaren, der spilles i tre dage, hvis ikke Østerbro-biografen har været på forkant, men det københavnske etablissement yndede ikke ligefrem at annoncere. De konkurrerende biografer er trods restriktionerne ikke glade for konkurrencen og får held til at sætte yderligere begrænsninger, hvilket vel egentlig også kun forekommer naturligt. Efter nogle år ophører nemlig annonceringen, ligesom pressen blot lader programmerne blive omtalt med handlingsreferat og aktører helt uden titelangivelse.

Visningerne bliver sjældnere fra 1925, men så fra søndag den 30. januar 1927 starter Forsamlingsbygningen ’Jylland’ som helt ordinær biograf med dette navn efter at have fået bevilling til at vise film for alle – som de seks år forinden med forestillinger fredag og søndag. Det tog noget længere tid end i Horsens, men bedre sent end aldrig. Bevillingen rækker endnu ikke til alle ugens dage.

Et strygeorkester på seks mand skjult bag røde draperier sætter festlig gang i sagerne godt hjulpet af billetpriser på bare 85 øre for voksne og 35 øre for børn. Som seks år forinden lægges ud med føljetonfilm; i første omgang ”Jorden rundt i 18 dage” med William Desmond efterfulgt af Victor Hugos ”Les misérables” der flere gange tidligere filmatiseret nu er ude i en seks timer lang udgave, som i Danmark med Gabriel Gabrio som Jean Valjean i tre dele lanceres med titlerne ”Galejslaven”, ”Galejslavens flugt” og ”Galejslavens endeligt”.

I 1932 frasiger Teater-Biografen sig sin bevilling og det kommer straks arbejderne til gode, da man overtager deres for dermed at kunne vise film samtlige ugedage. Som Biografen ’Jylland’ er der godt tryk på, men forholdene ikke optimale til biografvirksomhed i fuld skala. Fx er foyerforholdene ikke tilstrækkelige, så straks er man i gang med at finde stedet til en helt ny storbiograf. Det bliver i 1936 til Slots-Bio.

Forsamlingsbygningen bygges om i 1965 med gevaldigt udvidet forhus og endnu større festsal til højre. I 1994 bliver det hele solgt og omdannet til Randers Kongreshus, som allerede i 2000 sælges til Form & Fitness. Endnu i dag findes et motionscenter på stedet.
 
Læs mere her:

Biografer på biografmuseet.dk

Biografer Oversigt

Danmarks 70mm og Storformat Biografer

Stoleplaner - Galle & Jessen's Oversigt over Københavnske biografer i 1950erne

Biografpremierer 1911 - 2020

Film- og Kinoteknik

7OMM Film og De Store Formater

Todd-AO, - det sensationelle filmsystem

Mine damer og herrer, "Dette er Cinerama"!

"Windjammer" i Cinemiracle

CinemaScope | VistaVision

Super Technirama 70 | Panacolor
Dimension 150
| Sensurround

High-Impact biografdesign
 
  
  

• Gå til Biografer på biografmuseet.dk | Biografer Oversigt
• Gå til København | Omegn | Nordsjælland | Vest, Midt & Syd
• Gå til Bornholm | Møn, Bogø, Lolland & Falster
• Gå til Fyn, Langeland, Thurø, Tåsinge & Ærø
• Gå til Sydjylland | Midt-Vest | Øst | Nord
• Gå til mere om
 
 
  
  

• Gå til
Arbejdernes Biografteater / Biografen ’Jylland’, Randers
 
Gå: tilbage - op
Opdateret 17-11-2024